Stärkt samverkan för mänskliga rättigheter i Västerbotten

Det råder idag konsensus om att mycket arbete återstår innan vi har ett samhälle präglat av jämlikhet, delaktighet, tillgänglighet och värdighet för alla invånare. Regeringen konstaterade i utredningen Styrkraft i funktionshinderpolitiken, SOU 2019:23 att reformtempot och förverkligandet går för långsamt. Samhällets alla parter behöver öka takten och förändra sätt att leda, styra och samverka så alla kan åtnjuta sina mänskliga rättigheter. Som centrala förklaringsfaktorer till det låga reformtempot nämns följande:

Människor med svarta siluetter

• Brister i tvärsektoriell samverkan
  • Brister i ledning och styrning
  • Bristande kunskap om funktionsrättskonventionen

Inbjudan

Grundläggande utbildningsdag i mänskliga rättigheter

Målgrupp: förtroendevalda i region och kommuner i Västerbotten.

Tid: fredag 26 april 2024, kl 0930 - 1600 Plats: Umeå folkets hus, lokal Mimer

Medverkande: Cecilia Ramqvist, SKR och Emma Broberg, Västra Götalandsregionen

Utbildningsdagen är kostnadsfri. Deltagande sker fysiskt på plats i Umeå. För- och eftermiddagsfika samt lunch ingår.

09.30 Välkommen och inledning

09.40 Grundläggande om mänskliga rättigheter – historik, etik och juridik

10.30 PAUS

10.50 Rättighetsbaserat arbetssätt som metod, hur kan rättighetsbaserat arbetssätt hjälpa oss i arbetet för att nå målen i Agenda 2030

12.00 LUNCH

13.00 Rättighetsbaserat arbetssätt i praktiken, exemplet Västra Götalandsregionen och olika case

14.00 PAUS

14.15 Mänskliga rättigheter i styrning och ledning med särskilt fokus på förtroendevaldas uppdrag

15.30 Hur kan regionen/kommuner starta ett systematiskt MR-arbete? Exempel på hur andra har gjort och diskussion om vägen framåt.

15.50 Avslutning

Praktisk information

Arrangör

Utbildningsdagen arrangeras inom ramen för projekt Stärkt samverkan för mänskliga rättigheter i Västerbotten. Ett samverkansprojekt mellan Region Västerbotten, regionala utvecklingsförvaltningen, Länsstyrelsen Västerbotten och Funktionsrätt Västerbotten.

Kontaktuppgifter

Kerstin Hamre, projektledare, Region Västerbotten, regionala utvecklingsförvaltningen

Mobiltelefon: 070-577 16 57

E-post: kerstin.hamre@regionvasterbotten.se