NYHETER 2020-08-19

Aktuellt läge i Västerbotten kring covid-19 vecka 34

Antal analyserade prover och bekräftade fall av covid-19 i länet ökade under förra veckan. Hittills har totalt 970 fall bekräftats i länet. En ökning av antal fall ses framförallt i yngre åldersgrupper. Det är allas ansvar att fortsatt följa råden för att begränsa spridningen av covid-19.

Under vecka 33 analyserades 2141 prover från länet. 42 nya fall har rapporterats. Både analyserade prover och bekräftade sjukdomsfall har därmed ökat från föregående veckor. Majoriteten av de nya fallen kommer från ett isolerat utbrott vid Umeå garnison, vilket tack vare effektiva insatser kunnat avgränsas från det omgivande samhället.

Två personer vårdas för närvarande på sjukhus för covid-19, men ingen behöver intensivvård.

Aktuellt läge - följ statistik om det aktuella smittläget för covid-19 i Västerbotten

Ökad smittspridning bland barn och unga

I länet, liksom nationellt, ses en ökad smittspridning bland personer i åldrarna 20–29 år.

– Nu i samband med terminsstart är det särskilt viktigt att följa två av våra rekommendationer; att stanna hemma när du har symtom och att hålla avstånd, säger Stephan Stenmark, smittskyddsläkare i Region Västerbotten.

Spridningen av covid-19 kan begränsas genom att alla fortsätter följa råden om att tvätta händerna, hosta och nysa i armvecket, hålla avstånd till varandra och stanna hemma om man är sjuk, även om man bara har milda symtom. Man ska också ha varit symtomfri i minst 48 timmar innan man går tillbaka till förskola, skola eller arbete.

– Utöver att följa våra rekommendationer så är det fortsatt viktigt att lämna prov för covid-19 vid symtom som kvarstått mer än en dag. Vid milda symtom kan alla som har Bank-ID lämna ett egentest. Vid allvarligare symtom ska du som vanligt kontakta sjukvården, säger Stephan Stenmark.

Att provta och därigenom identifiera sjukdomsfall som kan smittspåras är en av de åtgärder som kan vidtas för att begränsa smittspridningen.

Information om egenprovtagning

Även de som själva får väldigt milda symtom kan sprida smittan vidare till personer som kan bli allvarligt sjuka, till exempel äldre och personer som har vissa sjukdomar. Därför gäller fortsatt besöksförbud på länets sjukhus och sjukstugornas vårdplatser, oavsett om du känner dig sjuk eller inte. Om du har en närstående som vårdas på sjukhus erbjuds istället digital kontakt. Kontakta avdelningen där din närstående vårdas för att få veta mer.

Information om covid-19 finns på flera av Region Västerbottens webbplatser.
1177.se/covid-19-vasterbotten
regionvasterbotten.se/coronavirus
Aktuellt om coronavirus och tips för att bromsa smittspridningen på 1177.se
Vårens presskonferenser om covid-19