Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Almedalen: Umeåföretag sätter ny standard för hållbarhetsarbete

Umeåföretaget Lumen Behavior har under 2016 lanserat sin analysmetod för nästa generations hållbarhetsarbete. Under Almedelsveckan presenterade Umeåföretaget sitt hållbarhetsarbete.

Umeåföretaget Lumen Behavior har under 2016 lanserat sin analysmetod för nästa generations hållbarhetsarbete. Human Centered Business Index är ett spännande, viktigt och i alla avseenden aktuellt arbete som nått stor uppmärksamhet.
Indexet mäter och genomlyser företagens verksamhet utifrån fyra perspektiv – syfte, empati, systemförståelse och resiliens. Ett företag som är Human Centered arbetar utifrån en förståelse för att lösningar på en utmaning finns i samarbetet med människor och genom relationer.
Resultaten sammanfattas i en årlig lista över vilka företag som kommit längst i sitt arbete och i våras presenterades den för första gången – inledningsvis över svenska företag.

Region Västerbottens Almedalsvecka har guidats av temat ”Den hållbara platsen” och regionens föreläsningshus på Novgorodgränd blev därför en logisk plats för ett seminarium kring metoden och arbetet med den.
Under fredagen mötte Johanna Hallin, vd på Lumen Behavior, representanter från några av de högst rankade företagen i ett samtal. Deltog gjorde Christine Rosencranz, kvalitetsdirektör för Frösunda Omsorg, Anton Håkansson, vd på Daycape och Ewa Magnusson från BoKlok.

Metoden förklaras förenklat som ett hållbarhetsarbete i version 2.0, men den har större ambitioner än så.
– Human Centered Business Index är inte ännu ett hållbarhetsindex. Sådana finns redan ett antal bra exempel på. Det är istället ett sätt att framtidssäkra affären för allt typer av företag och organisationer, sa Johanna Hallin.

Lumen Behavior har byggt ett internationellt nätverk av experter, som bidragit med sin spetskompetens i analysarbetet, och bolaget har av naturliga skäl även globala ambitioner med sin metod.

Företagen som toppar den första, svenska, listan 2016 är BoKlok, DayCape, Elekta, Fjällräven, Frösunda, GodEl, IUG, Polarbröd och Saltå Kvarn.

För mer information:

Micaela Löwenhöök

Kommunikatör opinionsbildning

070-316 37 01, micaela.lowenhook@regionvasterbotten.se

Skriv ut

8 juli, 2016 |
Micaela Löwenhöök
Micaela Löwenhöök

Kommentarer