Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt

Thomas Hartman

Lyssna

Region Västerbotten nominerad hetast i Almedalen

Region Västerbotten blev nominerad till PR-byrån Westanders pris hetast i Almedalen.

Region Västerbotten blev nominerad till PR-byrån Westanders pris hetast i Almedalen. Den alkoholfria Almedalsdrinken vann i den hårda konkurrensen om uppmärksamhet under Almedalsveckan. – Vi är mycket glada över att bli nominerade. Det är ett kvitto på att vi gör rätt saker, säger Thomas Hartman, kommunikationschef för Region Västerbotten.

Vem lyckas bäst med att få ut sitt budskap under årets Almedalsvecka? Vad blir veckans samtalsämne och vilken fråga dominerar i traditionella och sociala medier? Westanders årliga pris Hetast i Almedalen delas ut av en jury med ledamöter från ideella organisationer, media och näringsliv. Vem som helst har kunnat nominera deltagare till priset, vilket många gjorde med Region Västerbotten.

Region Västerbotten har under Almedalsveckan samordnat hela länets engagemang i Visby tillsammans med ledande representanter för kommuner i länet, länsstyrelsen, landstinget, universitetet, organisationer och näringslivet. Omkring 100 personer västerbottningar har kommit och gått under veckan i Region Västerbottens arrangemang.

Mycket beröm

–Vi har fått mycket beröm för vårt arrangemang i Almedalen. Vi försöker skapa en skön vi-känsla så att alla ska känna sig välkomna och få en chans att mötas på ett avspänt sätt. Vi är dubbelt så många deltagare i år än i fjol och flera står på kö att få följa med. Alla deltar till självkostnadspris, det enda vi gör är att samordna deras vistelse i Almedalen. Det är tydligt att vårt koncept uppskattas, det visar inte minst nomineringen till hetast i Almedalen, säger Thomas Hartman, kommunikationschef för Region Västerbotten.

Novgorodgränd 1 i Visby är Region Västerbottens hemviste under Almedalsveckan. Alla som vill känna sig som västerbottningar för en stund är välkomna dit för att ladda batterier, skriva ut tal, surfa på nätet, blogga, ta en fika och lyssna på seminarier.

Jobbar medvetet med sociala medier

Kommunikationsenheten från Region Västerbotten har under veckan förmedlat nyheter, twittrat, facebookat, bloggat och livestreamat med blandat annat Västerbotten spanar varje kväll kl.21 med Erik Laakso och med minst två namnkunniga spanare. Följ Region Västerbotten i Almedalen via twitterflödet #vbtn2012 och på sajten vasterbotten.nu där kalendariet för alla seminarier även finns.

Dessutom har två fristående västerbottensbloggare följt med Region Västerbotten till Almedalen. Det är Mikael Hansson från Sörmjöle och Lotten Lindström från Storuman. De har bloggat på egna plattformar samt skrivet för Västerbottens-Kuriren.

– Sociala medier är en viktig del i vår strategi för att stärka varumärket Västerbotten. Västerbottningar som inte är här har sagt att de ändå har känt sig närvarande tack vare vår intensiva bevakning av seminarier med mera i våra lokaler på nätet. Det betyder att vi har lyckats.

– I år hade vi för första gången bloggare med oss till Västerbotten på Grand Hôtel och nu även till Almedalen. De är helt frikopplade från Region Västerbotten. Vi lägger oss inte i vad de skriver om och varför. Det är ett vågspel men vi vill våga vara transparenta, understryker Hartman.

Läs mer om Westanders pris Hetast i Almedalen.

För mer information:

Thomas Hartman, kommunikationschef, 070- 666 49 95

thomas.hartman@regionvasterbotten.se

Pressinformation:

Ingela Hjulfors Berg, kommunikatör, 070-231 93 22

ingela.hjulforsberg@regionvasterbotten.se

Skriv ut

6 juli, 2012 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer