Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Västerbotten i Almedalen: Hur bygger vi attraktionskraft?

– Det var kontroversiellt att inkludera hela norra Sverige i Umeås kulturhuvudstadsår, säger Karin Arvidsson, europeisk marknadsföringschef Umeå2014. Region Västerbottens varumärkesdag  i Almedalen fokuserade på hur vi ska bygga attraktionskraft i länet i framtiden.

 

– Det var kontroversiellt att inkludera hela norra Sverige i Umeås kulturhuvudstadsår, säger Karin Arvidsson, europeisk marknadsföringschef Umeå2014. Region Västerbottens varumärkesdag  i Almedalen fokuserade på hur vi ska bygga attraktionskraft i länet i framtiden.

 Förmiddagen fylldes av inspirationsföreläsningar och mer ingående föredrag av bland andra Lars Westin, professor i regionalekonomi Umeå universitet, Jan Sturesson, PwC, och Annika Rembe, generaldirektör Svenska institutet.

– Att odla olikheterna men hitta de gemensamma nämnarna är oerhört viktigt, säger Annika Rembe.

– Det ‘glokala’ är en ny trend. Att arbeta globalt och lokalt är en viktig strategi för att nå fram. Miljöer i all ära, men det är attityden hos människorna som gör skillnaden. En sak som skapar oerhört mycket attraktion är generositet, säger Jan Sturesson.

Seminariet avslutades med en paneldebatt med  Anna Pettersson, regiondirektör Region Västerbotten, Tomas Mörtsell, kommunalråd Storuman, Annika Rembe, generaldirektör Svenska institutet, Christina Lugnet, generaldirektör näringsdepartementet, Ingrid Thylin, tillväxtchef Skellefteå kommun, och Ida Östensson, Crossing Boarders.

– Vi måste hitta hierarkierna och blanda och prata, säger Ida Östensson.

Se hela seminariet här: http://bambuser.com/v/3712588

Text: Axel Karlsson

Foto: Carina Hedenberg

Skriv ut
4 juli, 2013 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer