NYHETER 2021-04-28

Bedragare påstår att de är från Region Västerbotten

Nu är det många som vill vaccinera sig mot covid-19 och det utnyttjar bedragare. Region Västerbotten har nu uppmärksammats att bedragare ringer hem till privatpersoner via telefon och ber om exempelvis bank-id.

Idag har regionen fått rapporter om att personer som uppger sig ringa från Region Västerbotten ber äldre om bank-id. Personerna säger sig ringa från en hälsocentral och ska ändra bokningstiden för dos 2 och får då personen att uppge sitt bank-id. Liknande bedrägeriförsök har även gjorts där andra myndigheter påstås vara avsändare, till exempel Folkhälsomyndigheten.

– Vi vill uppmana alla att aldrig lämna ut ett bank-id. Från regionens sida tar vi inte kontakt med invånare på detta sätt, säger regionens vaccinsamordnare Ronny Lestander.

Bedragarna hittar hela tiden nya tillvägagångssätt som de anpassar efter omvärlden, men det finns två saker som du ska komma ihåg om någon tar kontakt med dig angående vaccination:

1. Det kostar ingenting att vaccinera sig. Om någon vill ha betalt handlar det om bedrägeri.
  2. Ingen från vården kommer oväntat att ringa upp och be dig identifiera dig med din bankdosa eller bank-id, oavsett anledning.