NYHETER 2022-02-14

Bekräftade fall av covid-19 minskar efter ändrade rekommendationer

Under föregående vecka upphörde restriktionerna som har gällt under pandemin Detta innebär att färre ska testa sig och därmed minskar även antalet bekräftade fall av covid-19. Individen har fortsatt ett stort ansvar att skydda sig själv och andra mot spridning av covid-19.

Under vecka 6 konstaterades 2 135 fall av covid-19 i Västerbottens län.

Under föregående vecka analyserades 6 880 tester för covid-19 och av dessa var 2 135 positiva. Både antalet analyserade tester och antalet bekräftade fall minskade jämfört med vecka 5, vilket beror på att den storskaliga testningen för covid-19 avslutades under förra veckan. Nu fokuseras provtagning till patienter och medarbetare inom vård- och omsorg.

– Nu när allmänheten inte längre ska provta sig går det inte att dra några slutsatser om smittspridningen utifrån antalet personer som testar positivt. Det betyder inte att smittspridningen har minskat. Det som blir viktigt att titta på framöver är snarare antalet personer som vårdas på sjukhus och IVA med covid-19, säger Therese Thunberg, biträdande smittskyddsläkare i Region Västerbotten.

Av de konstaterade fallen var 724 i Skellefteåområdet, 236 i södra Lappland, 1 149 i Umeåområdet och 26 bland personer som är skrivna utanför Region Västerbotten.

Antalet positiva fall minskar i alla åldersgrupper utom bland personer som är 70 år eller äldre. Det kan bero på att man fortfarande testar och smittspårar inom äldreomsorgen för att skydda de äldsta och sköraste.

Omikron är den dominerande virusvarianten, och undervarianten BA.2 står för ungefär hälften av de sekvenserade fallen.

Det här gäller nu

Den 9 februari togs restriktionerna som har gällt under pandemin bort. Alla har dock fortfarande ett eget ansvar att skydda sig själva och andra mot spridning av covid-19. De rekommendationer som kvarstår är att alla som är tolv år eller äldre rekommenderas att vaccinera sig samt att man ska stanna hemma vid symtom som kan vara covid-19.

– Skyddsplikt gäller om du har symtom som kan vara covid-19, det vill säga att du ska stanna hemma och undvika nära kontakt med andra när du är förkyld. Man ska stanna hemma tills man känner sig frisk och pigg. Det gäller både för vuxna och för barn och oavsett om du är vaccinerad eller har haft covid-19, säger Therese Thunberg.

De som testar positivt på ett test inom vården får fortfarande förhållningsregler enligt smittskyddslagen.

Utöver detta gäller särskilda rekommendationer för vuxna som är ovaccinerade. Då ska man undvika trängsel och stora folksamlingar inomhus.

– Det är viktigt att alla tar de vaccindoser som rekommenderas. Ovaccinerade löper större risk att bli allvarligt sjuka i covid-19 än vad vaccinerade gör, säger Therese Thunberg.

Statistikrapportering för covid-19 förändras

Med anledning av att de flesta åtgärder mot covid-19 har tagits bort kommer det att bli förändringar i hur Region Västerbotten rapporterar statistik för covid-19. Det här är också den sista veckouppdateringen om smittläget.