Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Madelaine i Almedalen för att tala upphandling

En av de västerbottningar som tar för sig under årets almedalsvecka är Madeleine Jakobsson (C) från Nordmaling.

VISBY. När jag skriver detta är Almedalsveckan över för denna gång. En vecka med hårt arbete och en lång förberedelsetid går nu över i efterarbete och planering för nästa år. Vi brukar i olika sammanhang hävda att det är viktigt att även norra Sverige är närvarande där nationell och internationell debatt förs kring olika sakfrågor. Men jag fick frågan på Facebook varför vi återkommande påstår att vår närvaro vid denna typ av mötesplatser ger verksamhetsnytta. Vore det inte ärligare att bara säga att det handlar om positionering, om det är detta det handlar om?

För det första är jag den första att hålla med om att det är viktigt att samhällets resurser används på ett ansvarsfullt sätt. Men jag förstår ärligt talat inte varför Almedalen ska ses som så speciellt i förhållande till andra saker vi gör. I bedömningen om en verksamhet ska vara med under Almedalsveckan så krävs samma bedömning som för andra kommunikationskanaler. Det är fullt möjligt att jämföra med kanalval som radioreklam, annonser, rollups, webbsidor, bilagor i tidning, pressarbete etc.

19111097858_49f0f3f9ce_k
Maria Wetterstrand talar biogas hos Västerbotten i Almedalen 2015.

Dvs VILKET resultat ska verksamheten åstadkomma, VEM är målgruppen, VAR når vi målgruppen, HUR ska vi nå målgruppen, VAD ska målgruppen tycka / känna / tänka / göra efter aktiviteten. Efter en sådan analys där man landat i bedömningen att en medverkan i Almedalen är en kanal som behöver aktiveras så kan man gå vidare i planeringsarbetet. Ibland får man som sagt känslan att Almedalen är något speciellt i detta avseende men jag tycker nog man ska vara väldigt krass. Har man strategin klar för sig varför man är där så är det inte konstigare än att man bara gör en webbsida om man behöver det etc. Vet man inte vad man vill åstadkomma ska man troligen avstå.

Så självfallet handlar Almedalsnärvaron för oss om postionering av norra Sverige. Men det handlar också om verksamhetsnytta. I år har vi kunnat bocka av flera exempel på detta. Två har du nedan:

1. För ett år sedan, i Almedalen, stod representanter för Västerbottens läns landsting tillsammans med den privata aktören Philips Healthcare på en scen och pratade om att ett samarbete var på väg att växa fram.

Ingen av parterna kunde då riktigt berätta hur och vad ett samarbete skulle resultera i – man visste bara att den privata och offentliga sektorn behövde samarbeta. Ett år senare, under Region Västerbottens varumärkesseminarium i Almedalen, står Robert Winroth (mp), landstingsråd vid Västerbottens läns landsting, och Magnus Gink, Philips Healthcare Transformation Services, och presenterar det partnerskap som upprättats och som är i full färd att leverera nya innovativa lösningar inom sjukvården- allt för att skapa bättre vård för västerbottningarna.

Mer om detta kan du se i denna intervju av Emelie Erhardt, projektledare Philips.

2. Ett annat exempel är det efterlängtade beskedet att Europeiska unionen beviljar 10,5 miljoner euro till Norrbotniabanan för att ta fram en järnvägsplan för sträckan Umeå-Skellefteå på Norrbotniabanan.

Det här är det andra viktiga genombrottet för att förverkliga Norrbotniabanan. Det första var när vi kom med i Ten-T Corenetwork. Att detta blir verklighet är ingen slump utan resultat av ett långsiktigt arbete där Region Västerbotten i samverkan med andra parter i norra Sverige i flera års tid jobbat med att övertyga EU – kommissionen om att få med Botniska korridoren i det europeiska stomjärnvägsnätverket Ten-T Core Network.

Tre av partierna kommenterar satsningen från EU och vad detta betyder direkt efter att beskedet kom i Visby:

Jag presenterar i andra sammanhang #100exempel på saker som Region Västerbotten i sitt utvecklingsarbete  som är bra för medborgarna och för sjukvården. Detta hänger också ihop med Almedalen så till vida att delar av vår verksamhet eller verksamhet där vi samarbetar med andra har varit representerade under veckan. När jag blev intervjuad av Västerbottens Kuriren om detta sa jag att jag tycker att det är roligt att se hur aktörer från norra Sverige tar för sig i olika sakfrågor och i olika sammanhang. Se alla streamade seminarier och debatter här.

Ett strålande exempel på detta är Madelaine Jakobsson (C) kommunstyrelsens ordförande i Nordmaling som åker till Visby för att bland annat diskutera upphandling. De övriga västerbottenstalarna under veckan hittar du här.

Vi jobbar aktivt med ökad transparens eftersom vi vill att människor ska kunna ta del av det vi gör i såna här sammanhang. Troligen är vi rätt unika som offentlig aktör i norra Sverige. Vi gör webbintervjuer, vi jobbar aktivt i sociala medier, vi pressmeddelar om våra aktiviteter. Allt för att medborgarna ska se hur vi jobbar.

Avslutningsvis vill jag tacka de volontärer och frivilliga som varje år deltar i Almedalsarbetet. I år har vi bland annat kunnat erbjuda uppskattade transporter, en välbesökt politisk allsång, välbesökt Yoga som avkoppling och energigivare och en fantastiskt välsmakande Västerbottenstallrik till vårt mingel tack vare denna typ av samarbeten.

19312799062_b7f0d20666_k

Den inriktningen vill vi gärna fortsätta med. Trevlig sommar.

THOMAS HARTMAN

Skriv ut

10 juli, 2015 |
Thomas Hartman
Thomas Hartman

Kommentarer