Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt

Regionbloggen

Lyssna

Floridainspirationen stärker Västerbottens turismnäring

I svepande ordalag kritiserar tidningen Expressens ledare den 18 juli förekomsten av EU-projekt inom turismområdet. Tidningen tar Västerbotten som exempel. Detta visar sig vara ett misstag. Tidningens exempel visar nämligen på det direkt motsatta tidningen önskar bevisa. Detta hade ledarsidan kunnat få reda på om man ringt, skickat ett mail, eller varför inte hälsat på […]

I svepande ordalag kritiserar tidningen Expressens ledare den 18 juli förekomsten av EU-projekt inom turismområdet. Tidningen tar Västerbotten som exempel. Detta visar sig vara ett misstag. Tidningens exempel visar nämligen på det direkt motsatta tidningen önskar bevisa. Detta hade ledarsidan kunnat få reda på om man ringt, skickat ett mail, eller varför inte hälsat på innan man skrev sin ledartext.

Ett av tidningens exempel är nämligen ”Det västerbottniska EU-projektet AC International, med syfte att locka tyskspråkiga turister” som man gör ett nummer av genomförde en ”utbildningsresa till – Florida”.

Det är korrekt att vi arrangerade en studieresa till USA för att utveckla turismnäringen. Detta är vi också nöjda med. Vi tror inte man utvecklas av att stanna hemma i Västerbotten. Målet för resan kanske inte var så konstigt när man tänker efter.

Resan gick till någon som har omvittnat god egen erfarenhet inom området nämligen Disney World. Ett antal av länets turistföretag (som själva betalade halva kostnaden för resan och halva kostnaden för logi) deltog i ett program som hette Quality Management and Leadership. Programmet innehöll halva dagar med undervisning och halva dagar med guidade studiebesök i Disneys parker och på andra företag som utmärker sig när det gäller kvalitet och ledarskap som Jet Blue, Walmart, Whole Foods, Orlando Convention Bureau med flera.

Resultatet från resan finns att se i flera av de förbättringar som deltagande företag har gjort och i de mängder av inspirationsföreläsningar som gjorts för andra företag som i sin tur gjort förbättringsarbete utifrån det. Företagen kom även i kontakt med mystery shopping som vi med stor framgång och uppslutning genomfört både på företagsnivå och destinationsnivå. Flera utvecklingsprogram i Almis och Inspiring Business regi har sitt ursprung i studieresan till Florida och har i sin tur bidragit till att utveckla över 30 turistföretag i länet.

Flera företag har infört strukturer för sitt kvalitetsarbete och infört kvalitetsledningssystem, flera har börjat jobba med design och med tjänstedesign för att bättre anpassa tjänster och produkter till gästens behov, flera jobbar nu med gästundersökningar, flera har infört tydligare policies och riktlinjer utifrån värdegrund och varumärke och flera har förbättrat sina uppföljningar och utvärderingar efter gästens besök.

Ett konkret exempel är att ledningen för det kända Stora Hotellet i Umeå inspirerades under studieresan. Detta har bidragit till hotellets tematisering och deras sätt att anställa medarbetare utifrån Disneys castings.

Vill man veta mer om Stora Hotellet i Umeå kan man för övrigt gärna läsa Tidningen Expressen som skrivit om Stora Hotellet flera gånger de senaste åren däribland 13 nov 2014, 22 januari respektive 8 maj 2015 med rubriker som” Boutiquehotell i Umeå ett av världens bästa” och ”Sveriges bästa hotell – när gästerna säger sitt”.

Västerbottens turismnäring har under flera år satsat på värdskap och gjort insatser för att höja kvaliteten i syfte att skapa exportmogna turistprodukter och destinationer. Ett viktigt verktyg för detta har varit samarbeten och projekt likt de ledarsidan kritiserar. Även om det är mycket kvar att göra tycks arbetet ge resultat. Förra året hade Västerbotten för andra året i rad fler kommersiella gästnätter än någonsin – sett i förhållande till mätningar som började 1978.

Expressens ledarsida har många teser man vill bevisa inom olika områden. Varför inte lämna Expressenskrapan på Gjörwellsgatan 30 och åk ut och möt fler verkligheter nästa gång en artikel ska skrivas. Västerbotten tar gärna emot er. Varför inte besöka Stora Hotellet i Umeå? Det är en spännande och fin upplevelse. Expressen har även hyllat dess restaurang Gotthards Krog i en artikel den 8 maj där den beskrevs som ”en av världens coolaste”. Kanske kan det ge inspiration.

Varmt välkomna!

Thomas Hartman
Kommunikationschef
Region Västerbotten

Skriv ut

26 juli, 2015 |
Thomas Hartman
Thomas Hartman

Kommentarer