Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt

Regionbloggen

Lyssna

Helhetstänk ger resultat i varumärkesarbetet

Blev någon förvånad när RV inte fanns med på Dagens samhälles lista över kommunerna och regionerna med högst kostnader för varumärkesarbete?

Hur många läser dagens samhälle? För oss i offentlig sektor är det väl näst intill en bibel. I det senaste numret kunde vi ta del av ett stort reportage om kommuner, landstings och regioners satsningar på marknadsföring och varumärkessatsningar. I Sverige satsades det under 2014 inom offentlig sektor ca 50 miljoner kronor på konsultkostnader i marknadsföringssyfte. Dagens samhälle kommer i sitt reportage fram till att effekten av satsningar på lokala och regionala varumärken är svåra att mäta och därför behöver ifrågasättas. Jag håller verkligen med om att lägga stora summor av medborgares skattemedel på att ta fram en slogan bör ifrågasättas. Just därför är jag så glad över att Region Västerbotten har ett mycket mer strategiskt tänk kring sitt varumärkesarbete. Vi jobbar nämligen långsiktigt med det regionala varumärket- bilden av Västerbotten. Det är ingen hemlighet att resurser går till evenemang och konsultkostnader i det arbetet, men vi integrerar även arbetet i Region Västerbottens vardagliga arbete och får därför en helhet som ger mycket större utfall än vad någon reklammakare någonsin skulle kunna uppnå. En del är vår återkommande närvaro i Almedalen och på Grand Hôtel. En del är vårt interna värdegrundsarbete där var och en av kollegorna får verktyg att sprida bilden om vårt län via sitt ansvarsområde. En del är vår nya satsning på ett kontor i Stockholm där vi ska binda ihop alla krafter här hemma i Västerbotten med de nationella och centrala aktörerna i Sverige. Vad vill jag ha sagt? Jo, att tänka långsiktigt och se helheten alltid är den bästa metoden om man vill uppnå målet att skapa en bild och effekt av sitt varumärke som gör skillnad. Tror du inte mig så kan du fråga någon annan, man blir ju som bekant sällan profet i sin egen stad. Ledarskribenten Patrik Oksanen belysta vårt helhetstänkande varumärkesarbete för ett tag sen i sin ledare i Hela Hälsingland, där han påpekade skillnaden det gör när en region har flera ben att stå på i en lobby- och kommunikationsstrategi som sträckt sig över flera år. Att vi jobbar på det sättet vi gör är nog en av många anledningar till varför Region Västerbotten inte står med på Dagens samhälles lista över de kommuner och regioner som har högst konsultkostnader.

Skriv ut

7 september, 2015 |
Micaela Löwenhöök
Micaela Löwenhöök

Kommentarer