Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt

Regionbloggen

Lyssna

Västerbotten är väl fantastiskt, ja t.o.m. SUPER- om ni frågar mig!

Återstår att se om våra folkvalda politiker är modiga nog att basera beslut på evidens av relevans och låta pedagogik gå före prestige, för barns och elever bästa, ända in i nästa sekel.

Jag sitter på bussen mellan Storuman och Umeå, bekvämt tillbakalutad med Wi-Fi och dator, på väg till ett möte med utbildningsminister Gustav Fridolin. Nyss dök det upp ett mejl från Kajsa From Rundblad, elevhälsochef i Umeå, som jag bara ville upplysa om att Umeå universitet ordnar en dag, 27 okt i vecka 44, på temat ”Elevers (o)hälsa”. Hon har redan hjälpt till att sprida denna information till länets alla elevhälsochefer och jag känner mig så tacksam att fler får veta mer!

Så kommer ytterligare ett mejl, med tack från Anna Ekström, generaldirektör för Skolverket som jag bara ville uppmuntra helt kort för hennes uttalandet i gårdagens Agenda i SVT2. Konsekvenserna av Sveriges extrema förhållande till det fria skolvalet innebär problem för både likvärdighet och utbildningsresultat. Jag delade också med mig av några kritiska tankar om den politiska styrningen av Skolverket som jag tidigare skickat till Utbildningsdepartementet.

Och strax ska jag ha kontakt med en förstelärare i Vilhelmina och den nya utbildningsstrategen i Skellefteå. Det ser ut att bli en ganska spännande höst och jag gläder mig åt att få samarbeta med så många olika personer på olika nivåer i hela vårt utbildningssystem av kritisk betydelse för hälsa och välfärd, för smart och hållbar tillväxt!

Det händer något intressant när alla nivåer ska arbeta för att utveckla en utbildning ”på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet” enligt 1 kap. 5 § 3:e stycket, skollagen. Lärare utvecklar sin praktik så fler barn och ungdomar lär och utvecklas ännu bättre, forskare delar med sig av resultat och slutsatser för fördjupad förståelse, generaldirektörer agerar som professionella profeter och inte bara som megafoner åt den politiska retoriken.

Återstår att se om våra folkvalda politiker är modiga nog att basera beslut på evidens av relevans och låta pedagogik gå före prestige, för barns och elever bästa, ända in i nästa sekel.

Per-Daniel Liljegren
FoU-ledare för SUPER- ”Skolutveckling i praktiken på evidens av relevans”

Skriv ut

7 september, 2015 |
Per-Daniel Liljegren
Per-Daniel Liljegren

Kommentarer