Serviceplan 

Kommersiell Serviceplan, Åsele kommun 2021-2023 

 

Fastställt av: Kommunfullmäktige 
Datum: 2021-05-17 § 36, KS-2019-604 
För revidering ansvarar: Näringslivsavdelningen 

Innehåll 

I. 

Serviceplan Åsele kommun ............................................................................. 2

 

Serviceplanens mål ...................................................................................................... 2

 

II. 

Bakgrund ............................................................................................................. 2

 

Regionalt serviceprogram .......................................................................................... 3

 

Grundläggande kommersiell service ....................................................................... 3

 

Olika stöd till service .................................................................................................. 4

 

Servicestrategiska orter .............................................................................................. 5

 

III. 

Kommunfakta ..................................................................................................... 5

 

Servicebehov och tillgänglighet I kommunen ........................................................ 6

 

Ortsvis beskrivning ..................................................................................................... 6

 

Åsele, kommunens serviceort.................................................................................... 7

 

Fredrika, kommunens servicenod ............................................................................ 7

 

Gafsele framtida servicepunkt ........................ Fel! Bokmärket är inte definierat.

 

IV. 

Planering, genomförande och utvärdering ................................................... 9

 

Handlingsplan 2021 - 2023 ......................................................................................... 9

 

 

SERVICEPLAN - APRIL 2021 

Serviceplan Åsele kommun 

Den lokala serviceplanens syfte är att öka engagemang, förståelse och kunskap kring 
service som en del av Åsele kommuns hållbara arbete med näringslivs- och 
landsbygdsutveckling. Syftet med planen är även att servicetillgängligheten vägs in i 
kommunens långsiktiga och strategiska planering. Planen kan även nyttjas som ett 
verktyg för att öka handlingsberedskapen i servicefrågor och vara handledande i 
stödinsatser. 

Denna Serviceplan är kopplad till det regionala serviceprogrammet för Västerbottens 
län, RSP 2014-2020 och kommunens översiktsplan. 

I serviceplanen finns kommunens prioriterade servicestrategiska orter beskrivna 
samt vilken servicenivå som dessa bör omfatta. 

Serviceplanens mål 

Serviceplanen ska leda till ett ökat engagemang, förståelse och kunskap kring service 
som en del av kommunens arbete med näringslivs- och landsbygdsutveckling. 
Planen ska även vara ett verktyg för att öka handlingsberedskapen inom 
servicefrågor.  

Målet är att Åsele kommun ska säkerställa att hela kommunen, har tillgång till god 
service inom rimliga avstånd. Målsättningen är att servicenivån ska bidra till att fler 
människor kan bo kvar och verka i kommunen, att den skapar attraktiva boende- och 
näringslivsmiljöer med möjlighet att starta upp och driva företag. Vidare att fler 
människor och verksamheter flyttar in men också attraherar fler att besöka vår 
kommun. 

Bakgrund   

En försämrad servicetillgång för kommunmedborgare och för näringslivet i 
kommunen påverkar de lokala förutsättningarna för tillväxt. Framtida behov och 
utmaningar på framförallt landsbygden kommer att kräva fortsatta insatser inom 
serviceområdet bl.a. genom olika insatser för att stärka butiker och 
drivmedelsstationer med strategisk betydelse för varuförsörjningen.  

Tillgänglighet till service är viktigt för att ta tillvara tillväxtpotentialen i hela 
länet. För att säkerställa tillväxt på landsbygden är det viktigt att det finns strategier 
för både offentlig och kommersiell service. Det är även viktigt att hitta modeller för 
samverkan mellan olika serviceslag för att skapa attraktiva boendemiljöer och nya 

SERVICEPLAN - APRIL 2021 

möjligheter till jobb. En annan viktig förutsättning för en fungerande service är att 
det finns en väl genomtänkt infrastruktur (kollektivtrafik, varutransport, bredband) 
som underlättar kommun-medborgarnas liv och som ger möjlighet att kombinera 
boende och jobb.  

Regionalt serviceprogram 

Innehållet i det regionala serviceprogrammet för Västerbotten har utarbetats och 
förankrats i det breda regionala service partnerskapet. Partnerskapet består av 
Region Västerbotten, som har huvudmannaskapet, Länsstyrelsen Västerbotten och 
samtliga kommuner i Västerbotten. Partnerskapet identifierar och genomför även 
överenskomna insatser. Identifiering och planering av programmets insatser utförs 
årsvis vid gemensamma träffar som arrangeras av huvudmannaskapet.  

Det övergripande målet med Västerbottens regionala serviceprogram för 
genomförande perioden 2014-2020 är att skapa förutsättningar för människor och 
företag att bo och verka i alla delar av länet genom att främja en tillfredsställande 
servicenivå utifrån realistiska förutsättningar och inom rimliga avstånd. Programmet 
ligger till grund för hantering av stöd för kommersiell service. Det regionala 
serviceprogrammet har kopplingar till Regionala utvecklingsstrategin samt andra 
program för regional tillväxt. 

I den kommunala servicen ingår många verksamheter som både är obligatoriska och 
frivilliga. Det vi vanligtvis tänker på när vi menar kommunal service är tillgång till 
skola/förskola, äldreomsorg, bibliotek, räddningstjänst, bostads-, bygg- och 
fastighetsärenden, planärenden, vatten och avlopp, avfall och återvinning, miljö och 
hälsoskyddsärenden, energiförsörjning, bredband, service till näringslivet, kultur och 
fritid. 

Grundläggande kommersiell service 

Utgångspunkten i denna plan är hur kommunen strategiskt ska säkerställa hur man 
ska ombesörja grundläggande kommersiell service på landsbygden samt annan viss 
offentlig service som lämpligen kan samordnas med kommersiell service.  

För att främja utvecklingen på landsbygden behövs planer för både offentlig- och 
kommersiell service, service som är viktig för att skapa attraktiva boendemiljöer och 
nya möjligheter till jobb. Det är också helt avgörande att det finns en bra 
infrastruktur (vägar, bredband via fiber och mobil uppkoppling) på landsbygden för 
att servicen ska kunna fungera för både boende och företag. 

SERVICEPLAN - APRIL 2021 

Grundläggande kommersiell service 
Enligt utredningen SOU 2015:35, Service i glesbygd, 
utgör grundläggande kommersiell service 
försäljningen av dagligvaror och drivmedel, post- och 
apoteksservice samt betaltjänster.  
 
Postservice: ta emot, transportera och dela eller lämna 
ut brev och paket, försäljning av frimärken och andra 
postartiklar samt utlämning av körkort.  
 
Apoteksservice: försäljning av receptfria läkemedel och 
andra apoteksvaror samt utlämning av receptbelagda 
läkemedel. 
 
Grundläggande betaltjänster: betalningsförmedling, 
uttag av kontanter samt hantering av dagskassor för 
näringsidkare och ideella föreningar. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Källa: RSP 2014-2020 Västerbotten 

 
 

 
Olika stöd till service 

För att uppnå en god servicenivå i hela landet finns olika ekonomiska stöd till i första 
hand dagligvarubutiker och bensinstationer i gles- och landsbygder. De söks hos 
olika organisationer beroende på hur ansvaret är uppdelat i Västerbotten och vilket 
stöd som man har för avsikt att söka. 

När det gäller Förordning (2000:284) om stöd till kommersiell service gäller att stöd 
får lämnas i områden där servicen är gles. Stöd kan lämnas för att det i glesbygd och 
landsbygd ska kunna upprätthållas en försörjning med daglig-varor och drivmedel 
som är tillfredsställande med hänsyn till geografiska och befolkningsmässiga 
förhållanden.  

 

 

SERVICEPLAN - APRIL 2021 

Servicestrategiska orter  

Syftet med ett utpekande av kommunens servicestrategiska orter är för att skapa en 
strategisk hållbar serviceutveckling och för att det ska utgöra en resurs vid 
handläggning av statliga stöd.  

I det regionala service partnerskapet har man enats om tre nivåer av 
servicestrategiska nivåer.  

Serviceort: centralorten i kommunen med centrala samhällsfunktioner inom 
utbildning, vård och omsorg, fritid och kultur samt kommersiell service 
(kommunens huvudort). 

Servicenod: den geografiska ort med omgivande landsbygd som utpekats av 
kommunen som särskild strategiskt viktig för tillgången till service. En servicenod 
erbjuder olika typer av service och som samordnas med utgångpunkt att stärka 
serviceutbudet för de som bor, verkar och besöker noden. Noden ska även fungera 
som en naturlig mötesplats. 

Servicepunkt: ett lokalt serviceställe i kommunen som erbjuder ett mindre 
serviceutbud och utgör en viktig social mötesplats för boende, verksamma och 
besökande. 

Kommunfakta 

Åsele kommun ligger som ett strategiskt nav i skogslandet i Västerbotten. Här möts 
flera stora vägar från olika väderstreck. Kommunikationerna är därför goda, det är 
lätt att ta sig hit från kuststäderna, men även inlandets samtliga större orter.  

Kommunens ytstorlek är 4224 km

2

, större än många svenska landskap. I Åsele 

kommun bor ca 2 800 personer, befolkningens medelålder ligger på nästan 48 år. 
Tyngdpunkten bland befolkningen ligger mellan 55-75 år. Befolkningen har stadigt 
minskat en längre tid men glädjande nog har antalet stabiliserats de senaste åren och 
en ökning skett med 11 personer under 2020. Under 2000-talet har ca en tredjedel av 
befolkningsminskningen bestått av ett negativt flyttningsnetto medan två tredjedelar 
beror på att fler dör än det föds barn. Kommunens invånare utgörs till drygt nio 
procent av personer med utländskt medborgarskap bland vilka det finns ca 40 
nationaliteter representerade. Cirka 70 procent av Åsele kommuns befolkning bor i 
någon av de två tätorterna Åsele och Fredrika och resterande i någon av de många 
kringliggande byarna.  

SERVICEPLAN - APRIL 2021 

Servicebehov och tillgänglighet i kommunen 

Ungefär 30% av kommunens medborgare bor på landsbygden och för boende på 
landsbygden är tillgången till service av stor betydelse. Service som dagligvaror, 
drivmedel, betaltjänster, paket, post och ombud är viktiga för alla människor. Service 
fyller också en viktig social funktion som mötesplats för bygdens invånare 

Orter som mister sin sista service blir mindre attraktiva för inflyttning. Service har 
olika innebörd för olika människor; för vissa kan närheten till en daglig-varubutik 
kännas avgörande, medan andra behöver besöka arbets-förmedlingens kontor 
regelbundet.  

Vård- och omsorgsservicen är central för många. Andra är beroende av en 
fungerande paketdistribution, att kunna lämna dagskassor eller tanka fordon för att 
möjliggöra att starta och driva företag.  

Toleransnivån för hur långt man har till olika servicefunktioner är olika för olika 
service och olika människor. Hur en servicefunktion kan anses tillgänglig kan variera 
utifrån människors behov och preferenser. Även om alltfler tjänster i samhället kan 
skötas via internet eller med andra moderna tekniska hjälpmedel så behövs dock 
fysisk tillgänglighet för att många tjänster ska kunna utföras.  

Begreppet tillgänglighet till servicefunktioner är i denna plan fysisk tillgänglighet, 
det vill säga avstånd med bil från bostad till en servicefunktion. 

I Åsele kommun har majoriteten mindre än 10 km till dagligvaror men det finns 
också kommunmedborgare som har längre än 30-40 km för att både köpa 
dagligvaror och/eller för att tanka bilen. Varuförsörjning på landsbygderna kan även 
utföras med hemsändning till personer som av olika anledningar inte kan ta sig till 
butiken. Butiker som bedriver hemsändning till befolkning i landsbygd och glesbygd 
har möjlighet att erhålla ersättning. 

 

Ortsvis beskrivning 

Nedan har vi valt att presentera de orter som idag har en livsmedelsbutik och/eller 
drivmedel på orten och som utgör kommunens serviceort och servicenod.  

Den service som finns på dessa orter ska i den mån det är möjligt stärkas och vi på 
kommunen ser gärna att det etableras utökad service i de orter som idag saknar 
livsmedelsbutik och/eller drivmedel. 

SERVICEPLAN - APRIL 2021 

Åsele, kommunens serviceort 

Åsele ligger i södra Lapplands skogslandskap. Här möts flera stora vägar från olika 
väderstreck i ett strategiskt nav. Det gör att det är lätt att ta sig hit med bil och att 
flera bussar passerar kommunen från både små orter och stora städer i närheten. I 
närheten finns även flygplatser i grannkommunerna Vilhelmina och Lycksele och 
Inlandsbanan passerar med sommartrafik i Dorotea och Vilhelmina. 

Här finns ett brett utbud av naturupplevelser, aktiviteter och fina anläggningar för 
friluftsaktiviteter. I Åsele finns skola upp till årskurs 9, simhall, gymnastikhall, gym, 
ishall, ridskola, apotek, sjukstuga, systembolag och utlämningsställe för paket. Även 
två dagligvarubutiker och bemannad bensinstation finns på orten. 

Fredrika, kommunens servicenod 

Fredrika eller Vistege det sydsamiska namnet för orten ligger ca 6 mil från Åsele 
tätort längs landsväg 92, här bor ca 150 personer. I Fredrika finns skola upp till 
årskurs 6 samt förskola, drivmedelsstation, dagligvarubutik, och bibliotek. Fredrika 
har ca 79 företag från enskilda firmor till aktiebolag. 
Livsmedelsbutiken i Fredrika är ombud för systembolaget, post, apotek, spel och 
paketutlämning. Vattenfalls etablering av Sveriges största vindkraftparker har startat 
vilket gynnar företagen på orten. Bussar avgår till och från Åsele tätort till Fredrika 
dagligen. Fredrika erbjuder ett aktivt friluftsliv och har flera ideella föreningar på 
orten. Campingen i Fredrika lockar turister sommar och vintertid även Budda 
templet drar till sig besökare. Detta är en viktig inkomstkälla för företagen och även 
de som kommer för att arbeta med etableringen av vindkraftparken som blir en 
viktig inkomstkälla för handeln i Fredrika.

 

Gafsele, kommunens framtida servicepunkt 

Gafsele är en by i Åsele kommun. Byn, som ligger cirka 22 kilometer söder om 
tätorten Åsele, har bebyggelse på båda sidor om Ångermanälven där delarna 
vanligen benämns Östra Gafsele och Västra Gafsele. Idagsläget finns inte någon 
service men i framtiden kan byn utvecklas till att vara lokalt serviceställe som 
erbjuder ett mindre serviceutbud och utgör en mötesplats för boende, verksamma 
och besökande. 

 

 

SERVICEPLAN - APRIL 2021 

  

Åsele

 

2020 

 

Fredrika 

2020 

Livsmedel 

 

Livsmedel 

Post 

 

Post 

Betaltjänster 

 

Betaltjänster 

Apotek 

 

Apotek 

Systembolag 

 

Systembolag 

ATG - Speltjänster 

 

ATG - Speltjänster 

Bussgods 

 

Bussgods 

Paketutlämning 

 

Paketutlämning 

Café 

 

Café 

Restaurang 

 

Restaurang 

Hotell / Vandrarhem 

 

Hotell / Vandrarhem 

Förskola 

 

Förskola 

Skola 

 

Skola 

Äldreboende 

 

Äldreboende 

Bibliotek 

 

Bibliotek 

Intresseförening 

 

Intresseförening 

 

SERVICEPLAN - APRIL 2021 

Planering, genomförande och utvärdering  

Varje nämnd och utskott ansvarar att inom sitt ansvarsområde vidta åtgärder i planen och att budgetera för de kostnader som 
åtgärderna medför. Kommunstyrelsen har ett samordningsansvar för att årligen följa upp och utvärdera genomförda åtgärder. 
Näringslivsenheten ansvarar för att planen revideras varje mandatperiod. 

Handlingsplan 2021 - 2023 

Aktiviteter/Åtgärder  

Ansvar 

Finansiering 

Kommunen deltar/arrangerar utbildningstillfällen tillsammans med Länsstyrelsen i länet för att säkerställa att kunskapen om det statliga 
stödet för kommersiell service för glesa områden är god i kommunen. 

Näringslivsavd 

Samhällsbyggnads-
förvaltningen 

Det är viktigt att säkerställa att kommunen ombesörjer att den vägledning som finns på kommunens hemsida angående hur och var man 
söker stöd är uppdaterad och korrekt. 

 

 

Inkludera landsbygdservice i kommunens planer och program. 

Respektive förvaltning 

 

De möjligheter som upphandlingspolicyn ger för inköp från mindre leverantörer och butiker ska tillämpas. 

Upphandlingsenheten Respektive 
förvaltning 

 

Förvaltningar verkar för att skapa kontaktytor som ger ökad insikt i varandras verksamheter i avseende att samordna kommunens arbete 
med service på  landsbygden. 

Respektive förvaltning 

 

Hemsändningsbidrag 

Kartlägga behov och undersöka möjligheterna till stöd. 

Näringslivsavd 

 

 

Tillhandahålla samhällsinformation till besökarna på servicepunkterna. 

 

Respektive förvaltning 
Kontaktcenter 

 

Stödja initiativ för att hitta nya lösningar på service och utveckling av orterna på landsbygden. 

 

 

SERVICEPLAN - APRIL 2021 

10 

Integrera servicefrågor i översiktsplan 

Vid revideringen av kommunens översiktsplan ska servicefrågorna beaktas så att det skapas ett långsiktigt säkerställande av en 
fungerande kommersiell och offentlig service. 

 

 

Utveckla samordning av varudistribution 

Utifrån uppkomna behov arbeta med samordning av varudistributionen mellan de olika aktörerna (servicegivare, transportörer, 
kommunen) 

 

 

Utveckla serviceorter och servicepunkter 

Kommunen skall löpande följa upp förutsättningar för att bevara och utveckla den kommersiella servicen i landsbygdens finns på 
serviceorter och på de lokala servicepunkterna. 

 

 

Kartlägga servicebehoven i landsbygden. 

Utvärdera verksamheter på berörda serviceorter och service-punkter. 

Dialoger med lokala utvecklings-grupper i landsbygdsområdena bör även det ske löpande och årligen ska servicegivare i kommunen 
bjudas in till kommunkontoret för dialog.