Serviceplan
Kommersiell Serviceplan, Åsele kommun 2021-2023
Fastställt av: Kommunfullmäktige
Datum: 2021-05-17 § 36, KS-2019-604
För revidering ansvarar: Näringslivsavdelningen
Innehåll
I.
II.
III.
Gafsele framtida servicepunkt ........................ Fel! Bokmärket är inte definierat.
IV.
Planering, genomförande och utvärdering ................................................... 9
SERVICEPLAN - APRIL 2021
2
Serviceplan Åsele kommun
Den lokala serviceplanens syfte är att öka engagemang, förståelse och kunskap kring
service som en del av Åsele kommuns hållbara arbete med näringslivs- och
landsbygdsutveckling. Syftet med planen är även att servicetillgängligheten vägs in i
kommunens långsiktiga och strategiska planering. Planen kan även nyttjas som ett
verktyg för att öka handlingsberedskapen i servicefrågor och vara handledande i
stödinsatser.
Denna Serviceplan är kopplad till det regionala serviceprogrammet för Västerbottens
län, RSP 2014-2020 och kommunens översiktsplan.
I serviceplanen finns kommunens prioriterade servicestrategiska orter beskrivna
samt vilken servicenivå som dessa bör omfatta.
Serviceplanens mål
Serviceplanen ska leda till ett ökat engagemang, förståelse och kunskap kring service
som en del av kommunens arbete med näringslivs- och landsbygdsutveckling.
Planen ska även vara ett verktyg för att öka handlingsberedskapen inom
servicefrågor.
Målet är att Åsele kommun ska säkerställa att hela kommunen, har tillgång till god
service inom rimliga avstånd. Målsättningen är att servicenivån ska bidra till att fler
människor kan bo kvar och verka i kommunen, att den skapar attraktiva boende- och
näringslivsmiljöer med möjlighet att starta upp och driva företag. Vidare att fler
människor och verksamheter flyttar in men också attraherar fler att besöka vår
kommun.
Bakgrund
En försämrad servicetillgång för kommunmedborgare och för näringslivet i
kommunen påverkar de lokala förutsättningarna för tillväxt. Framtida behov och
utmaningar på framförallt landsbygden kommer att kräva fortsatta insatser inom
serviceområdet bl.a. genom olika insatser för att stärka butiker och
drivmedelsstationer med strategisk betydelse för varuförsörjningen.
Tillgänglighet till service är viktigt för att ta tillvara tillväxtpotentialen i hela
länet. För att säkerställa tillväxt på landsbygden är det viktigt att det finns strategier
för både offentlig och kommersiell service. Det är även viktigt att hitta modeller för
samverkan mellan olika serviceslag för att skapa attraktiva boendemiljöer och nya
SERVICEPLAN - APRIL 2021
3
möjligheter till jobb. En annan viktig förutsättning för en fungerande service är att
det finns en väl genomtänkt infrastruktur (kollektivtrafik, varutransport, bredband)
som underlättar kommun-medborgarnas liv och som ger möjlighet att kombinera
boende och jobb.
Innehållet i det regionala serviceprogrammet för Västerbotten har utarbetats och
förankrats i det breda regionala service partnerskapet. Partnerskapet består av
Region Västerbotten, som har huvudmannaskapet, Länsstyrelsen Västerbotten och
samtliga kommuner i Västerbotten. Partnerskapet identifierar och genomför även
överenskomna insatser. Identifiering och planering av programmets insatser utförs
årsvis vid gemensamma träffar som arrangeras av huvudmannaskapet.
Det övergripande målet med Västerbottens regionala serviceprogram för
genomförande perioden 2014-2020 är att skapa förutsättningar för människor och
företag att bo och verka i alla delar av länet genom att främja en tillfredsställande
servicenivå utifrån realistiska förutsättningar och inom rimliga avstånd. Programmet
ligger till grund för hantering av stöd för kommersiell service. Det regionala
serviceprogrammet har kopplingar till Regionala utvecklingsstrategin samt andra
program för regional tillväxt.
I den kommunala servicen ingår många verksamheter som både är obligatoriska och
frivilliga. Det vi vanligtvis tänker på när vi menar kommunal service är tillgång till
skola/förskola, äldreomsorg, bibliotek, räddningstjänst, bostads-, bygg- och
fastighetsärenden, planärenden, vatten och avlopp, avfall och återvinning, miljö och
hälsoskyddsärenden, energiförsörjning, bredband, service till näringslivet, kultur och
fritid.
Grundläggande kommersiell service
Utgångspunkten i denna plan är hur kommunen strategiskt ska säkerställa hur man
ska ombesörja grundläggande kommersiell service på landsbygden samt annan viss
offentlig service som lämpligen kan samordnas med kommersiell service.
För att främja utvecklingen på landsbygden behövs planer för både offentlig- och
kommersiell service, service som är viktig för att skapa attraktiva boendemiljöer och
nya möjligheter till jobb. Det är också helt avgörande att det finns en bra
infrastruktur (vägar, bredband via fiber och mobil uppkoppling) på landsbygden för
att servicen ska kunna fungera för både boende och företag.
SERVICEPLAN - APRIL 2021
4
Grundläggande kommersiell service
Enligt utredningen SOU 2015:35, Service i glesbygd,
utgör grundläggande kommersiell service
försäljningen av dagligvaror och drivmedel, post- och
apoteksservice samt betaltjänster.
Postservice: ta emot, transportera och dela eller lämna
ut brev och paket, försäljning av frimärken och andra
postartiklar samt utlämning av körkort.
Apoteksservice: försäljning av receptfria läkemedel och
andra apoteksvaror samt utlämning av receptbelagda
läkemedel.
Grundläggande betaltjänster: betalningsförmedling,
uttag av kontanter samt hantering av dagskassor för
näringsidkare och ideella föreningar.
Källa: RSP 2014-2020 Västerbotten
Olika stöd till service
För att uppnå en god servicenivå i hela landet finns olika ekonomiska stöd till i första
hand dagligvarubutiker och bensinstationer i gles- och landsbygder. De söks hos
olika organisationer beroende på hur ansvaret är uppdelat i Västerbotten och vilket
stöd som man har för avsikt att söka.
När det gäller Förordning (2000:284) om stöd till kommersiell service gäller att stöd
får lämnas i områden där servicen är gles. Stöd kan lämnas för att det i glesbygd och
landsbygd ska kunna upprätthållas en försörjning med daglig-varor och drivmedel
som är tillfredsställande med hänsyn till geografiska och befolkningsmässiga
förhållanden.
SERVICEPLAN - APRIL 2021
5
Servicestrategiska orter
Syftet med ett utpekande av kommunens servicestrategiska orter är för att skapa en
strategisk hållbar serviceutveckling och för att det ska utgöra en resurs vid
handläggning av statliga stöd.
I det regionala service partnerskapet har man enats om tre nivåer av
servicestrategiska nivåer.
Serviceort: centralorten i kommunen med centrala samhällsfunktioner inom
utbildning, vård och omsorg, fritid och kultur samt kommersiell service
(kommunens huvudort).
Servicenod: den geografiska ort med omgivande landsbygd som utpekats av
kommunen som särskild strategiskt viktig för tillgången till service. En servicenod
erbjuder olika typer av service och som samordnas med utgångpunkt att stärka
serviceutbudet för de som bor, verkar och besöker noden. Noden ska även fungera
som en naturlig mötesplats.
Servicepunkt: ett lokalt serviceställe i kommunen som erbjuder ett mindre
serviceutbud och utgör en viktig social mötesplats för boende, verksamma och
besökande.
Kommunfakta
Åsele kommun ligger som ett strategiskt nav i skogslandet i Västerbotten. Här möts
flera stora vägar från olika väderstreck. Kommunikationerna är därför goda, det är
lätt att ta sig hit från kuststäderna, men även inlandets samtliga större orter.
Kommunens ytstorlek är 4224 km
2
, större än många svenska landskap. I Åsele
kommun bor ca 2 800 personer, befolkningens medelålder ligger på nästan 48 år.
Tyngdpunkten bland befolkningen ligger mellan 55-75 år. Befolkningen har stadigt
minskat en längre tid men glädjande nog har antalet stabiliserats de senaste åren och
en ökning skett med 11 personer under 2020. Under 2000-talet har ca en tredjedel av
befolkningsminskningen bestått av ett negativt flyttningsnetto medan två tredjedelar
beror på att fler dör än det föds barn. Kommunens invånare utgörs till drygt nio
procent av personer med utländskt medborgarskap bland vilka det finns ca 40
nationaliteter representerade. Cirka 70 procent av Åsele kommuns befolkning bor i
någon av de två tätorterna Åsele och Fredrika och resterande i någon av de många
kringliggande byarna.
SERVICEPLAN - APRIL 2021
6
Servicebehov och tillgänglighet i kommunen
Ungefär 30% av kommunens medborgare bor på landsbygden och för boende på
landsbygden är tillgången till service av stor betydelse. Service som dagligvaror,
drivmedel, betaltjänster, paket, post och ombud är viktiga för alla människor. Service
fyller också en viktig social funktion som mötesplats för bygdens invånare
Orter som mister sin sista service blir mindre attraktiva för inflyttning. Service har
olika innebörd för olika människor; för vissa kan närheten till en daglig-varubutik
kännas avgörande, medan andra behöver besöka arbets-förmedlingens kontor
regelbundet.
Vård- och omsorgsservicen är central för många. Andra är beroende av en
fungerande paketdistribution, att kunna lämna dagskassor eller tanka fordon för att
möjliggöra att starta och driva företag.
Toleransnivån för hur långt man har till olika servicefunktioner är olika för olika
service och olika människor. Hur en servicefunktion kan anses tillgänglig kan variera
utifrån människors behov och preferenser. Även om alltfler tjänster i samhället kan
skötas via internet eller med andra moderna tekniska hjälpmedel så behövs dock
fysisk tillgänglighet för att många tjänster ska kunna utföras.
Begreppet tillgänglighet till servicefunktioner är i denna plan fysisk tillgänglighet,
det vill säga avstånd med bil från bostad till en servicefunktion.
I Åsele kommun har majoriteten mindre än 10 km till dagligvaror men det finns
också kommunmedborgare som har längre än 30-40 km för att både köpa
dagligvaror och/eller för att tanka bilen. Varuförsörjning på landsbygderna kan även
utföras med hemsändning till personer som av olika anledningar inte kan ta sig till
butiken. Butiker som bedriver hemsändning till befolkning i landsbygd och glesbygd
har möjlighet att erhålla ersättning.
Ortsvis beskrivning
Nedan har vi valt att presentera de orter som idag har en livsmedelsbutik och/eller
drivmedel på orten och som utgör kommunens serviceort och servicenod.
Den service som finns på dessa orter ska i den mån det är möjligt stärkas och vi på
kommunen ser gärna att det etableras utökad service i de orter som idag saknar
livsmedelsbutik och/eller drivmedel.
SERVICEPLAN - APRIL 2021
7
Åsele, kommunens serviceort
Åsele ligger i södra Lapplands skogslandskap. Här möts flera stora vägar från olika
väderstreck i ett strategiskt nav. Det gör att det är lätt att ta sig hit med bil och att
flera bussar passerar kommunen från både små orter och stora städer i närheten. I
närheten finns även flygplatser i grannkommunerna Vilhelmina och Lycksele och
Inlandsbanan passerar med sommartrafik i Dorotea och Vilhelmina.
Här finns ett brett utbud av naturupplevelser, aktiviteter och fina anläggningar för
friluftsaktiviteter. I Åsele finns skola upp till årskurs 9, simhall, gymnastikhall, gym,
ishall, ridskola, apotek, sjukstuga, systembolag och utlämningsställe för paket. Även
två dagligvarubutiker och bemannad bensinstation finns på orten.
Fredrika, kommunens servicenod
Fredrika eller Vistege det sydsamiska namnet för orten ligger ca 6 mil från Åsele
tätort längs landsväg 92, här bor ca 150 personer. I Fredrika finns skola upp till
årskurs 6 samt förskola, drivmedelsstation, dagligvarubutik, och bibliotek. Fredrika
har ca 79 företag från enskilda firmor till aktiebolag.
Livsmedelsbutiken i Fredrika är ombud för systembolaget, post, apotek, spel och
paketutlämning. Vattenfalls etablering av Sveriges största vindkraftparker har startat
vilket gynnar företagen på orten. Bussar avgår till och från Åsele tätort till Fredrika
dagligen. Fredrika erbjuder ett aktivt friluftsliv och har flera ideella föreningar på
orten. Campingen i Fredrika lockar turister sommar och vintertid även Budda
templet drar till sig besökare. Detta är en viktig inkomstkälla för företagen och även
de som kommer för att arbeta med etableringen av vindkraftparken som blir en
viktig inkomstkälla för handeln i Fredrika.
Gafsele, kommunens framtida servicepunkt
Gafsele är en by i Åsele kommun. Byn, som ligger cirka 22 kilometer söder om
tätorten Åsele, har bebyggelse på båda sidor om Ångermanälven där delarna
vanligen benämns Östra Gafsele och Västra Gafsele. Idagsläget finns inte någon
service men i framtiden kan byn utvecklas till att vara lokalt serviceställe som
erbjuder ett mindre serviceutbud och utgör en mötesplats för boende, verksamma
och besökande.
SERVICEPLAN - APRIL 2021
8
Åsele
2020
Fredrika
2020
Livsmedel
X
Livsmedel
X
Post
X
Post
X
Betaltjänster
X
Betaltjänster
X
Apotek
X
Apotek
X
Systembolag
X
Systembolag
X
ATG - Speltjänster
X
ATG - Speltjänster
X
Bussgods
X
Bussgods
X
Paketutlämning
X
Paketutlämning
X
Café
X
Café
X
Restaurang
X
Restaurang
X
Hotell / Vandrarhem
X
Hotell / Vandrarhem
X
Förskola
X
Förskola
X
Skola
X
Skola
X
Äldreboende
X
Äldreboende
X
Bibliotek
X
Bibliotek
X
Intresseförening
X
Intresseförening
X
SERVICEPLAN - APRIL 2021
9
Planering, genomförande och utvärdering
Varje nämnd och utskott ansvarar att inom sitt ansvarsområde vidta åtgärder i planen och att budgetera för de kostnader som
åtgärderna medför. Kommunstyrelsen har ett samordningsansvar för att årligen följa upp och utvärdera genomförda åtgärder.
Näringslivsenheten ansvarar för att planen revideras varje mandatperiod.
Handlingsplan 2021 - 2023
Aktiviteter/Åtgärder
Ansvar
Finansiering
Kommunen deltar/arrangerar utbildningstillfällen tillsammans med Länsstyrelsen i länet för att säkerställa att kunskapen om det statliga
stödet för kommersiell service för glesa områden är god i kommunen.
Näringslivsavd
Samhällsbyggnads-
förvaltningen
Det är viktigt att säkerställa att kommunen ombesörjer att den vägledning som finns på kommunens hemsida angående hur och var man
söker stöd är uppdaterad och korrekt.
Inkludera landsbygdservice i kommunens planer och program.
Respektive förvaltning
De möjligheter som upphandlingspolicyn ger för inköp från mindre leverantörer och butiker ska tillämpas.
Upphandlingsenheten Respektive
förvaltning
Förvaltningar verkar för att skapa kontaktytor som ger ökad insikt i varandras verksamheter i avseende att samordna kommunens arbete
med service på landsbygden.
Respektive förvaltning
Hemsändningsbidrag
Kartlägga behov och undersöka möjligheterna till stöd.
Näringslivsavd
Tillhandahålla samhällsinformation till besökarna på servicepunkterna.
Respektive förvaltning
Kontaktcenter
Stödja initiativ för att hitta nya lösningar på service och utveckling av orterna på landsbygden.
SERVICEPLAN - APRIL 2021
10
Integrera servicefrågor i översiktsplan
Vid revideringen av kommunens översiktsplan ska servicefrågorna beaktas så att det skapas ett långsiktigt säkerställande av en
fungerande kommersiell och offentlig service.
Utveckla samordning av varudistribution
Utifrån uppkomna behov arbeta med samordning av varudistributionen mellan de olika aktörerna (servicegivare, transportörer,
kommunen)
Utveckla serviceorter och servicepunkter
Kommunen skall löpande följa upp förutsättningar för att bevara och utveckla den kommersiella servicen i landsbygdens finns på
serviceorter och på de lokala servicepunkterna.
Kartlägga servicebehoven i landsbygden.
Utvärdera verksamheter på berörda serviceorter och service-punkter.
Dialoger med lokala utvecklings-grupper i landsbygdsområdena bör även det ske löpande och årligen ska servicegivare i kommunen
bjudas in till kommunkontoret för dialog.
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/%C3%85sele.pdf
2 ord som matchar Regional serviceutveckling markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.