Vaccination mot covid-19
Februari 2022
Malin Hedlund och Petter Bergner
Revisionskontoret
Diarienummer: REV 27-2021
Fördjupad granskning nr 10/2021
2
Innehåll
3. Vaccination mot covid-19 i Region Västerbotten
En stor andel av Västerbottens befolkning är vaccinerade
4. Styrelsens och nämndens styrning och kontroll av vaccinationen
Vaccinationen mot covid-19 är en smittskyddsåtgärd
Regionstyrelsens styrning av vaccinationen
Hälso- och sjukvårdsnämndens styrning av vaccinationen
Kommunikation var en del i vaccinationen
Styrelsens och nämndens uppföljning och kontroll
3
1.
Sammanfattande analys
Vaccineringen mot covid-19 är en av de största insatserna som genomförts i svensk
hälso- och sjukvård. Granskningen visar att vaccinationen i Västerbotten har varit
framgångsrik. Under år 2021 har regionen vaccinerat över 200 000 invånare och
gett över 500 000 doser vaccin. Västerbotten har bland den högsta vaccinations-
täckningen i Sverige. Chefer och medarbetare inom regionstyrelsens och hälso- och
sjukvårdsnämndens förvaltningar har uppvisat en god förmåga att lösa uppdraget
och vaccinera befolkningen.
Regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden har dock inte varit tillräckligt ak-
tiva i den strategiska styrningen av vaccinationen. Regionstyrelsen hanterade mass-
vaccinationen mot covid-19 som en del av styrelsens ordinarie vaccinationsupp-
drag till primärvården. I praktiken innebar det att styrelsen överlämnade den stra-
tegiska styrningen av vaccinationen till tjänstepersoner. Även hälso- och sjukvårds-
nämnden var passiv i sin styrning. Nämnden tog inga beslut med anledning av vac-
cinationen.
Regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden hade också svag kontroll över
de beslut som togs av tjänstepersoner i arbetet med att organisera och genomföra
vaccineringen. Granskningen har identifierat beslut som inte tagits på rätt sätt eller
blivit återanmälda till styrelsen eller nämnden. En annan brist är att dokument som
rör vaccinationen inte är diarieförda, vilket försvårar insynen i arbetet.
Rekommendationer
•
Regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden behöver bli mer aktiv i
den strategiska styrningen av arbetet med vaccinationen. Styrelsen och
nämnden behöver bland annat säkerställa att tjänstepersoner som ska leda
arbetet med vaccinationen har tydliga uppdrag och befogenheter. Styrel-
sen och nämnden behöver också säkerställa att beslut om vaccinationen
dokumenteras, diarieförs och återanmäls till styrelsen eller nämnden.
•
Regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden bör genomföra en ut-
värdering av vaccinationen mot covid-19. En utvärdering ger möjlighet att
systematiskt analysera och bedöma arbetssätt och resultat av vaccinat-
ionen. En utvärdering ger också möjlighet att lyfta goda erfarenheter och
bidrar till ett lärande i organisationen.
4
2.
Bakgrund till granskningen
I maj 2020 gav regeringen i uppdrag åt Folkhälsomyndigheten att ta fram en vacci-
nationsplan för massvaccinering mot covid-19. Det primära syftet med vaccinat-
ionen var att skydda de grupper som hade störst risk att bli allvarligt sjuka eller av-
lida i covid-19. I ett senare skede har vaccinationen handlat om att förhindra sprid-
ning av sjukdomen i samhället.
Ansvaret för massvaccinationen är delat mellan staten och regionerna och regleras
av smittskyddslagen. I december 2020 tecknade regeringen och Sveriges kommu-
ner och regioner (SKR) en överenskommelse om vaccinationen, där statens och
regionernas åtaganden tydliggjordes. Bland annat har staten åtagit sig att stå för
kostnaderna för inköp av vaccin och distribuera och fördela vaccinet till regionerna.
Folkhälsomyndigheten har också på uppdrag av regeringen löpande tagit fram re-
kommendationer till regionerna för vaccineringen. Enligt överenskommelsen har
regionerna åtagit sig att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer, men
också att exempelvis vidta åtgärder i syfte att åstadkomma en så hög vaccinations-
täckning som möjligt.
I sin riskanalys för år 2021 uppmärksammade revisorerna att det fanns en risk att
varken regionstyrelsen eller hälso- och sjukvårdsnämnden kunde säkerställa ett
ändamålsenligt genomförande av vaccinationen. I sin revisionsplan för år 2021 be-
slutade revisorerna att genomföra en fördjupad granskning av vaccinationen mot
covid-19.
Syfte och revisionsfrågor
Granskningens syfte är att ge underlag till revisorerna för att bedöma om region-
styrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt en tillräcklig styrning, upp-
följning och kontroll av vaccinationen mot covid-19. För detta har revisionskon-
toret besvarat följande revisionsfrågor:
1.
Har regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt en till-
räcklig styrning av vaccinationen mot covid-19?
2.
Har styrelsen och nämnden säkerställt en tillräcklig uppföljning och kontroll
av vaccinationen mot covid-19?
3.
Har styrelsen och nämnden säkerställt en ändamålsenlig vaccination mot
covid-19?
Avgränsning
Granskningen har fokuserat på vaccinationen som primärvården utfört. Gransk-
ningen omfattar inte regionens samverkan med länets kommuner i utförandet av
vaccineringen eller den vaccinering som utförts av privata utförare. Granskningen
omfattar inte heller hanteringen av personal för att vaccinera enligt Socialstyrel-
sens föreskrifter om behörigheter för vaccination mot covid-19. I granskningen in-
går inte att granska regionens rapportering till det nationella vaccinationsregistret.
5
Revisionskriterier
Revisionskriterier utgör de bedömningsgrunder som bildar underlag för gransk-
ningens analyser, slutsatser och bedömningar. Revisionskriterierna för denna
granskning har varit:
•
Kommunallagen (2017:725) 6 kap. 6 § om styrelsens och nämndens ansvar
att se till att verksamheten bedrivs enligt de mål och riktlinjer som fullmäk-
tige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som
gäller för verksamheten. Styrelsen och nämnden ska också se till att kon-
trollen är tillräcklig.
•
Kommunallagen (2017:725) 6 kap. 37-39 §§ samt 7 kap. 5 och 6 §§ om sty-
relsens och nämndens möjligheter att delegera beslutsrätt i ett visst
ärende eller en viss grupp av ärenden.
•
Smittskyddslagen (2004:168) 1 kap. 8 § om varje regions ansvar för att be-
hövliga smittskyddsåtgärder vidtas inom regionens område.
•
Överenskommelse mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Reg-
ioner (SKR) om genomförande av vaccinering mot covid-19, 2021.
•
Regionfullmäktiges reglementen för regionstyrelsen och för hälso- och
sjukvårdsnämnden
Metod
Granskningen är genomförd av sakkunniga på revisionskontoret. Malin Hedlund
har varit projektledare och Petter Bergner projektmedarbetare.
Dokumentanalys av protokoll och styrande dokument
För att besvara revisionsfrågorna har vi granskat regionstyrelsens och hälso- och
sjukvårdsnämndens protokoll och andra vägledande och styrande dokument för
planeringen och utförandet av vaccinationen mot covid-19.
För att kunna analysera och följa arbetet med vaccinationen har vi också granskat
ett urval av minnesanteckningarna från vaccinationsgruppen. Vi har också gått ige-
nom ett urval av vaccinationssamordnarens nyhetsbrev och information från vacci-
nationsgruppen till primärvården.
Syftet med dokumentanalyserna har varit att identifiera revisionsbevis, det vill säga
information som ger stöd för granskningens slutsatser.
Intervjuer med chefer och nyckelpersoner
Dokumentanalyserna har kompletterats med intervjuer. Intervjuerna har varit vik-
tiga för att förstå och analysera ansvaret för och uppdraget att vaccinera mot co-
vid-19.
Vi har intervjuat vaccinationssamordnare, biträdande smittskyddsläkare och andra
nyckelpersoner i vaccinationsgruppen. Vi har även intervjuat områdeschefer inom
hälso- och sjukvården, direktör för ledningsstaben, kommunikationsdirektör och
andra tjänstepersoner som arbetat med eller varit berörda av uppdraget att vacci-
nera. Totalt har vi intervjuat 13 personer.
6
Rapporten är kvalitetssäkrad
Rapporten har kvalitetssäkrats internt genom att den har granskats av revisionsdi-
rektören. Dessutom har den kvalitetssäkrats externt genom att intervjuade fått
möjlighet att lämna synpunkter på rapportens innehåll. Även regiondirektör och
hälso- och sjukvårdsdirektör har fått möjlighet att kvalitetssäkra ett utkast av rap-
porten.
Rapportens upplägg
Rapporten inleds med en övergripande redogörelse av vaccinationstäckningen i
Västerbottens län. Därefter redovisar vi regionstyrelsens och hälso- och sjukvårds-
nämndens styrning, uppföljning och kontroll av vaccinationen. Rapporten avslutas
med svar på revisionsfrågorna och rekommendationer till regionstyrelsen och till
hälso- och sjukvårdsnämnden.
7
3.
Vaccination mot covid-19 i Region Väster-
botten
Region Västerbotten påbörjade vaccinationen mot covid-19 i slutet av december
2020. Under år 2021 har regionen vaccinerat över 200 000 invånare och gett över
500 000 doser vaccin. Regionen har följt Folkhälsomyndighetens rekommendat-
ioner om prioriteringsordning, vilket innebär att regionen först började vaccinera
de sköraste grupperna. Därefter har vaccineringen för övriga grupper öppnats upp
allt eftersom. Gruppen med de äldsta och sköraste vaccinerades i samverkan med
kommunerna, medan primärvården vaccinerat majoriteten av övriga grupper.
En stor andel av Västerbottens befolkning är vaccinerade
Målsättningen för vaccinationen är att utifrån Folkhälsomyndighetens rekommen-
dationer skyndsamt vaccinera befolkningen som bor i Sverige (Överenskommelse
om vaccination mellan regeringen och SKR). Från början rekommenderade Folk-
hälsomyndigheten att alla som var 18 år eller äldre skulle vaccinera sig, men under
hösten 2021 utökade myndigheten sin rekommendation till att även inkludera barn
som är 12 år eller äldre.
Folkhälsomyndigheten sammanställer varje vecka statistik över hur stor andel av
befolkningen som är vaccinerad. Statistiken visar att Västerbotten är ett av länen
med högst vaccinationstäckning. Diagrammet nedan visar att sista veckan i decem-
ber 2021 hade 89 procent av befolkningen över 12 år i Västerbottens län fått två
doser vaccin. Västerbotten hade även högst täckning bland de som fått en dos vac-
cin. Länet låg även främst när andelen vaccinerade analyserades utifrån olika ål-
dersgrupper (
).
Staten har betalat ut särskild ersättning till de regioner som skyndsamt genomfört
vaccineringen. Region Västerbotten har uppfyllt statens kriterier för skyndsam vac-
cination och därmed fått extra ersättning.
82%
89%
68%
72%
76%
80%
84%
88%
92%
Sve
ri
ge
Ble
ki
n
ge
Dal
arn
a
G
o
tl
an
d
G
ävle
b
o
rg
H
all
an
d
Jämtlan
d
Jö
n
kö
p
g
Kalmar
Kro
n
o
b
er
g
N
o
rr
b
o
tt
en
Sk
ån
e
St
o
ckh
o
lm
Sö
d
e
rman
lan
d
Up
p
sala
V
är
mlan
d
V
äs
te
rb
o
tte
n
V
äs
te
rn
o
rrl
an
d
V
äs
tman
lan
d
V
äs
tr
a Gö
tal
an
d
Ö
re
b
ro
Ö
ste
rg
ö
tl
an
d
Vaccinationstäckning två doser, vecka 52
8
4.
Styrelsens och nämndens styrning och
kontroll av vaccinationen
Vaccinationen mot covid-19 är en smittskyddsåtgärd
Efter ett regeringsbeslut i början av februari 2020 är infektion med coronaviruset
Sars-cov-2 klassat som en samhällsfarlig sjukdom. Massvaccinationen mot sjukdo-
men covid-19 ses som en smittskyddsåtgärd med syfte att i första hand skydda de
som har störst risk att bli allvarligt sjuka eller avlida i sjukdomen.
Enligt smittskyddslagen är regionen ansvarig för att vidta behövliga smittskyddsåt-
gärder inom sitt område. Eftersom vaccineringen mot covid-19 ses som en smitt-
skyddsåtgärd har regionen ett ansvar för det regionala arbetet med vaccinationen.
Smittskyddsläkaren leder smittskyddsarbetet
Varje region är enligt smittskyddslagen skyldig att ha en smittskyddsläkare. Smitt-
skyddsläkaren ska utses av nämnd och har en central roll i samhällets smittskydd.
Smittskyddsläkaren leder och organiserar regionens smittskyddsarbete och är själv-
ständig i sin myndighetsutövning. Regionen har dock som huvudman det övergri-
pande ansvaret för planering, organisering och finansiering av smittskyddsverksam-
heten (Coronakommissionen 2021, Sverige under pandemin).
Vår genomgång av regionstyrelsens och hälso- och sjukvårdsnämndens reglemen-
ten visar att det inte framgår vem som är ansvarig för regionens smittskyddsarbete.
Det framgår inte heller vem som ska utse smittskyddsläkaren. Regionens smitt-
skyddsenhet är organiserad i regionstyrelsens förvaltning. Det är också styrelsen
som utsett smittskyddsläkaren (RS 2125-2021, VLL 682-2010).
Smittskyddsenheten hade en central roll i vaccineringen
Smittskyddsläkaren och smittskyddsenheten har haft en central roll i vaccinationen
mot covid-19. Av regionens pandemiplan, som smittskyddsläkaren beslutat om,
står det att smittskyddsläkaren vid en pandemi ska upprätta en vaccinationsstra-
tegi enligt direktiv från Folkhälsomyndigheten. Strategin ska bland annat innehålla
anvisningar om den praktiska hanteringen och om genomförandet av vaccinat-
ionen.
Biträdande smittskyddsläkare och smittskyddssjuksköterska har i intervju berättat
att smittskyddsläkaren under år 2021 haft regelbundna avstämningar med Folk-
hälsomyndigheten om vaccinationen mot covid-19. Smittskyddsläkaren hade en
medicinsk roll i regionens vaccinationsgrupp och ansvarade initialt för fördelningen
av vaccindoser inom regionen. Sedan våren 2021 har Läkemedelscentrum fördelat
doserna. Smittskyddsenheten har också löpande tagit fram arbetsplaner och ruti-
ner för vaccinatörer.
Vår kommentar
Det saknas reglering i fullmäktiges reglementen om det är regionstyrelsen eller
hälso- och sjukvårdsnämnden som har ansvaret för regionens smittskyddsarbete
och därmed också ansvar för vaccineringen mot covid-19.
9
Regionstyrelsens styrning av vaccinationen
Regionstyrelsens ordförande beslutade om vaccinationsstrategin
Regionstyrelsens ordförande fattade i december 2020 ett brådskande delegations-
beslut om vaccinationsstrategin för regionen. Syftet med strategin var att beskriva
hur vaccineringen mot covid-19 skulle genomföras samt bidra till att så många in-
vånare som möjligt vaccinerade sig. Exempelvis finns det ett avsnitt i strategin som
beskriver hur tilldelning, fördelning och leverans av vaccin inom regionen ska gå till.
Av strategin framgår också att regionen ska följa Folkhälsomyndighetens rekom-
mendationer om prioriteringsordning, samt att invånarna i länet framför allt ska
vaccinera sig på hälsocentralerna.
Vaccinationsgruppen ansvarade för att genomföra strategin
I vaccinationsstrategin går det att läsa att smittskyddsläkaren ansvarar för upprät-
tandet och genomförandet av strategin. För detta arbete har en vaccinat-
ionssmordnare och en vaccinationsgrupp tillsatts. Det framgår inte vem som tillsatt
vaccinationssamordnaren och vaccinationsgruppen. Det finns inget dokumenterat
beslut. Intervjupersoner berättar att det under hösten 2020 handlade om att
snabbt hitta en fungerande organisation för arbetet. Det finns ett uppdragsdirektiv
för planeringen inför vaccinationen. Det framgår inte heller vem som beslutat om
uppdragsdirektivet. Smittskyddsläkaren står dock som uppdragsägare. I direktivet
står det att vaccinationsgruppen ansvarar för planeringen och genomförandet av
vaccinationsstrategin.
Vaccinationssamordnaren och vaccinationsgruppen var ”spindeln i nätet”
I uppdragsdirektivet beskrivs vilka funktioner som ska sitta i vaccinationsgruppen.
Deltagare i gruppen har bland annat varit smittskyddsläkare och smittskyddssjuk-
sköterska, kommunikatör, chefsläkare, medarbetare från Läkemedelscentrum, in-
fektion, logistik och inköp. Även tjänstepersoner från länsstyrelsen har suttit med i
gruppen. Vaccinationssamordnaren har varit samordnare för gruppen. Till sin hjälp
har vaccinationssamordnaren haft ett administrativt stöd.
Vaccinationssamordnaren och vaccinationsgruppen har fungerat som ”spindeln i
nätet” för vaccinationsuppdraget. Gruppens uppgifter har bland annat handlat om
att beräkna behov av vaccin, fördela vaccinet och informera allmänheten samt
egen personal. Exempelvis berättar logistiker som suttit med i gruppen att deras
uppdrag har handlat om att säkerställa att vaccinatörerna har tillgång till de för-
brukningsmaterial som de behöver för att kunna vaccinera.
Vaccinationsgruppen har också löpande arbetat med att implementera nationella
rekommendationer. Flera intervjupersoner har framfört att förutsättningarna för
vaccinationen och de nationella direktiven snabbt har förändrats, vilket krävt
snabba insatser i regionens arbete. Exempelvis när Folkhälsomyndigheten medde-
lade att samtliga över 18 år skulle erbjudas dos tre eller när intervallet från andra
till tredje sprutan ändrades från sex till fem månader.
Vaccinationsgruppen har träffats en till två gånger i veckan sedan november 2020.
Gruppens möten är dokumenterade i minnesanteckningar. Minnesanteckningarna
beskriver vilka aktuella frågor som gruppen hanterat samt eventuella ställningsta-
ganden som gruppen gjort. Minnesanteckningarna är inte diarieförda. Inte heller
uppdragsdirektivet är diariefört.
10
Verksamhetschefer inom primärvården deltog på dialogmöten
Företrädare för primärvården har inte suttit med i vaccinationsgruppen, däremot
har några verksamhetschefer från primärvården suttit med i en referensgrupp till
vaccinationsgruppen. Vaccinationssamordnaren berättar att referensgruppen har
varit viktig för att diskutera möjliga scenarier och insatser, innan dessa har kommu-
nicerats ut till hälsocentralerna. Verksamhetschefer i primärvården har också haft
möjlighet att delta på dialogmöten som vaccinationssamordnaren regelbundet an-
ordnat tillsammans med smittskyddsenheten, läkemedelscentrum och kommuni-
kationsstaben. På dessa möten har verksamhetscheferna fått möjlighet att lyfta
frågor och få information om vad som är på gång. Vaccinationssamordnaren har
också skickat ut veckovisa nyhetsbrev till hälsocentralerna.
Vaccinationsgruppen har fattat beslut utan befogenhet
Kännetecknande för beslut i kommunallagen är att det finns alternativa lösningar
och att beslutsfattaren måste göra vissa överväganden eller bedömningar. Vid
verkställighet får det inte finnas utrymme för självständiga bedömningar. Enligt
kommunallagen har styrelsen och nämnden möjlighet att delegera beslutsrätt i ett
visst ärende eller en viss grupp av ärenden åt en tjänsteperson, däremot är det inte
möjligt för en styrelse eller nämnd att ge beslutsbefogenheter till en grupp bestå-
ende av tjänstepersoner.
Enligt uppdragsdirektivet ska ”operativa beslut” tas inom vaccinationsgruppen, me-
dan ”beslut av principiell karaktär” ska hanteras inom hälso- och sjukvårdsled-
ningen. Det är inte definierat vad som avses med operativa och principiella beslut.
Enligt intervjupersoner handlar principiella beslut troligen om beslut i kommunalla-
gens mening. Intervjupersoner uppfattar att operativa beslut kan tolkas som verk-
ställighet.
Vi har gått igenom ett urval av minnesanteckningarna från vaccinationsgruppens
möten. Genomgången visar att det finns exempel på beslut som skulle kunna vara
beslut i kommunallagens mening. Det tycks också vara så att gruppen fattat beslu-
ten. Det har exempelvis handlat om direktiv till hälsocentralerna. Inget av dessa be-
slut är återanmälda till styrelsen eller nämnden.
Genomgången av minnesanteckningarna visar också att det inledningsvis av vacci-
nationen fördes vissa diskussioner om vaccinationsgruppens befogenheter. Bland
annat upplevde verksamhetschefer från primärvården att det fanns vissa otydlig-
heter i ansvarsfördelningen mellan vaccinationsgruppen, vaccinationssamordna-
ren, smittskydd och primärvården. Några av de vi intervjuat är tveksamma till om
vaccinationsgruppen hade befogenhet att ge direktiv till verksamhetscheferna i pri-
märvården.
Vaccinationen hanterades som en del i styrelsens beställning av primärvård
Både i pandemiplanen, vaccinationsstrategin och uppdragsdirektivet står det att
allmänheten ska vaccineras på hälsocentralerna. Regionstyrelsen är beställare av
primärvård som omfattas av vårdvalssystemet.
Flera som vi intervjuat berättar att vaccinationen har hanterats inom ramen för sty-
relsens årliga uppdrag till primärvården. Eftersom hälsocentralerna redan hade ett
uppdrag att vaccinera, ansåg tjänstepersoner att vaccinationen mot covid-19
kunde inrymmas i hälsocentralernas ordinarie vaccinationsuppdrag. Regionstyrel-
sen tog därför inte något särskilt beslut om uppdrag till primärvården att vaccinera
11
mot covid-19. Däremot beslutade styrelsen i december 2020 om att ersätta hälso-
centralerna med 200 kronor per utförd vaccination.
Regionstyrelsen fattade ett fåtal beslut
Förutom styrelsens beslut om ersättning till hälsocentralerna, har styrelsen beslu-
tat att resor i samband med vaccinationen inte är ersättningsberättigade. Styrelsen
har även berett ett ärende till regionfullmäktige som handlade om avgiftsfri vacci-
nation. Regionstyrelsens ordförande har därutöver fattat brådskande delegations-
beslut som handlat om vaccinationsstrategin och ersättning till kommunerna när
de har vaccinerat.
Endast ett fåtal beslut som rör vaccinationen är återanmälda till regionstyrelsen
under år 2021. Regiondirektören har beslutat om tilldelningsbeslut för upphand-
lingen av privat utförare samt tilläggsavtal med apoteksbolaget ApoEx om hante-
ring av vaccin. Regiondirektören har också fattat ett delegationsbeslut om att med-
arbetare i regionen får vaccinera sig på arbetstid.
Områdescheferna för närsjukvårdsområdena Umeå, Skellefteå och Södra Lappland
berättar att det framför allt under hösten 2021 var ett högt tryck på hälsocen-
tralerna. Uppdraget att vaccinera har inneburit en undanträngningseffekt för övrig
verksamhet. Regionstyrelsen har inte fattat några beslut om begränsning av pri-
märvårdens ordinarie uppdrag för att möjliggöra vaccinationen.
Vår kommentar
Vi bedömer att regionstyrelsen inte varit tillräckligt aktiv i sin styrning av vaccinat-
ionen. Styrningen har i huvudsak utgått från vaccinationsgruppen.
Vi bedömer att massvaccination mot covid-19 är för omfattande för att täckas in av
styrelsens ordinarie beställning av primärvård. Vi anser att styrelsen borde beslutat
om ett särskilt uppdrag om massvaccinationen till primärvården.
Vi bedömer att regionstyrelsen inte har haft tillräcklig kontroll över beslut om vac-
cineringen som tagits på tjänstepersonsnivå. Vi anser att det finns en risk att vacci-
nationsgruppen tagit beslut i kommunallagens mening. Enligt kommunallagen kan
inte en grupp bestående av tjänstepersoner fatta beslut. En annan brist är att var-
ken vaccinationsgruppens mötesanteckningar eller uppdragsdirektivet är diariefört,
vilket försvårar insynen i planeringen och genomförandet av vaccinationen.
Hälso- och sjukvårdsnämndens styrning av vaccinationen
Nämnden fattade inte några beslut om vaccinationen
Hälso- och sjukvårdsnämnden är ansvarig för den primärvård som bedrivs i egen
regi i enlighet med regionstyrelsens beställning. Nämnden har inte gett några di-
rektiv eller fattat några beslut om utförandet av vaccinationen. Det visar vår
granskning av nämndens protokoll för år 2021. Vi har inte heller sett att några vac-
cinationsbeslut har återanmälts till nämnden.
I beslutsloggen från den regionala särskilda sjukvårdsledningen finns ett beslut som
hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat och som handlar om att etablera en be-
dömningsgrupp för komplicerade individärenden kopplade till vaccinationen. Un-
der granskningen har vi stött på vissa beslut som troligtvis rör sig om beslut i kom-
munallagens mening, exempelvis inrättandet av centrala vaccinationsmottag-
ningar. Dessa beslut är inte återanmälda till nämnden.
12
Vår granskning av protokoll och minnesanteckningar visar att trycket på hälsocen-
tralerna har varit högt under år 2021. Samtliga som vi intervjuat uppger att det tid-
vis har varit väldigt slitsamt för verksamheterna, men att chefer och medarbetare
inom primärvården har löst situationerna som uppstått och kunnat vaccinera be-
folkningen. Protokollgranskningen visar att nämnden inte har fattat några beslut
eller gett direktiv om hur verksamheterna skulle hantera den uppkomna situat-
ionen.
Vaccineringen skedde på hälsocentraler och centrala mottagningar
Under planeringen och uppstarten av vaccinationen befann sig regionen i stabs-
och förstärkningsläge och de lokala och den regionala särskilda sjukvårdsledningen
var aktiverad. Områdescheferna för närsjukvårdsområdena Umeå, Skellefteå och
Södra Lappland berättar att verksamhetscheferna för hälsocentralerna snabbt för-
stod omfattningen av uppdraget att vaccinera allmänheten och samtidigt hantera
pandemin. För att kunna vaccinera befolkningen och bedriva övriga uppdrag, kom
verksamhetschefer i Umeå respektive Skellefteå överens om att starta upp centrala
vaccinationsmottagningar. I januari 2021 fattade områdeschefen för Skellefteå i
den lokala särskilda sjukvårdsledningen i Skellefteå ett inriktningsbeslut om att pla-
nera för en central vaccinationsmottagning i Skellefteå. Beslutet om att starta vac-
cinmottagningen i Umeå togs enligt uppgift i dialog mellan områdeschefen och
verksamhetschefer i Umeå. Inget av besluten om att inrätta vaccinationsmottag-
ningarna i Umeå eller Skellefteå är dokumenterade. Besluten har inte heller återan-
mälts till nämnden.
Under våren 2021 öppnade mottagningen i Umeå och Skellefteå. Vaccinationsmot-
tagningarna organiserades under två hälsocentraler, men samtliga hälsocentraler i
Umeå och Skellefteå gick samman och bemannade mottagningarna. Vaccinations-
mottagningen i Skellefteå avvecklades inför sommaren 2021, men startade upp
igen i december 2021. Vaccinationsmottagningen i Umeå var först lokaliserad i id-
rotts- och konferensanläggningen Nolia, men flyttade under hösten 2021 till cam-
pusområdet vid Umeå Universitet.
Privat utförare vaccinerade under sommarmånaderna i Skellefteå
I april 2021 fattade regiondirektören ett tilldelningsbeslut om privat aktör för vacci-
neringen. Under sommarmånaderna anlitades leverantören för att vaccinera i Skel-
lefteå. Bakgrunden var, enligt vaccinationssamordnaren, att hälsocentralerna i
Skellefteå inte hade kapacitet att vaccinera under sommaren. Vaccinationssamord-
naren och vaccinationsgruppen hade under perioden tät kontakt med den privata
utföraren och följde upp hur många doser som leverantören vaccinerade.
Vår kommentar
Vi bedömer att hälso- och sjukvårdsnämnden har varit passiv i sin styrning av vacci-
nationen. Chefer och medarbetare inom nämndens verksamheter har löst situat-
ionerna som uppstått för att kunna vaccinera. Nämnden har inte fattat några be-
slut eller gett direktiv till verksamheterna om utförandet.
Vi bedömer att nämnden inte haft tillräcklig kontroll över sitt beslutsfattande.
Granskningen visar att det finns beslut fattade i verksamheterna som inte har åter-
anmälts till nämnden. Exempelvis inrättandet av centrala vaccinationsmottag-
ningar. Det finns en risk att dessa beslut har fattats utan befogenhet. Det kan också
handlat om beslut som nämnden enligt kommunallagen inte får delegera, utan
som nämnden själv måste besluta om.
13
Kommunikation var en del i vaccinationen
I överenskommelsen om vaccinationen som regeringen och SKR tecknade i decem-
ber 2020 samt i ändrings- och tilläggsöverenskommelser som upprättats under
året, finns särskilda åtaganden som rör kommunikation. Bland annat har region-
erna åtagit sig att förbereda och genomföra kommunikationsinsatser samt anpassa
dessa så att även exempelvis personer som inte har svenska som modersmål kan ta
till sig informationen. Regionen har också åtagit sig att vidta särskilda insatser för
att nå ut med erbjudande om vaccination till grupper som i andra sammanhang har
en lägre vaccinationstäckning.
Kommunikationsstaben har suttit med i vaccinationsgruppen sedan start. Kommu-
nikationsinsatserna har utgått dels från en gemensam kommunikationsplan för
samtliga regioner, dels från regionens egen kommunikationsplan för vaccinationen.
Kommunikationsstaben har anpassat och planerat kommunikationen utifrån aktu-
ellt läge och nationella direktiv vad som är på gång inom regionen. Kommunikat-
ionsdirektören och kommunikatören som vi intervjuat berättar att det har varit
snabba förändringar i budskapen som de behövt hantera.
Kommunikationsinsatser som regionen genomfört under året är pressmeddelan-
den, inlägg på sociala medier, brev, statistik på regionens hemsida, digitala skärmar
i regionens verksamheter, anslag och så vidare. Regionen har också genomfört rik-
tade insatser mot bland annat unga vuxna, andra språkgrupper och ovaccinerade.
De riktade insatserna har handlat om kampanj mot unga män, reklam i gallerior,
översatt information till föreningar, informationsfilmer i samarbete med Länsstyrel-
sen med mera.
Kommunikationsdirektören berättar att de mäter sina kommunikationsinsatser
mot resultatet av vaccinationen. Den höga vaccinationstäckningen i länet vittnar
om att kommunikationen har varit lyckad. En uppfattning som även andra intervju-
personer delar. Vaccinationssamordnare säger att en förklaring till den höga täck-
ningen kan vara att regionen varit tillgänglig och transparant i sin kommunikation.
Styrelsens och nämndens uppföljning och kontroll
Vaccinationsgruppen följde löpande upp vaccineringen
Vaccinationsgruppen har under sina möten löpande följt arbetet med vaccine-
ringen. Gruppen har bland annat följt upp behovet av vaccindoser och förbruk-
ningen av försörjningsmaterial. Hälsocentralerna har också dagligen rapporterat in
antal vaccinerade till systemet Diver. Vaccinationsgruppen har därefter kunnat följa
andel vaccinerade på både kommun- och hälsocentralsnivå. De har också följt upp
vaccinerade utifrån åldersgrupp och olika geografiska områden. Utifrån uppfölj-
ningen har gruppen riktat olika åtgärder och insatser.
Styrelsen och nämnden fick övergripande information om vaccinationen
Regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden har löpande under året fått in-
formation om vaccinationen mot covid-19. Protokollgranskningen visar att inform-
ationen handlat om arbetet med vaccinationen, hur tillgången till vaccindoser ser
ut, hur många doser som regionen har gett, hur stor andel av befolkningen som är
vaccinerade med mera. I december 2021 fick både styrelsen och nämnden inform-
ation om att hälsocentralerna hade högt söktryck och att det var ansträngt läge
inom primärvården.
14
Styrelsen och nämnden redogjorde för vaccinationen i sina delårsrapporter
Vår granskning visar att styrelsen och nämnden övergripande redogjorde för vacci-
nationen i sin delårsrapport per augusti 2021. Informationen i styrelsens delårsrap-
port handlade framför allt om vilka kommunikationsinsatser kopplade till vaccinat-
ionen som kommunikationsstaben arbetat med. Nämnden beskriver bland annat
att de centrala vaccinationsmottagningarna hade fungerat över all förväntan.
Vår kommentar
Vaccinationsgruppen har löpande följt upp hur vaccinationen har gått, hälsocen-
tralernas behov av vaccindoser, deras tillgång till förbrukningsmaterial etc. Grup-
pen har också dagligen följt upp och analyserat hur stor andel av befolkningen som
vaccinerat sig.
Vi konstaterar att styrelsen och nämnden under året på övergripande nivå höll sig
informerade om vaccinationen. Styrelsen och nämnden redogjorde kortfattat om
vaccinationerna i sina delårsrapporter. I delårsrapporterna gjorde varken styrelsen
eller nämnden någon analys eller samlad beskrivning av arbetet.
15
5.
Svar på revisionsfrågor
Granskningen visar att vaccinationen mot covid-19 har varit framgångsrik. Väster-
botten har bland den högsta vaccinationstäckningen i Sverige. Chefer och medar-
betare inom regionstyrelsens och hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltningar har
uppvisat en god förmåga att lösa uppdraget och vaccinera befolkningen. Däremot
var varken regionstyrelsen eller hälso- och sjukvårdsnämnden tillräckligt aktiva i
den strategiska styrningen av vaccinationen. I tabellen redogör vi för svaret på
granskningens revisionsfrågor.
Revisionsfråga
Bedömning
Vår kommentar
Har regionstyrelsen och hälso-
och sjukvårdsnämnden säker-
ställt en tillräcklig styrning av
vaccinationen mot covid-19?
Ansvaret för vaccinationen var
otydligt. Massvaccinationen är en
smittskyddsåtgärd, men det var inte
reglerat om styrelsen eller nämn-
den var ansvarig för regionens
smittskydd.
Styrelsen hanterade vaccinationen
som en del av styrelsens ordinarie
uppdrag till primärvården. Styrelsen
tog få beslut med anledning av vac-
cineringen. Inte heller nämnden var
aktiv. Vi anser att uppdraget att
vaccinera länets befolkning mot co-
vid-19 var för omfattande för att i
huvudsak hanteras på tjänste-
personsnivå.
Granskningen visar att det troligtvis
har fattats beslut inom vaccinat-
ionsgruppen och inom verksamhet-
erna som är beslut i kommunalla-
gens mening. Det finns en risk att
dessa beslut är fattade utan befo-
genhet. Besluten är heller inte åter-
anmälda till styrelsen och nämn-
den.
Har styrelsen och nämnden sä-
kerställt en tillräcklig uppföljning
och kontroll av vaccinationen
mot covid-19?
Vaccinationsgruppen följde löpande
upp arbetet med vaccineringen och
andelen vaccinerade av befolk-
ningen. Styrelsen och nämnden höll
sig övergripande informerade om
hur arbetet gick.
Har styrelsen och nämnden sä-
kerställt en ändamålsenlig vacci-
nation mot covid-19?
Region Västerbotten har vaccinerat
en stor andel av länets befolkning
över 12 år och är ett av länen med
högst vaccinationstäckning. Reg-
ionen har uppfyllt regeringens krav
för skyndsam vaccination.
16
Rekommendationer
•
Regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden behöver bli mer aktiv i
den strategiska styrningen av arbetet med vaccinationen. Styrelsen och
nämnden behöver bland annat säkerställa att tjänstepersoner som ska leda
arbetet med vaccinationen har tydliga uppdrag och befogenheter. Styrel-
sen och nämnden behöver också säkerställa att beslut om vaccinationen
dokumenteras, diarieförs och återanmäls till styrelsen eller nämnden.
•
Regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden bör genomföra en ut-
värdering av massvaccinationen mot covid-19. En utvärdering ger möjlig-
het att systematiskt analysera och bedöma arbetssätt och resultat av vacci-
nationen. En utvärdering ger också möjlighet att lyfta goda erfarenheter
och bidrar till ett lärande i organisationen.
Malin Hedlund
Sakkunnig
Revisionskontoret
Region Västerbotten
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/10_2021_Rapport%20granskning%20av%20vaccination%20mot%20covid-19.pdf
2 ord som matchar logg in markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.