Regionens arbete med IT- och
informationssäkerhet
Fördjupad granskning nr 1/2022
September 2022
Max Wann Adebahr, EY
Diarienummer: REV 45-2021
Revisionsrapport 2022
Genomförd på uppdrag av revisorerna
Maj 2022
Region Västerbotten
Granskning av IT- och informationssäkerhet
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
Sammanfattning
EY har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Västerbotten granskat
regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämndens arbete med IT- och
informationssäkerhet. Riskerna inom dessa områden är inte specifikt relaterade till Region
Västerbotten utan är generella IT- och informationssäkerhetsrisker. Granskningens syfte
har varit att bedöma om regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt att
arbetet med IT- och informationssäkerhet bedrivs på ett ändamålsenligt sätt och om den
interna kontrollen är tillräcklig inom området.
Baserat på den analys och granskning som genomförts bedöms regionstyrelsen och hälso-
och sjukvårdsnämnden ha en lägre mognadsgrad än vad EY rekommenderar för en region
likt Västerbotten, givet den stora mängd information, och andel av känslig karaktär, som
hanteras. Mognadsgraden bedöms vara något högre inom förändringshantering,
incidenthantering och nätverk. Lägst bedöms mognadsgraden vara inom formalisering
(policy), personal, informationsklassning och kontinuitetsplanering.
EY:s bedömning, att Region Västerbotten har en låg mognadsgrad, grundar sig i att
regionen inte bedöms ha vidtagit tillräckliga åtgärder sedan föregående granskning inom
IT- och informationssäkerhet. För närvarande har regionen inte säkerställt att det finns en
välfungerande organisation för IT- och informationssäkerhetsarbete, det saknas tydliga
och aktuella styrdokument, samt saknas uppföljning och kontroll av efterlevnad av
styrdokument. Vidare bedöms Region Västerbotten inte ha en tillräcklig styrning av arbete
med leverantörer och uppföljning av dessa.
EY rekommenderar att regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden främst arbetar
vidare med att:
º
Se över organisationen av arbetet med IT- och informationssäkerhet för att
säkerställa ändamålsenlig styrning, tydlig ansvarsfördelning samt existensen av
relevanta styrdokument.
º
Definiera och implementera en standardiserad process för att identifiera och
adressera risker inom informationssäkerhet.
º
Säkerställa att styrdokument förblir aktuella över tid, samt kommuniceras till
anställda.
º
Säkerställa att anställda får tillräcklig utbildning inom IT-och informationssäkerhet
genom att definiera en utbildningsplan, samt etablera processer för uppföljning av
deltagande.
º
Fastställa processer och riktlinjer för granskning och rapportering, för att
säkerställa efterlevnad av policyer, rutiner och riktlinjer kopplat till IT- och
informationssäkerhet.
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
Innehåll
1.2. Syfte och revisionsfrågor
....................................................................................... 1
.......................................................................................... 6
2.4. Tredjepartshantering och kontinuitetsplanering
.................................................... 7
2.5. Åtgärder från föregående granskning
.................................................................... 8
..........................................................................................10
3.2. Övergripande rekommendationer
..........................................................................12
Bilaga 1: Detaljerat granskningsresultat och rekommendationer
.....................................15
Bilaga 2: Förteckning över intervjuade funktioner
............................................................27
..........................................................................................28
1
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
1.
Inledning
1.1.
Bakgrund
Region Västerbotten hanterar stora mängder digital information. Detta ger många nya
möjligheter i form av effektivare förvaltning, uppföljning och utökad service till
medborgare, samtidigt som risker uppstår när informationen inte hanteras ändamålsenligt.
För att uppnå god informationssäkerhet krävs att styrning och arbete bedrivs på ett sådant
sätt att informationen är tillgänglig, riktig, har tillräckligt starkt skydd samt är spårbar.
I tidigare granskningar (2017) har regionens revisorer identifierat risker relaterat till det
övergripande arbete med IT- och informationssäkerhet samt sårbarheter kopplat till
verksamhetskritiska system inom regionen. Bland annat noterades att det inte bedrevs ett
systematiskt övergripande arbete med riskanalyser och inte heller kontroller och
penetrationstester i verksamheterna. Vidare noterades att det inte fanns en tillräcklig
fysisk säkerhet till serverhallar. Styrelsens och nämndens styrning, uppföljning och kontroll
av informationssäkerhetsarbetet bedömdes inte vara tillräcklig.
Revisorerna har mot bakgrund av ovanstående beslutat att genomföra en granskning för
att bedöma regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämndens arbete med IT- och
informationssäkerhet. Riskerna inom dessa områden är inte enbart relaterade till Region
Västerbotten utan gäller hela den offentliga sektorn.
1.2.
Syfte och revisionsfrågor
Syftet är att bedöma om styrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt att arbetet
med IT-och informationssäkerhet bedrivs på ett ändamålsenligt sätt och om den interna
kontrollen är tillräcklig inom området. För att uppnå granskningens syfte besvaras följande
frågor:
Styrning
Har styrelse och nämnd säkerställt att:
Det finns en välfungerande organisation för IT- och informationssäkerhetsarbetet?
Det finns tydliga, aktuella styrdokument (tex policys, riktlinjer, rutinbeskrivningar) för
arbetet med IT- och informationssäkerhet?
Det finns en tillräcklig styrning av arbetet med leverantörer av IT-tjänster (tex via
riktlinjer och avtal)?
Tillräckliga åtgärder har vidtagits med anledning av revisionens tidigare granskningar
och väsentliga iakttagelser inom IT- och informationssäkerhet (3/2017)?
Uppföljning och kontroll
Har styrelse och nämnd säkerställt en tillräcklig uppföljning och kontroll av:
Efterlevnad av styrdokument?
Kontinuitetshantering samt leverantörer av IT-tjänster?
2
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
1.3.
Avgränsning
De iakttagelser och rekommendationer som presenteras i denna rapport baseras enbart på
den information som inhämtats under intervjuer och genom granskning av erhållna
dokument, så som riktlinjer, rutiner, tidigare granskningsrapporter samt protokoll.
Granskningen har avgränsats till regionstyrelse och hälso- och sjukvårdsnämnden.
1.4.
Metod
Granskningen bygger på EY:s ramverk för granskning av IT- och informationssäkerhet,
särskilt framtagen för svensk offentlig sektor. Ramverket omfattar flera områden vilka
täcker in de domäner som är väsentliga utifrån ett internkontrollperspektiv för att bedöma
eventuella avvikelser och risker kopplat till brister i IT- och informationssäkerhet.
Information kring områdena har samlats in både genom granskning av relevanta
dokument, samt genom att EY:s specialister genomfört intervjuer med relevanta
personalkategorier.
Inledningsvis granskades relevant dokumentation kring regionstyrelsen och hälso- och
sjukvårdsnämnden rutiner och processer av EY. Därefter hölls intervjuer med
representanter för att gå igenom de områden som är inkluderade i EY:s ramverk för
granskning av IT- och informationssäkerhet. Under granskningen gjordes en djupdykning
genom stickprovstester inom utvalda områden i hälso- och sjukvårdsnämndens mest
centrala system, journalsystemet NCS Cross, för att få en uppfattning om efterlevnaden av
regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden rutiner och kontroller. Slutligen
analyserades och bedömdes den samlade bilden av dokumentation samt information
inhämtad via intervjuer.
Under granskningen har följande personer intervjuats:
Dataskyddombudsman och informationssäkerhetsombud
Verksamhetschef IT
Avdelningschef IT (Infrastruktur, nätverk)
Avdelningschef IT (Systemutveckling)
IT-infrastruktursansvarig
Behörighetsadministratör
De intervjuade personerna har givits möjlighet att sakgranska rapporten i syfte att
säkerställa att slutsatser grundar sig i korrekt fakta. Fullständig källförteckning framgår av
bilaga 2.
Under uppdraget har EY granskat 4 huvudområden som brutits ner på 12 underområden
enligt nedan:
Styrning:
Ledningssystem
Policy
Strategi och rutiner
Organisation
3
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
Personal och behörighet:
Personal
Behörighetshantering
Drift:
Incidenthantering
Informationsklassning
Nätverk
Brandväggar
Kontinuitetsplanering
Programförändringar:
Förändringshantering
1.5.
Revisionskriterier
Följande revisionskriterier användes:
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSB:s) ramverk Ledningssystem för
Informationssäkerhet (LIS), är ett etablerat ramverk som används i ett stort antal
kommuner och inom offentlig förvaltning.
Ledningssystemet innebär att
informationssäkerhetsarbetet ska ske på ett systematiskt och standardiserat sätt,
där organisation följer ett årshjul för att planera, följa upp och utvärdera
informationssäkerhetsarbetet. Ledningssystemet innebär att organisationen har en
policy för informationssäkerhet med kompletterande riktlinjer, samt att medarbetare
ska få utbildning i informationssäkerhet årligen. Ramverket bygger på den svenska
och internationella standarden för informationssäkerhet, ISO/IEC 27000.
Kommunlagen kap 6 paragraf 6.
God praxis och EY:s erfarenhet inom IT-, Cyber - och informationssäkerhet i offentlig
sektor.
1.6.
Definitioner
Se Bilaga 4.
4
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
2.
Granskningsresultat
I detta kapitel presenteras de övergripande resultaten från genomförd granskning med
utgångspunkt från revisionsfrågorna. Mognadsbedömningarna för regionstyrelsen och
hälso- och sjukvårdsnämnden (hädanefter benämnt de granskade nämnderna) återfinns i
bilaga 1. Iakttagelserna och bedömningarna i detta kapitel utgår från informationen som
inhämtats för regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden.
2.1.
Organisation
I detta delkapitel besvaras huruvida styrelse och nämnd har säkerställt att det finns en
välfungerande organisation för IT- och informationssäkerhetsarbetet?
2.1.1.
Iakttagelser
Styrelse och nämnder ansvarar för att arbetet med informationssäkerhet sker på ett
ändamålsenligt sätt och i enlighet med fastställda riktlinjer. Detta arbete inkluderar att
definiera och implementera en organisation för arbetet, samt att säkerställa att
nödvändiga resurser avsätts. I dagsläget har vissa roller kopplat till arbetet med
informationssäkerheten definierats, exempelvis dataskyddsombud och informationsägare.
De definierade rollerna finns dock dokumenterade på olika platser utan en tydlig
systematik. Rollen informationssäkerhetssamordnaren (hädanefter benämnt IS-
samordnare) är central inom arbetet med informationssäkerhet. Rollen har dock inte
dokumenterats med tydliga ansvarsområden och kravställningar.
Under granskningen framgick det att det varit en hög personalomsättning i rollen som IS-
samordnare. Detta då tre olika personer innehaft rollen sedan år 2020. Vid tidpunkten för
granskningen arbetade den befintliga IS-samordnaren även som Dataskyddsombud (DSO)
på 50%. Vidare framgick det att resurserna inom arbetet med informationssäkerhet
upplevs vara begränsade.
Det framkom under granskningen att ansvarsfördelningen mellan styrelse och nämnd
ibland upplevs vara otydlig, exempelvis, kopplat till arbetet med uppföljning av centralt
framtagna rutiner och kravställningar, samt rapportering. Vidare saknas det ett
strukturerat och regelbundet utbyte och koordinering mellan de olika verksamheterna
kopplat till informationssäkerhetsfrågor.
2.1.2.
Bedömning
Det är EY:s bedömning att det i dagsläget saknas tydligt definierade rollbeskrivningar för
centrala roller inom arbetet med IT- och informationssäkerhet, exempelvis rollen IS-
samordnare. Vidare anser EY att nuvarande rollbeskrivningar inte är fullständigt
implementerade i praktiken, vilket kan bero på otydlighet i ansvarsfördelning,
kravställningar, samt kommunikation. EY anser också att ökad koordinering och utbyte
mellan de olika verksamheterna kan motverka eventuella oklarheter i ansvarsfördelning
och kravställningar.
Under granskningen framkom det att rollen IS-samordnare haft stor omsättning under de
senaste åren, samt att samma person även arbetar som dataskyddsombud. Vidare
framkom det även att det upplevs finnas en resursbrist för att utföra ett önskvärt arbete
5
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
med IT- och informationssäkerhet. Baserat på detta bedömer EY att de granskade
nämnderna inte har säkerställt att tillräckliga resurser har avsatts för att bedriva ett
önskvärt arbete med IT- och informationssäkerhet.
Baserat på ovan är EY:s övergripande bedömning att de granskade nämnderna inte har
säkerställt att arbetet med informationssäkerhet är organiserat på ett ändamålsenligt sätt.
2.2.
Styrdokument
I detta delkapitel besvaras huruvida det finns tydliga, aktuella styrdokument (tex policys,
riktlinjer, rutinbeskrivningar) för arbetet med IT- och informationssäkerhet?
2.2.1.
Iakttagelser
Arbetet med IT- och informationssäkerhet beskrivs på en övergripande nivå i den
nuvarande informationssäkerhetspolicyn. Policyn fastställdes av landstingsfullmäktige
oktober 2018 och finns tillgänglig för samtliga anställda på intranätet. Tillhörande policyn
finns två riktlinjer för informationssäkerhet, en för användare och en förvaltning och drift.
IT Västerbotten har i november 2019 upprättat en IT-säkerhetsstrategi. I dagsläget sker
det dock inget aktivt arbete för att sprida styrdokumenten eller IT-säkerhetsstrategin till de
anställda. För styrdokument saknas det bestämmelser kring frekvens för uppdatering och
revidering, samt tydlig ansvarsfördelning. I dagsläget ska intervallet till nästa uppdatering
bestämmas i samband med en uppdatering. I de aktuella riktlinjerna framgår det däremot
inte när de är skapade, giltighetstid eller datum för granskning och uppdatering.
Processen för tilldelning, borttag och ändring av medarbetares behörigheter finns
definierad på regionens interna sida för styrprocesser, kallad Akvariet. I dagsläget ligger
det på varje verksamhet att genomföra periodiska genomgångar av användare. Det finns
inga centrala riktlinjer gällande hur dessa genomgångar ska genomföras eller definierade
krav på dokumentation och frekvens. Vad gäller lösenordshantering framgår det att varje
objektägare ansvarar för att upprätta rutiner för lösenord. Det finns således ingen central
policy eller riktlinjer som definierar vilka lösenordskrav som ska uppfyllas för samtliga
system.
2.2.2.
Bedömning
Ett arbete har påbörjats för att etablera ett grundläggande ramverk i form av policy,
riktlinjer, samt övriga dokument för sitt informationssäkerhetsarbete. Enligt EY:s
bedömning saknas däremot vissa centrala styrdokument och rutinbeskrivningar,
exempelvis kopplat till behörighetshantering, utbildning och granskning. Vidare bedömer
EY att de granskade nämnderna inte har säkerställt att styrdokument granskas och
revideras i en tillräckligt hög frekvens. Det saknas även en tydlig versionshantering och
ägarskap av styrdokument. Vidare saknas tydliga och dokumenterade rutiner för att
säkerställa att nya, befintliga, samt ändrade styrdokument kommuniceras ut till de
anställda.
Under granskningen noterades det att en stor del av ansvar för behörighetshanteringen
har fördelats ut i organisationen till respektive verksamhet. Baserat på detta bedömer EY
att det saknas centralt framtagna kravställningar och rutinbeskrivningar för arbetet med
6
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
behörigheter. Detta för att säkerställa adekvata och standardiserade kontroller av
behörigheter, exempelvis kopplat till periodiska genomgångar och arbetet med lösenord.
Baserat på ovan är EY:s övergripande bedömning att de granskade nämnderna inte har
säkerställt att det finns tydliga och aktuella styrdokument för arbetet med IT- och
informationssäkerhet.
2.3.
Uppföljning och kontroll
I detta delkapitel besvaras huruvida styrelse och nämnd har säkerställt en tillräcklig
uppföljning och kontroll av efterlevnad av styrdokument?
2.3.1.
Iakttagelser
Under granskningen framkom det att de granskade nämnderna inte har upprättat en
definierad plan eller metodik för hur arbetet med uppföljning och kontroll ska struktureras
och genomföras. Vidare finns inget systematiskt och regelbundet arbete med att granska
och kontrollera efterlevnad av styrdokument och kravställningar. Exempelvis noterades
det under granskningen att ingen uppföljning har genomförts kring utförandet av
behörighetskontroller i regionens IT-system. Under stickprovstestning på journalsystemet
NCS Cross framkom det exempelvis att ingen periodisk genomgång av användare har
gjorts under de senaste 10 åren. Det har inte heller genomförts någon uppföljning på att
den definierade processen för incidenthantering efterlevs i praktiken, samt att alla
incidenter loggas och kategoriseras enligt rutin.
Internkontrollplanen för 2021 från regionstyrelsen inkluderar två kontrollpunkter
avseende informationssäkerhet, risken att verksamhetens informationstillgångar inte ges
ett tillräckligt skydd, samt att avbrottsplaner/reservrutiner inte implementeras och förblir
aktuella. Bedömningen av förstnämnda kontroll var att rutinen följs och fungerar.
Bedömningen av genomförd kontroll för avbrotts- och reservplaner var att det finns brister
och risken bedöms kvarstå efter genomförd kontroll. I internkontrollplanen för hälso- och
sjukvårdsnämnden finns ingen kontroll avseende informationssäkerhet. I
internkontrollplanen för 2022 för regionstyrelsen finns ingen kontroll kopplat till
informationssäkerhet.
2.3.2.
Bedömning
Under granskningen framkom det att de granskade nämnderna inte arbetar på ett
systematiskt och regelbundet sätt med att följa upp och granska efterlevnad av
styrdokument. Vidare saknas det även definierade uppföljnings- samt rapporteringskrav.
Det säkerställs inte heller att behörigheter hanteras på ett ändamålsenligt sätt, med
regelbundna kontroller och uppföljning. Detta gäller exempelvis periodiska genomgångar
av behörigheter till IT-system, servrar och databas.
Det är vår bedömning att det inte genomförs tillräcklig löpande kontroll och uppföljning av
regionstyrelsen eller hälso- och sjukvårdsnämndens arbete med informationssäkerhet.
Detta då arbetet med informationssäkerhet inte nämnts i regionstyrelsens mötesprotokoll
under 2021 utöver den årliga internkontrollplanen. Informationssäkerhet är dessutom inte
inkluderat i internkontrollplanen 2022 för regionstyrelsen. Vidare behandlas inte arbetet
7
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
med informationssäkerhet inom hälso- och sjukvårdsnämndens internkontrollplan för
2021.
Baserat på ovan är EY:s övergripande bedömning att de granskade nämnderna inte har
säkerställt tillräcklig uppföljning och kontroll av styrdokumentens efterlevnad.
2.4.
Tredjepartshantering och kontinuitetsplanering
I detta delkapitel besvaras följande två revisionsfrågor:
Har styrelse och nämnd säkerställt att det finns en tillräcklig styrning av arbetet
leverantörer av IT-tjänster (tex via riktlinjer och avtal)?
Har styrelse och nämnd säkerställt en tillräcklig uppföljning och kontroll av
kontinuitetshantering samt leverantörer av IT-tjänster?
2.4.1.
Iakttagelser
Vid upphandling av informationssystem bär avdelningen för Digitalisering och Innovation
det huvudsakliga ansvaret. Processen som följs vid upphandling av tredjeparter finns inte
formellt dokumenterad. Objektägaren är tidigt involverad i processen för att kravställa IT-
och informationssäkerheten. Det finns dock ingen etablerad process eller kravställning
över hur detta arbete ska bedrivas. I upphandlingsprocessen används verktyget KLASSA
för att genomföra kombinerad informationsklassning, riskanalys och åtgärdsplan. Det
saknar dock en processbeskrivning över hur detta arbete ska genomföras. För befintliga
tredjepartsleverantörer finns det inte några centralt definierade SLA:er (Service Level
Agreement) eller krav på uppföljning. Således genomförs ingen strukturerad uppföljning av
tredjeparter och att de agerar i enighet med kravställningar och rådande lagstiftning.
I dagsläget har 21 system identifierat som verksamhetskritiska och baserat på dessa har
en prioriteringslista upprättats. Denna lista anger ordningen som respektive system ska
återställas i vid ett potentiellt avbrott eller en kris. I dagsläget ligger ansvaret på
respektive objektägare att upprätta en kontinuitetsplan som säkerställer att kravet på
tillgänglighet kontinuerligt uppfylls. Det framgick däremot att samtliga IT-system inte har
en kontinuitetsplan.
2.4.2.
Bedömning
EY bedömer att det saknas systematik och standardisering i arbetet med tredjeparter.
Exempelvis noterades det att det saknas centralt framtagna kravställningar för hur
informationssäkerhet ska beaktas i upphandlingsprocessen. Vidare genomförs det inte
heller någon regelbunden uppföljning av tredjeparters ställning kopplat till
informationssäkerhet. Baserat på detta bedömer EY att de granskade nämnderna inte har
säkerställt att det finns en tillräcklig styrning av arbetet med leverantörer av IT-tjänster
(tex via riktlinjer och avtal).
Under granskningen framkom det att arbetet med att definiera kontinuitetsplaner för
kritiska system har påbörjats. Det saknas dock dedikerade kontinuitetsplaner för ett antal
av de verksamhetskritiska systemen. Vidare saknas det också etablerade rutiner för hur
8
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
dessa planer ska hållas uppdaterade och riktiga över tid, exempelvis genom kontinuerlig
testning och revidering.
Baserat på ovan är EY:s övergripande bedömning att styrelse och nämnd inte har
säkerställt en tillräcklig uppföljning och kontroll av kontinuitetshantering samt leverantörer
av IT-tjänster.
2.5.
Åtgärder från föregående granskning
I detta delkapitel besvaras huruvida tillräckliga åtgärder har vidtagits med anledning av
revisionens tidigare granskningar och väsentliga iakttagelser inom IT- och
informationssäkerhet (3/2017)?
2.5.1.
Iakttagelser
I granskningen som genomfördes under 2017 noterades ett antal olika iakttagelser och
rekommendationer. Majoriteten av dessa har redan berörts under tidigare delkapitel i
denna rapport, exempelvis uppföljning och kontroll, kontinuitetsplanering, samt styrning
och styrdokument. Utöver detta noterades det även att arbetet med riskanalyser och
klassificering behövde förbättras. I dagsläget baseras det övergripande arbetet med
informationssäkerhet på ett Ledningssystem för informationssäkerhet (LIS) inspirerat av
ISO/IEC 27001. Med grund i detta har en mappning gjorts över de mest kritiska områdena
inom hälso- och sjukvårdsnämnden, samt vilka system som används inom dessa.
Mappningen identifierade 21 verksamhetskritiska systemen som enligt rutin ska
klassificeras årligen med hjälp av verktyget KLASSA. Under granskningen noterades det
dock att samtliga system ej har klassificerats enligt förutbestämd frekvens, dvs. årligen.
Det saknas även en dokumenterad process och metodik för att kontinuerligt genomföra
riskanalyser och klassificering.
Ett annat område som berördes i granskningen som genomfördes 2017 var utbildning.
Arbetet som bedrivs idag inom utbildning och medvetenhet är fortsatt ostrukturerat. Det
finns exempelvis inga krav på att anställda och IT-personal ska genomföra utbildning inom
IT- och informationssäkerhet, utan medarbetare hänvisas till intranätet för att hitta
information gällande informationssäkerhet. Vidare saknas det även en utbildningsplan som
säkerställer att anställda får den utbildning de behöver kopplat till deras roll. I dagsläget
finns det däremot ett antal kortare filmer inom bland annat nätfiske och
lösenordshantering som kan användas i utbildningssyfte.
2.5.2.
Bedömning
EY bedömer att de granskade nämnderna inte har säkerställt att det bedrivs ett
systematiskt arbete med att identifiera och adressera samtliga risker relaterade till
informationssäkerhet. Lokala initiativ till riskanalyser och klassificering, såsom vid
systemförändringar, har tagits fram inom IT Västerbotten. Det saknas däremot centrala
riktlinjer för riskhantering och klassificering inom organisationen.
Under granskningen framkom det att de granskade nämnderna saknar en utbildningsplan
för IT- och informationssäkerhet, och att det inte genomförs planerade utbildningsinsatser
på regelbunden basis. Baserat på detta bedömer EY att de granskade nämnderna inte
9
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
tillsett att utbildning av anställda sker systematiskt och i nödvändig utsträckning. För
närvarande finns det inte heller några krav på att medarbetare ska genomgå utbildning
inom informationssäkerhet, och följer inte upp på deltagande i de frivilliga utbildningar som
erbjuds.
Baserat på ovan, och tidigare delkapitel, är EY:s övergripande bedömning att de granskade
nämnderna inte har vidtagit tillräckligt med åtgärder sedan tidigare granskning av IT- och
informationssäkerhet.
10
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
3.
Samlad bedömning
De granskade nämnderna bedöms ha en förhållandevis låg mognadsgrad inom
informationssäkerhet jämfört med vad EY rekommenderar, givet den stora mängd
information, och andel av känslig karaktär, som hanteras. Mognadsgraden bedöms vara
något högre inom förändringshantering, incidenthantering och nätverk. Lägst anses
mognadsgraden vara inom policy, utbildning, informationsklassning och
kontinuitetsplanering. För mer detaljerad information avseende bedömning av
mognadsgrad, se bilaga 1.
3.1.
Svar på revisionsfrågor
I tabellen nedan besvaras revisionsfrågorna. Utförligare svar på regionstyrelsen och hälso-
och sjukvårdsnämndens informationssäkerhetsarbete ges tillsammans med
mognadsbedömning enligt EY:s modell i bilaga 1.
3.1.1.
Styrning
Tabell 2: Svar på revisionsfrågor kopplat till styrning.
Revisionsfråga
Bedömning
Har styrelse och nämnd
säkerställt att det finns en
välfungerande organisation
för IT- och informations-
säkerhetsarbetet?
Regionstyrelse och hälso- och sjukvårdsnämnd bedöms
inte ha säkerställt att det finns en välfungerad
organisation för IT- och informationssäkerhetsarbetet.
Granskningen påvisade att det saknas en tydlig och
definierad ansvars- och rollfördelning inom organisation
kopplat till informationssäkerhet. Det finns vissa roller och
ansvar, men dessa är inte tillräckligt tydligt definierade
och etablerade för att säkerställa en välfungerande
organisation. Bland annat har regionen inte säkerställt att
ansvaret för att implementera och granska arbetet med
informationssäkerhet är separerat mellan
informationssäkerhetssamordnare och dataskyddsombud.
Vidare är ansvarsfördelningen mellan regionstyrelsen
respektive hälso- och sjukvårdsnämnden inte tydlig
gällande hur informationssäkerhetsarbetet ska hanteras.
Har styrelse och nämnd
säkerställt att det finns
tydliga, aktuella
styrdokument (tex policys,
riktlinjer, rutin-
beskrivningar) för arbetet
med IT- och
informationssäkerhet?
Regionstyrelse och hälso- och sjukvårdsnämnd bedöms
inte ha säkerställt att det finns tydliga och aktuella
styrdokument för arbetet med IT- och
informationssäkerhet.
Ett antal styrande dokument gällande IT- och
informationssäkerhet som leder arbetet har etablerats, så
som informationssäkerhetspolicy. Granskningen visade
dock att det saknades formaliserade riktlinjer för
exempelvis leverantörshantering och lösenordshantering.
För de styrande dokuments som finns på plats, framgick
det att flera var utdaterade och inte ha uppdaterats enligt
11
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
förutbestämd frekvens. Det saknas också etablerade
rutiner för att säkerställa att styrdokument uppdateras för
att upprätthålla relevans, samt vem som ansvarar för
uppdatering och godkännande av justeringar.
I dagsläget sker det inget aktivt arbete med att sprida
styrdokument till medarbetare inom organisationen.
Har styrelse och nämnd
säkerställt att det finns en
tillräcklig styrning av
arbetet med leverantörer
av IT-tjänster (tex via
riktlinjer och avtal)?
Regionstyrelse och hälso- och sjukvårdsnämnd bedöms
inte ha säkerställt att det finns tillräckligt styrning av
arbetet av leverantörer av IT-tjänster.
Granskningen påvisade att de granskade nämnderna
använder sig av SKR:s metod KLASSA som hjälpmedel vid
upphandling av leverantörer. Dock framgick det att det
saknas formella rutiner och definierade riktlinjer över hur
styrning av leverantörer ska göras, både vad gäller
informationssäkerhetsrelaterade kravställningar i
upphandlingsprocessen samt konsekvent uppföljning av
leverantörens efterlevnad av definierade säkerhetskrav.
Har styrelse och nämnd
säkerställt att tillräckliga
åtgärder har vidtagits med
anledning av revisionens
tidigare granskningar och
väsentliga iakttagelser
inom IT- och
informationssäkerhet
(3/2017)?
Regionstyrelse och hälso- och sjukvårdsnämnd bedöms
inte ha säkerställt att tillräckliga åtgärder har vidtagits
med anledning av revisionens tidigare granskningar och
väsentliga iakttagelser inom IT- och informationssäkerhet.
Regionen har påbörjat ett arbete för att åtgärda delar av
de brister som noterades under
informationssäkerhetsgranskningen 2017, så som
upprättat förteckning över informationssystemen och en
regionövergripande informationssäkerhetspolicy. Däremot
har inte tillräckliga åtgärder tagits för att säkerställa
ändamålsenligt informationssäkerhetsarbete, och
majoriteten av iakttagelser från granskningen 2017
kvarstår. Exempelvis rekommenderades det i
granskningen 2017 att en informationsklassning bör göras
på samtliga system som anses som verksamhetskritiska
och den iakttagelsen kvarstår och det finns ingen definitiv
plan som tydliggör när det ska genomföras.
De granskade nämnderna har påvisat en ambition om att
fortsätta förbättra informationssäkerhetsarbetet framåt,
men det framgick under granskningen att resurser varit
begränsande. Det finns ett fortsatt behov av att åtgärda
de områden som identifierats för att säkerställa adekvat
IT- och informationssäkerhet. Därför anses inte tillräckliga
åtgärder ha vidtagits.
12
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
3.1.2.
Uppföljning och kontroll
Tabell 3: Svar på revisionsfrågor kopplat till uppföljning och kontroll.
Revisionsfråga
Bedömning
Har styrelse och nämnd
säkerställt en tillräcklig
uppföljning och kontroll av
efterlevnad av
styrdokumenten?
Styrelse och nämnd bedöms inte ha säkerställt en
tillräcklig uppföljning och kontroll av styrdokumentens
efterlevnad.
I dagsläget saknas det en central, strukturerad och
kontinuerlig uppföljning och kontroll av arbetet kopplat till
informationssäkerhet i syfte att säkerställa efterlevnad
runt om i regionens verksamheter. Det genomförs inte
tillräcklig löpande kontroll och uppföljning av
regionstyrelsen eller hälso- och sjukvårdsnämndens arbete
med informationssäkerhet, då det inte nämns i
mötesprotokoll utöver den årliga internkontrollplanen för
2021. För internkontroll planen för 2022 behandlas inte
arbetet med informationssäkerhet för regionstyrelse.
Bland annat saknas det övergripande systematiskt arbete
för att säkerställa att verksamheterna genomför
regelbundna kontroller i form av periodiska genomgångar
av behörigheter, både vad gäller till applikationer, servrar
och databaser. Vidare saknas det rutiner för att granska
efterlevnaden av incidenthanteringsprocessen.
Har styrelse och nämnd
säkerställt en tillräcklig
uppföljning och kontroll av
kontinuitetshantering samt
leverantörer av IT-tjänster?
Regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämndens
bedöms inte ha säkerställt tillräcklig uppföljning och
kontroll av kontinuitetshantering samt leverantörer av IT-
tjänster.
De granskade nämnderna har genomfört ett arbete med
syfte att identifiera de mest kritiska områden och
identifierat 50 system som verksamhetskritiska. Dock
saknas kontinuitetsplaner för samtliga av dessa system.
Vidare ligger ett stort ansvar på objektägare men det finns
inga krav, rutiner eller riktlinjer för uppföljning och
kontroll av arbetet. Det finns idag inget strukturerat
arbete kring uppföljning av leverantörer av IT-tjänster.
3.2.
Övergripande rekommendationer
I detta avsnitt presenteras rekommendationerna baserat på genomförd granskning.
Rekommendationerna presenteras övergripande för regionstyrelsen och hälso- och
sjukvårdsnämnden. Våra rekommendationer kategoriseras efter vilka som bör prioriteras i
ett inledande skede och vilka som därefter bör genomföras. För mer information om
respektive rekommendation, se bilaga 1.
13
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
Regionstyrelse och hälso- och sjukvårdsnämnden rekommenderas att:
Inledningsvis:
Säkerställa att en välfungerande organisation för informationssäkerhetsarbetet med
tydlig roll- och ansvarsfördelning är implementerad.
Säkerställa att arbetet med IT- och informationssäkerhet grundar sig i en systematisk
och riskbaserad metodik.
Säkerställa att relevanta styrdokument och rutinbeskrivningar finns på plats, samt
att de förblir riktiga och uppdaterade över tid genom att implementera en process för
att regelbundet granska och uppdatera styrdokument.
Upprätta en utbildningsplan som inkluderar regelbundna och obligatoriska
utbildningar för medarbetare och som tydliggör ansvaret för uppföljning av
utbildningsinitiativ.
Därefter:
Etablera processer och instruktioner för uppföljning och rapportering av
verksamheternas informationssäkerhetsarbete.
Definiera en granskningsplan för att kontinuerligt kunna säkerställa att definierade
styrdokument och processer efterlevs i praktiken.
Regionstyrelsen rekommenderas att:
Inledningsvis:
Etablera tydligt ägarskap och versionshantering över styrdokument och rutiner.
Definiera tydliga krav som tredjeparter bör uppfylla samt en definierad process för
upphandling och uppföljning av tredjeparters arbete.
Säkerställa att centrala och användarvänliga processbeskrivningar definieras kopplat
till exempelvis behörighetshantering.
Säkerställa att styrdokumenten aktivt kommuniceras ut till användare på en bestämd
frekvens, där fokus bör vara på att kommunicera styrdokument som påverkar det
dagliga arbetet.
Därefter:
Kontinuerligt säkerställa att definierade rutiner och processer efterlevs i praktiken.
Säkerställa att medarbetare kontinuerligt får den utbildning de behöver kopplat till
deras roll.
Hälso- och sjukvårdsnämnden rekommenderas att:
Inledningsvis:
Säkerställer att klassificering genomförs på samtliga system och att
kontinuitetsplaner upprättas för samtliga verksamhetskritiska system.
Därefter:
Säkerställa att utbildning inom IT- och informationssäkerhet genomförs samt följa
upp på deltagande och effekt.
14
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
Arbeta med kontinuerliga riskanalyser baserat på en dokumenterad och
standardiserad process, samt prioritera och implementera skyddsåtgärder baserat på
genomförda riskanalyser.
Ort den xx 20xx
Namn
EY
15
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
Bilaga 1: Detaljerat granskningsresultat
Baserat på den analys och granskning som genomförts bedöms regionstyrelsen och hälso-
och sjukvårdsnämnden, härefter benämnt ”regionen”, ha en genomsnittlig mognadsgrad
på 1,95. Detta är en något lägre mognadsgrad än vad EY rekommenderar för en region likt
Västerbotten, givet den stora mängd information, och andel av känslig karaktär, som
hanteras. Mognadsgraden bedöms vara något högre inom förändringshantering,
incidenthantering och nätverk. Lägst anses mognadsgraden vara inom policy, utbildning,
informationsklassning och kontinuitetsplanering.
Regionens största förbättringsbehov består i att säkerställa att styrdokument och
tillhörande riktlinjer gällande informationssäkerhet förblir aktuella över tid. Ett annat
förbättringsbehov gäller utbildning inom IT- och informationssäkerhet samt säkerställa att
policyer, riktlinjer och strategier kommuniceras till medarbetarna. Regionen
rekommenderas att analysera behovet av utbildningar samt säkerställa att dessa erbjuds
enligt plan.
Under granskningen har EY gjort en sammanfattande betygsättning på samtliga 12
underområden på en skala 1-5. Skalans definition presenteras nedan:
Tabell 4: Skala för bedömning av Region Västerbottens mognadsgrad inom informationssäkerhetsområden.
1
Saknas helt / fungerar mycket bristfälligt utan rutiner
2
Existerar men har inte formellt definierats / fungerar bristfälligt utifrån
begränsade rutiner
3
Har definierats med delvis efterlevnad / fungerar godtagbart utifrån definierade
rutiner
4
Har definierats och förvaltas med god efterlevnad / fungerar väl utifrån
definierade rutiner
5
Har definierats och förvaltas med mycket god efterlevnad / fungerar optimalt
utifrån mycket väl definierade rutiner
Ett områdes färgkod visar en genomsnittlig mognadsgrad som beräknas över alla krav som
ingår i området. Respektive krav har inte viktats. Mognadsgraden per område indikerar
vilka områden som har störst förbättringsbehov, men på grund av genomsnittsberäkningen
kan till exempel ett område med grön färgkod ändå sakna viktiga delar. Granskningens
huvudsakliga värde ligger i dess observationer och rekommendationer som beskrivs i en
bredare kontext i själva granskningsrapporten.
16
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
Figur 1 - Överblick över regionens mognadsgrad för de fyra huvudområden som granskats.
Figur 1 - Överblick över regionens mognadsgrad för de fyra huvudområden som granskats nedbrutet på 12
underområden.
Nuläge och iakttagelser
Nedan följer en beskrivning av den övergripande nulägesbild och iakttagelser per område
som har identifierats under granskningens utförande.
0
0,5
1
1,5
2
2,5
Styrning
Personal & Behörighet
Drift
Programförändringar
Mognadsgrad per huvudområde
0,0
0,5
1,0
1,5
2,0
2,5
3,0
3,5
Mognadsgrad per underområde
17
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
Tabell 5: Nuläge och iakttagelser inom huvudområdet Styrning.
Område
Nuläge
Iakttagelser
Mognad
Ledningssyste
m
Enligt intervjuade nyckelpersoner etablerade Region
Västerbotten 2018 ett Ledningssystem för
informationssäkerhet (LIS) som är baserat på ISO/IEC
27001 - Ledningssystem för informationssäkerhet,
ISO/IEC 27005 - Riskhantering och MSB:s metodstöd.
Ledningssystemet innebär att informations-
säkerhetsarbetet ska ske på ett systematiskt och
standardiserat sätt, där Region Västerbotten följer ett
årshjul för att planera, följa upp och utvärdera
informationssäkerhetsarbetet. Ledningssystemet
innebär att regionen har en policy för
informationssäkerhet med kompletterande riktlinjer,
samt att regionens medarbetare ska få utbildning i
informationssäkerhet årligen.
Regionen har inte
systematiskt och fullständigt
arbetat utefter ett LIS.
2,0
Policy
Region Västerbottens arbete med IT- och
informationssäkerhet beskrivs på en övergripande nivå
i den nuvarande informationssäkerhetspolicyn
Informationssäkerhet. Policyn finns tillgänglig för
samtliga anställda inom regionen på intranätet och
täcker det generella
informationssäkerhetsperspektivet. Detta genom att
poängtera att ansvar och befogenheter ska vara tydligt
uppsatta, att risker ska förebyggas för att minimera
skador och att informationssäkerheten ska vara
integrerat i alla verksamhetsområden.
Informationssäkerhetspolicyn tar upp förhållningssätt
för informationssäkerhet och fungerar således som det
överordnade och styrande dokumentet.
Tillhörande policyn finns två riktlinjer för
informationssäkerhet, Riktlinjer för informations-
säkerhet - användare och Riktlinjer för informations-
säkerhet - förvaltning och drift. Enligt intervjuade
nyckelpersoner finns det idag ingen ändamålsenlig
kommunikation för att förankra riktlinjerna i
verksamheten.
Riktlinjer för informationssäkerhet - användare riktar
sig till all personal i regionen och syftar till att
förtydliga ansvar och befogenheter vid användning av
regionens IT-miljö. Riktlinjen inkluderar regler hur
medarbetare ska använda regionens digitala
utrustning, internet, e-post, lösenord, behandling av
patientinformation, försändning av sekretessbelagd
information, osv.
Riktlinjen för informationssäkerhet - förvaltning och
drift vänder sig till regionens ledning och
förvaltningsorganisation för att säkra hantering och
bearbetning av information för att uppnå önskad nivå
av konfidentialitet, tillgänglighet, riktighet och
spårbarhet. Riktlinjen ämnar definiera informations-
säkerhetsorganisationen och ge stöd i utformandet av
rutiner för informationssäkerhetsområdet. Den
Regionen saknar
formaliserade riktlinjer för
exempelvis
leverantörshantering,
lösenordshantering.
Regionen saknar en tydlig och
dokumenterad rutin för att
säkerställa att nya, befintliga
samt ändrade styrdokument
inom informationssäkerhet
kommuniceras ut till relevanta
användare.
1,3
18
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
inkluderar riktlinjer hur personaladministration ska
skötas, fysisk behörighet och krav på system, drift av
IT-system och krav på nätverk och internetanvändning.
Regionen har inte beslutat om hur ofta policyer och
riktlinjer ska granskas eller revideras, utan intervallet
tills nästa uppdatering bestäms i samband med en
uppdatering. Informationssäkerhetpolicyn
uppdaterades senast år 2020 och enligt intervjuade
nyckelpersoner är en ny version i processen för
godkännande. Intervallet för giltighet för informations-
säkerhetspolicyn var satt till 22 månader från senaste
version. Informationssäkerhetspolicyn fastställs av
landstingsfullmäktige. I de aktuella riktlinjerna framgår
det däremot inte när de är skapade, giltighetstid och
datum för granskning och uppdatering eller vem som
är ägare av dokumentet. Det framgick enligt
intervjuade nyckelpersoner att det saknas rutiner kring
processen för uppdatering och revidering av policyn,
riktlinjer och tydligt ansvar. Efterlevnad av
standarder, principer och riktlinjer granskas inte i
dagsläget och det finns inte heller någon formell
process för detta.
Regionen saknar tydlig och
dokumenterad rutin för att på
regelbunden basis granska
och uppdatera
informationssäkerhetspolicyn
samt tillhörande riktlinjer.
Vidare är ansvaret för
granskning, uppdatering och
godkännanden ej definierat.
Regionen saknar etablerade
rutiner som säkerställer att
styrdokument granskats och
uppdaterats enligt
förutbestämd frekvens.
Regionen saknar en formell
process för att granska
efterlevnad av styrande
dokument.
Strategi och
rutiner
Regionen har upprättat en IT-säkerhetsstrategi som
verksamhetschefen inom IT ansvarat för och som
enligt intervjuade nyckelpersoner ska uppdateras
vartannat år. Syftet med strategin är att leda till en
höjning av de grundläggande skyddsnivåerna av IT-
miljön. Strategin inkluderar sex områden som regionen
har behov att utveckla och förbättra för att öka IT-
säkerheten; Utbildning och information till regionens
användare, upphandling och inköp, identitetshantering
och behörigheter, kontroll över nätverk, teknisk
säkerhet och regelverk gällande outsourcing. Enligt
intervjuade nyckelpersoner finns strategin uppladdad
på Intranätet för alla anställda att ta del av, och för
närvarande håller filmer på att spelas in i utbildande
syfte gällande säkerhet. Däremot framgick det under
intervjuer att inget aktivt arbete sker för att sprida IT-
säkerhetsstrategin inom regionen.
På regionens intranät kan medarbetarna komma åt en
sida kallad Akvariet, som visar regionens gemensamma
styrprocesser inom IT. Akvariet är uppbyggt i form av
processkartor som representerar de olika processerna,
såsom behörighetsprocessen, incidenter,
systemutveckling, osv. I processkartan kan användare
klicka in på varje steg för att se en beskrivning av vad
som ska utföras i det specifika steget.
Regionens IT-
säkerhetsstrategi som
definierar riktningen för IT har
inte uppdaterats sedan 2019
eller enligt förutbestämd
frekvens.
Regionen genomför inget
aktivt arbete med att sprida
IT-säkerhetsstrategin i
organisationen.
2,3
19
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
Organisation
Inom Region Västerbotten finns det ett stort antal
system, närmare 700 stycken. Samtliga system ska
finnas dokumenterade i en systemförteckning som
specificerar vilket område systemet används inom, och
vem som ansvarar för systemet. Av dessa 700 system
har cirka 50 identifierats som samhällsviktiga.
Enligt intervjuade nyckelpersoner finns det idag ingen
tydlig budget för de finansiella medel som ska avsättas
för informationssäkerhet. Det medel som dedikerats till
informationssäkerhet i dagsläget är för rollen
informationssäkerhetssamordnare, utöver det framgår
det att nyckelpersoner inte känner till någon budget
specifikt för informationssäkerhet.
Ansvarsfördelning inom regionen
I dokumentet Riktlinjer för informationssäkerhet -
Förvaltning och drift framgår det att regionfullmäktige
har det övergripande ansvaret för
informationssäkerhetsarbetet i regionen och ska
fastställa policyn för informationssäkerhet.
Regionstyrelsen har utifrån reglementet i uppgift att
styra och samordna förvaltningen av regionens
angelägenheter. Enligt riktlinjen ska styrelsen ta
initiativ till utveckling av arbetsformer, system och
rutiner samt ha övergripande ansvar att verksamheten
arbetar i enlighet med de av fullmäktige beslutade
dokument. Styrelse och nämnder ansvarar för att
regionens arbete med informationssäkerhet sker på ett
ändamålsenligt sätt och i enlighet med fastställda
riktlinjer, att nödvändiga resurser avsätts för
samordning av informationssäkerhetsarbetet samt att
fastställa regler och riktlinjer för
informationssäkerhetsarbetet.
Det framgår i riktlinjen för förvaltning och drift att
verksamhetschefen ansvarar för informations-
säkerheten inom sin verksamhet och därmed att det
finns rutiner för regelbunden granskning av
verksamhetens informationssäkerhet som går i linje
med regionens krav. Verksamhetschefen ska vidare
tillse att medarbetarna får nödvändigt information och
utbildning gällande regler för informationssäkerhet.
Varje verksamhetschef är inom sitt
verksamhetsområde informationsägare.
Enligt riktlinjen ansvarar Informationsägare för att
fatta beslut om krav och prioriteringar avseende
informationssäkerheten i sin verksamhet. Det omfattar
i huvudsak klassificering av information,
riskbedömningar och beslut om användares
åtkomsträttigheter och att dessa överensstämmer med
faktiskt behörigheter.
I Riktlinjer för informationssäkerhet - förvaltning och
drift framgår det att regionen har en
förvaltningsmodell som förvaltningen av IT-system
sker enligt. Enligt förvaltningsmodellen är
Regionen har inte kunnat
uppnå önskade interna
målsättningar inom IT- och
informationssäkerhet då
resurser varit begränsade.
Regionen saknar en tydlig och
definierad ansvarsfördelning
kopplat till
informationssäkerhet.
1,7
20
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
objektägaren beställaren av informationssystemet och
har det yttersta ansvaret för att förvaltningsobjektet
fungerar på avsett sätt. Objektägaren ansvarar för
informationssäkerheten i det informationssystem det
gäller, vilket i huvudsak omfattar att ansvara för att
tillämpa riktlinjer, samt kravställa
informationssäkerhet i samband med anskaffning,
utveckling, avveckling och migrering av
informationssystem. Objektägaren har således
befogenhet att fatta avgörande beslut om
förvaltningsobjektet vid nyutveckling,
vidareutveckling, förvaltning och avveckling. Vidare
ansvarar objektägaren för framtagande av
kontinuitetsplaner.
Regionens dataskyddsombud ansvarar för att
samordna regionens gemensamma
informationsarbete.
Upphandling av leverantörer
Vid upphandling av informationssystem bär
avdelningen för Digitalisering och Innovation det
huvudsakliga ansvaret. Enligt intervjuade
nyckelpersoner arbetar avdelningen utefter ett
standardiserat arbetssätt, däremot framkom det att
processen inte finns formellt dokumenterad. Tidigt i
processen involveras en objektägare från regionen
som ansvarar för att utvärdera tekniken och hjälpa till
med kravspecifikationen för IT- och informations-
säkerhet. Under intervjuerna framgick det att
avdelningen Digitalisering och Innovation initialt tar
fram en kostnadsbild som ligger till grund för
upphandlingen. Vid upphandlingen av informations-
system används verktyget KLASSA som hjälpmedel för
att genomföra kombinerad informationsklassning,
riskanalys och åtgärdsplan. Genom att använda
KLASSA kan regionen tydliggöra vilka krav den ställer
på leverantören. Däremot framgår det i IT-
säkerhetsstrategin att regionen innehar många system
och annan utrustning som inte uppfyller
grundläggande IT-säkerhet och gällande regelverk.
Enligt intervjuade personer finns det i dagsläget ingen
etablerad process för att beakta IT- och
informationssäkerhet i upphandlingen, utöver
informationsklassningen som görs med hjälp av
verktyget KLASSA. Vidare finns det inga
dokumenterade och definierade processbeskrivningar
över hur informationsklassningar i KLASSA ska
genomföras. För leverantörer som används i dag, finns
det enligt intervjuade nyckelpersoner inte några
centralt definierade SLA:er (Service Level Agreement)
eller krav på uppföljning.
Det finns ingen strukturerad
process för att säkerställa att
informationssäkerhet är
tillräckligt inkluderat i
upphandlingsprocessen.
Regionen genomför ingen
konsekvent uppföljning av
tredjeparters arbete med
informationssäkerhet.
Regionen saknar definierade
riktlinjer och rutiner för
arbetet kopplat till
tredjeparter.
Tabell 6: Nuläge och iakttagelser inom huvudområdet Personal och behörigheter.
Område
Nuläge
Iakttagelser
Mognad
21
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
Personal
Region Västerbotten har en
informationssäkerhetssamordnare som arbetar på
halvtid. Enligt intervjuade nyckelpersoner har Region
Västerbotten haft en hög personalomsättning i rollen
som informationssäkerhetssamordnare, vilket har
inneburit att det varit tre olika personer som varit
informationssäkerhetssamordnare sedan år 2020.
Nuvarande informationssamordnare innehar både
rollen som informationssäkerhetssamordnare och
dataskyddombud, där varje roll utgör ungefär 50
procent. Framledes planerar regionen ha en
informationssäkerhetssamordnare på heltid. Under
intervjuer framgick det att det idag finns begränsade
resurser inom informationssäkerhetsarbetet.
Det framgick under intervjuer att det i dag finns olika
sätt för medarbetare att samla kunskap om
informationssäkerhet. Det finns sedan tidigare, samt
att det för närvarande håller på att spelas in, ett antal
kortare filmer inom bland annat nätfiske och
lösenordshantering som ska kunna användas i
utbildningssyfte och vid nyanställning. I dagsläget blir
nya medarbetare hänvisade till intranätet för att hitta
information gällande informationssäkerhet. Däremot
finns det inga krav på att genomföra utbildning inom
IT- och informationssäkerhet, på varken IT-personal
eller andra medarbetare inom regionen. Vidare saknas
det en utbildningsplan för anställda inom regionen, och
ingen uppföljning på deltagande genomförs varken för
nyanställda eller övriga medarbetare.
Regionen har inte säkerställt
att ansvaret för att
implementera och granska
arbetet med
informationssäkerhet är
separerat mellan
informationssäkerhetssamord
nare och dataskyddsombud.
Regionen saknar en definierad
utbildningsplan för
utbildningar inom IT- och
informationssäkerhet. Vidare
genomförs inga planerade
utbildningsinsatser på
regelbunden basis.
Regionen har inte tillsett att
nyanställda och övriga
medarbetare har tillräcklig
utbildning och således
adekvat kunskapsnivå inom
IT- och informationssäkerhet.
1,5
Behörighetsha
ntering
Processen för tilldelning, borttag och ändring av
behörighet finns dokumenterad i regionens interna
sida för styrprocesser kallad Akvariet. Enligt
intervjuade nyckelpersoner är mer än majoriteten av
regionens system synkroniserade med Active Directory
(AD). Samtliga medarbetare inom Region Västerbotten
får ett Active Directory (AD)-konto vid nyanställning.
När den nyanställde registreras i HR-systemet skapas
automatiskt ett AD-konto som därefter inaktiveras per
automatik under den anställdes registrerade sista
anställningsdag i HR-systemet. Det är närmaste chef
som är ansvarig för att meddela HR om den anställdes
sista arbetsdag.
Beställning av behörighet, oavsett roll eller system,
sker genom ett gemensamt ärendehanteringssystem.
Varje behörighetsbeställning måste godkännas av
verksamhetsansvarig. Beställningen, både tillägg och
borttag, hanteras av en grupp inom IT som får
beställningar via ärendehanteringssystemet. När
behörigheten har lagts till, ändrats eller tagits bort
stängs ärendet. För journalsystemet gjordes ett
stickprov på tillägg och borttag av behörighet, där EY
kunde följa den beskrivna behörighetsprocessen.
Ärenden började enligt ovan process med att ett
ärende registrerades i ärendehanteringssystemet, som
hamnar hos Information. Ärendet innehåller
2,0
22
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
information om vem behörigheten önskas läggas
till/tas bort för, vem som har begärd beställningen,
vilken användarprofil personen ska tilldelas, osv.
Behörighetsprocessen ser likadan ut för server och
databaser. Om behörighet ska skapas till en person
som inte är anställd, exempelvis en konsult, hanteras
ärendet manuellt av servicedeskpersonal.
Ansökan om fysisk behörighet till serverhallar
inkommer, bedöms och hanteras av säkerhetsansvarig
på IT. Sedan granskningen kring IT-systemens
robusthet 2017 har regionen genomfört en rensning
av användare med fysisk behörighet och där många
behörigheter har tagits bort, enligt intervjuade
nyckelpersoner. I dagsläget har IT-driftpersonal,
konsulter och fastighetspersonal fysisk behörighet till
serverhallarna, vilket motsvarar cirka 50 personer.
Vidare framkom det under intervjuer att regionen har
begränsat antalet anställda med fysisk behörighet,
genom att begränsa vilka roller som får behörighet.
Det finns inga centrala riktlinjer hur periodiska
genomgångar av behörigheter i regionens system ska
genomföras, enligt intervjuade nyckelpersoner är det
verksamhetens ansvar att genomföra det. Det finns
inga gemensamma instruktioner för hur detta ska
genomföras, vilka krav som behöver uppfyllas eller
dokumentationskrav. Vidare genomförs ingen central
uppföljning om den periodiska genomgången
genomförs inom respektive verksamhet.
Under intervjuer framgick det att aktivitet i servrar och
databaser loggas. Loggarna skickas till regionens
Configuration Management verktyg, och granskas var
6:e månad av IT-avdelningen genom stickprov för att
säkerställa att inga olämpliga aktiviteter genomförts.
Enligt nyckelpersoner sparas ingen dokumentation
från granskningen.
I Riktlinjer för informationssäkerhet - förvaltning och
drift framgår det att varje objektägare är ansvarig för
att upprätta rutiner för lösenord och säkerställa att
lösenorden är kvalitativa och byts ut regelbundet.
Utöver riktlinjen har regionen en artikel, Artikel
Lösenord, som innehåller tips på hur användaren ska
tänk på vid val av lösenord. Artikeln är däremot inte
formellt beslutad. Det finns således ingen policy eller
riktlinjer som definierar vilka lösenordskrav som ska
uppfyllas för samtliga system. Enligt intervjuade
nyckelpersoner saknas rutin för att på en regelbunden
basis granska lösenordsinställningarna, både för AD-
synkroniserade system och övriga.
Det saknas ett övergripande
systematiskt arbete för att
säkerställa att
verksamheterna genomför
regelbundna kontroller i form
av periodiska genomgångar
av behörigheter.
Det genomförs inga
periodiska genomgångar av
användare med behörighet till
server och databas.
Region Västerbotten saknar
en definierad lösenordspolicy.
Tabell 7: Nuläge och iakttagelser inom huvudområdet Drift.
Område
Nuläge
Iakttagelser
Mognad
23
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
Incidenthanteri
ng
IT Västerbotten innehar ansvaret för att hantera
incidenter, där de processer och rutiner som följs
bygger på ramverket för Information Technology
Infrastructure Library (ITIL). ITIL-ramverket är
vedertagen internationell praxis och beskriver
processer och rutiner för bland annat
incidenthantering.
Hantering av IT- och informationssäkerhetsincidenter
beskrivs i regionens rutin Incidentrapportering -
Störning av kontinuiteten i hälso- och sjukvårdstjänsten
(NIS-incidenter). Denna rutin riktar sig endast till NIS-
incidenter och inte andra typer av incidenter. Alla
incidentprocesser, oavsett typ av incident, finns
däremot beskrivet på intranätet för styrprocesser
Akvariet, samt hur dessa ska hanteras. Samtliga
incidenter loggas i regionens ärendehanteringssystem
för incidenter. När incidenten registreras kategoriseras
ärendet i en felklass, som bestäms beroende på hur
kritisk incident är (Kritisk, Hög, Medel och Låg). Dessa
kategorier definiera hur snabbt Servicedesk måste
påbörjade felsökningen. Kritiska incidenter hanteras
enligt ITIL’s Major Incident Management process.
Incidenten hanteras i första hand av
beredskapstekniker på IT, som ansvarar för att felsöka,
avhjälpa och eskalera. Om beredskapstekniker befarar
en NIS-incident, involveras Sektionschef IT.
Informationssäkerhetssamordnaren är ansvarig för att
upprätta anmälan till MSB (skede 1) samt följa upp and
rapportera till MSB (skede 2 och 3).
Rutinen Incidentrapportering - Störning av kontinuitet i
hälso- och sjukvårdstjänst (NIS-incidenter) beskriver
hur regionen ska agera i samband med störningar som
orsakat betydande inverkan på kontinuiteten. Rutinen
definierar ansvar och befogenheter för olika roller i
organisationen och att hur dessa ska rapporteras.
Vidare framgår det ett Tjänsteperson i beredskap (TiB)
och Informationssäkerhetssamordnare ska kontaktas
av sektionschef IT när incidenten klassas som en NIS-
incident.
Under intervjuer med nyckelpersoner gavs ett exempel
på en NIS-incident som inträffat under 2021.
Incidenten registrerades i regionens
ärendehanteringssystem efter att en användare
upplevt problem. Enligt rapporterade dokument
framgick det att hantering av ärendet påbörjades
direkt vid rapporterad incident. Då problemet pågick i
mer än två timmar rapporterades incident enligt NIS till
MSB, vilket EY fick se dokumentation på. Under
intervjun framgick det att TiB involverades när
incidenten klassats som NIS. I regionens rutin för
incidenthantering framgår det att rapportering till MSB
ska ske i tre skeden, en övergripande bild av
problemet, en fördjupad bild samt en utvärdering och
vidtagna åtgärder. När incidenten var avhjälp
rapporterade regionen till MSB för utvärdering och
Regionen saknar rutin för att
granska efterlevnaden av
incidenthanteringsprocessen.
2,7
24
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
förebyggande åtgärder. EY kunde däremot inte
säkerställa att rapporteringen till MSB för skede 3 var
genomförd.
Region Västerbotten genomför i dagsläget ingen
strukturerad intern rapportering uppåt i
organisationen kring incidenter. Intervjuade
nyckelpersoner har däremot en ambition om att från
och med februari 2022 på månatlig basis rapportera
antalet ärenden och incidenter kategoriserade med 1
och 2 till styrelsen.
Informations-
klassning
Enligt intervjuade nyckelpersoner har en övergripande
klassning genomförts för att identifiera
verksamhetskritiska system. Detta har gjorts genom
att bestämma vilka områden inom regionen som är
kritiska och därefter identifierat systemet som är
kopplade till dessa områden. Med hjälp av denna
klassning identifierades 50 system som
verksamhetskritiska. Under intervju fick EY se hur
denna identifiering och mappning var illustrerad och de
system som ansågs vara mest kritiska. Baserat på
denna klassning har 21 system inkluderats i en
prioriteringslista som anger vilket system som ska
startas först för att kunna hålla igång den samhälls-
viktiga tjänsten. Enligt Patientsäkerhetsberättelsen
framgår det att informationstillgångarna klassas i
samband med upphandling och vid större
systemutvecklingar.
Informationsklassning av dessa 21 verksamhetskritiska
system ska enligt intervjuade nyckelpersoner ske
årligen, med hjälp av verktyget KLASSA. Klassningen
är ett pågående arbete som sker löpande, dock har
inte samtliga system klassats på årlig basis enligt
förutbestämd frekvens enligt intervjuade
nyckelpersoner.
I dagsläget har ingen
informationsklassning gjorts
på samtliga system som anses
som verksamhetskritiska och
det finns ingen definitiv plan
som tydliggör när det ska
genomföras.
1,7
Nätverk
Enligt intervjuade nyckelpersoner har Region
Västerbotten segregerat nätverk både logiskt och
fysiskt. De har även ”intrusion prevention system”
(IPS) för att analysera och identifiera
nätverksaktiviteter.
3,0
Brandväggar
Enligt intervjuade nyckelpersoner granskar Region
Västerbotten brandväggarnas konfiguration
sporadiskt. Regionen har däremot för nuvarande ingen
dokumenterad brandväggspolicy för att styra
underhåll och dokumentation av brandväggsrelaterade
aktiviteter samt ingen regelbunden uppföljning av
konfigurationen.
Regionen har ingen
brandväggspolicy eller
dokumenterade rutiner för att
på regelbunden basis granska
och testa brandväggarnas
konfiguration.
1,5
Kontinuitetspla
nering
Enligt riktlinjerna för informationssäkerhet som
upprättats av före detta landstingsstyrelsen ska varje
IT-system inom regionen ha en kontinuitetsplan som
säkerställer att kravet på tillgänglighet uppfylls även
om systemet ligger nere, och ansvaret för att tillse att
I dagsläget finns det inte
kontinuitetsplan för samtliga
IT-system, vilket inte går i
linje med riktlinjerna från före
detta landstingsstyrelsen.
1,4
25
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
sådana finns och efterlevs ligger på respektive
objektägare. Enligt intervjuade nyckelpersoner
framgick det dock att samtliga IT-system inte har en
kontinuitetsplanering.
Regionen har tagit fram ett systemlandskap, som har
delats in i olika områden, såsom journalsystem,
labbsystem, integrationsplattformar, ekonomi, osv.
Detta systemlandskap har använts för att identifiera de
mest verksamhetskritiska systemen och för att skapa
en prioriteringsordning för vilka systemen som ska
återställas först efter ett avbrott. 21 system
identifierades som verksamhetskritiska och samtliga av
dessa har en reservrutin om ett avbrott skulle inträffa.
Regionen jobbar även med redundans på servrar,
energi, osv. för att säkerställa att verksamhetskritiska
system är tillgängliga i så stor utsträckning som
möjligt.
För regionens databaser och servrar görs
säkerhetskopieringar en gång per dag. Om någon
misslyckas vid en säkerhetskopiering får
dagberedskapen en notis om detta.
Säkerhetskopieringarna på journalsystemet sparas i 14
dagar. Utöver dessa sparas även en
säkerhetskopiering per månad, som lagras i minst 2 år.
Tabell 8: Nuläge och iakttagelser inom huvudområdet Programförändringar.
Område
Nuläge
Iakttagelser
Mognad
Förändrings-
hantering
Regionens programförändringsprocess finns
dokumenterad i Akvariet. Processen startar när ett
behov har identifierats. Behovet utvärderas och
resurser tilldelas för att kunna utvecklas. Majoriteten
av förändringar som sker inom IT-miljön är
systemintegrationer och endast en mindre andel rör
systemutveckling. För systemutvecklingar är det
objektägaren som avgör om det finns budget för att
genomföra ändringarna.
Programförändringar delas in i två kategorier;
standardändringar och större ändringar. För
standardändringar är det systemets förvaltningsledare
som godkänner förändringen, medan större ändringar
går igenom ett ändringsråd. I ändringsrådet ingår en
ändringsledare, personer som äger förändringen (både
verksamhetsansvarig och teknik ansvarig) samt de två
avdelningscheferna inom IT (infrastruktur respektive
systemutveckling). Vid ändringsrådet används en mall
för att bedöma förändringens påverkan på tekniken,
verksamheten, när förändring ska implementeras, vem
informationen ska kommuniceras till, med mera. Innan
produktionssättning testas lösningen i testmiljö för att
säkerställa att förändringen går i linje med efterfrågad
ändring från verksamheten. Enligt process-
2,3
26
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
dokumentationen får en och samma person inte
efterfråga, utveckla och implementera en ändring.
27
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
Bilaga 2: Förteckning över intervjuade funktioner
Intervjuade funktioner:
Dataskyddombudsman och informationssäkerhetsombud, 2022-02-09, 2022-02-21
Verksamhetschef IT, 2022-02-09, 2022-02-21
Avdelningschef IT (Infrastruktur, nätverk), 2022-02-09, 2022-02-21
Avdelningschef IT (Systemutveckling), 2022-02-09, 2022-02-21
IT-infrastruktursansvarig, 2022-02-09, 2022-02-21
Behörighetsadministratör, 2022-02-24
28
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
Bilaga 3: Dokumentförteckning
Dokument:
Hälso- och sjukvårdsnämndens nämndprotokoll för 2021 (10 stycken)
Hälso- och sjukvårdsnämndens internkontrollplan 2021
Incidentrapportering - Störningar av kontinuiteten i hälso- och sjukvårdstjänsten (NIS-
incidenter)
Informationssäkerhetspolicy
Ledning- och styrmodell för informationssäkerhet
Processbeskrivningar Akvariet - Incidentprocess
Processbeskrivning Akvariet - Behörighetshantering
Riktlinje informationssäkerhe
t -
förvaltning och drift
Riktlinje informationssäkerhet - användare
Regionstyrelsens nämndprotokoll för 2021 (9 stycken)
Regionstyrelsens internkontrollplan 2021 & 2022
Regionstyrelsens tillsynsrapport 2021
IT-säkerhetsstrategi Region Västerbotten
Patientssäkerhetsberättelse
29
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
Bilaga 4: Definitioner
Active Directory (AD): Katalogtjänst vilken lagrar information om resurser (såsom
användare). Separata IT-system kan kopplas till Active Directory och både inloggning och
behörighetsroller i systemen kan således styras genom inställningar och rolluppsättning i
Active Directory. Detta möjliggör för central användarhantering och automatisk
inloggning.
Applikation: Datorprogram med olika typer av funktionalitet beroende på applikationens
syfte. Applikationen finns lagrad på en dator eller en server.
Backup: Säkerhetskopia av den information som finns i en databas eller på en server.
Databas: En databas är en katalogtjänst med indexerad information om resurser (såsom
tex. användare).
Dataskyddsombud (DSO): Särskilt utsedd person vilken tillser att personuppgifter
behandlas på korrekt och lagenligt sätt inom organisationen, genom att till exempel utföra
kontroller och utbildningsinsatser.
Förvaltningsobjekt: Styrande enhet inom vilken ett antal olika informationssystem för en
viss typ av kommunens verksamhet innefattas. Förvaltningsenheten styrs av en styrgrupp
som beslutar om förvaltningsplan och budget. System är uppdelade på olika
förvaltningsgrupper inom ett förvaltningsobjekt.
Informationsklassning: Klassning av informationstillgångar enligt i riktlinjer
dokumenterade regler med avseende på informationens sekretess, riktighet, tillgänglighet
och konfidentialitet.
Informationssäkerhet: Säkerhetsfrågor som berör information, oberoende av system och
plattformar.
Informationssäkerhetssamordnare: Särskilt utsedd person som innehar det övergripande
ansvaret att leda och samordna utvecklingen av kommunens informationssäkerhet.
IT-säkerhet: Säkerhet som huvudsakligen relaterar till IT-infrastruktur, systemfrågor och
konfigurering.
Kontinuitetsplanering: Planering och åtgärder med syfte att motverka avbrott i
verksamheten och skydda kritiska verksamhetsprocesser mot konsekvenser av allvarliga
fel i system eller katastrofer.
Ledningssystem: Definierat verktyg eller system för att leda, planera, kontrollera, följa
upp och utvärdera den egna verksamhetens arbete med informationssäkerhet.
Nätverk: Ett nätverk administrerar koppling mellan olika resurser såsom olika program.
Penetrationstester: Test av informationssystem, nätverk eller webbapplikationer för att
identifiera sårbarheter vilka kan utnyttjas av angripare.
30
Ernst & Young AB
Box 7850
103 99 Stockholm
Besöksadress:
Hamngatan 26
Tel: +46 (0) 8-5205 90 00
Fax: +00 123 4567 8901
ey.com
Org nr 556053-5873
Riskanalys: Redovisning av de samlade kraven på ett informationssystem avseende
tillgänglighet, riktighet och sekretess. Systemsäkerhetsanalysen ska redogöra för vidtagna
samt ytterligare nödvändiga säkerhetsåtgärder vilka är nödvändiga för att kraven på
informationssystemet ska uppfyllas.
Server: En server är ett datorprogram som bidrar med funktionalitet till ett annat program
via en nätverksuppkoppling.
SLA (Service Level Agreement): Servicenivåavtal mellan beställare och tjänsteleverantör
där överenskomna krav som ställs på tjänsten definierats, tex drift, support och förvaltning
av systemet.
Systemförvaltare: Ansvarar för att operativt sköta ett systems förvaltning inom givna
ekonomiska ramar.
Systemleverantör: Leverantör av IT-system som agerar supporterande vid incidenter med
systemet och i vissa fall tillhandahåller drift av systemet. Leverantören tillhandahåller
uppdateringar av systemversioner samt löpande rättningar av identifierade systemfel.
Systemägare: Verksamhetens chef eller särskilt utsedd person med ansvar för
administration och drift av ett eller flera informationssystem inom ramen för antagna mål,
vilken agerar ledningsfunktion över systemets förvaltning.
Säkerhetskopiering: Kopia av den information som finns i en databas eller på en server.
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/1_2022%20Rapport%20granskning%20It-%20och%20informationss%C3%A4kerhet.pdf
Inga som matchar logg in markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.