Fördjupad granskning nr 4/2023
Införandet av regionens nya
verksamhetsstyrningsmodell
Oktober 2023
Petter Bergner och Petra Segerbrant
Revisionskontoret
Region Västerbotten
Diarienummer: REV 28-2023
2
Innehåll
Ansvarig nämnd samt avgränsningar
4. Verksamhetsstyrningsmodellen
Införandet förbereddes år 2021
Modellen skulle fylla viktiga syften
Ny enhet skulle stödja införandet
Regiondirektören tog fram en plan för införandet
Chefer i ledningsgrupper förstod inte modellen
Införandet i hälso- och sjukvården stannade av
Begreppet verksamhetsstyrningsmodell slutade att användas
3
1.
Sammanfattande analys
Iakttagelser
Arbetet med en ny verksamhetsstyrningsmodell för regionen påbörjades våren
2021 i samband med att den nuvarande regiondirektören tillträdde. Våren 2023
fick regionstyrelsen information om att delar av införandet av den nya modellen
hade stannat av och att det fanns behov av en omstart.
Granskningen visar att det har funnits brister i arbetet med att införa en ny verk-
samhetsstyrningsmodell. En sådan brist är att regionstyrelsen inte gav regiondirek-
tören ett tydligt uppdrag. Det saknades uppdragdirektiv. Styrelsen klargjorde heller
inte hur hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden skulle
ingå i arbetet eller hur regiondirektören skulle samråda med hälso- och sjukvårds-
direktören och regionala utvecklingsdirektören.
Granskningen visar att regiondirektören i hög utsträckning arbetade på egen hand
med att ta fram modellen. Regiondirektören försökte förankra modellen i sin led-
ningsgrupp och de övriga förvaltningschefernas ledningsgrupper. Chefer och med-
arbetare hade dock svårt att förstå vad den nya modellen bestod av och på vilket
sätt den skulle lösa problemen med styrningen i regionen. Styrmodellen hade låg
förankring i hälso- och sjukvårdsnämndens och regionala utvecklingsnämndens för-
valtningar.
Regionstyrelsen har fortlöpande fått rapporter från regiondirektören om hur arbe-
tet med att införa den nya styrmodellen har utvecklats. Våren 2021 informerade
regiondirektören att en grundmodell hade tagits fram. Under år 2022 och 2023 fick
styrelsen översiktliga rapporter om det pågående arbetet. Varken hälso- och sjuk-
vårdsnämnden eller regionala utvecklingsnämnden har fått rapporter om arbetet
med verksamhetsstyrningsmodellen.
I september 2023 fick regionstyrelsen information från regiondirektören om att ett
omtag hade inletts och att arbetet med att stärka styrningen var en prioriterad ak-
tivitet i regiondirektörens ledningsgrupp. Regiondirektören uppgav att han skulle
återkomma till styrelsen inför år 2024 med ytterligare uppgifter om omtaget.
Bedömning
Regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden
har inte haft tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll över arbetet med att in-
föra en ny verksamhetsstyrningsmodell i regionen. En brist i arbetet var att hälso-
och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden inte var delaktiga i styr-
ningen av arbetet med den nya modellen som skulle införas i deras förvaltningar.
En annan brist var att regionstyrelsen och de två nämnderna inte säkerställde en
tillräcklig samverkan mellan regiondirektören och de övriga förvaltningscheferna.
Arbetet med att införa en ny styrmodell blev i alltför stor utsträckning ett projekt
avgränsat till regiondirektören.
Det saknades en analys av grundproblemen och förutsättningarna för styrning i en
komplex och kunskapsintensiv organisation. Oklarheter i modellen och otillräcklig
förankring försvårade arbetet med att uppnå de syften som fanns för arbetet med
att införa en ny styrmodell:
•
Förbättra styrning och ledning.
4
•
Stärka förutsättningarna att genomföra regionplanen.
•
Bidra till bättre kontroll över kostnader.
•
Bidra till en tillitsbaserad kultur.
Vi rekommenderar regionstyrelsen och de två nämnderna att arbeta med följande
områden:
•
Regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklings-
nämnden behöver säkerställa en tillräcklig styrning och kontroll över omta-
get och det fortsatta arbetet med att stärka styrningen i regionen.
•
Säkerställ att initiativ om att utveckla styrningen utgår från analyser som är
genomarbetade och förankrade i organisationen. Förankring behöver göras
både i förhållande till berörda styrelser och nämnder och till berörda verk-
samheter.
•
Tydliggör ansvarsfördelningen mellan regionstyrelsen, hälso- och sjuk-
vårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden. Styrning och kontroll
för att stärka verksamhetsstyrningen i hälso- och sjukvårdsförvaltningen
och regionala utvecklingsförvaltningen bör utgå från hälso- och sjukvårds-
nämnden och regionala utvecklingsnämnden.
•
Tydliggör ansvarsfördelningen mellan regiondirektören, hälso- och sjuk-
vårdsdirektören och regionala utvecklingsdirektören. Det uppstår otydlig-
heter när regiondirektören går in och tar över frågor som handlar om
hälso- och sjukvårdsdirektörens och regionala utvecklingsdirektörens för-
valtningar.
2.
Bakgrund
Revisorerna har i en rad granskningar uppmärksammat att styrningen i regionen
behöver utvecklas. Hälso- och sjukvårdsnämndens styrning har varit för passiv och
ansvarsförhållandena mellan regionstyrelsen och nämnderna har varit otydliga.
Även ansvarsförhållandena mellan regiondirektören och de övriga förvaltningsche-
ferna har varit otydliga.
I regionplanen för år 2019 gav fullmäktige regionstyrelsen i uppdrag att utreda och
ta fram underlag för att införa en ny styrmodell under perioden 2020 - 2024. Un-
der åren 2019 - 2021 bedrev regionstyrelsens förvaltning ett utredningsarbete
kopplat till uppdraget. Utredningsarbetet avrapporterades till den då tillförordnade
regiondirektören, som år 2021 tog initiativ om att införa en ny verksamhetsstyr-
ningsmodell.
Regiondirektören informerade styrelsen om några principer som arbetet skulle
utgå från. Ett syfte var att skapa en mer enhetlig verksamhetsstyrning i regionen.
Införandet av modellen skulle förberedas år 2021 och inledas 2022. Regiondirektö-
ren bedömde att införandet skulle pågå i två till två och ett halvt år. Regionstyrel-
sen beslutade i sin verksamhetsplan för år 2022 att modellen skulle börja införas
2022. I regionplanen för år 2023 uttalade fullmäktige att arbetet med att införa
den nya verksamhetsstyrningsmodellen skulle fortsätta och att modellen skulle
vara gemensam för hela regionen.
5
I sin riskanalys för år 2023 identifierade revisorerna att det fanns risker i arbetet
med styrmodellen
.
Mot denna bakgrund beslutade revisorerna att genomföra en
fördjupad granskning av arbetet med den nya verksamhetsstyrningsmodellen.
3.
Granskningens genomförande
Syfte och revisionsfrågor
Granskningens syfte är att ge underlag för att bedöma om regionstyrelsen, hälso-
och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden har haft tillräcklig styr-
ning, uppföljning och kontroll över införandet av regionens nya verksamhetsstyr-
ningsmodell. För att uppfylla syftet ska två revisionsfrågor besvaras.
•
Har regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utveckl-
ingsnämnden säkerställt tillräcklig styrning och kontroll av införandet av
regionens nya verksamhetsstyrningsmodell?
•
Har regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utveckl-
ingsnämnden säkerställt tillräcklig uppföljning av införandet av regionens
nya verksamhetsstyrningsmodell?
Ansvarig nämnd samt avgränsningar
Granskningen omfattar regionstyrelsen i egenskap av ansvarig för utformandet av
en ny och regiongemensam verksamhetsstyrningsmodell. Regionstyrelsen granskas
också utifrån sitt ansvar att stödja verksamheterna vid införandet av modellen. Ef-
tersom fullmäktige har uttryckt att modellen ska vara regiongemensam ingår även
hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden i granskningen.
Revisionskriterier
Revisionskriterierna utgör de bedömningsgrunder som bildar underlag för gransk-
ningens analyser, slutsatser och bedömningar. Revisionskriterier för denna gransk-
ning är:
•
Kommunallagen 6 kap. 6 § som anger att nämnderna ska bedriva sin verk-
samhet enligt lagstiftning, fullmäktiges beslut och på ett i övrigt tillfredstäl-
lande sätt. Nämnderna ska också ha en tillräcklig intern kontroll.
•
Fullmäktiges reglementen för regionstyrelsen och nämnderna.
Metod
Granskningen är genomförd av sakkunniga på revisionskontoret. Petter Bergner
har varit projektledare och Petra Segerbrant projektmedarbetare. Revisionsdirektö-
ren har kvalitetssäkrat och bidragit till analyserna.
De metoder som har använts i granskningen är dokumentanalys och intervjuer. De
övergripande revisionsfrågorna har brutits ned till delfrågor som har gjort det möj-
ligt att systematiskt granska, analysera och bedöma styrelsens och nämndernas an-
svarstagande. Delfrågorna har utgjort underlag för de intervjufrågor och bedöm-
ningspunkter som har använts i granskningsarbetet. Vi har genomfört dokumenta-
nalys av följande dokument:
6
•
Protokoll
•
Dokumenterade beskrivningar av verksamhetsmodellen
•
Implementeringsplan för införande av verksamhetsstyrningsmodellen
•
Dokumentation från arbetet med införande av modellen
•
Styrelsens och nämndernas delårs- och årsrapporter
•
Minnesanteckningar från ledningsgrupper
Syftet med dokumentanalysen har varit att identifiera och samla in revisionsbevis,
det vill säga sådan information som ger stöd för slutsatserna i rapporten.
Vi har även genomfört intervjuer för att samla information som kan bidra till förstå-
else av hur arbetet med verksamhetsstyrningsmodellen har bedrivits. Ett annat
syfte har varit att bekräfta sådant som framkommer i dokumentanalyserna. Vi har
intervjuat:
•
Dåvarande regionala utvecklingsdirektören
•
Dåvarande hälso- och sjukvårdsdirektören
•
Regiondirektören och tillika tillförordnade hälso- och sjukvårdsdirektören
•
Områdeschefen för Länssjukvårdsområde 1
•
HR-direktören
•
Direktören för Ledningsstaben
•
Stabschefen för regionala utvecklingsförvaltningen
•
Ekonomidirektören
•
Kommunikationsdirektören
•
Enhetschefen för Kvalitet och utveckling inom Digitalisering och service
•
Enhetschefen för Utvecklingsstöd inom Ledningsstaben
Rapporten är kvalitetssäkrad
Rapporten har kvalitetssäkrats internt genom att den har granskats av sakkunnig på
revisionskontoret samt av revisionsdirektören. Dessutom har intervjuade personer
fått möjlighet att lämna synpunkter på rapportens innehåll. Även den biträdande
hälso- och sjukvårdsdirektören har fått möjlighet att läsa och lämna synpunkter.
4.
Verksamhetsstyrningsmodellen
Införandet förbereddes år 2021
Det som kallades den nya verksamhetsstyrningsmodellen utformades av regiondi-
rektören. Varken hälso- och sjukvårdsförvaltningen eller regionala utvecklingsför-
valtningen deltog i framtagandet. Ingen av de intervjuade medlemmarna i regiondi-
rektörens ledningsgrupper har heller uppgett att de deltog i framtagandet.
Ett regiongemensamt införande började förberedas under år 2021. Under år 2021
informerade regiondirektören löpande regionstyrelsen om sitt initiativ. I mars 2021
informerade han styrelsen om att ambitionen var att stärka ledningsförmågan i
7
organisationen och att han såg fördelar med ett starkare underifrånperspektiv i
regionen. I april 2021 informerade han om att en grundmodell hade skapats och
att hans ledningsgrupp (den centrala ledningsgruppens, CLG) hade bedrivit ett ut-
vecklingsarbete.
Utvecklingsarbetet innebar att regiondirektörens ledningsgrupp skulle klargöra sitt
huvuduppdrag. Den kom fram till att dess huvuduppdrag var att ”erbjuda och stän-
digt utveckla hälsa, vård och regional utveckling tillsammans med invånare, nä-
ringsliv och samhällsaktörer”. CLG standardiserade sin mötesagenda och identifie-
rade fokusområden och aktiviteter som den avsåg att följa. För år 2022 utformade
ledningsgruppen en aktivitetsplan som den benämnde CLG:s verksamhetsplan. De
aktiviteter som CLG prioriterade berörde två eller flera nämnder. En av aktivite-
terna för år 2022 handlade om verksamhetsstyrningsmodellen:
”Etablera förstärkt verksamhetsstyrningsmodell som sammankopplar regionplan,
våra fundament utifrån ett top down - bottom up-perspektiv samt etablera stöd-
funktion för modellen”.
Av intervjuer framgår att delar av regiondirektörens ledningsgrupp (CLG) inte för-
stod vad modellen innebar och inte hade någon klar bild av vad som menades med
att införa den. Andra ledamöter i CLG uppger att de förstod vad modellen hand-
lade om.
Modellen skulle fylla viktiga syften
I sin verksamhetsplan för år 2022 beslutade regionstyrelsen att verksamhetsstyr-
ningsmodellen skulle införas av regionstyrelsens förvaltning. Enligt regionstyrelsen
syftade modellen till att:
•
Förbättra regionens ledning och styrning.
•
Stärka förutsättningarna att genomföra regionplanen.
•
Bidra till kostnadskontroll.
•
Bidra till en tillitsbaserad kultur.
I verksamhetsplanen uppgav styrelsen att den skulle följa upp om den nya styrmo-
dellen blev införd. Styrelsen beslutade inte om något uppdrag till regiondirektören
att införa modellen. Regionstyrelsen beslutade heller inte om något uppdragsdirek-
tiv.
Varken regionala utvecklingsnämnden eller hälso- och sjukvårdsnämnden har tagit
några beslut för år 2022 och år 2023 om att införa en ny verksamhetsstyrningsmo-
dell. Inte heller deras förvaltningschefer har tagit några sådana beslut.
Ny enhet skulle stödja införandet
I november år 2021 beslutade regiondirektören att skapa en ny enhet för att ar-
beta med att införa en ny styrmodell, enheten för utvecklingsstöd. Enheten, som
bildades våren 2022, fick i uppdrag att ”vara regionens centrala resurs och styrning
för införande, underhåll och utveckling av verksamhetsstyrningsmodellen med
dess innehåll samt att kunna driva vissa centrala utvecklingsaktiviteter” (RS 1868-
2021).
8
I ett bildspel som bifogades beslutet, gav regiondirektören en översiktlig beskriv-
ning av vad han ville uppnå med införandet av en ny verksamhetsstyrningsmodell.
Syftet var bland annat att skapa:
•
En tydligare styrktur för målnedbrytning och uppföljning.
•
Enhetliga metoder för processflöden och ständiga förbättringar.
•
En effektiv arbetsorganisation.
•
En röd tråd i styrningen genom varje nivå i organisationen
och samsyn om
prioriterade aktiviteter.
Enligt regiondirektörens bildspel skulle enheten för utvecklingsstöd arbeta med:
•
Implementering och utveckling av metoder och strukturer för ledning och
styrning.
•
Implementering av metoder och strukturer för flödes- och processutveckl-
ing.
•
Ständiga förbättringar.
•
Samordning av utvecklingsaktiviteter.
•
Ledningsgruppsutveckling.
Regiondirektören uppgav att den nya enheten skulle fungera som metodstöd till
linjecheferna. Ansvaret att införa verksamhetsstyrningsmodellen låg på linjeche-
ferna. De dokumenterade beskrivningar av modellen som den nya enheten hade
att utgå från var översiktliga powerpointpresentationer som regiondirektören hade
tagit fram.
Regiondirektören tog fram en plan för införandet
Regiondirektören tog fram en plan för arbetet med att införa verksamhetsstyr-
ningsmodellen. Enligt planen skulle modellen införas i de tre förvaltningarna i olika
faser med start i mars år 2022. Införandet skulle starta i hälso- och sjukvårdsför-
valtningen. Regiondirektören planerade att arbetet skulle inledas i hälso- och sjuk-
vårdsdirektörens ledningsgrupp (HSLG) och sedan fortsätta i hälso- och sjukvårds-
förvaltningens verksamhetsområden. I planen beskrev regiondirektören när re-
spektive ledningsgrupp och verksamhetsområde skulle inleda sina arbeten med in-
förandet av verksamhetsstyrningsmodellen.
Av regiondirektörens plan framgår också att en serie workshops skulle genomföras
i ledningsgrupper. Ledningsgrupperna skulle få ”mötescoachning” och utbildning
samt genomföra utvecklingsarbete. Efter genomförda workshops skulle lednings-
grupperna genomföra något som regiondirektören benämnde som ”fördjupad
praktik” och ”mötescoachning” löpande under år 2023.
Chefer i ledningsgrupper förstod inte modellen
Graden av förståelse, av det som regiondirektören kommunicerade i arbetet med
den nya verksamhetsstyrningsmodellen, skilde sig kraftigt åt mellan olika lednings-
grupper i regionen. I flera ledningsgrupper hade chefer svårt att förstå vad som
skulle införas och fick därmed svårt att agera bärare av verksamhetsstyrningsmo-
dellen. En av de intervjuade har liknat det som kallades verksamhetsstyrningsmo-
dell vid en hal tvål som man inte kunde få grepp på. En annan intervjuperson har
9
beskrivit att vederbörande kände oro över att inte förstå något som alla berörda
chefer förväntades förstå. Först efter hand blev det tydligt för denna person att
många andra i regionen inte heller förstod modellen.
Införandet i hälso- och sjukvården stannade av
Under år 2022 genomförde Utvecklingsstöd insatser för ledningsgrupper med ut-
gångspunkt i regiondirektörens plan. Regiondirektören var även själv operativ i ar-
betet med att införa verksamhetsstyrningsmodellen.
De ledningsgrupper som omfattades av planen kom olika långt i arbetet. Inom
hälso- och sjukvårdens ledningsgrupp (HSLG) var man frågande till tidsåtgången för
arbetet med verksamhetsstyrningsmodellen med tanke på arbetsbelastningen i
vården. I HSLG var man också frågande till synkningen med andra utvecklingsar-
beten. Inom hälso- och sjukvårdsförvaltningen pågick exempelvis arbeten med led-
ningsgruppsutveckling, flödesarbete, produktions- och kapacitetsstyrning och
hälso- och sjukvårdens målbild 2030.
Varken den dåvarande hälso- och sjukvårdsdirektören eller den dåvarande region-
ala utvecklingsdirektören förstod regiondirektörens modell. Det blev svårt för dem
att bära den vidare. Enligt
regionens dåvarande hälso- och sjukvårdsdirektör sakna-
des en analys av grundorsakerna till regionens styrproblem. Efter en tid upphörde
arbetet i HSLG med att införa verksamhetsstyrningsmodellen. Hälso- och sjukvårds-
förvaltningen arbetade i stället vidare med andra utvecklingsinsatser. Enligt inter-
vjuer nådde vissa ledningsgrupper inom regionstyrelsens förvaltning, däribland
Ledningsstabens ledningsgrupp, längre i sitt arbete med att införa verksamhets-
styrningsmodellen.
Enhetschefen för Utvecklingsstöd uppger att enheten hade förhoppningar på att
linjechefer i verksamheterna skulle vända sig till Utvecklingsstöd för att få stöd i
verksamheternas införande av verksamhetsstyrningsmodellen. Efterfrågan från lin-
jecheferna på stöd från Utvecklingsstödet blev dock svag.
I sin årsrapport för 2022 skrev regionstyrelsen att införandet av verksamhetsmo-
dellen ”senarelagts i väntan på att synkronisera och hitta samordning kring en reg-
iongemensam ledning och styrning”. I sin verksamhetsplan för år 2023 beslutade
regionstyrelsen att tio ledningsgrupper inom regionen skulle ha påbörjat arbetet
med att införa verksamhetsstyrningsmodellen. Styrelsen beslutade varken för år
2022 eller 2023 om några direktiv till regiondirektören för arbetet med verksam-
hetsstyrningsmodellen
.
Begreppet verksamhetsstyrningsmodell slutade att användas
Under år 2022 och år 2023 har regiondirektören återkommande gett styrelsen
översiktlig information om arbetet med verksamhetsstyrningsmodellen. Regionala
utvecklingsnämnden och hälso- och sjukvårdsnämnden har inte hållit sig informe-
rade om arbetet med modellen.
För år 2023 planerade och genomförde Utvecklingsstöd vissa insatser för arbetet
med att införa verksamhetsstyrningsmodellen. Vid tidpunkten för granskningen, i
oktober år 2023, hade ett utvecklingsarbete på en basenhet i vården inletts. Utö-
ver detta hade bland annat en workshop inom regionala utvecklingsförvaltningen
anordnats.
10
Under våren 2023 förde regiondirektörens ledningsgrupp (CLG) dialog om verk-
samhetsstyrningsmodellen och om problem med införandet. Enligt regiondirektö-
ren ansåg ledningsgruppen att begreppet verksamhetsstyrningsmodell behövde
bytas ut.
I maj år 2023 informerade regiondirektören regionstyrelsen om att delar av infö-
randet av verksamhetsstyrningsmodellen hade stannat av och att det fanns behov
av en omstart. Vid sitt möte i juni fick styrelsen information om att regiondirektö-
rens ledningsgrupp (CLG) hade börjat analysera vad som hade gått fel i införandet
av verksamhetsstyrningsmodellen.
Ett omtag har påbörjats
I juni år 2023 genomförde regiondirektörens ledningsgrupp en strategidag. Enligt
regiondirektören kom CLG fram till att man skulle sluta använda begreppet verk-
samhetsstyrningsmodell. Regiondirektören uppger att CLG ansåg att man i stället
för att diskutera verksamhetsstyrningsmodell behövde utgå från behoven av att
stärka regionens ledning och styrning. Innehållet i det som tidigare har kallats verk-
samhetsstyrningsmodellen ska enligt regiondirektören förstås som ett ramverk för
styrning, som ska införas i syfte att bidra till att stärka regionens ledning och styr-
ning. Ledningen och styrningen ska enligt regiondirektören ses som en helhet som
består av olika delar. Regiondirektören har i en intervju uppgett för revisionskon-
toret att CLG har kommit fram till att innehållet i det som tidigare kallades verk-
samhetsstyrningsmodellen fortfarande behöver införas och att det har stor pot-
ential att lösa styrproblem i regionen.
I september 2023 informerade regiondirektören styrelsen att omtaget hade inletts
och att regiondirektören skulle återkomma om de fortsatta stegen inför år 2024.
Vid tidpunkten för granskningen, i oktober år 2023, hade regionstyrelsen inte fattat
något beslut om att arbetet med att införa en ny verksamhetsstyrningsmodell
skulle ändra inriktning eller avbrytas. Enligt uppgifter från enhetschefen för Ut-
vecklingsstöd planerar enheten att följa upp arbetet med det som tidigare kallades
verksamhetsstyrningsmodellen.
Vår kommentar
Arbetet med verksamhetsstyrningsmodellen förefaller ha varit alltför toppstyrt och
avgränsat till regiondirektören. Han tog fram modellen, presenterade den och pla-
nerade arbetet med införandet. Regiondirektören försökte förankra modellen men
chefer hade svårt att förstå vad den bestod av och på vilket sätt den skulle lösa
problemen med styrningen i regionen. Styrmodellen hade låg förankring i hälso-
och sjukvårdsnämndens och regionala utvecklingsnämndens förvaltningar. Det pla-
nerade införandet stannade av i hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Det är svårt att
värdera effekterna av de utvecklingsinsatser som ledningsgrupper i regionen har
genomfört.
Det var oklara ansvarsförhållanden för införandet. Regionstyrelsen gav inte ett tyd-
ligt uppdrag till regiondirektören och nämnderna utövade ingen styrning. Regiondi-
rektören hade utgångspunkten att en verksamhetsstyrningsmodell skulle införas i
hälso- och sjukvårdsnämndens verksamheter redan år 2022. Regiondirektören för-
sökte men lyckades inte få nämndens förvaltning att införa en modell som linjeche-
fer hade svårt att förstå och som nämnden aldrig hade beslutat att dess verksam-
heter skulle införa.
11
Det saknades en tillräcklig analys av grundproblemen i regionens styrning och för-
utsättningarna för styrning i en komplex och kunskapsintensiv organisation. Efter
drygt två år av förberedelser och arbete för att införa en verksamhetsstyrningsmo-
dell övergav regiondirektörens ledningsgrupp (CLG) begreppet. Styrsignalen från
regiondirektören hade länge varit att det fanns en ny modell, som verksamheterna
skulle förstå och införa. Oklarheter om vad modellen var, i kombination med otill-
räcklig förankring, försvårade arbetet med att uppnå de syften som fanns för arbe-
tet med modellen:
•
Förbättra styrning och ledning.
•
Stärka förutsättningarna att genomföra regionplanen.
•
Bidra till bättre kontroll över kostnader.
•
Bidra till en tillitsbaserad kultur.
5.
Svar på revisionsfrågor
Revisionsfråga
Vår kommentar
Har regionstyrelsen, hälso- och
sjukvårdsnämnden och region-
ala utvecklingsnämnden säker-
ställt tillräcklig styrning och kon-
troll av arbetet med regionens
nya verksamhetsstyrningsmo-
dell.
Nej. Beredningen var bristfällig och chefer i lednings-
grupper förstod inte vad regiondirektören ville införa.
Förankringen var svag och våren 2023 behövde reg-
iondirektören göra ett omtag.
Regionstyrelsen gav inte ett tydligt uppdrag till reg-
iondirektören. Ansvarsfördelningen för införandet
blev otydlig och nämnderna utövade ingen styrning.
Regiondirektören försökte men lyckades inte få
hälso- och sjukvårdsförvaltningen att införa en mo-
dell som linjechefer hade svårt att förstå och som
nämnden aldrig hade beslutat att dess verksamheter
skulle införa.
Har regionstyrelsen, hälso- och
sjukvårdsnämnden och region-
ala utvecklingsnämnden säker-
ställt tillräcklig uppföljning av ar-
betet med regionens nya verk-
samhetsstyrningsmodell.
Nej. Regionstyrelsen har endast fått översiktliga rap-
porter. Regionala utvecklingsnämnden och hälso- och
sjukvårdsnämnden har inte hållit sig informerade.
6.
Rekommendationer
Vi rekommenderar styrelsen och de två nämnderna att arbeta med följande områ-
den:
•
Regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklings-
nämnden behöver säkerställa en tillräcklig styrning och kontroll över omta-
get och det fortsatta arbetet med att stärka styrningen i regionen.
•
Säkerställ att initiativ om att utveckla styrningen utgår från analyser som är
genomarbetade och förankrade i organisationen. Förankring behöver göras
både i förhållande till berörda styrelser och nämnder och till berörda verk-
samheter.
12
•
Tydliggör ansvarsfördelningen mellan regionstyrelsen, hälso- och sjuk-
vårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden. Styrning och kontroll
för att stärka verksamhetsstyrningen i hälso- och sjukvårdsförvaltningen
och regionala utvecklingsförvaltningen bör utgå från hälso- och sjukvårds-
nämnden och regionala utvecklingsnämnden.
•
Tydliggör ansvarsfördelningen mellan regiondirektören, hälso- och sjuk-
vårdsdirektören och regionala utvecklingsdirektören. Det uppstår otydlig-
heter när regiondirektören går in och tar över frågor som handlar om
hälso- och sjukvårdsdirektörens och regionala utvecklingsdirektörens för-
valtningar.
Umeå den 23 oktober 2023
Petter Bergner och Petra Segerbrant
Sakkunniga
Revisionskontoret
Region Västerbotten
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/4_2023_Rapport%20granskning%20av%20verksamhetsstyrningsmodellen.pdf
Inga som matchar Regional serviceutveckling markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.