Fördjupad granskning nr 4/2023 

Införandet av regionens nya 

verksamhetsstyrningsmodell 

Oktober 2023 

Petter Bergner och Petra Segerbrant 

Revisionskontoret 

Region Västerbotten 

Diarienummer: REV 28-2023 

 

 

 

 

Innehåll 

1.  Sammanfattande analys 

3 

Iakttagelser 

Bedömning 

2.  Bakgrund 

4 

3.  Granskningens genomförande 

5 

Syfte och revisionsfrågor 

Ansvarig nämnd samt avgränsningar 

Revisionskriterier 

Metod 

4.  Verksamhetsstyrningsmodellen 

6 

Införandet förbereddes år 2021 

Modellen skulle fylla viktiga syften 

Ny enhet skulle stödja införandet 

Regiondirektören tog fram en plan för införandet 

Chefer i ledningsgrupper förstod inte modellen 

Införandet i hälso- och sjukvården stannade av 

Begreppet verksamhetsstyrningsmodell slutade att användas 

Ett omtag har påbörjats 

10 

5.  Svar på revisionsfrågor 

11 

6.  Rekommendationer 

11 

 

 

 

 

 

 

 

1.

 Sammanfattande analys 

Iakttagelser 

Arbetet med en ny verksamhetsstyrningsmodell för regionen påbörjades våren 

2021 i samband med att den nuvarande regiondirektören tillträdde. Våren 2023 

fick regionstyrelsen information om att delar av införandet av den nya modellen 

hade stannat av och att det fanns behov av en omstart. 
Granskningen visar att det har funnits brister i arbetet med att införa en ny verk-

samhetsstyrningsmodell. En sådan brist är att regionstyrelsen inte gav regiondirek-

tören ett tydligt uppdrag. Det saknades uppdragdirektiv. Styrelsen klargjorde heller 

inte hur hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden skulle 

ingå i arbetet eller hur regiondirektören skulle samråda med hälso- och sjukvårds-

direktören och regionala utvecklingsdirektören.  
Granskningen visar att regiondirektören i hög utsträckning arbetade på egen hand 

med att ta fram modellen. Regiondirektören försökte förankra modellen i sin led-

ningsgrupp och de övriga förvaltningschefernas ledningsgrupper. Chefer och med-

arbetare hade dock svårt att förstå vad den nya modellen bestod av och på vilket 

sätt den skulle lösa problemen med styrningen i regionen. Styrmodellen hade låg 

förankring i hälso- och sjukvårdsnämndens och regionala utvecklingsnämndens för-

valtningar.  
Regionstyrelsen har fortlöpande fått rapporter från regiondirektören om hur arbe-

tet med att införa den nya styrmodellen har utvecklats. Våren 2021 informerade 

regiondirektören att en grundmodell hade tagits fram. Under år 2022 och 2023 fick 

styrelsen översiktliga rapporter om det pågående arbetet. Varken hälso- och sjuk-

vårdsnämnden eller regionala utvecklingsnämnden har fått rapporter om arbetet 

med verksamhetsstyrningsmodellen. 
I september 2023 fick regionstyrelsen information från regiondirektören om att ett 

omtag hade inletts och att arbetet med att stärka styrningen var en prioriterad ak-

tivitet i regiondirektörens ledningsgrupp. Regiondirektören uppgav att han skulle 

återkomma till styrelsen inför år 2024 med ytterligare uppgifter om omtaget. 

Bedömning 

Regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden 

har inte haft tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll över arbetet med att in-

föra en ny verksamhetsstyrningsmodell i regionen. En brist i arbetet var att hälso- 

och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden inte var delaktiga i styr-

ningen av arbetet med den nya modellen som skulle införas i deras förvaltningar. 

En annan brist var att regionstyrelsen och de två nämnderna inte säkerställde en 

tillräcklig samverkan mellan regiondirektören och de övriga förvaltningscheferna. 

Arbetet med att införa en ny styrmodell blev i alltför stor utsträckning ett projekt 

avgränsat till regiondirektören.  
Det saknades en analys av grundproblemen och förutsättningarna för styrning i en 

komplex och kunskapsintensiv organisation. Oklarheter i modellen och otillräcklig 

förankring försvårade arbetet med att uppnå de syften som fanns för arbetet med 

att införa en ny styrmodell: 

  Förbättra styrning och ledning. 

 

 

 

 

  Stärka förutsättningarna att genomföra regionplanen. 

  Bidra till bättre kontroll över kostnader. 

  Bidra till en tillitsbaserad kultur. 

Vi rekommenderar regionstyrelsen och de två nämnderna att arbeta med följande 

områden:  

 

Regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklings-

nämnden behöver säkerställa en tillräcklig styrning och kontroll över omta-

get och det fortsatta arbetet med att stärka styrningen i regionen. 

 

Säkerställ att initiativ om att utveckla styrningen utgår från analyser som är 

genomarbetade och förankrade i organisationen. Förankring behöver göras 

både i förhållande till berörda styrelser och nämnder och till berörda verk-

samheter. 

 

Tydliggör ansvarsfördelningen mellan regionstyrelsen, hälso- och sjuk-

vårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden. Styrning och kontroll 

för att stärka verksamhetsstyrningen i hälso- och sjukvårdsförvaltningen 

och regionala utvecklingsförvaltningen bör utgå från hälso- och sjukvårds-

nämnden och regionala utvecklingsnämnden. 

 

Tydliggör ansvarsfördelningen mellan regiondirektören, hälso- och sjuk-

vårdsdirektören och regionala utvecklingsdirektören. Det uppstår otydlig-

heter när regiondirektören går in och tar över frågor som handlar om 

hälso- och sjukvårdsdirektörens och regionala utvecklingsdirektörens för-

valtningar. 

2.

 Bakgrund 

Revisorerna har i en rad granskningar uppmärksammat att styrningen i regionen 

behöver utvecklas. Hälso- och sjukvårdsnämndens styrning har varit för passiv och 

ansvarsförhållandena mellan regionstyrelsen och nämnderna har varit otydliga. 

Även ansvarsförhållandena mellan regiondirektören och de övriga förvaltningsche-

ferna har varit otydliga. 
I regionplanen för år 2019 gav fullmäktige regionstyrelsen i uppdrag att utreda och 

ta fram underlag för att införa en ny styrmodell under perioden 2020 - 2024. Un-

der åren 2019 - 2021 bedrev regionstyrelsens förvaltning ett utredningsarbete 

kopplat till uppdraget. Utredningsarbetet avrapporterades till den då tillförordnade 

regiondirektören, som år 2021 tog initiativ om att införa en ny verksamhetsstyr-

ningsmodell. 
Regiondirektören informerade styrelsen om några principer som arbetet skulle 

utgå från. Ett syfte var att skapa en mer enhetlig verksamhetsstyrning i regionen. 

Införandet av modellen skulle förberedas år 2021 och inledas 2022. Regiondirektö-

ren bedömde att införandet skulle pågå i två till två och ett halvt år. Regionstyrel-

sen beslutade i sin verksamhetsplan för år 2022 att modellen skulle börja införas 

2022. I regionplanen för år 2023 uttalade fullmäktige att arbetet med att införa 

den nya verksamhetsstyrningsmodellen skulle fortsätta och att modellen skulle 

vara gemensam för hela regionen.

 

 

 

 

 

I sin riskanalys för år 2023 identifierade revisorerna att det fanns risker i arbetet 

med styrmodellen

.

 Mot denna bakgrund beslutade revisorerna att genomföra en 

fördjupad granskning av arbetet med den nya verksamhetsstyrningsmodellen.

 

3.

 Granskningens genomförande 

Syfte och revisionsfrågor 

Granskningens syfte är att ge underlag för att bedöma om regionstyrelsen, hälso- 

och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden har haft tillräcklig styr-

ning, uppföljning och kontroll över införandet av regionens nya verksamhetsstyr-

ningsmodell. För att uppfylla syftet ska två revisionsfrågor besvaras. 

 

Har regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utveckl-

ingsnämnden säkerställt tillräcklig styrning och kontroll av införandet av 

regionens nya verksamhetsstyrningsmodell? 

 

Har regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utveckl-

ingsnämnden säkerställt tillräcklig uppföljning av införandet av regionens 

nya verksamhetsstyrningsmodell? 

Ansvarig nämnd samt avgränsningar 

Granskningen omfattar regionstyrelsen i egenskap av ansvarig för utformandet av 

en ny och regiongemensam verksamhetsstyrningsmodell. Regionstyrelsen granskas 

också utifrån sitt ansvar att stödja verksamheterna vid införandet av modellen. Ef-

tersom fullmäktige har uttryckt att modellen ska vara regiongemensam ingår även 

hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden i granskningen. 

Revisionskriterier 

Revisionskriterierna utgör de bedömningsgrunder som bildar underlag för gransk-

ningens analyser, slutsatser och bedömningar. Revisionskriterier för denna gransk-

ning är:  

 

Kommunallagen 6 kap. 6 § som anger att nämnderna ska bedriva sin verk-

samhet enligt lagstiftning, fullmäktiges beslut och på ett i övrigt tillfredstäl-

lande sätt. Nämnderna ska också ha en tillräcklig intern kontroll. 

 

Fullmäktiges reglementen för regionstyrelsen och nämnderna. 

Metod 

Granskningen är genomförd av sakkunniga på revisionskontoret. Petter Bergner 

har varit projektledare och Petra Segerbrant projektmedarbetare. Revisionsdirektö-

ren har kvalitetssäkrat och bidragit till analyserna. 
De metoder som har använts i granskningen är dokumentanalys och intervjuer. De 

övergripande revisionsfrågorna har brutits ned till delfrågor som har gjort det möj-

ligt att systematiskt granska, analysera och bedöma styrelsens och nämndernas an-

svarstagande. Delfrågorna har utgjort underlag för de intervjufrågor och bedöm-

ningspunkter som har använts i granskningsarbetet. Vi har genomfört dokumenta-

nalys av följande dokument:  

 

 

 

 

  Protokoll 

  Dokumenterade beskrivningar av verksamhetsmodellen 

  Implementeringsplan för införande av verksamhetsstyrningsmodellen 

  Dokumentation från arbetet med införande av modellen 

  Styrelsens och nämndernas delårs- och årsrapporter 

  Minnesanteckningar från ledningsgrupper 

Syftet med dokumentanalysen har varit att identifiera och samla in revisionsbevis, 

det vill säga sådan information som ger stöd för slutsatserna i rapporten.

 

Vi har även genomfört intervjuer för att samla information som kan bidra till förstå-

else av hur arbetet med verksamhetsstyrningsmodellen har bedrivits. Ett annat 

syfte har varit att bekräfta sådant som framkommer i dokumentanalyserna. Vi har 

intervjuat: 

  Dåvarande regionala utvecklingsdirektören 

  Dåvarande hälso- och sjukvårdsdirektören 

  Regiondirektören och tillika tillförordnade hälso- och sjukvårdsdirektören 

  Områdeschefen för Länssjukvårdsområde 1 

  HR-direktören 

  Direktören för Ledningsstaben 

  Stabschefen för regionala utvecklingsförvaltningen 

  Ekonomidirektören 

  Kommunikationsdirektören 

  Enhetschefen för Kvalitet och utveckling inom Digitalisering och service 

  Enhetschefen för Utvecklingsstöd inom Ledningsstaben 

Rapporten är kvalitetssäkrad 

Rapporten har kvalitetssäkrats internt genom att den har granskats av sakkunnig på 

revisionskontoret samt av revisionsdirektören. Dessutom har intervjuade personer 

fått möjlighet att lämna synpunkter på rapportens innehåll. Även den biträdande 

hälso- och sjukvårdsdirektören har fått möjlighet att läsa och lämna synpunkter.

 

4.

 Verksamhetsstyrningsmodellen 

Införandet förbereddes år 2021 

Det som kallades den nya verksamhetsstyrningsmodellen utformades av regiondi-

rektören. Varken hälso- och sjukvårdsförvaltningen eller regionala utvecklingsför-

valtningen deltog i framtagandet. Ingen av de intervjuade medlemmarna i regiondi-

rektörens ledningsgrupper har heller uppgett att de deltog i framtagandet. 
Ett regiongemensamt införande började förberedas under år 2021. Under år 2021 

informerade regiondirektören löpande regionstyrelsen om sitt initiativ. I mars 2021 

informerade han styrelsen om att ambitionen var att stärka ledningsförmågan i 

 

 

 

 

organisationen och att han såg fördelar med ett starkare underifrånperspektiv i 

regionen. I april 2021 informerade han om att en grundmodell hade skapats och 

att hans ledningsgrupp (den centrala ledningsgruppens, CLG) hade bedrivit ett ut-

vecklingsarbete.  
Utvecklingsarbetet innebar att regiondirektörens ledningsgrupp skulle klargöra sitt 

huvuduppdrag. Den kom fram till att dess huvuduppdrag var att ”erbjuda och stän-

digt utveckla hälsa, vård och regional utveckling tillsammans med invånare, nä-

ringsliv och samhällsaktörer”. CLG standardiserade sin mötesagenda och identifie-

rade fokusområden och aktiviteter som den avsåg att följa. För år 2022 utformade 

ledningsgruppen en aktivitetsplan som den benämnde CLG:s verksamhetsplan. De 

aktiviteter som CLG prioriterade berörde två eller flera nämnder. En av aktivite-

terna för år 2022 handlade om verksamhetsstyrningsmodellen: 
 ”Etablera förstärkt verksamhetsstyrningsmodell som sammankopplar regionplan, 

våra fundament utifrån ett top down - bottom up-perspektiv samt etablera stöd-

funktion för modellen”.  
Av intervjuer framgår att delar av regiondirektörens ledningsgrupp (CLG) inte för-

stod vad modellen innebar och inte hade någon klar bild av vad som menades med 

att införa den. Andra ledamöter i CLG uppger att de förstod vad modellen hand-

lade om. 

Modellen skulle fylla viktiga syften 

I sin verksamhetsplan för år 2022 beslutade regionstyrelsen att verksamhetsstyr-

ningsmodellen skulle införas av regionstyrelsens förvaltning. Enligt regionstyrelsen 

syftade modellen till att: 

  Förbättra regionens ledning och styrning.  

  Stärka förutsättningarna att genomföra regionplanen.  

  Bidra till kostnadskontroll. 

  Bidra till en tillitsbaserad kultur.  

I verksamhetsplanen uppgav styrelsen att den skulle följa upp om den nya styrmo-

dellen blev införd. Styrelsen beslutade inte om något uppdrag till regiondirektören 

att införa modellen. Regionstyrelsen beslutade heller inte om något uppdragsdirek-

tiv.

 

Varken regionala utvecklingsnämnden eller hälso- och sjukvårdsnämnden har tagit 

några beslut för år 2022 och år 2023 om att införa en ny verksamhetsstyrningsmo-

dell. Inte heller deras förvaltningschefer har tagit några sådana beslut. 

Ny enhet skulle stödja införandet 

I november år 2021 beslutade regiondirektören att skapa en ny enhet för att ar-

beta med att införa en ny styrmodell, enheten för utvecklingsstöd. Enheten, som 

bildades våren 2022, fick i uppdrag att ”vara regionens centrala resurs och styrning 

för införande, underhåll och utveckling av verksamhetsstyrningsmodellen med 

dess innehåll samt att kunna driva vissa centrala utvecklingsaktiviteter” (RS 1868-

2021). 

 

 

 

 

I ett bildspel som bifogades beslutet, gav regiondirektören en översiktlig beskriv-

ning av vad han ville uppnå med införandet av en ny verksamhetsstyrningsmodell. 

Syftet var bland annat att skapa: 

  En tydligare styrktur för målnedbrytning och uppföljning. 

  Enhetliga metoder för processflöden och ständiga förbättringar. 

  En effektiv arbetsorganisation. 

  En röd tråd i styrningen genom varje nivå i organisationen

 

och samsyn om 

prioriterade aktiviteter. 

Enligt regiondirektörens bildspel skulle enheten för utvecklingsstöd arbeta med: 

  Implementering och utveckling av metoder och strukturer för ledning och 

styrning. 

  Implementering av metoder och strukturer för flödes- och processutveckl-

ing. 

  Ständiga förbättringar. 

  Samordning av utvecklingsaktiviteter. 

  Ledningsgruppsutveckling. 

Regiondirektören uppgav att den nya enheten skulle fungera som metodstöd till 

linjecheferna. Ansvaret att införa verksamhetsstyrningsmodellen låg på linjeche-

ferna. De dokumenterade beskrivningar av modellen som den nya enheten hade 

att utgå från var översiktliga powerpointpresentationer som regiondirektören hade 

tagit fram. 

Regiondirektören tog fram en plan för införandet 

Regiondirektören tog fram en plan för arbetet med att införa verksamhetsstyr-

ningsmodellen. Enligt planen skulle modellen införas i de tre förvaltningarna i olika 

faser med start i mars år 2022. Införandet skulle starta i hälso- och sjukvårdsför-

valtningen. Regiondirektören planerade att arbetet skulle inledas i hälso- och sjuk-

vårdsdirektörens ledningsgrupp (HSLG) och sedan fortsätta i hälso- och sjukvårds-

förvaltningens verksamhetsområden. I planen beskrev regiondirektören när re-

spektive ledningsgrupp och verksamhetsområde skulle inleda sina arbeten med in-

förandet av verksamhetsstyrningsmodellen. 
Av regiondirektörens plan framgår också att en serie workshops skulle genomföras 

i ledningsgrupper. Ledningsgrupperna skulle få ”mötescoachning” och utbildning 

samt genomföra utvecklingsarbete. Efter genomförda workshops skulle lednings-

grupperna genomföra något som regiondirektören benämnde som ”fördjupad 

praktik” och ”mötescoachning” löpande under år 2023. 

Chefer i ledningsgrupper förstod inte modellen 

Graden av förståelse, av det som regiondirektören kommunicerade i arbetet med 

den nya verksamhetsstyrningsmodellen, skilde sig kraftigt åt mellan olika lednings-

grupper i regionen. I flera ledningsgrupper hade chefer svårt att förstå vad som 

skulle införas och fick därmed svårt att agera bärare av verksamhetsstyrningsmo-

dellen. En av de intervjuade har liknat det som kallades verksamhetsstyrningsmo-

dell vid en hal tvål som man inte kunde få grepp på. En annan intervjuperson har 

 

 

 

 

beskrivit att vederbörande kände oro över att inte förstå något som alla berörda 

chefer förväntades förstå. Först efter hand blev det tydligt för denna person att 

många andra i regionen inte heller förstod modellen. 

Införandet i hälso- och sjukvården stannade av 

Under år 2022 genomförde Utvecklingsstöd insatser för ledningsgrupper med ut-

gångspunkt i regiondirektörens plan. Regiondirektören var även själv operativ i ar-

betet med att införa verksamhetsstyrningsmodellen. 
De ledningsgrupper som omfattades av planen kom olika långt i arbetet. Inom 

hälso- och sjukvårdens ledningsgrupp (HSLG) var man frågande till tidsåtgången för 

arbetet med verksamhetsstyrningsmodellen med tanke på arbetsbelastningen i 

vården. I HSLG var man också frågande till synkningen med andra utvecklingsar-

beten. Inom hälso- och sjukvårdsförvaltningen pågick exempelvis arbeten med led-

ningsgruppsutveckling, flödesarbete, produktions- och kapacitetsstyrning och 

hälso- och sjukvårdens målbild 2030.  
Varken den dåvarande hälso- och sjukvårdsdirektören eller den dåvarande region-

ala utvecklingsdirektören förstod regiondirektörens modell. Det blev svårt för dem 

att bära den vidare. Enligt

 

regionens dåvarande hälso- och sjukvårdsdirektör sakna-

des en analys av grundorsakerna till regionens styrproblem. Efter en tid upphörde 

arbetet i HSLG med att införa verksamhetsstyrningsmodellen. Hälso- och sjukvårds-

förvaltningen arbetade i stället vidare med andra utvecklingsinsatser. Enligt inter-

vjuer nådde vissa ledningsgrupper inom regionstyrelsens förvaltning, däribland 

Ledningsstabens ledningsgrupp, längre i sitt arbete med att införa verksamhets-

styrningsmodellen.  
Enhetschefen för Utvecklingsstöd uppger att enheten hade förhoppningar på att 

linjechefer i verksamheterna skulle vända sig till Utvecklingsstöd för att få stöd i 

verksamheternas införande av verksamhetsstyrningsmodellen. Efterfrågan från lin-

jecheferna på stöd från Utvecklingsstödet blev dock svag. 
I sin årsrapport för 2022 skrev regionstyrelsen att införandet av verksamhetsmo-

dellen ”senarelagts i väntan på att synkronisera och hitta samordning kring en reg-

iongemensam ledning och styrning”. I sin verksamhetsplan för år 2023 beslutade 

regionstyrelsen att tio ledningsgrupper inom regionen skulle ha påbörjat arbetet 

med att införa verksamhetsstyrningsmodellen. Styrelsen beslutade varken för år 

2022 eller 2023 om några direktiv till regiondirektören för arbetet med verksam-

hetsstyrningsmodellen

Begreppet verksamhetsstyrningsmodell slutade att användas 

Under år 2022 och år 2023 har regiondirektören återkommande gett styrelsen 

översiktlig information om arbetet med verksamhetsstyrningsmodellen. Regionala 

utvecklingsnämnden och hälso- och sjukvårdsnämnden har inte hållit sig informe-

rade om arbetet med modellen.  
För år 2023 planerade och genomförde Utvecklingsstöd vissa insatser för arbetet 

med att införa verksamhetsstyrningsmodellen. Vid tidpunkten för granskningen, i 

oktober år 2023, hade ett utvecklingsarbete på en basenhet i vården inletts. Utö-

ver detta hade bland annat en workshop inom regionala utvecklingsförvaltningen 

anordnats. 

 

 

 

10 

 

Under våren 2023 förde regiondirektörens ledningsgrupp (CLG) dialog om verk-

samhetsstyrningsmodellen och om problem med införandet. Enligt regiondirektö-

ren ansåg ledningsgruppen att begreppet verksamhetsstyrningsmodell behövde 

bytas ut. 
I maj år 2023 informerade regiondirektören regionstyrelsen om att delar av infö-

randet av verksamhetsstyrningsmodellen hade stannat av och att det fanns behov 

av en omstart. Vid sitt möte i juni fick styrelsen information om att regiondirektö-

rens ledningsgrupp (CLG) hade börjat analysera vad som hade gått fel i införandet 

av verksamhetsstyrningsmodellen. 

Ett omtag har påbörjats 

I juni år 2023 genomförde regiondirektörens ledningsgrupp en strategidag. Enligt 

regiondirektören kom CLG fram till att man skulle sluta använda begreppet verk-

samhetsstyrningsmodell. Regiondirektören uppger att CLG ansåg att man i stället 

för att diskutera verksamhetsstyrningsmodell behövde utgå från behoven av att 

stärka regionens ledning och styrning. Innehållet i det som tidigare har kallats verk-

samhetsstyrningsmodellen ska enligt regiondirektören förstås som ett ramverk för 

styrning, som ska införas i syfte att bidra till att stärka regionens ledning och styr-

ning. Ledningen och styrningen ska enligt regiondirektören ses som en helhet som 

består av olika delar. Regiondirektören har i en intervju uppgett för revisionskon-

toret att CLG har kommit fram till att innehållet i det som tidigare kallades verk-

samhetsstyrningsmodellen fortfarande behöver införas och att det har stor pot-

ential att lösa styrproblem i regionen. 
I september 2023 informerade regiondirektören styrelsen att omtaget hade inletts 

och att regiondirektören skulle återkomma om de fortsatta stegen inför år 2024. 

Vid tidpunkten för granskningen, i oktober år 2023, hade regionstyrelsen inte fattat 

något beslut om att arbetet med att införa en ny verksamhetsstyrningsmodell 

skulle ändra inriktning eller avbrytas. Enligt uppgifter från enhetschefen för Ut-

vecklingsstöd planerar enheten att följa upp arbetet med det som tidigare kallades 

verksamhetsstyrningsmodellen. 

Vår kommentar 

Arbetet med verksamhetsstyrningsmodellen förefaller ha varit alltför toppstyrt och 

avgränsat till regiondirektören. Han tog fram modellen, presenterade den och pla-

nerade arbetet med införandet. Regiondirektören försökte förankra modellen men 

chefer hade svårt att förstå vad den bestod av och på vilket sätt den skulle lösa 

problemen med styrningen i regionen. Styrmodellen hade låg förankring i hälso- 

och sjukvårdsnämndens och regionala utvecklingsnämndens förvaltningar. Det pla-

nerade införandet stannade av i hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Det är svårt att 

värdera effekterna av de utvecklingsinsatser som ledningsgrupper i regionen har 

genomfört. 
Det var oklara ansvarsförhållanden för införandet. Regionstyrelsen gav inte ett tyd-

ligt uppdrag till regiondirektören och nämnderna utövade ingen styrning. Regiondi-

rektören hade utgångspunkten att en verksamhetsstyrningsmodell skulle införas i 

hälso- och sjukvårdsnämndens verksamheter redan år 2022. Regiondirektören för-

sökte men lyckades inte få nämndens förvaltning att införa en modell som linjeche-

fer hade svårt att förstå och som nämnden aldrig hade beslutat att dess verksam-

heter skulle införa. 

 

 

 

11 

 

Det saknades en tillräcklig analys av grundproblemen i regionens styrning och för-

utsättningarna för styrning i en komplex och kunskapsintensiv organisation. Efter 

drygt två år av förberedelser och arbete för att införa en verksamhetsstyrningsmo-

dell övergav regiondirektörens ledningsgrupp (CLG) begreppet. Styrsignalen från 

regiondirektören hade länge varit att det fanns en ny modell, som verksamheterna 

skulle förstå och införa. Oklarheter om vad modellen var, i kombination med otill-

räcklig förankring, försvårade arbetet med att uppnå de syften som fanns för arbe-

tet med modellen: 

  Förbättra styrning och ledning. 

  Stärka förutsättningarna att genomföra regionplanen. 

  Bidra till bättre kontroll över kostnader. 

  Bidra till en tillitsbaserad kultur. 

5.

 Svar på revisionsfrågor 

Revisionsfråga 

Vår kommentar 

Har regionstyrelsen, hälso- och 
sjukvårdsnämnden och region-
ala utvecklingsnämnden säker-

ställt tillräcklig styrning och kon-
troll av arbetet med regionens 
nya verksamhetsstyrningsmo-
dell.

 

Nej. Beredningen var bristfällig och chefer i lednings-
grupper förstod inte vad regiondirektören ville införa. 
Förankringen var svag och våren 2023 behövde reg-

iondirektören göra ett omtag.  
Regionstyrelsen gav inte ett tydligt uppdrag till reg-
iondirektören. Ansvarsfördelningen för införandet 
blev otydlig och nämnderna utövade ingen styrning. 

Regiondirektören försökte men lyckades inte få 
hälso- och sjukvårdsförvaltningen att införa en mo-
dell som linjechefer hade svårt att förstå och som 
nämnden aldrig hade beslutat att dess verksamheter 

skulle införa. 

Har regionstyrelsen, hälso- och 
sjukvårdsnämnden och region-
ala utvecklingsnämnden säker-

ställt tillräcklig uppföljning av ar-
betet med regionens nya verk-
samhetsstyrningsmodell.

 

Nej. Regionstyrelsen har endast fått översiktliga rap-
porter. Regionala utvecklingsnämnden och hälso- och 
sjukvårdsnämnden har inte hållit sig informerade. 

 

 

6.

 Rekommendationer 

Vi rekommenderar styrelsen och de två nämnderna att arbeta med följande områ-

den:  

 

Regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklings-

nämnden behöver säkerställa en tillräcklig styrning och kontroll över omta-

get och det fortsatta arbetet med att stärka styrningen i regionen. 

 

Säkerställ att initiativ om att utveckla styrningen utgår från analyser som är 

genomarbetade och förankrade i organisationen. Förankring behöver göras 

både i förhållande till berörda styrelser och nämnder och till berörda verk-

samheter. 

 

 

 

12 

 

 

Tydliggör ansvarsfördelningen mellan regionstyrelsen, hälso- och sjuk-

vårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden. Styrning och kontroll 

för att stärka verksamhetsstyrningen i hälso- och sjukvårdsförvaltningen 

och regionala utvecklingsförvaltningen bör utgå från hälso- och sjukvårds-

nämnden och regionala utvecklingsnämnden. 

 

Tydliggör ansvarsfördelningen mellan regiondirektören, hälso- och sjuk-

vårdsdirektören och regionala utvecklingsdirektören. Det uppstår otydlig-

heter när regiondirektören går in och tar över frågor som handlar om 

hälso- och sjukvårdsdirektörens och regionala utvecklingsdirektörens för-

valtningar. 

Umeå den 23 oktober 2023 

Petter Bergner och Petra Segerbrant 

Sakkunniga 

Revisionskontoret  

Region Västerbotten 


Document Outline