Fördjupad granskning nr 8/2022
Granskning av FVIS-programmet
år 2022
Malin Hedlund och Petter Bergner
Revisionskontoret
Region Västerbotten
Diarienummer: REV 32-2022
2
Innehåll
4. Regionstyrelsens styrning av FVIS
Styrelsen har beslutat om direktiv för FVIS
Styrelsen har inte beslutat om årliga budgetar för FVIS
Regiondirektören har långtgående befogenheter att styra FVIS
Den strategiska styrningen utgår från styrelsens förvaltning
Det finns strukturer för styrning av arbetet inom FVIS
5. Regionstyrelsens uppföljning och kontroll
Styrelsen fick information om FVIS
Styrelsen hade svag kontroll över beslut
FVIS har system för uppföljning och rapportering
6. Hälso- och sjukvårdsnämndens förberedelser för införandet av Cosmic
Nämndens ansvar och roll för införandet är inte definierat
Nämnden finansierar årligen FVIS med 25 miljoner kronor
Nämnden fick information om FVIS
Nämnden fattade något beslut under år 2022
3
1.
Sammanfattande analys
I Region Västerbotten pågår ett omfattande arbete med att förbereda att informat-
ionsstödet Cosmic kan införas i verksamheterna i början av år 2024. Arbetet är or-
ganiserat i programmet FVIS som regionstyrelsen är ansvarig för. Trots att hälso-
och sjukvårdsnämnden är ansvarig vårdgivare, är nämndens ansvar och roll i infö-
randet oklar. Vi bedömer att detta medför risker som kan påverka verksamheter-
nas förberedelser och mottagande av Cosmic negativt. Andra slutsatser i gransk-
ningen är:
•
Positivt är att det på tjänstepersonsnivå finns en utvecklad programorgani-
sation för styrning och uppföljning av arbetet i FVIS.
•
Styrelsen var inte aktiv i den strategiska styrningen av FVIS. Styrelsen har
lämnat för omfattande och långtgående befogenheter till regiondirektö-
ren. Styrelsen har inte heller beslutat om någon budget för FVIS. Fullmäk-
tige har tilldelat styrelsen och nämnden 75 miljoner kronor för arbetet, sty-
relsen och nämnden har dock hanterat medlen som en del av deras årliga
budgetramar.
•
Styrelsen har inte haft kontroll över kostnaderna förknippade med FVIS.
Årliga över- eller underskott för arbetet inom programmet jämförs mot
budgeten för hela programperioden på 450 miljoner kronor. Detta går
emot regionens principer för ekonomistyrning. Uppskjutna kostnader från
tidigare år har medfört att det för år 2023 finns ett prognostiserat under-
skott på 61 miljoner kronor. Om prognosen stämmer kommer styrelsens
och nämndens ekonomiska resultat för år 2023 påverkas negativt med 61
miljoner kronor.
•
Styrelsen har inte heller haft kontroll över beslut om FVIS. Det finns också
brister och otydligheter i hanteringen av ett beslut som styrelsen fattade i
december 2022 om ett tilläggsavtal med Cambio. Vi kommer titta närmare
på hanteringen av tilläggsavtalet under år 2023.
•
Hälso- och sjukvårdsnämnden behöver bli mer aktiv i sin styrning för att sä-
kerställa att verksamheterna har tillräckliga förutsättningar att införa
Cosmic på ett ändamålsenligt sätt. Under år 2023 ska 8 500 medarbetare
utbildas i Cosmic. En uppskattning visar att verksamheterna kan behöva av-
sätta omkring 100 miljoner kronor i resurser för utbildningen. Det återstår
också ett omfattande arbete för verksamheterna med att anpassa arbets-
sätt för att kunna använda Cosmic.
Vi rekommenderar regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden att:
•
Tydliggöra roller och ansvar mellan regionstyrelsen och hälso- och sjuk-
vårdsnämnden för införandet av Cosmic
•
Säkerställa att verksamheterna får tillräckliga förutsättningar och klarar av
att införa Cosmic på ett ändamålsenligt sätt.
•
Säkerställa tillräcklig strategisk styrning av FVIS och införandet av Cosmic.
Avgränsa regiondirektörens delegation så att den överensstämmer med
bestämmelser i kommunallagen.
4
•
Säkerställa tillräcklig uppföljning och kontroll av arbetet inom FVIS-pro-
grammet och införandet av Cosmic.
•
Säkerställa att beslut hanteras enligt kommunallagen samt delegations-
och vidaredelegationsordningar.
2.
Bakgrund till granskningen
Nationellt pågår stora förändringar inom hälso- och sjukvården som ställer höga
krav på tillgänglighet, digitalisering, kompetensförsörjning och effektiva vårdflöden.
Hösten 2016 inledde Region Västerbotten tillsammans med fyra andra regioner
upphandlingen av ett nytt vårdinformationsstöd. Ett nytt vårdinformationsstöd
sågs som en förutsättning för omställningen av hälso- och sjukvården och för att
uppnå en god och jämlik hälsa och välfärd.
År 2019 tecknade regionerna avtal med leverantören Cambio Healthcare Systems
AB. Sedan dess har ytterligare fyra regioner tillkommit och idag samverkar nio reg-
ioner tillsammans med Cambio för att utveckla framtidens vårdinformationsstöd,
Cosmic. Samverkan mellan regionerna kallas för Sussa-samverkan. Gruppen består
av regionerna Västerbotten, Västernorrland, Örebro, Sörmland, Blekinge, Gävle-
borg, Norrbotten, Halland och Dalarna.
Regionfullmäktige har beslutat att regionstyrelsen är ansvarig för införandet av
Cosmic i Region Västerbotten. Arbetet är organiserat i programmet Framtidens
vårdinformationsstöd (FVIS). Ett program kan liknas vid ett paraply som samlar
flera olika projekt och uppdrag som alla arbetar mot samma mål. I december 2022
pågick tre projekt i FVIS. Planen är att regionens medarbetare ska börja använda
Cosmic i början av år 2024.
Budgeten för FVIS uppgår från år 2019 när avtalet med Cambio tecknades, till och
med år 2025 när programmet avslutas till 450 miljoner kronor. Därutöver tillkom-
mer investeringskostnader samt kostnader förknippade med drift och förvaltning
av Cosmic med flera 100 miljoner kronor. På grund av sekretess i avtalet med Cam-
bio är kostnaderna inte offentliga.
Hösten 2021 genomförde revisorerna en förstudie om införandet av Cosmic (Nr
5/2021). I förstudien konstaterade revisorerna att det fanns behov av att genom-
föra återkommande granskningar av FVIS och införandet av Cosmic. I sin revisions-
plan för år 2022 beslutade revisorerna att genomföra två fördjupade granskningar
om FVIS. Den ena granskningen handlar om programstyrningen och redovisas i
denna rapport. Den andra granskningen är genomförd av EY och handlar om styrel-
sens och nämndens ekonomistyrning av FVIS (nr 9/2022).
5
3.
Granskningens genomförande
Syfte och revisionsfrågor
Granskningens syfte är att ge underlag till revisorerna för att bedöma om region-
styrelsen säkerställt en tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll av FVIS-pro-
grammet. För detta har vi besvarat följande revisionsfrågor:
•
Har styrelsen säkerställt en tillräcklig styrning av FVIS-programmet?
•
Har styrelsen säkerställt en ändamålsenlig organisation för FVIS-program-
met?
•
Har styrelsen säkerställt en tillräcklig uppföljning av FVIS-programmet?
•
Har styrelsen säkerställt en tillräcklig kontroll över FVIS-programmet?
I granskningen har det också ingått att granska hälso- och sjukvårdsnämnden. Re-
visionsfrågan vi besvarat som rör nämnden är:
•
Har nämnden vidtagit tillräckliga åtgärder för ett ändamålsenligt motta-
gande av vårdinformationsstödet?
Avgränsningar
Granskningen avser regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden år 2022. Sty-
relsen har granskats utifrån sitt ansvar för FVIS-programmet. Nämnden har grans-
kats utifrån sitt verksamhetsansvar för sjukhusvården och primärvården. Gransk-
ningen av nämnden avgränsas till de åtgärder som nämnden vidtagit under år 2022
för att förbereda vårdverksamheterna inför införandet av Cosmic år 2024.
Granskningen har varit övergripande. Fokus har varit på formerna och strukturerna
för styrning, uppföljning och kontroll. Syftet har inte varit att bedöma om enskilda
beslut eller ställningstaganden för genomförandet av programmet eller utveckl-
ingen av Cosmic varit rimliga.
Revisionskriterier
Revisionskriterierna utgör de bedömningsgrunder som bildar underlag för gransk-
ningens analyser, slutsatser och bedömningar. Revisionskriterier för denna gransk-
ning har varit följande:
•
Kommunallagen (2017:725) 6 kap. 6 § om styrelsens och nämndens ansvar
att se till att verksamheten bedrivs enligt de mål och riktlinjer som fullmäk-
tige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som
gäller för verksamheten. Styrelsen och nämnden ska också se till att kon-
trollen är tillräcklig.
•
Kommunallagen (2017:725) 6 kap. 37-39 §§ samt 7 kap. 5 och 6 §§ om sty-
relsens och nämndens möjligheter att delegera beslutsrätt i ett visst
ärende eller en viss grupp av ärenden.
•
Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) 5 kap. 1 § och 5 § om regi-
strering av allmänna handlingar och sekretessmarkering.
6
•
Fullmäktiges beslut 2020-11-24, § 137 att regionstyrelsen ansvarar för ge-
nomförandet av framtidens vårdinformationsstöd.
•
Fullmäktiges reglemente för regionstyrelsen som fastställer att styrelsen
ansvarar för att stödja och bidra till digitalisering av regionens kärn- och
stödprocesser. Enligt reglementet ska styrelsen samråda med hälso- och
sjukvårdsnämnden i fullgörandet av detta uppdrag.
•
Fullmäktiges reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden som fastställer
att nämnden har verksamhetsansvar för sjukhusvård och primärvård. Vi-
dare framgår att nämnden inom ramen för sitt verksamhetsområde ska
verka för digitalisering av kärn- och stödprocesser för att därigenom ut-
veckla regionens tillgänglighet till en kostnadseffektiv hälso- och sjukvård.
•
Regionens projektmodell Projektil som anger hur projekt och uppdragsar-
bete i regionen ska bedrivas, styras och följas upp.
Metod
Granskningen är genomförd av sakkunniga på revisionskontoret. Malin Hedlund
har varit projektledare och Petter Bergner projektmedarbetare.
Dokumentanalys av protokoll och styrande dokument
För att besvara revisionsfrågorna har vi granskat regionstyrelsens och hälso- och
sjukvårdsnämndens protokoll, mötesanteckningar från centrala ledningsgruppen
och hälso- och sjukvårdsdirektörens ledningsgrupp samt protokoll och underlag
från programmets styrgrupp. Vi har också granskat programplan, projektplaner och
andra styrande och uppföljande dokument för programmet och dess projekt.
Syftet med dokumentanalyserna har varit att identifiera och samla in revisionsbe-
vis, det vill säga sådan information som ger stöd för slutsatser i denna gransknings-
rapport. Vissa dokument som ingått i granskningen har varit sekretessbelagda. Sek-
retessen har vi hanterat i enlighet med gällande regler.
Intervjuer med tjänstepersoner
Dokumentanalyserna har kompletterats med intervjuer. Intervjuerna har varit vik-
tiga för att analysera styrningen och uppföljningen inom programmet, men även
för att förstå programmets komplexitet och omfattning. Totalt har vi intervjuat 13
personer, däribland regiondirektör, hälso- och sjukvårdsdirektör, programägare
och beställarrepresentanter. I bilaga 1 har vi listat samtliga vi intervjuat. Utöver in-
tervjuer har vi också stämt av uppgifter som framkommit i granskningsarbetet med
andra tjänstepersoner i regionen.
Rapporten är kvalitetssäkrad
Rapporten har kvalitetssäkrats internt genom att den har granskats av revisionsdi-
rektören. Dessutom har intervjuade personer fått möjlighet att lämna synpunkter
på rapportens innehåll.
7
4.
Regionstyrelsens styrning av FVIS
Styrelsen har beslutat om direktiv för FVIS
I början av år 2018 beslutade landstingsstyrelsen att starta införandefasen för FVIS.
I december 2020 beslutade styrelsen om programdirektiv och programplan för ar-
betet. Syftet med programmet är att koordinera och hålla samman de projekt som
pågår, så programmets effektmål kan uppnås. Projektens mål knyter an till effekt-
målen. Styrelsen har beslutat om fem effektmål för FVIS:
1.
Invånare och patienter får tillgång till ett systemstöd som ger möjligheter
till ett aktivt partnerskap med hälso- och sjukvården. Som patient ska man
kunna vara delaktig i planering, genomförande och uppföljning av sin vård
med en säker tillgång till relevant vårdinformation.
2.
Medarbetare inom den kliniska verksamheten får tillgång till ett system-
stöd som möjliggöra en strukturerad journal per patient. Systemstödet
uppfattas som ett effektivt och säkert verktyg i det dagliga arbetet och
möjliggör en effektiv kommunikation mellan olika professioner och vårdgi-
vare.
3.
Medarbetare inom förvaltningsorganisationer uppfattar att de arbetar
med ett tekniskt modernt system som kontinuerligt anpassas efter nation-
ella och internationella standarder samt aktuell lagstiftning. Systemstödet
möjliggör interoperabilitet på olika nivåer.
4.
Det nya vårdinformationsstödet möjliggör en effektiv uppföljning av kvali-
tet och produktion och ger möjlighet till flexibla utdata i realtid som stöd
till leding och styrning på olika nivåer i organisationen.
5.
Det nya vårdinformationsstödet utgör ett underlag av hög kvalitet för
forskning och innovation.
I programplanen finns hänvisningar till underliggande dokument, som exempelvis
nyttorealiseringsplan, kommunikationsplan och riktlinjer för riskhantering. När sty-
relsen beslutade om programplanen var flera av dessa dokument inte framtagna.
Programägaren har beslutat om dem allt eftersom.
Under år 2022 beslutade styrelsen i en avtalsfråga
Den 6 december 2022 beslutade regionstyrelsen om ett tilläggsavtal med Cambio. I
styrelsens protokoll står det att ärendet är sekretessbelagt och att ett särskilt pro-
tokoll upprättats. Det framgår inte att ärendet rörde FVIS. Det särskilda protokollet
är sekretessbelagt. I arbetet med granskningen har vi uppmärksammat brister i
hanteringen av tilläggsavtalet. Det särskilda protokollet var varken korrekt justerat
eller anslaget. Beslutsunderlagen var inte heller diarieförda. Efter att revisionskon-
toret uppmärksammat bristerna diariefördes underlagen i mitten av januari 2023.
Det särskilda protokollet justerades och anslogs i början av mars 2023.
Övriga regioner i Sussa-samverkan har vid samma tid fattat beslut i samma avtals-
fråga. En genomgång av dessa protokoll visar att det även finns brister i hur andra
regioner hanterat beslutet. Enligt protokoll från andra regioner handlade ärendet
om en av Cambios leveranser. Bakgrunden ska ha varit att Cambio inte kunde leve-
rera enligt avtalet och tilläggsavtalet reglerade den uppkomna situationen. Enligt
8
protokollen omfattade förändringen mindre än fem procent av den totala beställ-
ningen.
Enligt underlag till mötet för FVIS styrgrupp den 22 december 2022 var beslutet
den 6 december om tilläggsavtalet en förutsättning för att regionen skulle kunna
gå vidare i arbetet med att införa Cosmic. I slutet av december 2022 godkände pro-
gramägaren Cambios leverans av Cosmic.
Vår kommentar
Regionstyrelsen har beslutat om programdirektiv och programplan för FVIS-pro-
grammet. Styrdokumenten anger ramarna för programmet och innehåller direktiv
om programmets syfte, mål och omfattning.
Det finns brister i styrelsens hantering av beslutet om tilläggsavtalet i december
2022. Av styrelsens ordinarie protokoll är det inte möjligt att utläsa att ärendet
handlade om Cosmic. Styrelsen hanterade inte heller de beslutade handlingarna i
enlighet med offentlighets- och sekretesslagen. Allmänna handlingar som innehål-
ler sekretesskyddade uppgifter ska diarieföras. Diarieföring ska genomföras så
snart en handling inkommit eller upprättats. Efter påpekanden från revisionskon-
toret diariefördes tilläggsavtalet och tillhörande bilagor först i mitten av januari
2023. Det separata protokollet för beslutet justerades och anslogs i början av mars
2023.
Styrelsen har inte beslutat om årliga budgetar för FVIS
På uppdrag av revisorerna har EY granskat styrelsens och nämndens ekonomistyr-
ning av FVIS (nr 9/2022). EY bedömde att styrelsen och nämnden inte haft tillräck-
lig styrning och kontroll över kostnaderna för FVIS. Fullmäktige beslutade i början
av år 2020 att tilldela styrelsen 50 miljoner kronor och hälso- och sjukvårdsnämn-
den 25 miljoner kronor för arbetet i FVIS. EY konstaterar i granskningen att varken
styrelsen eller nämnden beslutat om årliga budgetar för FVIS, utan de 75 miljoner
kronorna är en del av styrelsens och nämndens årliga budgetram. Det framgick inte
av styrelsens och nämndens verksamhetsplaner hur medlen fördelades inom FVIS-
programmet.
I praktiken tar tjänstepersoner inom programmet fram årliga budgetar för FVIS,
styrelsen och nämnden beslutar dock inte om dessa budgetar. Den totala budgeten
för hela programperioden är 450 miljoner kronor. EY uppmärksammar i gransk-
ningen att programorganisationen ser budgeten för FVIS ackumulerad över hela
programperioden. Det vill säga att årliga över- eller underskott jämförs mot den to-
tala budgeten och jämnar ut sig mellan åren. Exempelvis har uppskjutna kostnader
från tidigare år medfört att det för år 2023 finns ett prognostiserat underskott på
61 miljoner kronor. Inga extra medel har tillskjutits till programmet, utan under-
skottet bedöms ligga inom ramen för den totala budgeten på 450 miljoner kronor.
Detta går emot regionens principer för ekonomistyrning, där över- och underskott
inte får föras över till nästa år. Om prognosen stämmer innebär det att styrelsens
och nämndens resultat för år 2023 kommer påverkas negativt med 61 miljoner
kronor.
EY uppmärksammade också att investeringskostnaderna för Cosmic inte är synliga i
regionens investeringsbudget. Tjänstepersoner som EY intervjuat uppger att det
beror på att uppgifterna är sekretessbelagda. Av styrelsens protokoll framgår inte
om regionstyrelsen fått information om investeringskostnaderna för Cosmic.
9
Intervjuade uppger att styrelsen fått muntlig information om investeringskostna-
derna för Cosmic.
Vår kommentar
Vi instämmer med EY i bedömningen att regionstyrelsen inte har haft tillräcklig
styrning, uppföljning och kontroll över kostnaderna för FVIS och Cosmic.
Regiondirektören har långtgående befogenheter att styra FVIS
Regiondirektören är beställare av FVIS, vilket innebär att regiondirektören är ansva-
rig för programmet på tjänstepersonsnivå. Styrelsen har gett regiondirektören be-
fogenhet att ”ta de beslut som behövs” för att genomföra FVIS-programmet (RS
201208, § 265). Styrelsen beslutade inte om någon begränsning av delegationen.
Under år 2022 har regiondirektören fattat ett beslut som handlar om genomföran-
det av programmet. I december 2022 beslutade regiondirektören om ersättnings-
nivåer för år 2023 till verksamheterna som har medarbetare som arbetar i FVIS. I
slutet av år 2021 fattade regiondirektören motsvarande beslut för år 2022. I slutet
av år 2022 beslutade regiondirektören att FVIS skulle prioriteras framför andra pro-
jekt och initiativ i regionens utvecklingsportfölj (RS 2070-2022).
Programägaren beslutar om FVIS genomförande
Regiondirektören har vidaredelegerat till programägaren att besluta om ändringar i
programorganisationen samt att fastställa styrande dokument för programmet (RS
17:1-2021).
Under år 2022 har programägaren exempelvis beslutat om projektplaner, kommu-
nikationsplaner samt ett flertal rutiner och riktlinjer. En del av besluten är beslut i
kommunallagens mening, medan andra beslut handlar om verkställighet och förbe-
redelser. Programägaren har också beslutat att Region Västerbotten ska vara den
första av de nio sussa-regionerna som börjar använda Cosmic. Programägaren be-
slutade även i slutet av år 2022 att godkänna att Cambio levererat enligt avtalet.
Vår kommentar
Regionstyrelsen har gett regiondirektören för långtgående befogenheter i genom-
förandet av FVIS. Att införa ett nytt vårdinformationsstöd är en viktig förändring för
regionens verksamheter och en fråga av stor strategisk betydelse. Enligt kommu-
nallagen får beslutsrätt gällande exempelvis mål, inriktning, omfattning och kvalitet
inte delegeras, utan måste fattas av styrelse eller nämnd. I delegationen till region-
direktören om FVIS bör regionstyrelsen ange att det finns restriktioner utifrån dele-
gationsförbudet i kommunallagen.
Vi bedömer att det finns risk att programägaren under år 2022 tog beslut som hon
inte hade befogenhet att ta enligt vidaredelegationsordningen från regiondirektö-
ren. Enligt vidaredelegationsordningen har programägaren befogenhet att besluta
om förändringar i programorganisationen och fastställa styrande dokument. Pro-
gramägaren har dock beslutat att Region Västerbotten ska vara den första reg-
ionen som inför Cosmic. Beslutet är förknippat med vissa risker, då det innebär att
regionen har kortare tid att förbereda Cosmic och verksamheterna för införandet.
Vid förseningar på Sussa-nivå minskar tiden för regionens förberedelser ytterligare.
Vi bedömer att beslutet kan ha sådan påverkan att det borde ha beslutats av reg-
ionstyrelsen.
10
Den strategiska styrningen utgår från styrelsens förvaltning
Regiondirektören utsåg år 2018 en enhetschef inom Digitalisering och Service som
programägare för FVIS. Programägaren har i uppdrag av regiondirektören att ge-
nomföra programmet. Utöver programägaren, har regiondirektören utsett två be-
ställarrepresentanter för FVIS. En för regionstyrelsens förvaltning och en för hälso-
och sjukvårdsnämndens förvaltning. Beställarrepresentanterna ska fungera som en
länk mellan Sussa och regionen.
Hälso- och sjukvården har få representanter i styrgruppen
Programägaren är ordförande i FVIS styrgrupp. Styrgruppen består av nio ledamö-
ter. Styrgruppen ska stödja programägaren i styrningen av programmet och lämna
rekommendationer om vilka beslut som bör tas i strategiska och verksamhetsöver-
gripande frågor (RS 17:2-2021). Fem av ledamöterna i styrgruppen är direktörer
inom regionstyrelsens förvaltning. Från hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning
sitter hälso- och sjukvårdsdirektören i styrgruppen samt hälso- och sjukvårdens be-
ställarrepresentant och en överläkare.
I början av 2022 inrättade regiondirektören ett kliniskt rekommendationsråd och
gav hälso- och sjukvårdsdirektören i uppdrag att tillsätta medlemmar till rådet. Rå-
dets syfte är att tillföra ett ökat vårdperspektiv inför beslut inom programmet och
bland annat stödja programmet i förankring med hälso- och sjukvårdsverksamhet-
erna. I rådet sitter avdelnings- och verksamhetschefer från vårdverksamheterna,
överläkare med flera.
Vårdverksamheterna finns representerade i det operativa arbetet i FVIS
Projekten ansvarar för det operativa arbetet i FVIS. En del av projektens aktiviteter
är mer tekniska och handlar om att förbereda Cosmic inför att verksamheterna ska
börja använda systemet, exempelvis genom att flytta data från nuvarande system-
lösningar till Cosmic. Andra aktiviteter är mer riktade mot vårdverksamheterna och
handlar om att förbereda verksamheterna, så att medarbetarna är redo att an-
vända Cosmic vid produktionsstart. Exempelvis genom att anordna utbildning samt
arbeta med att förändra arbetssätt.
I granskningen har det framgått att medarbetare från vården är delaktiga i det ope-
rativa arbetet i FVIS. Bland annat har läkare och sjuksköterskor deltagit som exper-
ter i det arbete som pågått att forma Cosmic utifrån Sussa-regionernas förutsätt-
ningar och behov. Medarbetare från vården är också involverade i det arbete som
pågår för att anpassa arbetssätt. I juni 2022 informerade programägaren hälso- och
sjukvårdsnämnden att under våren 2022 hade 74 medarbetare från vårdverksam-
heterna varit involverade i arbetet med FVIS. Det omfattade 25 helårstjänster. Pro-
gramägaren uppskattade att under år 2023 skulle vårdverksamheternas resurser i
FVIS omfatta omkring 82 helårstjänster. I denna uppskattning var utbildningen av
medarbetare i Cosmic inte inräknad.
Flera tjänstepersoner beskriver FVIS som ett ”IT-projekt”
Under intervjuer har det framkommit att vårdverksamheterna upplever att FVIS är
ett ”IT-projekt”. Intervjupersonerna upplever att hälso- och sjukvården har hamnat
i passagerarsätet. Intervjupersoner lyfter också att FVIS haft svag förankring inom
hälso- och sjukvården och att det varit otydligt vad som kommer att krävas av
hälso- och sjukvården i införandet.
11
Vår kommentar
Styrelsen har till stor del organiserat den strategiska styrningen inom FVIS utifrån
styrelsens förvaltning. Exempelvis består majoriteten av ledamöterna i styrgruppen
av representanter från styrelsens förvaltning. Positivt är att regiondirektören och
programägaren har vidtagit vissa åtgärder för att stärka hälso- och sjukvårdens del-
aktighet i programmet. Exempelvis via det kliniska rekommendationsrådet. Vi be-
dömer dock att det finns risker med att företrädare för hälso- och sjukvården inte
är tillräckligt aktiva i den strategiska styrningen av FVIS. Detta kan påverka förank-
ringen av programmet och legitimiteten för Cosmics inom hälso- och sjukvården
negativt.
Det finns strukturer för styrning av arbetet inom FVIS
Ansvar och roller är definierade
I mars 2021 beslutade regiondirektören om organisationen för FVIS. Sedan dess
har programägaren vid några tillfällen beslutat om förändringar i programorgani-
sationen, senast i augusti 2022. Bakgrunden till programägarens beslut i augusti var
att programmet gick in i en ny fas. För att effektivisera arbetet beslutade program-
ägaren att slå samman två projekt.
I och med att FVIS är organiserat som ett program, innebär det att organisationen
består av en programnivå och en projektnivå. Programnivån är strategisk och an-
svarar för programmets planering och uppföljning, medan projektnivån är mer
operativ och ansvarar för planering, genomförande samt uppföljning av de enskilda
projekten i programmet.
Programägaren har utsett en programledare som har i uppdrag att leda FVIS. Pro-
gramledaren har en programledning som fungerar som en stödjande funktion till
programledaren. Programledningen består av programledare, biträdande program-
ledare samt projektägare. Projektägarna är utsedda av programägaren. Projektäga-
ren ansvarar för att projektet genomförs enligt projektplanen. I varje projekt finns
projektledare och biträdande projektledare. Projektledarna ansvarar för att leda
projekten. Inom ett projekt finns även delprojektledare.
Program- och projektledare planerar genomförandet utifrån milstolpar
Av intervjuer framgår att program- och projektledare planerar genomförandet av
projekten utifrån leveranser och milstolpar. På både program- och projektnivå finns
milstolpeplaner. Milstolparna har identifierats utifrån program- och projektpla-
nerna och listar aktiviteter som måste genomföras innan projekten och program-
met avslutas. Av intervjuer framgår att planerna inte är fastställda, utan revideras
löpande och fungerar som en vägledning för arbetet. Till milstolparna har pro-
jekten och programmet också en beslutsplan. Beslutsplanen har i syfte att medve-
tandegöra och planera för beslut som regionstyrelsen eller regiondirektören behö-
ver fatta.
Beslut i programmet och projekten dokumenteras i beslutsloggar
I intervjuer berättar program- och projektledare att beslut som fattas inom pro-
jekten och programmet dokumenteras i beslutloggar. Programägaren har beslutat
om en riktlinje för beslutshantering där tre olika typer av beslut identifieras:
12
•
Slutgiltiga beslut, det vill säga beslut enligt kommunallagen. Av riktlinjen
framgår att dessa beslut ska fattas av styrelsen eller nämnden eller på de-
legation eller vidaredelegation.
•
Förberedande beslut. Av riktlinjen framgår att detta är beslut som olika rol-
ler i programmet kan fatta och som utgör underlag till slutgiltiga beslut.
•
Verkställande beslut. Av riktlinjen framgår att detta är beslut som olika rol-
ler i programmet kan fatta och handlar om att verkställa beslut om mål,
budget och inriktning.
Beslutsloggarna handlar, enligt intervjuade, om att styra och ha kontroll över vilka
beslut som tagits, men även för att ha kontroll över genomförandet av projekten
och programmet.
Det finns former för daglig styrning
Samtliga som vi intervjuat i granskningen som arbetar inom FVIS beskriver former
för daglig styrning av projekten och programmet. Det finns en etablerad mötes-
struktur där projekten stämmer av mellan varandra och med programledningen för
att kalibrera aktiviteter, avvikelser och nya behov.
Vår kommentar
Granskningen visar att det på tjänstepersonsnivå finns former och strukturer för
styrningen av arbetet inom FVIS.
5.
Regionstyrelsens uppföljning och kontroll
Styrelsen fick information om FVIS
Regionstyrelsen har löpande under år 2022 fått information från regiondirektören
om status i FVIS-programmet. Enligt protokollen och regiondirektörens underlag
fick styrelsen följande information:
Sammanträde Information
Februari
Regiondirektören informerade om FVIS status. Programmets
tid och resultat var bedömd som gul, vilket innebar att det
fanns avvikelser som antingen hanterades inom programmet
eller att det fanns en planerad åtgärd. FVIS kostnader och re-
surser var bedömd som grön, vilket betyder att programmet
följde programplanen. Styrelsen fick också information att den
samlade risken var röd, vilket betyder att det fanns en risk som
i närtid som utgjorde ett allvarligt hinder för programmets le-
verans eller mål. Av dokumentationen framgick inte vad risken
eller avvikelserna var.
Styrelsen fick också information om programmets övergri-
pande tidplan. Tidplanen visade att utbildningsinsatsen var pla-
nerad hösten 2022 och våren 2023, acceptanstest skulle ge-
nomföras hösten 2022 och verksamheterna skulle börja an-
vända Cosmic i början av år 2024.
13
Sammanträde Information
Mars
Regiondirektören informerade att FVIS var något försenat och
skulle behöva hanteras i kommande budgetarbete. Det fram-
gick inte av dokumentationen vad förseningen berodde på.
April
Ekonomidirektören informerade att prognosen för FVIS var att
programmet skulle redovisa en negativ budgetavvikelse vid
årets slut. Av protokollet framgick inte hur stor budgetavvikel-
sen var eller vad den berodde på.
Maj
Regiondirektören informerade om att basavtalet skulle priori-
teras för att leveranstiden skulle kunna hållas. Av protokollet
framgick att det kunde få negativa effekter. Besked om eventu-
ella tidsförskjutningar skulle lämnas innan sommaren 2022.
Det framgick inte av dokumentationen vilka de negativa effek-
terna kunde vara.
December
Regiondirektören informerade om införandet, status och ut-
maningar. Av dokumentationen framgick ingen ytterligare in-
formation.
I delårsrapporterna per april och augusti 2022 kommenterade styrelsen översiktligt
arbetet i FVIS. I delårsrapporten per april uppgav styrelsen att det var en avvikelse
mot budget för FVIS, men inte hur stor avvikelsen var. Styrelsen förklarade att för-
skjutningar i programmet hade medfört överskott tidigare år, men bedömdes ge
underskott år 2022. I delårsrapporten per augusti kommenterade styrelsen att tid-
planen för FVIS var försenad. Förseningen berodde enligt styrelsen på att vissa le-
veranser från Sussa och Cambio hade försenats.
Vår kommentar
Regionstyrelsen fick under år 2022 information om FVIS och arbetet med att införa
Cosmic. Det är dock svårt att kontrollera om informationen var tillräcklig. Texterna i
protokoll och övrig dokumentation är översiktlig. Även uppföljningen i delårsrap-
porterna var översiktlig och informationen är svår att värdera. Mot bakgrund av att
den skriftliga uppföljningen till styrelsen endast var översiktlig bedömer vi att sty-
relsens uppföljning av FVIS inte var tillräcklig.
Styrelsen hade svag kontroll över beslut
Granskningen visar att endast något beslut om FVIS återanmäldes till regionstyrel-
sen under år 2022. Regiondirektören uppger i intervju att det under år 2022 fram-
för allt var programägaren som tog beslut om FVIS. Regiondirektören berättar att
han löpande under året fick information om de beslut som programägaren hade
tagit. Protokollgranskningen visar dock att inga beslut på vidaredelegation har åter-
rapporterades till regionstyrelsen.
Vår kommentar
Styrelsen hade under år 2022 svag kontroll över beslut. En brist är att beslut inte
återanmäldes till regionstyrelsen. Besluten blev inte heller anslagna. Enligt kommu-
nallagen beslutar styrelsen i vilken utsträckning beslut som har fattats med stöd av
delegation och vidaredelegation ska anmälas till den. Beslut som inte anmäls ska
protokollföras särskilt och anslås. Om besluten inte återanmäls och anslås innebär
14
det att klagotiden vare sig påbörjas eller avslutas och att besluten inte kan vinna
laga kraft. Om besluten inte återanmäls finns det också risk att styrelsen inte har
tillräcklig kontroll över de beslut som tas i förvaltningen. Även insynen i program-
met försvåras när beslut inte återanmäls till styrelsen eller anslås.
FVIS har system för uppföljning och rapportering
Vi har gått igenom protokollen från styrgruppens möten för att granska vilken rap-
portering som programägaren och styrgruppen fått om programmet och pro-
jektens status. Programägaren har beslutat om en riktlinje för hur uppföljningen
och rapportering inom programmet ska gå till och vilken information som ska rap-
porteras till styrgrupp och vidare till regiondirektör och regionstyrelse. Gransk-
ningen visar att det inom programmet finns former för uppföljning och rapporte-
ring. Utöver den uppföljning som projekten och programmet rapporterar till pro-
gramägare och styrgrupp varje månad, finns det forum inom programmet där pro-
jekt och projektägare, programledare, programledning och programägare stämmer
av genomförandet.
Styrgruppen får rapport varje månad om programmet och projektens status
Styrgruppen har vid sina sammanträden fått rapport om status i varje enskilt pro-
jekt samt status på programnivå. Rapporteringen består av projekt- och programle-
darnas bedömningar inom områdena tid, kostnad, resultat och resurser. Enligt in-
tervjuer utgår uppföljningen från projekt- och programplanerna samt milstolparna.
Projekt- och programledarna bedömer varje område som grönt, gult eller rött. I
riktlinjen finns en förklaring till de olika bedömningarna:
•
Grönt betyder att projektet och programmet följer projekt- respektive pro-
gramplan.
•
Gult betyder att det finns en avvikelse, men avvikelsen kan antingen hante-
ras inom projektet respektive programmet. Det kan också finns en lösning
på avvikelsen.
•
Rött betyder att det finns en avvikelse som saknar lösning och/eller att det
kräver en åtgärd eller beslut på en högre nivå. Röd bedömning på projekt-
nivå ska eskaleras till programnivån.
Vi har granskat rapporteringen som styrgruppen tagit del av under år 2022. Enligt
rapporterna har avvikelserna till stor del hanterades inom projekten eller på pro-
gramnivå. Orsaken till avvikelserna var framför allt att projekten inte kunde leve-
rera enligt tidplan. Förseningarna berodde både på att arbetet i FVIS var beroende
av leveranser från Sussa. När leveranserna från Sussa var försenade, påverkade det
arbetet i regionen negativt. Förseningarna berodde också på resursbrist inom FVIS.
Under framför allt hösten 2022 var det brist på personal inom olika områden i pro-
grammet. Av rapporteringen framgår att vissa åtgärder vidtogs för att hantera avvi-
kelserna. Exempelvis inrättade programledaren under hösten 2022 ett resursforum
där projektledarna kunde kalibrera sina behov och planering av personal.
Styrgruppen har också varje månad fått information om projektens och program-
mets samlade riskbilder. Enligt rapporteringen fanns det under år 2022 några gula
och röda riskbedömningar för projekten. Det betyder att det fanns allvarliga risker
som i närtid kunde utgöra ett hinder för projekten och programmet. Röda risker
ska enligt riktlinjen för uppföljning och rapportering alltid rapporteras uppåt i
15
programmet. De röda riskbedömningarna på projektnivå har enligt rapporteringen
handlat om otydligheter kopplat till leveranser från Sussa. I början av år 2022 rap-
porterade programledaren en röd riskbedömning på programnivå. Bedömningen
handlade om otydligheter kring leveranser från Sussa om tidpunkt och innehåll,
samt om brist på personal inom programmet. I februari 2022 informerade region-
direktören regionstyrelsen om den röda riskbedömningen för programmet.
Styrgruppen får rapportering om programägarens beslut
Programägaren har tagit flera beslut om FVIS under år 2022. En del av besluten har
varit beslut i kommunallagens mening, medan andra har varit av mer förberedande
och verkställande karaktär. Styrgruppen fick vid sina möten information om pro-
gramägares beslut.
Vår kommentar
Granskningen visar att det år 2022 fanns rutiner och riktlinjer för uppföljning och
rapportering inom projekten och programmet.
6.
Hälso- och sjukvårdsnämndens förberedel-
ser för införandet av Cosmic
Nämndens ansvar och roll för införandet är inte definierat
Fullmäktige har beslutat att regionstyrelsen är ansvarig för införandet av Cosmic i
Region Västerbotten. Det framgår inte av något beslut vilket ansvar hälso- och sjuk-
vårdsnämnden har, däremot är nämnden ansvarig för de verksamheter som är
mottagare av Cosmic. Det framgår heller inte vilken roll nämnden har för införan-
det av Cosmic.
Enligt Region Västerbottens riktlinje för nyttorealisering ansvarar mottagaren för
ett projekt att ta emot och nyttja resultatet från projektet. Mottagaren ansvarar
också för att följa upp effektmålen. För att uppnå samstämmighet ska beställaren
tillsammans med mottagaren upprätta en plan för detta. Planen utgör en överens-
kommelse mellan beställaren och mottagaren.
I november 2020 beslutade programägaren om en nyttorealiseringsplan för FVIS.
Under våren 2023 ska nyttorealiseringsplanen revideras. Vi har tagit del av ett ar-
betsdokument till planen där det framgår att hälso- och sjukvårdsdirektören är yt-
terst ansvarig för att realisera verksamhetsnyttor inom hälso- och sjukvården. Det
framgår inte vilken roll och vilket ansvar hälso- och sjukvårdsnämnden har för att
nyttan av Cosmic ska realiseras i hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
Vår kommentar
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vårdgivaransvar och är ansvarig för vårdverk-
samheterna. Det innebär att nämnden är ytterst ansvarig för förberedelser och pri-
oriteringar som krävs för att verksamheterna ska kunna använda Cosmic. Trots att
nämnden är ansvarig vårdgivare är det oklart vilken roll som nämnden har för infö-
randet av Cosmic. Vi anser att det finns en risk att denna otydlighet bidrar till att in-
förandet av Cosmic försvåras.
16
Nämnden finansierar årligen FVIS med 25 miljoner kronor
I februari 2020 beslutade regionfullmäktige om att tilldela 25 miljoner kronor till
hälso- och sjukvårdsnämnden för arbetet med FVIS. Nämndens budget finansierar
arbete inom projektet Införande (tidigare projektet Verksamhetens införande och
mottagande). I granskningen av ekonomistyrningen som EY genomfört uppmärk-
sammar EY att nämnden inte har beslutat om årliga driftsbudgetar för arbetet med
FVIS. De 25 miljoner som fullmäktige år 2020 tilldelade nämnden har på tjänste-
personsnivå hanterats som ett årligt anslag inom nämndens budgetram.
Regiondirektören beslutade i december 2021 och 2022 om en ersättningsmodell
till verksamheter som deltar i arbetet med FVIS. I juni 2022 fick nämnden informat-
ion från programledningen hur nämndens finansiering hade använts. Av underla-
gen till informationen framgår att nämndens budget används till att ersätta verk-
samheterna.
Nämnden fick information om FVIS
Hälso- och sjukvårdsnämnden fick under år 2022 information från hälso- och sjuk-
vårdsdirektören om arbetet i FVIS. Vid ett tillfälle informerade programägare
nämnden. Enligt protokollen och underlagen fick nämnden följande information:
Sammanträde
Information
Februari
Hälso- och sjukvårdsdirektören informerade nämnden att Reg-
ion Västerbotten skulle bli den första regionen att börja an-
vända Cosmic. Införandet planerades till senast våren 2024.
Juni
Programägare, projektägare och controller informerade nämn-
den om aktuella och kommande aktiviteter inom programmet.
Av underlaget framgår att nämnden fick information om nät-
verket med utvecklingskoordinatorer som arbetade gentemot
vårdverksamheterna och de fokusgrupper som fanns inom pro-
grammet. Nämnden fick också information om hur vårdresur-
serna inom programmet hade disponerats samt hur de beräk-
nades disponeras under kommande år. Ersättningen till hälso-
och sjukvården var prognostiserad till 25 miljoner kronor år
2022. Till och med april hade 74 personer (25 helårstjänster)
varit involverade i programmet. Prognosen var att 40 helårs-
tjänster skulle vara involverade i programmet under perioden
maj - september 2022. För år 2023 var ersättningen till hälso-
och sjukvården prognostiserad till 60 miljoner kronor. I progno-
sen ingick en uppskattning på 82 helårstjänster för arbetet i
FVIS.
December
Hälso- och sjukvårdsdirektören informerade nämnden att ut-
bildningen i Cosmic skulle starta under år 2023. Utbildningen
riktade sig till 8 500 medarbetare och omfattade 4 dagars ut-
bildning. Omräknat till heltid handlade det om 170 helårstjäns-
ter.
I delårsrapporterna för år 2022 följde nämnden inte upp FVIS.
17
I samband med kvalitetssäkringen av vår granskning har vi fått information om pla-
ner på att minska omfattningen av utbildningsdagar. Exempelvis kommer endast
några yrkesgrupper utbildas under fyra dagar. Övriga yrkesgrupper kommer att få
kortare utbildning.
Information i hälso- och sjukvårdsdirektörens ledningsgrupp
Vid några tillfällen under år 2022 diskuterades FVIS i hälso- och sjukvårdsdirektö-
rens ledningsgrupp. Av intervjuer framgår att hälso- och sjukvårdsdirektören även
hade regelbundna avstämningar med beställarrepresentanten för vården och pro-
jektägaren för införandeprojektet.
Vår kommentar
Under år 2022 fick nämnden vid tre tillfällen information om arbetet i FVIS. Tex-
terna i protokollen är översiktliga. En iakttagelse är att informationen framför allt
har handlat om arbetet inom FVIS. Av protokollet framgår inte om nämnden fick in-
formation om risker eller vilka konsekvenser som införandet kunde få för verksam-
heterna. Exempelvis vilka konsekvenser utbildningen av 8 500 medarbetare skulle
få på vårdproduktion och nämndens ekonomi. Utifrån informationen till nämnden i
december 2022 om utbildningens omfattning uppskattar vi att arbetstiden för att
delta i utbildningen kan kosta omkring 100 miljoner kronor. Det framgår inte heller
av protokollen om nämnden fick information om tilläggsavtalet som styrelsen be-
slutade om i december 2022 och vilka konsekvenser tilläggsavtalet hade för leve-
ransen av Cosmic och på nämndens verksamheter.
Mot bakgrund av att den skriftliga uppföljningen till nämndens endast var översikt-
lig samt att nämnden inte genomförde någon uppföljning av FVIS i sina delårsrap-
porter, bedömer vi att nämndens uppföljning inte var tillräcklig.
Nämnden fattade något beslut under år 2022
En genomgång av nämndens protokoll visar att nämnden under år 2022 endast tog
ett beslut med koppling till införandet av Cosmic. Beslutet handlade om att nämn-
den i december 2022 beslutade om sin verksamhetsplan för år 2023. Ett mål hand-
lade om förberedelserna för Cosmic: ”Inom ramen för FVIS implementerar vi nya
arbetssätt”. Nämnden beslutade om två indikatorer kopplade till målet:
•
46 enheter ska starta arbetsgrupper för att hantera förändrade arbetssätt.
•
85 procent av enheterna ska ha påbörjat utbildningsinsatser för Cosmic.
För att skapa förutsättningar för verksamheterna att förbereda inför Cosmic, beslu-
tade hälso- och sjukvårdsdirektören i början av år 2023 att vid resurstillsättning
skulle vård och FoU prioriteras. Därefter skulle utbildning i Cosmic och arbete med
förändrade arbetssätt kopplat till Cosmic prioriteras före övriga förändrings- och
utvecklingsprojekt som exempelvis Nära vård och kunskapsstyrning (HSN 7:1-
2023).
Hälso- och sjukvårdsdirektören har gett uppdrag om riskanalys
Hälso- och sjukvårdsdirektören gav i december 2022 i uppdrag till sektionen för
kvalitet och patientsäkerhet att genomföra en övergripande riskanalys ur ett pati-
entsäkerhetsperspektiv utifrån införandeplanen och utbildningsplanen för Cosmic.
Enligt uppdraget ska analysen omfatta alla vårdverksamheter och processer som
18
berörs av införandet. Analysen ska vara klar senast sista mars 2023 och återrappor-
teras till hälso- och sjukvårdsdirektör och FVIS programmet.
Under intervjun med hälso- och sjukvårdsdirektören berättar hon att verksamhet-
erna även gör riskanalyser utifrån arbetsmiljö.
Vår kommentar
Nämnden var passiv under år 2022 när det gällde förberedelser av införandet av
Cosmic. Utöver målet i verksamhetsplanen för år 2023 beslutade nämnden inte om
några åtgärder eller direktiv för att säkerställa införandet av Cosmic.
Granskningen visar att det finns otydligheter mellan regionstyrelsens ansvar för
FVIS och hälso- och sjukvårdsnämndens ansvar som vårdgivare. Nämnden har inte
vidtagit tillräckliga åtgärder för att säkerställa införandet av Cosmic i hälso- och
sjukvården.
7.
Svar på revisionsfrågor
Revisionsfråga
Vår kommentar
Har regionstyrelsen säkerställt
en tillräcklig styrning av FVIS-
programmet?
Nej. Vår granskning visar att det på tjänstepersons-
nivå inom FVIS finns former för styrning och att pro-
gramorganisationen är aktiv i styrningen av program-
met. Däremot är saknades en strategisk styrning från
styrelsen. Styrelsen har delegerat till regiondirektö-
ren att fatta alla beslut som handlar om genomföran-
det av FVIS. Styrelsen fattade ett beslut under år
2022. Granskningen visade att det fanns brister och
otydligheter i hanteringen av beslutet. Dessutom vi-
sar EY:s granskning att styrelsens ekonomistyrning av
FVIS inte varit tillräckligt utvecklad.
Har regionstyrelsen säkerställt
en ändamålsenlig organisation
för FVIS-programmet?
Till viss del. Programorganisationen är beslutad av
regiondirektören och programägaren har beslutat om
förändringar. Inom FVIS finns definierade roller och
funktioner. Granskningen visar dock att det finns
otydligheter mellan regionstyrelsens ansvar för FVIS
och hälso- och sjukvårdsnämndens ansvar och roll
som vårdgivare. Styrelsen har inte heller i tillräcklig
grad säkerställt att nämnden varit delaktig i den stra-
tegiska styrningen av FVIS.
Har regionstyrelsen säkerställt
en tillräcklig uppföljning av FVIS-
programmet?
Nej. Det finns system för uppföljning och rapporte-
ring på tjänstepersonsnivå inom FVIS. Regionstyrel-
sen har fått muntlig information om FVIS, men det
går inte att verifiera om informationen varit tillräck-
lig. Även uppföljningen i delårsrapporterna var över-
siktlig. EY:s granskning visade att styrelsen inte har
följt upp kostnaderna för FVIS.
19
Revisionsfråga
Vår kommentar
Har regionstyrelsen säkerställt
en tillräcklig kontroll över FVIS-
programmet?
Nej. Styrelsen har inte haft tillräcklig kontroll över de
beslut om fattats på vidaredelegation. Inget av beslu-
ten är anmälda till styrelsen. Några av besluten har
sannolikt fattats utan befogenhet. Styrelsen har hel-
ler inte haft tillräcklig kontroll över hanteringen av
beslutet om tilläggsavtalet. Regionstyrelsen har dess-
utom inte haft kontroll över kostnaderna förknippade
med FVIS.
Har hälso- och sjukvårdsnämn-
den vidtagit tillräckliga åtgärder
för ett ändamålsenligt motta-
gande av Cosmic?
Nej. De stora förberedelserna i arbetssätt samt ut-
bildningen av nämndens medarbetare kommer att
genomföras under år 2023. Under år 2022 har nämn-
den och hälso- och sjukvårdsdirektören fattat något
beslut för att möjliggöra för införandet. Nämnden har
dock inte varit tillräckligt aktiv i sin styrning för att sä-
kerställa att verksamhetsamheterna har tillräckliga
förutsättningar och klarar av att införa Cosmic på ett
ändamålsenligt sätt. Det är exempelvis tveksamt om
nämnden har vidtagit tillräckliga åtgärder för att verk-
samheterna ska klara av att utbilda sin personal i
Cosmic. Nämnden har heller inte vidtagit åtgärder för
att säkerställa att hälso- och sjukvården är tillräckligt
delaktiga i den strategiska styrningen av FVIS.
8.
Rekommendationer
Vi rekommenderar regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden att:
•
Tydliggöra roller och ansvar mellan regionstyrelsen och hälso- och sjuk-
vårdsnämnden för införandet av Cosmic
•
Säkerställa att verksamheterna får tillräckliga förutsättningar och klarar av
att införa Cosmic på ett ändamålsenligt sätt.
•
Säkerställa tillräcklig strategisk styrning av FVIS och införandet av Cosmic.
Avgränsa regiondirektörens delegation så att den överensstämmer med
bestämmelser i kommunallagen.
•
Säkerställa tillräcklig uppföljning och kontroll av arbetet inom FVIS-pro-
grammet och införandet av Cosmic.
•
Säkerställa att beslut hanteras enligt kommunallagen samt delegations-
och vidaredelegationsordningar.
Umeå den 17 mars 2023
Malin Hedlund
Petter Bergner
Sakkunnig
Sakkunnig
Revisionskontoret
Revisionskontoret
Region Västerbotten
Region Västerbotten
20
Bilaga 1
I granskningen har vi intervjuat följande personer:
•
Regiondirektör
•
Hälso- och sjukvårdsdirektör
•
Beställarrepresentant, digitalisering
•
Beställarrepresentant, hälso- och sjukvården
•
Programägare, FVIS
•
Programledare, FVIS
•
Biträdande programledare, FVIS
•
Projektägare, projektet Uppföljning och ekonomi
•
Projektledare, projektet Uppföljning och ekonomi
•
Biträdande projektledare, projektet Uppföljning och ekonomi
•
Projektägare, projektet Införande
•
Projektledare, projektet Införande
•
Strategisk inköpare, regionstyrelsens förvaltning
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/8_Rapport%20granskning%20av%20FVIS-programmet%20Tillg%C3%A4nglighetsanpassad.pdf
1 ord som matchar logg in markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.