Fördjupad granskning nr 9/2023
Följsamhet till administrativa
regler - Kirurgcentrum Region
Västerbotten år 2023
Januari 2024
Hannelore Sundström
Revisionskontoret
Diarienummer: REV 54-2023
2
Innehåll
Syfte, avgränsning och revisionsfrågor
Ansvarig nämnd och avgränsningar
Granskningens revisionskriterier
Verksamhetsstyrning och ekonomistyrning
3
1.
Sammanfattande analys
Granskningen visar på brister i följsamhet till administrativa regler hos Kirurgcent-
rum Västerbotten. Inom området för ekonomiadministration och patientsäkerhet
identifieras brister inom flera delområden. Basenheten följer i huvudsak regler
inom verksamhets- och ekonomistyrning samt inom området arbetsmiljö, men
vissa brister har påvisats.
I granskningen har vi bland annat identifierat följande brister inom områdena eko-
nomiadministration och patientsäkerhet:
•
Behörigheter till regionens journalsystem var inte avslutade för 9 av 30 an-
ställda som inte längre arbetade kvar på basenheten.
•
Behörigheter att attestera i personal- och lönesystem var inte avslutade för
3 tidigare anställda personer.
•
43 av 149 lönelistor saknade signatur av behörig chef.
•
57 procent av fakturorna saknade korrekt underlag i form av syfte eller del-
tagare.
•
7,82 procent av verksamhetens leverantörsfakturor var betalda efter för-
fallodatum.
•
43 procent av basenhetens resor var inte beställda med upphandlad rese-
byrå.
•
Månatliga loggkontroller för att kontrollera att obehöriga inte läste i jour-
naler var inte genomförda.
•
Under granskningsperioden hade basenheten i snitt 4,1 procent osigne-
rade anteckningar som översteg tidsgränsen på 14 dagar. Under samma
tidsperiod var snittet för regionens sjukvårdsverksamheters 3,07 procent.
Rekommendation
Vi rekommenderar hälso- och sjukvårdsnämnden att:
•
Säkerställa att Kirurgcentrum åtgärdar identifierade brister.
•
Stärk den interna kontrollen inom områden där vi identifierat brister i
denna granskning.
4
2.
Bakgrund
I sin riskanalys för år 2023 identifierade revisorerna att det fanns ett behov att kon-
tinuerligt granska enskilda basenheters följsamhet till administrativa regler. Under
våren 2023 utformade revisionskontoret ett granskningsprogram som användes i
en granskning av barn-och ungdomscentrum (REV 10-2023). Granskningen visade
att det fanns flera brister i följsamhet till regler inom det administrativa området.
Revisorerna beslutade i november 2023 att ytterligare en basenhet skulle granskas.
3.
Granskningens genomförande
Syfte, avgränsning och revisionsfrågor
Syftet med granskningen är att bedöma om nämnden säkerställt att nämndens
verksamheter följer regler och rutiner inom det administrativa området. Vi har valt
att granska kirurgcentrum Västerbotten som är en stor basenhet inom hälso- och
sjukvårdsförvaltningen.
Kirurgcentrum Västerbotten är en regionklinik med ansvar över kirurgin i den norra
sjukvårdsregionen. Kliniken bedriver sin verksamhet vid Norrlands universitetssjuk-
hus och Skellefteå lasarett. Verksamheten har ca 400 anställda och en årsbudget
på drygt 249 miljoner kronor. I verksamhetens uppdrag ingår att bedriva vård,
forskning och att utbilda vårdpersonal.
För att svara på syftet ska vi besvara följande revisionsfrågor:
•
Har Kirurgcentrum följt regler som gäller verksamhets- och ekonomistyr-
ning?
•
Har Kirurgcentrum följt ekonomiadministrativa regler?
•
Har Kirurgcentrum följt regler som gäller patientsäkerhetsarbetet?
•
Har Kirurgcentrum följt regler som gäller arbetsmiljö?
Revisionsfrågorna har brutits ned till delfrågor i ett granskningsprogram.
Ansvarig nämnd och avgränsningar
Granskningen är avgränsad till år 2023. Det finns en stor mängd regler i form av an-
visningar, riktlinjer och rutiner etc. inom regionen. Vi har avgränsat oss till ett urval
regler som alla verksamheter inom regionen ska följa. De regler vi kontrollerar är
avgränsade till följande områden:
•
Verksamhetsstyrning och ekonomistyrning.
•
Ekonomiadministration.
•
Arbetsmiljö.
•
Patientsäkerhet.
Granskningen avser inte att mäta vårdens kvalitet.
5
Granskningens revisionskriterier
Revisionskriterierna utgör de bedömningsgrunder som bildar underlag för gransk-
ningens analyser, slutsatser och bedömningar. Revisionskriterier för denna gransk-
ning är:
•
Kommunallagen 6 kap. 6 §
som anger att nämnderna ska bedriva sin verk-
samhet enligt lagstiftning, fullmäktiges beslut och på ett i övrigt tillfreds-
ställande sätt. Nämnderna ska också ha en tillräcklig intern kontroll.
•
Regionfullmäktiges reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden
som fast-
ställer nämndens ansvarsområden och att nämnden ska säkerställa att
verksamheten bedrivs i enlighet med lag och av fullmäktige beslutade mål
och riktlinjer. Nämnden ska även se till att det finns ändamålsenliga intern-
kontrollsystem.
•
Regionstyrelsens planeringsansvisningar för verksamhetsplanering och
budgetarbete
som utformar nämndens berednings- och beslutsprocess för
planering, budget och uppföljning.
•
Hälso- och sjukvårdsnämndens budget
som fastställer de ekonomiska ra-
marna för verksamheten.
•
Regionens regler och rutiner
för verksamhetsstyrning, ekonomistyrning,
administration och patientsäkerhet.
•
Den
delegations- och vidaredelegationsordning
som hälso- och sjukvårds-
nämnden respektive förvaltningschef beslutat om och som anger vilka be-
slut som har delegerats.
Metod
Granskningen är genomförd med stöd av revisionskontorets granskningsprogram
för granskning av enskild basenhet. I granskningsprogrammet har de övergripande
revisionsfrågorna brutits ner i ett antal kontrollfrågor. Vi redovisar svaren på kon-
trollfrågorna i avsnittet granskningens resultat.
Granskningen är genomförd av Hannelore Sundström, praktikant på revisionskon-
toret. Petra Segerbrant, sakkunnig vid revisionskontoret, har varit handledare.
De metoder som vi har använt i granskningen är dokumentanalys och stickprov. I
samband med insamling av underlag har vi fortlöpande haft avstämningar med
verksamhetschef och chefsassistent. Vi har även besökt basenheten och utfört
kontroller på plats för att besvara några av revisionsfrågorna.
De delområden som har granskats med hjälp av stickprov är: Signering av lönelis-
tor, hantering av fakturor, hantering av reseräkningar, hantering av friskvårdsbi-
drag och signering av journaler.
Dokumentanalys av planer och rutiner
Granskningen bygger på dokumentanalys av följande dokument:
-
Basenhetens verksamhetsplan.
-
Basenhetens arbetsmiljöplan.
-
Basenhetens patientsäkerhetsberättelse och patientsäkerhetsplan.
6
-
Basenhetens månads- och delårsrapporter.
-
Basenhetens skriftliga fördelning av arbetsmiljöuppgifter.
-
Protokoll från sammanträde med kirurgcentrums samverkansgrupp, date-
rat 2022-12-20.
-
Protokoll från sammanträde med kirurgcentrums ledningsgrupp, daterade
2023-01-24, 2023-05-30, 2023-09-19.
-
Protokoll över basenhetens loggkontroller år 2023.
-
Checklista för verksamhetschef vid basenhet inom hälso- och sjukvårdsför-
valtningen (dokument nr 264471). I checklistan finns exempelvis uppfölj-
ningsindikatorer för signering av journalanteckningar.
Stickprovskontroll inom vissa delområden
Vi har genomfört stickprovskontroller i syfte att kontrollera efterlevnaden av ruti-
ner inom områdena nedan.
Kontroll av hantering av anställdas reseräkningar
Under perioden 2023-01-01 - 2023-11-20 fanns utlägg för 180 reseräkningar, 40
av dessa ingick i vårt stickprov. Vi har gjort en del av urvalet manuellt och en del
slumpmässigt. Det manuella urvalet gjordes baserat på de månader som haft
många och beloppsmässigt höga reseräkningar. Berörda månader var januari, april,
september och oktober. Den resterande delen av stickprovet är utvald med hjälp
av en slumpgenerator. Vi har granskat underlag för att säkerställa att underlagen
verifierar utlägget och att de är i enlighet med regionens rutiner.
Kontroll av hantering av friskvårdsbidrag
Vi har i ett stickprov kontrollerat 20 friskvårdsbidrag. Urvalet baserade vi delvis på
upprepade ansökningar om friskvårdsbidrag från samma medarbetare. Övriga frisk-
vårdsbidrag är utvalda med hjälp av en slumpgenerator. Vi har granskat underlag
för att säkerställa att underlagen verifierar utlägget och att de är i enlighet med
regionens rutiner. Vi har även kontrollerat att friskvårdsbidrag inte beviljats medar-
betare som redan nyttjat friskvårdstimme under år 2023.
Kontroll av hantering och kontering av fakturor
Vi har kontrollerat fakturor konterade som resekostnad under perioden 2023-01-
2023-10. Stickprovet bestod av 49 fakturor varav 5 är utvalda baserat på de högsta
beloppen, resterande fakturor valdes genom slumpgenerator. Vi har kontrollerat
att fakturor är korrekt konterade, att verifikaten uppfyller kraven enligt regionens
kontoplan samt att fakturor har beslutattesterats av behörig chef.
Kontroll av betalning av fakturor
Vi har kontrollerat om basenheten betalat sina leverantörsfakturor i tid. Vi har be-
gärt ut en sammanställning över basenhetens samtliga leverantörsfakturor för peri-
oden 2023-01 - 2023-10. Sammanställningen redovisar betaldatum och förfallo-
datum för samtliga fakturor. Vid beräkning av medelantalet dagar mellan förfallo-
datum och betaldatum har vi använt ett viktat medelvärde. Detta för att ta hänsyn
till att majoriteten av fakturorna betalats inom 1-2 dagar efter förfallodatum me-
dan det finns ett fåtal fakturor som är flera år sena.
7
Kontroll av signering av lönelistor.
Fullständig kontroll av 131 lönelistor genomfördes på kliniken i Umeå. Skellefteå
skickade ett urval av 18 lönelistor som var fördelade på olika kostnadsställen och
månader. Vi har kontrollerat om lönelistorna var korrekt signerade.
Kontroll av signering av journaler.
Vi har kontrollerat antalet journalanteckningar som inte klarade regionens tids-
gräns på 14 dagar. Under perioden 2023-11 - 2023-12 har vi utfört fem stickprov-
skontroller av journalanteckningar.
Stickprovskontroll av behörigheter i Visma och NCS Cross
Vi har kontrollerat om basenhetens chefer hade säkerställt att behörigheter i per-
sonalsystemet Visma och journalsystemet NCS Cross blivit avslutade för anställ-
ningar som upphört under år 2023.
Personalsystemet Visma hanterar bland annat anställningar och löner. Vi begärde
ut en lista från IT-ansvarig med namn på de personer som hade attestbehörighet
för kirurgcentrum Västerbotten i Visma 2023-12-21. Därefter har vi kontrollerat om
personerna med attestbehörighet i Visma var anställda hos kirurgcentrum vid tid-
punkten som listan skrevs ut.
NCS Cross är regionens patientjournalsystem. Vi har med hjälp av en rapport i
Visma sammanställt vilka personer som helt avslutat sin anställning på basenheten.
Ett stickprov på 30 avslutade anställningar skickades till IT-handledare för NCS
Cross för att kontrollera om de personer som inte längre hade anställning på bas-
enheten fortfarande hade behörigheter i journalsystemet.
Rapporten är kvalitetssäkrad
Rapporten är kvalitetssäkrad genom att den granskats av sakkunnig på revisions-
kontoret samt av revisionsdirektören. Företrädare för kirurgcentrum har fått möj-
lighet att lämna synpunkter på rapportens innehåll.
8
4.
Granskningens resultat
Verksamhetsstyrning och ekonomistyrning
Tabellen nedan visar kirurgcentrum Västerbottens följsamhet till regler för verk-
samhets- och ekonomistyrning. Granskningen har utgått från sju
kontrollfrågor
som framgår av tabell 1.
Tabell 1. Följsamhet till regler som gäller verksamhets- och ekonomistyrning
Kontrollfråga
Bedömning
Resultat av kontroll
Har verksamheten en beslutad
verksamhetsplan?
Ja
Finns i det digitala ledningsverkty-
get Stratsys.
Innehåller verksamhetsplanen
aktiviteter som utgår från nämn-
dens riktade mål och indikato-
rer?
Ja
Verksamhetsplanens aktiviteter ut-
går från nämndens mål och indika-
torer.
Är det tydligt i verksamhetspla-
nen vem som har ansvar för att
genomföra aktiviteter?
Ja
Ansvar över aktiviteter har fördelats
mellan verksamhets- och avdel-
ningschefer.
Har verksamhetsplan och bud-
get samverkats i VSG?
Ja
Protokoll från sammanträde med
kirurgcentrums samverkansgrupp i
december 2022.
Har verksamheten rapporterat i
Stratsys enligt tidsplan?
Nej
Verksamheten har inte färdigställt
månadsrapporten för oktober enligt
tidsplan.
Har verksamhetschefen med
hjälp av månadsrapporter följt
upp verksamhetens ekonomiska
resultat?
Ja
I systemet Stratsys följs ekonomiskt
resultat via månads- och delårsrap-
porter.
Har verksamhetschefen tillsam-
mans med ledningsgruppen följt
upp verksamhetens ekonomiska
resultat?
Ja
Ekonomisk uppföljning rapportera-
des i basenhetens ledningsgrupp
vid tre tillfällen under 2023.
Vår kommentar
Kirurgcentrum följer till stor del regionens regler för verksamhetsstyrning och eko-
nomistyrning. Basenheten följer regionens anvisningar för upprättande av verk-
samhetsplan som ska utgå från nämndens delmål och indikatorer. Ansvarsfördel-
ning och uppföljning av aktiviteter dokumenterar basenheten i systemet Stratsys.
Den ekonomiska uppföljningen har gjorts via ledningsgruppen och i Stratsys. Det är
en brist att rapporten för oktober månad inte blivit färdig inom tidsfristen. Övriga
delårsrapporter och månadsrapporten för februari var upprättade enligt tidsplan
och innehåller uppföljning av de ekonomiska resultaten.
9
Ekonomiadministrativa rutiner
Tabellen nedan visar kirurgcentrum Västerbottens följsamhet till ekonomiadminist-
rativa regler. Granskningen har utgått från fjorton kontrollfrågor som framgår av
tabell 2.
Tabell 2. Följsamhet till regler som gäller ekonomiadministration
Kontrollfråga
Bedömning
Resultat av kontroll
Har verksamhetschefen säker-
ställt att medarbetare som slu-
tat sin anställning vid basen-
heten inte har behörighet till
regionens journalsystem?
Nej
I ett stickprov av 30 personer som
slutat hos Kirurgcentrum hade 9 per-
soner kvar sina behörigheter till jour-
nalsystemet NCS Cross.
Har attestbehörigheter i perso-
nal- och lönesystemet Visma av-
slutats för personer som inte
längre är anställda på basen-
heten?
Nej
3 av 31 personer med attestbehörig-
heter för kirurgcentrum Västerbotten
i Visma arbetade inte kvar på basen-
heten.
Överensstämmer verksamhets-
chefens beslutade attesträttig-
heter med registrerade attest-
rätter i systemet för fakturahan-
tering?
Ja
Samtliga attestanter i systemet för
fakturahantering fanns med på listan
över registrerade attesträtter.
Är lönelistor korrekt signerade?
Nej
106 av 149 lönelistor var signerade
varav 14 signaturer inte kunde tydas.
Kliniken i Umeå hade signerat 76% av
lönelistorna, för stickprovet från Skel-
lefteå var motsvarande andel 33%.
Är fakturor korrekt hanterade i
Agresso?
Nej
27 av 47 fakturor (57%) saknade kor-
rekt underlag där antingen syfte eller
namn på deltagare fattades. Två fak-
turor avsåg länsresor och har exklu-
derats i uträkningen.
Har fakturor attesterats av be-
hörig chef?
Nej
En faktura hade attesterats av obehö-
rig chef.
Har fakturor konterats korrekt?
Ja
Har verksamheten betalat leve-
rantörsfakturor i tid?
Nej
1135 av 14 510 (7,82%) leverantörs-
fakturor var betalda efter förfallo-
datum. För hela regionen var andelen
försenade fakturor 7,49 procent un-
der samma period. Det viktade me-
delvärdet för antal dagar som betal-
ningarna var försenade med var
14,07 dagar för basenheten och
16,79 dagar för regionen.
Är resor beställda med upp-
handlad resebyrå, för närva-
rande Big travel?
Nej
20 av 47 (43%) resefakturor var inte
beställd med regionens upphandlade
resebyrå. Två resor har exkluderats
då de hanterats korrekt avseende
hantering av länsresor enligt region-
ens kontoplan.
10
Kontrollfråga
Bedömning
Resultat av kontroll
Är reseräkningar korrekt hante-
rade? Har korrekt underlag bifo-
gats reseräkningar?
Nej
2 av 40 granskade reseräkningar sak-
nade underlag. För samtliga reseräk-
ningar framgick ändamål, i enlighet
med regionens kontoplan.
Har korrekt underlag bifogats
vid ansökan av friskvårdsbidrag?
Nej
6 av 20 (30%) granskade friskvårdsbi-
drag saknade underlag.
Har friskvårdsbidrag hanterats
korrekt?
Nej
Två personer beviljades under 2023
friskvårdsbidrag som ackumulerat
överstiger regionens årliga belopps-
gräns. Två anställda hade även an-
vänt friskvårdstid under samma år
som friskvårdsbidrag beviljats.
Har verksamhetschefen utsett
ansvarig för verksamhets arkiv?
Ja
Basenheten har en utsedd arkivredo-
görare i Umeå och Skellefteå.
Finns en aktuell registerförteck-
ning på basenheten?
Ja
Aktuell registerförteckning finns till-
gänglig via regionens intranät.
Vår kommentar
Det förekommer brister i basenhetens följsamhet till regionens regler inom det
ekonomiadministrativa området. Vårt stickprov visade att behörigheter i olika IT-
system inte blivit avslutade när medarbetare slutat sin anställning på basenheten.
Enligt uppgift från basenheten framgick det att behörigheter i journalsystemet NCS
cross inte kan avslutas om den anställde har osignerade anteckningar. Majoriteten
av de behörigheter som inte avslutats i NCS cross beror på att användaren har kvar
osignerade anteckningar.
Det saknas underlag för reseräkningar och friskvårdsbidrag. Det förekom beviljade
friskvårdsbidrag som ackumulerat översteg regionens beloppsgräns på 2000 kr per
anställd och år. Det fanns även anställda som erhållit friskvårdsbidrag och använt
friskvårdstid. I tillämpningsanvisningarna riktlinje för personalförmån, motion och
friskvård inom Region Västerbotten framgår det att friskvårdstid och friskvårdsbi-
drag inte får nyttjas under samma kalenderår.
Lönelistor var inte korrekt signerade av beslutsattestant och vi noterade att 55 av
149 lönelistor var utskrivna mer än en månad efter den månad som lönelistan av-
såg. Registrerade attesträttigheter överensstämmer med verksamhetschefens be-
slutade attesträttigheter. Vid avstämning med chefer inom verksamheten gjordes
en iakttagelse att attesträtter inte har fördelats till avdelningschefer i Skellefteå.
Kontrollen av resor visade att 43 procent av basenhetens resor inte var beställda
via upphandlad resebyrå. Positivt är att basenheten i sin verksamhetsplan för 2023
har identifierat att tjänsteresor inte beställs enligt policy. Det är även en brist att
fakturor var betalda efter förfallodatum och att andelen försenade leverantörsfak-
turor var något högre än andelen hos övriga regionen.
11
Patientsäkerhet
Tabellen nedan visar kirurgcentrum Västerbottens följsamhet till regler som gäller
patientsäkerhetsarbetet. Granskningen har utgått från sex kontrollfrågor som
framgår av tabell 3.
Tabell 3. Följsamhet till regler som gäller patientsäkerhetsarbetet
Kontrollfråga
Bedömning
Resultat av kontroll
Har verksamheten upprättat en
patientsäkerhetsplan?
Ja
Finns i Stratsys.
Har basenheten genomfört må-
natliga loggkontroller?
Nej
Protokoll till och med november
2023 visade att loggkontroller i
Skellefteå utförts 1 månad av 11, då
för utskick till annan klinik och logg-
utdrag till patient. I Umeå hade 10
loggkontroller utförts under 8 må-
nader, 30 användare granskades då
vid varje kontroll.
Klarar basenheten regionens
tidsgräns för när alla journaler
ska vara signerade?
Nej
Kirurgcentrum hade i snitt 12 190
osignerade anteckningar som över-
steg tidsgränsen för signering inom
14 dagar, vilket motsvarade 4,1
procent. Regionens övriga sjuk-
vårdsverksamheter hade under
samma tidsperiod ett snitt på 3,07
procent, med en spridning mellan
0,05-8,14 procent.
Har basenheten minst en lokal
patientsäkerhetssamordnare?
Ja
Lokal patientsäkerhetssamordnare
finns i Umeå och Skellefteå. I Umeå
är tjänsten nytillsatt och utbildning
planeras.
Har basenheten upprättade åt-
gärdskort för olika beredskaps-
nivåer?
Nej
Det saknas åtgärdskort för region-
ens olika beredskapsnivåer hos en
av verksamhetens mottagningar.
Har basenheten utsedd avvikel-
seutredare?
Ja
Avvikelseutredare finns i Umeå och
Skellefteå.
Vår kommentar
kirurgcentrum Västerbotten följer delvis regionens regler inom patientsäkerhets-
området. Basenheten har inte utfört månatliga loggkontroller för att säkerställa att
obehöriga inte läser journaler. Under granskningsperioden hade basenheten över
12 000 osignerade journalanteckningar som var äldre än 14 dagar. Snittet för bas-
enhetens andel osignerade anteckningar var något högre än snittet för regionens
samtliga sjukvårdsverksamheter. Åtgärdskort för beredskapsnivåer saknades hos
en av verksamhetens mottagningar men fanns inom övriga sektioner.
12
Arbetsmiljö
Tabellen nedan visar kirurgcentrum Västerbottens följsamhet till regler som gäller
arbetsmiljö. Granskningen har utgått från fem kontrollfrågor som framgår av tabell
4.
Tabell 4. Följsamhet till regler som gäller arbetsmiljö
Kontrollfråga
Bedömning
Resultat av kontroll
Har verksamheten en arbetsmil-
jöplan?
Ja
Finns i Stratsys.
Finns skriftlig fördelning av ar-
betsmiljöuppgifter?
Ja
Skriftlig fördelning finns i Skellefteå.
Enligt uppgift finns det även en
skriftlig fördelning i Umeå.
Har verksamheten en pärm för
strategiskt brandskyddsarbete
(SBA)?
Ja
Tre pärmar har kontrollerats på
plats. Enligt uppgift från Skellefteå
finns brandskyddspärm tillgänglig
för medarbetarna.
Har egenkontroll av brandskyd-
det utförts under de senaste 12
månaderna?
Nej
I Umeå har egenkontroller inte ut-
förts de senaste 12 månaderna. I
Skellefteå har två egenkontroller ut-
förts.
Finns skyddsombud på basen-
heten?
Ja
Ja, uppgift om aktuella skyddsom-
bud i Umeå och Skellefteå inhäm-
tad från verksamhetschef och
chefsassistent.
Vår kommentar
Kirurgcentrum följer i huvudsak regionens regler inom arbetsmiljöområdet. Skriftlig
fördelning över arbetsmiljöuppgifter finns för kliniken i Skellefteå. I Umeå har av-
delningschefernas arbetsmiljöuppgifter returnerats till verksamhetschef inom slu-
tenvården. Revisionskontoret har inte tagit del av den skriftliga fördelningen i
Umeå.
Det är en brist att egenkontroll av brandskydd inte utförts under de senaste
12 månaderna i Umeå. Pärmarna för det strategiska brandskyddsarbetet som kon-
trollerats på plats hos kliniken hade en tydlig struktur och innehåller relevanta do-
kument.
13
5.
Svar på revisionsfrågor
Hälso- och sjukvårdsnämnden har inte i tillräcklig säkerställt att kirurgcentrum Väs-
terbotten följt regler inom det administrativa området.
Revisionsfråga
Vår kommentar
Har Kirurgcentrum följt regler
som gäller verksamhets- och
ekonomistyrning?
Delvis. Kirurgcentrum uppfyller i huvudsak regionens
regler för verksamhetsstyrning och ekonomistyrning.
Det är dock en brist att månadsrapport för oktober
inte var klar i tid.
Har Kirurgcentrum följt ekono-
miadministrativa regler?
Nej. Granskningen visar på brister inom flera områ-
den gällande ekonomiadministrativa rutiner. Brister
finns exempelvis inom kontroll av behörigheter i reg-
ionens IT-system, fakturahantering, hantering av
friskvårdsbidrag och följsamhet till regionens rutin för
bokning av resor med upphandlad resebyrå.
Har Kirurgcentrum följt regler
som gäller patientsäkerhetsar-
betet?
Nej. Basenheten har inte utfört månatliga loggkon-
troller och det saknas åtgärdskort för beredskapsni-
våer för en av Kirurgcentrums mottagningar. Region-
ens tidsgräns för signering av journal efterlevs inte.
Har Kirurgcentrum följt regler
som gäller arbetsmiljö?
Delvis. Kirurgcentrum följer huvudsakligen regionens
regler för arbetsmiljö. Egenkontroll av brandskydd
har dock inte utförts de senaste 12 månaderna.
6.
Rekommendationer
Vi rekommenderar hälso- och sjukvårdsnämnden att:
•
Säkerställa att Kirurgcentrum åtgärdar identifierade brister.
•
Stärk den interna kontrollen inom områden där vi identifierat brister i
denna granskning.
Umeå den 11 januari 2024
Hannelore Sundström
Praktikant
Revisionskontoret
Region Västerbotten
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/9_2023%20Granskning%20av%20f%C3%B6ljsamhet%20till%20administrativa%20regler%20Kirurgcentrum%20V%C3%A4sterbotten.pdf
Inga som matchar logg in markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.