[#]

ORSAK 

 ÅTGÄRD  

201

Otillräcklig provvolym:

•  Tom kapillär

•  Luftbubbla i kapillären

•  Kapillären inte helt fylld

Upprepa testet med ett nytt prov och en ny testkassett. Kontrollera att kapillären 

är fullständigt fylld och utan luftbubblor (se bipacksedeln till det Afinion-test som 

används).

202

Överskott av prov på  

provtagningsenhetens utsida   

Upprepa testet med ett nytt prov och en ny testkassett. Se till att endast kapillärspetsen är i 

kontakt med provet (se bipacksedeln till det Afinion-test som används).   

203

Fel provmaterial  

Upprepa testet med ett nytt prov och en ny testkassett. Kontrollera att korrekt 

provtagningsmaterial används (se bipacksedeln till det Afinion-test som används, 

avsnitt ”Provtagning och förvaring”).   

204

Koagulerat prov   

Upprepa testet med ett nytt prov och en ny testkassett. Tiden från att kapillären fyllts till 

analys av testkassetten ska vara så kort som möjligt.   

Hemolyserat blodprov eller dålig

provkvalitet

  

Konsultera Afinion bipacksedel. Upprepa testet med ett nytt prov och en ny 

testkassett. 

  

Fel på testkassetten eller

analysinstrumentet 

  

Upprepa testet med ett nytt prov och en ny testkassett. Om problemet kvarstår, starta 

om analysinstrumentet och kör kontroller. 

  

205

Kapillären sprucken eller skadad

Upprepa testet med ett nytt prov och en ny testkassett. Inspektera 

provtagningsenheten före användning och hantera med försiktighet.   

206

Streckkodsetiketten är oläslig

(smutsig eller skadad)   

Upprepa testet med ett nytt prov och en ny testkassett. Om problemet kvarstår, starta 

om analysinstrumentet och kör kontroller.

207

•  Ingen provtagningsenhet isatt

•  Den provtagningsenhet som 

används hör till ett annat  

Afinion-test

•  Etiketten på provtagningsenheten är 

oläslig (smutsig ellerskadad)

Upprepa testet med ett nytt prov och en ny testkassett. Se till att rätt 

provtagningsenhet är isatt och att provtagningsenhetens etikett är ren.

208

Testkassetten använd tidigare  

Upprepa testet med ett nytt prov och en ny testkassett.   

209

Testkassettens utgångsdatum har 

passerat

Kontrollera utgångsdatum på foliepåsen eller kitbehållaren. Upprepa testet med ett 

nytt prov och en ny testkassett från en annan lot.  

Datumet i analysinstrumentet är 

felinställt   

Kontrollera datumet i analysinstrumentet och se till att det är rätt inställt. Upprepa 

testet med ett nytt prov och en ny testkassett.

210

Testkassettens temperatur är för låg  

Upprepa testet med ett nytt prov och en ny testkassett. Se till att drifttemperaturen 

ligger inom acceptansgränserna (se bipacksedeln till det Afinion-test som används).   

211

Testkassettens temperatur är för hög   

Upprepa testet med ett nytt prov och en ny testkassett. Se till att drifttemperaturen 

ligger inom acceptansgränserna (se bipacksedeln till det Afinion-test som används).   

212

Programuppgradering krävs för 

körning av detta test   

Kontakta din lokala leverantör för assistans.   

INFORMATIONSKODER ORSAKADE AV TESTSPECIFIKA BEGRÄNSNINGAR 

INFORMATIONSKODER ORSAKADE AV PROV ELLER TESTKASSETT

AFINION

™ 

2

INFORMATIONSKODER OCH PROBLEMLÖSNING

[#]

 ORSAK

ÅTGÄRD

101

Hematokrit för lågt

Konsultera bipacksedeln i Afinion CRP eller Lipid Panel.

102

Hematokrit för högt

Konsultera bipacksedeln i Afinion CRP eller Lipid Panel.

103

Hemoglobin för lågt  

Konsultera bipacksedeln i Afinion HbA1c. 

104

Hemoglobin för högt   

Konsultera bipacksedeln i Afinion HbA1c.   

105

HbA1c för lågt  

Konsultera bipacksedeln i Afinion HbA1c.  

106

HbA1c för högt  

Konsultera bipacksedeln i Afinion HbA1c.    

107

Kreatin för högt  

Konsultera bipacksedeln i Afinion ACR.   

108

Blod i urin

Konsultera bipacksedeln i Afinion ACR.   

 INFORMATIONSKODER ORSAKADE AV PROV ELLER TESTKASSETT

[#]

ÅRSAK

KORRIGERENDE TILTAK

213, 214

Fel på testkassetten eller

analysinstrumentet  

Upprepa testet med ett nytt prov och en ny testkassett. Om problemet kvarstår, starta om 

analysinstrumentet och kör kontroller.   

215

Fel på testkassetten eller

analysinstrumentet

Upprepa testet med ett nytt prov och en ny testkassett. Om problemet kvarstår, starta om 

analysinstrumentet och kör kontroller.   

Hemolyserat blodprov eller dålig

provkvalitet (Afinion HbA1c)  

Konsultera bipacksedeln i Afinion HbA1c. Upprepa testet med ett nytt prov och  

en ny testkassett.  

217

Hemolyserat blodprov eller dålig

provkvalitet (Afinion HbA1c)   

Konsultera bipacksedeln i Afinion HbA1c. Upprepa testet med ett nytt prov och  

en ny testkassett.   

218

Kondens upptäckt på

testkassetten  

Kör en ny testkassett. Kontrollera att kassetten har uppnått rumstemperatur  

innan foliepåsen öppnas.   

[#]

 ORSAK

 ÅTGÄRD

27, 28, 29

Startproceduren misslyckades  

Starta om instrumentet. Om problemet kvarstår, kontakta din lokala återförsäljare av Afinion 2.

Självtest fel.

Instrumentet

är i okörbart

läge

Instrumentfel

Starta om instrumentet. Om problemet kvarstår, kontakta din lokala återförsäljare av Afinion 2.

301

Självtestet misslyckades 

Starta om analysinstrumentet. 

302

Instrumentfel

Starta om analysinstrumentet och kör kontroller. Upprepa testet med ett nytt prov och en 

ny testkassett.

303

Instrumentets temperatur är

för hög

Se till att drifttemperaturen ligger inom de rekommenderade gränserna (15-32ºC). Vänta 

tills analysinstrumentet har svalnat. Upprepa testet med ett nytt prov och en ny testkassett.

304

Instrumentets temperatur är

för låg   

Se till att drifttemperaturen ligger inom de rekommenderade gränserna för det Afinion-

test som används (se bipacksedeln). Analysinstrumentets temperatur visas i startmenyn 

(se sidan 9). Upprepa testet med ett nytt prov och en ny testkassett. 

305

•  Skrivaren är felaktigt ansluten

•  Fel på skrivaren  

Slå av analysinstrumentet, anslut skrivaren på nytt och starta om analysinstrumentet. Om 

meddelandet kvarstår, se handboken till skrivaren.   

Pekskärmsfel Fel på pekskärmen/pektangerna 

reagerar inte korrekt  

Starta om analysinstrumentet och gör en ny skärmjustering.

INFORMATIONSKODER OCH MEDDELANDEN ORSAKADE AV INSTRUMENTFEL

[#]

 ORSAK

 ÅTGÄRD

401

Ingen registrerad arbetsledare i

listan med operatörer   

Minst en arbetsledare krävs i operatörslistan när analysinstrumentet är konfigurerad till 

operatör med verifierad ID, (se sidan 12).

402

Det går inte att radera den

senaste arbetsledaren  

Minst en arbetsledare krävs i operatörslistan när analysinstrumentet är konfigurerad till 

operatör med verifierad ID, (se sidan 12).   

403

Denna typ av analys är inte

tillgänglig för operatören

Den operatör som är inloggad har inte åtkomst till denna typ av analys. Kontakta 

arbetsledaren.

404

Operatör-ID finns inte i listan

med operatörer   

När instrumentet är konfigurerat så att operatör-ID krävs måste det operatörs-ID som 

används finnas i listan med operatörer (se sidan 12). Kontakta arbetsledaren.

501

Utgångsdatum för kontrollens 

lotnummer har passerat

Kontrollera utgångsdatum i bruksanvisningen till kontrolloten eller kitförpackningen. 

Upprepa testet med ett prov från en ny kontrolllot.   

502

Afinion™ Control Data känns 

inte igen och finns inte lagrat i 

databasen med kontrolloter   

Registrera åter Afinion Control Data, (se sidan 14).   

503

Verifiering av kontroll avbruten   

De Afinion Control Data som lades in kändes inte igen. Kontrolltestet avbröts av 

operatören. Resultatet lagrades inte. Kör ett nytt kontrolltest för att återställa intervallet för 

kvalitetskontrollspärren.   

504

Intervallet för kontrolltest har 

passerat. Patienttestning har 

avaktiverats för denna analys   

En godkänd kontrollkörning måste göras enligt konfigurationen för att ta bort spärren  

för patienttestning.      

601

Listan med operatörer eller 

databasen för kontrolloter är full 

Listan med operatörer kan innehålla 1000 operatörer och databasen för kontrolloter kan 

innehålla 100 loter. Radera en opera tör eller en kontrollot för att få plats med en ny post.

ÖVRIGA INFORMATIONSKODER

Abbott Technologies AS, PB 93 Kjelsås, 0411 Oslo
Telefon: 24 05 68 00  -  e-post: kundeservice.no@alere.com  -  alere.no

@ 2020 Abbott. Alla rättigheter förbehålls. Afinion är ett varumärke som tillhör Abbott-gruppens företag. 10005420-01 01/20