Uppdaterad
Sammanställt av
Version
2020-05-20
Markus Widholm (support.rcnorr@regionvasterbotten.se)
1.0
ANVÄNDARHANDBOK FÖR
kvalitetsregistret SveATTR
PÅ INCA
Användarhandbok, kvalitetsregistret SveATTR på INCA
Version 1.0
Uppdaterad
Sammanställt av
2
2020-05-20
Markus Widholm (support.rcnorr@regionvasterbotten.se)
Innehåll
1
Inledning ......................................................................................................................................................... 3
1.1
Vad är INCA? .......................................................................................................................................... 3
2
Innan du börjar ................................................................................................................................................ 3
2.1
Systemkrav ............................................................................................................................................ 3
2.2
Autentisering ......................................................................................................................................... 3
2.3
Nytt användarkonto............................................................................................................................... 3
3
Inloggning ........................................................................................................................................................ 3
3.1
Inloggning med SITHS-kort .................................................................................................................... 3
3.2
Inloggning med Yubikey ......................................................................................................................... 3
4
Inrapportering ................................................................................................................................................. 4
4.1
Hitta patienten ...................................................................................................................................... 4
4.2
Skapa nytt eller Öppna ett befintligt ärende ........................................................................................ 5
4.3
Fyll i formulär ......................................................................................................................................... 5
4.4
Spara ...................................................................................................................................................... 6
4.4.1
Spara delvis (behåll ett ärende pågående) ........................................................................................ 6
4.4.2
Spara i registret (avsluta ett ärende) ................................................................................................ 6
5
Support ............................................................................................................................................................ 7
5.1
När det blir fel ........................................................................................................................................ 7
5.1.1
Radera pågående ärende .................................................................................................................. 7
5.1.2
Ändra avslutade ärenden .................................................................................................................. 7
5.1.3
Övriga frågor ..................................................................................................................................... 7
6
Menyval förklaring .......................................................................................................................................... 8
Användarhandbok, kvalitetsregistret SveATTR på INCA
Version 1.0
Uppdaterad
Sammanställt av
3
2020-05-20
Markus Widholm (support.rcnorr@regionvasterbotten.se)
1 Inledning
Denna användarhandbok riktar sig till sjukvårdspersonal som registrerar patienter i kvalitetsregistret SveATTR.
1.1 Vad är INCA?
INCA - Informationsnätverk för cancervården - är en nationell IT-plattform för hantering av Nationella
kvalitetsregister avseende kvalitetsförbättring och forskning. INCA drivs och utvecklas gemensamt av landets
Regionala cancercentrum samt Registercentrum norr och väst.
2 Innan du börjar
2.1 Systemkrav
Se systemkrav via följande länk
http://www.cancercentrum.se/samverkan/vara-uppdrag/kunskapsstyrning/kvalitetsregister/stod-for-
kvalitetsregister/systemkrav/
2.2 Autentisering
Inloggning sker med SITHS-kort. Har du inget SITHS-kort kan du kontakta SITHS-kort ansvarig på ditt landsting
(gäller även kortläsare samt programvara). INCA använder sig av SITHS-autentisering eftersom det är en av
Datainspektionen godkänd inloggning. Alternativet till SITHS-kort är för närvarande Yubikey. För information
angående ansökan om Yubikey, kontakta
support.rcnorr@regionvasterbotten.se
.
2.3 Nytt användarkonto
För att kunna logga in i INCA behövs ett användarkonto som erhålls av er utvald administratör. Har ni ingen
sådan, kontakta
support.rcnorr@regionvasterbotten.se
och lämna följande information:
3 Inloggning
3.1 Inloggning med SITHS-kort
a) Sätt SITHS-kortet i kortläsaren.
b) Öppna din webbläsare (Chrome rekommenderas) och ange i adressfönstret:
https://rcn.incanet.se
.
c) Ange PIN-koden för ditt SITHS-kort för autentisering.
d) Du kommer nu till inloggningssidan för INCA där du får välja roll och vilken klinik du vill logga in på. Har
du bara en roll och behörighet till en klinik kommer du att loggas in direkt.
3.2 Inloggning med Yubikey
a) Sätt i Yubikey-stickan i en USB-port med USB-kontakten och Yubikey-cirkeln uppåt.
b) Öppna din webbläsare och ange i adressfönstret:
https://rcn.incanet.se
Användarhandbok, kvalitetsregistret SveATTR på INCA
Version 1.0
Uppdaterad
Sammanställt av
4
2020-05-20
Markus Widholm (support.rcnorr@regionvasterbotten.se)
c) Klicka på ”Logga in med Yubikey”
d) Ange ditt användarnamn och det lösenord du valde när du aktiverade Yubikey-inloggning
e) Sätt musmarkören i fältet under rubriken ”Yubikey”. Generera sedan ett engångslösenord genom att
sätta fingret på den cirkulära kontaktytan med lysande diod på din Yubikey.
f) Du slussas automatiskt vidare till nästa sida där du får välja vilken roll och vilken klinik du vill logga in på.
Har du bara en roll och behörighet till en klinik kommer du att loggas in direkt.
4 Inrapportering
4.1 Hitta patienten
a) Under rubriken Inrapportering välj Sök/registrera:
Användarhandbok, kvalitetsregistret SveATTR på INCA
Version 1.0
Uppdaterad
Sammanställt av
5
2020-05-20
Markus Widholm (support.rcnorr@regionvasterbotten.se)
b) Mata in patientens personnummer (ÅÅÅÅMMDD-XXXX) och tryck på knappen Sök.
4.2 Skapa nytt eller Öppna ett befintligt ärende
a) För att skapa ett nytt ärende klickar du på knappen Nytt ärende:
b) En ny post skapas nu under rubriken Ärenden för åtgärd:
c) Om du önskar fortsätta på ett tidigare ärende som tillfälligt sparats i en inkorg för senare åtgärd
(se 4.4.1) då återfinns ärendet på samma vis som ovan under rubriken ”Ärenden för åtgärd”:
4.3 Fyll i formulär
Fyll nu i formuläret fullständigt.
Användarhandbok, kvalitetsregistret SveATTR på INCA
Version 1.0
Uppdaterad
Sammanställt av
6
2020-05-20
Markus Widholm (support.rcnorr@regionvasterbotten.se)
4.4 Spara
4.4.1 Spara delvis (behåll ett ärende pågående)
Om du av någon anledning behöver pausa inmatningen, navigera då till sidans topp och välj Åtgärd: Ej klar,
kvar i inkorg (se figur nedan). Samtliga ifyllda fällt sparas nu temporärt i en s.k. inkorg tills dess att man väljer
att spara till registret. För att bibehålla formulärdata i inkorg, tryck Utför.
4.4.2 Spara i registret (avsluta ett ärende)
När formuläret är fullständigt ifyllt navigera då till sidans topp och välj åtgärd Spara i register enligt figuren
nedan. Klicka Utför.
Om obligatoriska fält inte fyllts i då dyker följande meddelande upp:
Tryck ”Stäng” och rätta till felen som i formuläret
markerats i rött
(OBS, felen kan finnas i samtliga flikar)
Gör sedan om åtgärden Spara i register.
Användarhandbok, kvalitetsregistret SveATTR på INCA
Version 1.0
Uppdaterad
Sammanställt av
7
2020-05-20
Markus Widholm (support.rcnorr@regionvasterbotten.se)
5 Support
5.1 När det blir fel
När det blir en felregistrering är det viktigt att rätta till denna, annars används felaktiga data för kvalitetssäkring
och forskning.
5.1.1 Radera pågående ärende
Välj Åtgärd : Avbryt och Radera, tryck sedan Utför. Det pågående ärendet raderas. Det enda som blir kvar är
det som sparats i registret (enligt 4.4.2) sedan tidigare.
5.1.2 Ändra avslutade ärenden
a) Om ett ärende blivit sparat med felaktigheter i låsta fält, kontakta supporten.
b) Om ett ärende blivit sparat med felaktiga eller inkompletta värden i editerbara fält rättas det lättast till
genom att följa manualen från punkt 4 (dvs se till att värdena är korrekta när du sparar ärendet nästa
gång).
5.1.3 Övriga frågor
Kontakta
support.rcnorr@regionvasterbotten.se
när det gäller andra frågor.
OBS!
Kom ihåg:
Det är inte tillåtet att skicka patientuppgifter via e-post
, beskriv ärendet I korthet och lämna
telefonnummer så blir du kontaktad snarast möjligen.
Användarhandbok, kvalitetsregistret SveATTR på INCA
Version 1.0
Uppdaterad
Sammanställt av
8
2020-05-20
Markus Widholm (support.rcnorr@regionvasterbotten.se)
6 Menyval förklaring
Inrapportering
Inkorg
Här kan olika filtreringar visas. Används ej i SveATTR för tillfället
Sök i Inca
Här söker du efter personer som finns registrerade sedan tidigare.
Sök i befolknings-register
Här gör du en slagning mot Navet för att få grunduppgifter om en patient.
Används om du vill göra en nyregistrering. OBS, om patienten redan finns
i registret är det bättre att göra en sökning i Inca (se ovanstående
menyval).
Sök/registrera
Via Sök/registrera får du en samlad bild av den information som finns
lagrad i INCA om en vald patient. Här visas patientuppgifter från
befolkningsregistret och INCA, pågående ärenden för patienten och
registerposter.
Sammanställning
Sök med taggar
Här kan du söka efter mallar och rapporter som taggats med speciella
sökord.
Skapa ny mall
Här kan du skapa egna mallar för datauttag på den egna klinikens
patienter.
Välj befintlig mall
Används för att hämta ut data på den egna klinikens patienter.
Visa exporterade filer
Här hittar du dina tidigare exporterade filer.
Välj rapport
Här kan du välja att visa upp rapporter som delats ut till dig eller som du
skapat själv.
Mina Sidor
Personuppgifter
Här kan du se de personuppgifter som finns sparade på ditt konto, du kan
även korrigera och uppdatera dessa
Inloggningsalternativ
Här byter du lösenordet om du använder Yubikey-inloggning.
Associera konto med SITHS
Här kan du associera ditt konto (användarnamn) till SITHS-kortet för att
kunna logga in med SITHS-kortet i Inca.
Senaste kontoaktivitet
Senaste kontoaktivitet visar information om aktuell aktivitet i ditt konto.
Byt roll och placering
Här kan du snabbt byta roll/placering om du har behörighet till flera
roller/placeringar. Ex inrapportör/administratör
INCA-hjälpen
Här kan du få information och hjälp med bland annat inkorgen och
sammanställning av data.
Om INCA
Här kan du få information om den användare du loggat in som samt
systeminformation om Inca.
Logga ut
Här loggar du ut från INCA
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Anv%C3%A4ndarhandbok%20INCA%20SveATTR.pdf
Inga som matchar logg in markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.