Rutin vid driftstopp i Prator
2023-04-03
Driftstoppsrutinen är framtagen av:
Helen Hellström-Johansson sköterska SVU processen, Huvudadministratör
Prator förvaltning NUS
Margareta Mannberg sköterska Huvudadministratör Prator förvaltning Region
Västerbotten, Expertgrupp Link.
Åsa Forsman sköterska Vårdplaneringsteamet Skellefteå lasarett
Anita Lundberg Vårdkoordinator Skellefteå kommun
Eva Björklund Biståndshandläggare Skellefteå kommun
Karolin Brännström Enhetschef inom vård och omsorg Skellefteå kommun
Monica Olsson Biståndshandläggare Skellefteå kommun
Jenny Lantto Systemförvaltare Skellefteå kommun
Annica Holmgren Enhetschef HSL Hemsjukvård Centrum/Väst
Äldreomsorg Umeå kommun
Marie Rönnberg Biståndshandläggare Umeå kommun
Mia Wikman Systemförvaltare Socialtjänstens IT-stöd, Umeå kommun
Pernilla Larsson Systemförvaltare Socialtjänstens IT-stöd, Umeå kommun
Bilaga till Länsrutin för samverkan mellan Regionen och kommunerna i Västerbotten vid
utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Rutin vid driftstopp i PRATOR
20230403
Vid ett driftstopp är det viktigt att kontakta den egna supporten så information om
avbrottet kommuniceras ut bland användarna och att felsökning påbörjas.
Regionen meddelar Servicedesk Tel 59090
Kommunerna meddelar sin egen IT-Support.
Denna rutin används vid driftstopp i PRATOR.
Rutinen är uppdelad utifrån slutenvårdens, kommunens och öppenvårdens
(primärvårds och psykiatrisk öppenvårds) perspektiv
Vid stopp i Prator för enbart kommunerna.
Endast regionen kan då se översiktsbilden i Prator. Kommunens inloggning i Prator sker då
via internetlänk vilket innebär att kommunen får tillgång till informationen i Prator.
Åtkomst till internetlänken finns angiven i respektive kommuns lokala avbrottsrutin.
Vid stopp i Prator för båda huvudmännen
All kommunikation sker via telefon och dokumenteras inom den egna verksamheten.
Korta avbrott (upp till ett par timmar) bedöms försumbart påverka verksamheten.
Undantag är om avbrottet sker i nära anslutning till kl. 12.00 - som är en brytpunktstid i
Prator.
Vid utskrivning från sjukhus måste man alltid förvissa sig om att mottagande enheter är
underrättade, avbrottsrutinen ska då användas.
Längre avbrott (upp till en arbetsdag eller mer) medför att avbrottsrutinen ska användas
för information som rör samverkan vid utskrivning/samordnad individuell plan.
Vid ett driftstopp i PRATOR sker informationsöverföring via telefon mellan slutenvård,
öppenvård och kommun. (Information om viktiga telefonnummer finns längst ner i
rutinen).
För regionens anställda kan telefonkatalogen nås via Linda
Regionen nås via växeln eller direktnummer till aktuell enhet. Det är viktigt att alla
samverkansparter i vårdkedjan kontaktas.
Alla berörda parter: slutenvård, öppenvård och kommun har ansvar för att
informationsöverföring sker.
Samtliga vårdkedjor/händelser som påbörjats eller avslutats under stoppet ska
dokumenteras inom respektive enhet. Under driftstoppet kan notering av händelser i
förloppet även skrivas på blankett som stöd för efterregistrering. Blanketten används
för att veta vilken information som hämtats/lämnats. Blankett kan användas av såväl
region som kommun.
Notera datum och signatur för när du meddelar eller mottar information. Skriv namnet
på den person du talar med i kommentarsfältet. Blanketten kan skannas in som en del i
verksamhetens dokumentation. Förstörs sedan.
Ta hjälp av de checklistor som finns för de olika processerna.
https://www.regionvasterbotten.se/for-vardgivare/samverkan/regional-samverkan-for-
Halsa-vard-och-omsorg/omraden-for-samverkan/avtal-overenskommelser-och-rutiner
Slutenvårdens ansvar vid driftstopp
Denna rutin gäller både för somatisk och psykiatrisk slutenvård.
Kontakta aktuella parter i vårdkedjan
Alla berörda parter: slutenvård, öppenvård och kommun har ansvar för att
informationsöverföring sker.
Slutenvården: Delger kommun och öppenvård/primärvård inskrivning och preliminärt
utskrivningsklar, utskrivningsrapport, utskrivningsklar, utskrivningsmeddelande.
Vid ett driftstopp i PRATOR sker informationsöverföring via telefon mellan slutenvård,
öppenvård och kommun. Det är viktigt att alla samverkansparter kontaktas, d.v.s. ring
både kommun och hälsocentral (psykiatrisk öppenvård om patienten är inskriven på
psykiatrisk avdelning).
Samtliga händelser som påbörjats eller avslutats under stoppet ska dokumenteras i
patientens journal.
Under driftstoppet kan notering av händelser i förloppet även skrivas på blankett som
stöd för efterregistrering. Blanketten används för att veta vilken information som
hämtats/lämnats. Blankett kan användas av såväl region som kommun.
Notera datum och signatur för när du meddelar eller mottar information. Skriv namnet
på den person du talar med i kommentarsfältet. Blanketten kan scannas in som en del i
patientjournal Förstörs sedan.
När PRATOR åter är i drift
•
Inskrivning: Patienter som lagts in under avbrottet skrivs in för att fullfölja processen i
Prator. Övrig sedan tidigare kommunicerad information skrivs ej in i efterhand.
Patienter som både skrivits in och ut under avbrottet registreras inte.
•
Utskrivning: Patienter som skrivs ut från sjukhuset under avbrottet, skrivs även ut i Prator.
•
Kvittera meddelanden
Kommunens ansvar vid driftstopp
Denna reservrutin gäller för kommunens alla enheter vid ett driftstopp i PRATOR.
Kontakta aktuella parter i vårdkedjan
Alla berörda parter: slutenvård, öppenvård och kommun har ansvar för att
informationsöverföring sker.
Kommunerna: Svarar på inskrivning med aktuella insatser. Besvaras via direktnummer till
enhet/avd eller Region Västerbottens växel. Kommunklar meddelas till slutenvård och
öppenvård/primärvård.
Vid ett driftstopp i PRATOR sker informationsöverföring via telefon mellan slutenvård,
öppenvård och kommun. Det är viktigt att alla samverkansparter kontaktas, d.v.s. ring
både slutenvården och vårdcentralen (psykiatrisk öppenvård om patienten är inskriven
på psykiatrisk avdelning).
Samtliga händelser som påbörjats eller avslutats under stoppet ska dokumenteras
enligt den egna enhetens rutin.
Under driftstoppet kan notering av händelser i förloppet skrivas på blankett som stöd
för efterregistrering. Blanketten används för att veta vilken information som
hämtats/lämnats. Blankett kan användas av såväl region som kommun.
Notera datum och signatur för när du meddelar eller mottar information. Skriv namnet
på den person du talar med i kommentarsfältet. Blanketten kan skannas in som en del i
verksamhetens dokumentation. Förstörs sedan.
När PRATOR åter är i drift
•
Inskrivning: Slutenvården skriver in patienter som lagts in under avbrottet, skrivs in för att
fullfölja processen i Prator. Övrig sedan tidigare kommunicerad information skrivs ej in i
efterhand.
Patienter som både skrivits in och ut under avbrottet registreras inte.
•
Utskrivning: Patienter som skrivs ut från sjukhuset under avbrottet, skrivs även ut i Prator.
•
Kvittera meddelanden
Öppenvårdens ansvar vid driftstopp
Denna reservrutin gäller både för primärvården och den psykiatriska öppenvården vid
ett driftstopp i PRATOR.
Kontakta aktuella parter i vårdkedjan.
Alla berörda parter: slutenvård, öppenvård och kommun har ansvar för
informationsöverföringen sker.
Öppenvård/Primärvård: Svarar på inskrivning, anger fast vårdkontakt samt aktuella
insatser.
Besvaras via direktnummer eller Region Västerbotens växel.
Iniav och kallelse ll SIP meddelas ll kommunen, se kontaktuppgier.
Vid ett driftstopp i PRATOR sker informationsöverföring via telefon mellan slutenvård,
öppenvård och kommun. Det är viktigt att alla samverkansparter kontaktas, d.v.s. ring
både kommun och slutenvård.
Samtliga händelser som påbörjats eller avslutats under stoppet ska dokumenteras i
patientens journal.
Under driftstoppet kan notering av händelser i förloppet även skrivas på blankett som
stöd för efterregistrering. Blanketten används för att veta vilken information som
hämtats/lämnats. Blankett kan användas av såväl region som kommun.
Notera datum och signatur för när du meddelar eller mottar information. Skriv namnet
på den person du talar med i kommentarsfältet. Blanketten kan scannas in som en del i
verksamhetens dokumentation. Förstörs sedan.
Om du behöver kalla till en SIP under driftstoppet gäller också kontakt via telefon. Det
är öppenvårdens ansvar att ringa alla som ska vara med på SIP'en.
SIP dokumenteras på papper så patienten kan få en kopia.
https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Blankett%20f%C3%B6r%20st%C3%B6ddo
kumentation%20vid%20faktiskt%20SIP%20m%C3%B6te.docx
När PRATOR åter är i drift
•
Inskrivning: Slutenvården skriver in patienter som lagts in under avbrottet för att fullfölja
processen i Prator. Övrig sedan tidigare kommunicerad information skrivs ej in i efterhand.
Patienter som skrivits in och ut under avbrottet registreras inte.
•
Utskrivning: Patienter som skrivs ut från sjukhuset under avbrottet, skrivs även ut i Prator.
•
Skicka kallelser till SIP där man kommit överens om datum per telefon Kvittera
meddelanden
•
Kvittera meddelanden
Viktiga telefonnummer vid driftstopp
Telefonnummer till Region Västerbotten
Växel telefonnummer: 090-7850000 eller direktnummer till avdelning
https://telefonkatalog.regionvasterbotten.se/guest/c_startpage.asp
Hälsocentraler
Avancerad sökning
Hälsocentralens namn
Sök
”interntelefon”
eller via regionens växel.
Telefonnummer till kommunerna
För kontakt med biståndshandläggare, samordnare eller enhetschef ring
kommunernas
växel dagtid vardagar.
Klicka på blå informationsknapp för att se telefonnummer.
Man kan också nå kommunen på helgen via hemsjukvården i respektive kommun, de
vidarebefordrar information.
Kontakt med
kommunernas hemsjukvård Telefonnummer finns i regionens
https://telefonkatalog.regionvasterbotten.se/guest/c_startpage.asp
Avancerad sökning
Skriv in kommunens namn
hemsjukvård
Sök
Klicka på blå informaonsknapp för at se telefonnummer
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Avbrottsrutiner%20Prator%202023.pdf
Inga som matchar logg in markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.