1
2017-01-24
Processbeskrivning för samverkan mellan landsting och kommuner i larmfrågor
På uppdrag av Länssamordningsgruppen (via Hjälpmedelsrådet) kallades en grupp
kommun- och landstingsrepresentanter ihop 2016-09-01 för att upparbeta en
process/rutinbeskrivning för hur vi på bästa sätt kan samverka mellan landsting och
kommun i larmfrågor i Västerbottens län. Uppdraget begränsades till att gälla de larm som
idag hanteras av Hjälpmedel Västerbotten.
Representanterna som valdes ut till gruppen i Hjälpmedelsrådet var:
-
Pia Sjölund, hjälpmedelskonsulent Hjälpmedel Västerbotten (sammankallande)
-
Hasse Sjöstedt, hjälpmedelsingenjör Hjälpmedel Västerbotten
-
Kajsa Arvidsson Wallin, avdelningschef Hjälpmedel Västerbotten
-
Magnus Hägglund, epilepsisköterska Neurocentrum Nus
-
Ann-Sofi Holm Danielsson, områdeschef Vännäs kommun
-
David Strandgren, larmansvarig Vännäs kommun
(kunde inte delta)
-
Jonas Boman, enhetschef SÄBO, Vännäs kommun
(kunde inte delta)
-
Lisbeth Johansson, arbetsterapeut, Skellefteå kommun
-
Michael Stiglund, projekt välfärdsteknologi Skellefteå kommun
-
Björn Hammar, bitr. verksamhetschef vård- och omsorgsboende Umeå kommun
-
Susanne Götesson, enhetschef natt- och larmpatrullen Umeå kommun
-
Anette Johnson, verksamhetschef hemtjänst Umeå kommun
-
Susanna Stenlund, myndighetschef ÄO Umeå kommun
(kunde inte delta)
De övriga kommunerna i Hjälpmedelsrådet lämnade över uppdraget till ovanstående.
Processbeskrivningen har arbetats fram utifrån de förutsättningar som finns idag hos
kommunerna och landstinget och bör revideras framförallt i samband med att
välfärdstekniken utvecklas.
Vi är väl medvetna om att det finns en del att lösa i förskrivningsprocessen framförallt inom
landstinget när det gäller epilepsilarm men vi har valt att lyfta ut denna fråga att hanteras i
en separat process. Frågan är lyft till Neurocentrum Nus 2016-04-04 samt Annika Nordin
Johansson, biträdande hälso- och sjukvårdsdirektör, 2016-10-11.
Pia Sjölund, hjälpmedelskonsulent Hjälpmedel Västerbotten (HMV)
2
Information om olika typer av larm
Aktiva larm
Trygghetslarm- insats från kommunen ofta genom bistånd. Trygghetslarm är inte ett
förskrivningsbart personligt hjälpmedel.
Med förskrivningsbara hjälpmedel menas de produkter som ingår i HMV sortiment och
omfattas av regelverket/lagen om medicintekniska produkter.
Uppmärksamhetssignal (närlarm/anhöriglarm) och alternativt styrsätt till
trygghetslarm- kan förskrivas som personligt hjälpmedel av arbetsterapeut.
Passiva larm
Här följs varje kommuns lokala riktlinjer för välfärdsteknik.
Passiva larm (ex. sängvakt, rörelsevakt, larmmatta och dörrvakt) är inte förskrivningsbara
personliga hjälpmedel.
Passiva larm för medicinsk registrering
Epilepsilarm kan förskrivas som personligt hjälpmedel av Neurologläkare eller
Barnneurolog.
Olika typer av
larm
PASSIVA
Rörelsevakter
Fallarm
Positioneringslarm GPS
Förskrivs som personligt
hjälpmedel med stöd av HMV
AKTIVA
Uppmärksamhetssignal
Trygghetslarm
Alternativt styrsätt
till trygghetslarm
Inom alla områden efterfrågas rådgivning av hjälpmedelskonsulent inom Hjälpmedel Västerbotten (HMV)
Vem ansvarar?
PASSIVA FÖR MEDICINSK
REGISTRERING
Epilepsilarm
Kommunen/egenansvar
3
Process för samverkan i larmärenden mellan
landstinget och kommunerna i Västerbottens län
Anpassning av styrsätt till aktivt larm
Anpassning av aktivt larm inom särskilt boende
När brukare inte kan hantera det befintliga larmsystemets sändare (t.ex.
armbandsklocka/smyckesändare), ska boendet i första hand söka lösning hos
larmleverantören.
I andra hand betraktas anpassningen som ett personligt hjälpmedel som förskrivs av
arbetsterapeut. Hjälpmedel Västerbotten (HMV) kan erbjuda konsultation, utprovning,
anpassningar, ev. utbildning och support. HMV utför anpassning i samarbete med
förskrivare och larmleverantör.
När brukaren inte längre har behov av hjälpmedlet återlämnas det till HMV (gäller
hyreshjälpmedel).
Anpassning av trygghetslarm i ordinärt boende
När brukare inte kan hantera det befintliga trygghetslarmets sändare (t.ex.
armbandsklocka/smyckesändare), ska i första hand lösning sökas hos larmleverantören.
I andra hand betraktas anpassningen som ett personligt hjälpmedel som förskrivs av
arbetsterapeut. HMV kan erbjuda konsultation, utprovning, anpassningar, ev. utbildning
och support. HMV utför anpassning i samarbete med förskrivare och larmleverantör.
När brukaren inte längre har behov av hjälpmedlet återlämnas det till HMV (gäller
hyreshjälpmedel).
4
Epilepsilarm
Epilepsilarm i särskilt boende
Förskrivaren (Neurologläkare/EP-sjuksköterska) kartlägger behovet av EP-larm och
skickar ett beställningsunderlag till Hjälpmedel Västerbotten. Förskrivaren informerar
brukaren om hur en anfallsdagbok används.
I samband med förskrivning av EP-larm initierar EP-sjuksköterskan en SIP (samordnad
individuell planering ) tillsammans med brukare, ev. anhöriga och ansvarig sjuksköterska
på boendet i kommunen (via enhetschefen). Brukaren ska samtycka till samordningen. Vid
SIP kommer man överens om tid för hembesök/leverans och vem som kallar berörda (se
nedan), vem som för anfallsdagbok, och om ytterligare utbildning till personalen krävs.
Vid hembesök/leverans sker utprovning, installation, montering och utbildning.
Närvarande vid hembesök: brukare, ev. anhörig, ansvarig sjuksköterska i kommunen,
hjälpmedelskonsulent, hjälpmedelstekniker, ansvarig omsorgspersonal och larmleverantör.
Förskrivaren ansvarar för att följa upp, inhämta ifylld anfallsdagbok och avgöra om några
förändringar behövs göras. Ansvarig sjuksköterska på boendet i kommunen kan vara
behjälplig i att stötta kring att anfallsdagboken fylls i, enligt överenskommelse vid SIP.
Uppföljning ca 2 månader efter leverans (utifrån anfallsfrekvens)- ansvarig: förskrivare i
samarbete med kommunens sjuksköterska alternativt personal på det kommunala
boendet.
5
Rutin för: förskrivning av epilepsilarm i särskilt boende (SOL o LSS)
Neurologläkare
(förskrivare)
EP-sjuksköterska
Ansvarig
sjuksköterska
på boendet i
kommunen via
enhetschef
Hjm.konsulent
Hjm.tekniker
Omsorgspersonal
Larmleverantör
Beställning av EP-larm
2 mån uppföljning
(utifrån anfallsfrekvens)
Förskrivare kallar brukare,
ev. anhöriga, ansvarig
sjuksköterska på boendet i
kommunen till SIP
(samordnad individuell
planering).
Vid SIP bestäms:
-Tid för hembesök/leverans
- Vem kallar?
- Vilka ur
omsorgspersonalen deltar
vid leverans?
- Vem för anfallsdagbok?
-Krävs ytterligare
utbildning?
Hembesök/leverans
Vid hembesök/leverans
sker:
- Utprovning
- Installation
- Montering
- Utbildning
Närvarande: brukare, ev.
anhörig, ansvarig
sjuksköterska på boendet i
kommunen, hjm.konsulent,
hjm.tekniker, ansvarig
omsorgspersonal o
boendets larmleverantör.
Uppföljning av
anfallsdagbok sker av
förskrivare ca 2 mån efter
leverans.
Ansvarig sjuksköterska på
boendet i kommunen är
behjälplig i att
anfallsdagboken upprättas
och skrivs.
EP-sjuksköterska= epilepsisjuksköterska
HMV = Hjälpmedelskonsulent/-tekniker
Kartläggning
Aktörer
Förskrivaren
kartlägger behovet
av EP-larm och
skickar in
beställnings-
underlag till HMV.
Förskrivningsprocess
6
Epilepsilarm kopplat till personsökare i ordinärt boende
Förskrivaren (Neurologläkare/EP-sjuksköterska) kartlägger behovet av EP-larm och
skickar ett beställningsunderlag till HMV. Förskrivaren informerar brukaren om hur en
anfallsdagbok används och bedömer/planerar för ev. egenvård. Vid egenvårdsbeslut följs
upprättade rutiner för detta.
I samband med förskrivning av EP-larm kallar förskrivaren ev. anhöriga, ev.
assistenter/omsorgspersonal, hjälpmedelskonsulent och hjälpmedelstekniker till
hembesök/leverans.
Vid hembesök/leverans sker utprovning, installation, montering och utbildning.
Närvarande vid hembesök: brukare, ev. anhöriga, och/eller assistenter/omsorgspersonal,
hjälpmedelskonsulent, och hjälpmedelstekniker.
Uppföljning av bland annat anfallsdagbok senast 2 månader efter leverans (utifrån
anfallsfrekvens)- ansvarig: förskrivare tillsammans med brukare, ev. anhöriga och ev.
assistenter/omsorgspersonal.
7
Rutin för: förskrivning av epilepsilarm kopplat till personsökare i ordinärt boende
Neurologläkare
(förskrivare)
EP-sjuksköterska
Hjm.konsulent
Hjm.tekniker
Omsorgspersonal
Beställning av
EP-larm
2 mån uppföljning
(utifrån anfallsfrekvens)
Förskrivaren kallar brukare,
ev. anhöriga, HMV och ev.
assistenter/omsorgspersonal
till hembesök/ leverans
Förskrivaren informerar om
upprättandet av
anfallsdagbok.
Hembesök/leverans
Vid hembesök/leverans
sker:
- Utprovning
- Installation
- Montering
- Utbildning
Närvarande: brukare, ev.
anhörig, ev. assistenter/
omsorgspersonal,
hjm.konsulent och
hjm.tekniker.
Uppföljning av bl.a.
anfallsdagbok sker av
förskrivaren tillsammans
med brukare, ev.
anhöriga och ev.
assistenter
/omsorgspersonal ca 2
mån efter leverans.
EP-sjuksköterska= epilepsisjuksköterska
HMV = Hjälpmedelskonsulent/-tekniker
Kartläggning
Aktörer
Förskrivaren
kartlägger behovet
av EP-larm och
skickar in
beställnings-
underlag till HMV.
Ställningstagande till
egenvård?
Förskrivningsprocess
8
Epilepsilarm kopplat till trygghetslarm i ordinärt boende
Förskrivaren (Neurologläkare/EP-sjuksköterska) kartlägger behovet av EP-larm och
skickar ett beställningsunderlag till HMV. Förskrivaren informerar brukaren om hur en
anfallsdagbok används samt att det kan ta upp till 45 min innan personal
(hemtjänst/larmpatrull) kommer vid ett larm.
I samband med förskrivning av EP-larm initerar EP-sjuksköterskan en SIP (samordnad
individuell planering) tillsammans med brukare, ev. anhörig och biståndshandläggare i
kommunen. Brukaren informeras om att ansöka om trygghetslarm via kommunens
biståndshandläggare såvida personen inte redan har ett trygghetslarm beviljat.
Biståndshandläggare påbörjar utredning och beslut om trygghetslarm. Vid SIP kommer
man överens om tid för leverans, vem som för anfallsdagbok, vilka som bör närvara vid
leverans av ev. personal (larmpatrull eller motsvarande) och om ytterligare utbildning,
utöver leveransutbildningen, till personalen/anhöriga krävs. Här hänvisas till rutin för SIP
och bedömning/planering av egenvård.
Biståndshandläggare är behjälplig i att kalla aktuell personal (t.ex. hemtjänst/larmpatrull)
och larmansvarig/leverantör. Förskrivaren kallar ev. anhöriga, hjälpmedelskonsulent och
hjälpmedelstekniker till leverans.
Vid hembesök/leverans sker utprovning, installation, montering och utbildning.
Närvarande vid hembesök: brukare, ev. anhöriga, hjälpmedelskonsulent,
hjälpmedelstekniker, ansvarig personal (t.ex. hemtjänst/larmpatrull) och
trygghetslarmslarmleverantör.
Larmlogg upprättas- ansvarig: de som mottar larmet t.ex. larmpatrull eller motsvarande.
Uppföljning sker av bl.a. larmlogg och anfallsdagbok ca 2 månader efter leverans (utifrån
anfallsfrekvens)- ansvarig: förskrivare i samarbete med brukare, de som mottar larmen
t.ex. larmpatrull och ev. anhöriga.
9
Rutin för: förskrivning av epilepsilarm kopplat till trygghetslarm i ordinärt boende
Neurologläkare
(förskrivare)
EP-sjuksköterska
Biståndshandläggare
Hjm.konsulent
Hjm.tekniker
Omsorgspersonal
Larmleverantör
Förskrivaren kallar brukare,
ev. anhörig och
biståndshandläggare i
kommunen till SIP
(samordnad individuell
planering). Brukaren
ansöker om trygghetslarm.
Biståndshandläggare
påbörjar utredning och
beslut om trygghetslarm
Vid SIP bestäms:
-Tid för hembesök/leverans
- Vilka ur ev. personal t.ex.
larmpatrull eller
motsvarande som deltar vid
leverans?
-- Vem för anfallsdagbok?
- Larmlogg upprättas?
-Krävs ytterligare
utbildning?
Biståndshandläggare är
behjälplig i att kalla personal
o larmansvariga till
leverans.
Förskrivare kallar ev.
anhöriga och HMV
Hembesök/leverans
Vid hembesök/leverans
sker:
- Utprovning
- Installation
- Montering
- Utbildning
Närvarande: brukare, ev.
anhöriga, hjm.konsulent,
hjm.tekniker, ev. ansvarig
personal o
trygghetslarmleverantör.
Uppföljning av bl.a. larmlogg
och anfallsdagbok sker av
förskrivaren med hjälp av
brukare, personal- de som
mottar larmen och ev.
anhöriga ca 2 mån efter
leverans.
EP-sjuksköterska= epilepsisjuksköterska
HMV = Hjälpmedelskonsulent/-tekniker
Kartläggning
Aktörer
Förskrivaren
kartlägger behovet
av EP-larm och
skickar in
beställnings-
underlag till HMV.
Förskrivningsprocess
Beställning av
EP-larm
2 mån uppföljning
(utifrån anfallsfrekvens)
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Bilaga%20till%20hj%C3%A4lpmedelr%C3%A5det%2020170203%20-%20Processbeskrivning%20larm.pdf
1 ord som matchar logg in markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.