Dnr KS19-125 003 

 
 
 

 
 

Serviceplan 

 
 
 
 

 

Föreskrifter 

Plan 

Policy 

Program 

Reglemente 

Riktlinjer 

Strategi 

Taxa 

 
 
 

 

 
 

 

Antagen 

Giltig från och med 

Dokumentansvarig 

Kommunstyrelsens arbetsutskott 
2019-06-25 

2019-06-01 

Näringslivsutvecklare 

 

Innehållsförteckning

 

 

Inledning .................................................................................................................................................. 3 

Bakgrund ............................................................................................................................................. 3 

Vikten av att behålla närliggande service på landsbygden ............................................................. 3 

Serviceplan .......................................................................................................................................... 3 

Syfte & mål .............................................................................................................................................. 3 

Arbetssätt ................................................................................................................................................ 4 

Service ..................................................................................................................................................... 4 

Befintlig tillgång till service ..................................................................................................................... 5 

Lägesbeskrivning - Bjurholms centralort ............................................................................................ 5 

Lägesbeskrivning - Agnäs .................................................................................................................... 7 

Lägesbeskrivning - Balsjö ..................................................................................................................... 9 

Livsmedelsbutikerna - Fördjupning ...................................................................................................... 11 

Förutsättningar för utökad tillgång till service ...................................................................................... 13 

Lägesbeskrivning - Västanfjället ....................................................................................................... 14 

Lägesbeskrivning - Vitvattnet ........................................................................................................... 15 

Lägesbeskrivning - Västra sidan av Öreälven ................................................................................... 17 

Lägesbeskrivning - Östra sidan av Öreälven ..................................................................................... 19 

Handlingsplan med åtgärder ................................................................................................................. 21 

Stöd till kommersiell service ................................................................................................................. 21 

Stödformer vid ekonomisk ersättning ............................................................................................... 22 

Mellankommunala projekt ............................................................................................................ 22 

Uppföljning av planen ........................................................................................................................... 22 

Bilaga 1 - Definitioner & begrepp .......................................................................................................... 23 

Definition av kommuntyp .................................................................................................................. 23 

Definition av område ......................................................................................................................... 23 

Definition av service .......................................................................................................................... 24 

Definition av förklarande begrepp .................................................................................................... 24 

Bilaga 2 - Medborgarenkät ................................................................................................................... 25 

Fördjupning - område 1 ..................................................................................................................... 25 

Fördjupning - område 2 ..................................................................................................................... 27 

Fördjupning - område 3 ..................................................................................................................... 29 

Fördjupning - område 4 ..................................................................................................................... 31 

Fördjupning - område 5 ..................................................................................................................... 33 

Bilaga 3 - Dialog med näringslivet ........................................................................................................ 35 

 
 

 

Inledning 

Bakgrund 

Det nationella investeringsbidraget, Stöd till kommersiell service, fördes 2015 över till 
Landsbygdsprogrammet. Ansökningarna bedöms och poängsättas numera utifrån 
nationella och regionala kriterier. Tillväxtverket gav till uppdrag åt Länsstyrelserna att 
utarbeta regionala serviceplaner, för att främja regional tillväxt och attraktionskraft 
samt för att uppfylla målen i Landsbygdsprogrammet. 
 
För att kunna söka investeringsbidrag så måste kommunen ha en lokal plan på 

invånarnas tillgång till service: ”Den kommun som sökande verkar i ska ha aktuell 

serviceplan eller översiktsplan som omfattar även serviceplanering. Stöd får lämnas 
endast om kommunen har planerat varuförsörjningen på ett sådant sätt att behovet 

av stöd kan bedömas” (6§ Förordning stöd till kommersiell service).

 

 

Vikten av att behålla närliggande service på landsbygden 

Närliggande service är viktigt för att vardagslivet ska fungera på landsbygden. De 
butiker som idag säljer livsmedel eller drivmedel i byarna kan även ha ett utökat 
serviceutbud som till exempel, ombud för apoteksvaror, spel eller systembolag, 
erbjuda post- och paketutlämning samt möjligheten att ta ut kontanter. Denna 
kommersiella service fungerar också som en naturlig mötesplats för spontana möten.  
Andra viktiga förutsättningar för landsbygdsutveckling är fungerande infrastruktur 
som bredband, telefoni, elförsörjning och underhåll av vägar samt medskapande och 
engagemang hos lokalbefolkningen.   
 
De butiker och drivmedelsstationer som finns kvar på landsbygden är viktiga att 
bevara, då det också påverkar annan service. För att alla medborgare ska ha tillgång 
till en grundläggande nivå av service behövs en samordning mellan offentlig, 
kommersiell och ideell service.  
 

Serviceplan 

Denna serviceplan är en del av kommunens arbete gällande byarnas utveckling och 
bevarande.  Planen kommer att beskriva de prioriteringar som kommunen gör när det 
gäller service på landsbygden och hur kommunen arbetar med detta  
 
Serviceplanen kommer fungera som ett verktyg för alla aktörer som vill utveckla 
landsbygden samt för att enskilda näringsidkare i fortsättningen ska kunna beviljas 
statlig ersättning för kommersiell service. Bjurholms kommun har valt att ta fram en 
serviceplan som ersätter den tidigare varuförsörjningsplanen som antogs av 
kommunstyrelsen 2015-11-24.  
 

Syfte & mål 

Syftet med serviceplanen är att öka förståelsen och kunskapen om vilken service 
som idag finns inom kommunen med fokus på kommersiell service. Utredningen 
kommer särskilt ta hänsyn till försäljning av dagligvaror och drivmedel, möjligheten att 
ta ut pengar samt post- och apotekstjänster. Tillsammans utgör detta grundläggande 
servicetjänster som ett företag kan bedriva och som är viktiga för medborgare, 

företag och besökare enligt utredningen ”

service i glesbygd" (SOU 2015:35).   

 

 

Vidare kommer servicestrategiska orter, punkter och noder inom kommunen pekas 
ut, vilket är en förutsättning för att skapa en hållbar serviceutveckling och fungera 
som underlag vid handläggning av statliga stöd.  
 
Slutligen kommer en handlingsplan sammanställas för hur kommunen tänker arbeta 
med att upprätthålla och utveckla servicen inom kommunen. Förhoppningen är att 
även andra aktörer kommer få tydliga och långsiktiga riktlinjer som leder till ökat 
engagemang och utveckling gällande service.  
 

Arbetssätt 

Projektstödet Oscar Ohlsson har hållit i arbetet med serviceplanen tillsammans med 
näringslivsutvecklarna Claudia Wieczorek och Jenny Stensson. Under arbetets gång 
har man deltagit i gemensamma träffar som Länsstyrelsen har anordnat tillsammans 
med länets kommuner och relevanta gästföreläsare för stöd, inspiration och kunskap. 
 
Insamlingen av information har bestått av en medborgarenkät om service (läs mer 
under bilaga 2), dialog med näringslivet (läs mer under bilaga 3), besök i byarna 
samt den internetbaserade plattformen Pinpoint Sweden (Pipos) som Tillväxtverket 
har tagit fram. Definitioner och begrepp finns som bilaga 1
 

Service 

Service kan handla om en tjänst eller en situation där det oftast ingår ett bemötande, 
man får den hjälp man behöver och ett behov uppfyllt. Den här typen av service kan 
vara att ta ut pengar från automaten, tanka bilen, handla i den lokala butiken, äta på 
restaurang, lämna barnen på förskolan eller att kunna ta del av bibliotekets utbud. 
 
Det kan också handla om ett område som underhålls och kräver en viss skötsel för 
att man ska kunna använda det. Det skulle kunna vara ett friluftsområde som 
används till motionsspår på sommaren eller elljusspår på vintern. 
 
Vem som äger och underhåller servicen varierar, vilket både kan innefatta en eller 
flera aktörer. Gäller det skolgången för ett barn är det en offentlig service, där 
kommunen har huvudansvaret, men som en annan aktör i sin tur kan driva. Det kan 
också handla om föreningar eller privatpersoner som underhåller skidspår eller 
skoterleder, vilket oftast är en ideell service. Sen finns det företag som kan erbjuda 
service utifrån ett marknadsmässigt perspektiv. Det kan handla om att driva en butik, 
ha en campingverksamhet eller underhålla elnätet. Skillnader mellan kommersiell-, 
offentlig- och ideell service finns att läsa mer under bilaga 1 - definition av 
förklarande begrepp.
 

 

Olika typer av service finns inom varierande avstånd från vår bostad och oftast gör 
man flera ärenden under en resa. Det kan vara så att vi på vägen till jobbet kan 
lämna barnen på förskolan eller stanna för att handla mat, men det kan också vara 
så att vi behöver ta en särskild väg för att använda den service som vi behöver. Det 
finns inga riktlinjer för vad som är ett rimligt avstånd, utan varierar från person till 
person. Oftast används begreppen tillgång och tillgänglighet i dessa sammanhang. 
Definitionen av dessa begrepp finns att läsa under bilaga 1 - definition av förklarande 
begrepp.

 

 

Befintlig tillgång till service 

Lägesbeskrivning 

-

 Bjurholms centralort 

Inom Bjurholms centralort bor 1018 personer. Majoriteten av dessa medborgare är 
mellan 20 till 65år vilket motsvarar 46%. Därtill är 25% yngre än 20år och 29% är 
äldre än 65år. Den service som finns inom centralorten är bred och försörjer både 
medborgare inom, men också utanför orten. Det finns ett flertal viktiga funktioner som 
vårdcentralen, grundskolan, apoteket och mångsidig handel från kläder, inredning till 
färg, bygg och trädgård. Det är en given serviceort inom kommunen, då centrala 
samhällsfunktioner finns här (se bilaga 1 - definition av service).  
 
Det finns också möjlighet till samåkning via kollektivtrafiken, ett flertal matserveringar 
och även en mängd intresseföreningar. Den allmänna servicesituationen i Bjurholms 
centralort finns sammanställt i tabell 1.  

 

Tabell 1: Den allmänna servicesituationen i Bjurholms centralort. 

Kommersiell service 

2015 

2018 

Livsmedelsbutik 

Drivmedelsstation 

Betaltjänster (bank, uttagsautomat, över disk) 

Apotek alt ombud för läkemedel 

X

X

Systembolag alt ombud för alkohol 

X

X

Spelombud 

Postservice (ut- & inlämning av paket) 

Matservering alt café & restaurang 

Övernattningsmöjligheter alt hotell, vandrarhem & camping 

 

 

Kulturanläggning (museum, konserthus etc.) 

X

X

X

1

 Apotek (receptbelagda och receptfria läkemedel)  

X

2

 Systembolag 

X

3

 Folkets hus, Hembygdsgården 

Offentlig service 

 

Förskola 

Skola & fritids 

Ungdomsgård 

Idrottsanläggning alt friluftsområde 

X

X

Återvinningsmöjligheter (ÅVC, ÅVS) 

X

X

Hälso- och sjukvård (hälsocentral, hjärtstartare) 

X

X

Äldreboende 

Bibliotek 

X

Konstgräsplan, gräsplan, skid- och motionsspår etc. 

X

5

 Återvinningscentral (ÅVC), återvinningsstation (ÅVS) 

X

6

 Hälsocentral, hjärtstartare vid: Apoteket, Församlingsgården, Lilla skafferiet, Skolan, Kommunhuset

 

Ideell service 

 

Väg-, vatten-, avlopp- eller värmeförening 

 

 

Intresseföreningar 

Byalokal 

 

 
Det finns två livsmedelsbutiker inom centralorten, där 80% av deras kunder bor inom 
10km från vardera butik och 20% bor inom 10 till 20km (Pipos). Deras 
upptagningsområde är baserat på avstånd, där dessa butiker är den närmaste 
butiken för 1 695personer. Mer information om vilken service de erbjuder finns att 
läsa i tabell 2.  
 

Tabell 2: Servicesituationen för livsmedelsbutiker 2018 i Bjurholms centralort. 

 

ICA Nära Bjurholm 

COOP Konsum Bjurholm 

Kundupptagningsområde 

1 695 personer 

1 695 personer 

Närmsta butik 

130m till COOP Konsum Bjurholm 

130m till ICA Nära Bjurholm 

Typ av sortiment 

Fullsortiment 

Fullsortiment 

Ombud för läkemedel 

Endast receptfria läkemedel 

Endast receptfria läkemedel 

Övrigt ombud 

Lottförsäljning (Svenska spel) 

Lottförsäljning (Svenska spel) 

Möjlighet till hemsändning 

Nej 

Nej 

Försäljning av postartiklar 

Ja 

Ja 

Pakethantering 

Nej 

Ja (DHL) 

Betaltjänster 

ICA Banktjänster 

Ja 

 

Utöver livsmedelsbutikerna finns ”Lilla skafferiet”, vilket är en huvudaktör inom spel

och pakethantering inom centralorten. Företaget har också ett litet utbud av 
dagligvaror och fungerar som café- och restaurangverksamhet (läs mer i tabell 3). 
 

Tabell 3: Övrig aktör som erbjuder viktiga servicetjänster 2018 i Bjurholms centralort. 

 

Lilla skafferiet 

Typ av sortiment 

Ej fullsortiment 

Ombud för läkemedel 

Endast receptfria läkemedel 

Övrigt ombud 

Lottförsäljning (Svenska spel, 

ATG, Folkspel, Miljonlotteriet, 

Kombispel) 

Försäljning av postartiklar 

Ja 

Pakethantering 

Ja (Postnord, Schenker, Bussgods) 

Betaltjänster 

Ja 

 

Det finns fyra drivmedelsstationer inom centralorten. Tre av dessa riktar sig till både 
privatpersoner och yrkestrafik, medan Shell fokuserar på större lastbilar. En av 
stationerna är delvis bemannade och två stationer erbjuder en viss service utöver 
drivmedel (läs mer i tabell 4).  

 

 

 

 

Tabell 4: Servicesituationen för drivmedelsstationer 2018 i Bjurholms centralort. 

 

Mikael Isaksson 

bensin & service 

AB 

Tanka 

Bilevi's tvätt & 

service ab

 

Shell Truck 

Diesel 

Bjurholm 

Leverantör 

Skellefteå bränsle 

OKQ8 

Vattenfall 

ST1 

Stationstyp 

Automat + delvis 

Bemannad

 

Automat 

Automat 

Automat 

Betalningssätt 

Kort, delvis kontant 

Kort 

Kort, bricka, app 

kort 

Möjliga fordon 

Alla 

Fordon upp till 3,9m 

Alla 

Endast lastbilar 

Förnyelsebart 
drivmedel 

Nej 

Nej 

Ja (el) 

Nej 

Annan service 

Ja (verkstad, 

reservdelar) 

Nej 

Ja (tvätteri, 

textil, trädgård) 

Nej 

 
Det finns ett fysiskt bankkontor i centralorten, nämligen handelsbanken, som erbjuder 
öppentider under två dagar i veckan. Utöver den servicen finns en bankomat med 
möjlighet att ta ut pengar. Den ligger vid nedlagda Swedbank kontoret. Mer går att 
läsa i tabell 5
 

Tabell 5: Servicesituationen för banktjänster 2018 i Bjurholms centralort. 

 

Handelsbanken 

Bankomat AB 

Ett bankkontor med öppentider? 

Ja 

Nej 

Hanterar ni kontanter? 

Nej 

Ja 

Hanterar dagskassa (servicebox)? 

Nej 

Nej 

Uttagsautomat? 

Nej 

Ja 

 

Lägesbeskrivning 

-

 Agnäs 

Inom Agnäs tättort, även kallad småort, bor 136 personer och är en by som ligger 
cirka en mil söder om Bjurholm centralort. 50% av dessa medborgare är mellan 20 till 
65år, medan 21% är yngre än 20år och 29% är äldre än 65år. I bygden finns en 
livsmedelsbutik, även kallad lanthandel, som är viktig utifrån ett 
varuförsörjningsperspektiv som ett socialt perspektiv i form av träff- och 
informationsutbyte. Placeringen av butiken ligger längst väg 353 som är en strategisk 
viktig plats, då vägarna utgör ett stråk för såväl yrkestrafik som för besökare och 
pendlare. Det är en given servicepunkt inom kommunen (se bilaga 1 - definition av 
service
). 
 
Det finns även annan service inom bygden som återvinningsstationen, det 
underhållna skidspåret, träffarna som intresseföreningen 

Agnäs Bästa

 anordnar 

eller det givna utflyktsmålet till slalombacken. I tabell 6 finns den allmänna 
servicesituationen sammanställd.  

 

 

 

 

Tabell 6: Den allmänna servicesituationen i Agnäs. 

Kommersiell service 

2015 

2018 

Livsmedelsbutik 

Drivmedelsstation 

 

Betaltjänster (bank, uttagsautomat, över disk) 

Apotek alt ombud för läkemedel 

X

X

Systembolag alt ombud för alkohol 

 

 

Spelombud 

X

Postservice (ut- & inlämning av paket) 

 

 

Matservering alt café & restaurang 

X

X

Övernattningsmöjligheter alt hotell, vandrarhem & camping 

Kulturanläggning (museum, konserthus etc.) 

 

 

X

1

 Endast receptfria läkemedel 

X

Endast vissa lotter (ej lämna in) 

X

Restaurangen på Agnäsbacken är endast öppet under vinterhalvåret enligt deras öppettider

 

Offentlig service 

 

Förskola 

 

 

Skola & fritids 

 

 

Ungdomsgård 

 

 

Idrottsanläggning alt friluftsområde 

X

X

Återvinningsmöjligheter (ÅVC, ÅVS) 

X

X

Hälso- och sjukvård (hälsocentral, hjärtstartare) 

X

X

Äldreboende 

 

 

Bibliotek 

 

 

X

3

 Öreälvens vandringsled (rastplatsen, storforsen) 

X

4

 Återvinningsstation (ÅVS) 

X

5

 Hjärtstartare vid livsmedelsbutiken 

Ideell service 

 

Väg-, vatten-, avlopp- eller värmeförening 

Intresseföreningar 

Byalokal 

 

Livsmedelsbutikens kundkrets består av 183 personer, där hela 95% av personerna 
är bosatta inom 10km från butiken och 5% bor mellan 10 till 20km (Pipos). Intill 
butiken finns anslagstavla, hållplats för skolbussen, brevlåda, parkering samt 
möjlighet att panta burkar. Ytterlig information om lanthandeln finns i tabell 7

 

 

 

 

Tabell 7: Servicesituationen för livsmedelsbutiker 2018 i Agnäs. 

 

ICA Nära Westmans Livs 

Kundupptagningsområde 

183 personer 

Närmsta butik 

9,5km till ICA Nära Bjurholm 

Typ av sortiment 

Fullsortiment 

Ombud för läkemedel 

Endast receptfria läkemedel 

Övrigt ombud 

Lottförsäljning (Folkspel) 

Möjlighet till hemsändning 

Ja 

Försäljning av postartiklar 

Ja 

Pakethantering 

Nej 

Betaltjänster 

ICA banktjänster 

 

Lägesbeskrivning - Balsjö 

Balsjö är varken en tättort eller småort, utan räknas som en lands- eller glesbygd. 
Balsjö ligger cirka en mil väster om Bjurholms centralort och inom 1,5 kilometers 
radie från livsmedelsbutiken bor 115 personer. 51% av dessa medborgare är mellan 
20 till 65år, medan 17% är yngre än 20år och 32% är äldre än 65år. 
Livsmedelsbutiken har en viktig funktion både för livsmedelsförsörjningen, men också 
som en mötesplats för personer inom och utanför bygden. Butiken är placerad längst 
väg 92 som är en strategisk viktig plats, då det utgör ett stråk mellan kommunerna i 
Västerbotten för både yrkes- och persontrafik. Detta gör Balsjö till en given 
servicepunkt inom kommunen (se bilaga 1 - definition av service). 
 
Servicen som finns är de underhållna skoterlederna, älgfarmen, återvinningsstation 
och givetvis träffarna som Balfors byaförening eller andra intresseföreningar 
anordnar. Servicesituationen finns sammanställd i tabell 8.  
 

Tabell 8: Den allmänna servicesituationen i Balsjö. 

Kommersiell service 

2015 

2018 

Livsmedelsbutik 

Drivmedelsstation 

Betaltjänster (bank, uttagsautomat, över disk) 

Apotek alt ombud för läkemedel 

X

X

Systembolag alt ombud för alkohol 

 

 

Spelombud 

X

X

Postservice (ut- & inlämning av paket) 

X

X

Matservering alt café & restaurang 

X

X

Övernattningsmöjligheter alt hotell, vandrarhem & camping 

Kulturanläggning (museum, konserthus etc.) 

X

X

X

1

 Endast receptfria läkemedel 

X

Endast vissa lotter 

X

3

 Endast DHL och Bussgods 

X

Restaurangen och museet på Älgens hus är enligt deras öppettider

 

Offentlig service 

 

Förskola 

X

X

10 

 

Skola & fritids 

 

 

Ungdomsgård 

 

 

Idrottsanläggning alt friluftsområde 

X

X

Återvinningsmöjligheter (ÅVC, ÅVS) 

X

X

Hälso- och sjukvård (hälsocentral, hjärtstartare) 

X

X

Äldreboende 

 

 

Bibliotek 

 

 

X

5

 Förskolan drivs av aktiebolaget ”Förskolan Norrskenet i byn AB”. 

X

Elljusspår  

X

Återvinningsstation (ÅVS) 

X

5

 Hjärtstartare i Bagarstugan vid nedlagda skolan

 

Ideell service 

 

Väg-, vatten-, avlopp- eller värmeförening 

Intresseföreningar 

Byalokal 

 
Livsmedelsbutikens kundkrets är 243 personer, där 70% av personerna bor inom 
10km från affären, 27% bor mellan 10 till 20km och 3% bor mellan 20 till 30km 
(Pipos). Bredvid butiken finns parkeringar, busshållplats för skolbussen, 
återvinningsstation, brevlåda, informationstavla och en drivmedelsstation. Mer 
information om butiken finns i tabell 9 och om drivmedelsstationen i tabell 10
 

Tabell 9: Servicesituationen för livsmedelsbutiker 2018 i Balsjö. 

 

ICA Nära Balsjö handel & bensin 

Kundupptagningsområde 

243 personer 

Närmsta butik 

9,4km till COOP Konsum Bjurholm 

Typ av sortiment 

Fullsortiment 

Ombud för läkemedel 

Endast receptfria läkemedel 

Övrigt ombud 

Lottförsäljning (Svenska spel, ATG) 

Möjlighet till hemsändning 

Ja 

Försäljning av postartiklar 

Ja 

Pakethantering 

Ja (DHL, Bussgods) 

Betaltjänster 

ICA banktjänster 

 

Tabell 10: Servicesituationen för drivmedelsstationer 2018 i Balsjö 

 

ICA Nära Balsjö handel & bensin 

Leverantör 

Qstar 

Stationstyp 

Automat

 

Betalningssätt 

Kort  

Möjliga fordon 

Alla 

Förnyelsebart drivmedel 

Nej 

Annan service 

Ja 

 

11 

 

Livsmedelsbutikerna 

-

 Fördjupning 

Livsmedelsbutikerna har en avgörande roll för allmänhetens tillgång till dagligvaror, 
men oftast har butikerna en bredare funktion. Det kan vara som mötesplats, ombud 
för apoteksvaror, erbjuder post- och paketutlämning, möjligheten att ta ut kontanter 
mm. Särskilt viktigt är det på landsbygden, där lanthandeln kan vara den sista 
kommersiella servicen.  
 
Under intervjuerna med bland annat livsmedelsbutikerna inom Bjurholms kommun 
kom det fram att de flesta har svårt att få kunderna att handla på orten samtidigt som 
kostnaden för modernisering är höga. Läs mer om intervjuerna med näringslivet 
under bilaga 3. För att illustrera vilka konsekvenser en nedläggning kan få för 
medborgare har en riskanalys gjorts på två olika scenarion utifrån verktyget Pipos. 
Den ena händelseförloppet är att någon av lanthandlarna inom kommunen läggs ner.  
 
Om ICA i Agnäs läggs ner skulle 182 personer få i snitt 8,2km längre resväg till 
närmaste serviceställe. Det fördelas på så sätt att gruppen människor som tidigare 
hade mindre än 10km minskar med 44personer och de som hade mellan 10 till 20km 
ökar med 43 personer (se figur 1).  
 

 

Figur 1: Nedläggning av ICA i Agnäs före och efter. 

 

Om istället Ica i Balsjö läggs ner skulle 251 personer få i snitt 6,6km längre resväg till 
närmaste serviceställe. Det fördelas på tre kategorier, nämligen att personer som 
tidigare hade mindre än 10km minskar med 29 personer medan människor som 
tidigare hade mellan 10 till 20km ökar med 36 personer samt att hela 65 personer får 
mellan 20 till 30km till närmaste butik (se figur 2).  
 

12 

 

 

Figur 2: Nedläggning av ICA i Balsjö före och efter. 

 

Det andra scenariot är att båda lanthandlarna inom kommunen läggs ner. Det skulle 
innebära att 433 personer i snitts skulle få 7,2km längre resväg till närmaste 
serviceställe (se figur 3). De skulle innebära att de flesta inom Bjurholms kommun får 
längre till livsmedelsbutiken, störst påverkan blir det i de västra delarna av 
kommunen. Det blev tydigt av svaren från medborgarenkäten att det finns en 
medvetenhet hos medborgarna att stötta de lokala butikerna samt att 
livsmedelsbutiken är en viktig del i mångas liv för handel och möten (läs mer under 
bilaga 2).  
 
Värt att notera är att konsekvensen vid nedläggning av en livsmedelsbutik i 
centralorten först påverkar tillgången av dagligvaror då både läggs ner. Det beror på 
att butikerna är geografiskt väldigt nära varandra.  
 

13 

 

 

Figur 3: Konsekvensen på tillgängligheten om både lanthandlarna läggs ner. 

 

Förutsättningar för utökad tillgång till service 

Det finns givetvis andra områden inom kommunen som har service, men som inte 
har utpekats till servicestrategiska orter. Dessa områden har också servicetjänster 
och samhällsfunktioner som viktiga att bevara för medborgarna som bor i dessa 
områden, även om förutsättningarna för att bedriva service är något sämre. I detta 
kapitel beskrivs kortfattat vilken service som idag finns samt hur förutsättningarna ser 
ut att leva, bo och verka här.  
 
Värt att notera är att det kan vara aktuellt för samordnade servicelösningar i 
framtiden inom dessa områden av kommunen (se bilaga 1 - definition av förklarande 
begrepp)
. Det kan då handla om gemensamma inköpsresor till butiker, digitala 
centrum för hjälp med e-tjänster eller genom hur servicelösningar och 
samhällsfunktioner organiseras. Det kan också handla om en ambulerande personal 
som åker ut till byarna under vissa tider som är bred i sin kompetens. Läs mer vilka 
förslag medborgarna har angett under bilaga 2 för vartdera området under 
huvudfråga 4 och 6. 
 
 
 
 
 

 

14 

 

Lägesbeskrivning 

-

 Västanfjället 

 

 

Figur 4: 

Karta över området ”Västanfjället” med referenspunkt till Bjurholms 

centralort. 

 

Området ”Västanfjället” ligger sydväst om Bjurholms centralort (se 

figur 4). Från 

Nedre Nyland till centralorten är det cirka 20km, bilvägen genom hela området är 
45km. Totalt bor 188personer inom området, varav åldersfördelningen finns i figur 5
Det är 47% som är äldre än 65år, vilket är betydligt högre än Bjurholms centralort, 
Agnäs och Balsjö som har runt 30%.  
 

 

Figur 5: 

Befolkningen fördelat per ålderskategori i området ”Västanfjället” (data från 2018)

 

  
 

11% 

42% 

31% 

16% 

Åldersfördelning 

 0 - 20år 

 20 - 65år 

 65 - 80år 

 Äldre än 80år 

15 

 

Tillgängligheten till service är betydligt sämre i Västanfjället, där 65% av befolkningen 
inom området har mellan två till tre mil till närmaste livsmedelsbutik för dagligvaror 
och posttjänster. Något kortare avstånd är det för drivmedel, där 71% av 
befolkningen har mellan en till två mil. Resterande har längre än två mil till en 
drivmedelsstation. Området försörjs av service från Balsjö, Trehörningssjö i 
Örnsköldsviks kommun och Fredrika i Åseles kommun (Pipos).  
 
Idag finns utpekade LIS områden, nämligen landsbygdsutveckling i strandnära lägen, 
i Mjösjön och Storsjön. Det är områden som kommunen gärna ser och har gjort det 
möjligt för strandnära bebyggelse.  
 
Den service som idag finns inom Västanfjället är relativt grundläggande utifrån det 
som kom fram från medborgarenkäten och de besök som har gjorts. De boende inom 
detta område tycker inte att servicen uppfyller deras behov, men förslagen om 
förbättring handlar mest om ökad ekonomisk ersättning och samordnade insatser 
(läs mer under bilaga 2 - fördjupning för område 5). Bredbandsutbyggnad finns på 
några delar av området, mobil- och internetteckningen varierar och vägarna är både 
grus- och asfaltbelagda.  
 

Lägesbeskrivning 

-

 Vitvattnet 

 

 

Figur 6: 

Karta över området ”Vitvattnet” med referenspunkt till Bjurholms centralort.

 

 

16 

 

Området Vitvattnet är mindre till ytan och ligger sydost från Bjurholms centralort (se 
figur 6). Detta område består av 135 personer, vilket fördelas utifrån ålder i figur 7
Fördelningen av andelen äldre än 65år ligger på en lägre nivå än genomsnittet, 
nämligen på 23%.  

 

 

Figur 7: 

Befolkningen fördelat per ålderskategori i området ”Vitvattnet” (data från 2018)

 

 
Tillgängligheten på service är tämligen god, då 90% ligger inom en till två mils 
avstånd från en livsmedelsbutik. När det gäller drivmedel har 84% av befolkningen 
inom området mindre än en mil från en drivmedelsstation. Resterande andel har 
mellan en till två mils avstånd. Området försörjs av service från Bjurholms centralort, 
Agnäs och Gräsmyr i Nordmalings kommun (Pipos).  
 
Idag finns ett undantag för bebyggelse vid strandnära läge inom området, nämligen 
vid sjön Vitvattnet. Kommunen har gjort det möjligt för ytterligare inflyttning i detta 
område. Den aktuella servicen som finns i närområdet uppfyller delvis de behov man 
har. Det gäller främst underhåll av friluftsområden, vandringsleder och vägar. Flera 
förbättringar lyfts upp, där de mesta berör Bjurholms tätort (läs mer under bilaga 2 - 
fördjupning för område 4
). Bredbandsutbyggnad finns på flera delar i området. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

21% 

56% 

16% 

7% 

Åldersfördelning 

 0 - 20år 

 20 - 65år 

 65 - 80år 

 Äldre än 80år 

17 

 

Lägesbeskrivning 

-

 Västra sidan av Öreälven 

 

 

Figur 8: 

Karta över området ”Västra sidan av Öreälven” med referenspunkt till Bjurholms 

centralort. 

 
Den västra sidan av Öreälven är ett geografiskt långt område som sträcker sig 25km 
från den södra till norra delen av området (se figur 8). Totalt bor 268 personer inom 
området, där fördelningen på ålder finns i figur 9. Andelen äldre än 65år ligger inom 
genomsnittet, nämligen på 34%.  
 

18 

 

 

Figur 9: 

Befolkningen fördelat per ålderskategori i området ”Västra sidan av Öreälven” (data 

från 2018) 

 
Tillgängligheten till service är något utspridd, då 44% av befolkningen inom området 
har dagligvaror, posttjänster och drivmedel inom en mils avstånd. Den södra delen 
av området försörjs av servicen i Bjurholms centralort medan den norra delen försörjs 
av servicen i Örträsk inom Lyckesele kommun. Resterande befolkning har mellan en 
till två mils avstånd till denna form av service (Pipos). 
 
Det finns ett LIS område i närheten, nämligen vid sjön Stor-Tällvattnet, som ligger 
utanför Öreström och Provåker (se figur 5). Utifrån medborgarenkäten finns flera 
förbättringsförslag gällande öppentider på ÅVC, fler aktiviteter för äldre ungdomar 
samt en översyn av kollektivtrafiken och ökad transparens över hur skattepengarna 
geografiskt används i kommunen. Läs mer under bilaga 2 - fördjupning för område 2
Bredband finns i flera delar av området. 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

18% 

49% 

24% 

9% 

Åldersfördelning 

 0 - 20år 

 20 - 65år 

 65 - 80år  

 Äldre än 80år  

19 

 

Lägesbeskrivning 

-

 Östra sidan av Öreälven 

 

 

Figur 10: 

Karta över området ”Östra sidan av Öreälven” med referenspunkt till Bjurholms 

centralort. 

 
Detta område är geografiskt stort och sträcker sig från nordväst till sydost (se figur 
10
). Totalt finns 397 personer bosatta inom området, där ålderfördelningen finns 
sammanställd i figur 11. Andelen äldre över 65år ligger under genomsnittet på 28%. 
 

20 

 

 

Figur 11: 

Befolkningen fördelat per ålderskategori i området ”Östra sidan av Öreälven” (data 

från 2018) 

 
Tillgängligheten till dagligvaror, posttjänster samt drivmedel är något utspritt. 
Majoriteten av befolkningen, nämligen 60%, bort inom en till två mil från den typen av 
service medan resterande har mindre än en mil. Området försörjs av servicen i 
Bjurholms centralort, Skivsjö i Vindelns kommun samt Örträsk i Lycksele kommun 
(Pipos). 
 
Inom området finns två LIS områden, nämligen Stor-Armjsön och Lill-Armsjön, där 
kommunen har gjort det möjligt för bebyggelse i strandnära läge. Den aktuella 
servicen inom närområdet tenderar delvis att uppfylla medborgarnas behov, dock 
saknar många övernattningsmöjligheter i tätorten, brevlåda i byn samt bättre 
öppettider inom samhällsfunktioner. Läs mer under bilaga 2 - fördjupning för område 
3
. Bredbandsutbyggnaden är god inom området. 

 

 

23% 

49% 

21% 

7% 

Åldersfördelning 

 0 - 20år  

 20 - 65år 

 65 - 80år  

 Äldre än 80år 

21 

 

Handlingsplan med åtgärder 
 

 

Åtgärd 

Ansvar 

Att hålla serviceplanen aktuell och 
öppen för revideringar utifrån vad 
som sker i kommunen så att stöd 
kan bedömas enl. 6§ Förordning 
stöd till kommersiell service 

Tillväxt- och utvecklingskontoret 

Ge kommunalt stöd till 
kommersiell service genom 
hemsändningsbidrag samt 
behovsanpassa riktlinjerna för 
hemsändningsbidraget

 

Tillväxt- och 
utvecklingskontoret/Kommunstyrelsen 

Utreda behovet av samordnade 
servicelösningar i kommunen 

Tillväxt- och utvecklingskontoret

 

Utreda föreningsbidrag 
(lokalbidrag) 

Tillväxt- och utvecklingskontoret 

Bibehålla prioritetsordningen i 
handlingsplanen för disposition av 
bygdemedel  

Kommunstyrelsen 

Bibehålla den befintliga 
kollektivtrafiken 

Kollektivtrafiksamordnare/Kommunstyrelsen 

Jobba aktivt för att uppnå målet 
för den gällande 
bredbandsstrategin 

Bredbandssamordnare/Kommunstyrelsen 

Kontinuerlig information samt 
dialog med medborgare, 
föreningar, näringsidkare m.fl. 

Tillväxt- och utvecklingskontoret/KS-
presidie 

 

Stöd till kommersiell service 

Tillgänglighet till kommersiell service är en av förutsättningarna för hållbar tillväxt och 
utveckling i alla delar av landet. Dagligvarubutikerna i gles- och landsbygdsområden 
är särskilt viktiga i ett servicesammanhang eftersom de ofta tillhandahåller en rad 
andra tjänster. Många av landsbygdsbutikerna och drivmedelsstationerna har idag en 
otillräcklig lönsamhet för att kunna genomföra nödvändiga investeringar i exempelvis 
energieffektivisering, arbetsmiljöåtgärder, uppfyllande av lagstadgade krav och 
branschstandard, vidareutbildningar etc. Läs mer under bilaga 3 från 
sammanställningen av intervjuerna med de lokala livsmedelsbutikerna, 
drivmedelsstationerna och bankkontoret.  
 
Inom kommunen finns det sårbara och utsatta områden, där förutsättningarna för 
privata aktörer att bedriva kommersiella verksamheter är sämre. I dessa områden 
kan staten ta ett särskilt ansvar för att medborgare och näringsliv även 
fortsättningsvis ska ha tillgång till en grundläggande nivå av kommersiell service 
inom rimligt avstånd.  
 

 

 

22 

 

Stödformer vid ekonomisk ersättning 

Dagligvarubutiker, drivmedelsanläggningar samt andra serviceställen så som 
distributions- och logistikanläggningar kan få statliga stöd inom kommersiell service. 
Stöd till investeringar kan sökas av Landsbygdsprogrammet på Länsstyrelsen 
Västerbotten via Jordbruksverket. Stöd kan lämnas upp till 50 % av godkända 
kostnader. Särskilt utpekade dagligvarubutiker kan få upp till 90 % i stöd av 
godkända kostnader. Dessa utpekade dagligvarubutiker skall ha minst 10 kilometer 
till närmsta annan dagligvarubutik och ska också uppfylla vissa kriterier. För dessa 
dagligvarubutiker finns det dessutom bidrag att söka hos Region Västerbotten via 
Tillväxtverket. Dessa stöd är Särskilt driftstöd samt Servicebidrag som kan beviljas 
årligen. 

 

Livsmedelsbutiker som erbjuder hemsändning kan söka hemsändningsbidrag från 
kommunen. Kommunen kan i sin tur återsöka hälften av det givna bidraget från 
Region Västerbotten. Det regleras av förordningen 2000:284. Lokala regler finns 
sammanställda i dokumentet 

-

 Riktlinjer för hemsändningsbidraget

 
Länsstyrelsen kan också ge stöd till betaltjänstombud, där man kan lämna in 
dagskassor, ta ut pengar eller betala räkningar. Det regleras via förordningen 
2014:139
 - statligt stöd till tillhandahållare av grundläggande betaltjänster
 
Registrerade föreningar som är verksamma i bygder som har påverkats av 
utbyggnaden av vattenkraft kan årligen söka bygdemedel. Det söker man via 
Länsstyrelsen för att sedan handläggas av kommunen. Lokala regler finns 
sammanställda i dokumentet 

-

 Riktlinjer för bygdemedel. 

 

Mellankommunala projekt/samverkan 

Under hösten 2018 gav Regionrådet kommuncheferna i uppdrag att utse 
kontaktpersoner i respektive kommun inom Umeåregionen som skulle ansvara för att 
ta fram en gemensam Umeåregional landsbygdstrategi, 

en ”bottenplatta” som pekar 

ut gemensamma vägar inom landsbygdsutveckling för Umeåregionen. Denna 
strategi ska lyfta fram områden som vi ska arbeta tillsammans med inom 
landsbygdsutveckling.  
 
En gemensam Umeåregional landsbygdsstrategi betyder inte att respektive kommun 
inte kommer att ha egna prioriterade områden. Vi lyfter istället fram områden/teman 
där vi kan arbeta tillsammans.  

 
Uppföljning av planen 

Serviceplanen för Bjurholms kommun ska revideras då behov uppstår. 
  

 
 
 
 
 
 

23 

 

Bilaga 1 - Definitioner & begrepp 

Definition av kommuntyp 

Tillväxtverket har kategoriserat kommuner utifrån befolkningens storlek och placering 
med stöd från Eurostat och OECD. Detta kan ge en indikation av vilka förutsättningar 
en kommun har. Indelning finns i tabell 1

 

Tabell 1: Indelningen av kommuntyper utifrån Tillväxtverkets metod. 

Storstadskommuner 

Kommuner där mindre än 20 procent av befolkningen 
bor på landsbygden och som tillsammans med 
angränsande kommuner har en samlad befolkning på 
minst 500 000 invånare. 

Täta kommuner nära en 

större stad 

Kommuner där mindre än 20 procent av befolkningen 
bor på landsbygden och som tillsammans med 
angränsande kommuner har en samlad befolkning på 
minst 500 000 invånare. 

Täta kommuner avlägset 

belägna 

Övriga kommuner där mindre än 50 procent av 
befolkningen bor på landsbygden och där mindre än 
hälften av befolkningen har mindre än 45 minuters 
resväg med bil till en tätort med minst 50 000 invånare. 

Landsbygdskommuner 

nära en större stad 

Kommuner med minst 50 procent av befolkningen som 
bor på landsbygden och minst hälften av befolkningen 
har mindre än 45 minuters resväg med bil till en tätort 
med minst 50 000 invånare. 

Landsbygdskommuner 

avlägset belägna 

Kommuner där mer än 50 procent av befolkningen bor 
på landsbygden och där mindre än hälften av 
befolkningen har mindre än 45 minuters resväg med bil 
till en tätort med minst 50 000 invånare. 

Landsbygdskommuner 

mycket avlägset belägna 

Kommuner där hela befolkningen bor på landsbygden 
och har minst 90 minuters genomsnittlig resväg med bil 
till en tätort med minst 50 000 invånare. 

 

Definition av område 

Det finns flera olika system som använts när man klassificerar områden. Nedan finns 
en lista över relevanta definitioner, se tabell 2.  

 

Tabell 2: Indelningen av områden utifrån en sammanställning av relevanta definitioner. 

Tätort 

Orter med sammanhängande bebyggelse, där invånarantalet är 
minst 200 och husen står högst 200 meter ifrån varandra (SCB). 

Småort 

Orter med sammanhängande bebyggelse, där invånarantalet är 
mellan 50 till 199 och husen står högst 150 meter ifrån varandra 
(SCB). 

Centralort 

Orter som har ett brett utbud av service, vilket även försörjer delar 
av omkringliggande område (NE).   

Glesbygd 

Sammanhängande områden med gles bebyggelse och långt 
avstånd till större orter, sysselsättning och service (Länsstyrelsen via 
förordningen 2000:283). Har en befolkningstäthet som är mindre än 
fem invånare per km

2

 (Jordbruksverket). 

24 

 

Landsbygd 

Områden med likande förhållanden som i glesbygd, men med 
kortare avstånd till större orter och service (Länsstyrelsen via 
förordning 2000:283). Har en befolkningstäthet av minst fem 
invånare per km

2

 (Jordbruksverket). 

 

Definition av service 

I projektet ”regional serviceutveckling i Västerbotten” har länets kommuner kommit 

överens om gemensamma begrepp vid utpekningen av kommunens 
servicestrategiska orter. Indelningen finns i listan nedan, se tabell 3.    

 

Tabell 3: Gemensamma begrepp i arbetet kring serviceplaner i Västerbottenslän. 

Serviceort 

Centralorten i kommunen med viktiga samhällsfunktioner 
inom utbildning, vård och omsorg, fritid och kultur samt 
kommersiell service. Oftast kommunens huvudort. 

Servicenod 

Den geografiska ort med omgivande landsbygd som 
utpekats av kommunen som särskild strategiskt viktig för 
tillgången till service. En servicenod erbjuder olika typer av 
service och som samordnas med utgångspunkt att stärka 
serviceutbudet för de som bor, verkar och besöker noden. 
Noden ska även fungera som en naturlig mötesplats.  

Servicepunkt 

Ett lokalt serviceställe i kommunen som erbjuder ett mindre 
serviceutbud och utgör en viktig social mötesplats för 
boende, verksamma och besökande. 

 

Definition av förklarande begrepp 

Det finns många begrepp som kan använda när man förklarar service. Nedan finns 
några definitioner på vanliga begrepp, se tabell 4.  

 

Tabell 4: Vanliga begrepp vid förklaring av service. 

Tillgång 

Det finns servicetjänster eller samhällsfunktioner i närheten 
eller inom ett inte allt för långt avstånd från bostaden (NE, 
Tillväxtverket). 

Tillgänglighet 

De servicetjänster eller samhällsfunktioner som finns ska 
vara åtkomliga, nämligen kunna användas av målgruppen. 
Vilket kan beröra aspekter som öppentider, tillträdesregler, 
leveranssäkerhet etc. (NE, Tillväxtverket). 

Samordnade 

servicelösningar 

När aktörer som ansvarar för olika servicetjänster eller 
samhällsfunktioner samarbetar för att förbättra livsvillkoren 
på en plats eller i ett område (länsstyrelsen).  

Kommersiell service 

Är en service som bedrivs av ett företag utifrån 
yrkesmässiga former och bedrivs i vinstsyfte (NE). Det kan 
vara livsmedelsbutiker, drivmedelstationer eller restaurang. 

Offentlig service 

Är en service som bedrivs av en kommun, landsting eller 
stat utifrån skatteintäkter och bedrivs för allmänheten (NE). 
Det kan vara förskola, vårdcentral eller försäkringskassan. 

Ideell service 

Är en service som bedrivs av en privatperson, förening eller 
informella nätverk utifrån frivillighet och valfritt syfte (NE). 
Det kan vara en förening utifrån ett intresse, för 
vattenförsörjningen eller en församling.  

 

25 

 

Bilaga 2 

-

 Medborgarenkät 

Mellan den 21 december till 13 januari under årsskiftet 2018/2019 fick medborgare 
inom Bjurholms kommun möjligheten att besvara en enkät om service. Enkäten 
bestod av 12 frågor och fanns tillgänglig på internet, vilket har marknadsförts via 
kommunens egna kanaler på sociala medier samt muntligt. Det var totalt 225 
svarande med en slutförandefrekvens på 61%.  
 
Syftet med undersökningen var att samla in ytterligare underlag för vilka behov och 
erfarenheter medborgarna har kopplat till service. Nedan följer en sammanfattning av 
svaren utifrån fyra indelningar av kommunen (figur 1). 
 

 

Figur 1: En geografisk indelning av kommunen i fem områden. 

 

Fördjupning - område 1 

Vilket kön identifierar du dig som? 

Man: 34% 
Kvinna: 66% 
Annat: 0% 

 
Vilken är din ålder? 

Yngre än 15år: 3% 
16 - 30år: 21% 
31 - 45år 36% 

26 

 

46 - 60år: 28% 
61 - 75år: 10% 
Äldre än 75år: 2% 

 
Det berör 74 stycken. 
 
Huvudfråga 1 

-

 Var gör du dina inköp?  

Det visar sig att 30% är sysselsatta (jobbar/studerar/annat) utanför kommungränsen, 
medan 70% är sysselsatta innanför kommungränsen. Var man är sysselsatt och var 
man har sitt dagliga liv beskrevs oftast påverka var man väljer att handla.  
 
92% svarade att man oftast gör sina livsmedelsinköp i Bjurholms tätort. Dessa 
personer beskrev att det var den närmaste butiken, man vill gynna det lokala, det är 
bekvämt samt att man bygger en personlig relation. De personer som oftast valde 
andra alternativ, nämligen Vännäs med 3% och Umeå med 5%, svarade att utbudet 
och priserna var bättre.  
 
Huvudfråga 2 

-

 Vad betyder service för dig? 

Många lyfter upp ett trevligt och hjälpsamt bemötande, friheten att kunna göra det 
man vill i närområdet, fungerande internet- och teleteckning, ishockeyrink etc. Vissa 
lyfter upp samhällsfunktioner som fungerande skola, vård och omsorg där en 
meningsfull vardag står i fokus. Andra menar att det ska finnas fiskekort att köpa, 
vandringslederna ska vara röjda och vägarna ska vara plogade. Många betonar 
vikten att slippa åka till en annan ort, att möjligheten att fritt välja är viktigt och att 
service ska finnas lättillgängligt.  
 
Citerar svarande: 

Allt som behövs för att man på ett bra sätt ska kunna leva på en ort utan att 

behöva färdas många mil för att uträtta sina ärenden.

 

Det handlar om att andra finns där för att man ska kunna nyttja deras tjänst 

eller vara

.”

 

”Att de behov jag har i min vardag uppfylls.”

 

 
Huvudfråga 3 

-

 Vad för service finns i närområdet? Uppfyller den dina behov? 

Över 60 % av de svarade menar att dessa funktioner finns: 

-  Förskola, skolverksamhet, vårdcentral, ungdomsgård, idrottsanläggning, 

friluftsområde på sommaren, friluftsområde på vintern, bibliotek, församling, 
matservering, livsmedelsbutik, drivmedelsstation, postservice, bankomat, 
apotek, brevlåda, informationstavla, hållplats för kollektivtrafik, 
återvinningsmöjligheter, tillgång till god internetteckning, tillgång till god 
telefonteckning. 

 
Mellan 40 till 60 % av de svarade menar att dessa funktioner finns:  

-  Intresseföreningar, möteslokal, detaljhandel. 

 
Under 40 % av de svarade menar att dessa funktioner finns: 

-  Kulturanläggning, övernattningsmöjligheter. 

27 

 

Svaret på frågorna varierade eftersom man själv fick definiera vad som räknas till 
närområdet. Vid analysen för denna fråga bör tonvikten ligga på de funktioner som 
finns samt inte finns, nämligen över 60 % samt under 40 %. Det är även en liknande 
fördelning för vad som man tycker finns inom rimligt avstånd. 
 
Den generella bedömningen över hur bra behovet uppfylls på en skala 1 till 10 blev 
3. Det betyder att servicen mer tenderar att inte uppfylla människornas behov på 
både servicetyp och avstånd.  
 
Huvudfråga 4 

-

 Vad saknar du för service? 

Bio, övernattnings- och konferensmöjligheter (värdshuset, vandrarhem), uteställe 
(pub, dans, underhållning), restaurang (annat än snabbmat), ishockeyrink, 
lågprisbutik (liknande dollar store), cykelcrossbana, fler busslinjer (till Nordmaling, till 
Vindeln), butik som säljer bräder, bilprovning, modellflygfält, banor för bilar, ett 

”riktigt” café

, möteslokal för äldre och vuxna (förhindra psykisk ohälsa, mer 

aktiviteter), lokal för uthyrning (vid fest, bröllop), kunna köpa bussbiljetter. 
 
Huvudfråga 5 

-

 Vilken service fungerar i dagsläget bra?  

Livsmedelsbutikerna, biblioteket, underhållning av elljusspåret, apoteket. 
 
Huvudfråga 6 - Vilken service behöver förbättras? 
Förbättrad kollektivtrafik (fler avgångar till Umeå), förlängda öppentider på förskola 
och fritids (i dagsläget finns ett hinder att jobba eller studera på annan ort), 
förbättrade öppettider på gym och bad (för att alla oavsett arbete kan använda det), 
bättre fritidsaktiviteter för ungdomar (fånga deras intressen), kommunens 
bemötande, mer aktiviteter/idrott/friluftsliv. 
 

Fördjupning - område 2 

Vilket kön identifierar du dig som? 

Man: 23% 
Kvinna: 77% 
Annat: 0% 

 
Vilken är din ålder? 

Yngre än 15år: 0% 
16 - 30år: 25% 
31 - 45år 25% 
46 - 60år: 19% 
61 - 75år: 31% 
Äldre än 75år: 0% 

 
Det berör 39 stycken. 
 

 

 

28 

 

Huvudfråga 1 

-

 Var gör du dina inköp?  

Det visar sig att 33% är sysselsatta (jobbar/studerar/annat) utanför kommungränsen, 
medan 67% är sysselsatta innanför kommungränsen. Majoriteten av inköpen är 
främst inom kommunen, trots att man är sysselsatt på annan ort. 63% svarade att 
man oftast gör sina livsmedelsinköp inom Bjurholms tätort, 32% i Balsjö medan 3% 
handlar främst i Vännäs och 2% i Örträsk.  
 
Anledningen för sina val beskrivs främst vara att man vill behålla servicen inom 
Bjurholm eller byn, affären är nära ens hem eller där man jobbar samt att servicen är 
bra.  
 
Citerar svarande:  

”Det är någons dröm vi håller vid liv.”  

 

 
Huvudfråga 2 

-

 Vad betyder service för dig? 

Vissa lyfter upp funktioner (stort som smått) som man förknippar med service 
exempelvis bank, polis, fritidsaktiviteter, sjukvård, plogning, gatubelysning, bibliotek, 
bankomat och badhus. Andra lyfter upp bemötande exempelvis trevlig, 
tillmötesgående och hjälpsam. Vissa betonar en rättvise aspekt som att 
skattepengarna ska fördelas lika över kommunen, att man inte behöver åka utanför 
kommunen för att uträtta något samt att alla ska få exempelvis lägenheter.  
 
Huvudfråga 3 

-

 Vad för service finns i närområdet? Uppfyller den dina behov? 

Över 60 % av de svarade menar att dessa funktioner finns: 

-  Återvinningsmöjligheter, brevlåda, drivmedelsstation, livsmedelsbutik, 

friluftsområde på vintern, friluftsområde på sommaren samt förskola. 

 
Mellan 40 till 60 % av de svarade menar att dessa funktioner finns:  

-  Tillgång till god telefonteckning, tillgång till god internetteckning, hållplats för 

kollektivtrafiken, informationstavla, apotek, bankomat, postservice (hämta 
packet), detaljhandel, matservering, möteslokal, församling, 
intresseföreningar, bibliotek, idrottsanläggning, vårdcentral samt 
skolverksamhet. 

 
Under 40 % av de svarade menar att dessa funktioner finns: 

-  Kulturanläggning, ungdomsgård samt övernattningsmöjligheter. 

 
Svaret på frågorna varierade eftersom man själv fick definiera vad som räknas till 
närområdet. Vid analysen för denna fråga bör tonvikten ligga på de funktioner som 
finns samt inte finns, nämligen över 60 % samt under 40 %. Det är även en liknande 
fördelning för vad som man tycker finns inom rimligt avstånd.  
 
Den generella bedömningen över hur bra behovet uppfylls på en skala 1 till 10 blev 
3. Det betyder att servicen mer tenderar att inte uppfylla människornas behov på 
både servicetyp och avstånd.  
 

29 

 

Huvudfråga 4 

-

 Vad saknar du för service? 

Ekonomiskt stöd till möteslokaler, aktiviteter för ungdomar (gärna dom äldre), 
inlämning av dagskassa, lekplats i Sunnanå (ej bybornas ansvar), förbättrade 
kollektivtrafik (saknar anslutningsbussar för gymnasieelever), mack med gör-det-själv 
tvättning, övernattning i centrala Bjurholm, öppna bion (kanske 1-2ggr/månaden), 
öppna värdshuset (kanske på sommaren),  
 
Huvudfråga 5 

-

 Vilken service fungerar i dagsläget bra?  

Intresseföreningarna (finns ett ideellt engagemang), biblioteket (har anpassat sig till 
att alla inte bor i centralorten), livsmedelsbutikerna (bra bemötande), macken (bra 
bemötande). 
 
Huvudfråga 6 - Vilken service behöver förbättras? 
Bredband (dyrt utifrån vad man egentligen får), bättre öppettider för samhällservice 
(exempel kvällstider på återvinningscentralen), kollektivtrafiken (bättre 
pendlingsmöjligheter till kranskommunerna, fler stopp i byarna, gynna samåkning), 
ökad transparens över skattepengarna (hur används dessa geografiskt i kommunen), 
prioritera ungdomarna i kommunen (stöd till byar kan förbättra utbudet för unga), 
förskolan (flytta ut till byarna). 

 

Fördjupning - område 3 

Vilket kön identifierar du dig som? 

Man: 36% 
Kvinna: 64% 
Annat: 0% 

 
Vilken är din ålder? 

Yngre än 15år: 0% 
16 - 30år: 27% 
31 - 45år 42% 
46 - 60år: 16% 
61 - 75år: 15% 
Äldre än 75år: 0% 

 
Det berör 31 stycken. 
 
Huvudfråga 1 

-

 Var gör du dina inköp?  

Det visar sig att 27% är sysselsatta (jobbar/studerar/annat) utanför kommungränsen, 
medan 73% är sysselsatta innanför kommungränsen. Var man är sysselsatt och var 
man har sitt dagliga liv beskrevs oftast påverka var man väljer att handla. 77% 
svarade att man oftast gör sina livsmedelsinköp inom Bjurholms tätort och 4% i 
Balsjö, medan 4% handlar främst i Vännäs och 15% i Umeå.  
 
Majoriteten av inköpen som äger rum inom kommunen motiveras genom närheten till 
ens hem eller att det ligger på vägen till jobbet, att det är ett bra bemötande samt att 

30 

 

man har viljan att handla lokalt. De människor som handlar utanför kommunen 
motiverar sina inköp främst genom att utbudet är större eller att det ligger på vägen 
till jobbet. 
 
Huvudfråga 2 

-

 Vad betyder service för dig? 

Många tycker det handlar om att produkter och tjänster ska finnas inom kommunen 
för att man ska ha ett fungerande liv. Funktioner som vård, skola, omsorg, 
underhållna vägar, bra skoterspår och möjligheten att hämta medicin lyfts upp flera 
gånger. Någon menar att service betyder bekymmerfri användning och personligt.   
 
Huvudfråga 3 

-

 Vad för service finns i närområdet? Uppfyller den dina behov? 

Över 60 % av de svarade menar att dessa funktioner finns: 

-  Tillgång till god telefonteckning, tillgång till god internetteckning, hållplats för 

kollektivtrafiken, informationstavla, brevlåda, bankomat, postservice (hämta 
packet), drivmedelsstation, livsmedelsbutik, möteslokal, friluftsområde på 
vintern, friluftsområde på sommaren, vårdcentral samt förskola. 

 
Mellan 40 till 60 % av de svarade menar att dessa funktioner finns:  

-  Återvinningsmöjligheter, apotek, detaljhandel, matservering, församling, 

intresseföreningar, bibliotek, idrottsanläggning samt skolverksamhet. 

 
Under 40 % av de svarade menar att dessa funktioner finns: 

-  Kulturanläggning, ungdomsgård samt övernattningsmöjligheter. 

 
Svaret på frågorna varierade eftersom man själv fick definiera vad som räknas till 
närområdet. Vid analysen för denna fråga bör tonvikten ligga på de funktioner som 
finns samt inte finns, nämligen över 60 % samt under 40 %. Det är även en liknande 
fördelning för vad som man tycker finns inom rimligt avstånd, med undantag för 

”brevlåda” och ”hållplats för kollektivtrafik” som fick sämre omdöme. 

 

 
Den generella bedömningen över hur bra behovet uppfylls på en skala 1 till 10 blev 
3. Det betyder att servicen mer tenderar att inte uppfylla människornas behov på 
både servicetyp och avstånd.  
 
Huvudfråga 4 

-

 Vad saknar du för service? 

Brevlåda i byn, mattläggare, affär med djurtillbehör, ett öppet bankkontor 
(Swedbank), hockeyplan med sarg, övernattningsmöjligheter i tätorten, ökat 
bostadsbyggande. 
 
Huvudfråga 5 

-

 Vilken service fungerar i dagsläget bra?  

Plogning, underhållning av skotersleder och skidspår, bredband, ok utbud av 
livsmedel och diversehandel. 
 
Huvudfråga 6 - Vilken service behöver förbättras? 
Bättre fritidsaktiviteter för barn och ungdomar, förbättrade lekplatser, en 
omstrukturering gällande sophämtning (glesare mellan tömningarna, högre kostnad 

31 

 

per kilo och lägre i fastavgift), bättre öppettider på ÅVC, förbättrad kollektivtrafik inom 
och utanför kommunen. 

 

Fördjupning - område 4 

Vilket kön identifierar du dig som? 

Man: 28% 
Kvinna: 72% 
Annat: 0% 

 
Vilken är din ålder? 

Yngre än 15år: 2% 
16 - 30år: 41% 
31 - 45år 24% 
46 - 60år: 11% 
61 - 75år: 20% 
Äldre än 75år: 2% 

 
Det berör 57 stycken. 
 
Huvudfråga 1 

-

 Var gör du dina inköp?  

Det visar sig att 37% är sysselsatta (jobbar/studerar/annat) utanför kommungränsen, 
medan 63% är sysselsatta innanför kommungränsen. Var man är sysselsatt och var 
man har sitt dagliga liv beskrevs oftast påverka var man väljer att handla. 
 
41% svarade att man oftast gör sina livsmedelsinköp i Agnäs, 39% i Bjurholms tätort 
samt 2% i Balsjö. Anledningen till deras val beskrevs främst vara viljan att stötta det 
lokala, det ligger nära ens hem, man får personligservice, finns en enkelhet samt att 
man kände ett ansvar för ortens överlevnad. 
 
De personer som oftast valde andra alternativ, nämligen Umeå eller Vännäs, uppgick 
till 20%. Anledningarna till deras val beskrevs vara smidighet att handla innan man 
åker hem, större utbud och billigare priser.  
 
Huvudfråga 2 

-

 Vad betyder service för dig? 

Många lyfter upp närhet till mataffären, hälsocentralen och apoteket som viktiga 
funktioner som är kopplade till service. Vissa menar att det bör finnas tillgång till 
bibliotek, äldreomsorg, förskolan och fritidsaktiviteter, men att funktionerna 
nödvändigtvis inte behöver finnas bredvid hemmet. Andra menar att det man har 
behov av ska finnas inom kommunen, medan vissa fokuserar på 

”det lilla extra” som 

trevligt bemötande och att personalen ska vara hjälpsam samt kunnig.  
 
Citerar svarande: 

”Att på ett relativt enkelt sätt kunna erhålla varor, tjänster och det man vill 
ägna sig åt på fritiden.”

 

”Att något är gjort för att underlätta

 

för andra.”

 

32 

 

”Att kunna uträtta mina ärenden/behov på ett smidigt sätt, utan att färdas 
långt.”

 

 
Huvudfråga 3 

-

 Vad för service finns i närområdet? Uppfyller den dina behov? 

Över 60 % av de svarade menar att dessa funktioner finns: 

-  Tillgång till god telefonteckning, tillgång till god internetteckning, 

återvinningsmöjligheter, brevlåda, apotek, postservice (hämta packet), 
drivmedelsstation, livsmedelsbutik, matservering, bibliotek, friluftsområde på 
vintern, friluftsområde på sommaren, vårdcentral, skolverksamhet, förskola. 

 
Mellan 40 till 60 % av de svarade menar att dessa funktioner finns:  

-  Hållplats för kollektivtrafik, informationstavla, detaljhandel, 

övernattningsmöjligheter, möteslokal, församling, intresseföreningar, 
idrottsanläggning, ungdomsgård.  

 
Under 40 % av de svarade menar att dessa funktioner finns: 

-  Kulturanläggning samt bankomat. 

 
Svaret på frågorna varierade eftersom man själv fick definiera vad som räknas till 
närområdet. Vid analysen för denna fråga bör tonvikten ligga på de funktioner som 
finns samt inte finns, nämligen över 60 % samt under 40 %. Det är även en liknande 

fördelning för vad som man tycker finns inom rimligt avstånd, förutom att ”bankomat” 
fick bättre omdöme samt ”övernattningsmöjligheter” fick sämre omdöme.

 

 
Den generella bedömningen över hur bra behovet uppfylls på en skala 1 till 10 blev 
4. Det betyder att servicen uppfyller delvis människornas behov på både servicetyp 
och avstånd.  
 
Huvudfråga 4 

-

 Vad saknar du för service? 

En tjänst som förmedlar när skoterspår är uppdragna, restauranger med annat utbud 
än pizza, gång- och cykelbana genom Agnäs, övernattningsmöjligheter i Bjurholms 
tätort, större möteslokaler (för bröllop, fester etc. för mer än 100personer), 
äventyrslekpark på sommaren (rekreationsområde för vuxna mellan 20 till 30år), 
optiker, bio, fotvård, en dator för allmänheten, lägenheter för yngre människor, 
samåkningsmöjligheter, uthyrning av obebodda hus, nattöppen förskola (behövs 
barnomsorg på obekväma tider). 
 
Huvudfråga 5 

-

 Vilken service fungerar i dagsläget bra?  

Soptömning, plogning, bra tillgänglighet på motionsspåren, mataffären i Agnäs, 
underhållning av vandringslederna. 
 
Huvudfråga 6 - Vilken service behöver förbättras? 
Bemötandet från kommunen (i dagsläget är det okunskap, ointresse och arrogans), 
badhuset behöver renovering, åtgärdsprogram för att motverka flyttningar, bättre 
parkområden, förbättrad kollektivtrafik (fler bussturer mellan Agnäs och Bjuholms 
tätort samt till Nordmaling), kösystemet till kommunens bostäder (ineffektivt), en ökad 
fiberutbyggnad (går ej att studera hemifrån eller driva företag med enbart 4G), 

33 

 

utbyggnad av järnvägen med tågstation i Bjurholms tätort, upprustning av 
ungdomsgården (gällande lokal och aktiviteter), öka krisberedskapen vid längre 
strömavbrott (speciellt telefonteckningen), fler platser på äldreboenden, fler 
alternativa boende för äldre, förbättrade idrottsmöjligheter (sport är viktigt för den 
yngre generationen). 

 

Fördjupning - område 5 

Vilket kön identifierar du dig som? 

Man: 63% 
Kvinna: 37% 
Annat: 0% 

 
Vilken är din ålder? 

Yngre än 15år: 0% 
16 - 30år: 13% 
31 - 45år 19% 
46 - 60år: 12% 
61 - 75år: 44% 
Äldre än 75år: 12% 

 
Det berör 24 stycken. 
 
Huvudfråga 1 

-

 Var gör du dina inköp?  

Det visar sig att 42% är sysselsatta (jobbar/studerar/annat) utanför kommungränsen, 
medan 58% är sysselsatta innanför kommungränsen. Var man är sysselsatt och var 
man har sitt dagliga liv beskrevs oftast påverka var man väljer att handla. 
 
75% svarade att man oftast gör sina livsmedelsinköp i Bjurholms tätort, 13% i Balsjö 
samt 7% i Agnäs. Dessa personer beskrev att det var enkelt att parkera, inga långa 
köer samt närmast. De personer som oftast valde andra alternativ, nämligen 
Nordmaling, uppgick till 5%.  
 
Huvudfråga 2 

-

 Vad betyder service för dig? 

Många lyfter upp tidsbesparing, enkelhet och livskvalitet. Andra menar att service 
handlar om att få hjälp när man behöver och att detta ska vara samma över hela 
kommunen. Särskilt viktiga funktioner beskrivs vara bredband, post, handel, tankning 
och kontanter.  
 
Huvudfråga 3 

-

 Vad för service finns i närområdet? Uppfyller den dina behov? 

Över 60 % av de svarade menar att dessa funktioner finns: 

-  Brevlåda, friluftsområde på vintern, intresseföreningar, möteslokal, 

återvinningsmöjligheter, tillgång till god internetteckning. 

 
Mellan 40 till 60 % av de svarade menar att dessa funktioner finns:  

-  tillgång till god telefonteckning, informationstavla, livsmedelsbutik, hållplats för 

kollektivtrafik. 

34 

 

 
Under 40 % av de svarade menar att dessa funktioner finns: 

-  Apotek, bankomat, postservice (hämta packet), detaljhandel, 

drivmedelsstation, övernattningsmöjligheter, matservering, församling, 
bibliotek, friluftsområde på sommaren, kulturanläggning, idrottsanläggning, 
ungdomsgård, vårdcentral, skolverksamhet, förskola. 
 

Svaret på frågorna varierade eftersom man själv fick definiera vad som räknas till 
närområdet. Vid analysen för denna fråga bör tonvikten ligga på de funktioner som 
finns samt inte finns, nämligen över 60 % samt under 40 %. Det är även en liknande 
fördelning för vad som man tycker finns inom rimligt avstånd. 
 
Den generella bedömningen över hur bra behovet uppfylls på en skala 1 till 10 blev 
1. Det betyder att servicen inte uppfyller människornas behov på både servicetyp och 
avstånd.  
 
Huvudfråga 4 

-

 Vad saknar du för service? 

Det mesta.  
 
Huvudfråga 5 

-

 Vilken service fungerar i dagsläget bra?  

Bredbandsutbyggnaden, sophämtning, postutdelningen (5 dagar i veckan), bra 
öppettider på livsmedelsbutikerna. 
 
Huvudfråga 6 - Vilken service behöver förbättras? 
Ekonomisk ersättning (kostar att köra bil, egen plogning, sandning).  
 
Citerar svarande:  

Många saker men det är svårt ute i byarna då det bor så få personer, kanske 

att saker går att samordna på bättre sätt så att människor kan bo kvar och 
känna att de ä

r lika värdefulla var man än bo”

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

35 

 

Bilaga 3 

-

 Dialog med näringslivet 

Under november och december 2018 intervjuades lokala aktörer inom näringslivet 
som tillhandahåller grundläggande servicetjänster som är viktiga för medborgare, 
företag och besökare. Det är aktörer som erbjuder försäljning av dagligvaror och 
drivmedel, möjligheten att ta ut pengar samt post- och apotekstjänster.  
 
Nedan följer frågorna som ställdes och en sammanfattning av svaren: 
 
1, Vad erbjuder ni för service idag och hur varierar det över året? 
Svaren finns sammanställda fördelar per aktörer under 

kategorin ” Befintlig tillgång till 

service”

 
2, Av tio köp hur många uppfattar ni använder kontanter och hur skiljer sig 
användningen av betalmedel mellan människor (äldre, yngre, boende på orten, 
turister etc.)? 
Generellt är det 20 till 40 procent som betalar med kontanter i livsmedelsbutikerna i 
Bjurholms kommun. Det är främst äldre som betalar med och vill ta ut kontakter, även 
turister beskrevs vara mer benägna att betala med kontakter än ortsbor. Den 
allmänna trenden är att behovet av kontakter minskar. Skillnaden mellan 
lanthandlarna (Agnäs, Balsjö) och centralortsbutikerna (ICA, COOP) var obefintliga.  
 
När det gäller drivmedelsstationerna är det endast en aktör, nämligen Mikael 
Isaksson bensin & service AB, som erbjuder möjligheten att betala med kontakter då 
macken är bemannad.  
 
Banken i centralorten hanterar numera inga kontakter.   
 
3a, Hur fungerar hemsändningsbidraget och vad kan förbättras? Denna fråga 
ställdes till lanthandlarna (Agnäs, Balsjö, Örträsk) som idag erbjuder hemsändning 
samt får hemsändningsbidrag av kommunen.  
 
Generellt tycker lanthandlarna att hemsändningsbidraget är en bra möjlighet för att 
bibehålla sitt kundunderlag samt att ersättningsnivån per leverans är på en rimlig 
nivå.  
 
Det finns dock ett allmänt missnöje att butikerna inte får ersättning för leverans av 
dagligvaror till hushåll i centralorten. Speciellt när hemtjänsten hänvisar personer 
som inte har förmågan att göra inköp på egen hand till lanthandlarna. Lanthandlarna i 
sin tur tar inte betalt för tjänsten samt att ersättning från kommunen uteblir. Det blir i 
dessa fall inte ekonomiskt gynnsamt.  
 
Vissa lanthandlare pekar också på att kommunen bör bevilja ersättning för 
hemsändning oavsett om butiken är den närmaste eller inte samt att ersättning bör 
beviljas för mer än en gång per vecka. I dagsläget förekommer det att vissa 
lanthandlare kör ut hemsändning utan ersättning, eftersom man inte vill neka sina 
stamkunder och hänvisa till annan butik eller ta betalt för en kompletterande 
handling. Det känns fel.  

36 

 

 
Det har även framkommit att lanthandlarna under leveransen av dagligvaror har 
behövt avlasta kunden med andra sysslor. Det finns delade meningar huruvida det 
verkligen är lanthandlarnas ansvar och om den kontakten är bra eller dålig.  
 
Kopplat till fakturering finns det en önskan att endast behöva sammanställa 
hemleveranserna per månad, än att skriva ner per vecka. I dagsläget innebär det en 
blankett per vecka, vilket motsvarar fyra blanketter per månad istället för en. 
 
Lanthandlarna har främst beviljat äldre personer till hemsändning, men i vissa fall har 
även barnfamiljer fått möjligheten. Det sker ingen kontroll, utan man litar på kunden. 
 
3b, Om det skulle finnas möjlighet att söka hemsändningsbidrag, hade det varit 
av intresse? 
Denna fråga ställdes till centralortsbutikerna (ICA, COOP) som idag 
inte erbjuder hemsändning samt är inte är beviljad hemsändningsbidrag av 
kommunen. 
 
Båda aktörerna är intresserade och ser positivt på möjligheten, då det är ett sätt att 
bibehålla kundunderlaget. Man vill föra en vidare dialog med kommunen. 
 
4, Vad ser ni för utmaningar idag och i framtiden?  
Livsmedelsbutikerna är överens om att det är svårt att få kunderna att fortsätta 
handla på orten. Konkurrensen från andra butiker är stor, främst från Vännäs och 
Umeå, då dessa butiker kan ha lägre priser och ett större sortiment. Det handlar 
också om svårigheter att nå ut till nya målgrupper.  
 
Lanthandlarna (Agnäs, Balsjö) menar också att kraven nationellt, från koncernen 
samt andra bolag är svåra att klara av utan bidrag. Det handlar främst om att 
uppgradera utrustningen, energieffektivisteringar samt arbetsmiljöåtgärder etc. 
Centralortsbutikerna (ICA, COOP) känner också av de ökade kraven. 
 
För drivmedelsstationerna handlar det om att lyckas anpassa sig till förändrad 
efterfrågan på drivmedel, men också varor i butiken. Banken nämnde inga 
utmaningar. 
 
5, Står ni inför kommande investeringar? Stora/små? 
Alla livsmedelsbutiker, förutom COOP, står inför byte av kylar och frysar. Det är 
högre kylkrav som gör att förnyelse behöver ske.  
 
Lanthandlaren i Agnäs har en tanke om att eventuellt bygga ut lagret, då 
leveranserna av varor behöver organiseras på ett smidigare sätt. Lanthandlaren i 
Balsjö har också en tanke om att bygga ut, främst för att få mer plats i butiken samt 
att utöka posttjänsterna. Centralortsbutiken COOP har nyligen gjort förändringar, 
medan ICA inte har nämnt några planer.  
 
Den enda drivmedelsstation som har nämnt en plan är Mikael Isaksson bensin & 
service AB som gärna vill vara med och utveckla en rastplats vid korsningen. Banken 
nämnde inga planer.   

37 

 

6, Vad skulle andra aktörer kunna underlätta för er? 
Det finns en önskan bland livsmedelsbutikerna och drivmedelsstationerna att 
kommunen fortsätter hjälpa näringsidkarna att hålla sig uppdaterad vad för bidrag 
som man kan söka. En del butiker och stationer vill också få hjälp att skriva 
ansökningarna.  
 
Det fanns även önskningar att den allmänna tillgängligheten och attraktiviteten 
stärks, men hur det skulle ske lämnades osagt.