TJÄNST DATORARBETSPLATS
Uppgjord
Security
Lars Nyström
Dokumentansvarig/Godkänd
Datum
Rev
Nr
2015-08-12 2.1
Sidan 1 av 6
Definition av tjänst
Datorarbetsplats
Innehållsförteckning
Grundtjänst ................................................................................................................................. 2
Kapacitet..................................................................................................................................... 2
Tillgänglighet ............................................................................................................................. 2
Utbildning................................................................................................................................... 2
Support ....................................................................................................................................... 3
Avgränsningar ............................................................................................................................ 3
Beskrivning av datorarbetsplatstjänstens innehåll ..................................................................... 4
TJÄNST DATORARBETSPLATS
Uppgjord
Security
Lars Nyström
Dokumentansvarig/Godkänd
Datum
Rev
Nr
2015-08-12 2.1
Sidan 2 av 6
Grundtjänst
Informatikenheten tillhandahåller ovanstående innehåll som en volymtjänst. Varje
enskild dator betraktas inte som en tjänst i sig utan tjänsten avser den sammantagna
funktionaliteten för samtliga datorarbetsplatser på enheten. Tjänsten bedöms vara
tillgänglig om minst 75% av datorarbetsplatserna är fungerande.
Datorarbetsplats underhålls kontinuerligt med drift- och säkerhetsrelaterade
uppdateringar.
Kontinuerligt utbyte av hårdvara (datorer) sker med ett intervall på 4 år.
Informatikenheten utför installation av programvaror enligt äskandeprocess.
Informatikenheten upprätthåller kompetens på tjänstens ingående komponenter.
Informatikenheten bevakar att datorarbetsplats fyller de behov och möter de krav som
beslutade tillämpningar (programvaror, system, övrig utrustning) ställer.
Kapacitet
Samtliga datorarbetsplatser är under normal drift (ej planerad service/underhåll) möjliga
att använda.
Undantag: Service- och underhållsbehov på enskilda datorer.
Viss kapacitet på enskild datorarbetsplats utlovas inte, eventuella problem hanteras via
kundtjänst.
Tillgänglighet
Med datorarbetsplatsens tillgänglighet menas att den kan användas för inloggning i
VLL-domänen. Att gemensamma resurser som G: och H: samt tillämpningar som
programvaror och system finns tillgängliga via genvägar och att utskrifter fungerar.
Datorarbetsplatsen är tillgängligt dygnet enligt beskrivning i SLA. Undantaget är i
förväg planerade och aviserade underhållsåtgärder såsom tekniskt underhållsarbete i
driftmiljön mm.
Utbildning
Ingen utbildning ingår i denna tjänst.
TJÄNST DATORARBETSPLATS
Uppgjord
Security
Lars Nyström
Dokumentansvarig/Godkänd
Datum
Rev
Nr
2015-08-12 2.1
Sidan 3 av 6
Support
Full support tillhandahålls via Servicedesk VLL vardagar 08:00-17:00.
Driftrelaterade problem kan dygnet runt rapporteras via Servicedesk VLL.
Beredskap för hantering av driftproblem av central karaktär finns tillgänglig dygnet runt
alla dagar. Problem med enskilda datorer hanteras inte under beredskapstid.
Avgränsningar
Enbart genom den standardiserade konfigurationen tillhandahålls datorarbetsplatsen. Det
innebär att hårdvara och mjukvara är beslutad enligt de upprättade beslutsprocesserna i
VLL. Tjänsten innefattar inte möbler eller ergonomiprodukter som t ex armar till
bildskärmar, sk mousetrapper mm.
TJÄNST DATORARBETSPLATS
Uppgjord
Security
Lars Nyström
Dokumentansvarig/Godkänd
Datum
Rev
Nr
2015-08-12 2.1
Sidan 4 av 6
Beskrivning av datorarbetsplatstjänstens innehåll
Ingår i standard
Basnivå (enkel)
Som tillägg
Hårdvara
stationärt enligt
av VL fastställd
standard
-Dator
-Tangentbord
-Mus
-En fast
nätverksanslutning per
enhet ingående i
funktionshyra
-Dator
-Tangentbord
-Mus
-Dokumenthanterings-
utrustning
Val av utrustning i
samråd med
Informatikenheten
baserat på
produktstandarder och
rekommenderade
utskriftsvolymer.
Hårdvara
bärbart enligt av
VL fastställd
standard
-Dator
-Dockningslist
-Tangentbord
-Mus
- En fast
nätverksanslutning per
enhet ingående i
funktionshyra
-Dator
-Dockningslist
-Tangentbord
-Mus
-Dokumenthanterings-
utrustning
Val av utrustning i
samråd med
Informatikenheten
baserat på
produktstandarder och
rekommenderade
utskriftsvolymer.
Programvara
-Operativsystem
-Antivirusprogramvara
-Säkerhetsuppdateringar
för microsoftprodukter
-Infrastrukturlicenser
(åtkomst till VLLs
system)
-Tillgång till internet
-Kontorsprogramvara
enligt beslut och gällande
licensavtal
-Tillgång till övriga
programvaror enligt
separat överenskommelse
-Operativsystem
-Antivirusprogramvara
-Säkerhetsuppdateringar
för microsoftprodukter
-Infrastrukturlicenser
(åtkomst till VLLs
system)
-Tillgång till internet
Kontorsprogramvara
Lotus Notes
Anslutna resurser -AD kontrollant -
verifiering och styrning
via gruppregler
-Filserver - tilldelning av
diskutrymme (hemkatalog,
1gb/användare +
-AD kontrollant -
verifiering och styrning
via gruppregler
-Filserver - tilldelning
av diskutrymme
(hemkatalog,
TJÄNST DATORARBETSPLATS
Uppgjord
Security
Lars Nyström
Dokumentansvarig/Godkänd
Datum
Rev
Nr
2015-08-12 2.1
Sidan 5 av 6
gemensam lagring, 50
mb/dator med
funktionshyra
-Backup och restore för
data som lagras på
filserver
1gb/användare +
gemensam lagring, 50
mb/dator med
funktionshyra
-Backup och restore för
data som lagras på
filserver
Service och
support
-Erhålls via Servicedesk
VLL och med de
systemstöd som
Informatikenheten
använder
-Erhålls helgfria vardagar
0800-1700 för enskild
dator
-Erhålls 0/24 alla dagar för
infrastrukturkomponenter
(se rubrik ”Anslutna
resurser” ) som är
avgörande för
datorarbetsplatstjänstens
funktion
-Prioritering av ärenden
sker Servicedesk VLL i
dialog med kund. De
nivåer för prioritering som
finns är Driftstopp, Akut,
Brådskande och
Turordnat. Vilken nivå
som används baseras på en
kombination av ärendets
angelägenhetsgrad och
vilken påverkan ärendet
har på verksamheten totalt
sett.
Gällande tider för
respektive
prioriteringsnivå träffas i
separat SLA (Service
Level Agreeement)
överenskommelse mellan
Servicegivare och
Beställare.
-Åtagandet förutsätter att
Support 08:00-17:00
Support jourtid
TJÄNST DATORARBETSPLATS
Uppgjord
Security
Lars Nyström
Dokumentansvarig/Godkänd
Datum
Rev
Nr
2015-08-12 2.1
Sidan 6 av 6
all installation av
programvara sker via
Informatikenheten. För
programvara som
installeras eller
information som lagras
lokalt på enskild dator tar
Informatikenheten inget
ansvar för.
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Definition%20av%20tj%C3%A4nst%20datorarbetsplats.pdf
Inga som matchar logg in markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.