REGION VÄSTERBOTTEN 
Box 443, 901 09 Umeå, Sweden 
VISITOR  Västra Norrlandsgatan 13, Umeå 
PHONE  +46 90 16 57 00   FAX  +46 90 77 05 91 
www.regionvasterbotten.se   info@regionvasterbotten.se 

FAKTURA / INVOICE 
Region Västerbotten, Box 65, 832 21 Frösön, Sweden 
Organisationsnummer / Corporate identity number  222000-2434 
VAT-nr  SE222000243601 
Bankgiro 245-8354   Plusgiro 34551-2 

 

 

 

 

 

Förstudie gemensam larmcentral Västerbottens län 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Projektledare: Stefan Bygdeson 

 

2 (14) 

Förstudiedirektiv…………………………………………………………………3

,4 

 

Sammanfattning…………………………………………………………...……

 

Ekonomi…………………………………………………………………………

.5,6 

 

Förvaltning………………………………………………………………………

.7 

 

Service…………………………………………………………………………

..8 

 

Tekniska förutsättningar………………………………………………………

.8,9 

 

Intervju Värnamo 

kommun…………………………………………………….

10 

 

Intervju Hudiksvall……………………………………………………………

..11 

 

 

Studiebesök Örnsköldsviks larmcentral……………………………………..

12 

 

Summering……………………………………………………………………

..13 

 

Ordlista…………………………………………………………………………

..14 

 

 

 

 

3 (14) 

 

 

Förstudie gemensam larmmottagning i Västerbottens län. 
 

 

 

Projektledare 

 

Stefan Bygdeson 

Projektperiod 

 

augusti 

-

 december 2014 

 
Bakgrund  
 
Sveriges kommun och landsting (SKL) lanserade under 2014, inom 
överenskommelsen 

evidensbaserad praktik (EBP) konceptet ”Trygghet, service 

och delaktighet i hemmet genom 

digital teknik”. För äldre och personer med 

funktionsnedsättning ska digital teknik komma till större nytta och ge möjligheten 
att bo kvar i sin hemmiljö, känna trygghet och delaktighet.  
 
Sedan tidigare tillhandahåller samtliga kommuner i regionen trygghetslarm. Den 
påbörjade digitaliseringen av det fasta telenätet medför att analoga larm kommer 
att bytas ut mot digitala. Även delar av det fasta telenätet kommer att ersättas av 
mobil telefoni. Trygghetslarmen och nya trygghetstjänster kommer att använda 
den digitala tekniken och i många fall även samma bärartjänster d.v.s. bredband, 
mobilt 3G/4G eller fasta telenätet.  
 
Två kommuner i regionen hanterar för närvarande sin larmmottagning inom sin 
egen organisation. Frågeställningen om möjligheterna till samarbete mellan 
kommunerna av larmmottagning har framkommit inom projektet digitala 
trygghetslarm men kommer även att 

behöva belysas inom projektet ”Trygghet, 

service och delaktighet” vid pilottest av natt tillsyn. 

 

 
Syfte 
 
En förstudie av grundförutsättningarna för en gemensam mottagning för 
trygghetslarm och Trygghetstjä0nster i regionen.   
 
Identifierat behov  
Några kommuner upplever att nuvarande externa tjänsteföretag har långa 
svarstider och att återkopplingen på larm som inte fungerar varit bristfällig. I vissa 
fall har dialektala skillnader både hos brukaren av larmet samt hos 
larmmottagarens skapat osäkerhet. De flesta av larmen är enligt statistik inte 
akuta larm som kräver lokal närvaro. En lokal kännedom hos larmmottagaren om 
brukaren skulle kunna förenkla hanteringen och skapa ökad trygghet för 
brukaren.     
 
 
 
 
 
 

 

4 (14) 

 
Frågeställningar 
 
 

  Finns det ekonomiska fördelar vid samarbete av larmmottagning? 

  Hur kan förvaltningen av gemensam mottagning för larm och 

trygghetstjänster organiseras?  

  Kan servicen och tryggheten förbättras med kortare svarstider och lokal 

kännedom? 

  Tekniska förutsättningar för ett samarbete mellan vårdgivare.  

  Omvärldsbevakning, sker det kommunala samarbeten i övriga regioner? 

  Övriga tjänster som t.ex. sensorer, natt tillsyn via kamera, kan även dessa 

trygghetslarm hanteras gemensamt i samma organisation. 

  Juridiska förutsättningar för samarbete larmmottagning enligt lagstiftningen 

inom Socialtjänstens område.  

 
  
Resultat och leverans från förstudie  
En förstudierapport som belyser frågeställningarna och som kan ligga till grund 
för ett beslut om fortsatt utredning och ett framtagande av en detaljerad vald 
lösning i en fördjupad lösningsspecifikation för intresserade kommuner.  
  
Mål  
Lösningsförslag på samverkan mottagning larm och trygghetstjänster samt 
förväntade effekter, redovisas i en förstudierapport.   
  
Rapportering  
Redovisning för socialchefsgruppen den 28 november.   
 
Beställare  
Projektet beställare är samtliga socialchefer inom Region Västerbotten samt 
Region Västerbotten genom Magnus Rudehäll IT-strateg  
 
Tidsplan  
En slutrapport leveraras senast 2014-12-31.  
 
Organisation  
Styrgrupp: e-Västerbottens ledningsgrupp. 
Referensgrupp: Socialchefsgruppen, Nätverk digitala trygghetslarm.  
Projektledare: Stefan Bygdeson Robertsfors kommun.  
  
Finansiering  
Projektet finansieras via stimulansmedel inom stödområdet EB 
 
 
 
 

 

5 (14) 

 
Sammanfattning 
 
I förstudien har intervjuer skett med personer ansvariga för trygghetslarmen i 
respektive kommun för att kunna få en uppfattning om intresset av en regional 
larmcentral 

”Västerbottens larmcentral

. Utöver det har studiebesök utförts på 

Örnsköldsviks kommuns larmcentral. Alla 15 tillfrågade kommuner i länet var 
positiva till en gemensam larmcentral och såg det som en resurs och möjlighet att 
ytterligare förbättra kvalliten för brukare och personal 
 
Frågeställningar inför bildandet av larmcentral  
 
Ekonomi 
Det har varit svårt att få en klar bild om vad enbart larmmottagning kostar för 
varje kommun. Detta som ett resultat att kostnaden är svårdefinierbar eftersom 
det ofta ligger sammanslaget med kostnader som exempelvis, serviceavtal, SIM 
korthyra, larmhyra etc.   
 
I förstudien kan man däremot få en inblick i vilka kostnader som kan tänkas 
komma vid bildandet av en gemensam larmcentral.  
 
Investeringskostnader i material samt förbrukning av el etc. är inte inräknade då 
elen förväntas ingå i lokalhyran.  
 
Antalet anställda är en uppskattning beräknat på treskift efter bemanningen på 
larmcentralen i Ö-vik. På larmcentralen i Örnsköldsvik är det fem heltidsanställda 
samt två timanställda på 1400 anslutna larm med ca 40 000 mottagna larm per 
år. Dessa operatörer har även kommunens växel och automatlarm från 
fastigheter, kameraövervakning på skolor efter kl 21:00, kameraövervakning på 
några industrifastigheter samt industridammar.  
 
Inget utöver trygghetslarm är beräknat i kalkylen eftersom förstudien enbart 
inriktat sig på att undersöka kostnader för mottagning av trygghetslarm och e-
tjänster i en gemensam larmcentral.  
 
Siffror för eventuell hyra av trygghetslarm har lagts in som en utgift. Summan är 
dock en uppskattning och sannolikt lägre vid upphandling. Kostnaden gäller om 
hela Västerbottens län skulle hyra sina trygghetslarm där larmcentralen går in 
som central upphandlare för länet. 
 
 
 
 
 
 
 

 

6 (14) 

 
 
 

 
 

 

Poster 

Utgifter 

Differentiering 

Inkomster 

Personal 8 st heltid  

22 000 i mån x 12 = 264 000 

Kostnad arbetsgivaren 370 

000 år X 12 mån / 8 personer

 

2 960 000 

 

 

Chef larmcentral  

30 000 mån x 12 = 360 000 

Kostnad arbetsgivaren 466 

000 kr år 

466 000 

 

 

Hyra lokal 75 kvm / år 

57 600 

 

 

Hyra Molntjänst Larm 

mottagning 

10.50 kr x 4800 larm 

50 400 mån x 12 mån 

(9kr x 4800 larm x12 mån 

518 400) 

604 800 

 

 

Leasing av trygghetslarm  

år 15 kr x 4800 larm x 12 mån  

864 000 

 

 

Debitering larmhyra170 kr x 

4800 larm =816 000 x 12= 

 

 

9 792000 

Summa utgifter larmcentral 

Kostnad larm/mån 4800 larm 

ger en bärande kostnad på  

86 kr/larm 

4 958 400 

 

 

Summa  

4 958 400 

4 833 600 

9 792000 

Differentiering  

 

4 833 600 

 

 
 
 
 
 

Specificering av kostnader

  

 

7 (14) 

 
Förvaltning 
 
En tänkbar huvudman för larmcentralen är Region Västerbotten då regionen har 
en juridisk överbyggnad som redan är i drift och kan stå som huvudman i en 
länssamverkan. Region Västerbotten kan sedan ge i uppdrag till annan utförare 
att driva larmcentralen i skarp drift. 
 
Reflektion  
En regional larmcentral bör drivas i samförstånd mellan länets kommuner där det 
i varje ansluten kommun finns en grupp bestående av exempelvis; socialchef, 
larmansvariga, it chef, MAS, enhetschef i hemtjänsten. Dessa kunde då 
förslagsvis bilda en styrgrupp i varje enskild kommun. Utöver detta kanske utse 
representanter i varje kommunerna som bildar ett nätverk och har återkommande 
möten med chef för larmcentralen. Detta för att stämma av nöjdhet samt 
diskutera eventuellt inkomna synpunkter eller önskemål från personal och 
brukare. Att involvera brukaren/kunden av trygghetslarmet i det gemensamma 
utvecklingsarbetet torde främja en positiv utveckling. Återkommande 
systematiska mötesplatser bör nog inräknas för att stärka kunskapen i larmkedjan 
och verka för en hög nöjdhet både hos brukaren/kunden samt till personalen. 
Genom att kontinuerligt inhämta kunskap får man in mycket värdefull information 
vilket gör att det kan bedrivas en ständig utveckling. Utöver det så skapas nätverk 
mellan yrkesgrupper från hela länet. Ska landstinget involveras i förlängningen 
bör det även finnas representanter i teamet från dem. 
 
Kostnaden för trygghetslarmet för brukaren bör vara lika för varje ansluten individ 
till larmcentralen oavsett kommun. Denna summa bör beräknas utifrån 
driftskostnad för larmcentralen. På så sätt skapas en bättre översikt av 
totalkostnaden för länet samt minskar orättvisor i form av olika utdebiteringar till 
brukarna eftersom alla får samma taxa för larmet oavsett huvudman.  
 
Vidare bör en översikt göras om ett samarbete över länsgränserna mellan 
larmcentraler. Detta då kommuner som ligger på gränsen till nästa län bör i akuta 
situationer kunna sammarbeta med personal från angränsande län. Situation kan 
uppstå då personal från angränsande län befinner sig närmre den larmande 
brukaren än personal i det egna länet. Sannolikt borde det i förlängningen minska 
den totala samhällskostnaden. Detta möjliggörs genom lokalkännedom om länets 
geografi och de anslutna brukarna blir större bland personal i en länslarmcentral 
som arbetar med samverkan. 
 
Lägger man till Rakel systemet i centralen kan man nog se larmkedjan som 
komplett då den täcker i stort sett hela Sveriges yta med en säker 
kommunikation. Rakel kan användas av både brukare och personal där inget 
annat fungerar och för ensamarbetande personal detta ger en större trygghet då 
man direkt kommer till larmcentralen. Rakelsystemet har inbyggd talfunktion med 

 

8 (14) 

positionering där operatören kan larma polis, ambulans el brandkår och samtidigt 
kommunicera med den larmande personen under tiden utryckning pågår. 
 
Eftersom kommun och landsting är politiskt styrda verksamheter kan villkor 
förändras i samband med budgetarbete vid maktskifte eller att ekonomiska 
förutsättningar förändras under mandatperioden. Därför förutsätter en liknande 
satsning blocköverskridande överenskommelser med en långsiktighet för driften.   
 
 
Service 
 
Genomgående har kommunerna i Västerbotten svarat positivt på frågan om 
intresse finns för att ingå i en egen länslarmcentral. Intresse finns om det kan 
medföra lägre kostnader och öka kvalliteten med exempelvis kortare svarstider 
samt minskade av dialektala problem. Andra önskemål var möjligheten till 
användandet av nattkamera styrd från larmcentralen där larmcentralen 

”går 

in

” 

och gör natt tillsyn när det inte krävs någon åtgärd utan enbart är ett 
tillsynsbesök. En nattkamera är en typ av webbkamera som sköts via 
larmcentralen med schemalagda besök enligt biståndsbeslut samt godkännande 
av brukare.  
 

Giraffen

” var något som

 framkom som ett önskemål att använda där det är långt 

mellan besök hos brukare. Detta hjälpmedel kan då bli ett verktyg som 
larmcentralen använder dagtid för att göra en koll hemma hon brukaren. Det 
sköts via samtal och videobild. Sen kan larmcentralen enkelt meddela 
hemtjänsten om aktuell status.  
 
Reflektion 
Lokalkännedom bör sannolikt vara bättre med en regional larmcentral eftersom 
personalen har bättre kunskap om lokalgeografin i Västerbotten. Det borde 
underlätta eftersom personalen kan genom lokal media ha en bättre koll på väder 
och trafikstörningar mm. gällande länet.  
 
Tekniska förutsättningar 
 
Med dagens utbyggnad av fibernät och 4G så ökar möjligheten för samarbete 
mellan vårdgivare då uppkoppling förenklar e-hälso lösningar. Som ett exempel 
ges 

vårdrummet i Slussfors

, Storumans kommun. Där kan individen sköta viss 

provtagning själv med hjälp av hemtjänstpersonal. Detta görs möjligt då kvalitén 
på överföring och hastighet ständigt förbättras och ger bättre möjligheter till ljud 
och bild kommunikation av hög kvalitet. 
 
En rekommendation från SKL är att vid nybygge och renovering av service och 
trygghetsboenden sätta in uttag för IT som bara är till för larm och 
trygghetstjänster. Detta syftar till att öka säkerheten och förenkla för installatören 
eftersom kommunen står som ägare till dessa uttag oavsett entreprenör.  

 

9 (14) 

 
Ett högt säkerhetstänk vid en eventuell uppstart är ett måste både vad det gäller 
drift och datalagring av uppgifter och statistik, vidare kommer det inte beröras i 
förstudien då det finns gott om material och kunskap om ämnet i länet sedan 
tidigare. 
 
Med SCAIP protokollet får man en framtidssäker plattform då denna är/kommer 
bli den standard som efterstävats från användare i organisationen under många 
år. Med kombinationen av m2m kort och callbackfunktion får man god säkerhet 
och bra kommunikation i en helt digital larmkedja.  
 
Vid ett eventuellt bildande av gemensam larmcentral har man i Västerbotten bra 
möjlighet till en god redundans detta genom ett väl utbyggt data nät i länets 
Infrastruktur vilket bidrar till en mycket god spridning av datalagrings kapacitet 
mellan servrar knutna till larmcentralen. 
 
Reflektion  
Genom att använda samma teknik kan man göra en bedömning av 
rörelseförmåga med samma kamera som används nattetid, eller giraffen samt 
utbildad hemtjänstpersonal som är på plats hos brukaren. Där finns möjligheter 
att använda larmcentralen som en gemensam knutpunkt mellan kommun och 
landsting. På andra sidan finns uppkopplade sköterskor, rehab personal eller 
läkare som på distans kan göra en bedömning. Detta sparar då både tid och 
pengar genom att minska långa transporter för enklare ärenden. Vilket leder både 
till en minskad miljöpåverkan samt en effektivisering i användnigen av resurser.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

10 (14) 

 
Samtal med Värnamo Kommun, Katarina Gustavsson: Larmansvarig
 
 
Värnamo kommun blev med relativt kort tidsintervall tvingade att byta 
larmmottagning och lade ut det på upphandling. Både Tunstall och Care Tech 
svarade där Care Tech var klart billigast på 

en ”

utbruten larm 

mottagning”

 

(molntjänst) med ett pris på 13 000 kr för 850 larm = 15,29 kr i månad per larm. 
 
Det var vissa störningar i datatrafiken vid uppstarten b.la med kommunens 
brandvägg, detta löstes ändå relativt snabbt. Katrina menar att det har blivit fler 
driftsstörningar med larmen sedan de gick utanför kommunen med larm 
motagningen än då de hade egen i kommunen stationerad larmmottagnings 
utrustning. 
 
De har egna sim kort i GSM larmen och debiterar 100 kr för kommunikationen 
samt 164 kr i hyra på larmet totalt 264 kr i månaden till brukaren. En önskan finns 
att utrusta larmen med M2M kort som klarar samtal. En annan önskan var en 
gemensam faktura för alla sim kort som används i trygghetslarmen för att 
underlätta konteringen av dessa. 
 
 
Samtal med Värnamo kommun, Anita: Larmoperatör 
 
På larmmottagningen jobbar dagtid en personal vid en dator där larmen kommer 
från brukarna upp på skärmen samtidigt som det från larmet inringande samtalet 
kopplas upp via telefon. Efter samtalet med brukaren avslutats ringer Anita ut 
larmgruppen som brukaren tillhör. Anita upplever svarstiderna blivit bättre med 
egen utbruten larmmottagning och att den dialektala tidigare upplevda problemen 
blivit mindre jämfört med när de hade trygghetscentralen i Malmö.  
 
En fördel med att använda sig av molntjänsten är att trygghetscentralen tar larm 
som inte hinns med i samband med byte mellan natt o dag personal i 
hemtjänsten dvs. om ingen svarar hos dem så kopplas larmet till 
trygghetscentralen i Malmö. 
 
Nattlarmen tas emot av trygghetscentralen i Malmö då operatören i Värnamo 
kopplar över larmen dit när denna slutar kl. 21:00. Summering av samtalet med 
Anita är att de i huvudsak är nöjda med lösningen och att en mindre larmcentral 
ger en större lokalpersonkännedom. Det ger en bättre koll på larm frekvensen 
hos brukarna vilket leder till en bättre översikt med snabbare insatser vid ett 
avvikande larm beteende. 
 
 
 
 
 

 

11 (14) 

 
Samtal med Hudiksvall, Madeleine Hedin: projektledare egen 
larmmottagning Gävleborgs län. 
 
Gävleborg har skickat ut ett förfrågningsunderlag till alla kommuner kring intresse 
om bildande av egen larmcentral. De hade inte 2014-09-30 fått in några svar.  
 
Frågeställningarna liknar de som ställts från vår förstudie. 
Dom har provat nattkamera hos 9 brukare med mycket bra erfarenheter från 
både brukarna och personalen. Brukaren upplevde att den personliga integriteten 
var bättre då det inte kom in folk på natten med ficklampa och lyste på dem då de 
oftast vaknade i samband med besöket. Kameran de testade var från Joice care 
och den var aktiv mellan 21-07. Nattpatrullen tilläts då göra sitt tillsynsbesök när 
de åkte förbi kontoret. 
 
De testade även nära tjänsten via kamera kopplad till TV. Upplevda problem var 
att Tv:n kunde 

hänga sig

 och bilden låstes så inga kanaler gick få fram. Nära 

tjänsten är en typ av besök där man använder sig av rörlig media via TV 
apparaten och kommunicerar med ljud och bild. Där har de en utrustning hemma 
hos brukaren som de kopplar ihop med Tv:n och IT.  
  
Madeleines rekommendation var att i stället använda sig av en surfplatta med sim 
kort eller mot ett trådlöst nätverk då den lösningen inte inkräktar på andra media 
och riskera att bilden på Tv:n låser sig. 
 
I Gävleborgs län finns ca 6000 larm spridda på 10 kommuner där projektledaren 
också har tänkt i banor som involverar enklare bedömningar på distans mot 
landstinget för minskade kostnader och ökad tidsbesparing för länet i stort. 
 
De ser e-hälsosatsningen som en stor vinst och möjlighet att bygga in i en 
gemensam larmcentral för länet där landstinget finns med som en tänkbar 
delägare i larmcentralen. Det skulle leda till utökade resurser och möjligheter till 
samverkan kring e-hälsa. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

12 (14) 

 
 
Studiebesök Örnsköldsviks larmcentral, Jonas Hägglund:
 chef 
larmcentralen Örnsköldsvik. 
 
Larmcentralalen har ca 1300 anslutna trygghetslarm men tar även fastighetslarm, 
automatiska brandlarm och svarar på växelsamtal till Ö-viks kommun. 
Centralen är byggd enligt senaste skyddsklass och klarar allt utom EMP = 
Atomskydd. 
 
Operatörerna som jobbar vid larmcentralen har inte formell vårdutbildning men 
goda sociala egenskaper bra simultankapacitet och lång erfarenhet av yrket.  
De jobbar i tre skift om: 07:30-13:45 /  13:45-20:30 /  20:30-07:30  för 
operatörstjänst 1, samt dagskift 08-17:00 för operatör 2.  
De har 5 heltidstjänster och 2 tjänster på timmar. 
 
Centralen tar totalt 50-60 000 larm per år varav 40 000 är trygghetslarm. Vi 
besöket hade det efter 15 timmars drift mottagits 172 trygghetslarm. Vid 
mottagande av larm loggas allt och förs in i en för varje ansluten brukare unik 
mapp. I mappen finns all nödvändig information kring brukaren. Alla inkomna 
larm rings ut till kopplad hemtjänstgrupp.  
 
Nattpatrullen använder sig av Rakeltelefoner mellan 21-07:30 detta för att öka 
säkerheten då det är ett ensamarbete. Vid aktivering av trygghetsknappen går 
larmet direkt till larmcentralen som registrerar och tillkallar närmaste hjälp. 
Kostnaden för Rakel abonnemanget ligger på 135 kr i månaden/enhet. 300 Rakel 
abonnemang är anslutna till centralen. Alla siffror är 2013 års uppgifter. 
 
Ö-vik har ett inarbetat system vid inkommit larm. Om ingen i hemtjänstgruppen 
svararar på larmutropet kontaktas jourhavande brandmän som ligger närmast 
den larmande brukaren. Dessa åker då ut i två stycken till den som larmat, detta 
görs för att ingen ska bli utan hjälp och riskera bli liggande i hemmet.   
I Ö-viks kommun finns 10 brandkårer inklusive den på heltid bemannade 
brandstationen Ö-vik. 
 
Kommunen sköter själva all upphandling av trygghetslarm och i dagsläget 
används Neat som leverantör för trygghetslarm, pris för hyra av trygghetslarmet 
till brukaren ligger idag på 207 kr.  
 
Ö-vik ser positivt på en samverkan över länsgränsen då det finns flertalet orter 
som ligger närmre Västerbotten och vise versa där det vid akuta situationer kan 
bli kortare körsträckor och snabbare inställelse från båda länsgränser. Uppstår 
sådana situationer blir det enklare än att ta en larmpatrull som är på väsentligt 
längre avstånd i den egna kommunen/länet. 
 
 

 

13 (14) 

 
Summerande reflektioner: 
 
Fördelarna med Västerbottens larmcentral är många då vi kan hålla oss 
uppdaterade på ny teknik inom området. Larmcentralen blir då ett nav i länet med 
t.ex. regionsträffar för larmombud, tekniker, It folk, till larmkedjan knutna 
personer. Det leder till ett erfarenhetsutbyte samt ges möjlighet till 
länsgemensamma utbildningar, föreläsningar, studiebesök inom ämnet larm och 
trygghetstjänster.  
 
Det kan ge förutsättningar att stärka kunskapen och kompetensen samt bidra till 
en bättre sammanhållning mellan olika yrkeskategorier i kommunerna. Utöver det 
ges möjligheten att styra utvecklingen i den riktning länet vill ha. Det ger även 
möjlighet till större upphandlingar av teknik med ett bättre förhandlingsläge då 
stora upphandlingar kan utföras.  
 
Med gemensam larmcentral ökar möjligheten till samverkan över 
kommungränserna vid akuta behov då centralen får en övergripande bild av hela 
regionen och kan omdirigera larmpersonal där det är aktuellt med snabba 
insatser. 
 
Möjlighet till positionering är en annan faktor som kan/bör tas med i larmcentralen 
där larmoperatören kan se var närmaste bil/personal befinner sig och skicka 
larmet dit vilket sparar tid och leder till en snabbare insats. Vidare bör man se till 
det faktum att lönekostnader lokalhyror och inkomster i larmcentralen till största 
delen stannar i länet vilket bör ses som positivt för regionen. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

14 (14) 

 
 
Ordlista 
SCAIP 

-

 Social Care Alarm Internet Protocol. 

 

Social Care Alarm Internet Protocol, SCAIP, är ett digitalt protokoll för 
överföring av trygghetslarm till larmcentral. Protokollet är framtaget av en 
svensk branschorganisation tillsammans med av hjälpmedelsinstitutet 

 
Rakel 
- Rakel är vårt nationella kommunikationssystem för samverkan och 
ledning. Det har byggts ut i hela Sverige för att stärka samhällets 
krishanteringsförmåga och underlätta den dagliga kommunikationen hos 
organisationer som arbetar med ordning, säkerhet eller hälsa. 
 
M2M - Maskin till Maskin (M2M) är en teknik som använder sig av både 
trådbunden och trådlös kommunikation för att kommunicera med andra likvärdiga 
enheter. Dessa enheter kan t.ex. vara en sensor som registrerar en rörelse eller 
en mätare som registrerar ett värde och som är sammankopplade med ett 
nätverk (mobilnät, wlan, blåtand etc) till en applikation (mjukvara) som översätter 
och presenterar insamlad data till meningsfull information. 
  
Giraffen
- Giraff lanserades för några år sedan som ett kommande hjälpmedel 
inom äldrevården. En rullande Skype där vårdpersonal, och anhöriga, kan följa 
boende i sina hem utan att fysiskt behöva vara där. 
 
Callback- Personalen ringer upp den larmande från larmcentralen på det 
nummer som anges när larmet sänds. Detta kan ske helt automatiskt och 
personalen kan då via högtalaren i larmet kommunicera med brukaren. Samtalen 
går då via IP-telefoni.