Grundläggande granskning 03/2020
Regionstyrelsen
år 2020
April 2021
Marcus Rönnegard, Ingrid Lindberg och Malin Hedlund
Revisionskontoret
Diarienummer: REV 26-2020
Fot
o:
Ja
n L
indm
ark
2
Innehåll
Styrelsens ansvar enligt kommunallagen
Fullmäktiges uppdrag till styrelsen
4. Regionstyrelsens verksamhet år 2020
Styrelsens beslut om grundläggande styrdokument
Styrelsens budget och ekonomiska åtgärder
Styrelsens delårs- och årsrapporter till fullmäktige
Följsamhet till fullmäktiges reglemente för intern kontroll
Återanmälda delegationsbeslut till styrelsen
Styrelsens uppföljning av verksamhetsmålen
Styrelsens agerande år 2020 under pandemin
5. Regionstyrelsens uppsikt under år 2020
Styrelsens planering av uppsikten
6. Iakttagelser från fördjupade granskningar år 2020
7. Åtgärder med anledning av iakttagelser år 2019
Våra rekommendationer till regionstyrelsen
Bilagor
1. Nedbrytning av revisionsfrågorna
2. Regionstyrelsens uppdrag till regiondirektören under år 2020
3
1.
Sammanfattande analys
Regionstyrelsens resultat och verksamhet
Pandemin medförde att år 2020 var ett mycket speciellt år. Region Västerbotten
ställde om verksamheten för att hantera effekterna av pandemin och ta hand om
patienter som blev sjuka i covid-19. Chefer och medarbetare i regionen uppvisade
god anpassningsförmåga för att hantera det allvarliga läge som uppstod. Regionsty-
relsen hade en låg måluppfyllelse år 2020. Den låga måluppfyllelsen bör dock ses i
ljuset av de svåra omständigheter som regionens verksamheter hade att hantera
under året. Enligt styrelsens årsrapport uppfylldes endast tre av elva verksamhets-
mål.
Styrelsen redovisade ett ekonomiskt överskott med 298 miljoner kronor. Det är
svårt att värdera det ekonomiska resultatet och jämföra utfallet mot tidigare år.
Resultatet påverkades positivt av bland annat av riktade statsbidrag som regionen
fick för att hantera pandemin och av en engångseffekt för pensionskostnader.
Granskningar år 2020 visar att styrelsen hade svårt att styra och kontrollera sitt an-
svarsområde. Svagt tjänstemannastöd och otydliga ansvarsförhållanden bidrog till
svårigheterna. Vi bedömer att styrelsen inte hade tillräcklig styrning och kontroll.
Regionstyrelsen hade inte heller en tillräcklig uppsikt över övriga nämnder och
kommunala företag. Positivt var att styrelsen i hög grad beslutade om styrande do-
kument.
Våra rekommendationer
Rekommendationer till regionstyrelsen:
•
Säkerställ att det finns ett tillräckligt tjänstepersonsstöd för att stärka de
processer som rör styrning, uppföljning och kontroll.
•
Ställ krav på konsekvensbeskrivningar, riskanalyser och kostnadsberäk-
ningar inför beslut om åtgärder. Vid avvikelser måste styrelsen vara aktiv
och fatta nya beslut.
•
Säkerställ en ändamålsenlig metod och redovisning av resultat i förhål-
lande till styrelsens verksamhetsmål.
•
Utveckla kontrollen över de uppdrag som styrelsen lämnar till regiondirek-
tören och andra tjänstepersoner genom att tydligt ange när uppdragen ska
återrapporteras.
•
Se till att analyser och resultat från uppsikten är dokumenterade. Utvär-
dera om bolagens verksamheter är genomförda i enlighet med kommunala
ändamål och kommunala befogenheter senast vid styrelsens beslut om
årsredovisningen.
Rekommendationerna kommer att följas upp i nästa års granskning.
4
2.
Bakgrund och genomförande
Styrelser och nämnder ansvarar för att verksamheten bedrivs i enlighet med mål,
beslut, riktlinjer och föreskrifter som gäller för verksamheten. Styrelserna och
nämnderna ansvarar också för återrapporteringen till regionfullmäktige.
Revisorerna ska enligt kommunallagen årligen granska styrelser, nämnder och full-
mäktigeberedningar. Revisorerna ska pröva om styrelser och nämnder säkerställt
att verksamheten är genomförd på ett ändamålsenligt och från ekonomisk syn-
punkt tillfredsställande sätt. I granskningen ingår också att pröva om räkenskaper
är rättvisande och om den interna kontrollen är tillräcklig.
I sin revisionsplan för år 2019
beslutade revisorerna att genomföra grundläggande
granskningar av Region Västerbottens samtliga styrelser och nämnder. Denna
granskning avser regionstyrelsen.
Iakttagelser i 2019 års granskning
Revisorernas bedömning var att regionstyrelsen år 2019 inte hade tillräckliga resul-
tat. Styrelsen uppfyllde endast ett av sju verksamhetsmål och hade ett underskott
med 101 miljoner kronor. Granskningar visade att styrelsen inte hade processer
och rutiner som säkerställde en tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll. Inte
heller styrelsens uppsikt över övriga nämnder och kommunala företag var tillräck-
ligt utvecklad. Positivt var att styrelsen i hög grad hade beslutat om styrande doku-
ment.
Utifrån sina iakttagelser lämnade revisorerna följande rekommendationer till sty-
relsen:
•
Säkerställ att styrelsen har ett tillräckligt tjänstepersonstöd. Inom flera om-
råden var styrelsens system för styrning och kontroll för svagt utvecklade.
•
Säkerställ att de åtgärder som styrelsen vidtar är tillräckliga. Ställ krav på
konsekvensbeskrivningar vid beslut om åtgärder. Vid avvikelser bör styrel-
sen ställa krav på att regiondirektören lämnar förslag på kompletterande
åtgärder. Vid avvikelser måste styrelsen vara aktiv och besluta om åtgär-
der.
•
Om det är så att styrelsen bedömer att den inte klarar av att genomföra
sitt uppdrag bör styrelsen vända sig till fullmäktige med förslag på åtgärder
så att fullmäktige får möjlighet att ingripa.
•
Fortsätt arbetet med att utveckla uppsikten.
Styrelsens yttrande över 2019 års granskning
I ett yttrande i september 2020 redogjorde regionstyrelsen för de åtgärder den vid-
tagit utifrån revisorernas rekommendationer:
•
Styrelsen uppgav att den hade förstärkt och breddat kompetensen i för-
valtningen genom att anställa en jurist med beredningsuppgifter för ägar-
styrningen av bolag. Även arbetet med att utveckla ärendeberedningen
skulle fortsätta.
•
Styrelsen hade initierat ett arbete som skulle resultera i en förändrad pro-
cess inför 2021 års arbete med regionplan och budget för åren 2022-2025.
5
•
Styrelsen skulle lämna förslag till fullmäktige på åtgärder om det visade sig
att styrelsen inte kunde genomföra sitt uppdrag.
•
Styrelsen skulle utveckla uppsiktsplanen med ökade krav på dokumentat-
ion, uppföljning och bearbetade underlag.
•
Styrelsen uppgav att den i juni 2020 hade utvärderat de kommunala bola-
gen i enlighet med kravet om förstärkt uppsiktsplikt.
•
Det pågick enligt styrelsen ett arbete med att se över strukturerna för den
interna kontrollen för år 2022.
Granskningens syfte och revisionsfrågor
Syftet med denna granskning är att ge underlag till revisorerna för deras ansvars-
prövning av regionstyrelsen. För detta har följande revisionsfrågor besvarats:
1.
Har styrelsen en tillräcklig måluppfyllelse?
2.
Har styrelsen haft en tillräcklig styrning och kontroll över verksamheten
inom sitt ansvarsområde?
3.
Har styrelsen en tillräckligt utvecklad redovisning av måluppfyllelse?
4.
Har styrelsen lett och samordnat förvaltningen av regionens angelägen-
heter i tillräcklig utsträckning?
5.
Har styrelsen haft tillräcklig uppsikt över övriga nämnder, kommunala före-
tag och kommunalförbund?
6.
Har styrelsen agerat tillräckligt med anledning av rekommendationerna i
föregående års granskning?
Se bilaga 1 hur revisionsfrågorna brutits ner i granskningsarbetet.
Granskningens avgränsningar
Granskningen omfattar inte om styrelsen säkerställt att räkenskaperna är rättvi-
sande. Denna del granskas i samband med regionens delårs- och årsbokslut och re-
dovisas i separata rapporter.
Granskningens revisionskriterier
Vår bedömning av styrelsens ansvarsutövande utgår från:
•
Kommunallagen (2017:725) 6 kap. 1, 6 och 8, 9, 11-13 §§ samt
11 kap. 8-9 §§
•
Fullmäktiges reglemente för styrelsen
•
Fullmäktiges reglemente för intern kontroll
•
Övriga uppdrag, mål eller direktiv från fullmäktige till styrelsen
•
Regionstyrelsens egna anvisningar
Granskningens genomförande
Granskningen är genomförd med stöd av revisionskontorets program för grundläg-
gande granskning av nämnd. Programmet innehåller delar för granskning av nämn-
dernas verksamhetsplaner, protokoll, delårsrapporter, årsrapporter,
6
ekonomistyrning, följsamhet till fullmäktiges reglemente för intern kontroll, följ-
samhet till regler och rutiner och uppföljning av tidigare års granskningar. Dessu-
tom har vi summerat iakttagelser från fördjupade granskningar som genomförts
inom regionstyrelsens ansvarsområde under året.
Granskningen har genomförts av sakkunniga på revisionskontoret. Projektledare
för granskningen har varit Marcus Rönnegard. Ingrid Lindberg och Malin Hedlund
har varit projektmedarbetare.
Rapporten är kvalitetssäkrad
Rapporten har kvalitetssäkrats genom att den granskats av annan sakkunnig person
på revisionskontoret samt av revisionsdirektören. Dessutom har ett antal tjänste-
personer i regionstyrelsens förvaltning fått möjlighet att lämna synpunkter på rap-
portens innehåll: tillförordnad regiondirektör, stabsdirektör, ekonomidirektör,
kanslichef, nämndsekreterare samt strateg inom ekonomi, planering och uppfölj-
ning.
7
3.
Regionstyrelsens uppdrag
Styrelsens ansvar enligt kommunallagen
Regionstyrelsen har enligt kommunallagen ansvar för att verksamheterna inom sty-
relsens ansvarsområde bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige
har bestämt samt de föreskrifter som gäller för verksamheten. Styrelsen har även
ansvar för att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på
ett tillfredsställande sätt.
Styrelsen har också en övergripande roll att leda och samordna förvaltningen av
regionens angelägenheter samt ha uppsikt över övriga nämnders verksamheter,
gemensamma nämnder och kommunalförbund där regionen är medlem. Styrelsen
ska även ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i företag och stiftelser där reg-
ionen är ägare eller delägare.
Fullmäktiges uppdrag till styrelsen
Enligt fullmäktiges reglemente ska styrelsen ansvara för utveckling och förvaltning
av fastigheter inom regionen samt för att regionens behov av tjänster och stöd
inom teleområdet, logistik och lokalvård säkerställs. I ansvaret ingår även att bidra
till forskning , utveckling, förvaltning och drift inom IT och medicinsk teknik. Enligt
reglementet har styrelsen hand om personalfrågor inklusive arbetsmiljöfrågor
inom sitt verksamhetsområde. Styrelsen är också beställare av regionens primär-
vård som omfattas av vårdvalssystemet enligt lag (2008:926) om valfrihetssystem
samt tandvården. Dessutom ska styrelsen såsom krisledningsnämnd ansvara för
regionens operativa krisledning vid extraordinära händelser i enlighet med lagen
(2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära hän-
delser i fredstid och höjd beredskap.
Styrelsens förvaltning bestod år 2020 av två verksamhetsområden: service samt di-
gitalisering och medicinsk teknik. Dessutom ingick fyra centrala staber: ledningssta-
ben, ekonomistaben, HR-staben och kommunikationsstaben. Styrelsens förvaltning
bestod år 2020 av drygt 1100 medarbetare.
Regionplanen år 2020 innehöll övergripande mål för verksamheterna
I regionplanen för år 2020 beslutade fullmäktige om tre målområden med tolv mål.
Elva mål gällde för styrelsen:
Hållbart samhälle
•
Västerbotten har världens bästa och mest jämlika hälsa
•
Västerbotten är det barnvänligaste länet
•
Västerbotten har trygga invånare med inflytande och delaktighet och ett
rikt samt aktivt kultur- och föreningsliv
•
Västerbotten är en ledande miljöregion
God och jämlik hälso- och sjukvård
•
Vi har en nära, tillgänglig och personcentrerad vård i hela länet
•
Vi levererar jämlik och jämställd hälso- och sjukvård av hög kvalitet
8
•
Vi är en attraktiv arbetsgivare med personal som trivs och utvecklas hos oss
•
Vi har en långsiktigt hållbar ekonomi
Jämlik och attraktiv region
•
Vi är en inkluderande, attraktiv och innovativ samverkanspartner
•
Vi är ledande inom forskning, innovation och digitalisering
•
Västerbotten är en attraktiv och jämställd region att leva och verka i samt
flytta till
Styrelsens budget var drygt tre miljarder
För år 2020 tilldelade fullmäktige styrelsen en budget på 3 072 miljoner kronor.
Detta kan jämföras med 2019 års budget som var 2 912 miljoner kronor.
Budgeten år 2020 var fördelad enligt följande:
•
Primärvårdsbeställare
1 286 miljoner
•
Tandvårdsbeställare
169 miljoner
•
Pensionskostnader
1 008 miljoner
•
Avskrivningar
405 miljoner
•
Övrig verksamhet
204 miljoner
Styrelsens verksamhetsplan
I sin verksamhetsplan för år 2020 beskrev regionstyrelsen sina förutsättningar och
prioriterade områden för året (RS 2019-10-15, § 227). I verksamhetsplanen fram-
gick de mål och uppdrag fullmäktige ställt upp för styrelsen. Verksamhetsplanen in-
nehöll också information om vilken budget styrelsen hade att utgå ifrån.
Med utgångspunkt från fullmäktiges mål beslutade styrelsen om 30 delmål i form
av mätbara indikatorer. Indikatorerna skulle följas under året och resultaten skulle
ingå i styrelsen delårs- och årsrapportering.
Verksamhetsplanen innehöll en sammanställning av de insatser som ingick i den
plan för en hållbar ekonomi som både styrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden
hade beslutat om.
Vår kommentar
Vi bedömer att regionstyrelsens verksamhetsplan i allt väsentligt utgick från full-
mäktiges övergripande mål. Styrelsens mål var i huvudsak mätbara.
9
4.
Regionstyrelsens verksamhet år 2020
Styrelsens beslut om grundläggande styrdokument
Regionstyrelsen hade under år 2020 nio protokollförda sammanträden. På grund
av pandemin deltog många av ledamöterna via videolänk vid de flesta av mötena.
Av tabellerna nedan framgår i vilken grad styrelsen beslutat om grundläggande
styrdokument för den egna förvaltningen samt övergripande styrdokument för led-
ning och samordning i regionen.
Styrdokument för styrelsens
förvaltning
Beslut Vår notering
Verksamhetsplan för år 2020
Ja
2019-10-15, § 227 (RS 1291-2019)
Internkontrollplan för år 2020
Ja
2020-02-05, § 11 (RS 1250-2019)
Uppdrag och regler Hälsoval
Västerbotten för år 2020
Ja
2019-10-15, § 220 (RS 1265-2019)
Uppföljningsplan år 2020 för
hälsovalet
Ja
2019-10-15, § 220 (RS 1265-2019)
Instruktion för region-
direktören
Ja
2019-03-12, § 50 (RS 290-2019)
Delegationsordning
Ja
2020-12-08, § 271 (RS 1818-2020)
Rutin för att anmäla delegat-
ionsbeslut till styrelsen
Nej
Det fanns en kortfattad anvisning i styrelsens dele-
gationsordning som handlade om anmälan av be-
slut. Vi bedömer dock att detta inte var tillräckligt
för att utgöra en rutin.
Rutin för ärendeberedning
inom styrelsens ansvarområde
Ja
Landstingsstyrelsen beslutade om en rutin 2017-
04-04, § 60 (VLL 632-2017). Rutinen är dock inak-
tuell och hänvisar till den tidigare landstingsorga-
nisationen.
Delårsrapport per april 2020
Ja
2020-06-01, § 134 (RS 720-2020)
Delårsrapport per augusti 2020
Ja
2020-10-27, § 212 (RS 1038-2020)
Årsrapport för år 2020
Ja
2021-04-13, § 79 (RS 61-2021)
Styrdokument för ledning och
samordning i regionen
Beslut Vår notering
Underlag för regionplan och
budget år
2020
Ja
2019-03-12, § 49 (RS 288-2019)
Anvisningar för övriga nämn-
ders verksamhetsplanering och
uppföljning år 2020
Ja
2020-02-05, §17 (RS 1588-2019). Revidering 2020-
04-07, § 62 med anledning av covid-19.
Budget för år 2020
Ja
2019-10-15, § 227 (RS 1291-2019)
Plan och rutiner för uppsikts-
plikten för år 2020
Ja
2020-02-05, § 14 (RS 3-2020)
Investeringsplan för år 2020
Ja
2019-12-10, § 287 (RS 1571-2019)
Dokumenthanteringsplan
Ja
2019-03-18, § 48 (RS 160-2019)
Riktlinjer för informations-
säkerhet
Ja
Landstingsstyrelsen beslutade om en riktlinje för
informationssäkerhet 2016-10-25, § 204 (VLL
2293-2015)
samt en ledning- och styrmodell för
informationssäkerhet 2018-01-31, § 10 (VLL 2397-
2017). Bägge dokumenten är inaktuella och hänvi-
sar till den tidigare landstingsorganisationen.
Årsredovisning för år 2020
Ja
2021-04-13, § 84 (RS 165-2021)
10
Vår kommentar
Det är positivt att regionstyrelsen i hög grad beslutade i om grundläggande styrdo-
kument för år 2020. Liksom föregående år saknades dock en dokumenterad rutin
för att anmäla delegationsbeslut till styrelsen. Vi konstaterar också att styrdoku-
menten för ärendeberedning och informationssäkerhet var inaktuella.
Styrelsens budget och ekonomiska åtgärder
Styrelsen hade underskott mot budget år 2019
En tillbakablick visar att styrelsen redovisade ett underskott på -101 miljoner kro-
nor år 2019. För område service var underskottet -62 miljoner kronor, för primär-
vårdsbeställare -20 miljoner kronor, för administration och anslag -10 miljoner kro-
nor, för digitalisering och medicinsk teknik -6 miljoner kronor och för tandvårdsbe-
ställare -2 miljoner kronor. De största underskotten gällde pensionskostnader, fas-
tighetskostnader, avskrivningar, merkostnader för hyrläkare och sjukresor.
Styrelsen lyfte fram prioriteringar och strategier i budgetberedningen
På uppdrag av styrelsen skickade styrelsens ordförande och regiondirektören i
mars år 2019 ut anvisningar till styrelser och nämnder om vad budgetunderlaget
för år 2020 skulle innehålla. Där framgick att regionen hade stora ekonomiska ut-
maningar de kommande åren och att verksamheternas budgetar behövde minska
år 2020. Enligt anvisningarna skulle budgetunderlagen innehålla styrelsernas och
nämndernas beskrivningar av insatser för hur verksamheten skulle anpassas till de
ekonomiska ramarna.
I sitt eget budgetunderlag beskrev styrelsen att den skulle fortsätta arbeta med
både kort- och långsiktiga åtgärder för att anpassa verksamheten till budgetutrym-
met för år 2020 (RS 2019-04-02, § 86). Beslutsunderlaget var inte kostnadsberäk-
nat och saknade en riskbedömning.
Styrelsens strategier för att långsiktigt klara sitt uppdrag var:
-
Genom en digital strategi och via portföljstyrning skulle styrelsen prioritera
och genomföra de initiativ som gav störst effekt för verksamheten.
-
Ett antal fastighetsinvesteringar behövde senareläggas för att kostnaderna
skulle rymmas inom ramen för investeringarna. Arbete med att minska för-
hyrningar av lokaler skulle fortsätta.
-
Förändrade arbetssätt, kompetensutveckling, karriärvägar och medarbe-
tarnas arbetsmiljö var viktiga frågor för att behålla, utveckla och rekrytera
medarbetare.
Styrelsen fördelade sin budget i verksamhetsplanen för år 2020
I sin verksamhetsplan fördelade styrelsen den budget som fullmäktige beslutat om
för styrelsen. Bland de största förändringarna fanns en ökning med 20 miljoner kro-
nor för att utveckla digitala lösningar, 12 miljoner i ökning för sjukresor och 50 mil-
joner i ökning för avskrivningar. På intäktssidan budgeterade styrelsen ökade intäk-
ter för riktade statsbidrag på 92 miljoner kronor. Löne- och prisuppräkningar upp-
gick till 100 miljoner kronor för år 2020.
Av styrelsens verksamhetsplan framgick att omställningsarbetet år 2020 skulle följa
den handlingsplan som regiondirektören hade tagit fram. Styrelsen skulle minska
11
kostnaderna med 37 miljoner kronor åren 2020-2022. Styrelsen sammanfattade
inriktningen på åtgärderna:
-
Utveckla digitala lösningar
-
God och nära vård
-
Stärka leveransförmågan hos kärnfunktioner genom digitalisering
-
Effektivisera inom service
-
Översyn av centrala anslag
-
Samordning i den nya regionen
-
Minska kostnaderna för förtroendepersonsorganisationen
I verksamhetsplanen gav styrelsen regiondirektören i uppdrag att inför beredning
av budgeten för åren 2021 och 2022 göra en översyn av de centrala anslagen och
de administrativa resurserna för styrelsens förvaltning, hälso- och sjukvårdsförvalt-
ningen samt regionala utvecklingsförvaltningen. Styrelsen uppskattade reducering-
arna till totalt 15 miljoner kronor för åren 2021 och 2022. Uppdragen redovisades i
styrelsens verksamhetsplan för år 2021 som en del av styrelsens plan för omställ-
ning till en hållbar ekonomi.
I februari 2020 (§ 21) beslutade fullmäktige om att revidera styrelsens budget,
bland annat med anledning av statliga beslut om ändrad kostnadsutjämning. Styrel-
sens budget utökades med 153 miljoner kronor till 3 210 miljoner kronor. Styrelsen
fördelade den utökade budgeten i mars 2020 (RS 2020-03-12, § 43):
•
Ca 40 miljoner kronor till området primärvårdsbeställare
•
50 miljoner kronor till område service för hyror, paviljonger, akut fastig-
hetsunderhåll samt sjukresor
•
50 miljoner kronor till område digitalisering för projektet framtidens vård-
informationssystem FVIS
•
12 miljoner kronor till avskrivningar
Revisorernas granskningar har visat på brister i budgetprocessen
En tillbakablick på de senaste årens budgetunderskott visar att budgeten i regionen
inte fungerat som ett styrinstrument för verksamheterna. Revisorerna har i flera år
pekat på brister i beredningen av budgeten. Den senaste granskningen (nr 6/2020)
visade att styrelsen inte säkerställde en ändamålsenlig beredning av fullmäktiges
budget för åren 2020 och 2021. Granskningen visade också att budgetens legitimi-
tet var svag och upplevdes som orealistisk av chefer och medarbetare. Budgeten
fungerade inte som ett styrverktyg. De åtgärder som styrelser och nämnder plane-
rat för att hålla budgeten var inte tillräckliga och det saknades ett system för att
göra prioriteringar.
Ekonomidirektören tog fram ett förslag till förändrad budgetprocess
I februari 2020 fick ekonomidirektören ett uppdrag från regiondirektören att ut-
veckla planerings- och budgetprocessen. Enligt sammanträdesanteckningar från
regiondirektörens ledningsgrupp var bakgrunden att respekten för budgeten hade
12
minskat. Detta berodde bland annat på låg transparens i processen, för litet tid för
nämnderna att arbeta med prioriteringar samt otillräckliga dialoger.
Efter förslag från ekonomidirektören beslutade styrelsen i augusti 2020 om en ny
budget- och planeringsprocess (RS 2020-08-31, § 164). Den nya processen skulle
börja användas i arbetet med plan och budget för år 2022:
-
Förberedelserna skulle bli mer omfattande och strukturerade för att synlig-
göra planeringsförutsättningarna.
-
Förberedelserna skulle dokumenteras i ett nytt dokument kallat ”Plane-
ringsförutsättningar”. Dokumentet skulle ligga till grund för nämndernas
arbete med beredningen av regionplanen.
-
Planeringen av ekonomin på nämndsnivå skulle utökas till fyra år.
-
Nämnderna och förvaltningarna skulle få mer tid att utifrån politiskt över-
gripande mål och resurser arbeta med styrningen av den egna verksam-
heten.
-
Styrningen av processen skulle bli tydligare och tidplanen mer detaljerad.
Alla dialogtillfällen skulle ha definierat syfte, mål, deltagare och förväntat
resultat.
-
En arbetsgrupp med bland annat verksamhetsföreträdare skulle följa pro-
cessen, skriva material samt delta i analyser och prioritering av underlag.
Månadsrapporterna visade att styrelsen hade överskott nästan hela år 2020
Styrelsen fick ekonomiska månadsrapporter vid sina sammanträden under år 2020.
Av tabellen nedan framgår att styrelsen hade överskott under nästan hela år 2020.
Överskottet ökade kraftigt i december 2020, vilket till stor del berodde på en för-
ändrad uppskattning av regionens pensionsavsättning. Vid utgången av år 2020
var överskottet 298 miljoner kronor, vilket motsvarade en avvikelse med 10,3 pro-
cent i förhållande till budget.
Styrelsens ekonomiska avvikelse i förhållande till budget under år 2020
Månad 2020
Avvikelse i miljoner kronor
Avvikelse i procent
Februari
-5
-1,1
Mars
15
1,9
April
13
1,2
Juli
35
2,0
Augusti
18
0,9
Oktober
69
2,8
December
298
10,3
Källa: Regionstyrelsens månadsrapporter. Uppgifterna är bearbetade av revisionskontoret.
Fördelning av riktade statsbidrag var inte tillräckligt reglerat
För att hantera effekterna av pandemin fick regionen extra riktade statsbidrag un-
der år 2020, utöver de riktade bidrag som sedan tidigare var inarbetade i budge-
ten. Enligt fullmäktiges reglemente får styrelsen besluta om fördelning av riktade
statsbidrag. Revisorernas bedömning i granskning nr 13/2020 var dock att styrel-
sens fördelning av riktade statsbidrag under året var för långtgående och att styrel-
sens tolkning av reglementet inte var rimlig.
I granskningen framkom att styrelsen tolkat reglementet som om att den i prakti-
ken hade rätt att besluta om hur statsbidragen skulle fördelas mellan styrelsen och
övriga nämnder och till nämndernas olika verksamheter. Granskningen visade även
13
på flera otydligheter i styrelsens och hälso- och sjukvårdsnämndens hantering av
bidragen. Det framkom att budgeteringen av statsbidragen inte gjordes på ett
transparent sätt och att det inte gick att spåra hur bidragen hade fördelats mellan
nämnder och verksamheter via fullmäktiges, styrelsens och nämndens protokoll.
Av granskningen framgick även att det saknades riktlinjer och rutiner för hante-
ringen av statsbidrag. Någon återrapportering till styrelse eller nämnd av de bidrag
avseende 2019 och 2020 års medel som ingick i granskningens urval gjordes inte
heller.
Vår kommentar
Vi konstaterar att regionstyrelsen inför år 2020 beslutade om strategiska priorite-
ringar och att styrelsen under år 2020 höll sig informerad om den ekonomiska ut-
vecklingen. Styrelsens budgetunderlag var dock inte kostnadsberäknat och saknade
riskbedömningar. Revisorerna har under flera år uppmärksammat brister i budget-
beredningen och att budgeten inte fungerat som ett effektivt styrinstrument. Det
är positivt att styrelsen beslutat om en ny planerings- och budgetprocess som ska
börja gälla inför arbetet med plan och budget för år 2022.
Styrelsens delårs- och årsrapporter till fullmäktige
Delårsrapporten per april visade på ett mindre överskott
I sin delårsrapport per april 2020 redovisade styrelsen ett överskott mot budget på
13 miljoner kronor, vilket motsvarade ett överskott med 1,2 procent. Kostnadsut-
vecklingen var 1,4 procent lägre än jämfört med motsvarande period år 2019.
Styrelsen uppgav att överskottet till stor del uppstått tack vare att pensionskostna-
der var lägre än budgeterat. Området primärvårdsbeställare redovisade ett under-
skott mot budget på -4,6 miljoner kronor på grund av ökade merkostnader för hyr-
läkare i inlandet. Område digitalisering och medicinsk teknik redovisade ett under-
skott på -4 miljoner kronor vilket bland annat förklarades av licenskostnader. Öv-
riga områden inom styrelsens verksamhet redovisade överskott.
Styrelsen bedömde att verksamhetens överskott skulle uppgå till 25 miljoner kro-
nor vid årets slut.
Delårsrapporten per augusti visade på motsvarande överskott som april
I sin delårsrapport per augusti 2020 redovisade styrelsen ett överskott mot budget
på 18 miljoner kronor, vilket motsvarade ett överskott med 0,9 procent. Kostnads-
utvecklingen var 9,5 procent lägre jämfört med motsvarande period 2019.
Av delårsrapporten framgick att överskottet främst bestod av lägre kostnader än
budgeterat för område service. Kostnaderna var också lägre för pensionskostnader,
administrativ verksamhet samt för områdena primärvårdsbeställare och tandvårds-
beställare. Område digitalisering och medicinsk teknik redovisade ett underskott
på -8 miljoner kronor och inom område regionförvaltningen gemensamt bidrog
kundförluster till ett budgetunderskott på -11 miljoner kronor.
Styrelsen bedömde att verksamheternas överskott skulle uppgå till 17 miljoner kro-
nor vid årets slut. I prognosen ingick inte den statliga ersättning för merkostnader i
samband med pandemin på 25 miljoner kronor som regionen ansökt om för styrel-
sens del.
14
Årsrapporten visade på ett stort överskott
I sin årsrapport 2020 redovisade styrelsen ett överskott mot budget på 298 miljo-
ner kronor. Det motsvarade ett överskott på 10,3 procent. Nettokostnadsutveckl-
ingen var 13,3 procent lägre än år 2019. Styrelsen konstaterade att pandemin hade
haft en stor påverkan på nettokostnaderna inom styrelsens område liksom en en-
gångseffekt på pensionskostnaderna på grund av en förändrad uppskattning av
pensionsavsättningarna vid byte av pensionsadministratör.
I årsrapporten redovisade styrelsen en översiktlig analys av budgetavvikelsen för
olika delar av verksamheten. I tabellen nedan sammanfattar vi styrelsens analys.
Styrelsens analys av budgetavvikelsen
Verksamhetsområde
Budgetavvikelse,
miljoner kronor
Styrelsens analys
Regionövergripande
verksamhet
256
-
Förändrad uppskattning av regionens pens-
ionsavsättning medförde en positiv resulta-
teffekt på 107 miljoner kronor.
-
Riktade statsbidrag bidrog stort till budget-
överskottet.
-
Styrelsens ledning och staber redovisade
ett överskott på 11 miljoner kronor.
-
Området primärvårdsbeställare redovisade
ett överskott på 11 miljoner kronor på
grund av färre besök i primärvården, vilket
minskat de rörliga ersättningarna.
-
Området tandvårdsbeställare redovisade
ett överskott på 8 miljoner kronor på grund
av färre besök, vilket minskat styrelsens
kostnad för tandvårdsstöd med 9 miljoner
kronor.
Digitalisering och
medicinsk teknik
2
-
Pandemin hade påverkat införandetakten
av ett nytt vårdsystem och medfört flera
omprioriteringar inom digitalisering. Netto-
effekten innebar lägre utvecklingskostnader
än budgeterat.
Service
40
-
Under året fick område service ett budget-
tillskott på 50 miljoner kronor för att täcka
tidigare underskott.
-
Kostnaderna för el värme och vatten var
lägre än normalt på grund av ett milt väder
och låga elpriser etc.
-
Kostnaderna för sjukresor redovisade ett
överskott mot budget med 24 miljoner kro-
nor med anledning av pandemin samt
höjda egenavgifter.
Källa: Regionstyrelsens årsrapport. Uppgifterna är bearbetade av revisionskontoret.
Pandemin påverkade det ekonomiska resultatet
Styrelsen förklarade att det ekonomiska överskottet berodde på stora riktade stats-
bidrag med anledning av pandemin samtidigt som pandemin medfört att vissa
kostnader var lägre än budgeterat. Det framgick inte i årsrapporten hur stora stats-
bidragen var eller hur styrelsen fördelade statsbidragen till verksamheterna. Styrel-
sen gjorde ingen analys av hur mycket det ekonomiska resultatet i förhållande till
budget påverkades av de tillkommande statsbidragen.
15
Pandemin påverkade det ekonomiska omställningsarbetet
I årsrapporten redovisade styrelsen att den inför år 2020 hade tagit fram en åt-
gärdsplan på 11,5 miljoner kronor. Enligt styrelsen hade åtgärderna haft en effekt
på cirka 57 miljoner kronor. Styrelsen uppgav att effekten till stor del berodde på
att pandemin hade gett kostnadsminskningar inom områden som berördes av om-
ställningsplanen, exempelvis sjukresor.
Vår kommentar
I årsrapporten saknas en analys av i vilken omfattning de extra statsbidragen påver-
kade resultatet i förhållande till budgeten och hur mycket som återstår av styrel-
sens strukturella underskott.
Styrelsens tjänstepersonsstöd
Regiondirektörens ledningsgrupp var regionövergripande
Den centrala ledningsgruppen är en regionövergripande ledningsgrupp som leds av
regiondirektören. Regiondirektören har under år 2020 inte haft någon lednings-
grupp särskilt avsedd för regionstyrelsens förvaltning.
Det fanns under år 2020 ingen arbetsordning eller motsvarande för centrala led-
ningsgruppen. Av sammanträdesanteckningar på regionens intranät framgår att
centrala ledningsgruppen är ett forum för samordning och information. Under år
2020 ingick förvaltningscheferna för regionala utvecklingsförvaltningen och hälso-
och sjukvårdsförvaltningen, stabsdirektören, servicedirektören, digitaliserings- och
teknikdirektören med flera. Alla föredragningslistor oavsett nämnd stämdes lö-
pande av i den centrala ledningsgruppen. Utifrån diskussionerna i centrala led-
ningsgruppen avgjorde regiondirektören om styrelsens ärenden var redo att gå vi-
dare för beredning av styrelsens presidium.
Ärendeberedningen var inte tillräckligt utvecklad
Tidigare granskningar har visat att styrelsen inte haft en tillräckligt utvecklad ären-
deberedning. Revisorernas senaste granskning från år 2020 (4/2020) visade att an-
vändandet av tjänsteskrivelser hade ökat. En brist var dock att regiondirektören
inte var tillräckligt aktiv i sin styrning och kontroll över beredningsarbetet. Gransk-
ningen visade även att det saknades beslutade styrdokument som reglerar ärende-
beredningen samt att kvalitetssäkringen av beslutsunderlagen inte varit tillräcklig.
Det framkom också att styrelsen inte hade säkerställt att hälso- och sjukvårds-
nämnden och regionala utvecklingsnämnden ingått i beredningen inför beslut av
fullmäktige som berör de båda nämnderna.
Styrelsen gav uppdrag till regiondirektören under året
Utöver uppdragen i verksamhetsplanen beslutade regionstyrelsen om totalt 19
uppdrag till regiondirektören under år 2020. I bilaga 2 finns en sammanställning
över samtliga uppdrag. Sammanfattningsvis:
•
För fyra av dessa uppdrag skulle regiondirektören ha redovisat resultatet
senast mars och april 2021, vilket var i slutskedet av denna granskning. Tre
av dessa uppdrag var enligt styrelsens protokoll inte rapporterade när
denna granskning avslutades. Det handlade om att vidta åtgärder med an-
ledning av revisorernas granskning om avtalshantering, att tillsätta en
16
utredning om personuppgiftsöverföringar till tredje land samt utforma reg-
ler för hälsocentraler inom hälsovalet.
•
Ett av uppdragen skulle redovisas ”kontinuerligt” för styrelsen. Fram till
styrelsens sammanträde i mars 2021 hade regiondirektören gett informat-
ion om ärendet till styrelsen vid ett tillfälle.
•
Tre av uppdragen skulle redovisas senast augusti 2021, vilket är efter
denna granskning slutförts.
•
För elva av uppdragen hade styrelsen inte beslutat om någon tid för redo-
visning. Dock framgick det att ett av dessa uppdrag skulle leda fram till ett
ärende som skulle behandlas av regionfullmäktige i februari 2021. Det
handlade om förslag till långsiktiga klimatmål för regionen. När denna
granskning avslutades hade ärendet behandlats av styrelsen i april 2021
men ännu inte av fullmäktige.
Vår kommentar
Regiondirektören är enligt kommunallagen chef över den förvaltning som finns un-
der styrelsen. Styrelsens förvaltning har många medarbetare och utgör en stor del
av regionens samlade organisation. Den fyller en viktig funktion vad gäller service,
IT och digitalisering, ledningsstöd, HR, ekonomi samt beställningar av primärvård
och tandvård. Det är en brist att regiondirektören inte har haft en ledningsgrupp
för styrningen och ledningen av styrelsens förvaltning.
Styrelsen beslutade om ett flertal uppdrag till regiondirektören under året. I majo-
riteten av fallen hade styrelsen inte beslutat om någon tid för återrapportering, vil-
ket vi bedömer riskerar bidra till svagare kontroll över de uppdrag styrelsen beslu-
tat om.
Regionens ledningssystem
Systemförvaltning och utveckling av regionens ledningssystem ”LITA” ligger inom
regionstyrelsens ansvarsområde. Revisorerna har granskat arbetet med ledningssy-
stemet vid flera tillfällen. Den senaste granskningen år 2018 visade att ledningssy-
stemet inte varit ändamålsenligt (6/2018). Bland annat saknades en stor andel styr-
dokument i systemet. Det har även varit oklart om dokumenten är giltiga till följd
av otydligheter i reglering om vem som får besluta om regionens regler och rutiner
etc. Revisorernas slutsatser har varit att LITA inte utgjort ett tillräckligt stöd i styr-
ningen och uppföljningen av verksamheterna.
Vår protokollgranskning visar att styrelsen fått information om utvecklingsarbetet
med ledningssystemet vid två sammanträden under året: 2020-04-07, § 53 samt
2020-12-08, § 252. Informationen var både skriftlig och muntlig. Bland annat fick
styrelsen redogörelser om de analyser förvaltningen gjort i syfte att tydliggöra vad
som krävs för att skapa ett ledningssystem som utgör tillräckligt stöd för styrning,
uppföljning och utveckling av verksamheterna.
Vid utgången av år 2020 var ledningssystemet ännu en förenklad betaversion där
det endast gick att söka och läsa fastställda objekt.
Vår kommentar
Vi konstaterar att regionstyrelsen hållit sig underrättad om utvecklingen av led-
ningssystemet. Vid inledningen av år 2021 var det nya ledningssystemet inte klart.
17
Följsamhet till fullmäktiges reglemente för intern kontroll
I november 2019 beslutade regionstyrelsens arbetsutskott om riskanalysen som låg
till grund för styrelsens internkontrollplan för år 2020 (2019-11-29, § 284). Detta
var i enlighet med styrelsens anpassade riktlinjer för intern kontroll. Den 5 februari
2020 beslutade styrelsen om internkontrollplanen (RS 2020-11-05, § 11).
Internkontrollplanen bestod av 18 risker som skulle följas upp med hjälp av 25 kon-
troller. Av planen framgick hur kontrollerna skulle genomföras och vilka som var
ansvariga för kontrollerna. Vidare framgick när resultatet av kontrollerna skulle
rapporteras till styrelsen och vem som ansvarade för rapporteringen.
Styrelsen följde upp kontrollerna i delårs- och årsrapporterna för år 2020
Under år 2020 följde styrelsen upp resultatet av kontrollerna i samband med de-
lårsrapporten per augusti och i årsrapporten. Enligt redovisningen innebar pande-
min att några kontroller inte hade kunnat genomföras eller nedprioriterats.
Majoriteten av kontrollerna redovisades i samband med styrelsens årsrapport. Re-
dovisningen bestod av en tabell där det framgick hur kontrollerna var genomförda,
resultatet av kontrollerna samt värdering och bedömning från verksamheten. I ta-
bellen fanns också en beskrivning av eventuella åtgärder.
Delårsrapporten per augusti 2020 innehöll ett föreslag om att styrelsen borde be-
sluta om åtgärder för att förbättra följsamheten till en rutin för fördelning av ar-
betsmiljöuppgifter. Av styrelsens protokoll framgick att styrelsen beslutade att reg-
iondirektören får i uppdrag att säkerställa att fördelning av arbetsmiljöuppgifter
sker enligt riktlinje. Uppdraget skulle återrapporteras till styrelsen senast i sam-
band med delårsrapport per augusti 2021 (RS 2020-10-27, § 212).
Av årsrapporten framgår att utifrån uppföljningen och de åtgärder som verksam-
heten vidtagit löpande, så fanns det inte behov av ytterligare ställningstagande av
styrelsen. Fyra av verksamhetens åtgärder lyftes fram som specifikt skulle följas
upp i samband med internkontrollarbetet under år 2021.
I årsrapporten bedömde styrelsen att det fanns ”en acceptabel nivå av intern kon-
troll” men att det fanns utrymme för förbättringar. Bedömningen utgick från att
kontrollerna mestadels visat att det inte förekom allvarliga brister samt att åtgär-
der hade vidtagits. Styrelsens bedömde också att internkontrollplanen till största
del hade bestått av ändamålsenliga kontroller som utgått från en riskanalys.
Styrelsens följsamhet till fullmäktiges krav om intern kontroll varierade
I tabellen nedan har vi sammanställt i vilken grad vi bedömer att regionstyrelsen
för år 2020 uppfyllde kraven i fullmäktiges reglemente för intern kontroll och reg-
ionstyrelsens övergripande riktlinjer.
Kontrollfråga
Vår bedömning
Vår kommentar
Organisation
Har styrelsen beslutat om an-
passade riktlinjer för arbetet
med intern kontroll?
Ja
2019-10-15, § 218.
18
Riskanalys och internkontrollplan
Har styrelsen säkerställt att
det finns dokumenterade risk-
bedömningar?
Ja
Styrelsens arbetsutskott beslutade om
riskanalysen 2019-11-29, § 284.
Har styrelsen beslutat om en
internkontrollplan?
Ja
2020-02-05, § 11.
Har styrelsen säkerställt att in-
ternkontrollplanen motsvarar
kraven i regionstyrelsens rikt-
linje för intern kontroll?
Ja
Internkontrollplanen uppfyllde de for-
mella kraven.
Uppföljning
Har styrelsen följt upp arbetet
med intern kontroll?
Ja
Uppföljningen av kontrollerna redovi-
sades i samband med delårsrapporten
per augusti och årsrapporten. En svag-
het är att styrelsen inte utvärderade
sitt arbete med intern kontroll.
Har styrelsen säkerställt att
kontrollerna i internkontroll-
planen är genomförda med
tillräcklig kvalitet?
Delvis
Majoriteten av kontrollerna var genom-
förda med tillräcklig kvalitet. I något fall
uppmärksammade verksamheten me-
todmässiga brister.
Har styrelsen bedömt resulta-
tet av uppföljningen av intern
kontroll?
Ja
Av styrelsens uppföljning framgår en
bedömning av respektive kontroll i in-
ternkontrollplanen. Av årsrapporten
framgår också styrelsens samlade be-
dömning av intern kontrollen.
Har styrelsen beslutat om till-
räckliga åtgärder i händelse av
att den interna kontrollen vi-
sat på brister?
Delvis
Av delårsrapporten framgick att styrel-
sen föreslogs besluta om en åtgärd. Av
uppföljningen i årsrapporten framgick
att utöver de åtgärder som verksam-
heten lyft fram, så fanns det inte behov
av något ytterligare ställningstagande
av styrelsen.
Rapportering
Har styrelsen i samband med
årsrapporten redovisat resul-
tatet från uppföljningen av
den interna kontrollen?
Ja
Resultatet från uppföljningen av ge-
nomförda kontroller är en bilaga till
styrelsens årsrapport.
Vår kommentar
Styrelsen uppfyllde år 2020 till stora delar kraven i regionfullmäktiges reglemente
för intern kontroll.
Återanmälda delegationsbeslut till styrelsen
Av de protokoll vi granskat framgår att regionstyrelsen tagit del av beslut som ar-
betsutskottet, ordföranden och anställda fattat på styrelsens vägnar genom dele-
gering. Punkten har varit återkommande vid styrelsens sammanträden. Förteck-
ningar över beslutsärenden inklusive tidpunkt för när de olika besluten fattats är
registrerade i styrelsens diarium.
19
Vi ser att dokumentationen av besluten varierat under år 2020 och att spårbar-
heten vid flera tillfällen var bristfällig. Det finns flera exempel under året där proto-
koll hänvisat till en förteckning över återanmälda beslut, men där det inte framgick
vilken av förteckningarna i diariet som gällde för det aktuella sammanträdet. Det
innebär att de diarieförda förteckningarna inte går att koppla till aktuellt samman-
träde. Det går av samma anledning inte heller att avgöra om besluten anmäldes i
tid. Vid ett par andra tillfällen överensstämde varken tidsperioden för besluten el-
ler de delegater som angavs i protokollet med de diarieförda beslutslistorna. Se ex-
empelvis protokollen 2020-03-12 (§ 45), 2020-04-07 (§ 84) eller 2020-05-12 (§
102).
Vår kommentar
Dokumentationen av återanmälda delegationsbeslut till regionstyrelsen var år
2020 vid flera tillfällen bristfälliga. Vi bedömer att detta var en försämring jämfört
med föregående år. Avsaknad av korrekt dokumentation i samband med återanmä-
lan av beslut leder till sämre spårbarhet och insyn i de beslut som tjänstepersoner
fattar på de förtroendevaldas vägnar.
Styrelsens uppföljning av verksamhetsmålen
Enligt kommunallagen ska revisorerna bedöma om resultatet är förenligt med full-
mäktiges övergripande mål. Revisorerna ska också bedöma om regionstyrelsens re-
dovisning av måluppfyllelsen är tillräckligt utvecklad.
Styrelsen följde upp målen i delårsrapporten per augusti 2020
Vår granskning är inriktad mot den delårsrapport som styrelsen beslutade om per
augusti 2020.
I delårsrapporten följde styrelsen upp sina verksamhetsmål. Styrelsen bedömde att
den vid årets slut skulle nå ett av målen, vilket handlade om forskning, innovation
och digitalisering. Enligt styrelsen skulle sex av målen delvis nås och fyra inte nås
vid årets slut. Avvikelser fanns framförallt inom områdena jämlik hälsa, trygghet,
inflytande och delaktighet samt hållbar ekonomi. För ett av målen saknades data,
vilket innebar att styrelsen inte kunde presentera något resultat. Det handlade om
attraktiv och jämställd region.
I delårsrapporten fanns övergripande bedömningar och kortfattade förklaringar till
resultaten för respektive verksamhetsmål. Bedömningarna var sammanvägningar
av underliggande indikatorer. I vissa fall framgick det inte av rapporten hur styrel-
sen gjorde sina bedömningar. För några indikatorer redovisade styrelsen prognoser
trots att det saknades data. I flera fall framgick inte hur styrelsen kommit fram till
sina sammanvägda bedömningar av måluppfyllelsen. Styrelsen kommenterade
översiktligt redovisade avvikelser. Rapporten innehöll även beskrivningar över akti-
viteter som planerades eller pågick för att förbättra resultaten. Beskrivningarna var
översiktliga och innehöll inga tidsangivelser för när aktiviteterna skulle vara genom-
förda eller hur de skulle säkerställa högre grad av måluppfyllelse vid årets slut.
Styrelsen bedömde i sin årsrapport att tre av elva mål uppfylldes
I sin årsrapport bedömde styrelsen att tre av elva verksamhetsmål var ”helt upp-
fyllda”. Fyra var ”delvis uppfyllda” och fyra var ”inte uppfyllda”. De verksamhetsmål
som styrelsen inte uppfyllde handlade om jämlik hälsa, inflytande och delaktighet
samt aktivt- kultur och föreningsliv, nära vård samt attraktiv och jämställd region.
20
Styrelsen beskrev översiktligt avvikelserna och vilka åtgärder som pågick eller pla-
nerades. För huvuddelen av avvikelserna uppgav styrelsen att pandemin hade bi-
dragit till de svaga resultaten.
Bedömningarna för varje verksamhetsmål byggde på en sammanvägning av indika-
torer. För de tre verksamhetsmål som var ”helt uppfyllda” menade styrelsen att
vissa indikatorer var ”delvis uppfyllda” eller ”inte uppfyllda”. För ett av verksam-
hetsmålen som var ”delvis uppfyllt” redovisade styrelsen inga indikatorer utan hän-
visade till att ”värde saknas” och att ingen bedömning av dessa indikatorer var möj-
lig.
För flera av verksamhetsmålen använde styrelsen andra jämförelsetal eller målvär-
den än de som fanns i verksamhetsplanen utan att förklara varför.
Vår kommentar
Liksom tidigare år bedömer vi att regionstyrelsen behöver förbättra sin redovis-
ning. Styrelsen behöver utveckla sina analyser om orsaker till att verksamhetsmål
inte uppnås och varför vidtagna åtgärder inte varit tillräckliga.
Vi konstaterar att det finns oklarheter i styrelsens bedömningar av måluppfyllelsen
i årsrapporten. De verksamhetsmål som styrelsen bedömt som uppfyllda byggde på
en sammanvägning av indikatorer som i flera fall inte alls var uppfyllda och i vissa
fall endast delvis var uppfyllda. Ett av verksamhetsmålen som styrelsen bedömt
som delvis uppfyllt saknade data helt.
Styrelsens agerande år 2020
under pandemin
Den 9 mars 2020 bekräftades de första sjukdomsfallen av covid-19 i Västerbottens
län. Revisorerna har granskat regionstyrelsens agerande i samband pandemin un-
der år 2020 inom ramen för en fördjupad granskning om krisberedskap (nr
11/2020). Följande är en sammanfattning av de iakttagelser i granskningen som rör
styrelsen.
Krisledningsnämnden aktiverades inte
Enligt reglementet ansvarar styrelsen såsom krisledningsnämnd för regionens ope-
rativa krisledning. Krisledningsnämnden aktiverades inte under år 2020. Dock sam-
manträdde styrelsens utskott för central katastrofledning vid ett par tillfällen under
året.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har i uppdrag från fullmäktige att utöva vårdgivaran-
svaret inom regionen, vilket inkluderar katastrofmedicinsk beredskap. I gransk-
ningen framkom att ansvars- och rollfördelningen mellan styrelsen och hälso- och
sjukvårdsnämnden var otydlig gällande krisledning och katastrofmedicinsk bered-
skap i samband med pandemin.
Regional särskild sjukvårdsledning ledde krisen på regional nivå
På regional nivå leddes krisen av den regionala särskilda sjukvårdsledningen, en
funktion som regleras i Socialstyrelsens föreskrifter om katastrofmedicinsk bered-
skap. De flesta besluten i samband med krisledningen fattades av tjänstepersoner i
den särskilda sjukvårdsledningen. Det handlade exempelvis om avtalsfrågor,
materialförsörjning, organisationsförändringar, arbetsförhållanden och semester
för personalen, omfördelning av resurser etc. Det fanns flera oklarheter kring dessa
beslut. Bland annat beslutade regiondirektören och hälso- och sjukvårdsdirektören
21
om åtgärder som de inte hade befogenhet för. Flera av besluten återanmäldes hel-
ler inte till styrelsen eller hälso- och sjukvårdsnämnden. Vissa beslut om försörjning
av sjukvårdsmateriel och läkemedel fanns heller inte dokumenterade i regionens
diarium.
Styrelsen fick information om pandemiläget och fattade vissa beslut
Av styrelsens protokoll framgick att ledamöterna fick information om pandemiläget
vid samtliga sammanträden från mars till och med december 2020. Informationen
handlade dels om virusets spridning och nulägesbilder av antal smittade och in-
lagda, dels om arbetet och hanteringen av pandemin i regionen.
Styrelsen fattade sju egna beslut samt åtta beslut om förslag till fullmäktige med
anledning av pandemin under år 2020. Besluten handlade om resursförstärkningar,
gåva till medarbetarna i samband med hanteringen av pandemin, slopad patientav-
gift för sent avbokade besök, förslag om fullmäktigesammanträden på distans etc.
Styrelsens utskott för central katastrofledning sammanträdde i mars och septem-
ber 2020. Av protokollen framgår att ledamöterna fick information om pandemin
samt om det löpande arbetet med krisberedskap och civilt försvar.
Vår kommentar
Regionstyrelsen fick information om händelseutvecklingen gällande pandemin un-
der år 2020. Styrelsen fattade ett antal beslut under året med anledning av pande-
min. Ansvars- och rollfördelningen mellan styrelsen och hälso- och sjukvårdsnämn-
den var dock otydlig.
Överväganden kring hanteringen av pandemin överlämnades i stora delar till tjäns-
tepersoner inom ramen för den regionala särskilda sjukvårdsledningen som for-
mellt ligger under hälso- och sjukvårdsnämndens ansvar inom ramen för vårdgivar-
ansvaret. Flera av de beslut som fattades rörde dock frågor som i praktiken ligger
inom styrelsens ansvar. På grund av oklarheter kring tjänstepersonernas beslutsbe-
fogenheter samt att besluten inte återanmäldes bedömer vi att styrelsen saknade
tillräcklig kontroll över de beslut som tjänstepersonerna tog i samband med pande-
min år 2020.
22
5.
Regionstyrelsens uppsikt under år 2020
Enligt kommunallagen ska regionstyrelsen ha uppsikt över regionens övriga nämn-
der. Styrelsen ska också ha uppsikt över kommunala bolag, stiftelser, ekonomiska
föreningar och kommunalförbund där regionen är medlem. Dessutom ska region-
styrelsen i årliga beslut för varje hel- och delägt bolag pröva om verksamheten un-
der föregående kalenderår har varit förenlig med det kommunala ändamålet och
utförts inom ramen för kommunala befogenheter. Om styrelsen finner att så inte
är fallet är styrelsen skyldig att lämna förslag till fullmäktige för att rätta till missför-
hållanden.
Region Västerbotten är ägare av 18 kommunala bolag, fyra kommunalförbund och
tre stiftelser. Enligt fullmäktiges reglemente (2020-04-21, § 44) ska regionstyrel-
sens prövning av bolagen delges fullmäktige snarast.
Fullmäktiges reglemente för regionala utvecklingsnämnden (2020-04-21, § 45)
anger att nämnden ska stödja regionstyrelsen i uppsiktsarbetet. Nämnden ska ha
fortlöpande uppsikt över verksamheten i bolagen främst vad gäller ändamål, eko-
nomi och efterlevnad av uppställda ägardirektiv. Nämnden ska även bistå region-
styrelsen i ärendeberedningen av styrelsens uppsiktsplikt över bolag.
Styrelsens planering av uppsikten
Enligt en utvärdering som styrelsen beslutade om i februari 2020 var uppsikten år
2019 till stor del genomförd enligt plan (RS 2020-02-05, § 13). En tjänsteskrivelse
innehöll en sammanfattning av resultaten från utvärderingen (RS 4-2020). Därefter
beslutade styrelsen om en ny uppsiktplan och rutin för år 2020 som utgick från
2019 års plan (RS 2020-02-05, § 14). I rutinen fanns tre huvudområden som styrel-
sen skulle kontrollera för de olika nämnderna, kommunalförbunden och bolagen:
-
Att de bedrivit sina verksamheter i linje med fullmäktiges mål och riktlinjer.
-
Att lagar, författningar och förordningar efterlevts.
-
Att den ekonomiska förvaltningen varit effektiv och säker.
Uppsikten skulle genomföras genom dialogmöten och skriftligt information
2020 års uppsiktsplan innehöll uppgifter om när styrelsens arbetsutskott skulle
träffa företrädare för nämnder och bolag. Det framgick även vilka organisationer
som styrelsen endast skulle följa med hjälp av skriftliga underlag. Enligt rutinen
skulle styrelsens arbetsutskott informera respektive nämnd eller bolag om vilka
uppgifter arbetsutskottet önskade få vid träffarna. Inför träffarna skulle nämnderna
och bolagen lämna in skriftliga underlag till arbetsutskottet.
Rutinen angav att regionala utvecklingsnämnden skulle ha årliga dialogmöten med
de bolag ”som verkar inom nämndens verksamhetsområde”. Det framgick inte
vilka bolag det handlade om. Styrelsens uppsikt över dessa bolag skulle grunda sig
på den skriftliga rapport som nämnden skulle delge styrelsen.
Av rutinen framgick att styrelsen årligen skulle göra en prövning om hel- och
delägda bolag bedrivit sin verksamhet enligt det fastställda kommunala ändamålet
och inom ramen för de kommunala befogenheterna. Om styrelsen funnit att så
inte är fallet skulle styrelsen lämna förslag till fullmäktige om nödvändiga åtgärder
(RS 3-2020).
23
Vår kommentar
Regionstyrelsen följde sina rutiner och utvärderade sin uppsikt år 2019 innan sty-
relsen beslutade om en ny uppsiktsplan för år 2020. Resultatet av utvärderingen
var dokumenterad. Detta är en förbättring jämfört med tidigare år.
Till skillnad från tidigare år angav planen för år 2020 att styrelsen skulle göra en år-
lig prövning av samtliga regionens bolag. Detta är i enlighet med kommunallagens
intentioner och således en förbättring mot föregående år. Rutinen innehöll även en
kort beskrivning av regionala utvecklingsnämndens del i uppsikten av bolagen, vil-
ket inte framgick tidigare år. Rutinen specificerade dock inte vilka bolag som låg
inom regionala utvecklingsnämndens verksamhetsområde.
Genomförd uppsikt år 2020
Styrelsen fick information om den uppsikt arbetsutskottet genomfört
Av protokoll framgår att styrelsens arbetsutskott genomförde alla planerade upp-
siktsträffar utom tre där styrelsen istället tog del av skriftlig information.
Vid fyra tillfällen under år 2020 fick styrelsen information om den uppsikt som ar-
betsutskottet hade genomfört. I styrelsens protokoll fanns hänvisningar till olika
beslutsunderlag i diariet. Exempel på underlag som finns i diariet är delårsrappor-
ter och budgetunderlag. Styrelsen tog även del av protokoll från arbetsutskottet
som översiktligt beskrev genomförda träffar med företrädare för nämnder och bo-
lag.
Av styrelsens protokoll framgick att styrelsen beslutade att informationen var ”del-
given”. Det framgick inte om styrelsen gjorde några analyser, bedömningar eller
vidtog några åtgärder med anledning av uppgifterna.
Styrelsen fick rapporter om regionala utvecklingsnämndens uppsikt
I oktober och december år 2020 genomförde regionala utvecklingsnämnden upp-
siktträffar med företrädare för flera av regionens bolag. Inför träffarna skickade bo-
lagen underlag till regionala utvecklingsnämnden. Underlagen bestod exempelvis
av årsredovisningar från år 2019, verksamhetsplaner för år 2020, internkontrollpla-
ner och intyg från styrelser om att verksamheter hade bedrivits i enlighet med de
kommunala ändamålen och de kommunala befogenheterna.
I oktober 2020 och februari 2021 fick regionstyrelsen information från de uppsikts-
träffar som genomförts av regionala utvecklingsnämnden. Underlagen till styrelsen
bestod av protokollsutdrag från nämndens uppsiktsträffar samt de underlag från
bolagen som nämnden begärt att få ta del av.
I underlagen till regionstyrelsens behandling av uppsikten saknades analyser eller
sammanställningar av de uppgifter som bolagen hade lämnat till regionala utveckl-
ingsnämnden. Av styrelsens protokoll framgick att informationen var ”delgiven”.
Styrelsen vidtog inga åtgärder med anledning av rapporteringen.
Styrelsen utvärderade sin uppsikt för år 2020
I februari 2021 utvärderade styrelsen sin uppsikt för år 2020 (RS 2021-02-09, § 20).
Enligt utvärderingen hade styrelsen till stor del genomfört uppsikten i enlighet med
sin planering. Det framgick också att arbetet med att inhämta underlag för uppsik-
ten skulle utvecklas inför år 2021 (RS 107-2021).
24
I samband med vår granskning hade styrelsen ännu inte prövat bolagen
När arbetet med denna granskning avslutades i början av april 2021 hade styrelsen
ännu inte utvärderat om bolagen hade genomfört sina verksamheter i enlighet
med de kommunala ändamålen och kommunala befogenheter.
Vår kommentar
Mot bakgrund av bristerna i dokumentationen för regionstyrelsens uppsikt under
år 2020 bedömer vi att uppsikten var otillräcklig. Dokumentationen bestod dels av
översiktliga protokoll, dels av underlag i form av delårsrapporter med mera. Det är
svårt att få insyn i vilken information som framkom vid de uppsiktsträffar som reg-
ionala utvecklingsnämnden genomförde under året.
I dokumentationen för uppsikten saknas alltjämt analyser och slutsatser. Av styrel-
sens protokoll framgår inte heller vilka överväganden styrelsen gjorde eller vilka åt-
gärder styrelsen vidtog med anledning av uppsikten.
I 2019 års granskning rekommenderade revisorerna att styrelsens prövning av de
kommunala bolagen skulle göras innan fullmäktige beslutade om årsredovisningen
för regionen och direktiven till ägarombuden inför bolagsstämmorna. Denna re-
kommendation kvarstår.
25
6.
Iakttagelser från fördjupade granskningar
år 2020
Revisorerna gjorde ett antal fördjupade granskningar inom regionstyrelsens an-
svarsområde år 2020:
•
Rapport om tystnadskultur (1/2020)
•
Promemoria om hanteringen av en bluffaktura (2/2020)
•
Omställning för en hållbar ekonomi (3/2020)
•
Ärendeberedning år 2020 (4/2020)
•
Registervård av leverantörsregistret (5/2020)
•
Budgetprocessen år 2020 (6/2020)
•
Robust teknisk försörjning av Västerbottens sjukhus (8/2020)
•
Styrning och kontroll över HR-stödet till chefer (9/2020)
•
Regionens krisberedskap (10/2020)
•
Reglering av ansvar och befogenheter (11/2020 och 12/2020)
•
Riktade statsbidrag (13/2020)
•
Löneutbetalningar (14/2020)
•
Invånartjänsten 1177 (15/2020)
•
Medelsförvaltningen (16/2020)
Vår kommentar
Fördjupade granskningar visade att regionstyrelsen år 2020 inte hade processer
och rutiner som säkerställde en tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll. Det rå-
der också oklar ansvars- och rollfördelning mellan styrelsen och andra nämnder.
26
7.
Åtgärder med anledning av iakttagelser år
2019
I tabellen nedan har vi sammanställt i vilken grad styrelsen vidtog tillräckliga åtgär-
der med anledning av revisorernas rekommendationer i 2019 års granskning.
Rekommendationer
2019 års granskning
Tillräckliga
åtgärder
Vår kommentar
Säkerställ att styrelsen har ett till-
räckligt tjänstepersonsstöd. Inom
flera områden är styrelsens system
för styrning och kontroll för svagt
utvecklade.
Nej
Flera granskningar under år 2020 vi-
sade att tjänstepersonsstödet till
styrelsen var för svagt utvecklat.
Säkerställ att de åtgärder som sty-
relsen vidtar är tillräckliga. Ställ krav
på konsekvensbeskrivningar vid be-
slut om åtgärder. Vid avvikelser bör
styrelsen ställa krav på att regiondi-
rektören lämnar förslag på kom-
pletterande åtgärder. Vid avvikelser
måste styrelsen vara aktiv och be-
sluta om åtgärder.
Nej
Styrelsen hade låg måluppfyllelse år
2020. Som tidigare år saknades
kostnadsberäkningar och riskbe-
dömningar i budgetunderlagen.
Om det är så att styrelsen bedömer
att den inte klarar av att genomföra
sitt uppdrag bör styrelsen vända sig
till fullmäktige med förslag på åtgär-
der så att fullmäktige får möjlighet
att ingripa.
-
Styrelsen redovisade ett överskott.
Fortsätt arbetet med att utveckla
uppsikten.
Delvis
Styrelsen utvecklade sin uppsikts-
plan och utvärderingen av uppsik-
ten. Dokumentationen bestod dock
främst av obearbetat material, vil-
ket är en brist.
Vår kommentar
Regionstyrelsen vidtog inte tillräckliga åtgärder med anledning av rekommendat-
ionerna i 2019 års granskning.
27
8.
Svar på revisionsfrågor
Vår samlade bedömning är att regionstyrelsen för år 2020 inte hade en tillräcklig
måluppfyllelse. Styrelsen hade inte heller en tillräcklig styrning och kontroll.
Revisionsfråga
Bedömning
Vår kommentar
Har styrelsen en tillräcklig
måluppfyllelse?
Styrelsen uppfyllde endast tre av elva
verksamhetsmål.
Har styrelsen haft en tillräck-
lig styrning och kontroll över
verksamheten inom sitt an-
svarsområde?
Fördjupade granskningar år 2020 vi-
sade att styrelsen inte hade en tillräck-
lig styrning och kontroll över sitt an-
svarsområde.
Har styrelsen en tillräckligt
utvecklad redovisning av
måluppfyllelse?
Det fanns oklarheter i hur styrelsens
gjort sina bedömningar av måluppfyl-
lelsen. De mål som styrelsen bedömt
som uppfyllda byggde på en samman-
vägning av indikatorer som i flera fall
inte var uppfyllda och i vissa fall endast
delvis var uppfyllda. För något mål som
styrelsen bedömt som delvis uppfyllt
saknades data helt.
Har styrelsen lett och sam-
ordnat förvaltningen av reg-
ionens angelägenheter i till-
räcklig utsträckning?
Delvis
Styrelsen har lämnat anvisningar inför
budgetberedningen och arbetet med
verksamhetsplaner samt beslutat om
regiongemensamma styrdokument.
Flera granskningar under året har dock
visat på tillfällen där ansvars- och roll-
fördelningen mellan styrelsen och öv-
riga nämnder varit oklar.
Har styrelsen haft tillräcklig
uppsikt över övriga nämn-
der, kommunala företag och
kommunalförbund?
Styrelsen har genomfört sin uppsikt en-
ligt plan. Dock saknades dokumente-
rade analyser och andra sammanställ-
ningar av vad som framkom i uppsik-
ten.
Har styrelsen agerat tillräck-
ligt med anledning av re-
kommendationerna i föregå-
ende års granskning?
Styrelsen vidtog inte i tillräcklig grad åt-
gärder med anledning av revisorernas
rekommendationer år 2019.
28
Våra rekommendationer till regionstyrelsen
Vi rekommenderar styrelsen att arbeta med följande områden:
•
Säkerställ att det finns ett tillräckligt tjänstepersonsstöd för att stärka de
processer som rör styrning, uppföljning och kontroll.
•
Ställ krav på konsekvensbeskrivningar, riskanalyser och kostnadsberäk-
ningar inför beslut om åtgärder. Vid avvikelser måste styrelsen vara aktiv
och fatta nya beslut.
•
Säkerställ en ändamålsenlig metod och redovisning av resultat i förhål-
lande till styrelsens verksamhetsmål.
•
Utveckla kontrollen över de uppdrag som styrelsen lämnar till regiondirek-
tören och andra tjänstepersoner genom att tydligt ange när uppdragen ska
återrapporteras.
•
Se till att analyser och resultat från uppsikten är dokumenterade. Utvär-
dera om bolagens verksamheter är genomförda i enlighet med kommunala
ändamål och kommunala befogenheter senast vid styrelsens beslut om
årsredovisningen.
Umeå den 2021-04-19
Marcus Rönnegard
Sakkunnig
Revisionskontoret
Region Västerbotten
Bilaga 1
Nedbrytning av revisionsfrågorna
Här redovisas hur revisionsfrågorna brutits ner i samband med granskningsarbetet.
Styrelsens ansvar som nämnd
1. Har styrelsen
en tillräcklig måluppfyllelse?
•
Har styrelsen uppnått sina verksamhetsmål?
•
Har styrelsen klarat sin budget?
•
Har styrelsen genomfört lämnade uppdrag från fullmäktige?
2. Har styrelsen
en tillräckligt utvecklad redovisning av måluppfyllelse?
•
Har styrelsen brutit ner fullmäktiges övergripande mål med hjälp av mät-
bara delmål?
•
Har styrelsen brutit ner uppdrag från fullmäktige och styrt dessa med hjälp
av konkreta direktiv, mätbara mål och indikatorer?
•
Har styrelsen analyserat och förklarat resultaten?
3. Har styrelsen
haft en tillräcklig styrning och kontroll över verksamheten inom
sitt ansvarsområde?
•
Har styrelsen processer, rutiner och tjänstemannastöd som säkerställer en
tillräcklig styrning?
•
Har styrelsen processer, rutiner och tjänstemannastöd som säkerställer en
tillräcklig uppföljning?
•
Har styrelsen processer, rutiner och tjänstemannastöd som säkerställer en
tillräcklig kontroll?
•
Har styrelsen följt upp de beslut den fattat under året?
•
Har styrelsen kontrollerat att regler efterlevs?
Styrelsens ledning, samordning och uppsikt
4. Har styrelsen lett och samordnat förvaltningen av regionens angelägenheter i
tillräcklig utsträckning?
•
Har styrelsen säkerställt en tillräcklig beredning av fullmäktiges regionplan
och budget?
•
Har styrelsen beslutat om anvisningar för övriga nämnders verksamhets-
planering?
•
Har styrelsen beslutat om anvisningar för övriga nämnders verksamhets-
uppföljning?
•
Har styrelsen säkerställt en tillräcklig återrapportering i delårsrapporter
och årsredovisning till fullmäktige?
Bilaga 1
5. Har styrelsen haft tillräcklig uppsikt över övriga nämnder, kommunala företag
och kommunalförbund?
•
Utvärderade regionstyrelsen sin uppsikt för år 2019 innan styrelsen beslu-
tade om en ny uppsiktsplan för år 2020?
•
Beslutade styrelsen om en uppsiktplan för år 2020?
•
Hade uppsiktsplanen utvecklats jämfört med år 2019?
•
Genomförde styrelsen sin uppsikt enligt planen för år 2020?
•
Har styrelsen säkerställt att övriga styrelsen och nämnder har mätbara
mål?
•
Har styrelsen säkerställt att övriga styrelser och nämnder följt upp sina
mål?
•
Går det med hjälp av styrelsens protokoll verifiera om styrelsens uppsikt
varit tillräcklig?
•
Utvärderade styrelsen sin uppsikt för år 2020?
•
Har styrelsen genom sin förstärkta uppsikt av regionens bolag prövat om
bolagen år 2020 bedrivit sina verksamheter i enlighet med fastställda kom-
munala ändamål och inom ramen för de kommunala befogenheterna?
Bilaga 2
Regionstyrelsens uppdrag till regiondirektören under år 2020
Uppdrag till regiondirektören
Våra iakttagelser
”Regiondirektören får i uppdrag […] att projektanställa en re-
surs som mobilitetssamordnare under 1 år. Tjänsten finan-
sieras av medel för miljöpolitiska aktiviteter under 2020.” RS
2020-02-05 §9
Det framgick inte av beslu-
tet när uppdraget skulle
redovisas för styrelsen.
”Dataskyddsberättelse godkänns. Regiondirektören får i upp-
drag […] att vidta åtgärder i enlighet med dataskyddsberät-
telsen.” RS 2020-04-07 §57
Det framgick inte av beslu-
tet när uppdraget skulle
redovisas för styrelsen.
”Regiondirektören får i uppdrag att ta bort betalningslös-
ningen för dryckesautomater och begränsa sortimentet till
två sorter a´ 100 kr som målpris.” RS 2020-05-12 §95
Det framgick inte av beslu-
tet när uppdraget skulle
redovisas för styrelsen.
”Granskningsrapport nr 3-2019 Hantering av avtal 2019 […]
Yttrandet avges enligt upprättat förslag. Regiondirektören
får i uppdrag att vidta åtgärder i enlighet med yttrandet. En
återrapport lämnas till regionstyrelsen i februari 2021 […] RS
2020-06-01 §117
Uppdraget skulle redovisas
för styrelsen i februari
2021.
Det framgick inte av styrel-
sens protokoll 2021-02-09
eller 2021-03-02 att upp-
draget redovisades.
”Återrapportering av klimatutredningen och förslag på fort-
satta aktiviteter […] Regiondirektören får i uppdrag att utar-
beta förslag till långsiktiga klimatmål för regionen. Ärendet
tas upp till regionfullmäktige för beslut i februari 2021. […]
RS 2020-06-01 §122
Det framgick inte av beslu-
tet när uppdraget skulle
redovisas för styrelsen.
Ärendet skulle dock tas
upp till regionfullmäktige
för beslut i februari 2021.
Det framgick inte av full-
mäktiges protokoll 2020-
09-22, 2020-11-24 eller
2021-02-23-24 att ärendet
behandlats i fullmäktige.
Ärendet bereddes av sty-
relsen 2021-04-13.
”Bemanningsservice avslutas som enhet i Skellefteå. Region-
direktören får i uppdrag att hantera den processen och ut-
reda möjligheterna till förbättringar för att öka bokningsgra-
den på Norrlands universitetssjukhus.” RS 2020-08-31 §166
Det framgick inte av beslu-
tet när uppdraget skulle
redovisas för styrelsen.
”Strategin för börsel ändras enligt rekommendation för ökad
möjlighet till kostnadsreduceringar. Fortsatta förändringar
av elhandelsportföljningens fördelning delegeras till regiondi-
rektören med rätt till vidaredelegation.” RS 2020-08-31 §166
Det framgick inte av beslu-
tet när uppdraget skulle
redovisas för styrelsen.
”Kostdistribution vid Lycksele lasarett […] Regiondirektören
får i uppdrag att utreda alternativen Steam Plicity, mottag-
ningskök av kost från Lycksele kommun samt upphandling av
drift. Regiondirektören får i uppdrag att besluta om en över-
gångslösning fram till dess att beslut om slutlig lösning fatt-
tas av regionstyrelsen vid sammanträdet den 10 december
2020.” RS 2020-08-31 §168
Uppdraget skulle redovisas
vid styrelsens samman-
träde i december 2020.
I protokollet 2020-12-08
§251 framgick att ärendet
om kostdistribution inte
var färdigberett men att
ett förslag skulle presente-
ras för styrelsen i februari
Bilaga 2
2021. Övergångslösningen
är säkerställd från januari
2021.”
Regiondirektören la fram
ett förslag vid sammanträ-
det 2021-02-09, § 17 som
styrelsen antog.
”Region Västerbotten ställer sig bakom Regelverket för tjäns-
ten Högkostnadsskydd. Regiondirektören får i uppdrag […]
att fatta de beslut som behövs för att bidra till det nationella
genomförandet.” RS 2020-09-29 §196
Det framgick inte av beslu-
tet när uppdraget skulle
redovisas för styrelsen.
”Regionstyrelsens delårsrapport per augusti 2020 fastställs.
Regiondirektören får i uppdrag att säkerställa att fördelning
av arbetsmiljöuppgifter sker enligt riktlinje. Uppdraget åter-
rapporteras till styrelsen senast i samband med delårsrap-
port per augusti 2021.” RS 2020-10-27 §212
Uppdraget ska redovisas
för styrelsen i samband
med beslut om delårsrap-
port per augusti 2021.
”Regionstyrelsen uppdrar till regiondirektören […] att tillsätta
en utredning avseende personuppgiftsöverföringar till tredje
land. Utredningens mål är att kartlägga de personuppgiftsö-
verföringar som sker till länder utanför EU/EES, vilket skydd
dessa överföringar dessa baseras på, eventuella brister i
skyddet, möjligheterna att omförhandla eller bryta avtalen
och konsekvenserna därav. Utredningen ska presenteras i
regionstyrelsen i mars 2021.” RS 2020-10-27 §215
Uppdraget skulle redovisas
för styrelsen i mars 2021.
Det framgick inte av styrel-
sens protokoll 2020-12-08,
2021-02-09 eller 2021-03-
02 att uppdraget redovisa-
des.
”Uppdrag och regler inklusive förändringar i ersättningsmo-
dell, samt plan för uppföljning för Hälsoval Västerbotten
2021 fastställs. Regiondirektören får i uppdrag […] att tydlig-
göra och formulera praxis för när en hälsocentral i Hälsoval
Västerbotten utför sitt uppdrag bristfälligt, och när en hälso-
central frångått sitt uppdrag, för en period eller på obestämd
tid. Regiondirektören får i uppdrag […] att tydliggöra när en
hälsocentral kan förlora status som hälsocentral i Hälsoval
Västerbotten, för en period eller permanent, och konsekven-
ser för ersättning och regionens huvudmannaansvar. Upp-
dragen ska vara slutfört i april 2021.” RS 2020-10-27 §216
Uppdragen skulle redovi-
sas för styrelsen i april
2021.
Det framgick inte av styrel-
sens protokoll 2021-04-13
att uppdraget redovisades.
”Regiondirektören får i uppdrag att utreda om Hälsoval 2021
kan kompletteras med följande tillägg: När beställarenheten
upplever att någon Hälsocentral inte fullgjort de uppdrag
som beskrivs i Hälsovalet har beställarenheten mandat att
begära in ett åtgärdsprogram från enheten […]. Ärendet tas
upp för beslut på regionstyrelsens sammanträde den 8 de-
cember 2020.” RS 2020-10-27 §216
Uppdraget skulle redovisas
vid styrelsens samman-
träde i december 2020.
Regiondirektören la fram
ett förslag vid sammanträ-
det 2020-12-08, § 257 som
styrelsen antog.
”Regiondirektören får i uppdrag […] att under 2021 formali-
sera ett samarbete med hälso- och sjukvårdsförvaltningen
inför beställning av primärvård för 2022. I uppdraget ingår
att skapa en gemensam planeringsprocess där beställaren i
ett tidigt skede ges möjlighet att bearbeta underlag inför po-
litiskt beslut av Hälsovalet 2022, utifrån aktuella förutsätt-
ningar i länet och god och nära vård. I uppdraget ingår att
tydliggöra processen för att aktualisera behov och besluta
om tilläggsuppdrag till beställningen.” RS 2020-10-27 §218
Det framgick inte av beslu-
tet när uppdraget skulle
redovisas för styrelsen.
”Förslag på ny struktur och inriktning för inköpsorganisat-
ionen godkänns. Regiondirektören får i uppdrag att fastställa
Uppdragen ska redovisas
för styrelsen i juni 2021.
Bilaga 2
en regionövergripande riktlinje för inköpsprocessen och en
implementeringsplan under åren 2021-2022. En återrapport
delges regionstyrelsen vid sammanträdet i juni 2021.” RS
2020-12-08 §253
”Ersättningsetablering enligt Lagen om ersättning för fysio-
terapi […]Regiondirektören får i uppdrag att lämna informat-
ion om tilldelningsbeslut och underteckna samverkansavtal
för ersättningsetablering samt i övrigt vidta de åtgärder som
är nödvändiga för att avsluta ärendet.” RS 2020-12-08 §262
Det framgick inte av beslu-
tet när uppdraget skulle
redovisas för styrelsen.
”Ersättningsetablering enligt Lagen om ersättning för fysio-
terapi […]Regiondirektören får i uppdrag att lämna informat-
ion om tilldelningsbeslut och underteckna samverkansavtal
för ersättningsetablering samt i övrigt vidta de åtgärder som
är nödvändiga för att avsluta ärendet.” RS 2020-12-08 §263
Det framgick inte av beslu-
tet när uppdraget skulle
redovisas för styrelsen.
”Regiondirektören får i uppdrag att […] ansvara för föränd-
ringar och kompletteringar i programdirektiv och program-
plan för Framtidens vårdinformationsstöd. Regiondirektören
får i uppdrag att […] representera Region Västerbotten i
Sussa samverkan samt fatta de beslut som behövs för att ge-
nomföra Framtidens vårdinformationsstöd regionalt och till-
sammans med övriga regioner i Sussa samverkan. Regiondi-
rektören ska återrapportera framskridandet till
regionstyrelsen kontinuerligt.” RS 2020-12-08 §265
Uppdragen ska redovisas
för styrelsen ”kontinuer-
ligt”.
Regiondirektören gav in-
formation till styrelsen vid
sammanträdet 2021-03-
02, § 54.
”Region Västerbotten ska delta i gemensam upphandling av
hyrpersonal tillsammans med övriga regioner i Sverige under
förutsättning att minst 14 andra regioner deltar i upphand-
lingen. Regiondirektören uppdras att överlämna uppdrag till
annan upphandlande myndighet att genomföra upphand-
lingen för regionens räkning.” RS 2020-12-08 §268
Det framgick inte av beslu-
tet när uppdraget skulle
redovisas för styrelsen.
Källa: Regionstyrelsens protokoll år 2020 samt februari, mars och april 2021
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Gr%203_2020%20Rapport%20regionstyrelsen%20%C3%A5r%202020.pdf
3 ord som matchar Regional serviceutveckling markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.