Hälso- och sjukvårdsnämnden år 2021
April 2022
Malin Hedlund och Ingrid Lindberg
Revisionskontoret
Diarienummer: REV 17-2021
Grundläggande granskning Gr 8/2021
Fo
to
: J
o
ha
n
G
un
sé
us
2
Innehåll
Iakttagelser i 2020 års granskning
Regionfullmäktiges uppdrag till nämnden
4. Nämndens uppföljning och kontroll
Nämndens protokoll och sammanträden
Nämndens hantering av statsbidrag
Nämndens följsamhet till reglemente för intern kontroll
Nämndens uppföljning av sina verksamhetsmål
5. Iakttagelser från fördjupade granskningar
6. Åtgärder med anledning av rekommendationer år 2020
Bilaga 1 Nämndens mål och indikatorer
Bilaga 2 Följsamhet till reglemente för intern kontroll
3
1.
Sammanfattande analys
Måluppfyllelse
År 2021 präglades av coronapandemin. Hälso- och sjukvårdsnämndens verksam-
heter genomförde stora insatser för att minska smittspridningen och vårda patien-
ter som drabbades av covid-19. Nämndens verksamheter genomförde också fram-
gångsrikt vaccinering mot covid-19 och bidrog till att Västerbottens län har bland
den högsta vaccinationstäckningen i landet.
Nämndens resultat för år 2021 bör ses i ljuset av pandemin. Verksamheterna sköt
upp och ställde in delar av den planerade vården på grund av pandemin. Resulta-
ten för verksamhetsmålen var svaga. Positivt är att nämnden hade ett överskott på
139 miljoner kronor. Överskottet berodde på bidrag från staten för att hantera
pandemin.
Det finns risk att nämnden har kvar delar av det strukturella underskott som nämn-
den hade före pandemin. Flera av nämndens verksamheter redovisade underskott.
Flera av verksamheterna hade inte möjlighet att genomföra planerade åtgärder i
omställningsplanen för en ekonomi i balans. Det är angeläget att nämnden kom-
mande år är aktiv och säkerställer att den klarar av att genomföra sin verksamhet
inom budget. Det är inte rimligt att anta att statsbidragen kommer att ligga kvar på
lika höga nivåer som år 2021.
Styrning
Hälso- och sjukvårdsnämnden hade för år 2021 inte en tillräcklig styrning och kon-
troll. Liksom tidigare år bidrog otydliga ansvarsförhållanden i förhållande till region-
styrelsen och svagt tjänstemannastöd till svårigheter för nämnden att styra sitt an-
svarsområde. Granskningar visar att nämnden var passiv under året. Positivt var att
nämnden i hög grad hade beslutat om grundläggande styrdokument.
Rekommendationer
Vi lämnar följande rekommendationer till hälso- och sjukvårdsnämnden:
•
Utveckla de ekonomiska analyserna. Det finns risk att det strukturella un-
derskottet som nämnden hade före pandemin finns kvar.
•
Säkerställ en tillräcklig styrning och kontroll över de riktade statsbidragen
till nämndens verksamheter.
•
Säkerställ en ändamålsenlig metod och redovisning av resultat i förhål-
lande till nämndens verksamhetsmål.
•
Utveckla kvaliteten i arbetet med intern kontroll. Nämnden behöver ut-
veckla uppföljningen av sina kontroller och vid behov besluta om åtgärder
för att komma till rätta med de brister som kontrollerna visar.
Rekommendationerna kommer att följas upp i nästa års granskning.
4
2.
Bakgrund till granskning
Styrelser och nämnder ansvarar enligt kommunallagen för att verksamheten bed-
rivs i enlighet med fullmäktiges mål, beslut och riktlinjer samt de lagar och före-
skrifter som gäller för verksamheten. Styrelserna och nämnderna ansvarar också
för att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett till-
fredsställande sätt.
De förtroendevalda revisorerna ska enligt kommunallagen årligen granska styrel-
ser, nämnder och fullmäktigeberedningar. Revisorerna ska pröva om styrelser och
nämnder säkerställt att verksamheten är genomförd på ett ändamålsenligt och
från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt. I granskningen ingår också att
pröva om räkenskaper är rättvisande och om den interna kontrollen är tillräcklig.
Iakttagelser i 2020 års granskning
Revisorerna bedömde att hälso- och sjukvårdsnämndens resultat för år 2020 var
svaga. Den svaga måluppfyllelsen skulle dock ses i ljuset av de svåra omständig-
heter som hälso- och sjukvården hade hanterat på grund av coronapandemin.
Trots betydande tillskott i form av statsbidrag redovisade nämnden ett ekonomiskt
underskott mot budget med -208 miljoner kronor, vilket var en avvikelse med -4
procent. Nämndens redovisning av resultaten för verksamhetsmålen var i många
fall inte tillräckligt utvecklad för att det skulle vara möjligt att bedöma om resulta-
ten var förenliga med fullmäktiges mål.
Revisorerna bedömde att nämnden för år 2020 inte hade en tillräcklig styrning och
kontroll. Otydliga ansvarsförhållanden i förhållande till regionstyrelsen och svagt
tjänstemannastöd bidrog till svårigheter i styrningen.
Rekommendationer
Revisorerna rekommenderade nämnden att arbeta med följande områden:
•
Säkerställ att nämnden har ett tillräckligt tjänstepersonstöd. Inom flera
områden är nämndens system för styrning och kontroll för svagt utveck-
lade.
•
Säkerställ att de åtgärder som nämnden vidtar är tillräckliga. Ställ krav på
att de åtgärder som nämnden beslutar om är väl underbyggda och förank-
rade i verksamheten. Vid avvikelser bör nämnden ställa krav på att hälso-
och sjukvårdsdirektören lämnar förslag på kompletterande åtgärder. Vid
avvikelser måste nämnden vara aktiv och besluta om åtgärder.
•
Om det är så att nämnden bedömer att den inte klarar av att genomföra
sitt uppdrag bör nämnden vända sig till fullmäktige med förslag på åtgärder
så att fullmäktige får möjlighet att ingripa.
•
Säkerställ en ändamålsenlig metod och redovisning av resultat i förhål-
lande till nämndens verksamhetsmål.
5
Nämndens yttrande
I ett yttrande i november 2021 redogjorde nämnden för följande åtgärder:
•
En beredning på tjänstepersonsnivå hade inrättats för att säkra nämndens
ärendeberedning. En översyn av dokumentationen för nämndens ärende-
beredning pågick också.
•
Uppföljningen skulle ha ett tydligare fokus mot redovisning av avvikelser
och åtgärder. Bland annat hade verksamheterna börjat arbeta med så kal-
lade dashboards. Verktyget visualiserade avvikelser inom områdena till-
gänglighet, produktion, ekonomi, kvalitet och personal.
•
Metodstödet Stratsys skulle börja användas under år 2022. Enligt nämnden
skulle metodstödet bidra till en tydligare röd tråd från politiken till verk-
samheterna, ökad transparens och högre kvalitet på uppföljningen. Det på-
gick också ett arbete med att utveckla nämndens indikatorer.
Syfte och revisionsfrågor
Syftet med granskningen är att ge underlag till revisorerna för deras ansvarspröv-
ning av hälso- och sjukvårdsnämnden. För detta har följande revisionsfrågor besva-
rats i granskningen:
•
Har hälso- och sjukvårdsnämnden en tillräcklig måluppfyllelse?
•
Har hälso- och sjukvårdsnämnden haft en tillräcklig styrning och kontroll
över verksamheten inom sitt ansvarsområde?
•
Har hälso- och sjukvårdsnämnden en tillräckligt utvecklad redovisning av
måluppfyllelse?
•
Har hälso- och sjukvårdsnämnden agerat tillräckligt med anledning av re-
kommendationerna i föregående års granskning?
I revisionsplanen för år 2021 beslutade revisorerna att den grundläggande gransk-
ningen av hälso- och sjukvårdsnämnden skulle ha ett särskilt fokus på jämställdhet.
Vi har granskat om nämnden har följt upp sina verksamhetsmål utifrån könsuppde-
lad statistik.
Granskningen omfattar inte om nämnden säkerställt att räkenskaperna är rättvi-
sande. Denna del ingår i granskningar av regionstyrelsens delårs- och årsbokslut
som redovisas i andra rapporter.
Revisionskriterier
Vår bedömning av nämndens ansvarsutövande utgår från:
•
Kommunallagen (2017:725) kap. 6 § 6
•
Fullmäktiges reglemente för nämnden
•
Fullmäktiges reglemente för intern kontroll
•
Övriga uppdrag, mål eller direktiv från fullmäktige till nämnden
•
Regionstyrelsens anvisningar
6
Granskningens genomförande
Granskningen är genomförd med stöd av revisionskontorets program för grundläg-
gande granskning. Programmet innehåller delar för granskning av verksamhetspla-
ner, protokoll, delårsrapporter, årsrapporter, ekonomistyrning, följsamhet till full-
mäktiges reglemente för intern kontroll, följsamhet till regler och rutiner samt upp-
följning av tidigare års granskningar. Dessutom har vi summerat iakttagelser från
fördjupade granskningar som genomförts inom nämndens ansvarsområde under
året. Arbetet med granskningen är i huvudsak genomfört av Malin Hedlund och In-
grid Lindberg på revisionskontoret. Malin Hedlund har varit projektledare för
granskningen.
Rapporten har kvalitetssäkrats internt genom att den granskats av annan sakkunnig
på revisionskontoret samt av revisionsdirektör. I den externa kvalitetssäkringen har
berörda tjänstepersoner fått möjlighet att lämna synpunkter på rapportens inne-
håll.
3.
Nämndens uppdrag
Regionfullmäktiges uppdrag till nämnden
Enligt fullmäktiges reglemente har hälso- och sjukvårdsnämnden verksamhetsan-
svar för:
•
Sjukhusvård inklusive regionvård.
•
Primärvård i egen regi i enlighet med regionstyrelsens beställningar.
•
Tandvård i egen regi.
•
Funktionshinder och habilitering.
Nämnden har vårdgivaransvar för den vård som regionen utövar i enlighet med
bland annat hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen. Nämnden ska också
följa och driva utvecklingen av forskning, innovation och utbildning inom området
hälso- och sjukvård. Den ansvarar även för arbetet med nationella minoritetsgrup-
per.
Fullmäktige riktade tio mål till nämnden för år 2021
I regionplanen för år 2021 beslutade fullmäktige om tre målområden med tolv mål.
Tio av dessa mål riktade fullmäktige till hälso- och sjukvårdsnämnden:
Hållbart samhälle
1.
Västerbotten har världens bästa och mest jämlika hälsa
2.
Västerbotten är det barnvänligaste länet
3.
Västerbotten har trygga invånare med inflytande och delaktighet och ett rikt
samt aktivt kultur- och föreningsliv
4.
Västerbotten är en ledande miljöregion
God och jämlik hälso- och sjukvård
5.
Vi har en nära, tillgänglig och personcentrerad vård i hela länet
6.
Vi levererar jämlik och jämställd hälso- och sjukvård av hög kvalitet
7.
Vi är en attraktiv arbetsgivare med personal som trivs och utvecklas hos oss
7
8.
Vi har en långsiktigt hållbar ekonomi
Jämlik och attraktiv region
9.
Vi är en inkluderande, attraktiv och innovativ samverkanspartner
10.
Vi är ledande inom forskning, innovation och digitalisering
Nämndens budget var drygt fem miljarder
För år 2021 tilldelade fullmäktige nämnden en budget på 5 079 miljoner kronor.
Detta kan jämföras med 2020 års budget som var 5 017 miljoner kronor. Fullmäk-
tige reducerade nämndens budget med 45 miljoner kronor för omställning till håll-
bar ekonomi.
I februari 2021 (§ 24) beslutade fullmäktige om att revidera nämndens budget.
Fullmäktige utökade nämndens budget till 5 089 miljoner kronor. Den utökade
budgeten avsåg ökade kostnader för Kommunalförbundet Svensk Luftambulans.
Nämndens verksamhetsplan
I sin verksamhetsplan för år 2021 beskrev hälso- och sjukvårdsnämnden sina förut-
sättningar och prioriterade områden för året. Nämnden menade att den enskilt
största utmaningen var det ekonomiska läget med stora budgetunderskott i verk-
samheterna. Nämnden konstaterade att pandemin under år 2020 hade inneburit
ökade kostnader, minskade intäkter, mindre fokus på omställningsplanen och upp-
skjuten vård. Ytterligare en utmaning inför år 2021 var osäkerhet om hur pandemin
skulle fortsätta att utvecklas.
Nämnden beslutade om samtliga tio mål som fullmäktige riktade till nämnden samt
27 indikatorer för att följa upp målen. I bilaga 1 har vi listat nämndens mål och indi-
katorer. Nämnden uppgav att samtliga indikatorer skulle följas upp i årsrapporten.
Sex indikatorer skulle följas upp i delårsrapporten per augusti 2021.
Vår kommentar
Vi bedömer att nämndens verksamhetsplan för år 2021 uppfyllde fullmäktiges krav.
Målen var mätbara och indikatorerna hade koppling till fullmäktiges övergripande
mål.
4.
Nämndens uppföljning och kontroll
Nämndens protokoll och sammanträden
Nämnden hade under år 2021 tio protokollförda sammanträden. Nämnden fick vid
samtliga sammanträden information från hälso- och sjukvårdsdirektören. Nämnden
fick också ekonomiska månadsrapporter.
Revisionskontoret har genomfört ett stickprov av nämndens beslutsunderlag till två
av nämndens sammanträden år 2021. Stickprovet visade på brister i diarieföringen
av underlagen. Endast 63 procent av beslutsunderlagen var diarieförda (Fördjupad
granskning Nr 9/2021).
I samband med en fördjupad granskning under året uppmärksammade revisorerna
att hälso- och sjukvårdsnämnden utsett ledamöter i utskottet för primärvård och
tandvård och utskottet för funktionshinder och samverkan som inte är ledamöter
eller ersättare i nämnden (Nr 3/2021). Enligt kommunallagens 6 kap. 42 § får
8
utskott endast bestå av ledamöter eller ersättare i nämnden. Revisorerna rekom-
menderade nämnden att endast utse ledamöter till utskotten som var valbara.
Nämnden beslutade om grundläggande styrdokument
Av tabellen nedan framgår att nämnden i hög grad beslutade om styrdokument för
år 2021.
Styrdokument
Beslut
Vår kommentar
Verksamhetsplan år 2021
Ja
2020-10-01, § 96 (HSN 866-2020)
Budget år 2021
Ja
2020-10-01, § 96 (HSN 866-2020)
Underlag för regionplan och budget för år
2021
Ja
2020-03-25, § 27 (HSN 331-2020)
Internkontrollplan 2021
Ja
2021-02-18, § 13 (HSN 25-2021)
Beslut om läkemedelsmål för år 2021
Nej
Läkemedelskommittén har beslu-
tat om målen.
Delegationsordning
Ja
2020-03-25, § 30 (HSN 300-2020)
Fördjupad granskning nr 4/2021
visar att delegationsordningen
kan utvecklas. Bland annat inne-
håller den ärendegrupper som
inte är beslut i kommunallagens
mening.
Rutin för att anmäla delegationsbeslut
Ja
2017-04-12, § 43 (VLL 660-2017)
Dokumenthanteringsplan
Ja
2019-02-20, § 20 (HSN 135-2019)
Rutin för ärendeberedning
Ja
2017-04-12, § 41 (VLL 632-2017).
Nämnden beslutade i januari
2022 om en ny riktlinje för ären-
deberedning. 2021-09-30, § 149
beslutade nämnden om en rutin
för hantering av initiativärenden.
Delårsrapport per 30 april 2021
Ja
2021-05-26, § 70 (HSN 593-2021)
Delårsrapport per 31 augusti 2021
Ja
2021-09-30, § 124 (HSN 895-
2021)
Patientsäkerhetsberättelse för år 2021
Nej
Vid granskningens avslut hade
nämnden inte beslutat om pati-
entsäkerhetsberättelsen för år
2021.
Årsrapport för år 2021
Ja
2022-02-16, § 39 (HSN 1318-
2021)
Vår kommentar
I grundläggande granskningen för år 2022 kommer vi att kontrollera om nämnden
utsett ledamöter i sina utskott som är valbara.
Nämndens ekonomistyrning
Hälso- och sjukvårdsnämnden redovisade ett överskott för år 2021 med 139 miljo-
ner kronor. Det motsvarade ett överskott mot budget på 2,6 procent. Resultatet
kan jämföras med år 2020, då nämnden redovisade ett underskott på -208 miljo-
ner kronor och en avvikelse mot budget på -4 procent.
För år 2021 redovisade nämnden att intäkterna var 341 miljoner kronor högre än
budgeterat. De extra intäkterna handlade framför allt om bidrag från staten för
pandemin. Statsbidragen vägde upp underskott inom vård-, patient- och
9
tandvårdsintäkter. Nämnden redovisade ett underskott mot budget för sina kost-
nader med -202 miljoner kronor. Den största avvikelsen var inom personalkostna-
derna som stod för 171 miljoner kronor av underskottet. Nämnden uppger i års-
rapporten att både kostnader och intäkter påverkades av pandemin. Exempelvis
hade primärvårdens personalkostnader ökat till följd av vaccineringen. Nämnden
uppgav att primärvårdens extra personalkostnader på grund av pandemin hade
kompenserats med statsbidrag. Kompensationen hade redovisats som en intäkt.
Nämnden redovisade underskott fram till december
Både i delårsrapporten per april och per augusti 2021 bedömde nämnden att de
skull ha ett underskott vid årets slut på 200 miljoner kronor. I december 2021 om-
fördelade regionstyrelsen 234 miljoner kronor från styrelsen till nämnden. Reg-
ionen hade under år 2021 fått ersättning från staten för PCR-test och smittspår-
ning. Regionstyrelsen hade hanterat statsbidragen och verksamheterna hade lö-
pande ersatts för kostnader som uppstått. Vid årets slut hade statsbidragen gene-
rerat ett överskott på 234 miljoner kronor som styrelsen förde över till nämnden.
Nämndens ekonomiska månadsrapporter visar att nämnden hade underskott i för-
hållande till budget fram till december 2021. I april var underskottet -105 miljoner
kronor, i augusti hade det ökat till -141 miljoner kronor.
Sammanfattning av månadsrapporter till nämnden under år 2021.
Månad 2021
Miljoner kronor Budgetavvikelse % Nettokostnadsutveckling %
Mars
-112
-8,2
2,9
April
-105
-5,5
2,4
Maj
-110
-4,6
-0,2
Juli
-152
-4,9
0,3
Augusti
-140
-4,1
-1,3
September
-132
-3,3
-1,0
Oktober
-118
-2,7
-1,2
December
139
2,6
-5,7
Källa: Månadsrapporter till hälso- och sjukvårdsnämnden under år 2021
Nämnden uppgav i sina delårsrapporter att pandemin påverkade nämndens eko-
nomi. Dels direkt i form av att kostnaderna för exempelvis personal ökade, dels in-
direkt genom att nämnden inte kunde genomföra åtgärderna i omställningsplanen.
Majoriteten av åtgärderna för att få en ekonomi i balans handlade om att minska
bemanningen, vilket nämnden uppgav inte var möjligt under pågående pandemi.
Nämnden uppgav i årsrapporten att verksamheterna löpande under året hade
kompenserats för de kostnader som uppstått på grund av pandemin. Exempelvis
fick sjukhusvården kompensation för sina merkostnader på 84 miljoner kronor. Pri-
märvården hade ersatts med statsbidrag för vaccineringen mot covid-19.
Vid året slut redovisade nämnden budgetavvikelser för flera verksamheter. Den
största budgetavvikelsen fanns inom sjukhusvården, som redovisade ett under-
skott med 305 miljoner kronor. Även tandvården redovisade ett underskott med
34 miljoner kronor, medan primärvården redovisade ett överskott med 45 miljoner
kronor.
Antalet anställda ökade under året
Trots att nämnden redovisar ett överskott för år 2021 konstaterar nämnden i års-
rapporten att den ekonomiska situationen var ansträngd. Nämnden menade att
10
pandemin hade försvårat arbetet med att nå bemanningsmål och åtgärder för en
budget i balans. Under året hade närvarotiden ökat. Nämnden uppgav att personal
behövdes för att vårda sjuka i covid-19, genomföra provtagning och vaccinationer
samt att upprätthålla vården i sin helhet. Insatser för uppskjuten vård var en annan
förklaring till att närvarotiden ökade. Enligt årsrapporten hade antalet anställda i
hälso- och sjukvårdsförvaltningen ökat med 116 under år 2021.
Uppföljningen av omställningsplanen var översiktlig
I verksamhetsplanen för år 2021 uppgav nämnden att inriktningen för arbetet att
uppnå en ekonomi i balans skulle följa den handlingsplan för en hållbar ekonomi
som regiondirektören hade tagit fram för åren 2020-2022. Nämnden skulle spara
163 miljoner kronor år 2021.
På grund av att åtgärderna till största del var kopplade till minskad närvarotid och
minskade personalkostnader, uppgav nämnden i årsrapporten att det varit en ut-
maning att genomföra åtgärderna och samtidigt hantera pandemin. I delårsrappor-
ten per april 2021 bedömde nämnden att det skulle bli ett underskott på 200 miljo-
ner kronor vid årets slut. Nämnden uppmärksammade fullmäktige om att nämnden
inte skulle klara sin budget. Nämnden informerade fullmäktige om att pandemin
innebar att det inte möjligt att vidta några ytterligare åtgärder än de som redan var
beslutade. I november 2021 rapporterade nämnden till fullmäktige att arbetet med
att anpassa personalkostnaderna mot bemanningsmål skulle accelereras under
hösten 2021.
Trots att nämnden vid flera tillfällen påpekat att pandemin medfört att det var
svårt att genomföra omställningsplanen uppgav nämnden i årsrapporten att den
uppnådda effekten av åtgärderna var hög. Nämnden uppgav att omställningspla-
nen hade haft en sammanlagd effekt på 119 miljoner kronor, vilket motsvarade 73
procent av de planerade åtgärderna. Av nämndens årsrapport framgår inte hur ef-
fekten av åtgärderna var beräknad.
Även i andra delar var nämndens uppföljning i årsrapporten av besparingar svår att
förstå. I årsrapporten uppgav nämnden att den största besparingen var genomförd
inom posten ”budgetreducering” med en effekt på 45 miljoner kronor. Nämnden
beskrev inte vilka åtgärder posten omfattade. Nämnden uppgav också att anpass-
ningar till bemanningsmål hade medfört besparingar på 19 miljoner kronor trots
att närvarotiden och antalet anställda hade ökat.
Vår kommentar
Det är positivt att nämnden hade ett överskott för år 2021. Till stor del uppstod
överskottet tack vare tillfälliga statsbidrag. Utifrån nämndens ekonomiska redovis-
ning är det svårt att förstå hur ansträngd ekonomin är och hur stort nämndens
strukturella underskott är. Nämndens uppföljning av omställningsplanen är för
översiktlig och det går inte att förstå på vilket sätt de ekonomiska besparingarna på
119 miljoner kronor har uppnåtts.
11
Nämndens hantering av statsbidrag
Region Västerbotten tilldelades över 1,7 miljarder kronor under år 2021 i riktade
bidrag från staten. Omkring 900 miljoner kronor av bidragen handlade om pande-
min, exempelvis bidrag för uppskjuten vård, vaccination och PCR-test. Andra rik-
tade statsbidrag var inte kopplade till pandemin, exempelvis bidrag för psykisk
hälsa, kvinnors hälsa och ökad tillgänglighet (RS 488-2021). Av nämndens årsrap-
port framgår inte hur mycket riktade statsbidrag som nämnden fick under år 2021.
Styrelsen fördelade statsbidrag till nämndens verksamheter
En del av de riktade statsbidragen fördelade regionstyrelsen och hälso- och sjuk-
vårdsnämnden i samband med budgetprocessen. Andra delar av bidragen förde-
lade regionstyrelsen löpande under år 2021. Vi har gått igenom regionstyrelsens
och hälso- och sjukvårdsnämndens protokoll för år 2021 för att undersöka hur sty-
relsen och nämnden under året beslutade om att fördela statsbidrag som var inrik-
tade till hälso- och sjukvårdsnämndens verksamheter. Protokollen visar att det var
regionstyrelsen som beslutade om fördelningen av statsbidragen. Löpande under
år 2021 tog hälso- och sjukvårdsnämnden inga beslut om hur de riktade statsbidra-
gen skulle fördelas. Se exempel nedan:
•
I februari 2021 delegerade regionstyrelsen till regiondirektören att fördela
statsbidrag på 108 miljoner kronor för merkostnader för pandemin och
uppskjuten vård till verksamheterna. Det är svårt att följa regiondirektö-
rens beslut om fördelningen av statsbidragen. Det går att verifiera att reg-
iondirektören beslutade om att fördela 57 miljoner kronor. Av dessa 57
miljoner kronor återanmälde regiondirektören beslut för 10 miljoner kro-
nor till regionstyrelsen. 53 miljoner kronor fördelade regiondirektören till
hälso- och sjukvårdsnämndens verksamheter. Hälso- och sjukvårdsnämn-
den tog inga beslut om hur pengarna skulle fördelas. Därutöver fanns det
statsbidrag på 84 miljoner kronor för merkostnader för pandemin som
hade bokförts som intäkt under år 2021. I april tog regionstyrelsen ett prin-
cipbeslut om att verksamheterna under år 2021 skulle få kompensation för
merkostnaderna för pandemin (RS 564-2021). Med stöd av regionstyrel-
sens principbeslut fördelades på tjänstepersonsnivå de delar av statsbidra-
gen som regiondirektören inte beslutade om.
•
I slutet av år 2021 fick regionen ytterligare 52 miljoner kronor i statsbidrag
för merkostnaderna för pandemin och uppskjuten vård. Varken regionsty-
relsen eller hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade om hur dessa pengar
skulle fördelas. Pengarna hanterades på tjänstepersonsnivå med stöd av
styrelsens principbeslut. Varken i regionstyrelsens eller hälso- och sjuk-
vårdsnämndens protokoll går det att följa hur dessa pengar fördelades och
hanterades.
•
I april 2021 beslutade regionstyrelsen att fördela 54 miljoner kronor till
hälso- och sjukvårdsnämnden för ökad tillgänglighet. Hälso- och sjukvårds-
nämnden tog inga beslut om fördelningen.
•
I december 2021 beslutade regionstyrelsen att omfördela ett överskott på
234 miljoner kronor för PCR-test och smittspårning från styrelsen till nämn-
den.
12
Även under år 2020 fördelade styrelsen riktade statsbidrag som regionen fick för
att hantera effekterna av pandemin. Enligt fullmäktiges reglemente får styrelsen
besluta om fördelning av riktade statsbidrag. Revisorernas bedömde dock efter en
granskning (13/2020) att styrelsens fördelning av riktade statsbidrag varit för långt-
gående och att styrelsens tolkning av
reglementet inte var rimlig.
Nämnden var passiv i fördelningen av bidragen
Som framgått visar protokollgranskningen att hälso- och sjukvårdsnämnden inte
tog några beslut under år 2021 om fördelningen av de riktade statsbidragen. I
nämndens årsrapport finns dock uppgifter om att nämnden under året fick riktade
statsbidrag. I årsrapporten går det exempelvis att läsa att nämndens verksamheter
totalt hade tillförts 46 miljoner kronor för genomförda insatser för uppskjuten
vård. Nämnden uppgav att insatserna hade prioriterats av hälso- och sjukvårdsdi-
rektören, men beslutats av regiondirektören. Enligt nämndens protokoll fick nämn-
den under året löpande muntliga rapporter från hälso- och sjukvårdsdirektören om
den uppskjutna vården. Nämnden var dock passiv under året när det gällde att ge
direktiv om hur nämndens verksamheter skulle hantera uppskjuten vård.
Vår kommentar
Ansvar och befogenheter mellan hälso- och sjukvårdsnämnden och regionstyrelsen
för hanteringen av statsbidrag hänger inte ihop. Regionstyrelsen och regiondirektö-
ren beslutade i flera fall om hur statsbidrag skulle fördelas till nämndens verksam-
heter. Det innebar att nämndens möjligheter att styra och prioritera arbetet med
exempelvis pandemin och den uppskjutna vården begränsades.
Mot bakgrund i brister i beslutsprocesserna för hanteringen av statsbidragen bedö-
mer vi att hälso- och sjukvårdsnämnden inte hade en tillräcklig styrning och kon-
troll över de riktade statsbidragen till nämndens verksamheter. Nämnden behöver
säkerställa en bättre styrning och kontroll över bidragen.
Nämndens följsamhet till reglemente för intern kontroll
Varje styrelse och nämnd ansvarar enligt kommunallagen för att den interna kon-
trollen inom sitt ansvarsområde är tillräcklig. I reglementet för intern kontroll tyd-
liggör fullmäktige hur styrelserna och nämnderna ska arbeta med intern kontroll.
Regionstyrelsen har beslutat om regionövergripande tillämpningsanvisningar till
reglementet som stöd till styrelsernas och nämndernas arbete.
Vi har granskat hälso- och sjukvårdsnämndens arbete med den interna kontrollen
utifrån fullmäktiges reglemente och styrelsens anvisningar. I bilaga 2 redovisar vi
samlat våra iakttagelser.
Brister i nämndens uppföljning
Nämndens arbete med den interna kontrollen utgick för år 2021 från en riskanalys.
I riskanalysen identifierade och värderade nämnden 21 risker. Nämnden tog ställ-
ning till om riskerna skulle kontrolleras i internkontrollplanen eller hanteras på an-
nat sätt. Nämnden beslutade att 11 risker skulle tas upp i internkontrollplanen. För
dessa risker beslutade nämnden om 14 kontroller.
Nämnden följde upp kontrollerna i samband med delårsrapporten per augusti
2021 och årsrapporten. Totalt genomfördes 10 av 14 kontroller. Vår granskning vi-
sar att det fanns vissa brister i nämndens uppföljning av kontrollerna. Exempelvis
13
framgick det inte hur kontrollerna om digitaliseringens effekter och upphandlings-
ledtid var genomförda och vad kontrollerna visade.
Nämnden bedömde att den interna kontrollen var acceptabel
I årsrapporten bedömde nämnden att den interna kontrollen för år 2021 var ac-
ceptabel. Nämnden kommenterade inte bedömningen ytterligare. Det framgår inte
heller om nämnden hade gjort några analyser av resultatet eller av hur arbetet
med den interna kontrollen hade fungerat under året. I regionstyrelsens tillämp-
ningsanvisningar beskriver styrelsen att nämnderna ska bedöma om den interna
kontrollen är god, acceptabel eller bristande. Acceptabel intern kontroll definieras
av styrelsen som att:
•
Internkontrollplanen till största del innehöll ändamålsenliga kontroller.
•
Resultatet av kontrollerna visade att rutiner till största del är ändamålsen-
liga, kända och efterlevs samt att inga brister noterades.
•
Tillräckliga åtgärder hade till största del vidtagits vid behov. Resultatet av
åtgärderna återrapporterades.
Nämnden beslutade inte om några åtgärder med anledning av uppföljningen. Av
redovisningen av kontrollerna framgår vissa åtgärder som verksamheterna hade
identifierat. Det är inte tydligt om verksamheterna vidtagit åtgärder för att rätta till
bristerna eller när åtgärderna skulle följas upp.
Vår kommentar
Nämnden uppfyllde för år 2021 i huvudsak kraven i regionfullmäktiges reglemente
för intern kontroll. Vi bedömer att nämnden behöver utveckla kvaliteten i sitt ar-
bete med intern kontroll. Nämnden bör:
•
Utveckla sina analyser av resultatet och besluta om åtgärder samt säker-
ställa att åtgärderna leder till förändringar.
•
Utveckla uppföljningen av kontrollerna. Av uppföljningen bör det framgå
hur nämnden genomfört kontrollerna och resultatet av kontrollerna. Det
bör också framgå vilka åtgärder som behöver vidtas med anledning av kon-
trollernas resultat samt när åtgärderna ska följas upp.
Nämndens uppföljning av sina verksamhetsmål
Revisorerna ska enligt kommunallagen bedöma om nämnden har en tillräcklig
måluppfyllelse i förhållande till fullmäktiges övergripande mål. Revisorerna ska
också bedöma om nämndens redovisning av måluppfyllelsen är tillräckligt utveck-
lad.
Uppföljning i delårsrapporten per augusti
Nämnden beslutade om två delårsrapporter för år 2021. Vår granskning är inriktad
mot delårsrapporten per augusti 2021. I delårsrapporten följde nämnden upp fem
av 27 indikatorer. På grund av att endast ett fåtal indikatorer följdes upp konstate-
rade nämnden att det inte var möjligt att bedöma resultatet per augusti eller
lämna prognos om resultatet vid årets slut.
14
Uppföljning i årsrapporten
Nämndens bedömning av resultaten för verksamhetsmålen i årsrapporten för 2021
var otydlig. Nämnden gjorde tre olika bedömningar:
•
I protokollet står det att nämnden bedömde att sju mål uppnåtts helt eller
delvis vid årets slut. Tre mål hade inte uppnåtts.
•
I årsrapporten står det att nämndens samlade bedömning av verksamhets-
målen var att två mål helt uppnåtts, sex mål hade delvis uppnåtts och två
mål hade inte uppnåtts.
•
Utifrån nämndens redovisning av respektive mål i årsrapporten är nämn-
dens bedömning att fem mål uppnåtts, två mål hade delvis uppnåtts och
tre mål hade inte uppnåtts.
Nämnden konstaterade i årsrapporten att hälso- och sjukvården under stora delar
av år 2021 hade hanterat en omfattande pandemi och att resultaten för verksam-
hetsmålen inte var oväntade.
Brister i nämndens uppföljning och redovisning
I årsrapporten redogjorde nämnden för resultaten för målen och indikatorerna.
Nämnden följde upp 19 av 27 indikatorer. För två av målen bedömde nämnden
måluppfyllelsen utan att följa upp några indikatorer.
Tabellen nedan sammanfattar den samlade bedömningen av måluppfyllelsen som
nämnden gjorde i årsrapporten.
Nämndens mål i verksamhetsplanen
Antal indikatorer
som följdes upp
Nämndens
bedömning
Västerbotten har världens bästa och mest
jämlika hälsa
2 av 4 beslutade
Målet uppfylls inte
Västerbotten är det barnvänligaste länet
1 av 2 beslutade
Målet uppfylls delvis
Västerbotten har trygga invånare med in-
flytande och delaktighet och ett rikt samt
aktivt kultur- och föreningsliv
0 av 1 beslutade
Målet uppfylls delvis
Västerbotten är en ledande miljöregion
3 av 4 beslutade
Målet uppfylls delvis
Vi har en nära, tillgänglig och personcen-
trerad vård i hela länet
3 av 4 beslutade
Målet uppfylls delvis
Vi levererar jämlik och jämställd hälso- och
sjukvård av hög kvalitet
0 av 1 beslutade
Målet uppfylls delvis
Vi är en attraktiv arbetsgivare med perso-
nal som trivs och utvecklas hos oss
3 av 3 beslutade
Målet uppfylls delvis
Vi har en långsiktigt hållbar ekonomi
2 av 2 beslutade
Målet uppfylls inte
Vi är en inkluderande, attraktiv och innova-
tiv samverkanspartner
2 av 3 beslutade
Målet uppfylls
Vi är ledande inom forskning, innovation
och digitalisering
3 av 3 beslutade
Målet uppfylls
Källa: Hälso- och sjukvårdsnämndens årsrapport 2021.
Nämnden analyserade översiktligt resultatet och kommenterade avvikelserna för
målen. Inom några mål fanns det förslag på åtgärder som verksamheterna behövde
15
vidta för att öka måluppfyllelsen. Nämnden konstaterade att de hade svårigheter
att följa upp vissa indikatorer på grund av att statistik inte fanns tillgänglig.
Jämställdhetsperspektivet saknades i nämndens uppföljning
Regionfullmäktige beslutade i regionplanen för år 2021 att jämställdhet skulle ge-
nomsyra all verksamhet inom Region Västerbotten. Jämställdhet skulle finnas med
för varje mål vid planering, beslut, genomförande och uppföljning. Där det var möj-
ligt skulle könsuppdelad statistik redovisas.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har inte följt upp sina mål utifrån könsuppdelad sta-
tistik. Jämställdhetsperspektivet är inte heller synligt i nämndens redogörelse för
verksamheten under året eller i analysen av målen. I en bilaga till årsrapporten re-
dovisar nämnden tillgängligheten till primärvård och specialiserad vård under året.
En del av resultatet som redovisas i bilagan är könsuppdelat.
Utskotten och förvaltningen återrapporterade sina uppdrag till nämnden
I verksamhetsplanen för år 2021 beslutade nämnden om sju särskilda uppdrag till
sina utskott och till förvaltningen. Samtliga uppdrag är återrapporterade. Återrap-
porteringen bestod av en beskrivning av vad som hade genomförts inom ramen för
uppdragen.
Vår kommentar
Nämndens resultat för verksamhetsmålen är svaga. Nämnden har också brister i sin
uppföljning av verksamhetsmålen. Några av bristerna är:
•
Nämnden lämnar tre olika bedömningar om resultaten för sina verksam-
hetsmål, vilket är förvirrande.
•
Nämnden har inte följt upp alla sina indikatorer. För två av målen har
nämnden bedömt resultatet utan att genomföra mätningar.
•
Det är svårt att förstå nämndens bedömningar av mål och indikatorer.
Nämnden har inte förklarat var gränserna går för att nämnden ska bedöma
att mål och indikatorer är ”uppfyllda”, ”delvis uppfyllda” eller ”inte upp-
fyllda”. Nämnden är inte konsekvent vid sina bedömningar.
•
Nämnden följer inte upp eller analyserar sina resultat utifrån ett jämställd-
hetsperspektiv.
16
5.
Iakttagelser från fördjupade granskningar
I tabellen nedan har vi sammanfattat iakttagelser i fördjupade granskningar under
år 2021.
Fördjupad granskning
Iakttagelser
Vaccination mot co-
vid-19 (nr 10/2021)
Västerbotten hade den högsta vaccinationstäckningen i landet.
Nämnden var dock inte tillräckligt aktiv i den strategiska styr-
ningen av vaccinationen mot covid-19. Nämnden hade exempel-
vis inte fattat några beslut om vaccinationen.
Genomförande av
fullmäktiges beslut
att nämnderna ska ha
egna förvaltningar (nr
8/2021)
Nämndens förutsättningar att styra sin förvaltning var otydliga.
Bland annat var nämndens förvaltningschef underställd region-
styrelsen. Tjänsterna som regionstyrelsen tillhandahåller åt
nämnden var inte heller reglerade. Exempelvis administrativt
stöd och service.
Kontroll över beslut
(nr 4/2021)
Nämnden hade svag kontroll över om beslut togs av personer
med rätt befogenheter. Beslut blev inte heller i tillräcklig ut-
sträckning dokumenterade, anmälda och anslagna.
Hantering av all-
männa handlingar (nr
9/2021)
Regionen hade i huvudsak ändamålsenliga regler och rutiner för
hantering av allmänna handlingar. Nämndens strategiska styr-
ning för att säkerställa att verksamheterna följde reglerna var
dock svag. Nämnden hade inte heller följt upp eller kontrollerat
hanteringen av allmänna handlingar.
PM Olämplig hante-
ring av rapport om
ambulanssjukvård
(REV 50-2021)
Hanteringen av ärendet visade på flera brister och olämpligt
agerande i beredningen av ärendet.
Hanteringen av tjäns-
tebilar (nr 7/2021)
Det fanns brister i nämndens styrning och kontroll över tjänste-
bilar. Riktlinjerna var inte uppdaterade och det saknades upp-
följning och kontroller av hur verksamheterna hanterade tjäns-
tebilarna.
Vår kommentar
Fördjupade granskningar visar att hälso- och sjukvårdsnämnden år 2021 inte hade
system och metoder som säkerställde en tillräcklig styrning, uppföljning och kon-
troll. Otydligheter i ansvar och befogenheter och svagt tjänstemannastöd bidrog till
svårigheter för nämnden att styra hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Granskningar
visar att nämnden var passiv och fattade få beslut. På samma sätt som tidigare år
bedömer vi att det behövs förändringar för att nämnden ska få bättre kontroll över
sitt ansvarsområde.
17
6.
Åtgärder med anledning av rekommendat-
ioner
år 2020
I tabellen nedan har vi sammanställt i vilken grad hälso- och sjukvårdsnämnden vid-
tog tillräckliga åtgärder med anledning av rekommendationer i 2020 års gransk-
ning.
Rekommendationer
2020 års granskning
Tillräckliga
åtgärder
Vår kommentar
Säkerställ att nämnden har ett
tillräckligt tjänstepersonstöd.
Inom flera områden är nämn-
dens system för styrning och
kontroll för svagt utvecklade.
Nej
Granskningar år 2021 visar att
nämnden inte hade ett tillräckligt
tjänstepersonstöd.
Säkerställ att de åtgärder som
nämnden vidtar är tillräckliga.
Ställ krav på att de åtgärder som
nämnden beslutar om är väl un-
derbyggda och förankrade i
verksamheten. Vid avvikelser
bör nämnden ställa krav på att
hälso- och sjukvårdsdirektören
lämnar förslag på komplette-
rande åtgärder. Vid avvikelser
måste nämnden vara aktiv och
besluta om åtgärder.
Nej
Tack vare att styrelsen omfördelade
statsbidrag för pandemin vid slutet
av år 2021 fick nämnden ett över-
skott. Fram till december redovi-
sade nämnden underskott. Nämn-
den skrev till fullmäktige i samband
med delårsrapporten per april 2021
och uppgav att de på grund av pan-
demin inte kunde vidta några ytter-
ligare åtgärder än de som redan var
beslutade. Det saknades en analys
över vilka åtgärder som skulle
kunna genomföras och vilka åtgär-
der som skulle krävas för att nämn-
den skulle kunna hålla sin budget.
Om det är så att nämnden be-
dömer att den inte klarar av att
genomföra sitt uppdrag bör
nämnden vända sig till fullmäk-
tige med förslag på åtgärder så
att fullmäktige får möjlighet att
ingripa.
Delvis
Nämnden uppmärksammade full-
mäktige på att nämnden inte skulle
klara sin budget på grund av pande-
min. Nämnden borde ha lämnat
förslag på åtgärder och gett full-
mäktige möjlighet att ingripa.
Säkerställ en ändamålsenlig me-
tod och redovisning av resultat i
förhållande till nämndens verk-
samhetsmål.
Nej
Granskningen visar på brister i
nämndens uppföljning och redovis-
ning av sina verksamhetsmål.
Vår kommentar
Nämnden vidtog inte tillräckliga åtgärder med anledning av rekommendationerna i
2020 års granskning.
18
7.
Svar på revisionsfrågor
Revisionsfråga
Vår kommentar
Har nämnden en tillräcklig
måluppfyllelse?
Nej. Nämnden redovisade visserligen ett överskott
med 139 miljoner kronor vid årets slut. Nämndens re-
sultat för verksamhetsmålen var dock svaga.
Har nämnden haft en tillräcklig
styrning och kontroll över verk-
samheten inom sitt ansvarsom-
råde?
Nej. Granskningar visar att nämnden inte hade en till-
räcklig styrning och kontroll.
Har nämnden en tillräckligt ut-
vecklad redovisning av målupp-
fyllelse?
Nej. Nämndens redovisning av verksamhetsmålen var
inte tillräcklig. Exempelvis framgick det inte vilken be-
dömning nämnden gjorde av målen. Nämnden sak-
nade också underlag för att bedöma två av verksam-
hetsmålen.
Har nämnden agerat tillräckligt
med anledning av rekommen-
dationerna i föregående års
granskning?
Nej. Flera brister som uppmärksammades i 2020 års
granskning fanns kvar år 2021.
Rekommendationer
Vi lämnar följande rekommendationer till hälso- och sjukvårdsnämnden:
•
Utveckla de ekonomiska analyserna. Det finns risk att det strukturella un-
derskottet som nämnden hade före pandemin finns kvar.
•
Säkerställ en tillräcklig styrning och kontroll över de riktade statsbidragen
till nämndens verksamheter.
•
Säkerställ en ändamålsenlig metod och redovisning av resultat i förhål-
lande till nämndens verksamhetsmål.
•
Utveckla kvaliteten i arbetet med intern kontroll. Nämnden behöver ut-
veckla uppföljningen av sina kontroller och vid behov besluta om åtgärder
för att komma till rätta med de brister som kontrollerna visar.
Umeå den 5 april 2022
Malin Hedlund
Ingrid Lindberg
Sakkunniga vid revisionskontoret i Region Västerbotten.
19
Bilaga 1 Nämndens mål och indikatorer
Hållbart samhälle
1.
Västerbotten har världens bästa och mest jämlika hälsa
1.1.
Andel genomförda hälsoundersökningar
1.2.
Andel basenheter som frågor om våld i nära relation samt dokumenterar detta
1.3.
Andel som uppger att de har god eller mycket god självskattad hälsa
1.4.
Dödsfall som kan förhindras genom förebyggande arbete per 100 000 invånare
2.
Västerbotten är det barnvänligaste länet
2.1.
Antal basenheter med tillgång till barnombud
2.2.
Andel basenheter som aktivt tar hänsyn till barnkonventionen i sina beslut och
processer och dokumenterar detta
3.
Västerbotten har trygga invånare med inflytande och delaktighet och ett rikt samt ak-
tivt kultur- och föreningsliv
3.1.
Andel av befolkningen som uppger att de har högt eller mycket högt förtro-
ende för hälso- och sjukvården i helhet
4.
Västerbotten är en ledande miljöregion
4.1.
Beläggningsgrad sambulans
4.2.
Andel källsorterat avfall
4.3.
Andel CO2-utsläpp av medicinska gaser jämfört med total mängd
4.4.
Andel upphandlingar med styrda miljökrav
God och jämlik hälso- och sjukvård
5.
Vi har en nära, tillgänglig och personcentrerad vård i hela länet
5.1.
Andel som får besök/åtgärd inom vårdgarantin
5.2.
Andel införda webbtjänster som syftar till ökad tillgänglighet för medborgarna
5.3.
Antal samordnade individuella vårdplaner
5.4.
Antal inloggningar och telefonsamtal per invånare till 1177
6.
Vi levererar jämlik och jämställd hälso- och sjukvård av hög kvalitet
6.1.
Andel basenheter som uppfyller sina kvalitetsindikatorer
7.
Vi är en attraktiv arbetsgivare med personal som trivs och utvecklas hos oss
7.1.
Gott ledarskap
7.2.
Gott medarbetarskap
7.3.
God arbetsmiljö
8.
Vi har en långsiktigt hållbar ekonomi
8.1.
Andel basenheter med närvarotid motsvarande bemanningsmål
8.2.
Andel basenheter med utfall balanserat mot budget
Jämlik och attraktiv region
9.
Vi är en inkluderande, attraktiv och innovativ samverkanspartner
9.1.
Antal innovationskliniker
9.2.
Nöjda studenter (studentenkät)
9.3.
Andel basenheter i PV med utbildade handledare
10.
Vi är ledande inom forskning, innovation och digitalisering
10.1.
Antal disputerade medarbetare
10.2.
Antal kliniska studier
10.3.
Antal digitala vårdmöten
20
Bilaga 2 Följsamhet till reglemente för intern
kontroll
Bedömning av om hälso- och sjukvårdsnämnden uppfyllde kriterierna i regionfull-
mäktiges reglemente för intern kontroll.
Revisionsfråga
Bedömning
Vår kommentar
Riskanalys och internkontrollplan
1. Har nämnden säkerställt att
det finns dokumenterade risk-
bedömningar?
Ja
2021-02-18, § 18
2. Har nämnden beslutat om
en internkontrollplan?
Ja
2021-02-18, § 18
3. Har nämnden säkerställt att
internkontrollplanen motsva-
rar kraven i regionstyrelsens
riktlinje för intern kontroll?
Ja
Internkontrollplanen uppfyllde de for-
mella kraven. Det framgick när och hur
kontrollerna skulle genomföras samt
när resultatet skulle rapporteras till
nämnden.
Uppföljning
4. Har nämnden följt upp ar-
betet med intern kontroll?
Ja
Nämnden följde upp 10 av 14 kontrol-
ler. Uppföljningen av två kontroller re-
dovisades i samband med delårsrap-
porten per augusti. Uppföljningen för
övriga åtta kontroller redovisades i
samband med årsrapporten.
5. Har nämnden säkerställt att
kontrollerna i internkontroll-
planen är genomförda med
tillräcklig kvalitet?
Delvis
Vi bedömer att omkring hälften av kon-
trollerna var genomförda med tillräck-
lig kvalitet. Brister i redovisningen för
flera kontroller försvårar möjligheten
att bedöma kontrollerna och analysera
deras resultat.
6. Har nämnden bedömt resul-
tatet av uppföljningen av in-
tern kontroll?
Delvis
Nämnden bedömde att den interna
kontrollen var acceptabel. Nämnden
har inte kommenterat sin bedömning.
7. Har nämnden beslutat om
tillräckliga åtgärder i händelse
av att den interna kontrollen
visat på brister?
Nej
Nämnden har inte beslutat om några
åtgärder. Det framgår av uppföljningen
för vissa kontroller vilka åtgärder som
verksamheterna genomfört eller plane-
rade att genomföra. Redovisningen av
åtgärderna behöver utvecklas.
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Gr_8_2021_Rapport%20granskning%20av%20HSN%20%C3%A5r%202021.pdf
1 ord som matchar logg in markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.