Hälsa Lärande Trygghet
i Västerbotten
Årsuppföljning 2021
FoU Socialtjänst - För en kunskapsbaserad socialtjänst i Västerbotten
Innehåll
Text och produktion: Ansvarig Nanna Forsgren, FoU Socialtjänst, Region Västerbotten
Grafisk form: Helen Bäckman, Region Västerbotten
Inledning 4
Sammanfattning 2021
6
Antalet barn
7
Samordnad individuell plan
9
Ålder 11
Könsfördelning 12
Barn och föräldrars upplevelse av HLT 14
Feedback från HLT-teamen
16
Fokusområden 2022
17
Umeå med krans
Södra Lappland
Skellefteå/Norsjö
4
5
Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021
Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021
Inledning
Hälsa, Lärande, Trygghet
Hälsa, Lärande, Trygghet i Västerbotten, HLT är ett samarbe-
te mellan hälso- och sjukvård, förskola/skola och socialtjänst
i Västerbottens femton kommuner. Målet är att med gemen-
samma krafter snabbt ge bästa möjliga stöd för barn och famil-
jer som under en period i livet behöver det.
Namnet HLT, sammanfattar tre grundläggande rättigheter
som barn har, rätten till Hälsa, Lärande och Trygghet, samt
tre samverkande aktörer; hälso- och sjukvården, förskolan/
skolan och socialtjänsten. Målet med samverkansmodellen
är att säkra tidig upptäckt så att barn får sina rättigheter en-
ligt barnkonventionen tillgodosedda och att mer omfattande
svårigheter senare i barns liv kan förebyggas.
Visionen för HLT har från start varit att:
• alla barn ska uppnå bästa möjliga hälsa och ha tillgång till
hälso- och sjukvård när de behöver det.
• alla barn och elever utifrån sina förutsättningar ska kunna
utvecklas så långt som möjligt enligt förskolans och
grundskolans mål.
• alla barn ska känna trygghet i hem, skola och på fritiden.
Bakgrund
Hälsa, Lärande, Trygghet började som ett utvecklingsarbete
mellan Umeå kommun och Region Västerbotten, med stöd
och uppbackning från SKR 2010. De positiva erfarenheterna
av samverkan skapade efterfrågan i fler kommuner och sedan
2020 finns samverkansmodellen etablerad i alla länets femton
kommuner. I alla kommuner finns det minst en ledningsgrupp
för HLT samverkan bestående av chef från hälsocentral, skola
och socialtjänst. I Umeå och Skellefteå har man valt att ha flera
operativa ledningsgrupper och en gemensam styrgrupp som
håller samman kommunens HLT.
Hälsa, Lärande, Trygghet i Västerbotten samordnas sedan
2020 av FoU Socialtjänst som bl.a. ansvarar för att tillsätta
och stödja regionala och lokala processledare för HLT. HLT
följs upp två gånger per år, och resultatet sammanställs i en
årsuppföljning som återkopplas till bl.a. berörda medarbetare
och chefer, Beredning barn och unga och Länssamverkans-
gruppen. Länssamverkansgruppen stödjer länets HLT-sam-
verkan med finansiering av samordning och processtöd via
medel från Uppdrag Psykisk Hälsa.
Målbeskrivningar
Beredning barn och unga och Länssamverkansgruppen har
fastslagit följande målbeskrivningar för HLT:
• att det i alla kommuner i Västerbotten ska finnas en
strukturerad samverkan mellan förskola, skola,
socialtjänst och primärvård som förmår tillhandahålla ett
lättillgängligt och samordnat stöd för barn och unga
• att barn och föräldrar är nöjda med hjälpen de får från
HLT-teamen
• att HLT samverkan förbättrar situationen för barn och
föräldrar
• att barn i hög grad aktualiseras till HLT med samtycke från
vårdnadshavarna, målvärde 75%.
• att barn i hög grad aktualiseras till HLT i ett tidigt skede av
en ogynnsam utveckling
• att barn i hög grad får en samordnad individuell plan (SIP),
målvärde 50%
• att barn oavsett kön får likvärdigt stöd utifrån sina behov
Gemensam första linje
Hälsa, Lärande, Trygghet är en strukturerad modell för sam-
verkan för att skapa den samordning som behövs för att uppnå
en helhet av insatser för barn och unga som är i behov av stöd
från flera aktörer. Alla myndigheter har en allmän skyldighet
att samverka och varje myndighet ska lämna andra myndighe-
ter hjälp inom ramen för den egna verksamheten. Det innebär
att ansvaret för att skapa en ändamålsenlig samverkan delas
mellan aktörerna i HLT.
HLT utgör en gemensam Första linje mellan hälso- och sjuk-
vården, förskolan/skolan och socialtjänsten i Västerbotten.
Med begreppet Första linjen avses den eller de funktioner
eller verksamheter som har i uppgift att först ta emot barn,
ungdomar eller familjer som söker hjälp, oavsett om proble-
met har psykologiska, medicinska, sociala eller pedagogiska
orsaker. Första linjen kan illustreras med hjälp av en pyramid.
I pyramidens bas finns de generella insatser som erbjuds alla
barn av hälsofrämjande och förebyggande karaktär. I toppen
finns specialistinsatser som riktar sig till en mindre grupp barn
som behöver mer specialiserad hjälp. Mitt emellan dessa nivå-
er finns första linjen.
Tidiga och samordnade insatser
Skolverket och Socialstyrelsen arbetar gemensamt på upp-
drag av regeringen för utvecklingen av Tidiga och Samord-
nade Insatser (TSI) mellan skola, hälso- och sjukvård och
socialtjänst. En viktig del i satsningen är stöd till 35 utveck-
lingsarbeten på olika platser i landet som arbetar med tidiga
och samordnade insatser. Västerbotten är representerad i
utvecklingsarbetet med HLT-teamen från Vilhelmina, Vännäs
och Åsele. Tillsammans med Socialstyrelsen har HLT-teamet i
Åsele tagit fram en kort film som på ett mycket bra sätt beskri-
ver vad HLT är
Samordnad individuell plan
Riksdagen lagstiftade 2010 om att socialtjänsten och hälso-
och sjukvården ska upprätta en samordnad individuell plan
(SIP) när någon har behov av insatser från båda huvudmän-
nen. Bestämmelsen syftar till att säkerställa samarbetet mel-
lan huvudmännen så att alla, oavsett ålder eller problem, ska
få sina behov av vård och omsorg tillgodosedda.
Samordnad individuell plan utgör ett centralt inslag i HLT, och
inom ramen för HLT deltar även skolan i arbetet med SIP. När
HLT teamen möts kommer de överens om vilka professionel-
la som i nästa steg ska möta barn och familj till ett SIP-möte.
Till det mötet bjuds barn och föräldrar in som experter på sin
livssituation och görs delaktiga i beskrivningen av svårigheter,
behov, resurser och val av insats. Den samordnade individuel-
la planen utgår från det enskilda barnets behov och upprättas
tillsammans med barn och föräldrar. Planen är ett sätt att säkra
att barnet får sina rättigheter tillgodosedda, genom att svara
på frågan vem som gör vad och när.
Nära vård
Den pågående betydande omställningen av hälso- och sjuk-
vården till Nära vård harmoniserar väl med Hälsa, Lärande,
Trygghet i Västerbotten. Barn och deras familjer ska erbjudas
ett stöd som är nära, hälsofrämjande, förebyggande, tidigt,
samordnat utifrån en helhetssyn på barnets behov och med
barn och föräldrar som aktiva medskapare. I den inspirations-
skrift som SKR publicerat under 2021, med titeln Nära vård för
barn och unga - Exempel på inspirerande arbetssätt, ägnas ett
kapitel åt Hälsa Lärande och Trygghet i Västerbotten.
https://skr.se/skr/tjanster/rapporterochskrifter/publikatio-
ner/naravardforbarnochunga.55507.html
Hållbar socialtjänst
Hälsa, Lärande, Trygghet i Västerbotten harmoniserar även
väl med förslaget till ny socialtjänstlag som presenterades hös-
ten 2020. I förslaget betonas det förebyggande arbetet, en lätt
tillgänglig socialtjänst och möjligheten att tillhandahålla insat-
ser utan föregående behovsprövning. I lagförslaget omnämns
HLT som exempel på en samverkansform där socialtjänsten,
hälso- och sjukvården och förskolan/skolan i samverkan
åstadkommer bättre resultat än på egen hand. När olika pro-
fessioner hjälps åt över traditionella verksamhetsgränser leder
det till bättre stöd för barn och deras familjer.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-of-
fentliga-utredningar/2020/08/sou-202047/
Västerbotten - det barnvänligaste länet
I Region Västerbottens Regionplan 2020 - 2023 är ett mål
inom målområdet Hållbart samhälle ”Västerbotten är det
barnvänligaste länet.” Ingressen till målet lyder: ”Vi har lik-
som alla samhällsaktörer ett ansvar att arbeta för att uppfylla
de rättigheter som finns i FN:s konvention om barnets rättig-
heter (barnkonventionen). Alla barn och unga i Västerbotten
har rätt att åtnjuta bästa uppnåeliga hälsa, rätt till delaktighet,
inflytande och trygghet samt få möjlighet till utveckling. Barn
och unga ska respekteras och vara delaktiga i beslut som rör
dem. ”
Regionstyrelsen har antagit två målvärden kopplat till målet
”Västerbotten är det barnvänligaste länet” som behandlar HLT
• Andelen hälsocentraler/sjukstugor som erbjuder HLT
samverkan ska vara 100%.
• Andel barn och unga med samtycke till HLT som får en
samordnad individuell plan är 50%”
https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Region-
plan-2019-14juni_webb.pdf
Specialist
Första linjen
Generella insatser
6
7
Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021
Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021
Sammanfattning 2021
Resultat i korthet
Hälsa Lärande Trygghet finns i alla kommuner i länet, men är
ännu inte etablerad på alla geografiska områden i Skellefteå
kommun.
Under 2021 aktualiserades totalt 602 barn i Västerbotten till
ett av länets HLT-team. 409 barn aktualiserades med sam-
tycke från barnets föräldrar/vårdnadshavare och 194 barn
aktualiserades anonymt. Andelen barn som aktualiserats med
samtycke ökade under 2021 med 2% jämfört med 2020.
Av de barn som aktualiserades i HLT under 2021 var det flest
barn i åldrarna 6-12år. Med hänsyn till befolkningsmängden är
andelen barn som aktualiseras till HLT störst i åldersgrupper-
na 0-5 år och 6-12 år. Andelen pojkar som aktualiseras i HLT är
större än andelen flickor.
Av de barn och familjer som deltagit i HLT erhöll 48% en sam-
ordnad individuell plan vilket är en ökning med 12% jämfört
med 2020. Ökningen innebär att HLT teamen i Västerbotten
nästan når upp till det antagna målvärdet på 50%.
Under 2021 erbjöd 84% av hälsocentralerna/sjukstugorna
i Västerbotten HLT samverkan, vilket är en ökning med 5%.
Det är 6 hälsocentraler som ännu inte erbjuder HLT samver-
kan. Av dessa hälsocentraler återfinns en i Umeå området och
övriga fem i Skellefteåområdet.
Uppföljningsenkäten som vänder sig till barn och föräldrar
som deltagit i HLT har under 2021 endast besvarats av ett
fåtal familjer och ger därför ingen samlad bild över barn och
föräldrars upplevelse av HLT. De fåtal svaren ger dock en po-
sitiv bild av att familjerna känner sig lyssnade på, upplever att
samtalet handlar om det som är viktigt för dem och att de får
vara med och bestämma vilken hjälp de ska få. Vidare förmed-
lar familjerna att deras situation har förbättrats sedan hjälpen
påbörjades och att HLT samverkan haft stor betydelse för den
förbättringen.
Fokusområden
Under 2021 har processledarna bl.a. arbetat med att starta
upp HLT på fler områden i Skellefteå kommun. Styrgruppen
för HLT i Skellefteå antog en implementeringsplan där områ-
de syd prioriterades. Nya ledningsgrupper och HLT-team har
startats upp i Bureå och Lövånger och en omstart av HLT med
ledningsgrupper och HLT team har gjorts i Burträsk och An-
derstorp.
Antalet barn
Målet med HLT är att alla barn i Västerbotten i åldern 0-16 vid
behov ska kunna erbjudas ett tidigt och samordnat stöd. Med
tidigt stöd avses ett stöd som ges tidigt i barnets liv och i ett
tidigt skede av problematiken. Med samordnat stöd avses att
verksamheterna samarbetar för att åstadkomma en helhets-
syn på barnets behov och hur insatserna tillsammans ska bidra
till att hjälpa barnet och familjen.
Vi vet inte hur många barn i Västerbotten som är i behov av
tidigt stöd. Beräkningar från SKR gör gällande att ungefär 20-
30% av alla barn någon gång under sin uppväxt är i behov av
stöd från första linjen, t.ex. särskilt stöd i skolan eller av första
linjens hälso- och sjukvård. Översatt till Västerbotten skulle
det innebära ungefär 10.000 - 15.500 barn som någon gång
under sin uppväxt är i behov av särskilt stöd från första linjen.
En del av dessa 10.000-15.5000 barn är någon gång under sin
uppväxt i behov av samordnade insatser mellan hälso- och
sjukvården skolan och/eller socialtjänsten.
Barn aktualiseras till HLT genom någon av de samverkande
aktörerna, antingen anonymt eller med samtycke. Förskola/
skola, som tillbringar mest tid tillsammans med barnen, står för
de allra flesta aktualiseringarna. Målsättningen är att så många
barn som möjligt ska aktualiseras till HLT med samtycke så att
barn och föräldrar kan göras delaktiga och hälso- och sjuk-
vården, förskolan/skolan och socialtjänsten kan samordna sitt
arbete och erbjuda ett samordnat stöd. Erfarenheter från ny-
startade HLT-team visar att de till en början har en högre andel
anonyma barn, men att antalet barn med samtycke ökar i takt
med att arbetssättet blir mer inarbetat och känt hos professio-
nella, barn och föräldrar.
Sammanställningen av antalet barn i HLT samverkan 2021
följer samma mönster som föregående år. Det totala antalet
barn som HLT teamen samverkat kring, samt antalet barn med
samtycke och antalet samordnade individuella planer, är fler
under vårterminen än under höstterminen.
Under 2021 har ett arbete påbörjats med att ta fram en ge-
mensam budskapsplattform för HLT. Ord och bilder som be-
skriver HLT på ett enkelt och begripligt sätt riktat till barn och
föräldrar. Den nya budskapsplattformen ska färdigställas un-
der våren 2022.
Under 2021 arrangerades en gemensam digital HLT konfe-
rens för alla HLT team i länet med temat ”Att samverka kring
våldsutsatta barn och deras familjer”. Konferensen genom-
fördes i samverkan med Barnafrid Linköping - Nationellt kun-
skapscentrum om våld mot barn. Över 100 medarbetare från
länets HLT team deltog.
Under 2021 bjöds samtliga samordnare från länets alla 50 HLT
team in till en gemensam digital samordnarträff. 40 medarbe-
tare, tillika samordnare deltog. Dialog om samordnarrollen
och information om Kontaktcenter barn och unga psykisk häl-
sa Västerbotten, var två av programpunkterna.
Under senhösten 2021 inleddes dialog med Barn- och ung-
domspsykiatrin och Barnhabiliteringen om hur barn som aktu-
aliseras till HLT och som är i behov av insatser från hälso- och
sjukvårdens specialistnivå, fortsatt ska kunna erhålla ett lättill-
gängligt och samordnat stöd.
Utmaningar
Under 2021 har pandemin fortsatt att hålla sitt grepp om Sve-
rige och världen. För HLT har det medfört ett förändrat ar-
betssätt med fler digitala möten. Eftersom regionen och kom-
munerna inte har gemensamma system för säkra möten, har
övergången till digitala möten försvårat HLT teamens arbete.
Avsaknaden av digitala verktyg för föräldrarars underskrift av
samtycke till HLT samverkan har ytterligare försvårat arbetet
och medfört fördröjningar. I vissa kommuner har man fortsatt
att arrangera fysiska möten vid SIP för att hantera de digitala
svårigheterna.
Till följd av pandemin har vi både sett en ökad sjukfrånvaro
och att verksamheterna behövt göra omprioriteringar till för-
mån för andra arbetsuppgifter, vilket till viss del påverkat HLT
samverkan negativt.
Under året har vi i omgångar haft vakanser på uppdragen som
lokala processledare för HLT. Vakanserna har inneburit ett
minskat stöd till länets HLT team och dess ledningsgrupper.
Västerbotten
Totalt antal barn
Barn med
Anonyma barn
Samordnad
(Barn med
samtycke
individuell plan
samtycke och
(SIP)
anonyma barn)
Vt 2021 348
241
107
101
Ht 2021 254
168
86
95
Helår 2021 602
409
193
196
Västerbotten
602 barn
Umeå med krans
393 barn
Skellefteå/Norsjö
101 barn
Södra lappland
108 barn
Samtycke Anonyma
69%
31%
Skellefteå/Norsjö
101 barn
Samtycke
Anonyma
68%
32%
Umeå med krans
393 barn
Samtycke
Anonyma
67%
33%
Södra lappland
108 barn
Samtycke
Anonyma
68%
32%
Västerbotten
602 barn
Samtycke
Anonyma
8
9
Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021
Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021
När föräldrar/vårdnadshavare och barn samtycker till HLT, kan
HLT-teamet mötas kring ett enskilt barn och utse vilka profes-
sionella som i nästa steg ska möta familjen till ett SIP-möte.
Till SIP-mötet bjuds barn och föräldrar in som experter på sin
livssituation och görs delaktiga i beskrivningen av svårigheter,
behov, resurser och val av insats. Exempel på insatser som er-
bjuds är föräldrastöd, familjesamtal, föräldra- och barngrup-
per, nätverksarbete, kartläggning, individuella behandlingar,
gemensamma uppföljningar m.m. Planen är ett sätt att säkra
att barnet får sin rättigheter tillgodosedda, genom att svara på
frågan vem som gör vad och när.
För att säkra att barn och föräldrar får ett samordnat stöd är
det ett angeläget mål i HLT att barn får en samordnad indi-
viduell plan. Ett första målvärde är satt till att 50% av de barn
som aktualiseras i HLT med samtycke ska erhålla en samord-
nad individuell plan, ett målvärde som så när uppnåtts under
2021, 48%.
Samordnad individuell plan
En minskning av barn med samtycke kan utläsas under 2021
jämfört med år 2020 där differensen är 49 barn. Däremot har
antalet samordnade individuella planer ökat under 2021 i för-
hållande till år 2020 (differensen är 33 SIP:ar). Detta resulterar
i att andelen barn med samtycke från föräldrar som utmynnat
i samverkande insatser för barnet och familjen där samordnad
individuell plan upprättats har stigit från 36% år 2020 till 48%
år 2021.
Det är stora skillnader i länet, därför redovisas andelen även
utifrån geografiska områden
690
458
163
602
409
196
0
100
200
300
400
500
600
700
800
Totalt antal barn
Barn med samtycke
SIP
Jämförelse år 2020-2021
2020
2021
Jämförelse år 2020-2021
2020 2021
48%
52%
Västerbotten
409 barn med samtycke
SIP
Ingen samordnad insats
64%
36%
Södra lappland
72 barn med samtycke
SIP
Ingen samordnas insats
10%
90%
Skellefteå/Norsjö
70 barn med samtycke
SIP
Ingen samordnad insats
Västerbotten
409 barn
med samtycke
Umeå med krans
70 barn
med samtycke
Skellefteå/Norsjö
267 barn
med samtycke
Södra lappland
72 barn
med samtycke
SIP Ingen samordnad insats
54%
46%
Umeå med krans
267 barn med samtycke
SIP
Ingen samordnad insats
10
11
Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021
Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021
Ålder
Målet med HLT är att erbjuda barn ett tidigt stöd för att fö-
rebygga mer omfattande svårigheter senare i barns liv. Med
tidigt stöd avses i ett tidigt skede av en ogynnsam utveckling.
Uppföljningen av ålder delar upp redovisningen i åldersspan-
nen 0-5 år, 6-12 år samt 13-16 år, d.v.s. för- och grundskolans
indelning av barns olika åldrar. Från uppstarten av HLT 2012
och framåt, har statistik visat på en förskjutning nedåt i åldrar-
na när det gäller att identifiera barn med behov av samordna-
de insatser. De första åren identifierade HLT-teamen behov av
samordnat stöd främst i åldersspannet 13-16år.
I Västerbotten som helhet är det flest barn i åldern 6-12år som
aktualiserats i HLT. I Södra Lappland är åldersgruppen 0-5år
störst. Om vi tar hänsyn till befolkningsmängden är det i Väs-
terbotten som helhet flest barn i åldersgrupperna 0-5år och
6-12år som aktualiseras i HLT. Detta är en förändring jämfört
med 2020 års uppföljning där det var flest barn i förhållande till
befolkningsmängd HLT i åldersgrupperna 0-5år och 13-16år.
Om man tittar på de olika geografiska områdena inom de tre
åldersgrupperna sett till befolkningsmängd, aktualiserar Söd-
ra Lappland flest barn inom åldersgruppen 0-5år, Skellefteå/
Norsjö aktualiserar flest barn inom åldersgruppen 0-5år och
Umeå med kranskommuner aktualiserar flest barn inom ål-
dersgruppen 6-12 år.
2021
0-5år 6-12år 13-16år
Västerbotten 0,8% 0,8% 0,6%
Södra Lappland 1,3% 0,6% 1,2%
Umeå med krans 0,9% 1%
0,6%
Skellefteå/Norsjö 0,6%
0,5%
0,3%
Totalt antal barn -20 Totalt antal barn -21 Samtycke -20 Samtycke -21 SIP -20 SIP -21
En jämförelse mellan år 2020 och 2021 visar att samtliga om-
råden har ökat antalet samordnade insatser och därmed sam-
ordnade individuella planer. Den största minskningen av an-
talet barn som tagits upp i HLT samverkan finns i Skellefteå.
En orsak till detta kan vara att både skolan och socialtjänsten
omorganiserat sig i Skellefteå samt att nystartade team inte
hunnit påbörjat det konkreta arbetet. HLT teamen i Burträsk
och Anderstorp har under en hel termin inte arbetat med HLT
med anledning av planerad start med nytt team och lednings-
grupp. Det finns en samsyn och kraft i Skellefteå, där man tyd-
ligt ser vinsterna med samverkan för barn och familjer. Den
nybildade styrning- och ledningsstrukturen för HLT i Skellef-
teå utgör en stabil grund för fortsatt implementering av HLT.
201
99
390
101
108
393
133
59
266
70
72
267
5
25
133
7
46
143
0
50
100
150
200
250
300
350
400
450
Skellefteå/Norsjö
Södra lappland
Umeå med krans
Jämförelse år 2020-2021
Totalt antal barn -20 Totalt antal barn -21
Samtycke -20
Samtycke -21
SIP -20
SIP-21
Jämförelse år 2020-2021
I Storuman, Södra Lappland, har man under delar av 2021
pausat HLT eftersom så få barn aktualiserades till HLT-teamet.
Vid årsskiftet gjorde man en omstart och tillsatte två HLT-te-
am i kommunen, där man har valt att särskilt fokusera på att nå
de yngre barnen.
Västerbotten
åldersfördelning barn
med samtycke
Umeå med krans
åldersfördelning barn
med samtycke
Skellefteå/Norsjö
åldersfördelning barn
med samtycke
Södra lappland
åldersfördelning barn
med samtycke
0-5 år 6-12 år 13-16 år
39%
44%
17%
Västerbotten
Åldersfördelning barn med
samtycke
0-5 år
6-12 år
13-16 år
43%
26%
31%
Södra lappland
Åldersfördelning barn med
samtycke
0-5 år
6-12 år
13-16 år
37%
48%
15%
Umeå med krans
Åldersfördelning barn med
samtycke
0-5 år
6-12 år
13-16 år
43%
44%
13%
Skellefteå/Norsjö
Åldersfördelning barn med
samtycke
0-5 år
6-12 år
13-16 år
Bilden visar andel barn i respektive åldersgrupp som
aktualiseras i HLT med samtycke
Andel barn som aktualiseras i HLT med samtycke i
förhållande till befolkningsmäng
12
13
Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021
Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021
Könsfördelning
Alla barn i Västerbotten ska få sina rättigheter tillgodosedda,
oavsett kön. Stödet ska vara jämställt stöd, d.v.s. flickor och
pojkar ska i lika stor utsträckning få vård utifrån sina behov.
Om vi tittar på antal flickor och pojkar i HLT samverkan under
2021, framträder en bild av att det är flest pojkar i åldern 0-5år
som aktualiseras. Detta gäller även när vi sätter antalet i för-
hållande till kön och befolkningsmängd.
När det gäller flickor så är det främst i åldern 6-12år som de
aktualiseras i HLT sett till kön och befolkningsmängd. Det ser
ut som att ju äldre pojkar blir, minskar behovet av samverkan-
de insatser, medan för flickor stiger behovet av samverkande
insatser, med störst behov i åldern 6-12år. Detta mönster
återkommer från årsuppföljningen 2020, men med den skill-
naden att där var behovet av samverkande insatser för flickor
störst vid 13-16år. Det finns vissa geografiska skillnader, i Söd-
ra lappaland och Skellefteå/Norsjö är det störst andel pojkar
som aktualiseras i HLT i åldern 0-5år, medan det i Umeå med
kranskommuner är störst andel pojkar i åldern 6-12år som ak-
tualiseras.
2021
0-5 år
6-12 år
13-16 år
Flickor 47
73
37
Pojkar 110 102 33
Kön
0-5 6-12 13-16
Västerbotten
Flickor
6
Pojkar
6
Södra lappland
Flickor
6
Pojkar
6
Umeå med krans Flickor
6
Pojkar
6
Skellefteå/Norsjö Flickor
6
Pojkar
6
2021
Flickor Pojkar
Västerbotten 0,6% 0,9%
Södra Lappland 0,9%
1,3%
Umeå med krans 0,7%
1%
Skellefteå/Norsjö 0,4%
0,5%
Det är flest pojkar som aktualiseras i HLT, detta gäller både för
Västerbotten som helhet och i samtliga geografiska områden.
Eftersom det föds flest pojkar i Västerbotten är det relevant
att titta på andel flickor respektive pojkar sett till befolknings-
mängd för åldersgruppen 0-16år.
Andelen pojkar som aktualiseras i HLT är högre än andelen
flickor i samtliga geografiska områden i relation till befolk-
ningsmängd. Under 2020 såg det ut på likartat sätt, med un-
dantag i Södra Lappland där det var flest flickor som aktuali-
serades i HLT.
Västerbotten
könsfördelning barn
med samtycke
Umeå med krans
könsfördelning barn
med samtycke
Skellefteå/Norsjö
könsfördelning barn
med samtycke
Södra lappland
könsfördelning barn
med samtycke
Flickor Pojkar
39%
61%
Västerbotten
Könsfördelning barn med
samtycke
Flickor
Pojkar
40%
60%
Södra lappland
Könsfördelning barn med
samtycke
Flickor
Pojkar
39%
61%
Umeå med krans
Könsfördelning barn med
samtycke
Flickor
Pojkar
39%
61%
Skellefteå/Norsjö
Könsfördelning barn med samtycke
Flickor
Pojkar
Aktualiserade barn i HLT, ålder och kön, i förhållande
till könsuppdelad befolkningsstatistik
6
Påvisat högsta andel barn som tas upp i HLT i förhållande till
kön, ålder, befolkning
Antal flickor och pojkar som aktualiseras i HLT med samtycke
Andel flickor och pojkar som aktualiseras i HLT med
samtycke i förhållande till könsuppdelad befolkningsstatistik
Andel flickor och pojkar som aktualiseras i HLT med
samtycke i Västerbotten
14
15
Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021
Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021
Barn och föräldrars upplevelse av HLT
Finns datum för uppföljande
träff?
Ja
Nej
Jag blev lyssnad på vid
mötet
Stämmer
Stämmer ganska bra
Stämmer inte
Vi pratar om det som är
viktigt för mig/familjen
Stämmer
Stämmer ganska bra
Stämmer inte
Jag får vara med och
bestämma vilken hjälp vi ska
få
Stämmer
Stämmer ganska bra
Stämmer inte
Hur har situationen för er
förändrats sedan hjälpen
påbörjades?
Förbättrats
Ingen förändring
Försämrats
Om situationen förbättrats,
vilken betydelse har hjälpen
från HLT haft?
Stor betydelse
Liten betydelse
Situationen har ej förbättrats
Är du nöjd eller missnöjd
med den hjälp du fått av
HLT?
Nöjd
Missnöd
Barn och föräldraenkäten
Under 2021 har HLT teamen haft möjlighet att efter samver-
kansmötet med föräldrar och barn (SIP) lämna ut en QR-kod
till en digital enkät för att fånga barn och föräldrars upplevelse
av HLT. Det har varit svårt att implementera enkäten. En av
svårigheterna är att många samverkansmöten skett digitalt.
Under 2021 har 14 enkäter besvarats efter första samver-
kansträffen och 10 enkäter har besvarats efter uppföljande
samverkansträff. Samtliga svar kommer från föräldrar och de
flesta svaren kommer från HLT samverkan i Robertsfors. I Ro-
bertsfors har HLT teamet tagit fram ett bildspel som används i
alla samverkansmöten med föräldrar. I det bildspelet har man
som sista bild lagt in QR-koden till den digitala barn- och för-
äldraenkäten
Resultat från enkäten ”Några frågor efter första träffen”, 14 svaranden.
Resultat från enkäten ”Några frågor efter uppföljande träff”, 10 svaranden
Vid den gemensamma HLT-konferensen våren 2021 delade
HLT-teamet i Robertsfors med sig av bildspelet till länets övri-
ga HLT team, för att möjliggöra liknande arbetssätt vid digitala
möten i fler HLT-team. Det är främst föräldrar till barn i åldern
6-16 år som svarat på enkäten.
Jag blev lyssnad på vid mötet
Stämmer
Stämmer ganska bra
Stämmer inte
Vi pratar om det som är viktigt
för mig/familjen
Stämmer
Stämmer ganska bra
Stämmer inte
Det är tydligt vad som ska
göras, och vem som gör vad
Stämmer
Stämmer ganska bra
Stämmer inte
Jag får vara med och
bestämma vilken hjälp vi
ska få
Stämmer
Stämmer ganska bra
Stämmer inte
Jag blev lyssnad
på vid mötet
Det är tydligt vad
som ska göras, och
vem som gör vad
Jag får vara med
och bestämma vilken
hjälp vi ska få
Vi pratar om det
som är viktigt för
mig/familjen
Stämmer Stämmer ganska bra Stämmer inte
Finns datum för
uppföljande träff?
Ja Nej
Jag blev lyssnad
på vid mötet
Jag får vara med
och bestämma vilken
hjälp vi ska få
Vi pratar om det
som är viktigt för
mig/familjen
Stämmer Stämmer ganska bra Stämmer inte
Hur har situationen för
er förändrats sedan
hjälpen påbörjades?
Är du nöjd eller
missnöjd med den hjälp
du fått av HLT?
Om situationen
förbättrats, vilken
betydelse har hjälpen
från HLT haft?
Förbättras
Ingen förändring
Försämrats
Stor betydelse
Liten betydelse
Situationen har ej förbättrats
Nöjd
Missnöjd
16
17
Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021
Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021
Feedback från HLT-teamen
HLT-teamen har beretts möjlighet att inkomma med kommen-
tarer kring vad som har fungerat bra och vad som kunnat fung-
era bättre under året. Nedan hittar du igen ett sammanfattan-
de urval av de kommentarer som inkommit.
HLT-teamen lyfter att de upplever samarbetet i HLT-
teamet positivt
• ”Det finns en vilja och engagemang att samverka.”
• ”Det är en bra grupp att samråda med högt i tak för att
komma med tankar, reflektioner och åsikter, en grupp som
vill utvecklas och som tänker på barnets bästa.”
• ”Väl fungerande grupp i teamet, högt i tak, driv till att
samverka. Hög kompetens.”
De definierar även framgångsfaktorer för samverkan
• ”Att vi har bestämda tider gör att flödet fungerar bra.”
• ”Prestigelöst är något som vi tycker är en styrka i vårt team.”
• ”Värdefullt att träffas även om vi inte tar upp ärenden.”
Det har gett oss möjlighet att diskutera och fortsätta
utveckla samarbetet på ett bra sätt.”
• ”Erfarenheten från att HLT-processen är i gång underlättar
för oss att introducera HLT till föräldrar.”
• ”Positiv respons från föräldrar som känner att de blir hjälpta.”
De beskriver att omställningen till digitala möten
inneburit teknikstrul som skapat stor frustration
• ”Vidicue systemet har absolut varit det mest negativa.”
• ”Vidicue är inte användarvänligt och har fungerat dåligt.”
• ”Saknar fysiska möten för att få ett bättre samarbete.”
• ”Svårt att lära känna varandra via Teams.”
• ”Att mötas digitalt fungerar väl för oss, både smidigt och
tidsbesparande”
Några team förmedlar att de önskat mer från en
verksamhet
• ”Ingen representant från socialtjänsten har varit med
under hösten p.g.a omorganisering hos dem. HLT tappar
då stor del av sitt syfte”
• ”Svårt att få till mötestider p.g.a. samhällsviktiga uppdrag
gällande Covid-19”
• ”Fortsatt avsaknad av BUP:s medverkan”
• ”Vi upplever att vi saknar en del i HLT från landstinget som
tex en kurator, psykolog, psykiatrisköterska.”
• ”Hur kan socialtjänstens delaktighet komma HLT mer till
del/nytta.”
Önskemål framåt
• ”Alla nya teammedlemmar bör gå en grundkurs i tanken
med HLT, kring syfte, samtycke, sekretess mm.”
• ”Att ledningsgrupperna för HLT-teamen tar initiativ till
kontakt och stöd till HLT teamen i olika frågor.”
Fokusområden 2022
Avslutningsvis vill vi beskriva de fokusområden som vi före-
slår för Hälsa, Lärande, Trygghet i Västerbotten under 2022.
Att implementera barn och föräldraenkäten
För att kunna utveckla Hälsa, Lärande, Trygghet i samklang
med barn och föräldrars synpunkter är det viktigt att syste-
matiskt samla in barn och föräldrars upplevelse av HLT. Vi
hoppas att fler HLT-team blir inspirerade att erbjuda barn- och
föräldraenkäten och hitta rutiner för att presentera enkäten till
barn och föräldrar. Vi vill också uppmana ledningsgrupperna
för HLT att stötta HLT-teamen att använda enkäten och fråga
efter vad barn och föräldrar tycker.
Att färdigställa och lansera ny budskapsplattform för
Hälsa, Lärande, Trygghet i Västerbotten.
Det har passerat tio år sedan starten av HLT och en del av de
texter som formulerades vid starten känns inte längre aktuel-
la. Då låg fokus på att beskriva samverkansmodellen och att
skapa ett engagemang bland yrkesverksamma för samverkan
medan vi idag när HLT är etablerat, framför allt är angelägna
om att beskriva HLT på ett sätt som är lättillgängligt för Väster-
bottens barn och föräldrar. Syftet med budskapsplattformen
är att det ska det vara lätt att sprida rätt information om HLT.
Den färdiga budskapsplattformen för HLT kommer bestå av
en kort berättelse om HLT, syftesindelade budskap i fem steg,
ett bildmaner och en logga. Budskapsplattformen tas fram i
nära samarbete med en kommunikationsbyrå och beräknas
färdigställas våren 2022.
Att fortsätta dialogen med BUP och Habiliteringen
Den dialog som påbörjats med representanter för Barn- och
ungdomspsykiatrin och Habiliteringen för att säkerställa att
det finns en upparbetad plan för samarbete och samverkan
när barn och unga aktualiseras i HLT, men under en period är
i behov av insatser från hälso- och sjukvårdens specialistni-
vå, ska fortgå under 2022. Målet är att hitta former för sam-
ordning för barnet och familjens bästa, men även ett bättre
resursutnyttjande. Erfarenheterna från tio år med Hälsa, Lä-
rande, Trygghet i Västerbotten, liksom målbilden för omställ-
ningen till Nära vård ska vara vägledande.
Digitala samtycken och mötesformer
I och med pandemin har den digitala kompetensen ökat avse-
värt. För att säkra digitala möten av hög kvalitet krävs att det
finns fungerande digitala verktyg för säkra möten som god-
känns av länets femton kommuner och regionen. HLT teamen
har sedan pandemins start 2020 starkt efterfrågat en digital
lösning på samtycken. Ett av de prioriterade fokusområdena
är att få IT ansvariga inom region och kommun att skyndsamt
ta fram gemensamma digitala verktyg för samtycken och säk-
ra möten inom ramen för Hälsa, Lärande, Trygghet i Väster-
botten, för barnet och familjens bästa.
Ansökan om forskningsmedel
Umeå universitet har i samarbete med FoU Socialtjänst bevil-
jats forskningsmedel från Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv
och välfärd, till ett treårigt forskningsprojekt med titeln ”Barn
som kompetenta deltagare i beslut som påverkar deras liv -
hur kan barnrättsperspektivet förverkligas av Hälsa-Läran-
de-Trygghets team inom välfärdssektorn?” Syftet är att titta
närma[1]re på organiseringen och uppbyggnaden av HLT -
vad kan vi lära och använda i den fortsatta omställningen till
Nära vård, samt att studera barnrättsperspektivet i HLT sam-
verkan.
Att säkerställa fortsatt finansiering av samordning och
processtöd
Samordningen och processtödet för Hälsa, Lärande, Trygghet
i Västerbotten omfattar totalt 2,0 åa. Tjänsteutrymmet finan-
sierats gemensamt av länets kommuner och regionen genom
att Länssamverkansgruppen avsätter statliga Uppdrag Psy-
kisk Hälsa medel till Hälsa, Lärande, Trygghet i Västerbotten.
Tjänsteutrymmet har möjliggjort två regionala processledare,
sex lokala processledare och en samordnare som gemensamt
håller ihop, följer upp och driver utvecklingen av HLT i enlig-
het med antagna målformuleringar och identifierade fokus-
områden. De medel som avsätts ger också ledningsgrupper
och HLT-team tillgång till stöd i samband med uppstart av nya
HLT-team och stöd till befintliga HLT-team när frågor eller
svårigheter uppstår i samverkan. Medlen finansierar därtill
författandet av årsuppföljning, kontinuerliga utskick i form
av meddelandeblad samt arrangerandet av en årlig HLT-kon-
ferens. Under 2021 har det uppstått vakanser på uppdragen
som lokala processledare för HLT, ett angeläget fokusområde
är att säkra såväl finansiering som bemanning långsiktigt.
Vi vill rikta ett stort tack till alla er; förskollärare, lärare, special-
pedagoger, skolsköterskor, kuratorer, BVC-sköterskor, arbets-
terapeuter, psykologer, socialsekreterare, familjebehandlare,
rektorer, chefer m.fl. som utgör HLT i Västerbotten och som
med kunskap och gemensamma krafter gör stor skillnad för
länets barn och unga!
Nanna Forsgren
Samordnare barn och unga FoU Socialtjänst
Ulrika Granskog
Regional processledare HLT
Jessika Nyström
Regional processledare HLT
Mer information om HLT finns att ta del av på Region Väster-
bottens hemsida
https://www.regionvasterbotten.se/folk-
www.regionvasterbotten.se
Hälsa, Lärande, Trygghet i Västerbotten är
ett samarbete mellan länets 15 kommuner
och Region Västerbotten
SORSELE KOMMUN
SUORSÁN
TJEÄLDDIE
LYCKSELE
KOMMUN
LIKSJUON KOMMUVDNA
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Ha%CC%88lsa%20La%CC%88rande%20Trygghet%20i%20Va%CC%88sterbotten%20A%CC%8Arsuppfo%CC%88ljning%202021.pdf
5 ord som matchar logg in markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.