PROTOKOLL
1(19)
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskottet
2021-05-05
Sammanträdesdatum
Torsdagen den 5 maj 2021
Sammanträdestid
kl. 09:00-11:40
Sammanträdesplats
Digitalt via videokonferens
Beslutande
Enligt närvarolista sidan 2
Övriga närvarande
Enligt närvarolista sidan 2
Paragrafer
§§ 38-50
Underskrifter
Genom digital signering
Sekreterare
Emma Nord
Ordförande
Lars Lilja (S)
Justerare
Nicke Grahn (L)
BEVIS OM ANSLAG
Justering har tillkännagivits genom anslag på Region Västerbottens anslagstavla.
Organ
Regionala utvecklingsnämndens kollektivtrafikutskott
Sammanträdesdatum
2021-05-05
Anslagsdatum
Protokollet anslås senast två dagar efter justering
Datum då anslaget tas bort
Anslag tas bort tre veckor efter anslagsdatum
Förvaringsplats för protokollet
Region Västerbotten, Regionala
utvecklingsförvaltningens kansli, Umeå
Underskrift
Emma Nord
Comfact Signature Referensnummer: 13595SE
PROTOKOLL
2(19)
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskottet
2021-05-05
Närvarolista
Namn
Parti
Närvaro
Anteckningar/
Tjänstgörande
ersättare
Ledamöter (7)
Lars Lilja
S
X
Ordförande
Nicke Grahn
L
X
Justerare, digitalt
Charlotte Lundqvist
S
X
Digitalt
Jamal Mouneimne
S
X
Digitalt
Kjell Öjeryd
V
-
-
Christer Rönnlund
M
X
Digitalt
Maria Kristoffersson
C
§ 40 - del av § 47
Digitalt
Övriga närvarande
Emma Nord, nämndsekreterare
Bianca Byring, trafikstrateg
Karolina Filipsson, trafikstrateg, digitalt
Olov Norberg, verksamhetschef, digitalt
Harriet Söder, VD Länstrafiken i Västerbotten AB, §§ 38-41 digitalt
Elin Valfridsson, Länstrafiken i Västerbotten AB §§ 38-41 digitalt
Ingela Bottke, projektledare § 47
Comfact Signature Referensnummer: 13595SE
PROTOKOLL
3(19)
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskottet
2021-05-05
Ärendelista
Sida
§ 38.
Fastställande av ärendelistan .................................................................................... 4
§ 39.
Information om sjukresor .......................................................................................... 5
§ 40.
Information från Länstrafiken i Västerbotten AB ...................................................... 6
§ 41.
Inriktningsbeslut inför upphandling av serviceresor ................................................. 7
§ 42.
Information om ägardirektiv och bolagsordning Länstrafiken .................................. 9
§ 43.
Ställningstagande gällande öppna framdörrar i kollektivtrafiken ........................... 10
§ 44.
Information från Kollektivtrafikmyndigheten .......................................................... 12
§ 45.
Inkomna kollektivtrafikplaner från kommunerna ................................................... 13
§ 46.
Trafikpliktsbeslut ...................................................................................................... 14
§ 47.
Information om HAR-projektet (Hållbara Arbets- och tjänsteresor) ....................... 16
§ 48.
Meddelanden ........................................................................................................... 17
§ 49.
Delegationsbeslut………………………………………………………………………………… ............... 18
§ 50.
Kurser och konferenser………………………………………………………………………………… ..... 19
Comfact Signature Referensnummer: 13595SE
PROTOKOLL
4(19)
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskottet
2021-05-05
§ 38
Fastställande av ärendelistan
Beslut
Kollektivtrafikutskottet fastställer u
pprättad ärendelista.
Ärendebeskrivning
Kollektivtrafikutskottet har att fastställa ärendelistan.
_________
Comfact Signature Referensnummer: 13595SE
PROTOKOLL
5(19)
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskottet
2021-05-05
§ 39
Information om sjukresor
Dnr: KTM 3-2021
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Ärendebeskrivning
Verksamhetschef Olov Norberg informerar om sjukresor.
Patienter har rätt att ansöka om sjukresa på grund av sjukdom eller förlossning. Varje
region beslutar om ersättningen för sjukresor. Det är enbart i den region där du är
folkbokförd som du kan ansöka om ersättning för sjukresa. Resenären betalar själv en
egenavgift på 200 kronor enkelresa, med ett högkostnadsskydd på 2400 kronor. I
kollektivtrafik får man ersättning för hela beloppet och behöver inte betala någon
egenavgift.
Enheten för sjukresor, som bland annat bedömer intyg och betalar ut bidrag samarbetar
med vården och Beställningscentralen, som samordnar resorna. Sjukresan är en
resebidragslagstiftning där regionen är huvudman, och färdtjänst är en
rättighetslagstiftning där kommunen är huvudman.
Sambulansen går mellan Skellefteå och Umeå med en kapacitet för 18 personer. Den är
specialanpassad så att det finns möjlighet att ha rullstolar och bår samt handikappanpassad
toalett. Sambulansen mellan Lycksele och Umeå är pausad under covidpandemin.
Olov Norberg informerar om att de arbetar med att ta fram Q & A (Frågor & Svar) för att på
ett enkelt sätt kunna kommunicera vad som gäller när det kommer till sjukresor.
Nicke Grahn (L) ställer en fråga om det inte är möjligt att införa en glesbygdsreducering av
egenavgiften eftersom alla inte har möjlighet att åka kollektivt.
Jamal Mouneimne (S) understryker att egenavgiften pekar ut glesbygden som inte har
alternativet att åka kollektivtrafik. Det är bra om egenavgiften reduceras i glesbygden för
att skapa ett rättvist avgiftssystem.
_________
Comfact Signature Referensnummer: 13595SE
PROTOKOLL
6(19)
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskottet
2021-05-05
§ 40
Information från Länstrafiken i Västerbotten AB
Dnr: KTM 3-2021
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Ärendebeskrivning
Harriet Söder, VD för Länstrafiken i Västerbotten AB ger nulägesrapport från bolaget.
Följande information ges:
-
Ekonomisk uppföljning per 31/3
-
Budget 2022
-
Statliga bidrag 2021
-
Resandeutvecklingen 2021
-
Upphandlingen serviceresor
Elin Valfridsson informerar om upphandling av serviceresor. Trafikavtal ska starta
december 2022, upphandlingsdokument tas fram för att vara klara i oktober 2021.
Leverantörer och kommuner har bjudits in till samråd den 27 maj.
_________
Comfact Signature Referensnummer: 13595SE
PROTOKOLL
7(19)
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskottet
2021-05-05
§ 41
Inriktningsbeslut inför upphandling av serviceresor
Dnr: KTM 26-2021
Beslut
Kollektivtrafikutskottet föreslår regionala utvecklingsnämnden att i kommande
upphandling av transporter avropade av den gemensamma beställningscentralen för
serviceresor rekommendera Länstrafiken:
-
att upphandla per primärområde, med minst ett primärområde per kommun
-
att ställa krav på lokal stationering av fordon per primärområde
-
att ställa krav på att alla fordon ska redovisas i fordonsdatabasen FRIDA
-
att upphandla med lokala anpassningar per geografiskt område, med möjlighet att
reglera viss ersättning per volym för att få en mer rättvis ersättning avseende
specialfordon/bår utifrån nyttjandet
-
att upphandla med möjlighet till olika km-ersättningar per fordonstyp
Ärendebeskrivning
Sedan 2021-01-01 har Länstrafiken i Västerbotten AB ansvar för den gemensamma
beställningscentralen för serviceresor. Nuvarande trafikavtal som har övertagits från
Region Västerbotten löper ut i november 2022. Ett arbete inför upphandling av nya
trafikavtal har inletts. Länstrafiken i Västerbotten AB är upphandlade enhet och har för
arbetet inför upphandling skapat en projektgrupp där representant från Region
Västerbotten ingår.
För att kunna maximera samordningen i beställningscentralen så är det viktigt att fler
kommuner önskar ansluta sig till beställningscentralen. Detta innebär att både
kommunernas och regionens perspektiv behöver beaktas vid utformningen av kraven i den
kommande upphandlingen.
Beställningscentralen har som mål för verksamheten 2021 att 39 % av alla resor som bokas
i beställningscentralen ska vara samordnade. Ökad samordningsgrad gynnar de som är
anslutna till beställningscentralen genom att det minskar trafikkostnaderna för
finansiärerna.
Utifrån arbetsgruppens omvärldsbevakning och analyserat av olika parametrar har
Länstrafiken följande förslag på utformning inför kommande upphandling av särskild
kollektivtrafik. Länstrafikens förslag är:
-
att upphandla per primärområde, med minst ett primärområde per kommun
-
att ställa krav på lokal stationering av fordon per primärområde
-
att ställa krav på att alla fordon ska redovisas i fordonsdatabasen FRIDA
-
att upphandla med lokala anpassningar per geografiskt område, med möjlighet att
reglera viss ersättning per volym för att få en mer rättvis ersättning avseende
specialfordon/bår utifrån nyttjandet
-
att upphandla med möjlighet till olika km-ersättningar per fordonstyp
Comfact Signature Referensnummer: 13595SE
PROTOKOLL
8(19)
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskottet
2021-05-05
Beslutsexpediering
Länstrafiken i Västerbotten AB
Kollektivtrafikmyndigheten
Comfact Signature Referensnummer: 13595SE
PROTOKOLL
9(19)
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskottet
2021-05-05
§ 42
Information om ägardirektiv och bolagsordning Länstrafiken
Dnr: KTM 3-2021
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Ärendebeskrivning
En process med översyn av ägardirektiv och bolagsordning för Länstrafiken i Västerbotten
AB pågår. Länstrafikens styrelse har haft möjlighet att komma med input till den pågående
processen och önskar även få möjlighet att även längre fram få samma möjlighet.
Plan är att förslag till ny bolagsordning och nytt ägardirektiv ska vara framtaget till
kollektivtrafikutskottet i september 2021.
Comfact Signature Referensnummer: 13595SE
PROTOKOLL
10(19)
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskottet
2021-05-05
§ 43
Ställningstagande gällande öppna framdörrar i kollektivtrafiken
Dnr: KTM 3-2021
Beslut
Kollektivtrafikutskottet föreslår regionala utvecklingsnämnden att ställa sig bakom
ställningstagandet att upphandlad allmän kollektivtrafik i Västerbotten bör ha öppna
framdörrar när smittoläget så medger.
Ärendebeskrivning
I samband med att covid-19 bröt ut 2020 kom krav om att framdörrarna på bussar i allmän
kollektivtrafik skulle vara stängda och att påstigning för resenärer skulle ske i bakre
dörr/dörrar.
Stängningen av framdörrarna genomfördes som en arbetsmiljöåtgärd för att skydda
förarna mot smitta och har hanterats av respektive arbetsgivare (trafikföretag). I vissa fall
har det skett genom ett formellt skyddsstopp från Arbetsmiljöverket och i andra fall genom
”hot” om skyddsstopp, vilket föranlett att framdörrana har stängts. De främre stolsraderna
spärrades av med samma motivering. Detta har fått till följd att det idag är ett relativt stort
avstånd mellan förare och passagerare.
Stängningen av framdörrarna har påverkat servicen till resenärerna negativt, framför allt till
resenärsgrupper som är i behov av stöd i sitt resande, men även generellt genom
försämrade möjligheter till information. Stängda framdörrar har även inneburit ökat
biljettfusk vilket påverkat intäkterna i trafiken negativt.
För att hitta lösningar som innebär att framdörrarna åter kan öppnas utan att det föreligger
en risk för smittspridning så har s.k. ”smittskyddsbarriärer” i plexiglas utarbetats. Dessa
används nu bland annat i Uppsala och i delar av Stockholm.
Vissa förare upplever att öppna framdörrar innebär en ökad risk för hot och våld. Under de
senaste åren har ett aktivt arbete bedrivits från Länstrafiken i Västerbottens sida för att
minska risken för hot och våld i trafiken. Idag finns ingen kontaktförsäljning ombord vare
sig i Ultra eller i regiontrafiken. I Ultra kan dessutom endast enkelbiljett köpas ombord och
då till ett högre pris än om förköp sker. Alla fordon i Ultra-trafiken är dessutom utrustade
med kameraövervakning. Under natt mot lördag och natt mot söndag så finns även
biljettkontrollanter på Vasaplan för att ytterligare höja tryggheten.
Efter pandemin så kommer arbetet som redan pågår med att marknadsföra
förköpskanalerna ytterligare intensifieras för att stärka den positiva trenden med ökat
antal förköpta biljetter. Nya fordon kommer även med stor sannolikhet att vara utrustade
med skyddsbarriär vilket ytterligare kommer att förbättra tryggheten.
Comfact Signature Referensnummer: 13595SE
PROTOKOLL
11(19)
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskottet
2021-05-05
För att fortsatt ha en god servicenivå gentemot resenärer så bör framdörrarna, när
smittoläget medger, vara öppna i den upphandlade allmänna kollektivtrafiken i
Västerbotten.
Kollektivtrafikutskottets behandling av ärendet
Förslag under sammanträdet
Christer Rönnlund (M) och Lars Lilja (S) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.
Beslutsordning
Ordförande finner att kollektivtrafikutskottet godkänner förvaltningens förslag till beslut.
Beslutsunderlag
6.2 Underlag från Länstrafiken avseende stängda framdörrar
Beslutsexpediering
Länstrafiken i Västerbotten AB
Kollektivtrafikmyndigheten
Comfact Signature Referensnummer: 13595SE
PROTOKOLL
12(19)
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskottet
2021-05-05
§ 44
Information från Kollektivtrafikmyndigheten
Dnr: KTM 3-2021
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Ärendebeskrivning
Kollektivtrafikutskottet ges aktuell information inom området.
Karolina Filipsson, trafikstrateg, informerar om att primärkommunala beredningen (2021-
04-29 § 38) har föreslagit beredningen för regional utveckling att rekommendera regionala
utvecklingsnämnden att ge kollektivtrafikmyndigheten i uppdrag att samordna översyn av
regelverk och riktlinjer för färdtjänsten tillsammans med kommunerna i Västerbottens län.
Bianca Byring, trafikstrateg, informerar om regeringens direktiv till Trafikverket att ta fram
en ny nationell plan för transportinfrastruktur och till regionerna att revidera sina
länstransportplaner.
Länstransportplanen kommer skickas ut på remiss i september.
Comfact Signature Referensnummer: 13595SE
PROTOKOLL
13(19)
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskottet
2021-05-05
§ 45
Inkomna kollektivtrafikplaner från kommunerna
Dnr: KTM 3-2021
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Ärendebeskrivning
Lycksele kommun har inkommit med kollektivtrafikplan innehållande trafikbeställning av
oförändrad linjetrafik för 2022.
Bjurholms kommun har inkommit med kollektivtrafikplan innehållande trafikbeställning av
oförändrad linjetrafik för 2022.
Storumans kommun har inkommit med kollektivtrafikplan innehållande trafikbeställning av
oförändrad linjetrafik för 2022.
Beslutsunderlag
8.2 Lycksele trafikförsörjningsprogram 2021-2024
8.3 Bjurholm Kollektivtrafikplan 2021-03-23
8.4 Kollektivtrafikplan Bjurholms kommun - Beställning trafik påskrivet
8.5 Kollektivtrafikplan Bjurholms kommun - KS beslut
8.6 Kollektivtrafikplan Storumans kommun Trafikförsörjningsplan 2021-2024
8.7 Kollektivtrafikplan Storumans kommun - Beslut KS
Comfact Signature Referensnummer: 13595SE
PROTOKOLL
14(19)
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskottet
2021-05-05
§ 46
Trafikpliktsbeslut
Dnr: KTM 27-2021
Beslut
Kollektivtrafikutskottet beslutar att Allmän trafikplikt (SFS 2010:1065, 3 kap 1 §) ska gälla
för trafik enligt nedan och att beslutet innefattar möjlighet att vid behov löpande kunna
göra anpassningar i utbud och utformning under avtalstiden;
linje 25 Sorsele - Arvidsjaur
Ärendebeskrivning
Region Västerbotten är regional kollektivtrafikmyndighet (RKM) enligt lagen om regional
kollektivtrafik (SFS 2010:1065). Enligt lagstiftningen ska beslut om trafikplikt senast fattas
innan tilldelningsbeslut tas inför nya trafikavtal. Beslutet ska ses som ett
verkställighetsbeslut av intentionerna i det regionala trafikförsörjningsprogrammet.
Kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten tar genom att besluta om allmän trafikplikt på
sig ett ansvar gentemot Västerbottens invånare att tillhandahålla den beslutade trafiken
genom upphandling.
Ny avtalsperiod ska inledas 2021-08-23 för allmän kollektivtrafik avseende linjetrafik på
följande linje
•
linje 25 Sorsele - Arvidsjaur
Ingen anmälan om att bedriva kommersiell kollektivtrafik har inkommit till Kollektivtrafik-
myndigheten som omfattar berörd trafik. Behov av regional kollektivtrafik samt mål för
trafikens utveckling finns beskrivna i det Regionala trafikförsörjningsprogrammet för
Västerbottens län 2020 - 2025. Trafiken ovan är betydelsefull för regionens
trafikförsörjning och för måluppfyllelsen. Kollektivtrafikmyndigheten fattar med stöd i det
regionala trafikförsörjningsprogrammet för Västerbottens län 2020 - 2025, beslut om
allmän trafikplikt för trafiken.
Den regionala kollektivtrafiken har betydelse för den regionala utvecklingen. Kollektivtrafik
och hållbart resande är en viktig del av klimat- och miljöarbetet. Mål, delmål och
indikatorer i trafikförsörjningsprogrammet är Region Västerbottens samlade politiska
bedömning där bland annat kollektivtrafikens betydelse, nuläge, intryck från samråd och
dialoger, utmaningar och möjligheter har vägts in. Målen i trafikförsörjningsprogrammet
är:
•
Kollektivtrafikens marknadsandel av det motoriserade resandet är 20 % år
2030. Delmål för 2025 är 25%.
•
Andelen fordonskilometer som sker med förnybart drivmedel i upphandlad
kollektivtrafik uppgår till 100 % år 2030. Delmål för 2025 är 75 %.
•
Tillgången till kollektivtrafik mellan länets kommuncentrum och till och från
strategiska knutpunkter i norra Sverige är bibehållen eller utvecklad år 2030
jämfört med 2022.
•
Den regionala kollektivtrafiken är tillgänglig för de flesta personer med
funktionsnedsättningar år 2030.
•
Kollektivtrafikens prissättning gör den attraktiv och tillgänglig för olika grupper.
Comfact Signature Referensnummer: 13595SE
PROTOKOLL
15(19)
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskottet
2021-05-05
Trafikförsörjningsprogrammets strategier behöver genomsyra arbetet för att uppnå målen.
Strategierna är:
•
Resenärsperspektivet som ledstjärna
•
Ökad samverkan för resenärarenas helhetsupplevelse
•
Skapa och frigöra resurser till utveckling
Beslutsunderlag
9.2 Trafikbeskrivning
Beslutsexpediering
Länstrafiken i Västerbotten AB
Comfact Signature Referensnummer: 13595SE
PROTOKOLL
16(19)
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskottet
2021-05-05
§ 47
Information om HAR-projektet (Hållbara Arbets- och tjänsteresor)
Dnr: KTM 4-2021
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Ärendebeskrivning
Projektledare Ingela Bottke berättar om aktuell situation i Mobility management-projektet
Hållbara arbets- och tjänsteresor (HAR). Det har bedrivits vid Region Västerbotten sedan
våren 2019 och pågår fram till slutet 2021, enligt nu gällande projektbeslut. Tio
organisationer i Västerbotten deltar, däribland flera kommuner. Projektet har fortgått med
anpassade aktiviteter under pandemin.
HAR-projektet kommer ansöka om en förlängning till 2022-10-31.
Projektets hemsida beskriver de medverkande organisationerna, pågående aktiviteter, med
mera.
http://hallbararesor.nu/om-projektet/
_________
Comfact Signature Referensnummer: 13595SE
PROTOKOLL
17(19)
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskottet
2021-05-05
§ 48
Meddelanden
Dnr: KTM 4-2021
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Ärendebeskrivning
Kollektivtrafikutskottet har att behandla skriftliga meddelanden som faller inom
kollektivtrafikutskottets sakområde. Meddelanden enligt nedanstående lista redovisas:
•
Styrelseprotokoll Norrtåg AB med bilagor, 2021-04-12
•
Styrelseprotokoll AB Transitio 2021-03-25
•
Övergångsavtal linje 100
Beslutsunderlag
Meddelanden enligt lista
Comfact Signature Referensnummer: 13595SE
PROTOKOLL
18(19)
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskottet
2021-05-05
§ 49
Delegationsbeslut
Dnr: KTM 4-2021
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Ärendebeskrivning
Regionala utvecklingsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till delegat i enlighet med
delegeringsordningen. Dessa beslut ska redovisas till utskottet och nämnden.
Redovisningen innebär inte att utskottet/nämnden omprövar eller fastställer
delegeringsbesluten. Däremot får utskottet/nämnden återta lämnad delegation eller
föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som fått beslutanderätten genom att själv ta
över ärendet och fatta beslut. Delegationsbeslut enligt nedanstående lista redovisas:
Inga delegationsbeslut att redovisa.
Utskottet föreslår regionala utvecklingsnämnden godkänna redovisningen av de
delegeringsbeslut som förtecknats i ovanstående lista.
_________
Comfact Signature Referensnummer: 13595SE
PROTOKOLL
19(19)
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskottet
2021-05-05
§ 50
Kurser och konferenser
Dnr: KTM 5-2021
Beslut
Kollektivtrafikutskottet beslutar
att Nicke Grahn (L) får delta på Trafikverkets forsknings- och innovationsdag den 27 maj
att Christer Rönnlund (M) och Charlotte Lundkvist (S) får delta på Trafik- och gatudagarna
21-22 oktober
Ärendebeskrivning
Kollektivtrafikutskottet ges information om tillgängliga kurser och konferenser:
•
Trafikforum bjuder in till Kollektivtrafikdagen, 19 maj
•
Trafikverket bjuder in till forsknings- och innovationsdag, 27 maj
•
Trafikverket bjuder in till Grönt Ljus 2030, 22 september
•
SKR bjuder in till Trafik- och gatudagarna 21-22 oktober
•
SKR och Trafikverket bjuder in till Cykelkonferensen 26-27 maj
Beslutsunderlag
Enligt lista
Comfact Signature Referensnummer: 13595SE
SIGNATURSIDA
Detta dokument har elektroniskt undertecknats av följande
undertecknare:
NAMN:
EMMA NORD
TITEL:
Sekreterare
IDENTIFIKATIONSTYP:
Svenskt BankID
IDENTIFIKATIONS-ID:
835af965-aafe-407e-8046-0ae486fb91f5
DATUM & TID:
2021-05-07 11:56:34 +02:00
NAMN:
LARS LILJA
TITEL, ORGANISATION:
Ordförande, S
IDENTIFIKATIONSTYP:
Svenskt BankID
IDENTIFIKATIONS-ID:
06606052-e49b-4a9d-9213-0dadf0eddf4b
DATUM & TID:
2021-05-07 12:11:46 +02:00
NAMN:
Nils Fredrik Grahn
TITEL, ORGANISATION:
Justerare, L
IDENTIFIKATIONSTYP:
Svenskt BankID
IDENTIFIKATIONS-ID:
1e0169f3-69ae-4ecf-87ff-8800f57a8341
DATUM & TID:
2021-05-07 13:23:24 +02:00
Certifierad av Comfact Signature
Accepterad av alla undertecknare
2021-05-07 13:23:31 +02:00
Ref: 13595SE
www.comfact.se
Sida 1/1
Comfact Signature Referensnummer: 13595SE
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Kollektivtrafikutskottets%20protokoll%202021-05-05%20signed.pdf
1 ord som matchar Regional serviceutveckling markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.