Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-05-05
Anslag/Bevis
Protokollet är justerat. Justeringen har tillkännagivits genom anslag.
Organ
Kollektivtrafikutskott
Sammanträdesdatum
2022-05-05
Datum för anslags
uppsättande
2022-05-13
Datum för anslags
nedtagande
2022-06-04
Förvaringsplats för
protokollet
Region Västerbotten, Regionala utvecklingsförvaltningens kansli
Underskrift
.................................................
Nina Olofsdotter
Plats och tid
Digitalt/Regionens hus, Vilhelmina-rummet kl. 09:00-11:45
Protokollet omfattar
Ajournering
§§ 26-34
Kl. 10:00-10:10
Beslutande ledamöter
Lars Lilja (S), ordförande
Nicke Grahn (L), vice ordförande §§ 27-34
Charlotte Lundkvist (S)
Kjell Öjeryd (V)
Christer Rönnlund (M)
Övriga närvarande
Karolina Filipsson, strateg kollektivtrafik
Bianca Byring, strateg kollektivtrafik
Nina Olofsdotter, sekreterare
Olle Tiderman, Norrtåg AB, §§ 26-27
Harriet Söder, Länstrafiken i Västerbotten AB, §26-29
Ingela Bottke, projektledare, §§ 30-31
Helena Björn, Länstrafiken i Västerbotten AB, § 28
Kerstin Hamre, samordnare samhällsbyggnad, §§ 26-28
Justeringens plats och tid
Sekreterare
Ordförande
Justerande
Digital justering, 2022-05-13
Nina Olofsdotter
Lars Lilja (S)
Christer Rönnlund (M)
1 (14)
Comfact Signature Referensnummer: 38297SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-05-05
Utdragsbestyrkande
ÄRENDELISTA
§ 26
Fastställande av dagordningen
§ 27
Information från Norrtåg AB
§ 28
Information från Länstrafiken i Västerbotten AB 2022
§ 29
Flexibla nattstopp i Umeå kommun
§ 30
Information från Kollektivtrafikmyndigheten
§ 31
Information om HAR-projektet (Hållbara Arbets- och tjänsteresor)
§ 32
Yttrande över remissversion av Hållplatshandbok Länstrafiken i Västerbotten AB
§ 33
Kurser och konferenser
§ 34
Delegationsbeslut/meddelanden
2 (14)
Comfact Signature Referensnummer: 38297SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-05-05
Utdragsbestyrkande
§ 26
Fastställande av dagordningen
Sammanfattning
Kollektivtrafikutskottet skulle få information (under ajournering) från Funktionsrätt
Västerbotten. Pga sjukdom så utgår den informationen. Ärenden på sammanträdet är
utöver det densamma.
Förslag till beslut
Dagordningen fastställs.
Beslut
Dagordningen fastställs.
3 (14)
Comfact Signature Referensnummer: 38297SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-05-05
Utdragsbestyrkande
§ 27
Information från Norrtåg AB
KTM 8-2022
Sammanfattning
Olle Tiderman informerar om bolagets verksamhet; nuläge, ekonomi och framtida
arbete.
Resandet har nu en gynsam utveckling och är uppe på nivåer som innan pandemin.
90 % av resandet är tillbaka. Vissa avvikelser finns, bl.a. så har inte dags pendlingen
på vissa sträckor kommit i gång som tidigare. Intäkterna ökar.
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
4 (14)
Comfact Signature Referensnummer: 38297SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-05-05
Utdragsbestyrkande
§ 28
Information från Länstrafiken i Västerbotten AB 2022
KTM 7-2022
Sammanfattning
Harriet Söder, VD och Helena Björn, kontorschef Lycksele, Länstrafiken i Västerbotten
AB ger nulägesrapport från bolaget.
Resandet fram till och med vecka 16 ligger inom Regiontrafiken på 75 % och Ultra på
78 % jämfört med 2019. Hög ökning av resandet sista veckorna under påsken som
ligger i nivå med 2019. Ekonomin är tuff. Upphandlingar inom bolaget pågår.
Tillgänglighetsarbete pågår med bland annat att utveckla förarcertifieringen och
framtagande av instruktionsfilmer, interna kunskapshöjande utbildningar, kartlägga
tillgängligheten och åtgärdsplan, samverkan med enskilda förbund pågår.
Budgeten för 2023 blir tuff och förutsätter ett högre resande och högre biljettpriser.
Samordning av kundservice och beställarcentralen kommer att ske.
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
5 (14)
Comfact Signature Referensnummer: 38297SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-05-05
Utdragsbestyrkande
§ 29
Flexibla nattstopp i Umeå kommun
KTM 45-2021
Sammanfattning
Kommunfullmäktige i Umeå kommun beslutade i juni 2021 att ge Umeå
kommunföretag (UKF) i uppdrag att inför flexibla nattstopp för avstigning i
kollektivtrafiken där bussen stannar mellan två ordinarie hållplatser i syfte att öka den
upplevda tryggheten nattetid.
Det är den regionala kollektivtrafikmyndigheten vid Region Västerbotten (RKM) som
tar det formella beslutet gällande införandet. För att skapa en djupare kunskap inför ett
beslut har Länstrafiken i Västerbotten fått i uppdrag att utreda möjligheten till att
genomföra förslaget.
UKF vill införa flexibla nattstopp som steg ett på landsbygden och förklarar att
anledningen till detta är att man i den trafiken ser störst behov. Det finns färre
hållplatser och avstånden är längre mellan hållplatserna i glesbygd än stadstrafik.
Eftersom förslaget innefattar att stomlinjer även ska erbjuda flexibla nattstopp föreslår
UKF att tjänsten ska erbjudas på hela linjen och inte sluta vid kommungränsen. Det
överlämnas till Länstrafiken att besluta om det ska vara så eller om det enbart ska
gälla inom Umeå kommun, även för stomlinjer. Stomlinjer innebär linjetrafik som
trafikerar mellan kommuncentra.
Om det skulle uppstå en situation där två okända personer ber om att kliva av vid
samma flexibla nattstopp får ingen kliva av, utan då blir stoppet vid ordinarie hållplats.
UKF hänvisar att kolla med branschkollegorna hur dem hanterar frågan. Efter
omvärldsbevakningen hos branschkollegorna är detta dock inget som det finns tydliga
riktlinjer kring.
Hos de branschkollegor, det vill säga andra län i Sverige som erbjuder flexibla
nattstopp börjar det gälla från kl. 21 medan UKF har i förslaget sagt från kl. 22. UKF:s
inställning är dock att flexibla nattstopp kan gälla från kl.21 för att kunna vara så lika
sina branschkollegor som möjligt.
En utmaning som finns med flexibla nattstopp utöver det som framgår i underlaget
från UKF är att det är förarens ansvar båda att stanna bussen på en trafiksäker plats
och att resenären som släpps av inte utsätts för olycksrisk efter avstigning.
Länstrafikens utredning av frågan har gjorts genom omvärldsbevakning där flexibla
nattstopp införts/funnits, kontakt med Trafikverket samt Umeå kommuns Gator och
Parker samt trafikutövare som utför såväl tätorts- samt regiontrafik inom Umeå
kommun. Länstrafiken har även inhämtat kunskap internt kring viktiga aspekter att
beakta kopplat till flexibla nattstopp.
Rapporten innehåller en rekommendation från Länstrafiken om att i första hand inte
införa flexibla nattstopp. Denna rekommendation grundar sig på flera skäl:
6 (14)
Comfact Signature Referensnummer: 38297SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-05-05
Utdragsbestyrkande
Sämre trafiksäkerhet
Riskerar förarnas arbetsmiljö
Användandet av flexibla nattstopp är lågt hos branschkollegorna
Inför införandet av flexibla nattstopp innebär det en stor arbetsinsats som inte
är effektivt nyttjande av Länstrafikens resurser
I andra hand är Länstrafikens rekommendation att en pilot genomförs under vintertid
under 3 - 4 månader på linje 118 som kör inomkommunal trafik i Umeå. Inför
genomförande av en pilot skulle ett flertal åtgärder behöva genomföras. Piloten skulle
kunna genomföras under vintern 2022/2023.
Förslag till beslut
Christer Rönnlund (M), med stöd av Kjell Öjeryd (V) och Charlotte Lundqvist (S) yrkar:
En pilot genomförs under vintertid under 3 - 4 månader på linje 118 som kör
inomkommunal trafik i Umeå. Inför genomförande av en pilot skulle ett flertal åtgärder
behöva genomföras. Piloten skulle kunna genomföras under vintern 2022/2023.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet föreslår att Regionala utvecklingsnämnden beslutar:
En pilot genomförs under vintertid under 3 - 4 månader på linje 118 som kör
inomkommunal trafik i Umeå. Inför genomförande av en pilot skulle ett flertal åtgärder
behöva genomföras. Piloten skulle kunna genomföras under vintern 2022/2023.
Expedieras till
Regionala utvecklingsnämnden
Beslutsunderlag
7 (14)
Comfact Signature Referensnummer: 38297SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-05-05
Utdragsbestyrkande
§ 30
Information från Kollektivtrafikmyndigheten
KTM 9-2022
Sammanfattning
Kollektivtrafikutskottet ges aktuell information inom verksamhetsområdet från
kollektivtrafik strategerna Karolina Filipsson och Bianca Byring.
Sedan förra sammanträdet har ytterligare två kommuner inkommit med sina beslutade
kollektivtrafikplaner, Sorsele och Umeå kommun.
Den 12 maj träffar kollektivtrafikmyndigheten kommunerna.
Information ges det pågående arbetet med Vindelälvsbussen-försöket, dialoger och
förankring med Länstrafiken och Bussgods, kommunerna m.fl. Nyttor och risker med
att genomföra försöket och med medfinansiera trafikeringskostnader. Vidare
informerades det om Kollektivtrafikens framtida initiativ kring organisation och
finansiering.
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
8 (14)
Comfact Signature Referensnummer: 38297SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-05-05
Utdragsbestyrkande
§ 31
Information om HAR-projektet (Hållbara Arbets- och tjänsteresor)
KTM 31-2022
Sammanfattning
Region Västerbottens Hållbara arbets- och tjänsteresor (HAR-projektet) 2019-2022
går nu in i en avslutningsfas. Projektet har med sina tio deltagande organisationer
jobbat med arbetsplatsspecifika åtgärder under tre år; främst arbetsresor till/ från
jobbet.
Den senaste aktiviteten är Testresenärskampanj med 179 deltagare och i maj
avslutas projektet med en gemensam Cykelkampanj 2022.
6 343 deltagare har varit med i hittills 142 aktiviteter för ett hållbart resande.
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingar.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingar.
Expedieras till
Ingela Bottke
Beslutsunderlag
9 (14)
Comfact Signature Referensnummer: 38297SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-05-05
Utdragsbestyrkande
§ 32
Yttrande över remissversion av Hållplatshandbok Länstrafiken i
Västerbotten AB
KTM 25-2022
Sammanfattning
Region Västerbotten har mottagit remissutgåva av framtagen Hållplatshandbok.
Hållplatser är en viktig del av kollektivtrafiken då de både skapar förutsättningar för att
kunna nyttja kollektivtrafiken, men fungerar även som ett visuellt skyltfönster för
kollektivtrafiken. Region Västerbotten ser positivt på att en hållplatshandbok tagits
fram, då det ger kollektivtrafikens aktörer ett stöd i arbetet med att utveckla
infrastrukturen för ett ökat kollektivt resande.
Region Västerbotten konstaterar att hållplatshandboken är omfattande. Handboken
skulle vinna på att kortas ned för att därmed bli mer användarvänlig.
Detaljeringsgraden är hög i vissa fall, vilket försvårar förståelse av innehållet i vissa
fall.
Vissa synpunkter finns kring den målstandard som presenteras i tabellformat över de
olika hållplatsklasserna. Vissa åtgärder bedöms innebära lägre nytta än kostnaden för
åtgärden medför. De målstandarder som detta avser är inom områdena belysning i
och vid väderskydd, cykelparkering, realtidsinformation och reflexsnurror. De mer
utvecklade texterna om de olika målstandarderna skulle behöva göras mer läsvänliga.
I de fall där det finns en hänvisning till medfinansiering med medel från
Länstransportplanen, så är det önskvärt att det framgår att det är en medfinansiering
upp till 50 % och att det som ansökan omfattar behöver vara godkända investeringar.
För att ytterligare stärka arbetet med tillgänglighet skulle samverkan med
funktionshinderrörelsen kunna lyftas fram som viktig del i arbetet med framför allt de
utpekade bytespunkterna i det prioriterade nätet, men även vid andra viktiga bytes-
och målpunkter, samt vid hållplatser av klass 1.
Slutligen finns en del redaktionella synpunkter på dokumentet, där avsaknaden av
sidnumrering speciellt kan nämnas, då det försvårar möjligheterna att enkelt orientera
sig i handboken.
En förteckning över definitioner skulle kunna förenkla läsandet, då det hänvisas till
många olika begrepp i handboken och då beskrivningen av begreppet finns på annan
plats i handboken. Exempel på begrepp är målstandard, miniminivå, kvalitéer och
klass.
Förslag till beslut
Framtaget yttrande över remissversion av Hållplatshandbok Länstrafiken i
Västerbotten AB antas och översänds till Länstrafiken i Västerbotten.
10 (14)
Comfact Signature Referensnummer: 38297SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-05-05
Utdragsbestyrkande
Beslut
Kollektivtrafikutskottet föreslår att Regionala utvecklingsnämnden beslutar:
Framtaget yttrande över remissversion av Hållplatshandbok Länstrafiken i
Västerbotten AB antas och översänds till Länstrafiken i Västerbotten.
Expedieras till
Regionala utvecklingsnämnden
Beslutsunderlag
AB
11 (14)
Comfact Signature Referensnummer: 38297SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-05-05
Utdragsbestyrkande
§ 33
Kurser och konferenser
KTM 12-2022
Sammanfattning
Följande kurser och konferenser med koppling till kollektivtrafik och hållbar mobilitet
har fångats upp för våren 2022. Det är evenemang från VTI, Svensk Kollektivtrafik,
K2, Samtrafiken, Trafikverket, Trafikanalys, Myndigheten för delaktighet, SKR samt
UITP som samlats upp.
5 maj timmeslångt seminarium kl 15-16 svensk tid (CEST) For the user with the
user: enabling accessibility in public transport. Projektet UITP-TRIPS anordnar.
Projekt som implementerar nytt förhållningssätt till utformning av transportsystem utan
hinder för personer med funktionsnedsättning. Frågor: kan sektorn ge full tillgänglighet
för alla medborgare? Vilka praktiker bör lyftas fram? Vilka är de viktigaste strategierna
för medskapande av tillgänglighet? Anmälan öppen. Avgiftsfritt.
11 maj kunskapslunch Mobilitet i mindre städer. Om hur bilberoendet i mindre
städer kan minska. ”Du får då lyssna till Lisa Hansson och Tom Rye och som båda är
forskare vid den norska Høgskolen i Molde.”. Forskningscentrum för kollektivtrafik K2,
ordnar. Avgiftsfritt, ingen anmälan behövs.
https://www.k2centrum.se/kalender
11 maj kunskapslunch Trygghet och tillgänglighet i kollektivtrafiken. Om hur
bilberoendet i mindre städer kan minska. ” Du får då lyssna till Kristofer Hansson från
Malmö universitet som är en av redaktörerna till den nyutkomna boken
.” Forskningscentrum för kollektivtrafik K2, ordnar.
Avgiftsfritt, ingen anmälan behövs.
https://www.k2centrum.se/kalender
13 maj fysisk konferens JBS-konferensen. ”Under året fokuserar JBS på de tre
gemensamma initiativen trafik- och resenärsinformation, Tillsammans för tåg i tid och
JBS kompetensförsörjning, vilket avspeglas sig i programmet…”. JBS-
Järnvägsbranschens samerkansforum där Svensk Kollektivtrafik ingår, ordnar.
Anmälan är inte öppen, ingen info om pris eller sista anmälningsdatum.
19 maj nationell endast fysisk konferens Kollektivtrafikdagen i Stockholm.
Programpunkter Kollektivtrafiken som samhällsbyggare, den svenska infrastrukturen,
hållbar och robust framtida kollektivtrafik, innovation och inspiration. Flera talare från
norra Sverige. Tidningen Trafikforum som bevakar persontrafikbranschen ordnar.
Anmälan är öppen, ingen info om sista anmälningsdag. 2995 kr exkl moms.
http://kollektivtrafikdagen.se/
16-17 juni nationell endast fysisk konferens i Linköping, som brukar ha stora inslag av
kollektivtrafik. "Transportforum 2022". Elva ämnesområden, varav ett är
12 (14)
Comfact Signature Referensnummer: 38297SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-05-05
Utdragsbestyrkande
Kollektivtrafik och järnväg. Väg- och transportforskningsinstitutet VTI ordnar. Anmälan
öppen, 1000 kr i rabatt vid anmälan senast 23 maj - 3000 för 1 dag, 5500 för 2 dagar.
Ett hotell har reserverade rabatterade rum fram till 16 maj.
https://www.vti.se/transportforum/
25-27 oktober fysisk och digital konferens i Stockholm Persontrafikmässan 2022. ”
Stort fokus ligger på teknikutveckling, service, säkerhet, kombinerad mobilitet och inte
minst på kollektivtrafikens bidrag till ett hållbart samhälle och en hållbar
stadsutveckling.” Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik ordnar. Anmälan
öppen. Boka tidigt-rabatt för fysiskt besök till och med 30 juni - priser mellan 3440
exkl moms och 4930 kr exkl moms. Prishöjning efter det. Rabatt på anslutande hotell,
inget slutdatum för rabatten. Digitalt deltagande 2000 kr oavsett datum.
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingar.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingar.
13 (14)
Comfact Signature Referensnummer: 38297SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-05-05
Utdragsbestyrkande
§ 34
Delegationsbeslut/meddelanden
Sammanfattning
Delegationsbeslut och meddelanden som är av intresse för kollektivtrafikutskottet
presenteras:
Delegationsbeslut:
Inga delegationsbeslut tagna
Meddelanden
Beslut RUN 2022-04-13 § 76 Beslut om allmän trafikplikt linje 37 Storuman
Vilhelmina
Beslut RUN 2022-04-13 § 77 Trafikbokslut för Regionala
kollektivtrafikmyndigheten år 2021
Beslut RUN 2022-04-13 § 78 Kollektivtrafikplan Region Västerbotten 2023-
2025
Beslut RUN 2022-04-13 § 79 Behov av avsteg från miljökrav i trafikavtal vid
bristande tillgång till Hydrerad Vegetabilisk Olja HVO
Borgenförbindelse Transitio AB 2022-04-01
Kollektivtrafikplan för Malå kommun 2022-2025
Kollektivtrafikplan för Norsjö kommun 2022-2025
Kollektivtrafikplan för Sorsele kommun 2022-2024
Kollektivtrafikplan för Umeå kommun 2022-2025
Norrtåg AB styrelseprotokoll 2022-02-03
Norrtåg AB styrelseprotokoll 2022-02-11
Norrtåg AB styrelseprotokoll 2022-02-17
Norrtåg AB styrelseprotokoll 2022-04-07
Norrtåg Bilaga 1a Granskningsrapport a°r 2021
Norrtåg Bilaga 1b Missiv - Iakttagelser i 2021 a°rs granskning
Nårrtåg Bilaga 1c Grundla¨ggande granskning a°r 2021
Norrtåg Bilaga 1d Handlingsplan granskning allma¨nna handlingar
Norrtåg Bilaga 2 revisionsbera¨ttelse Norrta°g 2021
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
14 (14)
Comfact Signature Referensnummer: 38297SE
UNDERSKRIFTSSIDA
Detta dokument har undertecknats med elektroniska underskrifter:
NAMN:
NINA OLOFSDOTTER
TITEL, ORGANISATION:
Sekreterare, Kollektivtrafikutskottet
IDENTIFIKATIONSTYP:
Svensk e-legitimation
IDENTIFIKATIONS-ID:
_068a151ae9ecaaaecd93caa1ce08547961
DATUM & TID:
2022-05-12 13:45:49 +02:00
NAMN:
LARS LILJA
TITEL, ORGANISATION:
Ordförande, Kollektivtrafikutskottet
IDENTIFIKATIONSTYP:
Svensk e-legitimation
IDENTIFIKATIONS-ID:
_09f50ac704da4b0b35ef8e2851f2be2a9b
DATUM & TID:
2022-05-12 15:12:11 +02:00
NAMN:
CHRISTER RÖNNLUND
TITEL, ORGANISATION:
Justerare, Kollektivtrafikutskottet
IDENTIFIKATIONSTYP:
Svensk e-legitimation
IDENTIFIKATIONS-ID:
_0997afefdf3078f11ad93dad8ad311d7b2
DATUM & TID:
2022-05-13 09:53:18 +02:00
Certifierad av Comfact Signature
Accepterad av alla undertecknare
2022-05-13 09:53:24 +02:00
Ref: 38297SE
www.comfact.se
Sida 1/1
Comfact Signature Referensnummer: 38297SE
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Kollektivtrafikutskottets%20protokoll%202022-05-05%20signed.pdf
1 ord som matchar Regional serviceutveckling markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.