Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-05-05

Anslag/Bevis

Protokollet är justerat. Justeringen har tillkännagivits genom anslag.

Organ

Kollektivtrafikutskott

Sammanträdesdatum

2022-05-05

Datum för anslags 
uppsättande

2022-05-13

Datum för anslags 
nedtagande

2022-06-04

Förvaringsplats för 
protokollet

Region Västerbotten, Regionala utvecklingsförvaltningens kansli

Underskrift

.................................................
Nina Olofsdotter

Plats och tid

Digitalt/Regionens hus, Vilhelmina-rummet kl. 09:00-11:45

Protokollet omfattar

Ajournering

§§ 26-34

Kl. 10:00-10:10 

Beslutande ledamöter

Lars Lilja (S), ordförande
Nicke Grahn (L), vice ordförande §§ 27-34
Charlotte Lundkvist (S)
Kjell Öjeryd (V)
Christer Rönnlund (M)

Övriga närvarande

Karolina Filipsson, strateg kollektivtrafik
Bianca Byring, strateg kollektivtrafik
Nina Olofsdotter, sekreterare
Olle Tiderman, Norrtåg AB, §§ 26-27
Harriet Söder, Länstrafiken i Västerbotten AB, §26-29
Ingela Bottke, projektledare, §§ 30-31
Helena Björn, Länstrafiken i Västerbotten AB, § 28
Kerstin Hamre, samordnare samhällsbyggnad, §§ 26-28

Justeringens plats och tid

Sekreterare

Ordförande

Justerande

Digital justering, 2022-05-13  

Nina Olofsdotter

Lars Lilja (S)               

Christer Rönnlund (M)               

1 (14)

Comfact Signature Referensnummer: 38297SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-05-05

Utdragsbestyrkande

ÄRENDELISTA

§ 26

Fastställande av dagordningen

§ 27

Information från Norrtåg AB

§ 28

Information från Länstrafiken i Västerbotten AB 2022

§ 29

Flexibla nattstopp i Umeå kommun

§ 30

Information från Kollektivtrafikmyndigheten

§ 31

Information om HAR-projektet (Hållbara Arbets- och tjänsteresor)

§ 32

Yttrande över remissversion av Hållplatshandbok Länstrafiken i Västerbotten AB

§ 33

Kurser och konferenser

§ 34

Delegationsbeslut/meddelanden

2 (14)

Comfact Signature Referensnummer: 38297SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-05-05

Utdragsbestyrkande

§ 26

Fastställande av dagordningen

Sammanfattning

Kollektivtrafikutskottet skulle få information (under ajournering) från Funktionsrätt 
Västerbotten. Pga sjukdom så utgår den informationen. Ärenden på sammanträdet är 
utöver det densamma.

Förslag till beslut

Dagordningen fastställs.

Beslut

Dagordningen fastställs.

3 (14)

Comfact Signature Referensnummer: 38297SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-05-05

Utdragsbestyrkande

§ 27

Information från Norrtåg AB
KTM 8-2022

Sammanfattning

Olle Tiderman informerar om bolagets verksamhet; nuläge, ekonomi och framtida 
arbete. 

Resandet har nu en gynsam utveckling och är uppe på nivåer som innan pandemin. 
90 % av resandet är tillbaka. Vissa avvikelser finns, bl.a. så har inte dags pendlingen 
på vissa sträckor kommit i gång som tidigare. Intäkterna ökar. 

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.

4 (14)

Comfact Signature Referensnummer: 38297SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-05-05

Utdragsbestyrkande

§ 28

Information från Länstrafiken i Västerbotten AB 2022
KTM 7-2022

Sammanfattning

Harriet Söder, VD och Helena Björn, kontorschef Lycksele, Länstrafiken i Västerbotten 
AB ger nulägesrapport från bolaget.

Resandet fram till och med vecka 16 ligger inom Regiontrafiken på 75 % och Ultra på 
78 % jämfört med 2019. Hög ökning av resandet sista veckorna under påsken som 
ligger i nivå med 2019. Ekonomin är tuff. Upphandlingar inom bolaget pågår. 
Tillgänglighetsarbete pågår med bland annat att utveckla förarcertifieringen och 
framtagande av instruktionsfilmer, interna kunskapshöjande utbildningar, kartlägga 
tillgängligheten och åtgärdsplan, samverkan med enskilda förbund pågår.

Budgeten för 2023 blir tuff och förutsätter ett högre resande och högre biljettpriser. 
Samordning av kundservice och beställarcentralen kommer att ske. 

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.

5 (14)

Comfact Signature Referensnummer: 38297SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-05-05

Utdragsbestyrkande

§ 29

Flexibla nattstopp i Umeå kommun
KTM 45-2021

Sammanfattning

Kommunfullmäktige i Umeå kommun beslutade i juni 2021 att ge Umeå 
kommunföretag (UKF) i uppdrag att inför flexibla nattstopp för avstigning i 
kollektivtrafiken där bussen stannar mellan två ordinarie hållplatser i syfte att öka den 
upplevda tryggheten nattetid.

 

Det är den regionala kollektivtrafikmyndigheten vid Region Västerbotten (RKM) som 
tar det formella beslutet gällande införandet. För att skapa en djupare kunskap inför ett 
beslut har Länstrafiken i Västerbotten fått i uppdrag att utreda möjligheten till att 
genomföra förslaget.

 

UKF vill införa flexibla nattstopp som steg ett på landsbygden och förklarar att 
anledningen till detta är att man i den trafiken ser störst behov. Det finns färre 
hållplatser och avstånden är längre mellan hållplatserna i glesbygd än stadstrafik.

 

Eftersom förslaget innefattar att stomlinjer även ska erbjuda flexibla nattstopp föreslår 
UKF att tjänsten ska erbjudas på hela linjen och inte sluta vid kommungränsen. Det 
överlämnas till Länstrafiken att besluta om det ska vara så eller om det enbart ska 
gälla inom Umeå kommun, även för stomlinjer. Stomlinjer innebär linjetrafik som 
trafikerar mellan kommuncentra.

 

Om det skulle uppstå en situation där två okända personer ber om att kliva av vid 
samma flexibla nattstopp får ingen kliva av, utan då blir stoppet vid ordinarie hållplats. 
UKF hänvisar att kolla med branschkollegorna hur dem hanterar frågan. Efter 
omvärldsbevakningen hos branschkollegorna är detta dock inget som det finns tydliga 
riktlinjer kring. 

 

Hos de branschkollegor, det vill säga andra län i Sverige som erbjuder flexibla 
nattstopp börjar det gälla från kl. 21 medan UKF har i förslaget sagt från kl. 22. UKF:s 
inställning är dock att flexibla nattstopp kan gälla från kl.21 för att kunna vara så lika 
sina branschkollegor som möjligt.

 

En utmaning som finns med flexibla nattstopp utöver det som framgår i underlaget 
från UKF är att det är förarens ansvar båda att stanna bussen på en trafiksäker plats 
och att resenären som släpps av inte utsätts för olycksrisk efter avstigning.

 

Länstrafikens utredning av frågan har gjorts genom omvärldsbevakning där flexibla 
nattstopp införts/funnits, kontakt med Trafikverket samt Umeå kommuns Gator och 
Parker samt trafikutövare som utför såväl tätorts- samt regiontrafik inom Umeå 
kommun. Länstrafiken har även inhämtat kunskap internt kring viktiga aspekter att 
beakta kopplat till flexibla nattstopp.

 

Rapporten innehåller en rekommendation från Länstrafiken om att i första hand inte 
införa flexibla nattstopp. Denna rekommendation grundar sig på flera skäl:

6 (14)

Comfact Signature Referensnummer: 38297SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-05-05

Utdragsbestyrkande

Sämre trafiksäkerhet

Riskerar förarnas arbetsmiljö

Användandet av flexibla nattstopp är lågt hos branschkollegorna

Inför införandet av flexibla nattstopp innebär det en stor arbetsinsats som inte 
är effektivt nyttjande av Länstrafikens resurser

I andra hand är Länstrafikens rekommendation att en pilot genomförs under vintertid 
under 3 - 4 månader på linje 118 som kör inomkommunal trafik i Umeå. Inför 
genomförande av en pilot skulle ett flertal åtgärder behöva genomföras. Piloten skulle 
kunna genomföras under vintern 2022/2023.

Förslag till beslut

Christer Rönnlund (M), med stöd av Kjell Öjeryd (V) och Charlotte Lundqvist (S) yrkar:

En pilot genomförs under vintertid under 3 - 4 månader på linje 118 som kör 
inomkommunal trafik i Umeå. Inför genomförande av en pilot skulle ett flertal åtgärder 
behöva genomföras. Piloten skulle kunna genomföras under vintern 2022/2023.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet föreslår att Regionala utvecklingsnämnden beslutar:

En pilot genomförs under vintertid under 3 - 4 månader på linje 118 som kör 
inomkommunal trafik i Umeå. Inför genomförande av en pilot skulle ett flertal åtgärder 
behöva genomföras. Piloten skulle kunna genomföras under vintern 2022/2023.

Expedieras till 

Regionala utvecklingsnämnden

Beslutsunderlag

7 (14)

Comfact Signature Referensnummer: 38297SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-05-05

Utdragsbestyrkande

§ 30

Information från Kollektivtrafikmyndigheten
KTM 9-2022

Sammanfattning

Kollektivtrafikutskottet ges aktuell information inom verksamhetsområdet från 
kollektivtrafik strategerna Karolina Filipsson och Bianca Byring.

Sedan förra sammanträdet har ytterligare två kommuner inkommit med sina beslutade 
kollektivtrafikplaner, Sorsele och Umeå kommun.

Den 12 maj träffar kollektivtrafikmyndigheten kommunerna.

Information ges det pågående arbetet med Vindelälvsbussen-försöket, dialoger och 
förankring med Länstrafiken och Bussgods, kommunerna m.fl. Nyttor och risker med 
att genomföra försöket och med medfinansiera trafikeringskostnader. Vidare 
informerades det om Kollektivtrafikens framtida initiativ kring organisation och 
finansiering.

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.

8 (14)

Comfact Signature Referensnummer: 38297SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-05-05

Utdragsbestyrkande

§ 31

Information om HAR-projektet (Hållbara Arbets- och tjänsteresor)
KTM 31-2022

Sammanfattning

Region Västerbottens Hållbara arbets- och tjänsteresor (HAR-projektet) 2019-2022 
går nu in i en avslutningsfas. Projektet har med sina tio deltagande organisationer 
jobbat med arbetsplatsspecifika åtgärder under tre år; främst arbetsresor till/ från 
jobbet. 

Den senaste aktiviteten är Testresenärskampanj med 179 deltagare och i maj 
avslutas projektet med en gemensam Cykelkampanj 2022. 

6 343 deltagare har varit med i hittills 142 aktiviteter för ett hållbart resande.

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingar.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingar.

Expedieras till 

Ingela Bottke

Beslutsunderlag

9 (14)

Comfact Signature Referensnummer: 38297SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-05-05

Utdragsbestyrkande

§ 32

Yttrande över remissversion av Hållplatshandbok Länstrafiken i 
Västerbotten AB
KTM 25-2022

Sammanfattning

Region Västerbotten har mottagit remissutgåva av framtagen Hållplatshandbok. 
Hållplatser är en viktig del av kollektivtrafiken då de både skapar förutsättningar för att 
kunna nyttja kollektivtrafiken, men fungerar även som ett visuellt skyltfönster för 
kollektivtrafiken. Region Västerbotten ser positivt på att en hållplatshandbok tagits 
fram, då det ger kollektivtrafikens aktörer ett stöd i arbetet med att utveckla 
infrastrukturen för ett ökat kollektivt resande.

Region Västerbotten konstaterar att hållplatshandboken är omfattande. Handboken 
skulle vinna på att kortas ned för att därmed bli mer användarvänlig. 
Detaljeringsgraden är hög i vissa fall, vilket försvårar förståelse av innehållet i vissa 
fall.

Vissa synpunkter finns kring den målstandard som presenteras i tabellformat över de 
olika hållplatsklasserna. Vissa åtgärder bedöms innebära lägre nytta än kostnaden för 
åtgärden medför. De målstandarder som detta avser är inom områdena belysning i 
och vid väderskydd, cykelparkering, realtidsinformation och reflexsnurror. De mer 
utvecklade texterna om de olika målstandarderna skulle behöva göras mer läsvänliga.

I de fall där det finns en hänvisning till medfinansiering med medel från 
Länstransportplanen, så är det önskvärt att det framgår att det är en medfinansiering 
upp till 50 % och att det som ansökan omfattar behöver vara godkända investeringar. 

För att ytterligare stärka arbetet med tillgänglighet skulle samverkan med 
funktionshinderrörelsen kunna lyftas fram som viktig del i arbetet med framför allt de 
utpekade bytespunkterna i det prioriterade nätet, men även vid andra viktiga bytes- 
och målpunkter, samt vid hållplatser av klass 1.

Slutligen finns en del redaktionella synpunkter på dokumentet, där avsaknaden av 
sidnumrering speciellt kan nämnas, då det försvårar möjligheterna att enkelt orientera 
sig i handboken. 

En förteckning över definitioner skulle kunna förenkla läsandet, då det hänvisas till 
många olika begrepp i handboken och då beskrivningen av begreppet finns på annan 
plats i handboken. Exempel på begrepp är målstandard, miniminivå, kvalitéer och 
klass.

Förslag till beslut

Framtaget yttrande över remissversion av Hållplatshandbok Länstrafiken i 
Västerbotten AB antas och översänds till Länstrafiken i Västerbotten.

10 (14)

Comfact Signature Referensnummer: 38297SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-05-05

Utdragsbestyrkande

Beslut

Kollektivtrafikutskottet föreslår att Regionala utvecklingsnämnden beslutar:

Framtaget yttrande över remissversion av Hållplatshandbok Länstrafiken i 
Västerbotten AB antas och översänds till Länstrafiken i Västerbotten.

Expedieras till 

Regionala utvecklingsnämnden

Beslutsunderlag

AB

11 (14)

Comfact Signature Referensnummer: 38297SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-05-05

Utdragsbestyrkande

§ 33

Kurser och konferenser
KTM 12-2022

Sammanfattning

Följande kurser och konferenser med koppling till kollektivtrafik och hållbar mobilitet 
har fångats upp för våren 2022.  Det är evenemang från VTI, Svensk Kollektivtrafik, 
K2, Samtrafiken, Trafikverket, Trafikanalys, Myndigheten för delaktighet, SKR samt 
UITP som samlats upp.

5 maj timmeslångt seminarium kl 15-16 svensk tid (CEST) For the user with the 
user: enabling accessibility in public transport. 
Projektet UITP-TRIPS anordnar. 
Projekt som implementerar nytt förhållningssätt till utformning av transportsystem utan 
hinder för personer med funktionsnedsättning. Frågor: kan sektorn ge full tillgänglighet 
för alla medborgare? Vilka praktiker bör lyftas fram? Vilka är de viktigaste strategierna 
för medskapande av tillgänglighet? Anmälan öppen. Avgiftsfritt. 

https://www.uitp.org/events/uitp-webinar-no-passenger-left-behind-series-creating-a-
physical-digital-barrier-free-public-transport/

 11 maj kunskapslunch Mobilitet i mindre städer. Om hur bilberoendet i mindre 
städer kan minska. ”Du får då lyssna till Lisa Hansson och Tom Rye och som båda är 
forskare vid den norska Høgskolen i Molde.”. Forskningscentrum för kollektivtrafik K2, 
ordnar. Avgiftsfritt, ingen anmälan behövs.  

https://www.k2centrum.se/kalender

 11 maj kunskapslunch Trygghet och tillgänglighet i kollektivtrafiken. Om hur 
bilberoendet i mindre städer kan minska. ” Du får då lyssna till Kristofer Hansson från 
Malmö universitet som är en av redaktörerna till den nyutkomna boken 

Accessibility 

Denied. Understanding Inaccessibility and Everyday Resistance to Inclusion for 
Persons with Disabilities?

.” Forskningscentrum för kollektivtrafik K2, ordnar. 

Avgiftsfritt, ingen anmälan behövs.  

https://www.k2centrum.se/kalender

 13 maj fysisk konferens JBS-konferensen. ”Under året fokuserar JBS på de tre 
gemensamma initiativen trafik- och resenärsinformation, Tillsammans för tåg i tid och 
JBS kompetensförsörjning, vilket avspeglas sig i programmet…”. JBS-
Järnvägsbranschens samerkansforum där Svensk Kollektivtrafik ingår, ordnar. 
Anmälan är inte öppen, ingen info om pris eller sista anmälningsdatum. 

https://bransch.trafikverket.se/om-oss/aktuellt-for-dig-i-branschen3/Evenemang/jbs-
konferensen-2022--vi-mots-i-maj/

 19 maj nationell endast fysisk konferens Kollektivtrafikdagen i Stockholm
Programpunkter Kollektivtrafiken som samhällsbyggare, den svenska infrastrukturen, 
hållbar och robust framtida kollektivtrafik, innovation och inspiration. Flera talare från 
norra Sverige. Tidningen Trafikforum som bevakar persontrafikbranschen ordnar. 
Anmälan är öppen, ingen info om sista anmälningsdag. 2995 kr exkl moms. 

http://kollektivtrafikdagen.se/

 

16-17 juni nationell endast fysisk konferens i Linköping, som brukar ha stora inslag av 
kollektivtrafik. "Transportforum 2022". Elva ämnesområden, varav ett är 

12 (14)

Comfact Signature Referensnummer: 38297SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-05-05

Utdragsbestyrkande

Kollektivtrafik och järnväg. Väg- och transportforskningsinstitutet VTI ordnar. Anmälan 
öppen, 1000 kr i rabatt vid anmälan senast 23 maj - 3000 för 1 dag, 5500 för 2 dagar. 
Ett hotell har reserverade rabatterade rum fram till 16 maj.
 

https://www.vti.se/transportforum/

 

25-27 oktober fysisk och digital konferens i Stockholm Persontrafikmässan 2022. ” 
Stort fokus ligger på teknikutveckling, service, säkerhet, kombinerad mobilitet och inte 
minst på kollektivtrafikens bidrag till ett hållbart samhälle och en hållbar 
stadsutveckling.” Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik ordnar. Anmälan 
öppen. Boka tidigt-rabatt för fysiskt besök till och med 30 juni - priser mellan 3440 
exkl moms och 4930 kr exkl moms. Prishöjning efter det. Rabatt på anslutande hotell, 
inget slutdatum för rabatten. Digitalt deltagande 2000 kr oavsett datum.

https://www.persontrafik.se/

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingar.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingar.

13 (14)

Comfact Signature Referensnummer: 38297SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-05-05

Utdragsbestyrkande

§ 34

Delegationsbeslut/meddelanden

Sammanfattning

Delegationsbeslut och meddelanden som är av intresse för kollektivtrafikutskottet 
presenteras:

Delegationsbeslut:

Inga delegationsbeslut tagna

Meddelanden

Beslut RUN 2022-04-13 § 76 Beslut om allmän trafikplikt linje 37 Storuman 
Vilhelmina

Beslut RUN 2022-04-13 § 77 Trafikbokslut för Regionala 
kollektivtrafikmyndigheten år 2021

Beslut RUN 2022-04-13 § 78 Kollektivtrafikplan Region Västerbotten 2023-
2025

Beslut RUN 2022-04-13 § 79 Behov av avsteg från miljökrav i trafikavtal vid 
bristande tillgång till Hydrerad Vegetabilisk Olja HVO

Borgenförbindelse Transitio AB 2022-04-01

Kollektivtrafikplan för Malå kommun 2022-2025

Kollektivtrafikplan för Norsjö kommun 2022-2025

Kollektivtrafikplan för Sorsele kommun 2022-2024

Kollektivtrafikplan för Umeå kommun 2022-2025

Norrtåg AB styrelseprotokoll 2022-02-03

Norrtåg AB styrelseprotokoll 2022-02-11

Norrtåg AB styrelseprotokoll 2022-02-17

Norrtåg AB styrelseprotokoll 2022-04-07

Norrtåg Bilaga 1a Granskningsrapport a°r 2021

Norrtåg Bilaga 1b Missiv - Iakttagelser i 2021 a°rs granskning

Nårrtåg Bilaga 1c Grundla¨ggande granskning a°r 2021

Norrtåg Bilaga 1d Handlingsplan granskning allma¨nna handlingar

Norrtåg Bilaga 2 revisionsbera¨ttelse Norrta°g 2021

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.

14 (14)

Comfact Signature Referensnummer: 38297SE

UNDERSKRIFTSSIDA

Detta dokument har undertecknats med elektroniska underskrifter:

NAMN:

NINA OLOFSDOTTER

TITEL, ORGANISATION:

Sekreterare, Kollektivtrafikutskottet

IDENTIFIKATIONSTYP:

Svensk e-legitimation

IDENTIFIKATIONS-ID:

_068a151ae9ecaaaecd93caa1ce08547961

DATUM & TID:

2022-05-12 13:45:49 +02:00

NAMN:

LARS LILJA

TITEL, ORGANISATION:

Ordförande, Kollektivtrafikutskottet

IDENTIFIKATIONSTYP:

Svensk e-legitimation

IDENTIFIKATIONS-ID:

_09f50ac704da4b0b35ef8e2851f2be2a9b

DATUM & TID:

2022-05-12 15:12:11 +02:00

NAMN:

CHRISTER RÖNNLUND

TITEL, ORGANISATION:

Justerare, Kollektivtrafikutskottet

IDENTIFIKATIONSTYP:

Svensk e-legitimation

IDENTIFIKATIONS-ID:

_0997afefdf3078f11ad93dad8ad311d7b2

DATUM & TID:

2022-05-13 09:53:18 +02:00

Certifierad av Comfact Signature

Accepterad av alla undertecknare

2022-05-13 09:53:24 +02:00

Ref: 38297SE

www.comfact.se

Validera dokumentet

 - 

Användarvillkor

Sida 1/1

Comfact Signature Referensnummer: 38297SE


Document Outline