Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Anslag/Bevis

Protokollet är justerat. Justeringen har tillkännagivits genom anslag.

Organ

Kollektivtrafikutskott

Sammanträdesdatum

2022-09-01

Datum för anslags 
uppsättande

2022-09-08

Datum för anslags 
nedtagande

2022-09-30

Förvaringsplats för 
protokollet

Region Västerbotten, Regionala utvecklingsförvaltningens kansli

Underskrift

.................................................
Nina Olofsdotter

Plats och tid

Lokal Linden, Norrlandsgatan 13 Umeå/Digitalt kl. 09:00-12:00

Protokollet omfattar

§§ 35-53

Ajournering

Kl. 10.47-11.00 paus

Beslutande ledamöter

Lars Lilja (S), ordförande
Nicke Grahn (L), vice ordförande
Charlotte Lundkvist (S)
Kjell Öjeryd (V)
Christer Rönnlund (M)
Maria Kristoffersson (C)

Övriga närvarande

Karolina Filipsson, strateg kollektivtrafik §§ 35-48
Bianca Byring, strateg kollektivtrafik
Nina Olofsdotter, sekreterare
Jonathan Lundberg, sekreterare
Lena Nordling, sektionschef adm, §§ 36-44
Joakim Berg, Norrtåg AB, §§ 35-36
Harriet Söder, Länstrafiken i Västerbotten AB, §§ 35-37

Justeringens plats och tid

Sekreterare

Ordförande

Justerande

Digital justering, 2022-09-07  

Nina Olofsdotter

Lars Lilja (S)               

Nicke Grahn (L)               

1 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

ÄRENDELISTA

§ 35

Fastställande av dagordningen

§ 36

Information från Norrtåg AB 2022

§ 37

Information från Länstrafiken i Västerbotten AB 2022

§ 38

Information från Kollektivtrafikmyndigheten

§ 39

Ekonomisk redovisning för Kollektivtrafikutskottet

§ 40

Avvikelse Mål 4 i Regional trafikförsörjningsprogram 2020-2025

§ 41

Planeringsförutsättningar för kollektivtrafiken 2024-2026

§ 42

Borgensåtagande refinansiering Regina högvärdeskomponenter, Itino 
högvärdeskomponenter och Itino reservfordon

§ 43

Justering av taxa för kollektivtrafiken från och med 2023-01-01

§ 44

Taxa för servicelinje i Lycksele tätort

§ 45

Remiss av Trafikverkets redovisning av regeringsuppdrag - Ökad nationell tillgång till 
kollektivtrafikens biljetter

§ 46

Remiss, Förslag till nytt regionalt trafikförsörjningsprogram för Västernorrlands län

§ 47

Remiss, Regionalt trafikförsörjningsprogram för Norrbottens län

§ 48

Beställning till Norrtåg av tidigare kommersiella turer

§ 49

Information om SAMÅKOLL - Samarbete för kollektivtrafikens Återhämtning och 
Måluppfyllelse

§ 50

Förstudien HHEXAR om hållbar hälsosam mobilitet externt lokaliserade anläggningar

§ 51

Kollektivtrafikutskottets kurser och konferenser 2022

§ 52

Redovisning delegationsbeslut/meddelanden

§ 53

Övrig fråga

2 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

§ 35

Fastställande av dagordningen

Sammanfattning

Kollektivtrafikutskottet har att fastställa dagordningen.

Förslag till beslut

Dagordningen fastställs med tillägg av ärendena Remiss Regionalt 
trafikförsörjningsprogram för Norrbottens län samt Övrig fråga.

Beslut

Dagordningen fastställs med tillägg av ärendena Remiss Regionalt 
trafikförsörjningsprogram för Norrbottens län samt Övrig fråga.

3 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

§ 36

Information från Norrtåg AB 2022
KTM 8-2022

Sammanfattning

Information om bolagets verksamhet; nuläge, ekonomi och framtida arbete.

Resandet under juli 2022 ökade med sju procent jämfört med juli 2019. Resandet på 
helår ligger dock på -17 % jämfört med 2019, beroende på att januari och februari 
fortfarande hade restriktioner p.g.a. pandemin. De långväga linjerna har gått bäst. 

Punktlighet är den stora utmaningar. individuella problem på olika sträckor. Orsaken 
är bl.a. olyckor och infrastruktur samt vissa tekniska problem med fordonen och för få 
ersättningsfordon.

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.

4 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

§ 37

Information från Länstrafiken i Västerbotten AB 2022
KTM 7-2022

Sammanfattning

Information om bolagets verksamhet; nuläge, ekonomi och framtida arbete.

Resandet ökar. Under juli låg regiontrafiken på 89 % och Ultra på 91 % jämfört med 
2019. Vidare informerades ledamöterna om budget och dess utmaningar, kvalitet i 
trafikleveranserna, utmaningen med förarbrist och upphandlingar.

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.

5 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

§ 38

Information från Kollektivtrafikmyndigheten
KTM 9-2022

Sammanfattning

Aktuell information inom verksamhetsområdet delges ledamöterna, bland annat att 
ersättning för minskade intäkter p.g.a. corona-pandemin är sökta, besked kommer 
före årsskiftet. 

Sedan förra sammanträdet så har Vännäs kommun inkommit med din beslutade 
kollektivtrafikplan. 

Programförklaringen för Nystart av kollektivtrafiken i Sverige 2022 presenterades på 
Almedalen i år.

Västerbotten är med och påverkar tillgänglighetskrav på bussfordon på nordiska 
marknaden.

Kollektivtrafikens återhämtning i Sverige ha gått bra och är in princip uppe i 2019 års 
nivåer. Bilen är fortfarande större andel än för två år sedan. Mer sällanresenärer reser 
kollektivt.

Vindelälvsbussen. Ansökan om medel genom ERUF och 1.1 har förberetts. 
Samfinansiering behövs. I dagsläget föreslås inte en samfinansiering genom 
regionens budget p.g.a. ökade kostnader för Norrtågstrafiken och busstrafiken, på 
grund av restriktioner och prisökningar. Därför är konceptet Vindelälvsbussen just nu 
pausad.

Remisserna, Rätt för klimatet - slutbetänkande SOU 2022:21 och Mål om ökad andel 
cykling i Sverige, Väg- och transportforskningsinstitutet har koppling till verksamheten 
men kommer behandlas i regionala utvecklingsnämnden.

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.

Beslutsunderlag

6 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

§ 39

Ekonomisk redovisning för Kollektivtrafikutskottet
KTM 53-2022

Sammanfattning

Kollektivtrafikutskottet har ett eget kostnadsställe där de politiska kostnaderna 
kopplade till utskottet bokförs. Budgeten för kostnadsstället är 172,4 tkr för 2022. 
Resultatutfallet per juli 2022 var 167,9 tkr. Årsprognosen är således att kostnaderna 
kommer att dra över lagd budgetram. Det är arvoden som orsakar budgetöverdraget, 
och för att i möjligaste mån hålla nere kostnadsutfallet behöver andra eventuella 
kostnader, såsom resekostnader, minimeras under resten av 2022. 

Region Västerbottens hel- respektive delägda kollektivtrafikbolag, Länstrafiken i 
Västerbotten AB respektive Norrtåg AB, har en antagen budget för 2022. Båda 
bolagen har vid delårsbokslutet per 2022-04-30 lämnat årsprognoser som indikerar att 
Region Västerbottens beslutade budget för driftsanslag inte kommer att hålla för 2022. 
Länstrafikens årsprognos innebar en belastning på Region Västerbotten under 2022 
med ytterligare 26,9 mkr och Norrtåg 22,6 mkr. Nya årsprognoser inkommer i 
samband med delårsbokslut 2022-08-31. Kostnaderna gällande arbetskraft och 
drivmedel ser dock fortsatt höga ut, samtidigt som biljettintäkterna är på väg uppåt och 
statliga kompensationsmedel för intäktsbortfall kommer att ansökas om under hösten 
2022. Eventuell tillkommen information om årsprognoser per 2022-08-31 föredras 
muntligt på utskottssammanträdet.

Åtgärder för att minska kostnaderna inom kollektivtrafiken kommer att sammanställas i 
samband med delårsbokslut 2022-08-31

Förslag till beslut

Lars Lilja (S) yrkar: 

Kollektivtrafikutskottet har mottagit informationen och kommer att 

försöka hålla nere kostnaderna, utöver beslutade arvoden, för att minimera 
kostnadsutfallet på utskottets kostnadsställe. Ekonomisk redovisning har tidigare inte 
gjorts i utskottet och därför begär utskottets ledamöter att en detaljerad 
kostnadsredovisning delges ledamöterna så fort som möjligt och att punkten 
ekonomisk redovisning tas upp på nästa utskottssammanträde.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet har mottagit informationen och kommer att försöka hålla nere 
kostnaderna, utöver beslutade arvoden, för att minimera kostnadsutfallet på utskottets 
kostnadsställe. 

Ekonomisk redovisning har tidigare inte gjorts i utskottet och därför 

begär utskottets ledamöter att en detaljerad kostnadsredovisning delges ledamöterna 
så fort som möjligt och att punkten ekonomisk redovisning tas upp på nästa 
utskottssammanträde.

Expedieras till 

Lena Nordling, sektionschef adm

7 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

Beslutsunderlag

8 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

§ 40

Avvikelse Mål 4 i Regional trafikförsörjningsprogram 2020-2025
KTM 51-2022

Sammanfattning

Den som har en funktionsnedsättning eller särskilda behov kan få ledsagning vid vissa 
busstationer och tågstationer i Västerbotten. Det kostar resenären ingenting. 
Ledsagningen utförs inom ramen för det nationella systemet Stationsledsagning. 
Kostnaden för respektive ledsagning fördelas mellan aktörer i Sverige enligt en viss 
modell. Region Västerbotten står för en del av kostnaderna, exempelvis när en 
resenär nyttjar ledsagning till och från en stomlinjebuss i Västerbotten.

Sedan tidigare finns ledsagning vid Vännäs, Vindeln, Umeå C, Bastuträsk, Jörn, 
Umeå busstation, Vasaplan, Umeå Östra, Umeå universitetssjukhus och Skellefteå 
busstation. Ledsagning finns alltså vid de stationer som länge trafikerats av både 
nattågstrafik och Norrtåg, samt vid fyra rena bussterminaler. 

Information ges om en avvikelse från Mål 4 i det regionala 
trafikförsörjningsprogrammet 2020-2025 (KTM46-2019). Målet lyder ”Den regionala 
kollektivtrafiken är tillgänglig för de flesta personer med funktionsnedsättningar år 
2030”. Det finns tre mätbara indikatorer för att mäta målet. Två av dessa håller inte 
tidplanen. Orsaken är resursbrist och överklagade upphandlingar. 

Den ena indikatorn innebär att ett test år 2022 visar på avsevärd förbättring för 
rullstolar jämfört med resultatet av det test som genomfördes år 2017 med vanligt 
förekommande fordons- och rullstolsmodeller. Testet ska visa att påstigning, 
fastspänning avstigning i de fordon som kö2 efter europavägarna och i stadstrafik får 
att genomföra med rullstolar upp till 70 cm breda och 120 cm långa, totalvikt 300 kg. 

Avvikelse: På grund av överklagade upphandlingar i stomlinjetrafiken efter 
europavägarna så är de nya fordon som upphandlats med förändrade fordonskrav, 
inte i trafik år 2022. Testet behöver göras när de nya fordonen producerats och 
trafiken har startat. 

Den andra indikatorn innebär att ledsagning ska år 2030 finnas, förutom vid de 
prioriterade bytespunkterna som är resecentrum, vid minst en bytespunkt i varje 
kommun i Västerbotten. Plan för hur ledsagningen byggs ut ska ingå i 
handlingsplanen för att uppnå målet i trafikförsörjningsprogrammet. Handlingsplanen 
innehåller inte målår för att bygga ut ledsagning vid olika orter, men anger att 
ledsagningen först ska startas upp i Lycksele, Vindeln, Dorotea, Vännäs, Storuman, 
Nordmaling och Sorsele. Däremot finns det tidsatt och politiskt beslutat mål i 
Regionala utvecklingsnämndens Nämndplan 2022 (RUN 210-2021) att ledsagning 
under 2022 ska vara infört på minst en ny plats i Västerbotten och att plan för hur 
ledsagning byggs ut ska finnas dokumenterat i handlingsplan. 

Avvikelse: Dialog har hållits med Länstrafiken i Västerbotten AB om att överlämna 
uppdrag att bygga ut ledsagning till fler orter till bolaget. På grund av resursbrist har 
Länstrafiken inte kunnat ta emot uppdraget och ledsagning har inte införts på en ny 
plats under år 2022. Frågan hålls levande i det fortsatta samarbetet och planeringen 
tillsammans med Länstrafiken i Västerbotten AB.

9 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.

Expedieras till 

Bianca Byring

Beslutsunderlag

10 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

§ 41

Planeringsförutsättningar för kollektivtrafiken 2024-2026
KTM 39-2022

Sammanfattning

Enligt Lag om kollektivtrafik (2010:1065) som trädde i kraft 1 januari 2012 ska det i 
varje län/region finnas en regional kollektivtrafikmyndighet. I Västerbotten är 
Kollektivtrafikmyndigheten sedan 2019 inrättad på Region Västerbotten. Region 
Västerbotten äger Länstrafiken i Västerbotten AB och dess delägda dotterbolag 
Bussgods i Norr AB. Region Västerbotten är även delägare i Norrtåg AB liksom 
Samtrafiken AB samt AB Transitio. 

En kostnads- och ansvarsfördelningsmodell för Länstrafiken utformades 2005, den så 
kallade Västerbottensmodellen, som reglerade förhållandet mellan finansiärerna av 
kollektivtrafiken. I och med övergången till den nya lagstiftningen och de förändringar 
som skett avseende Länstrafikbolagets funktion i planeringsfrågor så har Region 
Västerbottens roll att planera den trafik som regionen avser att finansiera tydliggjorts. 
Förändringen innebär ökat politiskt ansvar för och inflytande över trafiken för 
regionens del. 

Regionbildningen 2019 innebar att den regionala kollektivtrafikmyndigheten 
placerades hos Region Västerbotten i ett första skede som en övergångslösning men 
från 2020 som den långsiktiga lösningen genom att en delskatteväxling av de så 
kallade gemensamma kostnaderna till Region Västerbotten genomfördes. Under 2020 
var Västerbottensmodellen föremål för utvärdering. Länets kommuner och Region 
Västerbotten fattade då beslut om att Västerbottensmodellen 2021 framgent gäller för 
ansvarsfördelning och finansiering av den allmänna kollektivtrafiken i Västerbotten.

Enligt Västerbottensmodellen 2021 har Region Västerbotten ansvarar för linjetrafik 
med buss och tåg och viss anropsstyrd trafik med huvudsaklig trafikuppgift mellan 
kommuncentra samt sjukresor. Respektive kommun ansvarade för linjer och 
anropsstyrd trafik med huvudsaklig trafikuppgift inom kommunen samt färdtjänst, 
riksfärdtjänst, kommunala resor och skolskjutsar. Region Västerbotten finansierar 
utöver beställd trafik även de så kallade gemensamma kostnaderna som omfattar 
kundtjänst, administration, marknadsföring och IT-system. Från och med 2021 så 
innehåller budget från Länstrafiken även kostnaderna för den gemensamma 
beställningscentralen för serviceresor. Kommunerna har kostnadsansvar för den trafik 
som respektive finansiär beställer.

Från och med 2008 innehåller regionens trafikbeställning förutom regional busstrafik 
och viss anropsstyrd trafik även regional tågtrafik. Tågtrafiken administreras av 
Norrtåg AB, som bildades av trafikhuvudmännen i de fyra nordligaste länen för att 
samordna tågtrafiken i länen och genomföra ambitionerna i Norrtågsförsöket.

Planeringsförutsättningarna tillförsäkrar regionfullmäktige inflytande över utformningen 
av den kollektivtrafik som Region Västerbotten finansierar. 
Planeringsförutsättningarna innehåller regionens trafikpolitiska prioriteringar och mål 
samt en ekonomisk prognos för buss- och tågtrafiken, samt den gemensamma 
beställningscentralen under perioden som planeringsförutsättningarna avser. Prognos 
för tågtrafiken baseras på fastställd budget för Norrtåg AB för beställd trafik från mitten 
av december 2022 till mitten av december 2023, inklusive stationsavgifter hänförliga 

11 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

till tågtrafiken. Prognos för busstrafiken baseras på fastställd budget för Länstrafiken i 
Västerbotten AB för beställd busstrafik från mitten av december 2022 till mitten av 
december 2023. Budget för Länstrafiken i Västerbotten innehåller även kostnaderna 
för IT-system, administration, marknadsföring, kundtjänst och beställningscentralen. 

Planeringsförutsättningarna ska ligga till grund för Region Västerbottens 
kollektivtrafikplan för perioden 2024 - 2026. Kollektivtrafikplanen innehåller beställning 
av buss- och tågtrafik samt i viss begränsad anropsstyrd trafik. Kollektivtrafikplanen 
innehållande trafikbeställning utgör grund för budget för trafikåret 2024 från Norrtåg 
och Länstrafiken. Region Västerbottens anslag för kollektivtrafik bör baseras på 
bolagens budget för kollektivtrafiken samt beställningscentralen då dessa speglar den 
beställning som Region Västerbotten som finansiär sänt till Länstrafiken och Norrtåg.

Kollektivtrafikplanen bereds i Regionala utvecklingsnämndes arbetsutskott och 
fastställs av Regionala utvecklingsnämnden som även är Regional 
Kollektivtrafikmyndighet i Västerbotten.

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet föreslår regionala utvecklingsnämnden att föreslå 
regionfullmäktige att:

Planeringsförutsättningar för kollektivtrafiken 2024 - 2026 fastställs.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet föreslår regionala utvecklingsnämnden att föreslå 
regionfullmäktige att:

Planeringsförutsättningar för kollektivtrafiken 2024 - 2026 fastställs.

Expedieras till 

Regionala utvecklingsnämnden

Beslutsunderlag

12 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

§ 42

Borgensåtagande refinansiering Regina högvärdeskomponenter, 
Itino högvärdeskomponenter och Itino reservfordon
KTM 40-2022

Sammanfattning

Hösten 2017 refinansierades tidigare inköpta Regina högvärdeskomponenter, Itino 
högvärdeskomponenter och Itino reservfordon med AB Svensk Exportkredit där 
Region Västerbotten borgade för sin relativa andel, då uppgående till 5,8 MSEK.

Hösten 2022 löper denna femåriga finansiering ut varför det är dags att refinansiera 
aktuella högvärdeskomponenter på nytt utifrån kvarvarande restskuld där Region 
Västerbottens andel nu är knappt 3,8 MSEK.

Kostnader och finansiering
Finansiär för upplåning bestäms efter upphandling av finansiering av AB Transitio. Lån 
beräknas lyftas under hösten 2022 så snart berörda regioner fattat borgensbeslut. 
Justeringar av nuvarande fordonshyra kan bli aktuell i samband med upptagande av 
nya lån.

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet föreslår Regionala utvecklingsnämnden föreslå Regionstyrelsen 
föreslå Regionfullmäktige att besluta följande:

Region Västerbotten, organisationsnummer 232100-0222, går i borgen såsom för 
egen skuld för AB Transitio upp till ett belopp om 3 776 000 kronor avseende 
refinansiering av Regina Högvärdeskomponenter, Itino Högvärdeskomponenter och 
Itino reservfordon vilka hyrs från AB Transitio.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet föreslår Regionala utvecklingsnämnden föreslå Regionstyrelsen 
föreslå Regionfullmäktige att besluta följande:

Region Västerbotten, organisationsnummer 232100-0222, går i borgen såsom för 
egen skuld för AB Transitio upp till ett belopp om 3 776 000 kronor avseende 
refinansiering av Regina Högvärdeskomponenter, Itino Högvärdeskomponenter och 
Itino reservfordon vilka hyrs från AB Transitio.

Expedieras till 

Regionala utvecklingsnämnden

Beslutsunderlag

13 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

§ 43

Justering av taxa för kollektivtrafiken från och med 2023-01-01
KTM 54-2022

Sammanfattning

Kollektivtrafiken har under pandemin stått inför utmaningen att upprätthålla utbudet av 
kollektivtrafik trots ett kraftigt minskat resande. Efter att restriktionerna har upphört har 
ett ökat resande kunnat ses, dock är resandenivåerna i regiontrafiken ej ännu uppe i 
de som de var före pandemin utan ligger på ca 90% av resandet 2019. Sedan slutet 
av 2021 har kostnaderna för kollektivtrafiken ökat kraftigt. Det är dock inte enbart 
kollektivtrafiken som påverkas av ökade priser. Drivmedelspriserna inverkar på 
kostnaderna för att köra bil och inflationen påverkar alla medborgare.

Regionfullmäktige har fastställt en modell för den årliga justeringen av 
kollektivtrafiktaxan. Modellen utgår från de index som påverkar kollektivtrafikavtalens 
kostnader. Vid beräkningar enligt denna modell så indikerar den att en höjning av 
kollektivtrafiktaxan skulle ligga på 13,5% från och med 2023-01-01. Detta är att 
jämföra med inflationen som ligger på 8%. Bedömningen är att en höjning enligt 
modellen skulle innebära en minskad attraktivitet för kollektivtrafiken, negativ inverkan 
på resandet. 

Norrlandsresan är en gemensam taxa mellan de fyra norrlandslänen för att möjliggöra 
resor över länsgränserna. Det är önskvärt att förändringar av norrlandsresans taxa 
och taxan för regiontrafiken inom Västerbotten följs åt.

Mot bakgrund av de ökade kostnaderna så finns ändå behov av att göra en viss 
justering av taxan för regiontrafiken i Västerbotten. Förslag är att taxan justeras med 
5% från och med 2023-01-01. 

Förslag till justering av Norrlandsresans taxa är att den justeras med 5% från och med 
2023-01-01. Eftersom Norrlandsresan är en gemensam produkt med övriga 
norrlandslän så behöver samtliga län fatta likalydande beslut avseende justering av 
taxan. Om övriga län ej fattar likalydande beslut så sker ej någon justering av 
Norrlandsresans taxa.

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet föreslår regionala utvecklingsnämnden att föreslå 
regionfullmäktige att:

Taxan för regiontrafiken med buss i Västerbotten höjs med 5 procent från och med 
2023-01-01.

Taxan för Norrlandsresan höjs med 5 procent från och med 2023-01-01 under 
förutsättning att likalydande beslut fattas av Västernorrland, Jämtland och Norrbotten. 
Om likalydande beslut ej fattas sker ingen justering av Norrlandsresans taxa. 

14 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

Beslut

Kollektivtrafikutskottet föreslår regionala utvecklingsnämnden att föreslå 
regionfullmäktige att:

Taxan för regiontrafiken med buss i Västerbotten höjs med 5 procent från och med 
2023-01-01.

Taxan för Norrlandsresan höjs med 5 procent från och med 2023-01-01 under 
förutsättning att likalydande beslut fattas av Västernorrland, Jämtland och Norrbotten. 
Om likalydande beslut ej fattas sker ingen justering av Norrlandsresans taxa. 

Expedieras till 

Regionala utvecklingsnämnden

Beslutsunderlag

15 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

§ 44

Taxa för servicelinje i Lycksele tätort
KTM 47-2022

Sammanfattning

Kommunstyrelsen i Lycksele kommun beslutade 2022-05-31 att införa en Servicelinje i 
Lycksele tätort hösten 2022. Trafiken kommer att bedrivas utanför peaktider och med 
resurser inom ramen för befintliga trafikavtal. Trafiken kommer att erbjuda 
allmänheten vissa möjligheter till kollektivt resande mellan stadsdelarna och centrum. 
Avgångarna kommer att vara sökbara via Länstrafikens hemsida och app. 
Prissättningen kommer att desamma som för övrig allmän regional kollektivtrafik. 
Lycksele kommun önskar dock erbjuda resenärerna ett annat lägre biljettpris än det 
som utgörs av lägsta kilometerintervallet för den regionala kollektivtrafiken. 

De lägre biljettintäkter som en lägre taxa innebär finansieras av Lycksele kommun då 
det är kommunen som beställer och finansierar den inomkommunala kollektivtrafiken 
inom Lycksele kommun.

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet föreslår regionala utvecklingsnämnden att föreslå 
regionfullmäktige att:

Taxa för servicelinje i Lycksele tätort införs enligt förslag från Lycksele kommun.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet föreslår regionala utvecklingsnämnden att föreslå 
regionfullmäktige att:

Taxa för servicelinje i Lycksele tätort införs enligt förslag från Lycksele kommun.

Expedieras till 

Regionala utvecklingsnämnden

Beslutsunderlag

16 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

§ 45

Remiss av Trafikverkets redovisning av regeringsuppdrag - Ökad 
nationell tillgång till kollektivtrafikens biljetter
KTM 48-2022

Sammanfattning

Regeringen gav den 21 april 2022 Trafikverket i uppdrag att analysera och föreslå en 
utformning av ett ekonomiskt stöd för att utveckla och anpassa regionala biljettsystem 
för ökad nationell tillgång till kollektivtrafikens biljetter. Stödet ska lämnas som 
medfinansiering till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna.

En del av Trafikverkets redovisning av uppdraget redovisas som ett förslag till 
förordning. Förslaget innehåller identifierade åtgärdsområden där det ska vara möjligt 
att bevilja regionala kollektivtrafikmyndigheter statlig medfinansiering. 

Dessa åtgärder är 
- förenklad biljettstruktur avseende regelverk och villkor
- förenklade köp av biljetter
- nationella biljettsamarbeten
- återförsäljning för att nå nya kunder och sammanhang.

Förslaget utgår från att medfinansieringen inte ska utgöra statligt stöd i EU-rättslig 
mening.

Trafikverket förslår att om det inkommer fler ansökningar än vad medlen räcker till så 
ska en prioritering mellan ansökningarna ske, där de ansökningar som innehåller 
åtgärder med högst potential, som är koordinerade mellan regionala 
kollektivtrafikmyndigheter och som innehåller flera av åtgärdsområden ska prioriteras.

I arbetet med att utforma förslag till remissvar från Region Västerbotten så förs bland 
annat dialog med kollektivtrafikmyndigheterna i Jämtland/Härjedalen, Norrbotten och 
Västernorrland. I det fortsatta arbetet önskas även synpunkter från 
kollektivtrafikutskottet inhämtas. Remisstiden möjliggör inte att kollektivtrafikutskottet 
hinner få ett färdigt remissvar att bereda utan utskottet ges möjlighet att ge synpunkter 
och inspel till strateg. Förslag till remissvar utarbetas sedan för beslut av regionala 
utvecklingsnämnden.

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och beslutar att eventuella synpunkter 
inför framtagande av remissvar ska inkomma senast 2022-09-08 till strateg vid 
kollektivtrafikmyndigheten ansvarig för beredning av remissvar till regionala 
utvecklingsnämnden.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och beslutar att eventuella synpunkter 
inför framtagande av remissvar ska inkomma senast 2022-09-08 till strateg vid 
kollektivtrafikmyndigheten ansvarig för beredning av remissvar till regionala 
utvecklingsnämnden.

17 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

Expedieras till 

Regionala utvecklingsnämnden

Beslutsunderlag

biljetter

18 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

§ 46

Remiss, Förslag till nytt regionalt trafikförsörjningsprogram för 
Västernorrlands län
KTM 46-2022

Sammanfattning

Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län har inbjudit 
Region Västerbotten att inkomma med synpunkter på remissversionen av nytt 
trafikförsörjningsprogram för Västernorrlands län 2023 - 2030.

Förslaget till regionalt trafikförsörjningsprogram har tagits fram i bred dialog och 
samverkan under perioden november 2021 - juni 2022. Utgångspunkt för förslaget till 
regionalt trafikförsörjningsprogram är den regionala utvecklingsstrategin, nuläget för 
kollektivtrafiken i Västernorrland samt de inspel som inkommit under dialogprocessen. 

I remissvar önskas speciellt synpunkter avseende
1. Hur väl fångar dokumenten upp de utmaningar och behov som länet står inför när 
det gäller att utveckla persontransporter inom samt till och från länet?
2. Är mål och indikatorer tillräckliga och tydliga?
3. Är roller och ansvar för det fortsatta arbetet tydligt och korrekt beskrivna?
4. Finns en tillräckligt tydlig genomförandeplan?
5. Övriga synpunkter. 

I arbetet med att utforma förslag till remissvar från Region Västerbotten önskas 
synpunkter från kollektivtrafikutskottet inhämtas. Remisstiden möjliggör inte att 
kollektivtrafikutskottet hinner få ett färdigt remissvar att bereda utan utskottet ges 
möjlighet att ge synpunkter och inspel till strateg. Inkomna synpunkter från utskottet 
kommer att vara del i arbetet med att ta fram förslag till remissvar för beslut i regionala 
utvecklingsnämnden. 

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet beslutar att eventuella synpunkter inför framtagande av 
remissvar ska inkomma senast 2022-09-08 till strateg vid kollektivtrafikmyndigheten 
ansvarig för beredning av remissvar.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet beslutar att eventuella synpunkter inför framtagande av 
remissvar ska inkomma senast 2022-09-08 till strateg vid kollektivtrafikmyndigheten 
ansvarig för beredning av remissvar.

Expedieras till 

Regionala utvecklingsnämnden

19 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

Beslutsunderlag

län

län

20 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

§ 47

Remiss, Regionalt trafikförsörjningsprogram för Norrbottens län
KTM 55-2022

Sammanfattning

Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten har inbjudit Region Västerbotten att 
inkomma med synpunkter på remissversionen av uppdaterat trafikförsörjningsprogram 
med sikte på 2030.

Förslaget har tagits fram i samrådsmöten med företagarföreningar, besöksnäringen, 
Trafikverket, tillgänglighetsråd, politiker och tjänstemän i Norrbottens kommuner samt 
Region Norrbotten. Vidare har en avstämning gjorts med övriga Norrlandslän. Vidare 
har förslaget till trafikförsörjnings-program även beaktat kundenkäter genomförda i 
Kollbar och Anbaro, vilket är kollektivtrafikens uppföljningsverktyg för den allmänna 
och särskilda kollektivtrafiken. Programmet har även tagit stora intryck av ÅKERbär, 
ett större projekt som genomförts i länet under 2021 och 2022

Målsättningar har arbetats fram utifrån Norrbottens regionala utvecklingsstrategi 2030, 
beslutad 2019, samt genomförda samrådsmöten.

I remissvar önskas speciellt synpunkter avseende
1. Hur väl fångar dokumenten upp de utmaningar och behov som länet står inför när 
det gäller den framtida kollektivtrafiken?
2. Är mål och strategier tydliga?
3. Är roller och ansvar för det fortsatta arbetet tydliga?

I arbetet med att utforma förslag till remissvar från Region Västerbotten önskas 
synpunkter från kollektivtrafikutskottet inhämtas. Inkomna synpunkter kommer att vara 
del i arbetet med att ta fram förslag till remissvar för beslut i regionala 
utvecklingsnämnden.

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet beslutar att eventuella synpunkter inför framtagande av 
remissvar ska inkomma senast 2022-09-08 till strateg vid kollektivtrafikmyndigheten 
ansvarig för beredning av remissvar.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet beslutar att eventuella synpunkter inför framtagande av 
remissvar ska inkomma senast 2022-09-08 till strateg vid kollektivtrafikmyndigheten 
ansvarig för beredning av remissvar.

Expedieras till 

Regionala utvecklingsnämnden

21 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

Beslutsunderlag

22 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

§ 48

Beställning till Norrtåg av tidigare kommersiella turer
KTM 49-2022

Sammanfattning

Från december 2020 har operatören VY tåg kört utökad trafik på sträckan Umeå-
Örnsköldsvik utöver gällande trafikbeställning för att möta en ökad efterfrågan på 
resande och för att öka kvaliteten ombord genom att minska trängseln på de beställda 
avgångarna. Under T22 har avtalsförhållandet ändrats så att all trafik ingår i 
beställarens trafikbeställning. Ändringen skedde under tiden T22 redan var i gång så 
har trafiken räknats in i den tidigare trafikbeställningen inom ramen för konsortiet. 
Eftersom de tidigare kommersiella turerna inte ingått i respektive läns trafikpliktsbeslut 
vid avtalets start kommer dock dessa avgångar att räknas som tillkommande trafik 
från och med T23.

Region Västerbotten och Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland behöver senast i 
oktober 2022 meddela om de tidigare kommersiella avgångarna mellan Umeå och 
Örnsköldsvik ska ingå i trafikbeställningen för T23 eller om dessa avgångar ska tas 
bort. Detta gäller avgången 7443 kl. 07.36 från Umeå till Örnsköldsvik och med 
returen 7446 kl. 10.19 från Örnsköldsvik till Umeå. Om turerna ska behållas i 
tidtabellen för T23 kommer kostnaden för dessa turer att tillkomma för DinTur och 
Region Västerbotten. Om de tas bort fördelas neddragningen på samtliga finansiärer.

Den faktiska kostnaden för trafiken kommer att justeras mot den faktiska intäkten för 
dessa avgångar. Det som inte ingår är eventuellt minskade intäkter till följd av minskat 
totalt tågutbud (minskningen i procent * 0,6).

Umeå-Örnsköldsvik är Norrtågs enskilt största linje med en stor andel av Norrtågs 
pendlare. En av de viktigaste faktorerna för att attrahera kortväga pendling är 
turutbud. Det är därför svårt att isolera enskilda avgångar och beräkna dess 
nettokostnad. Om 7443 och 7446 tas bort till T23 kommer det märkas att utbudet 
minskats och möjligheterna främst från Umeå söderut på morgonen minskas kraftigt, 
särskilt för nattskiften på NUS och anställda i Nordmaling och Örnsköldsvik.

I T23 har 7446 tidigarelagts för att minska effekterna på resandet mot Umeå om 
avgången tas bort men det totala utbudet minskas uppenbart på sträckan. Samtidigt 
möjliggörs en större underhållslucka mitt på dagen där fordon kan ges kortare 
underhåll, såsom viktig avisning under vintermånaderna.

Nettokostnaden för de två turerna är totalt 2 Mkr. Den andel av trafikkostnaden som 
vid en beställning skulle bekostas av Region Västerbotten är 940 000 kr.

Prognos över intäkterna 2022 är för tur 7443 ca 240 000 kr och för tur 7446 ca 
270 000 kr.

Prognos för resandet under 2022 för tur 7443 med avgång från Umeå kl. 07.36 är 
6 500 resor och för tur 7446 med avgång från Örnsköldsvik kl. 10.19 är 6 600 resor.

23 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet föreslår regionala utvecklingsnämnden att:

Tåg 7443 och tåg 7446 beställs under förutsättning att trafiken även beställs av den 
regionala kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet föreslår regionala utvecklingsnämnden att:

Tåg 7443 och tåg 7446 beställs under förutsättning att trafiken även beställs av den 
regionala kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland.

Expedieras till 

Regionala utvecklingsnämnden

Beslutsunderlag

24 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

§ 49

Information om SAMÅKOLL - Samarbete för kollektivtrafikens 
Återhämtning och Måluppfyllelse
KTM 14-2021

Sammanfattning

Utskottet ges muntlig information om hur arbetet inom SAMÅKOLL - Samarbete för 
Kollektivtrafikens Återhämtning och Måluppfyllelse, fortskrider. SAMÅKOLL sker efter 
en årlig handlingsplan och syftar till att bidra till uppfyllelse av 
trafikförsörjningsprogrammets mål. 

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna

Beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna

Beslutsunderlag

25 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

§ 50

Förstudien HHEXAR om hållbar hälsosam mobilitet externt 
lokaliserade anläggningar
KTM 52-2022

Sammanfattning

Utskottet ges muntlig information om förstudien HHEXAR som genomförs inom ramen 
för North Sweden Green Deal under hösten 2022.

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.

Beslutsunderlag

26 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

§ 51

Kollektivtrafikutskottets kurser och konferenser 2022
KTM 12-2022

Sammanfattning

Följande kurser och konferenser med koppling till kollektivtrafik och hållbar mobilitet 
har fångats upp för hösten 2022.  Det är evenemang från VTI, Svensk Kollektivtrafik, 
K2, Samtrafiken, Trafikverket, Trafikanalys, Myndigheten för delaktighet, SKR samt 
UITP som samlats upp.

6 september kl 13-16 Kombinerad mobilitet: vad är mest aktuellt idag? Svenska 
Cykelstäder, Cykelcentrum och K2 anordnar. Vi kommer få höra företrädare för 
regioner, kommuner, kollektivtrafik, branschaktörer och forskning som presenterar 
olika projekt och aspekter av hur vi kan kombinera färdmedel för att resa mer 
hållbart.  Avgiftsfritt. Anmälan är öppen. 

https://www.k2centrum.se/webinarium-

kombinerad-mobilitet-vad-ar-mest-aktuellt-idag

12 oktober kl 9-12 digital konferens Grönt Ljus 2030 - resultatkonferens för 
transportsektorns klimatmål. Årets tema är transporteffektivt samhälle och 
minskad trafik.
 " Vi djupdyker i frågan - hur och i vilken grad bidrar minskad trafik till 
klimatmålen? Styrmedel, morötter och piskor, vilka genomförda insatser kan vi lära av 
och skala upp? Vad gör olika aktörer och vilken rådighet har de?”  Trafikverket 
anordnar på uppdrag av regeringen. Avgiftsfritt, anmälan öppnar i augusti.  

https://bransch.trafikverket.se/om-oss/aktuellt-for-dig-i-branschen3/Evenemang/gront-
ljus-2030---resultatkonferens-for-transportsektorns-klimatmal/

13 oktober Trafikverkets Råd för tillgänglighet och användbarhet för personer med 
funktionsnedsättning bjuder in till Konferens Hela Resan med målgrupp politiker inom 
kollektivtrafik bland annat. Samarbete med Region Västerbotten och Länstrafiken i 
Västerbotten bland andra. Fysiskt i Luleå.  ”Hur kan vi förbättra för personer med 
funktionsnedsättning att resa kollektivt längst E4 i Norrbotten och Västerbotten? Goda 
exempel om hur kollektivtrafiken längs med E4-stråket i Norrbotten och Västerbotten 
kan utvecklas för alla resenärer.” Även ansvarsfördelningen inom kollektivtrafiken 
kopplat till personer med funktionsnedsättningar berör. Mer information skickas ut 
efter sommaren - detta är en Save the date.

25-27 oktober fysisk och digital konferens i Stockholm Persontrafikmässan 2022. 
Stort fokus ligger på teknikutveckling, service, säkerhet, kombinerad mobilitet och 
inte minst på kollektivtrafikens bidrag till ett hållbart samhälle och en hållbar 
stadsutveckling.” Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik ordnar. Anmälan 
öppen. Priser mellan 4060 kr exkl moms och 6775 kr exkl moms.

https://www.persontrafik.se/

27 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarn.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarn.

28 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

§ 52

Redovisning delegationsbeslut/meddelanden

Sammanfattning

Redovisning av meddelanden och delegationsbeslut som är av intresse för 
kollektivtrafikutskottet.

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.

Beslutsunderlag

Regionafordon 2020301

Cordinafordon 62009

utvecklingsnämnden 2022 för utökat anslag till Norrtåg

29 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Kollektivtrafikutskott

2022-09-01

Utdragsbestyrkande

§ 53

Övrig fråga

Sammanfattning

Christer Rönnlund (M) lyfter problematiken med kollektivtrafik som inte går enligt 
tidtabell och ersättningstrafik som tyvärr inte synkroniserar med avgångarna 
och tidtabellerna. Möjlighet till pendling blir oerhört svårt vid dessa tillfällen. 

Förslag till beslut

Kollektivtrafikutskottet noterar informationen.

Beslut

Kollektivtrafikutskottet noterar informationen.

30 (30)

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE

UNDERSKRIFTSSIDA

Detta dokument har undertecknats med elektroniska underskrifter:

NAMN:

NINA OLOFSDOTTER

TITEL, ORGANISATION:

Sekreterare, Kollektivtrafikutskottet

IDENTIFIKATIONSTYP:

Svensk e-legitimation

IDENTIFIKATIONS-ID:

_081790f0c7c73bc15cb27a6ec73d092faa

DATUM & TID:

2022-09-06 08:55:39 +02:00

NAMN:

LARS LILJA

TITEL, ORGANISATION:

Ordförande, Kollektivtrafikutskottet

IDENTIFIKATIONSTYP:

Svensk e-legitimation

IDENTIFIKATIONS-ID:

_0604f5a8359392b82400cd6cfbb65e026f

DATUM & TID:

2022-09-06 09:32:11 +02:00

NAMN:

Nils Fredrik Grahn

TITEL, ORGANISATION:

Justerare, Kollektivtrafikutskottet

IDENTIFIKATIONSTYP:

Svensk e-legitimation

IDENTIFIKATIONS-ID:

_058ddcb61e346941c47ba9a2b9ed453ed9

DATUM & TID:

2022-09-06 09:41:58 +02:00

Certifierad av Comfact Signature

Accepterad av alla undertecknare

2022-09-06 09:42:04 +02:00

Ref: 47368SE

www.comfact.se

Validera dokumentet

 - 

Användarvillkor

Sida 1/1

Comfact Signature Referensnummer: 47368SE


Document Outline