Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Anslag/Bevis
Protokollet är justerat. Justeringen har tillkännagivits genom anslag.
Organ
Kollektivtrafikutskott
Sammanträdesdatum
2022-09-01
Datum för anslags
uppsättande
2022-09-08
Datum för anslags
nedtagande
2022-09-30
Förvaringsplats för
protokollet
Region Västerbotten, Regionala utvecklingsförvaltningens kansli
Underskrift
.................................................
Nina Olofsdotter
Plats och tid
Lokal Linden, Norrlandsgatan 13 Umeå/Digitalt kl. 09:00-12:00
Protokollet omfattar
§§ 35-53
Ajournering
Kl. 10.47-11.00 paus
Beslutande ledamöter
Lars Lilja (S), ordförande
Nicke Grahn (L), vice ordförande
Charlotte Lundkvist (S)
Kjell Öjeryd (V)
Christer Rönnlund (M)
Maria Kristoffersson (C)
Övriga närvarande
Karolina Filipsson, strateg kollektivtrafik §§ 35-48
Bianca Byring, strateg kollektivtrafik
Nina Olofsdotter, sekreterare
Jonathan Lundberg, sekreterare
Lena Nordling, sektionschef adm, §§ 36-44
Joakim Berg, Norrtåg AB, §§ 35-36
Harriet Söder, Länstrafiken i Västerbotten AB, §§ 35-37
Justeringens plats och tid
Sekreterare
Ordförande
Justerande
Digital justering, 2022-09-07
Nina Olofsdotter
Lars Lilja (S)
Nicke Grahn (L)
1 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
ÄRENDELISTA
§ 35
Fastställande av dagordningen
§ 36
Information från Norrtåg AB 2022
§ 37
Information från Länstrafiken i Västerbotten AB 2022
§ 38
Information från Kollektivtrafikmyndigheten
§ 39
Ekonomisk redovisning för Kollektivtrafikutskottet
§ 40
Avvikelse Mål 4 i Regional trafikförsörjningsprogram 2020-2025
§ 41
Planeringsförutsättningar för kollektivtrafiken 2024-2026
§ 42
Borgensåtagande refinansiering Regina högvärdeskomponenter, Itino
högvärdeskomponenter och Itino reservfordon
§ 43
Justering av taxa för kollektivtrafiken från och med 2023-01-01
§ 44
Taxa för servicelinje i Lycksele tätort
§ 45
Remiss av Trafikverkets redovisning av regeringsuppdrag - Ökad nationell tillgång till
kollektivtrafikens biljetter
§ 46
Remiss, Förslag till nytt regionalt trafikförsörjningsprogram för Västernorrlands län
§ 47
Remiss, Regionalt trafikförsörjningsprogram för Norrbottens län
§ 48
Beställning till Norrtåg av tidigare kommersiella turer
§ 49
Information om SAMÅKOLL - Samarbete för kollektivtrafikens Återhämtning och
Måluppfyllelse
§ 50
Förstudien HHEXAR om hållbar hälsosam mobilitet externt lokaliserade anläggningar
§ 51
Kollektivtrafikutskottets kurser och konferenser 2022
§ 52
Redovisning delegationsbeslut/meddelanden
§ 53
Övrig fråga
2 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
§ 35
Fastställande av dagordningen
Sammanfattning
Kollektivtrafikutskottet har att fastställa dagordningen.
Förslag till beslut
Dagordningen fastställs med tillägg av ärendena Remiss Regionalt
trafikförsörjningsprogram för Norrbottens län samt Övrig fråga.
Beslut
Dagordningen fastställs med tillägg av ärendena Remiss Regionalt
trafikförsörjningsprogram för Norrbottens län samt Övrig fråga.
3 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
§ 36
Information från Norrtåg AB 2022
KTM 8-2022
Sammanfattning
Information om bolagets verksamhet; nuläge, ekonomi och framtida arbete.
Resandet under juli 2022 ökade med sju procent jämfört med juli 2019. Resandet på
helår ligger dock på -17 % jämfört med 2019, beroende på att januari och februari
fortfarande hade restriktioner p.g.a. pandemin. De långväga linjerna har gått bäst.
Punktlighet är den stora utmaningar. individuella problem på olika sträckor. Orsaken
är bl.a. olyckor och infrastruktur samt vissa tekniska problem med fordonen och för få
ersättningsfordon.
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
4 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
§ 37
Information från Länstrafiken i Västerbotten AB 2022
KTM 7-2022
Sammanfattning
Information om bolagets verksamhet; nuläge, ekonomi och framtida arbete.
Resandet ökar. Under juli låg regiontrafiken på 89 % och Ultra på 91 % jämfört med
2019. Vidare informerades ledamöterna om budget och dess utmaningar, kvalitet i
trafikleveranserna, utmaningen med förarbrist och upphandlingar.
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
5 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
§ 38
Information från Kollektivtrafikmyndigheten
KTM 9-2022
Sammanfattning
Aktuell information inom verksamhetsområdet delges ledamöterna, bland annat att
ersättning för minskade intäkter p.g.a. corona-pandemin är sökta, besked kommer
före årsskiftet.
Sedan förra sammanträdet så har Vännäs kommun inkommit med din beslutade
kollektivtrafikplan.
Programförklaringen för Nystart av kollektivtrafiken i Sverige 2022 presenterades på
Almedalen i år.
Västerbotten är med och påverkar tillgänglighetskrav på bussfordon på nordiska
marknaden.
Kollektivtrafikens återhämtning i Sverige ha gått bra och är in princip uppe i 2019 års
nivåer. Bilen är fortfarande större andel än för två år sedan. Mer sällanresenärer reser
kollektivt.
Vindelälvsbussen. Ansökan om medel genom ERUF och 1.1 har förberetts.
Samfinansiering behövs. I dagsläget föreslås inte en samfinansiering genom
regionens budget p.g.a. ökade kostnader för Norrtågstrafiken och busstrafiken, på
grund av restriktioner och prisökningar. Därför är konceptet Vindelälvsbussen just nu
pausad.
Remisserna, Rätt för klimatet - slutbetänkande SOU 2022:21 och Mål om ökad andel
cykling i Sverige, Väg- och transportforskningsinstitutet har koppling till verksamheten
men kommer behandlas i regionala utvecklingsnämnden.
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Beslutsunderlag
6 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
§ 39
Ekonomisk redovisning för Kollektivtrafikutskottet
KTM 53-2022
Sammanfattning
Kollektivtrafikutskottet har ett eget kostnadsställe där de politiska kostnaderna
kopplade till utskottet bokförs. Budgeten för kostnadsstället är 172,4 tkr för 2022.
Resultatutfallet per juli 2022 var 167,9 tkr. Årsprognosen är således att kostnaderna
kommer att dra över lagd budgetram. Det är arvoden som orsakar budgetöverdraget,
och för att i möjligaste mån hålla nere kostnadsutfallet behöver andra eventuella
kostnader, såsom resekostnader, minimeras under resten av 2022.
Region Västerbottens hel- respektive delägda kollektivtrafikbolag, Länstrafiken i
Västerbotten AB respektive Norrtåg AB, har en antagen budget för 2022. Båda
bolagen har vid delårsbokslutet per 2022-04-30 lämnat årsprognoser som indikerar att
Region Västerbottens beslutade budget för driftsanslag inte kommer att hålla för 2022.
Länstrafikens årsprognos innebar en belastning på Region Västerbotten under 2022
med ytterligare 26,9 mkr och Norrtåg 22,6 mkr. Nya årsprognoser inkommer i
samband med delårsbokslut 2022-08-31. Kostnaderna gällande arbetskraft och
drivmedel ser dock fortsatt höga ut, samtidigt som biljettintäkterna är på väg uppåt och
statliga kompensationsmedel för intäktsbortfall kommer att ansökas om under hösten
2022. Eventuell tillkommen information om årsprognoser per 2022-08-31 föredras
muntligt på utskottssammanträdet.
Åtgärder för att minska kostnaderna inom kollektivtrafiken kommer att sammanställas i
samband med delårsbokslut 2022-08-31
Förslag till beslut
Lars Lilja (S) yrkar:
Kollektivtrafikutskottet har mottagit informationen och kommer att
försöka hålla nere kostnaderna, utöver beslutade arvoden, för att minimera
kostnadsutfallet på utskottets kostnadsställe. Ekonomisk redovisning har tidigare inte
gjorts i utskottet och därför begär utskottets ledamöter att en detaljerad
kostnadsredovisning delges ledamöterna så fort som möjligt och att punkten
ekonomisk redovisning tas upp på nästa utskottssammanträde.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet har mottagit informationen och kommer att försöka hålla nere
kostnaderna, utöver beslutade arvoden, för att minimera kostnadsutfallet på utskottets
kostnadsställe.
Ekonomisk redovisning har tidigare inte gjorts i utskottet och därför
begär utskottets ledamöter att en detaljerad kostnadsredovisning delges ledamöterna
så fort som möjligt och att punkten ekonomisk redovisning tas upp på nästa
utskottssammanträde.
Expedieras till
Lena Nordling, sektionschef adm
7 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
Beslutsunderlag
8 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
§ 40
Avvikelse Mål 4 i Regional trafikförsörjningsprogram 2020-2025
KTM 51-2022
Sammanfattning
Den som har en funktionsnedsättning eller särskilda behov kan få ledsagning vid vissa
busstationer och tågstationer i Västerbotten. Det kostar resenären ingenting.
Ledsagningen utförs inom ramen för det nationella systemet Stationsledsagning.
Kostnaden för respektive ledsagning fördelas mellan aktörer i Sverige enligt en viss
modell. Region Västerbotten står för en del av kostnaderna, exempelvis när en
resenär nyttjar ledsagning till och från en stomlinjebuss i Västerbotten.
Sedan tidigare finns ledsagning vid Vännäs, Vindeln, Umeå C, Bastuträsk, Jörn,
Umeå busstation, Vasaplan, Umeå Östra, Umeå universitetssjukhus och Skellefteå
busstation. Ledsagning finns alltså vid de stationer som länge trafikerats av både
nattågstrafik och Norrtåg, samt vid fyra rena bussterminaler.
Information ges om en avvikelse från Mål 4 i det regionala
trafikförsörjningsprogrammet 2020-2025 (KTM46-2019). Målet lyder ”Den regionala
kollektivtrafiken är tillgänglig för de flesta personer med funktionsnedsättningar år
2030”. Det finns tre mätbara indikatorer för att mäta målet. Två av dessa håller inte
tidplanen. Orsaken är resursbrist och överklagade upphandlingar.
Den ena indikatorn innebär att ett test år 2022 visar på avsevärd förbättring för
rullstolar jämfört med resultatet av det test som genomfördes år 2017 med vanligt
förekommande fordons- och rullstolsmodeller. Testet ska visa att påstigning,
fastspänning avstigning i de fordon som kö2 efter europavägarna och i stadstrafik får
att genomföra med rullstolar upp till 70 cm breda och 120 cm långa, totalvikt 300 kg.
Avvikelse: På grund av överklagade upphandlingar i stomlinjetrafiken efter
europavägarna så är de nya fordon som upphandlats med förändrade fordonskrav,
inte i trafik år 2022. Testet behöver göras när de nya fordonen producerats och
trafiken har startat.
Den andra indikatorn innebär att ledsagning ska år 2030 finnas, förutom vid de
prioriterade bytespunkterna som är resecentrum, vid minst en bytespunkt i varje
kommun i Västerbotten. Plan för hur ledsagningen byggs ut ska ingå i
handlingsplanen för att uppnå målet i trafikförsörjningsprogrammet. Handlingsplanen
innehåller inte målår för att bygga ut ledsagning vid olika orter, men anger att
ledsagningen först ska startas upp i Lycksele, Vindeln, Dorotea, Vännäs, Storuman,
Nordmaling och Sorsele. Däremot finns det tidsatt och politiskt beslutat mål i
Regionala utvecklingsnämndens Nämndplan 2022 (RUN 210-2021) att ledsagning
under 2022 ska vara infört på minst en ny plats i Västerbotten och att plan för hur
ledsagning byggs ut ska finnas dokumenterat i handlingsplan.
Avvikelse: Dialog har hållits med Länstrafiken i Västerbotten AB om att överlämna
uppdrag att bygga ut ledsagning till fler orter till bolaget. På grund av resursbrist har
Länstrafiken inte kunnat ta emot uppdraget och ledsagning har inte införts på en ny
plats under år 2022. Frågan hålls levande i det fortsatta samarbetet och planeringen
tillsammans med Länstrafiken i Västerbotten AB.
9 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Expedieras till
Bianca Byring
Beslutsunderlag
10 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
§ 41
Planeringsförutsättningar för kollektivtrafiken 2024-2026
KTM 39-2022
Sammanfattning
Enligt Lag om kollektivtrafik (2010:1065) som trädde i kraft 1 januari 2012 ska det i
varje län/region finnas en regional kollektivtrafikmyndighet. I Västerbotten är
Kollektivtrafikmyndigheten sedan 2019 inrättad på Region Västerbotten. Region
Västerbotten äger Länstrafiken i Västerbotten AB och dess delägda dotterbolag
Bussgods i Norr AB. Region Västerbotten är även delägare i Norrtåg AB liksom
Samtrafiken AB samt AB Transitio.
En kostnads- och ansvarsfördelningsmodell för Länstrafiken utformades 2005, den så
kallade Västerbottensmodellen, som reglerade förhållandet mellan finansiärerna av
kollektivtrafiken. I och med övergången till den nya lagstiftningen och de förändringar
som skett avseende Länstrafikbolagets funktion i planeringsfrågor så har Region
Västerbottens roll att planera den trafik som regionen avser att finansiera tydliggjorts.
Förändringen innebär ökat politiskt ansvar för och inflytande över trafiken för
regionens del.
Regionbildningen 2019 innebar att den regionala kollektivtrafikmyndigheten
placerades hos Region Västerbotten i ett första skede som en övergångslösning men
från 2020 som den långsiktiga lösningen genom att en delskatteväxling av de så
kallade gemensamma kostnaderna till Region Västerbotten genomfördes. Under 2020
var Västerbottensmodellen föremål för utvärdering. Länets kommuner och Region
Västerbotten fattade då beslut om att Västerbottensmodellen 2021 framgent gäller för
ansvarsfördelning och finansiering av den allmänna kollektivtrafiken i Västerbotten.
Enligt Västerbottensmodellen 2021 har Region Västerbotten ansvarar för linjetrafik
med buss och tåg och viss anropsstyrd trafik med huvudsaklig trafikuppgift mellan
kommuncentra samt sjukresor. Respektive kommun ansvarade för linjer och
anropsstyrd trafik med huvudsaklig trafikuppgift inom kommunen samt färdtjänst,
riksfärdtjänst, kommunala resor och skolskjutsar. Region Västerbotten finansierar
utöver beställd trafik även de så kallade gemensamma kostnaderna som omfattar
kundtjänst, administration, marknadsföring och IT-system. Från och med 2021 så
innehåller budget från Länstrafiken även kostnaderna för den gemensamma
beställningscentralen för serviceresor. Kommunerna har kostnadsansvar för den trafik
som respektive finansiär beställer.
Från och med 2008 innehåller regionens trafikbeställning förutom regional busstrafik
och viss anropsstyrd trafik även regional tågtrafik. Tågtrafiken administreras av
Norrtåg AB, som bildades av trafikhuvudmännen i de fyra nordligaste länen för att
samordna tågtrafiken i länen och genomföra ambitionerna i Norrtågsförsöket.
Planeringsförutsättningarna tillförsäkrar regionfullmäktige inflytande över utformningen
av den kollektivtrafik som Region Västerbotten finansierar.
Planeringsförutsättningarna innehåller regionens trafikpolitiska prioriteringar och mål
samt en ekonomisk prognos för buss- och tågtrafiken, samt den gemensamma
beställningscentralen under perioden som planeringsförutsättningarna avser. Prognos
för tågtrafiken baseras på fastställd budget för Norrtåg AB för beställd trafik från mitten
av december 2022 till mitten av december 2023, inklusive stationsavgifter hänförliga
11 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
till tågtrafiken. Prognos för busstrafiken baseras på fastställd budget för Länstrafiken i
Västerbotten AB för beställd busstrafik från mitten av december 2022 till mitten av
december 2023. Budget för Länstrafiken i Västerbotten innehåller även kostnaderna
för IT-system, administration, marknadsföring, kundtjänst och beställningscentralen.
Planeringsförutsättningarna ska ligga till grund för Region Västerbottens
kollektivtrafikplan för perioden 2024 - 2026. Kollektivtrafikplanen innehåller beställning
av buss- och tågtrafik samt i viss begränsad anropsstyrd trafik. Kollektivtrafikplanen
innehållande trafikbeställning utgör grund för budget för trafikåret 2024 från Norrtåg
och Länstrafiken. Region Västerbottens anslag för kollektivtrafik bör baseras på
bolagens budget för kollektivtrafiken samt beställningscentralen då dessa speglar den
beställning som Region Västerbotten som finansiär sänt till Länstrafiken och Norrtåg.
Kollektivtrafikplanen bereds i Regionala utvecklingsnämndes arbetsutskott och
fastställs av Regionala utvecklingsnämnden som även är Regional
Kollektivtrafikmyndighet i Västerbotten.
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet föreslår regionala utvecklingsnämnden att föreslå
regionfullmäktige att:
Planeringsförutsättningar för kollektivtrafiken 2024 - 2026 fastställs.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet föreslår regionala utvecklingsnämnden att föreslå
regionfullmäktige att:
Planeringsförutsättningar för kollektivtrafiken 2024 - 2026 fastställs.
Expedieras till
Regionala utvecklingsnämnden
Beslutsunderlag
12 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
§ 42
Borgensåtagande refinansiering Regina högvärdeskomponenter,
Itino högvärdeskomponenter och Itino reservfordon
KTM 40-2022
Sammanfattning
Hösten 2017 refinansierades tidigare inköpta Regina högvärdeskomponenter, Itino
högvärdeskomponenter och Itino reservfordon med AB Svensk Exportkredit där
Region Västerbotten borgade för sin relativa andel, då uppgående till 5,8 MSEK.
Hösten 2022 löper denna femåriga finansiering ut varför det är dags att refinansiera
aktuella högvärdeskomponenter på nytt utifrån kvarvarande restskuld där Region
Västerbottens andel nu är knappt 3,8 MSEK.
Kostnader och finansiering
Finansiär för upplåning bestäms efter upphandling av finansiering av AB Transitio. Lån
beräknas lyftas under hösten 2022 så snart berörda regioner fattat borgensbeslut.
Justeringar av nuvarande fordonshyra kan bli aktuell i samband med upptagande av
nya lån.
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet föreslår Regionala utvecklingsnämnden föreslå Regionstyrelsen
föreslå Regionfullmäktige att besluta följande:
Region Västerbotten, organisationsnummer 232100-0222, går i borgen såsom för
egen skuld för AB Transitio upp till ett belopp om 3 776 000 kronor avseende
refinansiering av Regina Högvärdeskomponenter, Itino Högvärdeskomponenter och
Itino reservfordon vilka hyrs från AB Transitio.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet föreslår Regionala utvecklingsnämnden föreslå Regionstyrelsen
föreslå Regionfullmäktige att besluta följande:
Region Västerbotten, organisationsnummer 232100-0222, går i borgen såsom för
egen skuld för AB Transitio upp till ett belopp om 3 776 000 kronor avseende
refinansiering av Regina Högvärdeskomponenter, Itino Högvärdeskomponenter och
Itino reservfordon vilka hyrs från AB Transitio.
Expedieras till
Regionala utvecklingsnämnden
Beslutsunderlag
13 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
§ 43
Justering av taxa för kollektivtrafiken från och med 2023-01-01
KTM 54-2022
Sammanfattning
Kollektivtrafiken har under pandemin stått inför utmaningen att upprätthålla utbudet av
kollektivtrafik trots ett kraftigt minskat resande. Efter att restriktionerna har upphört har
ett ökat resande kunnat ses, dock är resandenivåerna i regiontrafiken ej ännu uppe i
de som de var före pandemin utan ligger på ca 90% av resandet 2019. Sedan slutet
av 2021 har kostnaderna för kollektivtrafiken ökat kraftigt. Det är dock inte enbart
kollektivtrafiken som påverkas av ökade priser. Drivmedelspriserna inverkar på
kostnaderna för att köra bil och inflationen påverkar alla medborgare.
Regionfullmäktige har fastställt en modell för den årliga justeringen av
kollektivtrafiktaxan. Modellen utgår från de index som påverkar kollektivtrafikavtalens
kostnader. Vid beräkningar enligt denna modell så indikerar den att en höjning av
kollektivtrafiktaxan skulle ligga på 13,5% från och med 2023-01-01. Detta är att
jämföra med inflationen som ligger på 8%. Bedömningen är att en höjning enligt
modellen skulle innebära en minskad attraktivitet för kollektivtrafiken, negativ inverkan
på resandet.
Norrlandsresan är en gemensam taxa mellan de fyra norrlandslänen för att möjliggöra
resor över länsgränserna. Det är önskvärt att förändringar av norrlandsresans taxa
och taxan för regiontrafiken inom Västerbotten följs åt.
Mot bakgrund av de ökade kostnaderna så finns ändå behov av att göra en viss
justering av taxan för regiontrafiken i Västerbotten. Förslag är att taxan justeras med
5% från och med 2023-01-01.
Förslag till justering av Norrlandsresans taxa är att den justeras med 5% från och med
2023-01-01. Eftersom Norrlandsresan är en gemensam produkt med övriga
norrlandslän så behöver samtliga län fatta likalydande beslut avseende justering av
taxan. Om övriga län ej fattar likalydande beslut så sker ej någon justering av
Norrlandsresans taxa.
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet föreslår regionala utvecklingsnämnden att föreslå
regionfullmäktige att:
Taxan för regiontrafiken med buss i Västerbotten höjs med 5 procent från och med
2023-01-01.
Taxan för Norrlandsresan höjs med 5 procent från och med 2023-01-01 under
förutsättning att likalydande beslut fattas av Västernorrland, Jämtland och Norrbotten.
Om likalydande beslut ej fattas sker ingen justering av Norrlandsresans taxa.
14 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
Beslut
Kollektivtrafikutskottet föreslår regionala utvecklingsnämnden att föreslå
regionfullmäktige att:
Taxan för regiontrafiken med buss i Västerbotten höjs med 5 procent från och med
2023-01-01.
Taxan för Norrlandsresan höjs med 5 procent från och med 2023-01-01 under
förutsättning att likalydande beslut fattas av Västernorrland, Jämtland och Norrbotten.
Om likalydande beslut ej fattas sker ingen justering av Norrlandsresans taxa.
Expedieras till
Regionala utvecklingsnämnden
Beslutsunderlag
15 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
§ 44
Taxa för servicelinje i Lycksele tätort
KTM 47-2022
Sammanfattning
Kommunstyrelsen i Lycksele kommun beslutade 2022-05-31 att införa en Servicelinje i
Lycksele tätort hösten 2022. Trafiken kommer att bedrivas utanför peaktider och med
resurser inom ramen för befintliga trafikavtal. Trafiken kommer att erbjuda
allmänheten vissa möjligheter till kollektivt resande mellan stadsdelarna och centrum.
Avgångarna kommer att vara sökbara via Länstrafikens hemsida och app.
Prissättningen kommer att desamma som för övrig allmän regional kollektivtrafik.
Lycksele kommun önskar dock erbjuda resenärerna ett annat lägre biljettpris än det
som utgörs av lägsta kilometerintervallet för den regionala kollektivtrafiken.
De lägre biljettintäkter som en lägre taxa innebär finansieras av Lycksele kommun då
det är kommunen som beställer och finansierar den inomkommunala kollektivtrafiken
inom Lycksele kommun.
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet föreslår regionala utvecklingsnämnden att föreslå
regionfullmäktige att:
Taxa för servicelinje i Lycksele tätort införs enligt förslag från Lycksele kommun.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet föreslår regionala utvecklingsnämnden att föreslå
regionfullmäktige att:
Taxa för servicelinje i Lycksele tätort införs enligt förslag från Lycksele kommun.
Expedieras till
Regionala utvecklingsnämnden
Beslutsunderlag
16 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
§ 45
Remiss av Trafikverkets redovisning av regeringsuppdrag - Ökad
nationell tillgång till kollektivtrafikens biljetter
KTM 48-2022
Sammanfattning
Regeringen gav den 21 april 2022 Trafikverket i uppdrag att analysera och föreslå en
utformning av ett ekonomiskt stöd för att utveckla och anpassa regionala biljettsystem
för ökad nationell tillgång till kollektivtrafikens biljetter. Stödet ska lämnas som
medfinansiering till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna.
En del av Trafikverkets redovisning av uppdraget redovisas som ett förslag till
förordning. Förslaget innehåller identifierade åtgärdsområden där det ska vara möjligt
att bevilja regionala kollektivtrafikmyndigheter statlig medfinansiering.
Dessa åtgärder är
- förenklad biljettstruktur avseende regelverk och villkor
- förenklade köp av biljetter
- nationella biljettsamarbeten
- återförsäljning för att nå nya kunder och sammanhang.
Förslaget utgår från att medfinansieringen inte ska utgöra statligt stöd i EU-rättslig
mening.
Trafikverket förslår att om det inkommer fler ansökningar än vad medlen räcker till så
ska en prioritering mellan ansökningarna ske, där de ansökningar som innehåller
åtgärder med högst potential, som är koordinerade mellan regionala
kollektivtrafikmyndigheter och som innehåller flera av åtgärdsområden ska prioriteras.
I arbetet med att utforma förslag till remissvar från Region Västerbotten så förs bland
annat dialog med kollektivtrafikmyndigheterna i Jämtland/Härjedalen, Norrbotten och
Västernorrland. I det fortsatta arbetet önskas även synpunkter från
kollektivtrafikutskottet inhämtas. Remisstiden möjliggör inte att kollektivtrafikutskottet
hinner få ett färdigt remissvar att bereda utan utskottet ges möjlighet att ge synpunkter
och inspel till strateg. Förslag till remissvar utarbetas sedan för beslut av regionala
utvecklingsnämnden.
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och beslutar att eventuella synpunkter
inför framtagande av remissvar ska inkomma senast 2022-09-08 till strateg vid
kollektivtrafikmyndigheten ansvarig för beredning av remissvar till regionala
utvecklingsnämnden.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och beslutar att eventuella synpunkter
inför framtagande av remissvar ska inkomma senast 2022-09-08 till strateg vid
kollektivtrafikmyndigheten ansvarig för beredning av remissvar till regionala
utvecklingsnämnden.
17 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
Expedieras till
Regionala utvecklingsnämnden
Beslutsunderlag
biljetter
18 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
§ 46
Remiss, Förslag till nytt regionalt trafikförsörjningsprogram för
Västernorrlands län
KTM 46-2022
Sammanfattning
Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län har inbjudit
Region Västerbotten att inkomma med synpunkter på remissversionen av nytt
trafikförsörjningsprogram för Västernorrlands län 2023 - 2030.
Förslaget till regionalt trafikförsörjningsprogram har tagits fram i bred dialog och
samverkan under perioden november 2021 - juni 2022. Utgångspunkt för förslaget till
regionalt trafikförsörjningsprogram är den regionala utvecklingsstrategin, nuläget för
kollektivtrafiken i Västernorrland samt de inspel som inkommit under dialogprocessen.
I remissvar önskas speciellt synpunkter avseende
1. Hur väl fångar dokumenten upp de utmaningar och behov som länet står inför när
det gäller att utveckla persontransporter inom samt till och från länet?
2. Är mål och indikatorer tillräckliga och tydliga?
3. Är roller och ansvar för det fortsatta arbetet tydligt och korrekt beskrivna?
4. Finns en tillräckligt tydlig genomförandeplan?
5. Övriga synpunkter.
I arbetet med att utforma förslag till remissvar från Region Västerbotten önskas
synpunkter från kollektivtrafikutskottet inhämtas. Remisstiden möjliggör inte att
kollektivtrafikutskottet hinner få ett färdigt remissvar att bereda utan utskottet ges
möjlighet att ge synpunkter och inspel till strateg. Inkomna synpunkter från utskottet
kommer att vara del i arbetet med att ta fram förslag till remissvar för beslut i regionala
utvecklingsnämnden.
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet beslutar att eventuella synpunkter inför framtagande av
remissvar ska inkomma senast 2022-09-08 till strateg vid kollektivtrafikmyndigheten
ansvarig för beredning av remissvar.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet beslutar att eventuella synpunkter inför framtagande av
remissvar ska inkomma senast 2022-09-08 till strateg vid kollektivtrafikmyndigheten
ansvarig för beredning av remissvar.
Expedieras till
Regionala utvecklingsnämnden
19 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
Beslutsunderlag
län
län
20 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
§ 47
Remiss, Regionalt trafikförsörjningsprogram för Norrbottens län
KTM 55-2022
Sammanfattning
Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten har inbjudit Region Västerbotten att
inkomma med synpunkter på remissversionen av uppdaterat trafikförsörjningsprogram
med sikte på 2030.
Förslaget har tagits fram i samrådsmöten med företagarföreningar, besöksnäringen,
Trafikverket, tillgänglighetsråd, politiker och tjänstemän i Norrbottens kommuner samt
Region Norrbotten. Vidare har en avstämning gjorts med övriga Norrlandslän. Vidare
har förslaget till trafikförsörjnings-program även beaktat kundenkäter genomförda i
Kollbar och Anbaro, vilket är kollektivtrafikens uppföljningsverktyg för den allmänna
och särskilda kollektivtrafiken. Programmet har även tagit stora intryck av ÅKERbär,
ett större projekt som genomförts i länet under 2021 och 2022
Målsättningar har arbetats fram utifrån Norrbottens regionala utvecklingsstrategi 2030,
beslutad 2019, samt genomförda samrådsmöten.
I remissvar önskas speciellt synpunkter avseende
1. Hur väl fångar dokumenten upp de utmaningar och behov som länet står inför när
det gäller den framtida kollektivtrafiken?
2. Är mål och strategier tydliga?
3. Är roller och ansvar för det fortsatta arbetet tydliga?
I arbetet med att utforma förslag till remissvar från Region Västerbotten önskas
synpunkter från kollektivtrafikutskottet inhämtas. Inkomna synpunkter kommer att vara
del i arbetet med att ta fram förslag till remissvar för beslut i regionala
utvecklingsnämnden.
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet beslutar att eventuella synpunkter inför framtagande av
remissvar ska inkomma senast 2022-09-08 till strateg vid kollektivtrafikmyndigheten
ansvarig för beredning av remissvar.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet beslutar att eventuella synpunkter inför framtagande av
remissvar ska inkomma senast 2022-09-08 till strateg vid kollektivtrafikmyndigheten
ansvarig för beredning av remissvar.
Expedieras till
Regionala utvecklingsnämnden
21 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
Beslutsunderlag
22 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
§ 48
Beställning till Norrtåg av tidigare kommersiella turer
KTM 49-2022
Sammanfattning
Från december 2020 har operatören VY tåg kört utökad trafik på sträckan Umeå-
Örnsköldsvik utöver gällande trafikbeställning för att möta en ökad efterfrågan på
resande och för att öka kvaliteten ombord genom att minska trängseln på de beställda
avgångarna. Under T22 har avtalsförhållandet ändrats så att all trafik ingår i
beställarens trafikbeställning. Ändringen skedde under tiden T22 redan var i gång så
har trafiken räknats in i den tidigare trafikbeställningen inom ramen för konsortiet.
Eftersom de tidigare kommersiella turerna inte ingått i respektive läns trafikpliktsbeslut
vid avtalets start kommer dock dessa avgångar att räknas som tillkommande trafik
från och med T23.
Region Västerbotten och Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland behöver senast i
oktober 2022 meddela om de tidigare kommersiella avgångarna mellan Umeå och
Örnsköldsvik ska ingå i trafikbeställningen för T23 eller om dessa avgångar ska tas
bort. Detta gäller avgången 7443 kl. 07.36 från Umeå till Örnsköldsvik och med
returen 7446 kl. 10.19 från Örnsköldsvik till Umeå. Om turerna ska behållas i
tidtabellen för T23 kommer kostnaden för dessa turer att tillkomma för DinTur och
Region Västerbotten. Om de tas bort fördelas neddragningen på samtliga finansiärer.
Den faktiska kostnaden för trafiken kommer att justeras mot den faktiska intäkten för
dessa avgångar. Det som inte ingår är eventuellt minskade intäkter till följd av minskat
totalt tågutbud (minskningen i procent * 0,6).
Umeå-Örnsköldsvik är Norrtågs enskilt största linje med en stor andel av Norrtågs
pendlare. En av de viktigaste faktorerna för att attrahera kortväga pendling är
turutbud. Det är därför svårt att isolera enskilda avgångar och beräkna dess
nettokostnad. Om 7443 och 7446 tas bort till T23 kommer det märkas att utbudet
minskats och möjligheterna främst från Umeå söderut på morgonen minskas kraftigt,
särskilt för nattskiften på NUS och anställda i Nordmaling och Örnsköldsvik.
I T23 har 7446 tidigarelagts för att minska effekterna på resandet mot Umeå om
avgången tas bort men det totala utbudet minskas uppenbart på sträckan. Samtidigt
möjliggörs en större underhållslucka mitt på dagen där fordon kan ges kortare
underhåll, såsom viktig avisning under vintermånaderna.
Nettokostnaden för de två turerna är totalt 2 Mkr. Den andel av trafikkostnaden som
vid en beställning skulle bekostas av Region Västerbotten är 940 000 kr.
Prognos över intäkterna 2022 är för tur 7443 ca 240 000 kr och för tur 7446 ca
270 000 kr.
Prognos för resandet under 2022 för tur 7443 med avgång från Umeå kl. 07.36 är
6 500 resor och för tur 7446 med avgång från Örnsköldsvik kl. 10.19 är 6 600 resor.
23 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet föreslår regionala utvecklingsnämnden att:
Tåg 7443 och tåg 7446 beställs under förutsättning att trafiken även beställs av den
regionala kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet föreslår regionala utvecklingsnämnden att:
Tåg 7443 och tåg 7446 beställs under förutsättning att trafiken även beställs av den
regionala kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland.
Expedieras till
Regionala utvecklingsnämnden
Beslutsunderlag
24 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
§ 49
Information om SAMÅKOLL - Samarbete för kollektivtrafikens
Återhämtning och Måluppfyllelse
KTM 14-2021
Sammanfattning
Utskottet ges muntlig information om hur arbetet inom SAMÅKOLL - Samarbete för
Kollektivtrafikens Återhämtning och Måluppfyllelse, fortskrider. SAMÅKOLL sker efter
en årlig handlingsplan och syftar till att bidra till uppfyllelse av
trafikförsörjningsprogrammets mål.
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna
Beslutsunderlag
25 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
§ 50
Förstudien HHEXAR om hållbar hälsosam mobilitet externt
lokaliserade anläggningar
KTM 52-2022
Sammanfattning
Utskottet ges muntlig information om förstudien HHEXAR som genomförs inom ramen
för North Sweden Green Deal under hösten 2022.
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Beslutsunderlag
26 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
§ 51
Kollektivtrafikutskottets kurser och konferenser 2022
KTM 12-2022
Sammanfattning
Följande kurser och konferenser med koppling till kollektivtrafik och hållbar mobilitet
har fångats upp för hösten 2022. Det är evenemang från VTI, Svensk Kollektivtrafik,
K2, Samtrafiken, Trafikverket, Trafikanalys, Myndigheten för delaktighet, SKR samt
UITP som samlats upp.
6 september kl 13-16 Kombinerad mobilitet: vad är mest aktuellt idag? Svenska
Cykelstäder, Cykelcentrum och K2 anordnar. Vi kommer få höra företrädare för
regioner, kommuner, kollektivtrafik, branschaktörer och forskning som presenterar
olika projekt och aspekter av hur vi kan kombinera färdmedel för att resa mer
hållbart. Avgiftsfritt. Anmälan är öppen.
https://www.k2centrum.se/webinarium-
kombinerad-mobilitet-vad-ar-mest-aktuellt-idag
12 oktober kl 9-12 digital konferens Grönt Ljus 2030 - resultatkonferens för
transportsektorns klimatmål. Årets tema är transporteffektivt samhälle och
minskad trafik. " Vi djupdyker i frågan - hur och i vilken grad bidrar minskad trafik till
klimatmålen? Styrmedel, morötter och piskor, vilka genomförda insatser kan vi lära av
och skala upp? Vad gör olika aktörer och vilken rådighet har de?” Trafikverket
anordnar på uppdrag av regeringen. Avgiftsfritt, anmälan öppnar i augusti.
13 oktober Trafikverkets Råd för tillgänglighet och användbarhet för personer med
funktionsnedsättning bjuder in till Konferens Hela Resan med målgrupp politiker inom
kollektivtrafik bland annat. Samarbete med Region Västerbotten och Länstrafiken i
Västerbotten bland andra. Fysiskt i Luleå. ”Hur kan vi förbättra för personer med
funktionsnedsättning att resa kollektivt längst E4 i Norrbotten och Västerbotten? Goda
exempel om hur kollektivtrafiken längs med E4-stråket i Norrbotten och Västerbotten
kan utvecklas för alla resenärer.” Även ansvarsfördelningen inom kollektivtrafiken
kopplat till personer med funktionsnedsättningar berör. Mer information skickas ut
efter sommaren - detta är en Save the date.
25-27 oktober fysisk och digital konferens i Stockholm Persontrafikmässan 2022.
”Stort fokus ligger på teknikutveckling, service, säkerhet, kombinerad mobilitet och
inte minst på kollektivtrafikens bidrag till ett hållbart samhälle och en hållbar
stadsutveckling.” Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik ordnar. Anmälan
öppen. Priser mellan 4060 kr exkl moms och 6775 kr exkl moms.
27 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarn.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarn.
28 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
§ 52
Redovisning delegationsbeslut/meddelanden
Sammanfattning
Redovisning av meddelanden och delegationsbeslut som är av intresse för
kollektivtrafikutskottet.
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet tackar för informationen och lägger den till handlingarna.
Beslutsunderlag
Regionafordon 2020301
Cordinafordon 62009
utvecklingsnämnden 2022 för utökat anslag till Norrtåg
29 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
Kollektivtrafikutskott
2022-09-01
Utdragsbestyrkande
§ 53
Övrig fråga
Sammanfattning
Christer Rönnlund (M) lyfter problematiken med kollektivtrafik som inte går enligt
tidtabell och ersättningstrafik som tyvärr inte synkroniserar med avgångarna
och tidtabellerna. Möjlighet till pendling blir oerhört svårt vid dessa tillfällen.
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottet noterar informationen.
Beslut
Kollektivtrafikutskottet noterar informationen.
30 (30)
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
UNDERSKRIFTSSIDA
Detta dokument har undertecknats med elektroniska underskrifter:
NAMN:
NINA OLOFSDOTTER
TITEL, ORGANISATION:
Sekreterare, Kollektivtrafikutskottet
IDENTIFIKATIONSTYP:
Svensk e-legitimation
IDENTIFIKATIONS-ID:
_081790f0c7c73bc15cb27a6ec73d092faa
DATUM & TID:
2022-09-06 08:55:39 +02:00
NAMN:
LARS LILJA
TITEL, ORGANISATION:
Ordförande, Kollektivtrafikutskottet
IDENTIFIKATIONSTYP:
Svensk e-legitimation
IDENTIFIKATIONS-ID:
_0604f5a8359392b82400cd6cfbb65e026f
DATUM & TID:
2022-09-06 09:32:11 +02:00
NAMN:
Nils Fredrik Grahn
TITEL, ORGANISATION:
Justerare, Kollektivtrafikutskottet
IDENTIFIKATIONSTYP:
Svensk e-legitimation
IDENTIFIKATIONS-ID:
_058ddcb61e346941c47ba9a2b9ed453ed9
DATUM & TID:
2022-09-06 09:41:58 +02:00
Certifierad av Comfact Signature
Accepterad av alla undertecknare
2022-09-06 09:42:04 +02:00
Ref: 47368SE
www.comfact.se
Sida 1/1
Comfact Signature Referensnummer: 47368SE
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Kollektivtrafikutskottets%20protokoll%202022-09-01%20signed.pdf
1 ord som matchar Regional serviceutveckling markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.