Serviceplan  

  

Lycksele kommun 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

 
 
 
 
 
 
Antagen av kommunfullmäktige xxxx 2019
 

 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 

 

 
 
 
 
 

 

 

S I D A  2 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

 

 

Innehållsförteckning 

 

Bakgrund ................................................................................................................................................................... 3 

Kommunal serviceplan ............................................................................................................................................. 3 

Syfte .......................................................................................................................................................................... 4 

Serviceplan ............................................................................................................................................................... 4 

Servicenoder och prioriteringar ............................................................................................................................... 5 

Service ...................................................................................................................................................................... 6 

Utveckla landsbygden ............................................................................................................................................... 7 

Lycksele Kommun, befolkning, näringsliv, betydelsen av landsbygdens företag ..................................................... 8 

Offentlig service ........................................................................................................................................................ 9 

Kommersiell service ................................................................................................................................................11 

Driftsstöd till lanthandlarna ....................................................................................................................................13 

Hemsändning ..........................................................................................................................................................13 

Olika aktörers roller ................................................................................................................................................15 

Handlingsplan för Lycksele kommun 2019-2022....................................................................................................16 

Kristineberg ............................................................................................................................................................23 

Örträsk ....................................................................................................................................................................26 

Kattisavan ...............................................................................................................................................................30 

Rusksele ..................................................................................................................................................................33

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

S I D A  3 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

                                                                              

 

 

Bakgrund 

För att stödja och stimulera arbetet med kommersiell och offentlig service i Sveriges 
gles- och landsbygder har ett Regionalt serviceprogram (RSP) tagits fram för varje län. 
Tillväxtverket tog fram riktlinjer hur det skulle tas fram, utifrån de behov som sedan 
synliggjordes togs ett program fram med handlingsplan. Målsättningen har varit att 
tydligt skriva vilka aktiviteter som ska göras för att nå målen. Varje år vid årsskiftet görs 
sedan en uppföljning och utvärdering, vilken sedan skickas till näringsdepartementet. 
Syftet med programmet är att de ska verka för en attraktiv landsbygd, där människor 
och företag kan verka och växa på gles- och landsbygder. RSP för Västerbotten har 
tagits fram i partnerskap med företrädare från kommunerna och Region Västerbotten. 
Programmet samverkar med andra regionala program exempelvis den regionala 
genomförandestrategin inom landsbygdsprogrammet. I vårt län är programmet en 
strategi för att behålla och  utveckla service på landsbygd men även som en resurs för 
prioritering av stöd. 
 
RSP för 2014-2020 har som övergripande mål att skapa förutsättningar för människor 
och företag att bo och verka i alla delar av länet genom att främja en tillfredställande 
servicenivå utifrån realistiska förutsättningar och inom rimliga avstånd. 
 
Fyra prioriterade insatsområden har formulerats. 
1. Olika stöd till kommersiell service 
2. Samordning och samverkanslösningar 
3. Ny teknik och innovativa servicelösningar 
4. Ny kunskap och kompetensutveckling 
 
Inom insatsområde ett, olika stöd till kommersiell service, finns ett tydligt mål att alla 
kommuner ska arbeta fram en varuförsörjningsplan, en serviceplan. 
 
 

Kommunal serviceplan

 

I förordningen om stöd till kommersiell service är det tydligt framskrivet att stöd endast får lämnas 
om kommunen planerat sin varuförsörjning väl. ”Den kommun som sökande verkar i ska ha aktuell 
serviceplan eller översiktsplan som omfattar även serviceplanering. Stöd får lämnas endast om 
kommunen har planerat varuförsörjningen på ett sådant sätt att behovet av stöd kan bedömas” (6§ 
Förordning stöd till kommersiell service). Det har även visat sig att en serviceplan är ett bra 
strategiskt verktyg för att nå långsiktiga och önskade resultat för service på landsbygd. 

 

 

 

 

S I D A  4 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

Syfte 

Syftet med serviceplanen är att ge en helhetsbild av den tillgängliga servicen, både 
kommersiell och offentlig, som finns på landsbygden samt ha en plan för vad som är 
rimlig servicenivå och hur den nivån ska upprätthållas. En aktuell serviceplan är en 
förutsättning för att Region Västerbotten ska ta eventuella beslut om ekonomiskt stöd 
till lanthandeln, eller initiativ som syftar till att behålla den servicen som en lanthandel 
kan erbjuda.  Serviceplanen är också ett verktyg för olika aktörer som vill utveckla 
landsbygden och ska ses som ett komplement till kommunens översiktsplan.  
Samordning mellan offentlig, kommersiell och ideell service är väsentligt och detta 
förutsätter ett aktivt deltagande från alla parter, inte minst kommunen. Denna 
serviceplan ska gälla 2019-2022, med årlig uppföljning av handlingsplanen. 
Serviceplanen är öppen för revideringar utifrån vad som sker på landsbygden under 
perioden.  

 
 
 

Serviceplan                                                                                    

I arbetet med Lycksele kommuns serviceplan har arbetet utgått från Västerbottens 
regionala serviceprogram samt den tidigare varuförsörjningsplanen. Uppdraget har 
koordinerats av en ansvarig projektledare på 50 %, placerad vid näringslivskontoret. 
Under 2018 har det funnits ett Processtöd för regional serviceutveckling i Västerbotten 
på Länsstyrelsen. Via detta stöd har kommuner fått råd och stöd i arbetet med att ta 
fram lokala serviceplaner. En utsedd arbetsgrupp inom Lycksele kommun med 
delaktighet från olika verksamhetsområden på landsbygd, som exempel äldreomsorg, 
näringsliv, skola och barnomsorg, kultur och fritid, LAVAB har medverkat.  
 
Kartläggning av befintlig service har samlats in genom dialogmöten på sex olika orter 
inom kommunen. Kristineberg, Bratten, Knaften, Örträsk, Kattisavan och Rusksele. 
Dialogmötena tillsammans med resultatet från enkäten, som drygt 100 personer 
besvarat, har synliggjort den service som finns men även utmaningar och 
förbättringsområden. Sammanställning från dialogmöten och enkät, har skickats ut till 
de medföljande tjänstepersonerna samt övriga deltagare. Materialet har analyserats 
och ingår som del i serviceplanen samt har ingått som grund för dialog med externa 
aktörer samt tjänstepersoner inom kommunen. Sammanställningarna från enkät och 
dialogmöten finns bifogade.  Vi har träffat de handlare som omnämns i planen.  

Den statistik och flertalet bilder som redovisas i planen baseras på Pipos, ett digitalt 
analys och visualiseringsverktyg, som Tillväxtverket tillhandahåller. Serviceplanen har 
förankrats hos politiker och beslutats i kommunfullmäktige XX juni XXXX. 

 
 

 

S I D A  5 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

Kommunala  avgränsningar  

 

I Västerbottens regionala serviceprogram RSP 2018 avgränsas servicen till dagligvaror, 
drivmedel, betaltjänster, paket, försändelser och ombud. I Lycksele kommuns 
serviceplan har vi valt att använda samma avgränsningar gällande serviceutbud men vi 
har också valt att inkludera kollektivtrafik och bredband. I planen ingår inte 
detaljbeskrivningar eller åtgärder av kommunal service och verksamheter som är ålagda 
kommunen via lagstiftning. Kommunen har även andra styrande dokument som 
påverkar och behandlar servicen, exempelvis översiktsplanen.  

 
Servicenoder och prioriteringar 

 
I serviceplanen är Rusksele, Örträsk, Kristineberg och Kattisavan utpekade som 
servicenoder.  
I Örträsk, i kommunens södra del, finns två butiker, Örträsk Livs i Örträsk och Örträsk 
handel och bensin, i västra Örträsk. I Kattisavan, efter väg E12 finns Chilla in och i  
Rusksele vid väg 363 finns Handlar ’n. Thornégården erbjuder ett begränsat utbud av 
livsmedel i Kristineberg, i dagsläget begränsat till 500 artiklar.  Men även i en del av de 
andra orterna på landsbygden finns viss service och bidrag för exempelvis kommersiell 
service ska kunna komma även dessa orter till del. 

Lycksele kommun väljer därför att i denna serviceplan prioritera de orter utanför 
Lycksele tätort som har tillgång till service i form av dagligvaruhandel och/eller 
drivmedel. Kommunen vill se att den etablerade servicen som finns idag bevaras och att 
deras ekonomiska situation stärks.   
 
Målet med noderna är att stärka tillgången till service på landsbygd och att noderna 
fungerar som den naturliga mötesplatsen för omlandet. Att man gör lanthandeln till 
bygdens centrum för samordnad service. För att det ska bli möjligt bör kommunen 
kontinuerligt undersöka möjligheterna att knyta ytterligare servicefunktioner till 
butiksverksamheten i samråd med kommersiella aktörer.  
Tillgång till livsmedelshandel, bredband, drivmedel, hälso- och sjukvård är faktorer av 
vikt för att vardagslivet ska fungera för människor och företag. Permanent- och 
fritidsboende i attraktiva boendemiljöer kan ge underlag för lokal service som butiker, 
skolor och kollektivtrafik. Etablering av olika verksamheter skapar arbetstillfällen och 
bidrar till en levande landsbygd. Lanthandeln är viktig för livsmedelsförsörjningen i en 
bygd samtidigt som den fyller en mycket bredare funktion, som tillgänglig mötesplats 
för social gemenskap. När orten tappar butiken finns det ofta inte någon naturlig 
träffpunkt för spontana möten mellan människor. Följden blir att det sociala livet i 
mycket större utsträckning måste arrangeras, i en bystuga eller genom andra mer 
privata aktiviteter. Lanthandeln och/eller byamacken förknippas oftast med ren 
kommersiell service såsom post- och paketservice, utlämning av apoteksvaror, 
spelombud, ombud för systembolaget samt möjligheter att ta ut kontanter. Försvinner 
butiken krymper oftast förutsättningarna för denna service, samtidigt som det påverkar 
den offentliga servicen såsom förskola, skola och äldreomsorg. Alla bitar är beroende av 
varandra och när den ena faller drar den oftast med sig fler konsekvenser.  
 
Prioriteringen gör att endast servicenoder beskrivs på de ortsspecifika sidorna nedan. 
Att andra orter inte definieras som servicenoder betyder inte att de inte ska ha tillgång 

S I D A  6 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

till service. Den service som finns på orterna ska i den mån det är möjligt stärkas och 
Lycksele kommun ser gärna att det etableras utökad service. Kommunen ser 
nyetableringar, utvecklingssatsningar och innovationer inom service på landsbygden 
som ett prioriterat område för ett stärkt näringsliv.  
 

 

Service 

 

Olika servicebehov 

Service har olika innebörd för olika människor, för vissa kan närheten till en 
dagligvarubutik kännas avgörande, medan andra behöver besöka arbetsförmedlingens 
kontor regelbundet. En skola i byn kan få barnfamiljer att flytta dit och vård- och 
omsorgsservicen är central för många. Andra är beroende av en fungerande 
paketdistribution, att kunna lämna dagskassor eller tanka fordon för att kunna starta 
och driva företag. Toleransnivån för hur långt man har till olika servicefunktioner är 
olika för olika service och olika människor. Service kopplas till många olika aktörer, 
företag, myndigheter och kommuner, vilket kräver olika sätt att hantera 
servicefrågorna på. 
 

Ändrade köpbeteenden 

Tätortshandeln och stormarknader konkurrerar om lanthandelns kundunderlag. En ökad 
arbetspendling  och  koncentrationen  av  service  till  tätorten  minskar  köptroheten  på 
landsbygden, då inköpen kan samordnas med utnyttjande av annan service. 
Samtidigt riskerar alltfler hushåll att inte längre klara sina inköp själva utan blir beroende 
av  kommunen  eller  annan  hjälp.  De  som  exempelvis  inte  kan  ta  del  av  ny  teknik  av 
ekonomiska eller andra skäl, som inte har tillgång till bil för att pendla och handla, som 
inte  får  bankkort  eller  konto,  eller  som  har  någon  funktionsvariation,  riskerar  att 
marginaliseras och ställas vid  sidan  av  utvecklingen. 
 

Ökad köptrohet  

Om landsbygdens servicenoder har varierat serviceutbud gynnar det den lokala 
handlaren.  Butiken blir då den centrala platsen för mer än försäljning av livsmedel, 
exempelvis besöksinformation, paketdistribution, olika ombudstjänster (Systembolag, 
Apotek, Svenska spel) vilket medför att köptroheten ökar. 

 

 

S I D A  7 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

 

Utveckla landsbygden 

Lyckseles befolkningsutveckling samt strukturomvandlingen inom dagligvaru- och 
drivmedelsförsörjningen påverkar tillgången till service i kommunen. I centralorten, 
Lycksele finns brett utbud av serviceinrättningar så som Försäkringskassan, 
hälsocentraler, tandläkarmottagningar, Skatteverket, Polis, Apotek, bankkontor, 
Systembolag, Bilprovning och mycket mer.  

För att utveckla landsbygden behöver frågor kring tillgång till kommersiell service 
(dagligvaror, apotek, post och paket), bredbands- och mobiltäckning, en väl fungerande 
kollektivtrafik, trygga och säkra gång- och cykelvägar beaktas. Om service och handel 
finns i närheten av bostadsområdet minskar behovet av transporter. 
  
Hela kommunen bör utvecklas för att möjliggöra en god livsmiljö oberoende om 
människan vill bo i centrala delarna av Lycksele eller på landsbygden. Landsbygden är 
attraktiv genom levande byar, aktivt företagande, rikt föreningsliv och stora 
naturtillgångar, vilka är viktiga resurser att vidareutveckla för helheten.  
 
På landsbygden finns efterfrågan på boendemiljöer, som kompletterar stadens utbud. 
En ökad inflyttning möjliggör upprätthållande av samhällsservice. För att alla delar av 
kommunen ska upplevas som attraktiva att bo och verka i bör strategin vara att bättre 
ta tillvara attraktiva bostadslägen, stödja bredbandsutbyggnad och värna om viktiga 
servicefunktioner som livsmedels- butik, kollektivtrafik och drivmedelsförsörjning.  
 

S I D A  8 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

Lycksele Kommun                                                                             

 
Befolkningen 

Kommunen ligger mitt i Västerbottens län, och gränsar i söder till kommunerna 
Bjurholm och Åsele, i väster till Vilhelmina och Storumans kommuner, i norr till Sorsele, 
Malå och Norsjö kommuner samt i öster till Vindelns kommun. Lycksele är den största 
centralorten i Västerbottens inland med en stark tradition av handel. I Lycksele 
kommun bor det 12228 personer (SCBs 2018-12-31) varav 6080 kvinnor och 6204 män. 
Av dessa bor 8669 personer i Lycksele tätort och trettio procent på landsbygden. Det 
bor fler män än kvinnor utanför tätorten. För boende på landsbygden är tillgången till 
service  av stor betydelse, precis som det är för boende i tätort. Service som 
dagligvaror, drivmedel, betaltjänster, paket, post och ombud är viktiga. Platsen med 
service fyller också en viktig social funktion som mötesplats för bygdens invånare.  
 

 

Näringsliv 

Lycksele präglas av ett differentierat näringsliv med mycket småskalig företagsamhet. 
Kommunen räknas som företagstät i förhållande till sin storlek med cirka 1 300 företag.  
Näringslivet i Lycksele är framgångsrikt och flera företag utökar sin verksamhet och 
nyanställer. De största arbetsgivarna är Lycksele kommun, Västerbottens läns landsting 
och Kristinebergsgruvan (New Boliden). Lycksele har tillgång till en av världens bästa 
fiberoptiska infrastrukturer, både i tätorten och på flertalet platser på landsbygden. 
Besöksnäringen i Lycksele kommun är en stark och växande näring som har stor 
betydelse för tillväxt och utveckling och där flera besöksmål, boendeanläggningar och 
arrangemang bidrar till en växande turism. Företagen är motorn för välfärden i 
kommunen, genom dem ökar skattebasen vilket medför att det blir  mer att fördela till 
skola och omsorg.  
 

Landsbygdens företag är viktiga för kommunen 

 
Utanför tätorten Lycksele finns mer än 450 företag, vilket är drygt 35 procent av 
Lycksele kommuns totala företagsbestånd. (uc-select) Sammanställningen är gjord så 
att alla företagsformer är medräknade. Företagen verkar inom flertalet branscher 
exempelvis handel, tjänste- och industri sektorn, besöks-och gröna näringar 
 
Den Svenska Livsmedelsstrategin fram till 2030 har som övergripande mål att öka 
livsmedelsproduktionen, öka självförsörjningsgraden och på så sätt minska vår 
sårbarhet. De gröna näringarna som finns på landsbygden och deras försäljningskanaler 
är därför viktiga aktörer för att nå de nationella målen.  
 
För alla företag på landsbygden är service av största vikt, finns inte bredband, livs-och 
drivmedel, tillförlitlig elförsörjning eller möjlighet att hämta/skicka gods kan det 
innebära att det är omöjligt att etablera eller driva företag på orten. 
 
 

 

 

S I D A  9 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

 

Offentlig service                                                                                                                                  

 

Vård  
 

Lycksele lasarett - ett lagom stort akutsjukhus i södra Lapplands inland- är ett av länets 
tre akutsjukhus med 86 vårdplatser. Upptagningsområdet är Västerbottens inland och 
fjälldistrikt. Upptagningsområdet, som har 40 000 invånare, är till ytan lika stort som 
Schweiz. Diagnostiskt center för hela Västerbotten finns i Lycksele, de tar emot 
personer som är svåra att diagnostisera och gör omfattade utredningar. Lasarettet 
bedriver akutsjukvård och förlossningsverksamhet. Överviktskirurgi, ljumskbrock och 
höftoperationer är en länsverksamhet. Vid Lycksele lasarett är också landstingets 
ambulanshelikopter stationerad. Länsdelssjukhuset i Lycksele har närmare 600 
anställda.  
 
Lycksele kommun ingår sedan våren 2019 i Närsjukvård Södra Lappland, tillsammans 
med Storuman, Sorsele, Malå, Vilhelmina, Dorotea och Åsele kommun. Målet för den 
nya organisationen är bland annat att sjukvården ska finnas närmare människorna. 
Detta ska exempelvis ske med hälsocentraler/sjukstugor och genom GMC, 
Glesbygdsmedicinskt centrum. Den nya organisationens är i uppbyggnadsfasen och har 
i början på 2019 exempelvis rekryterat verksamhetschef. 
 

Äldreomsorg

 

 
Hemtjänsten har grupplokaler i Blåvikssjön, Rusksele och Örträsk. I Örträsk finns även 
ett särskilt boende med nio platser.  I dagsläget är det 335 människor i Lycksele 
kommun som har hemtjänst, de allra flesta är över 65 år gamla. 250 personer har hjälp 
fem gånger varje dag och nattpatrullen utför ungefär 100 besök per natt. Det finns även 
fem trygghetskameror utplacerade för att ge trygghet och tillsyn.  
 
Befolkningens ålder ökar så behoven blir större samtidigt som kvarboendet ökar 
eftersom de flesta vill bo kvar hemma så länge som möjligt. 
 

Barnomsorg och skola

 

 

Det finns förskolor och skolor på flera orter utanför Lycksele tätort. Målsättningen är att 
skolorna ska finnas kvar men avgörande är barn/elevunderlag. Även kompetens-
försörjningen inom förskola och skola är en stor utmaning.  
Knaften är en ort som de närmaste åren har stark barn- och elevutveckling. 
 
Kristineberg - Skola med förskoleklass - åk 3 från åk 4 går eleverna i Malå 
Förskolan, Gruvan 
Rusksele - Skola med förskoleklass - åk 2 
Förskola 
Umgransele - Skola med förskoleklass - åk 3 
Förskolan, Grantoppen 

S I D A  10 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

Knaften - Skola med förskoleklass - åk3 
Förskola 
Örträsk - barnen går skola i Bjurholm 
Förskola  
 

Buss och tåg 

 

Kollektivtrafiken är mest frekvent via Europaväg 12. Där avgår det åtta bussturer 
Lycksele-Umeå under vardagar, fem avgångar med tåg. Från Lycksele till Hemavan finns 
det sju olika avgångar, samt ytterligare en tur under fredagar. 
Övrig stomtrafik finns mellan Lycksele-Örträsk, Lycksele-Malå, Lycksele-Bjurholm, 
Lycksele-Vilhelmina, Lycksele-Åsele, Lycksele-Sorsele och Lycksele-Norsjö-Skellefteå. 
Det pågår ett utvecklingsarbete för elektrifiering av Tvärbanan. Den trafik som idag går 
mellan Hällnäs och Storuman är dieseldriven. Det finns många vinster med att 
elektrifiera banan då gods- och persontransporterna skulle bli både effektivare, 
stabilare och dessutom mycket bättre för miljön. 
 

Anropsstyrda  

 
Ringbilar, kompletterar stomtrafiken. De turerna är anropsstyrda, vilket innebär att du 
senast kvällen innan du vill åka ska göra en förbeställning. Det finns ungefär tjugosju 
anropsstyrda turer vilket gör det möjligt att åka kollektivt från flertalet mindre orter, 
några går dock endast vissa dagar under veckan. På dialogmötena framkom generellt en 
önskan kring fler avgångar. Att ha möjlighet att ta bussen till arbetet. Äldre utan 
möjlighet att köra själv, efterfrågade en ”mitt på dagen” tur som skulle möjliggöra ett 
lagom långt besök i tätorten Lycksele. 
 

 

Länstrafiken

 

  
För upphandlingen av linjetrafik via Länstrafiken är förslaget att kvarstå vid dagens  
inriktning och ambitionsnivå - där trafikens huvudsakliga syfte är att säkerställa grund-
skolelevers resor till och från skolan. De nuvarande avtalen med Länstrafiken är sex år 
långa. Utöver det upphandlar kommunen på egen hand skolskjutsar med taxi. Det 
innebär snabbare process och avtal som löper normalt på 3-4 år. Eftersom busstrafiken 
i stort är baserad på skolbarnens behov av skolskjuts, innebär det att det på många 
sträckor avgår en buss på morgonen in till tätort samt en buss tillbaka på eftermiddagen 
när barnen slutat sin skoldag. Bussen trafikerar inte helger och inte heller vid skollov. 
Det innebär att många, exempelvis äldre anser att det blir för många timmar för en 
shoppingresa men det är för kort spann mellan resorna för att möjliggöra 
heltidspendling.  
 

 
 
 
 
 
 

S I D A  11 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

 
Bredband/fiber

 

Fiberbaserade områdesnät finns idag i cirka 60 byar 
eller orter i Lycksele kommun. Det finns också sträckor 
exempelvis efter de större vägarna med redan dragen 
fiber där fler kan välja att ansluta sig. Men det finns 
också mindre områden som saknar fiber/bredband, 
områden som är i behov av ett utbyggt fibernät. 
Kommunen deltar sedan flera år tillbaka i det regionala 
samarbete som leds av Region Västerbotten/AC-Net. 
För Lycksele kommun är det en viktig utvecklingsfråga 
att öka tillgången till bredband. Stora delar av 
samhället är uppbyggt kring digital struktur, med 
digitala tjänster och service. Senaste programperioden 
avslutas 2020, de projektpengarna är slut men det 
kommer nya programperioder. Projektpengar som gör 
det billigare för intresserade att ansluta sig till 
bredbandsnätet. 

 
 
 
 
 

Kommersiell service                                                                               

 

Betalningsförmedling, dagskassehantering, kontantuttag 

 

Med betalningsförmedling menas fysiska platser där 
kontanta inbetalningar eller transfereringar från konton 
kan göras till en annan mottagare. De serviceformer som 
ingår är bankkassa samt tjänst mot bankkonto. I dagsläget 
finns servicen betalningsförmedling, kontantuttag, 
dagskassehantering i Rusksele och Lycksele tätort inom 
Lycksele kommun.  
Utanför kommunensgränser så erbjuder Malå, Norsjö, 
Åmsele, Storuman och Fredrika samma service medan det 
i Åsele och Bjurholm saknas möjlighet att lämna in sin 
dagskassa. 

 

 

 

 

 

S I D A  12 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

 

Post och postombud för paket 

Östra och södra delen av kommunen har 
tillgång till postkontor/postombud för 
paket. 
Den servicen finns utanför tätorten i 
Örträsk, Rusksele och Kristineberg. Att 
skicka och hämta gods är en viktig service 
för alla, boende och företag. Det är också 
viktigt att ha möjlighet att välja var du ska 
hämta ditt paket. Vissa företag erbjuder 
sina kunder möjlighet till det. 
  

 

Bussgods

 

Handlar ‘n är in- och utlämningsombud för bussgods i Rusksele. Där är det möjligt att  
in/utlämna gods upp till pall, vilket är tyngsta och största nivån. I Kristineberg finns 
Autotjänst med samma service. Örträsk Livs HB är ombud i Örträsk men hanterar 
endast mindre gods, för större gods hänvisas kunderna till Bjurholm.  
Exempelvis Kattisavan, Umgransele, Knaften och Bratten hänvisas till Lycksele tätort. 

 

Drivmedel, diesel, bensin, etanol och biogas

 

Drivmedel som bensin och diesel finns på fem platser inom kommunen. Rusksele, 
Kattisavan, Kristineberg, Örträsk och Lycksele. 
 

Etanol, E85 finns att tillgå på fyra olika 
stationer inom Lycksele tätort.  
Närmaste platsen att tanka biogas är i 
Skellefteå. 
 

 
 
 
 

           

El-laddning 

 

I dagsläget är det endast möjligt att 
ladda sin el-bil i Lycksele tätort, vid 
Hotell Lappland 
samt vid Frasses med det pågår 
förstudier med målsättning att 
laddning ska kunna ske på flera 
platser inom tätort men även på 
landsbygden. 

 

 

S I D A  13 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

Driftsstöd till lanthandlarna 

Stöd finns kopplat till det regionala serviceprogrammet och går att söka för små 
dagligvarubutiker i särskilt utsatta glesbygder. Ansökan för stöd görs till Region 
Västerbotten. Syftet är att upprätthålla vardagsservice i serviceglesa områden. 
Kriterierna för att få stöd är exempelvis att butiken är beläget mer än 10 km från ett 
annat försäljningsställe, har fasta lokaler och nettoomsättning på högst elva miljoner 
för dagligvaror. Dagligvaror avser grundläggande varor såsom livsmedel, drycker, tobak 
och hushållsartiklar som konsumenter köper flera gånger i veckan. Mångsidigt utbud 
innebär minst 1000 artiklar, varav varugrupperna mejeri, charkvaror, ägg, färskt bröd, 
frukt och grönsaker bör finnas representerade. För butiker med omsättning under 2 
miljoner kronor kan avsteg göras från ovanstående definition av mångsidigt utbud. 
 

 

Hemsändning 

Ersättning för hemsändning syftar till att säkerställa tillgången till service för 
invånarna på landsbygden. Ersättningen innebär att en handlare  eller annan aktör 
på landsbygden kan erhålla ersättning för hemsändning av varor till ett hushåll 
högst  två gånger per vecka. Idag ersätter Lycksele kommun aktören med 200kr, där 
50 % eller maximalt 100kr finansieras av Region Västerbotten och 50 % av 
kommunen. För att ett hushåll ska få varuhemsändning med kommunalt bidrag 
måste det finnas dokumenterad svårighet att göra inköp på egen hand. 
Ersättning för hemsändning kan också innebära att butiken eller annan aktör kör 
kunderna till butiken så att de får handla på egen hand. När kunderna kommer till 
butiken får de också ett socialt utbyte med andra kunder och personalen i butiken.  
Inköpsresor har ännu inte prövats inom Lycksele kommun. 
  
Fem butiker sköter för närvarande hemsändningen inom Lycksele kommun. HB 
Jonssons Livs i Gargnäs, 363:an Restaurang och Livs i Rusksele, Chilla Inn i Kattisavan, 
Örträsk Livs och Örträsk Handel och bensin i Örträsk. 60 personer hade beviljats 
servicen och de stod för drygt 2500 försändelser under 2018. Servicen ges nästan 
uteslutande till äldre människor, de flesta över 80 år som antingen saknar bil 
och/eller inte längre kan köra.  

 

Handlaren eller annan aktör (exempelvis förening) som distribuerar dagligvaror till 
hushåll i kommunens gles- och landsbygd gör ansökan genom att skicka den till 
Lycksele kommun.  
 
 
 
 

 

S I D A  14 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

 

Rekommendationer från Region Västerbotten avseende 
hemsändning 

Varje kommun kan fastställa riktlinjer för sin varuhemsändning.  
Region Västerbotten lämnar följande rekommendationer till kommunerna när stöd 
ska sökas för kommersiell service i form av hemsändningsbidrag: 
 

För vem 

Fast boende om ingen i hushållet kan ta sig till butiken 
 

Var 

Där servicen är gles (inte inom centralorten) 
 

Från/till 

Hemsändning ska ske från närmaste butik. Inte 
hemsändning från tätortsbutik till område som betjänas 
av annan dagligvarubutik som har hemsändning. 

Avstånd 

Ingen speciell avståndsgräns - istället efter behov 

Av vad 

Hemsändning av dagligvaror 

Antal 

Högst två leveranser per vecka och hushåll 

Hur 

Handlarens eget fordon, annat inhyrt eller på annat sätt 
 

Hur 
mycket 

Varje kommun bestämmer nivån på utgiften för 
hemsändning och/eller vid inköpsturer anordnade av 
kommunen 

Annan 
avgift 

Kommunen kan lämna information till 
butiken/handlaren om rätten att ta ut egen avgift direkt 
från kunden vid varje hemsändningstillfälle 
 

 

S I D A  15 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

               Olika aktörers roller 

Tillväxtverket-landsbygdsprogrammet 

Projekt som vill testa nya innovativa servicelösningar kan söka projektmedel 
från Tillväxtverket, landsbygdsprogrammet. Prioriterade områden finns i 

Tillväxtverkets landsbygdsprogram. 

 

Länsstyrelsen 

Länsstyrelsen ansvarar för stöd inom landsbygdsprogrammet, så som 
investeringsstöd för service på landsbygden, småskalig infrastruktur, 
samlingslokaler och andra typer av stöd till  landsbygden. 
Ansvarar för stöd till grundläggande betaltjänster 

 

Region Västerbottens roll 

Region Västerbotten ansvarar för hanteringen av stöd, så som hemsändnings- 
bidrag, servicebidrag och driftsstöd till särskilt utsatta glesbygdsbutiker. 
Det är Region Västerbotten som har ansvar för att ta fram och genomföra 
regionalt serviceprogram i Västerbotten. 

 

Kommunens roll 

Genomföra serviceplanens åtgärder i samverkan med berörda förvaltningar och 
andra aktörer. 
Bevaka dagligvaruförsörjningens utveckling inom Lycksele kommun. 
Bistå butiksägaren vid ansökningar om projektstöd, stöd för kommersiell service 
samt vid kontakt med myndigheter. 
Stödja lokala utvecklingsprojekt. 
Erbjuda hemsändningsbidrag till butikerna. 
Regelbunden dialog med handlare, företagare och befolkning kring aktuella 
service-frågor. Information och kompetensutveckling till övriga förvaltningar. 
 

Butikens roll 

Att företagsekonomiskt driva butiken på bästa sätt.  
Erbjuda hemsändning  till kunder med behovsavtal. 
Föra dialog med och delta i Region Västerbottens och kommunens 
utvecklingsinsatser. 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

S I D A  16 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

Handlingsplan för Lycksele kommun 2019-2022

 

Årlig uppföljning av handlingsplanen. 
 

ÅTGÄRD 

ANSVAR 

Årlig träff med handlarna på servicenoderna. 

 

Information till butiker avseende 
möjlighet till hemsändningsbidrag  

 

Informera om möjligheten att, inom 
ramen för hemsändningsbidraget, 
genomföra inköpsresor till närmaste 
lanthandel 

 

Information om driftsstöd till utsatta 
glesbygdsbutiker  

Verksamhetschef, 
Samhällsbyggnad

 

Informera äldre som behöver hjälp med 
livsmedelsinköp om möjlighet att söka bistånd 
för hemsändning/inköpsresor 

 

Inkludera serviceplanen i övriga kommunala planer och 
program. 
 

Kommunchef  och samtliga 
verksamhetschefer. 

 

Utveckla upphandlingspolicyn med målsättning att 
öka inköp från mindre leverantörer och lanthandlare. 
För att på så sätt minska transporter och främja 
lokala producenter. “skafferimetoden” 
 

Administrativ chef  
Verksamhetschef Samhällsbyggnad 

 

Utreda samnyttjande för samhälls-information, 
när informationspunkterna installerats hos 
handlarna, genom projekt Välkommen till 
bygden. 
 

Adminstrativ chef, verksamhetschef 
Samhällsbyggnad i samråd med 
verksamhetsledare vid Gold of 
Lapland samt handlarna. 

 

Prioritera bredbandsutbyggnad. Bevaka 
möjligheter för finansiering för ytterligare 
bredbandsutbyggnad. 

Verksamhetschef Samhällsbyggnad 

Fortsatt dialog med energileverantörer med 
målsättning att kraftigt minska el-avbrott 
 

Verksamhetschef Samhällsbyggnad 

Stödja initiativ för att hitta nya lösningar på 
service och utveckling av orterna på 
landsbygden. 

Kommunchef och samtliga 
verksamhetschefer. 

 

 

 

S I D A  17 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

Avstånd till närmaste butik med dagligvaror 

(exempel) 

Norrbäck med omland, är geografiskt placerad nära kommungränsen mot Vilhelmina 
och de boende har Kattisavan med Chilla Inn som den närmaste lanthandel, dit är det 
36 km. Näst närmaste dagligvarubutiker finns i Lycksele tätort dit avståndet är 56 km. 

Norrbybergsborna med omland har även de kortast avstånd till  lanthandeln i 
Kattisavan, 26 km bort. Den näst närmast lanthandel, dock ej med fullsortiment finns i 
Kristineberg 28 km bort. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

S I D A  18 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

 

Efter 

väg 365, Åselevägen ligger byn Åttonträsk. De boende i byn med omnejd har sin 

närmaste dagligvarubutik i Lycksele tätort. Avståndet dit är 38 km. 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ruskträskborna med omland har 8 km avstånd till Rusksele, där det finns lanthandel 
med dagligvaror och drivmedel, den näst närmaste orten är Lycksele på 27 km avstånd. 

 

 
 
 
 

S I D A  19 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

Lanthandelns betydelse  

När en ort blir utan butik så innebär det stora konsekvenser för boende, företag och 
miljö. Fler människor skulle få betydligt längre till närmaste dagligvarubutik, CO2 
utsläppen skulle öka. Servicen blir betydligt försämrad. Förutom detta skulle orten och 
omlandet minska i utvecklingsmöjligheter. Orter som mister sitt serviceutbud blir 
mindre attraktiva för inflyttning.  
 
Konsekvens analysen baseras på Tillväxtverkets analysverktyg Pipos:  
Hur många personer boende i upptagningsområdet som befinner sig i de olika 
tillgänglighetskategorierna vid utgångsläget respektive när alla genomförda 
förändringar i servicestrukturen tagits hänsyn till i scenariet.
  
 
Beräkningen av förändring koldioxidutsläpp per år. Piposverktyg beräknar att en person i 
genomsnitt gör 0.12 resor tur och retur med bil per dag för ändamålet ”service och 
inköp” och att detta innebär att en person i genomsnitt gör 0.12*365=43.8 resor tur och 
retur per år för ändamålet ”service och inköp”. Vidare antar vi att beläggningen av antal 
personer per bil är 1,73 och att en personbils utsläpp av koldioxid i landsbygd är 0,13 kg 
per kilometer4 . Mera info: 
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/resvanor/2016/rvu_sverige_2016-
reviderad-7-juli.pdf, Tabell 5 3 https://www.trafa.se/globalassets/pm/2019/pm-2019_1-
transportsektorns-samhallsekonomiskakostnader_bilagor.pdf, Tabell 1.3 4 
https://www.trafikverket.se/contentassets/3c85ef29f30b4f58aa895dc52efbb14a/handb
ok-for-vagtrafikensluftfororeningar/kapitel-6-bilagor-emissionsfaktorer-2017-2020-
2030.pdf, 

 

 

Örträsk 

Om Örträsk skulle bli helt utan dagligvarubutik får det konsekvenser. Analys för orten 
Örträsk visar detta: 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Det innebär att transportbehovet ökar med 7633,8 km eftersom 411 personer i snitt får 
18,6 km längre till service. Utsläppsmässigt innebär det en ökning av koldioxidutsläpp 
med 1504 kg 
 
 

 

Antal 
personer 

Distans till butik 

85 

10-20km 

355 

20-25 

177 

25-30 

105 

30-40 

Mer än 40 km 

S I D A  20 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

Kattisavan 

Om Kattisavan skulle bli utan dagligvarubutik får det konsekvenser. Analys av orten 
Kattisavan visar detta 

Det innebär att transportbehovet ökar med 7734,8 km eftersom 502 personer i snitt får 
15,4 km längre till service. Utsläppsmässigt innebär det en ökning av koldioxidutsläpp 
med 1524 kg 
 
 

Rusksele

 

Om Rusksele skulle bli helt utan dagligvarubutik får det konsekvenser. Analys för orten 
Rusksele visar detta:Det innebär att transportbehovet ökar med 12663,9 km eftersom 
618 personer i snitt får 20,5 km längre till service. Utsläppsmässigt innebär det en 
ökning av koldioxidutsläpp med 2495 kg 

Antal 
personer 

Distans till butik 

69 

10-20km 

93 

20-25 

77 

25-30 

211 

30-40 

52 

Mer än 40 km 

Antal 
personer 

Distans till butik 

17 

10-20km 

20 

20-25 

121 

25-30 

445 

30-40 

15 

Mer än 40 km 

S I D A  21 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

Kristineberg 

 

I dagsläget finns Thornégården i Kristineberg, en mindre butik med ungefär 500 
artiklar. Även kallad dagligvaror ej fullsortiment. De arbetar för att bli en lanthandel 
med fullsortiment vilket skulle innebära bättre servicetillgänghet för många i 
Kristineberg och omlandet. 
Servicen i Kristineberg skulle öka med en butik med fullt sortiment, koldioxidutsläppen 
minska. Analys för orten Kristineberg visar detta: 

Antal 
personer 

Distans till 
butik 

Antal personer 
nuläge 

275 

10-20km 

82 

85 

20-25 

100 

15 

25-30 

362 

30-40 

91 

Mer än 40 
km 

Notera att tabellen ovan jämför Kristineberg utan butik kontra med en fullsortiment 
butik, i realiteten är det så att det redan i dagsläget kan göras kompletterande inköp 
hos Thoréngården. Om en butik med fullt sortiment fanns i Kristineberg skulle 
transportbehovet minska med 9749 km eftersom 635 personer i snitt får 15,4 km 
kortare för att handla livsmedel. Utsläppsmässigt innebär det en minskning av 
koldioxidutsläpp med 1921 kg 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

S I D A  22 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

Ortsvis beskrivning 

Här nedan kommer en presentation av servicenoderna, de orter som idag 
har en livsmedelsbutik och/eller drivmedel på orten 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

    Kristineberg

 

 

       Örträsk 

 

 

     Rusksele 

 

 

       

 Kattisavan

 

S I D A  23 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

Kristineberg 

Kristineberg ligger i norra delen av Lycksele kommun. På gränsen till Malå kommun. 
Närmaste tätort är Malå som ligger 26 km bort. En radie på 10 km från 
Kristinebergscentrum visar att det bor 445 personer inom det området. 
Könsfördelningen visar att 47% är kvinnor och 53% är män.  
 
Åldersfördelningen är: 
4% över 80 år 
27% är 65-80 år 
53% är 20-65år 
16% är 0-20år. 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

S I D A  24 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

KRISTINEBERG 
 

2018 

Thornégården, kristinebergs 
fritid ekonomiska förening 
Butiksansvarig Elin Bystedt, 45 

769608-4495 

 

 

Livsmedelsbutik,  dagligvaror ca.500 
artiklar (Leverantör Axfood) 

Post - pilot 

Ta ut kontanter 

Ombud Apotek 

Ombud Systembolag 

Svenska Spel / ATG 

Bussgods 

Paketutlämning 

Erbjuder  hemsändning 

         - 

Café 

Restaurang 

Hotell/Vandrarhem 

Drivmedel 

Simhall 

Idrottsanläggning 

Församlingshem/Möteslokal 

Ungdomsgård 

        X 

Förskola 

Skola  förskola-åk 3  ( fr åk-4 till Malå) 

Bibliotek, bokbuss 

S I D A  25 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

Lycksele kommuns största privata arbetsgivare finns i Kristineberg. Gruvan, Boliden 
mineral som ägs av Boliden Ab och har ungefär 250 anställda. Kristineberg fritid 
ekonomisk förening har stort engagemang på orten men där finns även andra 
föreningar, IFK som ansvarar för skoterspår, slalom, skidspår med elljus, isbana och 
fotbollsplan. Kristineberg har också en boulebana. Vävstugan, S-förening, PRO- och 
jaktvårdsförening är andra föreningar i Kristineberg.  
I Kristineberg finns förskola och grundskola åk 1-3, elever i årskurs 4-9 bussas till Malå. 
På orten finns också ett minibibliotek samt bokbuss som kommer med jämna intervall. 
Bokbussen trafikerar också Vindelgransele och Björksele. Bokbussen värderas högt.  
 
Autotjänst är ett företag i Kristineberg med sex anställda som servar gruvan med 
underhåll och reparationer men även andra med service på exempelvis bilar, hos dem 
finns också möjlighet att hämta och lämna bussgods.  

Kristineberg Fritid Ekonomisk Förening är en viktig aktör i Kristineberg. De driver 
Underjordskyrkan Fritidscentrat, Ungdomsgården Lyktan, Thornégården och en 
fjärrvärmeanläggning. Föreningen sköter om byns grönytor och under hösten fixade de, 
i samarbete med kommunen, till några tomter för att förenkla sommarskötseln. 
Föreningen ansvarar även för städ/skottning vid lilla återvinningscentralen och har 
städuppdrag.

 

 

Föreningen har fem anställda (3,75 tjänster),  
under Underjordskyrkans högsäsong har de 
även tre guider och under ett par veckor en 
extra hjälp med grönytorna. Utöver det läggs 
det ner många timmar per år i ideellt arbete, 
främst av föreningens styrelse men även av 
medlemmar i föreningen som exempelvis 
hjälper till på simhallen, med 
fjärrvärmeanläggningen, takskottning samt 
snöskottning på helger. 

Thornégården har vandrarhem med 11 rum, restaurang och minilivs. Fritidscentrat 
består av gym, simhall samt sporthall som  har aktiviteter för både vuxna och barn. 
Ungdomsgården har öppet två kvällar varje vecka. Restaurangen serverar lunch 
vardagar och under september - maj även middagar på fredagar. De levererar mat till 
skolan/förskolan, har en del catering, tårtbeställningar, middags-bokningar vid 
exempelvis födelsedagar och sedan våren 2018 har de fullständiga serverings-
rättigheter. December 2018 fick orten ny efterlängtad drivmedelsstation med bensin 
och diesel vilket till stor del är föreningens förtjänst.  

Efter påtryckningar har Posten utsett Thornégården till ett pilotprojekt och planerar att 
låta dem dela ut paket, trots att mängden paket är mindre än deras ramverk medger. 
Det innebär att de boende i Kristinebergsområdet kommer att ha möjlighet att hämta 
paket från posten på orten, dock inte skicka paket. Däremot utgår ingen ersättning till 
föreningen för deras arbete, vilket annars är det normala. Så avtalet med posten är inte 
ekonomiskt lönsamt.  

 

S I D A  26 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

Örträsk 

 
Örträsk ligger i södra delen av Lycksele kommun. Närmaste tätort är Bjurholm som ligger 
53 km bort.  
En radie på 10 km från Örträskcentrum visar att det bor 268 personer inom det området. 
Könsfördelningen  
visar att 51% är män, 49% kvinnor.  
 
Åldersfördelningen är: 
11% över 80 år 
32% är 65-80 år 
44% är 20-65år 
12% är 0-20år.

 

 

S I D A  27 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

 

ÖRTRÄSK          2018 

V. Örträsk

 

Örträsk

 

Dagligvaruhandel - 
fullsortiment 

Örträsk Handel & 

Bensin AB 

(Leverantör ICA) 

556400-6939 

 

Örträsk livs HB 

(Leverantör 

Axfood) 

916981-5587

 

Post 

                X 

Ta ut kontanter 

Ombud Apotek 

Ombud Systembolag 

Svenska Spel  

ATG 

Bussgods 

Paketutlämning 

Erbjuder  hemsändning 

                 X 

           X 

Drivmedel 

                 X 

             - 

Fiskekort 

                 X 

            X 

Restaurang, Pärlan 

 

 

 

Frisör 

Fotvård 

Gym 

Fotbollsplan, isbana 

Församlingshem/Möteslokal 

Förskola, Öringen 

Skola förskola-åk 3 

Äldreboende 

Bokbuss 

Handikappanpassat fiske 

S I D A  28 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

Örträsk med omland flera föreningar

 

 

Örträskbygdens intresse och hembygdsförening, Öre-långsele idrottsförening, Vargträsk 
hembygdsförening, Örträsk sportklubb, Långsele intresseförening, ÖreLångsele FVO och 
Sportfiskeklubben SPÖ är exempel på föreningar i eller i närheten av Örträsk. 
Föreningen SPÖ är aktiv med fisketävlingar både under vinter- och sommartid. På orten 
finns anpassade fiskeplatser för personer med funktionsvariation. Öreälven är mycket 
populär både som fiskeplats men även uppskattad som kanotled. Det pågår ett projekt 
att färdigställa en vandringsled runt Örträsksjön. Vid hembygdsgården finns, bagarstuga 
för tunnbrödsbakning och ”Erik Larsgården”, en gammal byggnad återställd i 
ursprungligt skick. Här finns även skvaltkvarnen, sommarladugården, slåtterkojan och  
härbret från 1684. Det finns också rum med vandrarhemsklass att hyra i skolan, två 
enkelrum samt ett fyrbäddsrum. 

 

Kommersiell service

 

 

 I Örträsk samt i Västra Örträsk finns två butiker med dagligvaror. En på varje sida av 
Örträsksjön. Handlar ‘n i Örträsk samt Ica i Västra Örträsk som även har drivmedel. 
Handlarna lyfter att de skulle behöva ett ökat kundunderlag för att ha chans att 
utvecklas. En annan faktor som försvårar för dagligvarubutikerna på orten är Region 
Västerbottens regelverk för utbetalning av driftsstöd vilket kräver tio kilometers 
avstånd mellan butikerna. Eftersom avståndet mellan butikerna i Örträsk är mindre än 
så får ingen av dem del av stödet. Det påverkar så klart lönsamhet och utrymme för 
investeringar. Positivt är det att Länsstyrelsen (numera Region Västerbotten) trots det 
delat ut en mindre del av stödet, detta under hösten 2018. Ansökan från butikerna 
fanns, kommunens näringslivskontor har sedan gjort ett yttrande och betonat 
betydelsen av butikerna, att det är av högsta prioritet för områdets service. 2018 fanns 
lite medel kvar hos Länsstyrelsen efter ordinarie driftstödsutbetalning.  Det kommer nu 
Örträskbutikerna tillgodo, vilket blev mycket uppskattat.  

S I D A  29 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

 
I Örträsk finns flertalet företag utöver lanthandlarna. Örträsk taxi, Bo´s traktortjänst AB 
och Edvinsson skogsvård AB är tre exempel på företag med anställd personal. I Örträsk 
finns också en gårdsbutik, Bränna Gård som erbjuder bland annat lammkött, fårskinn 
och hantverk av fårskinn. På orten finns även frisör och fotvård. Restaurangen Pärlan 
serverar dagligen lunch till restaurangbesökare och dessutom till förskola och det 
särskilda boendet. 
 
LYBO har hyresfastigheter i Örträsk, ett hyreshus med åtta hyreslägenheter samt 
Öregården med tio lägenheter som blockhyrs av socialförvaltningen för uthyrning till 
personer med behov av särskilt boende. En del av den blockhyrda delen av fastigheten 
innehåller lokalen där restaurangen Pärlan är lokaliserad.  
 
 Förutom föreningarnas aktiviteter för barn och unga anordnar Ateljé AM 
kvällsaktiviteter för barn i åldrarna 6-13 år. 
 
På dialogmötet lyftes att det var problem med paket och godsleveranser. Utkörning 
sker oftast en gång per vecka, vilket innebär att väntan på gods kan vara lång. Det 
verkar också finnas en ovilja hos de utkörande företagen att byta levereringsort, 
exempelvis till Bjurholm för att företagen själva ska ha möjlighet att komma åt varorna 
tidigare.

  

 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

S I D A  30 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

Kattisavan 

Ligger i nordvästra delen av Lycksele kommun intill Europaväg 12. Närmaste tätort är 
Lycksele som ligger 33 km bort.  
En radie på 10 km från Kattisavanscentrum visar att det bor 200 personer inom det 
området. Könsfördelningen visar att de är 51% är män, 49% kvinnor. 
  
Åldersfördelningen är: 
8% är över 80 år 
28% är 65-80 år 
48% är 20-65år 
17% är 0-20 år 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

 

 

S I D A  31 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Kattisavan  

2018 

Chilla inn 

559144-2933 

Ulrica Thorén 

 

 

Livsmedelsbutik,  dagligvaror  
(Leverantör Meningo) 

Post 

Ta ut kontanter 

Ombud Apotek 

Ombud Systembolag 

Svenska Spel + ATG 

Bussgods 

Paketutlämning 

Erbjuder  hemsändning 

        X 

Drivmedel 

        X 

Café 

Restaurang 

Camping/vandrarhem 

Möteslokal 

Bokbuss 

 

S I D A  32 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

 

Kattisavan 

 

Att bo i Kattisavan innebär att du är omgiven av vatten och naturskön natur. Kattisavan 
är belägen väster om sjön med samma namn.  Vintertid finns fina, milslånga skoterspår. 
Under vintermånaderna anordnar Chilla Inn skotercafé, vilket lockar omlandets 
skoteråkare. Sommartid finns fina fiskevatten i närområdet men faktumet att du bor 
intill en Europaväg gör att det är möjligt att dagspendla exempelvis till och från tätorter 
som Lycksele eller Storuman. Avgångarna med buss är förhållandevis många. Kattisavan 
har en välbesökt camping med stugor, platser för husvagn eller husbil och 
gemensamhetslokaler som kan hyras, även för konferenser. Chilla Inn har restaurang, 
café och livsmedelsbutik. Ortens drivmedelsstation finns stationerad intill, där går det i 
dagsläget att tanka bensin och diesel. Servicen på orten gör att antalet besökare är 
många, speciellt under sommarmånaderna.  
 
Q Star som äger drivmedelsstationen undersöker möjligheterna för att utveckla platsen 
till ett så kallat truckstop. En plats för exempelvis långtradarchaufförer att stanna till, 
övernatta och fräscha till sig. Fördelarna skulle vara många, både för chaufförerna som 
då får en plats efter E12 att stanna vid, en ort som dessutom erbjuder dagligvaror och 
restaurang. Fördelarna för Chilla Inn skulle vara ökad kundtillströmmining och 
därigenom ökad lönsamhet.  
 
Chilla Inn önskar att de kunde ta emot gods och paket, vilket skulle vara möjligt om 
grusplanen planerades om. För att godsleverantörerna ska stanna till krävs att det går 
att köra fram till den befintliga lastkajen utan att backa.  
 
Barnen åker de första åren till Umgransele för sin skolgång, där finns förskolan 
Grantoppen och skola med förskoleklass - åk 3. I både Umgransele och Kattisavan finns 
flertalet föreningar, föreningen KIIS har tillsammans med driftiga människor utfört 
mycket exempelvis byggt lekpark och iordningställt ett gym. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

S I D A  33 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

Rusksele 

Ligger i nordöstra delen av Lycksele kommun vid väg 363. Närmaste tätort är Lycksele 
som ligger 46 km bort.  
En radie på 10 km från Ruskselecentrum visar att det bor 332 personer inom det 
området. Könsfördelningen visar att de är 56% är män, 44% kvinnor. 
  
Åldersfördelningen är: 
8% är över 80 år 
20% är 65-80 år 
50% är 20-65år 
22% är 0-20 år 

 

 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

 

 

S I D A  34 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

RUSKSELE 
 

2018 

Handlar´n i Rusksele  

Cecilia  
559082-6912 

 

 

Livsmedelsbutik,  dagligvaror 
(Leverantör Axfood) 

Post  

Ta ut kontanter 

Ombud Apotek 

Ombud Systembolag 

Svenska Spel / ATG 

Bussgods 

Paketutlämning 

Erbjuder  hemsändning 

        X 

Café 

Restaurang 

Drivmedel 

Idrottsanläggning 

Församlingshem/Möteslokal 

Förskola 

Skola  förskola-åk 2  

bokbuss 

 

 

S I D A  35 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

Rusksele 

 

I Rusksele med omnejd finns många företag, Hantverksgruppen, Nya norrlist och 
Vindelåns Snickeri för att nämna några. På dialogmötet lyftes att det varit flertalet 
elavbrott, vilket inneburit stora problem för boende och produktionsbortfall för företag. 
Kontakt har därför tagits med Skellefteå Kraft och från deras sida finns inplanerade 
åtgärder. Breddning av linjegator, uppsättning linjereläbrytare, samt ombyggnad av 
störningsdrabbad linje, under de kommande åren fortsätter de också reinvesteringen av 
äldre ledningar som är kvar i området. Detta sammantaget kommer att radikalt 
förbättra eltillförseln. 
 
22 procent av de boende är i åldrarna 0-20 år, 50 procent är mellan 20-65 år. Orten har 
alltså en större del av något yngre personer, många är i arbetsför ålder. Trots detta har 
företagen svårt med kompetensförsörjning. Att det är svårt att hitta boende i Rusksele 
gör inte saken enklare.   
 
På orten finns en aktiv pensionärsförening, hembygdsförening som ordnar aktiviteter, 
innebandy, tunnbrödsbak, adventsfirande och mycket mera, även Pingstkyrkan 
anordnar aktiviteter exempelvis Måndax som vänder sig till barn och unga. De driver 
också ortens fritidsgård som håller öppet någon kväll varje vecka.  
 
I Rusksele finns en obemannad drivmedelsstation som Skellefteå bränslen driftar, det 
finns också  en dagligvaruaffär med omfattande service. De är exempelvis ombud för 
Systembolaget, Posten, Apoteket, säljer fiskekort och det finns möjlighet att ta ut 
kontanter. Utöver det är de ombud för Bussgods och DHL, där de hanterar ut/inlämning 
av paket och gods. Även Postens returer kan göras hos Handlar ‘n i Rusksele men de har 
ingen kontanthantering för postens tjänster, vilket innebär att det inte går att köpa 
frakt eller att hämta/lämna postförskottspaket. 
 
På orten finns också Restaurang 363 som serverar luncher alla vardagar och middag på 
fredagskvällar. De erbjuder också catering. I samarbete med Lycksele kommun äter 
förskola- årskurs 2 sin skollunch i restaurangen. I samma byggnad som restaurangen 
finns lägenheter. Beslut finns på att omvandla dessa/några av dem till trygghetsboende.  
Just nu utreds frågan kring hur och när. 
 
Väg 363 går genom samhället, klyver den avlånga orten i två delar.  Vilket lyftes på 
dialogmötet som ett stort problem eftersom vägen är vältrafikerad, ofta av tung trafik. 
Kontakt i frågan har tagits med vägverket både från kommunen och av de boende. 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

S I D A  36 

 

Lycksele kommun serviceplan 2019-2022

 

 

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Lycksele kommun, Näringslivskontoret• Mars 2019 • Foto: Ingrid Sjöberg