Serviceplan
Lycksele kommun
Antagen av kommunfullmäktige xxxx 2019
S I D A 2
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Innehållsförteckning
S I D A 3
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
För att stödja och stimulera arbetet med kommersiell och offentlig service i Sveriges
gles- och landsbygder har ett Regionalt serviceprogram (RSP) tagits fram för varje län.
Tillväxtverket tog fram riktlinjer hur det skulle tas fram, utifrån de behov som sedan
synliggjordes togs ett program fram med handlingsplan. Målsättningen har varit att
tydligt skriva vilka aktiviteter som ska göras för att nå målen. Varje år vid årsskiftet görs
sedan en uppföljning och utvärdering, vilken sedan skickas till näringsdepartementet.
Syftet med programmet är att de ska verka för en attraktiv landsbygd, där människor
och företag kan verka och växa på gles- och landsbygder. RSP för Västerbotten har
tagits fram i partnerskap med företrädare från kommunerna och Region Västerbotten.
Programmet samverkar med andra regionala program exempelvis den regionala
genomförandestrategin inom landsbygdsprogrammet. I vårt län är programmet en
strategi för att behålla och utveckla service på landsbygd men även som en resurs för
prioritering av stöd.
RSP för 2014-2020 har som övergripande mål att skapa förutsättningar för människor
och företag att bo och verka i alla delar av länet genom att främja en tillfredställande
servicenivå utifrån realistiska förutsättningar och inom rimliga avstånd.
Fyra prioriterade insatsområden har formulerats.
1. Olika stöd till kommersiell service
2. Samordning och samverkanslösningar
3. Ny teknik och innovativa servicelösningar
4. Ny kunskap och kompetensutveckling
Inom insatsområde ett, olika stöd till kommersiell service, finns ett tydligt mål att alla
kommuner ska arbeta fram en varuförsörjningsplan, en serviceplan.
Kommunal serviceplan
I förordningen om stöd till kommersiell service är det tydligt framskrivet att stöd endast får lämnas
om kommunen planerat sin varuförsörjning väl. ”Den kommun som sökande verkar i ska ha aktuell
serviceplan eller översiktsplan som omfattar även serviceplanering. Stöd får lämnas endast om
kommunen har planerat varuförsörjningen på ett sådant sätt att behovet av stöd kan bedömas” (6§
Förordning stöd till kommersiell service). Det har även visat sig att en serviceplan är ett bra
strategiskt verktyg för att nå långsiktiga och önskade resultat för service på landsbygd.
S I D A 4
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Syfte
Syftet med serviceplanen är att ge en helhetsbild av den tillgängliga servicen, både
kommersiell och offentlig, som finns på landsbygden samt ha en plan för vad som är
rimlig servicenivå och hur den nivån ska upprätthållas. En aktuell serviceplan är en
förutsättning för att Region Västerbotten ska ta eventuella beslut om ekonomiskt stöd
till lanthandeln, eller initiativ som syftar till att behålla den servicen som en lanthandel
kan erbjuda. Serviceplanen är också ett verktyg för olika aktörer som vill utveckla
landsbygden och ska ses som ett komplement till kommunens översiktsplan.
Samordning mellan offentlig, kommersiell och ideell service är väsentligt och detta
förutsätter ett aktivt deltagande från alla parter, inte minst kommunen. Denna
serviceplan ska gälla 2019-2022, med årlig uppföljning av handlingsplanen.
Serviceplanen är öppen för revideringar utifrån vad som sker på landsbygden under
perioden.
Serviceplan
I arbetet med Lycksele kommuns serviceplan har arbetet utgått från Västerbottens
regionala serviceprogram samt den tidigare varuförsörjningsplanen. Uppdraget har
koordinerats av en ansvarig projektledare på 50 %, placerad vid näringslivskontoret.
Under 2018 har det funnits ett Processtöd för regional serviceutveckling i Västerbotten
på Länsstyrelsen. Via detta stöd har kommuner fått råd och stöd i arbetet med att ta
fram lokala serviceplaner. En utsedd arbetsgrupp inom Lycksele kommun med
delaktighet från olika verksamhetsområden på landsbygd, som exempel äldreomsorg,
näringsliv, skola och barnomsorg, kultur och fritid, LAVAB har medverkat.
Kartläggning av befintlig service har samlats in genom dialogmöten på sex olika orter
inom kommunen. Kristineberg, Bratten, Knaften, Örträsk, Kattisavan och Rusksele.
Dialogmötena tillsammans med resultatet från enkäten, som drygt 100 personer
besvarat, har synliggjort den service som finns men även utmaningar och
förbättringsområden. Sammanställning från dialogmöten och enkät, har skickats ut till
de medföljande tjänstepersonerna samt övriga deltagare. Materialet har analyserats
och ingår som del i serviceplanen samt har ingått som grund för dialog med externa
aktörer samt tjänstepersoner inom kommunen. Sammanställningarna från enkät och
dialogmöten finns bifogade. Vi har träffat de handlare som omnämns i planen.
Den statistik och flertalet bilder som redovisas i planen baseras på Pipos, ett digitalt
analys och visualiseringsverktyg, som Tillväxtverket tillhandahåller. Serviceplanen har
förankrats hos politiker och beslutats i kommunfullmäktige XX juni XXXX.
S I D A 5
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Kommunala avgränsningar
I Västerbottens regionala serviceprogram RSP 2018 avgränsas servicen till dagligvaror,
drivmedel, betaltjänster, paket, försändelser och ombud. I Lycksele kommuns
serviceplan har vi valt att använda samma avgränsningar gällande serviceutbud men vi
har också valt att inkludera kollektivtrafik och bredband. I planen ingår inte
detaljbeskrivningar eller åtgärder av kommunal service och verksamheter som är ålagda
kommunen via lagstiftning. Kommunen har även andra styrande dokument som
påverkar och behandlar servicen, exempelvis översiktsplanen.
Servicenoder och prioriteringar
I serviceplanen är Rusksele, Örträsk, Kristineberg och Kattisavan utpekade som
servicenoder.
I Örträsk, i kommunens södra del, finns två butiker, Örträsk Livs i Örträsk och Örträsk
handel och bensin, i västra Örträsk. I Kattisavan, efter väg E12 finns Chilla in och i
Rusksele vid väg 363 finns Handlar ’n. Thornégården erbjuder ett begränsat utbud av
livsmedel i Kristineberg, i dagsläget begränsat till 500 artiklar. Men även i en del av de
andra orterna på landsbygden finns viss service och bidrag för exempelvis kommersiell
service ska kunna komma även dessa orter till del.
Lycksele kommun väljer därför att i denna serviceplan prioritera de orter utanför
Lycksele tätort som har tillgång till service i form av dagligvaruhandel och/eller
drivmedel. Kommunen vill se att den etablerade servicen som finns idag bevaras och att
deras ekonomiska situation stärks.
Målet med noderna är att stärka tillgången till service på landsbygd och att noderna
fungerar som den naturliga mötesplatsen för omlandet. Att man gör lanthandeln till
bygdens centrum för samordnad service. För att det ska bli möjligt bör kommunen
kontinuerligt undersöka möjligheterna att knyta ytterligare servicefunktioner till
butiksverksamheten i samråd med kommersiella aktörer.
Tillgång till livsmedelshandel, bredband, drivmedel, hälso- och sjukvård är faktorer av
vikt för att vardagslivet ska fungera för människor och företag. Permanent- och
fritidsboende i attraktiva boendemiljöer kan ge underlag för lokal service som butiker,
skolor och kollektivtrafik. Etablering av olika verksamheter skapar arbetstillfällen och
bidrar till en levande landsbygd. Lanthandeln är viktig för livsmedelsförsörjningen i en
bygd samtidigt som den fyller en mycket bredare funktion, som tillgänglig mötesplats
för social gemenskap. När orten tappar butiken finns det ofta inte någon naturlig
träffpunkt för spontana möten mellan människor. Följden blir att det sociala livet i
mycket större utsträckning måste arrangeras, i en bystuga eller genom andra mer
privata aktiviteter. Lanthandeln och/eller byamacken förknippas oftast med ren
kommersiell service såsom post- och paketservice, utlämning av apoteksvaror,
spelombud, ombud för systembolaget samt möjligheter att ta ut kontanter. Försvinner
butiken krymper oftast förutsättningarna för denna service, samtidigt som det påverkar
den offentliga servicen såsom förskola, skola och äldreomsorg. Alla bitar är beroende av
varandra och när den ena faller drar den oftast med sig fler konsekvenser.
Prioriteringen gör att endast servicenoder beskrivs på de ortsspecifika sidorna nedan.
Att andra orter inte definieras som servicenoder betyder inte att de inte ska ha tillgång
S I D A 6
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
till service. Den service som finns på orterna ska i den mån det är möjligt stärkas och
Lycksele kommun ser gärna att det etableras utökad service. Kommunen ser
nyetableringar, utvecklingssatsningar och innovationer inom service på landsbygden
som ett prioriterat område för ett stärkt näringsliv.
Service
Olika servicebehov
Service har olika innebörd för olika människor, för vissa kan närheten till en
dagligvarubutik kännas avgörande, medan andra behöver besöka arbetsförmedlingens
kontor regelbundet. En skola i byn kan få barnfamiljer att flytta dit och vård- och
omsorgsservicen är central för många. Andra är beroende av en fungerande
paketdistribution, att kunna lämna dagskassor eller tanka fordon för att kunna starta
och driva företag. Toleransnivån för hur långt man har till olika servicefunktioner är
olika för olika service och olika människor. Service kopplas till många olika aktörer,
företag, myndigheter och kommuner, vilket kräver olika sätt att hantera
servicefrågorna på.
Ändrade köpbeteenden
Tätortshandeln och stormarknader konkurrerar om lanthandelns kundunderlag. En ökad
arbetspendling och koncentrationen av service till tätorten minskar köptroheten på
landsbygden, då inköpen kan samordnas med utnyttjande av annan service.
Samtidigt riskerar alltfler hushåll att inte längre klara sina inköp själva utan blir beroende
av kommunen eller annan hjälp. De som exempelvis inte kan ta del av ny teknik av
ekonomiska eller andra skäl, som inte har tillgång till bil för att pendla och handla, som
inte får bankkort eller konto, eller som har någon funktionsvariation, riskerar att
marginaliseras och ställas vid sidan av utvecklingen.
Ökad köptrohet
Om landsbygdens servicenoder har varierat serviceutbud gynnar det den lokala
handlaren. Butiken blir då den centrala platsen för mer än försäljning av livsmedel,
exempelvis besöksinformation, paketdistribution, olika ombudstjänster (Systembolag,
Apotek, Svenska spel) vilket medför att köptroheten ökar.
S I D A 7
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Utveckla landsbygden
Lyckseles befolkningsutveckling samt strukturomvandlingen inom dagligvaru- och
drivmedelsförsörjningen påverkar tillgången till service i kommunen. I centralorten,
Lycksele finns brett utbud av serviceinrättningar så som Försäkringskassan,
hälsocentraler, tandläkarmottagningar, Skatteverket, Polis, Apotek, bankkontor,
Systembolag, Bilprovning och mycket mer.
För att utveckla landsbygden behöver frågor kring tillgång till kommersiell service
(dagligvaror, apotek, post och paket), bredbands- och mobiltäckning, en väl fungerande
kollektivtrafik, trygga och säkra gång- och cykelvägar beaktas. Om service och handel
finns i närheten av bostadsområdet minskar behovet av transporter.
Hela kommunen bör utvecklas för att möjliggöra en god livsmiljö oberoende om
människan vill bo i centrala delarna av Lycksele eller på landsbygden. Landsbygden är
attraktiv genom levande byar, aktivt företagande, rikt föreningsliv och stora
naturtillgångar, vilka är viktiga resurser att vidareutveckla för helheten.
På landsbygden finns efterfrågan på boendemiljöer, som kompletterar stadens utbud.
En ökad inflyttning möjliggör upprätthållande av samhällsservice. För att alla delar av
kommunen ska upplevas som attraktiva att bo och verka i bör strategin vara att bättre
ta tillvara attraktiva bostadslägen, stödja bredbandsutbyggnad och värna om viktiga
servicefunktioner som livsmedels- butik, kollektivtrafik och drivmedelsförsörjning.
S I D A 8
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Lycksele Kommun
Befolkningen
Kommunen ligger mitt i Västerbottens län, och gränsar i söder till kommunerna
Bjurholm och Åsele, i väster till Vilhelmina och Storumans kommuner, i norr till Sorsele,
Malå och Norsjö kommuner samt i öster till Vindelns kommun. Lycksele är den största
centralorten i Västerbottens inland med en stark tradition av handel. I Lycksele
kommun bor det 12228 personer (SCBs 2018-12-31) varav 6080 kvinnor och 6204 män.
Av dessa bor 8669 personer i Lycksele tätort och trettio procent på landsbygden. Det
bor fler män än kvinnor utanför tätorten. För boende på landsbygden är tillgången till
service av stor betydelse, precis som det är för boende i tätort. Service som
dagligvaror, drivmedel, betaltjänster, paket, post och ombud är viktiga. Platsen med
service fyller också en viktig social funktion som mötesplats för bygdens invånare.
Näringsliv
Lycksele präglas av ett differentierat näringsliv med mycket småskalig företagsamhet.
Kommunen räknas som företagstät i förhållande till sin storlek med cirka 1 300 företag.
Näringslivet i Lycksele är framgångsrikt och flera företag utökar sin verksamhet och
nyanställer. De största arbetsgivarna är Lycksele kommun, Västerbottens läns landsting
och Kristinebergsgruvan (New Boliden). Lycksele har tillgång till en av världens bästa
fiberoptiska infrastrukturer, både i tätorten och på flertalet platser på landsbygden.
Besöksnäringen i Lycksele kommun är en stark och växande näring som har stor
betydelse för tillväxt och utveckling och där flera besöksmål, boendeanläggningar och
arrangemang bidrar till en växande turism. Företagen är motorn för välfärden i
kommunen, genom dem ökar skattebasen vilket medför att det blir mer att fördela till
skola och omsorg.
Landsbygdens företag är viktiga för kommunen
Utanför tätorten Lycksele finns mer än 450 företag, vilket är drygt 35 procent av
Lycksele kommuns totala företagsbestånd. (uc-select) Sammanställningen är gjord så
att alla företagsformer är medräknade. Företagen verkar inom flertalet branscher
exempelvis handel, tjänste- och industri sektorn, besöks-och gröna näringar
Den Svenska Livsmedelsstrategin fram till 2030 har som övergripande mål att öka
livsmedelsproduktionen, öka självförsörjningsgraden och på så sätt minska vår
sårbarhet. De gröna näringarna som finns på landsbygden och deras försäljningskanaler
är därför viktiga aktörer för att nå de nationella målen.
För alla företag på landsbygden är service av största vikt, finns inte bredband, livs-och
drivmedel, tillförlitlig elförsörjning eller möjlighet att hämta/skicka gods kan det
innebära att det är omöjligt att etablera eller driva företag på orten.
S I D A 9
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Offentlig service
Vård
Lycksele lasarett - ett lagom stort akutsjukhus i södra Lapplands inland- är ett av länets
tre akutsjukhus med 86 vårdplatser. Upptagningsområdet är Västerbottens inland och
fjälldistrikt. Upptagningsområdet, som har 40 000 invånare, är till ytan lika stort som
Schweiz. Diagnostiskt center för hela Västerbotten finns i Lycksele, de tar emot
personer som är svåra att diagnostisera och gör omfattade utredningar. Lasarettet
bedriver akutsjukvård och förlossningsverksamhet. Överviktskirurgi, ljumskbrock och
höftoperationer är en länsverksamhet. Vid Lycksele lasarett är också landstingets
ambulanshelikopter stationerad. Länsdelssjukhuset i Lycksele har närmare 600
anställda.
Lycksele kommun ingår sedan våren 2019 i Närsjukvård Södra Lappland, tillsammans
med Storuman, Sorsele, Malå, Vilhelmina, Dorotea och Åsele kommun. Målet för den
nya organisationen är bland annat att sjukvården ska finnas närmare människorna.
Detta ska exempelvis ske med hälsocentraler/sjukstugor och genom GMC,
Glesbygdsmedicinskt centrum. Den nya organisationens är i uppbyggnadsfasen och har
i början på 2019 exempelvis rekryterat verksamhetschef.
Äldreomsorg
Hemtjänsten har grupplokaler i Blåvikssjön, Rusksele och Örträsk. I Örträsk finns även
ett särskilt boende med nio platser. I dagsläget är det 335 människor i Lycksele
kommun som har hemtjänst, de allra flesta är över 65 år gamla. 250 personer har hjälp
fem gånger varje dag och nattpatrullen utför ungefär 100 besök per natt. Det finns även
fem trygghetskameror utplacerade för att ge trygghet och tillsyn.
Befolkningens ålder ökar så behoven blir större samtidigt som kvarboendet ökar
eftersom de flesta vill bo kvar hemma så länge som möjligt.
Barnomsorg och skola
Det finns förskolor och skolor på flera orter utanför Lycksele tätort. Målsättningen är att
skolorna ska finnas kvar men avgörande är barn/elevunderlag. Även kompetens-
försörjningen inom förskola och skola är en stor utmaning.
Knaften är en ort som de närmaste åren har stark barn- och elevutveckling.
Kristineberg - Skola med förskoleklass - åk 3 från åk 4 går eleverna i Malå
Förskolan, Gruvan
Rusksele - Skola med förskoleklass - åk 2
Förskola
Umgransele - Skola med förskoleklass - åk 3
Förskolan, Grantoppen
S I D A 10
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Knaften - Skola med förskoleklass - åk3
Förskola
Örträsk - barnen går skola i Bjurholm
Förskola
Buss och tåg
Kollektivtrafiken är mest frekvent via Europaväg 12. Där avgår det åtta bussturer
Lycksele-Umeå under vardagar, fem avgångar med tåg. Från Lycksele till Hemavan finns
det sju olika avgångar, samt ytterligare en tur under fredagar.
Övrig stomtrafik finns mellan Lycksele-Örträsk, Lycksele-Malå, Lycksele-Bjurholm,
Lycksele-Vilhelmina, Lycksele-Åsele, Lycksele-Sorsele och Lycksele-Norsjö-Skellefteå.
Det pågår ett utvecklingsarbete för elektrifiering av Tvärbanan. Den trafik som idag går
mellan Hällnäs och Storuman är dieseldriven. Det finns många vinster med att
elektrifiera banan då gods- och persontransporterna skulle bli både effektivare,
stabilare och dessutom mycket bättre för miljön.
Anropsstyrda
Ringbilar, kompletterar stomtrafiken. De turerna är anropsstyrda, vilket innebär att du
senast kvällen innan du vill åka ska göra en förbeställning. Det finns ungefär tjugosju
anropsstyrda turer vilket gör det möjligt att åka kollektivt från flertalet mindre orter,
några går dock endast vissa dagar under veckan. På dialogmötena framkom generellt en
önskan kring fler avgångar. Att ha möjlighet att ta bussen till arbetet. Äldre utan
möjlighet att köra själv, efterfrågade en ”mitt på dagen” tur som skulle möjliggöra ett
lagom långt besök i tätorten Lycksele.
Länstrafiken
För upphandlingen av linjetrafik via Länstrafiken är förslaget att kvarstå vid dagens
inriktning och ambitionsnivå - där trafikens huvudsakliga syfte är att säkerställa grund-
skolelevers resor till och från skolan. De nuvarande avtalen med Länstrafiken är sex år
långa. Utöver det upphandlar kommunen på egen hand skolskjutsar med taxi. Det
innebär snabbare process och avtal som löper normalt på 3-4 år. Eftersom busstrafiken
i stort är baserad på skolbarnens behov av skolskjuts, innebär det att det på många
sträckor avgår en buss på morgonen in till tätort samt en buss tillbaka på eftermiddagen
när barnen slutat sin skoldag. Bussen trafikerar inte helger och inte heller vid skollov.
Det innebär att många, exempelvis äldre anser att det blir för många timmar för en
shoppingresa men det är för kort spann mellan resorna för att möjliggöra
heltidspendling.
S I D A 11
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Bredband/fiber
Fiberbaserade områdesnät finns idag i cirka 60 byar
eller orter i Lycksele kommun. Det finns också sträckor
exempelvis efter de större vägarna med redan dragen
fiber där fler kan välja att ansluta sig. Men det finns
också mindre områden som saknar fiber/bredband,
områden som är i behov av ett utbyggt fibernät.
Kommunen deltar sedan flera år tillbaka i det regionala
samarbete som leds av Region Västerbotten/AC-Net.
För Lycksele kommun är det en viktig utvecklingsfråga
att öka tillgången till bredband. Stora delar av
samhället är uppbyggt kring digital struktur, med
digitala tjänster och service. Senaste programperioden
avslutas 2020, de projektpengarna är slut men det
kommer nya programperioder. Projektpengar som gör
det billigare för intresserade att ansluta sig till
bredbandsnätet.
Kommersiell service
Betalningsförmedling, dagskassehantering, kontantuttag
Med betalningsförmedling menas fysiska platser där
kontanta inbetalningar eller transfereringar från konton
kan göras till en annan mottagare. De serviceformer som
ingår är bankkassa samt tjänst mot bankkonto. I dagsläget
finns servicen betalningsförmedling, kontantuttag,
dagskassehantering i Rusksele och Lycksele tätort inom
Lycksele kommun.
Utanför kommunensgränser så erbjuder Malå, Norsjö,
Åmsele, Storuman och Fredrika samma service medan det
i Åsele och Bjurholm saknas möjlighet att lämna in sin
dagskassa.
S I D A 12
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Post och postombud för paket
Östra och södra delen av kommunen har
tillgång till postkontor/postombud för
paket.
Den servicen finns utanför tätorten i
Örträsk, Rusksele och Kristineberg. Att
skicka och hämta gods är en viktig service
för alla, boende och företag. Det är också
viktigt att ha möjlighet att välja var du ska
hämta ditt paket. Vissa företag erbjuder
sina kunder möjlighet till det.
Bussgods
Handlar ‘n är in- och utlämningsombud för bussgods i Rusksele. Där är det möjligt att
in/utlämna gods upp till pall, vilket är tyngsta och största nivån. I Kristineberg finns
Autotjänst med samma service. Örträsk Livs HB är ombud i Örträsk men hanterar
endast mindre gods, för större gods hänvisas kunderna till Bjurholm.
Exempelvis Kattisavan, Umgransele, Knaften och Bratten hänvisas till Lycksele tätort.
Drivmedel, diesel, bensin, etanol och biogas
Drivmedel som bensin och diesel finns på fem platser inom kommunen. Rusksele,
Kattisavan, Kristineberg, Örträsk och Lycksele.
Etanol, E85 finns att tillgå på fyra olika
stationer inom Lycksele tätort.
Närmaste platsen att tanka biogas är i
Skellefteå.
El-laddning
I dagsläget är det endast möjligt att
ladda sin el-bil i Lycksele tätort, vid
Hotell Lappland
samt vid Frasses med det pågår
förstudier med målsättning att
laddning ska kunna ske på flera
platser inom tätort men även på
landsbygden.
S I D A 13
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Driftsstöd till lanthandlarna
Stöd finns kopplat till det regionala serviceprogrammet och går att söka för små
dagligvarubutiker i särskilt utsatta glesbygder. Ansökan för stöd görs till Region
Västerbotten. Syftet är att upprätthålla vardagsservice i serviceglesa områden.
Kriterierna för att få stöd är exempelvis att butiken är beläget mer än 10 km från ett
annat försäljningsställe, har fasta lokaler och nettoomsättning på högst elva miljoner
för dagligvaror. Dagligvaror avser grundläggande varor såsom livsmedel, drycker, tobak
och hushållsartiklar som konsumenter köper flera gånger i veckan. Mångsidigt utbud
innebär minst 1000 artiklar, varav varugrupperna mejeri, charkvaror, ägg, färskt bröd,
frukt och grönsaker bör finnas representerade. För butiker med omsättning under 2
miljoner kronor kan avsteg göras från ovanstående definition av mångsidigt utbud.
Hemsändning
Ersättning för hemsändning syftar till att säkerställa tillgången till service för
invånarna på landsbygden. Ersättningen innebär att en handlare eller annan aktör
på landsbygden kan erhålla ersättning för hemsändning av varor till ett hushåll
högst två gånger per vecka. Idag ersätter Lycksele kommun aktören med 200kr, där
50 % eller maximalt 100kr finansieras av Region Västerbotten och 50 % av
kommunen. För att ett hushåll ska få varuhemsändning med kommunalt bidrag
måste det finnas dokumenterad svårighet att göra inköp på egen hand.
Ersättning för hemsändning kan också innebära att butiken eller annan aktör kör
kunderna till butiken så att de får handla på egen hand. När kunderna kommer till
butiken får de också ett socialt utbyte med andra kunder och personalen i butiken.
Inköpsresor har ännu inte prövats inom Lycksele kommun.
Fem butiker sköter för närvarande hemsändningen inom Lycksele kommun. HB
Jonssons Livs i Gargnäs, 363:an Restaurang och Livs i Rusksele, Chilla Inn i Kattisavan,
Örträsk Livs och Örträsk Handel och bensin i Örträsk. 60 personer hade beviljats
servicen och de stod för drygt 2500 försändelser under 2018. Servicen ges nästan
uteslutande till äldre människor, de flesta över 80 år som antingen saknar bil
och/eller inte längre kan köra.
Handlaren eller annan aktör (exempelvis förening) som distribuerar dagligvaror till
hushåll i kommunens gles- och landsbygd gör ansökan genom att skicka den till
Lycksele kommun.
S I D A 14
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Rekommendationer från Region Västerbotten avseende
hemsändning
Varje kommun kan fastställa riktlinjer för sin varuhemsändning.
Region Västerbotten lämnar följande rekommendationer till kommunerna när stöd
ska sökas för kommersiell service i form av hemsändningsbidrag:
För vem
Fast boende om ingen i hushållet kan ta sig till butiken
Var
Där servicen är gles (inte inom centralorten)
Från/till
Hemsändning ska ske från närmaste butik. Inte
hemsändning från tätortsbutik till område som betjänas
av annan dagligvarubutik som har hemsändning.
Avstånd
Ingen speciell avståndsgräns - istället efter behov
Av vad
Hemsändning av dagligvaror
Antal
Högst två leveranser per vecka och hushåll
Hur
Handlarens eget fordon, annat inhyrt eller på annat sätt
Hur
mycket
Varje kommun bestämmer nivån på utgiften för
hemsändning och/eller vid inköpsturer anordnade av
kommunen
Annan
avgift
Kommunen kan lämna information till
butiken/handlaren om rätten att ta ut egen avgift direkt
från kunden vid varje hemsändningstillfälle
S I D A 15
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Olika aktörers roller
Tillväxtverket-landsbygdsprogrammet
Projekt som vill testa nya innovativa servicelösningar kan söka projektmedel
från Tillväxtverket, landsbygdsprogrammet. Prioriterade områden finns i
Tillväxtverkets landsbygdsprogram.
Länsstyrelsen
Länsstyrelsen ansvarar för stöd inom landsbygdsprogrammet, så som
investeringsstöd för service på landsbygden, småskalig infrastruktur,
samlingslokaler och andra typer av stöd till landsbygden.
Ansvarar för stöd till grundläggande betaltjänster
Region Västerbottens roll
Region Västerbotten ansvarar för hanteringen av stöd, så som hemsändnings-
bidrag, servicebidrag och driftsstöd till särskilt utsatta glesbygdsbutiker.
Det är Region Västerbotten som har ansvar för att ta fram och genomföra
regionalt serviceprogram i Västerbotten.
Kommunens roll
Genomföra serviceplanens åtgärder i samverkan med berörda förvaltningar och
andra aktörer.
Bevaka dagligvaruförsörjningens utveckling inom Lycksele kommun.
Bistå butiksägaren vid ansökningar om projektstöd, stöd för kommersiell service
samt vid kontakt med myndigheter.
Stödja lokala utvecklingsprojekt.
Erbjuda hemsändningsbidrag till butikerna.
Regelbunden dialog med handlare, företagare och befolkning kring aktuella
service-frågor. Information och kompetensutveckling till övriga förvaltningar.
Butikens roll
Att företagsekonomiskt driva butiken på bästa sätt.
Erbjuda hemsändning till kunder med behovsavtal.
Föra dialog med och delta i Region Västerbottens och kommunens
utvecklingsinsatser.
S I D A 16
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Handlingsplan för Lycksele kommun 2019-2022
Årlig uppföljning av handlingsplanen.
ÅTGÄRD
ANSVAR
Årlig träff med handlarna på servicenoderna.
Information till butiker avseende
möjlighet till hemsändningsbidrag
Informera om möjligheten att, inom
ramen för hemsändningsbidraget,
genomföra inköpsresor till närmaste
lanthandel
Information om driftsstöd till utsatta
glesbygdsbutiker
Verksamhetschef,
Samhällsbyggnad
Informera äldre som behöver hjälp med
livsmedelsinköp om möjlighet att söka bistånd
för hemsändning/inköpsresor
Inkludera serviceplanen i övriga kommunala planer och
program.
Kommunchef och samtliga
verksamhetschefer.
Utveckla upphandlingspolicyn med målsättning att
öka inköp från mindre leverantörer och lanthandlare.
För att på så sätt minska transporter och främja
lokala producenter. “skafferimetoden”
Administrativ chef
Verksamhetschef Samhällsbyggnad
Utreda samnyttjande för samhälls-information,
när informationspunkterna installerats hos
handlarna, genom projekt Välkommen till
bygden.
Adminstrativ chef, verksamhetschef
Samhällsbyggnad i samråd med
verksamhetsledare vid Gold of
Lapland samt handlarna.
Prioritera bredbandsutbyggnad. Bevaka
möjligheter för finansiering för ytterligare
bredbandsutbyggnad.
Verksamhetschef Samhällsbyggnad
Fortsatt dialog med energileverantörer med
målsättning att kraftigt minska el-avbrott
Verksamhetschef Samhällsbyggnad
Stödja initiativ för att hitta nya lösningar på
service och utveckling av orterna på
landsbygden.
Kommunchef och samtliga
verksamhetschefer.
S I D A 17
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Avstånd till närmaste butik med dagligvaror
(exempel)
Norrbäck med omland, är geografiskt placerad nära kommungränsen mot Vilhelmina
och de boende har Kattisavan med Chilla Inn som den närmaste lanthandel, dit är det
36 km. Näst närmaste dagligvarubutiker finns i Lycksele tätort dit avståndet är 56 km.
Norrbybergsborna med omland har även de kortast avstånd till lanthandeln i
Kattisavan, 26 km bort. Den näst närmast lanthandel, dock ej med fullsortiment finns i
Kristineberg 28 km bort.
S I D A 18
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Efter
väg 365, Åselevägen ligger byn Åttonträsk. De boende i byn med omnejd har sin
närmaste dagligvarubutik i Lycksele tätort. Avståndet dit är 38 km.
Ruskträskborna med omland har 8 km avstånd till Rusksele, där det finns lanthandel
med dagligvaror och drivmedel, den näst närmaste orten är Lycksele på 27 km avstånd.
S I D A 19
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Lanthandelns betydelse
När en ort blir utan butik så innebär det stora konsekvenser för boende, företag och
miljö. Fler människor skulle få betydligt längre till närmaste dagligvarubutik, CO2
utsläppen skulle öka. Servicen blir betydligt försämrad. Förutom detta skulle orten och
omlandet minska i utvecklingsmöjligheter. Orter som mister sitt serviceutbud blir
mindre attraktiva för inflyttning.
Konsekvens analysen baseras på Tillväxtverkets analysverktyg Pipos:
Hur många personer boende i upptagningsområdet som befinner sig i de olika
tillgänglighetskategorierna vid utgångsläget respektive när alla genomförda
förändringar i servicestrukturen tagits hänsyn till i scenariet.
Beräkningen av förändring koldioxidutsläpp per år. Piposverktyg beräknar att en person i
genomsnitt gör 0.12 resor tur och retur med bil per dag för ändamålet ”service och
inköp” och att detta innebär att en person i genomsnitt gör 0.12*365=43.8 resor tur och
retur per år för ändamålet ”service och inköp”. Vidare antar vi att beläggningen av antal
personer per bil är 1,73 och att en personbils utsläpp av koldioxid i landsbygd är 0,13 kg
per kilometer4 . Mera info:
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/resvanor/2016/rvu_sverige_2016-
reviderad-7-juli.pdf, Tabell 5 3 https://www.trafa.se/globalassets/pm/2019/pm-2019_1-
transportsektorns-samhallsekonomiskakostnader_bilagor.pdf, Tabell 1.3 4
https://www.trafikverket.se/contentassets/3c85ef29f30b4f58aa895dc52efbb14a/handb
ok-for-vagtrafikensluftfororeningar/kapitel-6-bilagor-emissionsfaktorer-2017-2020-
2030.pdf,
Örträsk
Om Örträsk skulle bli helt utan dagligvarubutik får det konsekvenser. Analys för orten
Örträsk visar detta:
Det innebär att transportbehovet ökar med 7633,8 km eftersom 411 personer i snitt får
18,6 km längre till service. Utsläppsmässigt innebär det en ökning av koldioxidutsläpp
med 1504 kg
Antal
personer
Distans till butik
85
10-20km
355
20-25
177
25-30
105
30-40
9
Mer än 40 km
S I D A 20
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Kattisavan
Om Kattisavan skulle bli utan dagligvarubutik får det konsekvenser. Analys av orten
Kattisavan visar detta
Det innebär att transportbehovet ökar med 7734,8 km eftersom 502 personer i snitt får
15,4 km längre till service. Utsläppsmässigt innebär det en ökning av koldioxidutsläpp
med 1524 kg
Rusksele
Om Rusksele skulle bli helt utan dagligvarubutik får det konsekvenser. Analys för orten
Rusksele visar detta:Det innebär att transportbehovet ökar med 12663,9 km eftersom
618 personer i snitt får 20,5 km längre till service. Utsläppsmässigt innebär det en
ökning av koldioxidutsläpp med 2495 kg
Antal
personer
Distans till butik
69
10-20km
93
20-25
77
25-30
211
30-40
52
Mer än 40 km
Antal
personer
Distans till butik
17
10-20km
20
20-25
121
25-30
445
30-40
15
Mer än 40 km
S I D A 21
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Kristineberg
I dagsläget finns Thornégården i Kristineberg, en mindre butik med ungefär 500
artiklar. Även kallad dagligvaror ej fullsortiment. De arbetar för att bli en lanthandel
med fullsortiment vilket skulle innebära bättre servicetillgänghet för många i
Kristineberg och omlandet.
Servicen i Kristineberg skulle öka med en butik med fullt sortiment, koldioxidutsläppen
minska. Analys för orten Kristineberg visar detta:
Antal
personer
Distans till
butik
Antal personer
nuläge
275
10-20km
82
85
20-25
100
15
25-30
362
-
30-40
91
-
Mer än 40
km
-
Notera att tabellen ovan jämför Kristineberg utan butik kontra med en fullsortiment
butik, i realiteten är det så att det redan i dagsläget kan göras kompletterande inköp
hos Thoréngården. Om en butik med fullt sortiment fanns i Kristineberg skulle
transportbehovet minska med 9749 km eftersom 635 personer i snitt får 15,4 km
kortare för att handla livsmedel. Utsläppsmässigt innebär det en minskning av
koldioxidutsläpp med 1921 kg
S I D A 22
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Ortsvis beskrivning
Här nedan kommer en presentation av servicenoderna, de orter som idag
har en livsmedelsbutik och/eller drivmedel på orten
Kristineberg
Örträsk
Rusksele
Kattisavan
S I D A 23
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Kristineberg
Kristineberg ligger i norra delen av Lycksele kommun. På gränsen till Malå kommun.
Närmaste tätort är Malå som ligger 26 km bort. En radie på 10 km från
Kristinebergscentrum visar att det bor 445 personer inom det området.
Könsfördelningen visar att 47% är kvinnor och 53% är män.
Åldersfördelningen är:
4% över 80 år
27% är 65-80 år
53% är 20-65år
16% är 0-20år.
S I D A 24
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
KRISTINEBERG
2018
Thornégården, kristinebergs
fritid ekonomiska förening
Butiksansvarig Elin Bystedt, 45
769608-4495
Livsmedelsbutik, dagligvaror ca.500
artiklar (Leverantör Axfood)
X
Post - pilot
X
Ta ut kontanter
X
Ombud Apotek
-
Ombud Systembolag
-
Svenska Spel / ATG
-
Bussgods
-
Paketutlämning
X
Erbjuder hemsändning
-
Café
X
Restaurang
X
Hotell/Vandrarhem
X
Drivmedel
X
Simhall
X
Idrottsanläggning
X
Församlingshem/Möteslokal
X
Ungdomsgård
X
Förskola
X
Skola förskola-åk 3 ( fr åk-4 till Malå)
X
Bibliotek, bokbuss
X
S I D A 25
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Lycksele kommuns största privata arbetsgivare finns i Kristineberg. Gruvan, Boliden
mineral som ägs av Boliden Ab och har ungefär 250 anställda. Kristineberg fritid
ekonomisk förening har stort engagemang på orten men där finns även andra
föreningar, IFK som ansvarar för skoterspår, slalom, skidspår med elljus, isbana och
fotbollsplan. Kristineberg har också en boulebana. Vävstugan, S-förening, PRO- och
jaktvårdsförening är andra föreningar i Kristineberg.
I Kristineberg finns förskola och grundskola åk 1-3, elever i årskurs 4-9 bussas till Malå.
På orten finns också ett minibibliotek samt bokbuss som kommer med jämna intervall.
Bokbussen trafikerar också Vindelgransele och Björksele. Bokbussen värderas högt.
Autotjänst är ett företag i Kristineberg med sex anställda som servar gruvan med
underhåll och reparationer men även andra med service på exempelvis bilar, hos dem
finns också möjlighet att hämta och lämna bussgods.
Kristineberg Fritid Ekonomisk Förening är en viktig aktör i Kristineberg. De driver
Underjordskyrkan Fritidscentrat, Ungdomsgården Lyktan, Thornégården och en
fjärrvärmeanläggning. Föreningen sköter om byns grönytor och under hösten fixade de,
i samarbete med kommunen, till några tomter för att förenkla sommarskötseln.
Föreningen ansvarar även för städ/skottning vid lilla återvinningscentralen och har
städuppdrag.
Föreningen har fem anställda (3,75 tjänster),
under Underjordskyrkans högsäsong har de
även tre guider och under ett par veckor en
extra hjälp med grönytorna. Utöver det läggs
det ner många timmar per år i ideellt arbete,
främst av föreningens styrelse men även av
medlemmar i föreningen som exempelvis
hjälper till på simhallen, med
fjärrvärmeanläggningen, takskottning samt
snöskottning på helger.
Thornégården har vandrarhem med 11 rum, restaurang och minilivs. Fritidscentrat
består av gym, simhall samt sporthall som har aktiviteter för både vuxna och barn.
Ungdomsgården har öppet två kvällar varje vecka. Restaurangen serverar lunch
vardagar och under september - maj även middagar på fredagar. De levererar mat till
skolan/förskolan, har en del catering, tårtbeställningar, middags-bokningar vid
exempelvis födelsedagar och sedan våren 2018 har de fullständiga serverings-
rättigheter. December 2018 fick orten ny efterlängtad drivmedelsstation med bensin
och diesel vilket till stor del är föreningens förtjänst.
Efter påtryckningar har Posten utsett Thornégården till ett pilotprojekt och planerar att
låta dem dela ut paket, trots att mängden paket är mindre än deras ramverk medger.
Det innebär att de boende i Kristinebergsområdet kommer att ha möjlighet att hämta
paket från posten på orten, dock inte skicka paket. Däremot utgår ingen ersättning till
föreningen för deras arbete, vilket annars är det normala. Så avtalet med posten är inte
ekonomiskt lönsamt.
S I D A 26
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Örträsk
Örträsk ligger i södra delen av Lycksele kommun. Närmaste tätort är Bjurholm som ligger
53 km bort.
En radie på 10 km från Örträskcentrum visar att det bor 268 personer inom det området.
Könsfördelningen
visar att 51% är män, 49% kvinnor.
Åldersfördelningen är:
11% över 80 år
32% är 65-80 år
44% är 20-65år
12% är 0-20år.
S I D A 27
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
ÖRTRÄSK 2018
V. Örträsk
Örträsk
Dagligvaruhandel -
fullsortiment
Örträsk Handel &
Bensin AB
(Leverantör ICA)
556400-6939
Örträsk livs HB
(Leverantör
Axfood)
916981-5587
Post
X
X
Ta ut kontanter
X
X
Ombud Apotek
X
X
Ombud Systembolag
-
X
Svenska Spel
ATG
X
Bussgods
X
X
Paketutlämning
X
-
Erbjuder hemsändning
X
X
Drivmedel
X
-
Fiskekort
X
X
Restaurang, Pärlan
X
X
Frisör
X
X
Fotvård
X
X
Gym
X
X
Fotbollsplan, isbana
X
X
Församlingshem/Möteslokal
X
X
Förskola, Öringen
X
X
Skola förskola-åk 3
X
X
Äldreboende
X
X
Bokbuss
X
X
Handikappanpassat fiske
X
X
S I D A 28
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Örträsk med omland flera föreningar
Örträskbygdens intresse och hembygdsförening, Öre-långsele idrottsförening, Vargträsk
hembygdsförening, Örträsk sportklubb, Långsele intresseförening, ÖreLångsele FVO och
Sportfiskeklubben SPÖ är exempel på föreningar i eller i närheten av Örträsk.
Föreningen SPÖ är aktiv med fisketävlingar både under vinter- och sommartid. På orten
finns anpassade fiskeplatser för personer med funktionsvariation. Öreälven är mycket
populär både som fiskeplats men även uppskattad som kanotled. Det pågår ett projekt
att färdigställa en vandringsled runt Örträsksjön. Vid hembygdsgården finns, bagarstuga
för tunnbrödsbakning och ”Erik Larsgården”, en gammal byggnad återställd i
ursprungligt skick. Här finns även skvaltkvarnen, sommarladugården, slåtterkojan och
härbret från 1684. Det finns också rum med vandrarhemsklass att hyra i skolan, två
enkelrum samt ett fyrbäddsrum.
Kommersiell service
I Örträsk samt i Västra Örträsk finns två butiker med dagligvaror. En på varje sida av
Örträsksjön. Handlar ‘n i Örträsk samt Ica i Västra Örträsk som även har drivmedel.
Handlarna lyfter att de skulle behöva ett ökat kundunderlag för att ha chans att
utvecklas. En annan faktor som försvårar för dagligvarubutikerna på orten är Region
Västerbottens regelverk för utbetalning av driftsstöd vilket kräver tio kilometers
avstånd mellan butikerna. Eftersom avståndet mellan butikerna i Örträsk är mindre än
så får ingen av dem del av stödet. Det påverkar så klart lönsamhet och utrymme för
investeringar. Positivt är det att Länsstyrelsen (numera Region Västerbotten) trots det
delat ut en mindre del av stödet, detta under hösten 2018. Ansökan från butikerna
fanns, kommunens näringslivskontor har sedan gjort ett yttrande och betonat
betydelsen av butikerna, att det är av högsta prioritet för områdets service. 2018 fanns
lite medel kvar hos Länsstyrelsen efter ordinarie driftstödsutbetalning. Det kommer nu
Örträskbutikerna tillgodo, vilket blev mycket uppskattat.
S I D A 29
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
I Örträsk finns flertalet företag utöver lanthandlarna. Örträsk taxi, Bo´s traktortjänst AB
och Edvinsson skogsvård AB är tre exempel på företag med anställd personal. I Örträsk
finns också en gårdsbutik, Bränna Gård som erbjuder bland annat lammkött, fårskinn
och hantverk av fårskinn. På orten finns även frisör och fotvård. Restaurangen Pärlan
serverar dagligen lunch till restaurangbesökare och dessutom till förskola och det
särskilda boendet.
LYBO har hyresfastigheter i Örträsk, ett hyreshus med åtta hyreslägenheter samt
Öregården med tio lägenheter som blockhyrs av socialförvaltningen för uthyrning till
personer med behov av särskilt boende. En del av den blockhyrda delen av fastigheten
innehåller lokalen där restaurangen Pärlan är lokaliserad.
Förutom föreningarnas aktiviteter för barn och unga anordnar Ateljé AM
kvällsaktiviteter för barn i åldrarna 6-13 år.
På dialogmötet lyftes att det var problem med paket och godsleveranser. Utkörning
sker oftast en gång per vecka, vilket innebär att väntan på gods kan vara lång. Det
verkar också finnas en ovilja hos de utkörande företagen att byta levereringsort,
exempelvis till Bjurholm för att företagen själva ska ha möjlighet att komma åt varorna
tidigare.
S I D A 30
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Kattisavan
Ligger i nordvästra delen av Lycksele kommun intill Europaväg 12. Närmaste tätort är
Lycksele som ligger 33 km bort.
En radie på 10 km från Kattisavanscentrum visar att det bor 200 personer inom det
området. Könsfördelningen visar att de är 51% är män, 49% kvinnor.
Åldersfördelningen är:
8% är över 80 år
28% är 65-80 år
48% är 20-65år
17% är 0-20 år
S I D A 31
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Kattisavan
2018
Chilla inn
559144-2933
Ulrica Thorén
Livsmedelsbutik, dagligvaror
(Leverantör Meningo)
X
Post
-
Ta ut kontanter
X
Ombud Apotek
-
Ombud Systembolag
-
Svenska Spel + ATG
X
Bussgods
-
Paketutlämning
-
Erbjuder hemsändning
X
Drivmedel
X
Café
X
Restaurang
X
Camping/vandrarhem
X
Möteslokal
X
Bokbuss
S I D A 32
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Kattisavan
Att bo i Kattisavan innebär att du är omgiven av vatten och naturskön natur. Kattisavan
är belägen väster om sjön med samma namn. Vintertid finns fina, milslånga skoterspår.
Under vintermånaderna anordnar Chilla Inn skotercafé, vilket lockar omlandets
skoteråkare. Sommartid finns fina fiskevatten i närområdet men faktumet att du bor
intill en Europaväg gör att det är möjligt att dagspendla exempelvis till och från tätorter
som Lycksele eller Storuman. Avgångarna med buss är förhållandevis många. Kattisavan
har en välbesökt camping med stugor, platser för husvagn eller husbil och
gemensamhetslokaler som kan hyras, även för konferenser. Chilla Inn har restaurang,
café och livsmedelsbutik. Ortens drivmedelsstation finns stationerad intill, där går det i
dagsläget att tanka bensin och diesel. Servicen på orten gör att antalet besökare är
många, speciellt under sommarmånaderna.
Q Star som äger drivmedelsstationen undersöker möjligheterna för att utveckla platsen
till ett så kallat truckstop. En plats för exempelvis långtradarchaufförer att stanna till,
övernatta och fräscha till sig. Fördelarna skulle vara många, både för chaufförerna som
då får en plats efter E12 att stanna vid, en ort som dessutom erbjuder dagligvaror och
restaurang. Fördelarna för Chilla Inn skulle vara ökad kundtillströmmining och
därigenom ökad lönsamhet.
Chilla Inn önskar att de kunde ta emot gods och paket, vilket skulle vara möjligt om
grusplanen planerades om. För att godsleverantörerna ska stanna till krävs att det går
att köra fram till den befintliga lastkajen utan att backa.
Barnen åker de första åren till Umgransele för sin skolgång, där finns förskolan
Grantoppen och skola med förskoleklass - åk 3. I både Umgransele och Kattisavan finns
flertalet föreningar, föreningen KIIS har tillsammans med driftiga människor utfört
mycket exempelvis byggt lekpark och iordningställt ett gym.
S I D A 33
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Rusksele
Ligger i nordöstra delen av Lycksele kommun vid väg 363. Närmaste tätort är Lycksele
som ligger 46 km bort.
En radie på 10 km från Ruskselecentrum visar att det bor 332 personer inom det
området. Könsfördelningen visar att de är 56% är män, 44% kvinnor.
Åldersfördelningen är:
8% är över 80 år
20% är 65-80 år
50% är 20-65år
22% är 0-20 år
S I D A 34
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
RUSKSELE
2018
Handlar´n i Rusksele
Cecilia
559082-6912
Livsmedelsbutik, dagligvaror
(Leverantör Axfood)
X
Post
X
Ta ut kontanter
X
Ombud Apotek
X
Ombud Systembolag
X
Svenska Spel / ATG
-
Bussgods
X
Paketutlämning
X
Erbjuder hemsändning
X
Café
X
Restaurang
X
Drivmedel
X
Idrottsanläggning
X
Församlingshem/Möteslokal
X
Förskola
X
Skola förskola-åk 2
X
bokbuss
X
S I D A 35
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Rusksele
I Rusksele med omnejd finns många företag, Hantverksgruppen, Nya norrlist och
Vindelåns Snickeri för att nämna några. På dialogmötet lyftes att det varit flertalet
elavbrott, vilket inneburit stora problem för boende och produktionsbortfall för företag.
Kontakt har därför tagits med Skellefteå Kraft och från deras sida finns inplanerade
åtgärder. Breddning av linjegator, uppsättning linjereläbrytare, samt ombyggnad av
störningsdrabbad linje, under de kommande åren fortsätter de också reinvesteringen av
äldre ledningar som är kvar i området. Detta sammantaget kommer att radikalt
förbättra eltillförseln.
22 procent av de boende är i åldrarna 0-20 år, 50 procent är mellan 20-65 år. Orten har
alltså en större del av något yngre personer, många är i arbetsför ålder. Trots detta har
företagen svårt med kompetensförsörjning. Att det är svårt att hitta boende i Rusksele
gör inte saken enklare.
På orten finns en aktiv pensionärsförening, hembygdsförening som ordnar aktiviteter,
innebandy, tunnbrödsbak, adventsfirande och mycket mera, även Pingstkyrkan
anordnar aktiviteter exempelvis Måndax som vänder sig till barn och unga. De driver
också ortens fritidsgård som håller öppet någon kväll varje vecka.
I Rusksele finns en obemannad drivmedelsstation som Skellefteå bränslen driftar, det
finns också en dagligvaruaffär med omfattande service. De är exempelvis ombud för
Systembolaget, Posten, Apoteket, säljer fiskekort och det finns möjlighet att ta ut
kontanter. Utöver det är de ombud för Bussgods och DHL, där de hanterar ut/inlämning
av paket och gods. Även Postens returer kan göras hos Handlar ‘n i Rusksele men de har
ingen kontanthantering för postens tjänster, vilket innebär att det inte går att köpa
frakt eller att hämta/lämna postförskottspaket.
På orten finns också Restaurang 363 som serverar luncher alla vardagar och middag på
fredagskvällar. De erbjuder också catering. I samarbete med Lycksele kommun äter
förskola- årskurs 2 sin skollunch i restaurangen. I samma byggnad som restaurangen
finns lägenheter. Beslut finns på att omvandla dessa/några av dem till trygghetsboende.
Just nu utreds frågan kring hur och när.
Väg 363 går genom samhället, klyver den avlånga orten i två delar. Vilket lyftes på
dialogmötet som ett stort problem eftersom vägen är vältrafikerad, ofta av tung trafik.
Kontakt i frågan har tagits med vägverket både från kommunen och av de boende.
S I D A 36
Lycksele kommun serviceplan 2019-2022
Lycksele kommun, Näringslivskontoret• Mars 2019 • Foto: Ingrid Sjöberg
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Lycksele.pdf
Inga som matchar Regional serviceutveckling markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.