1 (13) 

 

SERVICEPLAN 2021 - 2022  

för Malå kommun 

 

Bild över olika servicetjänster som erbjuds i Malå kommun med gränsande kommuner.  

(PIPOS januari 2021) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fastställd av kommunfullmäktige 2021-06-28, § 44

 

 

 

Serviceplan 

Kommerisell 
service 
Dagligvaror 
Drivmedel 
Betaltjänster 
Ombudstjänste

Servicepunkter 

Offentlig service 
Bibliotek 
Tursistinfo 
Skola 
Äldreboende 
Fritidsgård 

Annan privat 
eller ideell 
service 

TRANSPORT - LOGISTIK 

2 (13) 

 

Serviceplan 

 

Kommersiell serviceplan för Malå kommun 2021 

-

 2022 

 

Förord 

 

Malå kommuns¯Översiktsplan 2030 utgör kommunens övergripande strategiska dokument. 
Den kommersiella serviceplanen för Malå kommun harmoniserar med förslaget till Lokal ut-
vecklingsstrategi för Malå kommun 2030 och insatserna ska samordnas. Kommunen värderar 
möjligheten att kunna bo och verka i landsbygdsområden och i tätorten högt. För att det ska 
vara möjligt även i framtiden så är god tillgänglighet till offentlig och kommersiell service av 
stor betydelse. Detta är den kommersiella serviceplanen för Malå kommun 2020 - 2022. 
 
Kommunen har en nyckelroll i lokala utvecklingsfrågor och ansvarar för en stor del av den 
samhällsservice som finns i kommunen. Kommunen har till uppgift att ta fram planer samt 
ansvara för vård, skola och omsorg. Kommunen ska skapa förutsättningar för landsbygdsut-
veckling och hållbar platsbaserad näringslivsutveckling. Samordning av kommunal service 
samt privat och ideellt serviceutbud är också en mycket viktig uppgift. Enlig Kommunallagen 
(KL) ska kommunerna behandla alla medlemmar lika vid upphandling och det är inte tillåtet 
att gynna enskilda näringsidkare. Däremot får kommunen genomföra åtgärder för att allmänt 
främja näringslivet i kommunen vilket är viktigt. När det gäller upphandling är det av vikt att 
kommunerna i regionen skapar förenklade upphandlingsunderlag som underlättar för små och 
lokala anbudslämnare. Kommunen ska vidare planera varuförsörjningen på ett sådant sätt att 
behovet av statligt stöd till butiker och drivmedelsanläggningar i gles- och landsbygd kan be-
dömas. I Västerbotten utgör serviceplanerna ett viktigt verktyg vid bedömning av stöd. 
 
I den kommersiella serviceplanen för Malå kommun finns kommunens strategiska serviceor-
ter och servicepunkter beskrivna och vilken servicenivå som dessa bör omfatta. 
 
En tillfredsställande service för företag och boende på lands- och glesbygd innebär mindre be-
hov av långa inköpsresor och därmed minskat transportarbete och utsläpp. Samordnade in-
köpsresor kan också begränsa utsläppen. Energikartläggning och besparing i butiker minskar 
kostnader och bidrar till förbättrade överlevnadsförutsättningar samtidigt med miljömässiga 
vinster. Lokal upphandling till skola och omsorg kan bidra till minskade varutransporter lik-
som lösningar med samordnade varutransporter.  
 
Möjligheterna till lokal upphandling kan också förbättra lanthandlarnas ekonomiska lönsam-
het. Ekonomisk hållbarhet för lanthandeln och drivmedelshandeln innebär krav på tillräcklig 
omsättning och lönsamhet. Vid minskande kundunderlag, bristande köptrohet, sjunkande om-
sättning, betydande investeringsbehov och ökande driftkostnad blir det allt svårare att driva en 
funktionell butik. När butiksöverlåtelser aktualiseras finns ofta risk för nedläggning. 
 
I Västerbottens regionala serviceprogram 2014 - 2020 avgränsas servicen till dagligvaror, 
drivmedel, betaltjänster, paket, försändelser och ombud. I Malå kommuns serviceplan har vi 
valt att använda samma avgränsningar gällande serviceutbud. 
 

3 (13) 

 

Innehåll 

1 Inledning ............................................................................................................................................... 4 

2 Mål och syfte ........................................................................................................................................ 5 

2.1 Övergripande mål för Malå kommun ................................................................................................ 5 

2.2 Delmål................................................................................................................................................ 5 

2.3 Syfte och metod ................................................................................................................................ 5 

3 Begrepp ................................................................................................................................................ 7 

3.1 Kommersiell service .......................................................................................................................... 7 

3.2 Offentlig service ................................................................................................................................ 7 

3.2.1 Statlig service ............................................................................................................................ 7 

3.2.2 Regional service ......................................................................................................................... 8 

3.2.3 Kommunal service ..................................................................................................................... 8 

4 Definitioner kring service ..................................................................................................................... 8 

4.1 Strategisk Serviceort .......................................................................................................................... 9 

4.2 Serviceort .......................................................................................................................................... 9 

4.3 Servicepunkt .................................................................................................................................... 10 

5 Åtgärder .............................................................................................................................................. 10 

5.1 Mål 1 - Externa åtgärder ................................................................................................................. 10 

5.1.1 Informera servicegivare om stödmöjligheter till kommersiell service ................................... 10 

5.1.2 Handläggning och stöd för hemsändningsbidrag .................................................................... 10 

5.1.3 Social hållbar mötesplats ........................................................................................................ 10 

5.2 Mål 2- Interna åtgärder .................................................................................................................. 11 

5.2.1 Utveckla en GIS/PIPOS baserad servicekarta för bättre samhällsplanering ........................... 11 

av kommersiell service ..................................................................................................................... 11 

5.2.2 Kommunen ska vid revidering av översiktsplan integrera serviceplanen ............................... 11 

5.2.3 Utveckla samordning av varudistribution ............................................................................... 11 

5.3 Mål 3 - Utveckla serviceorten Adak ................................................................................................. 12 

5.3.1 Inventera behoven av service i serviceorten .......................................................................... 12 

5.3.2 Dialogmöten med servicegivare .............................................................................................. 12 

5.4 Mål 4 - Utveckla servicepunkter i byar som har intresse ............................................................... 12 

5.4.1 Analys av livsvillkor och stöd av lokala servicelösningar ......................................................... 12 

6 Avgränsningar ..................................................................................................................................... 12 

7 Handlingsplan och uppföljning för Malå kommun 2021-2022 .......................................................... 13 

 

4 (13) 

 

1 Inledning 

 
I Malå kommun bor det 3024 personer (december 2020). Över två tredjedelar är bosatta i tät-
orten Malå. För boende på landsbygden är tillgången till service av stor betydelse. Service 
som dagligvaror, drivmedel, betaltjänster, paket, post och ombud är viktiga för alla männi-
skor. Serviceorten fyller också en viktig social funktion som mötesplats för bygdens invånare. 
Orter som mister sin service blir mindre attraktiv för inflyttning. 
 
För att kunna säkerställa att tillväxt även kan ske på landsbygden behövs en plan för både of-
fentlig och kommersiell service. Sådan service är viktig för att skapa attraktiva boendemiljöer 
och nya möjligheter till jobb. Det är också helt avgörande att det finns en bra infrastruktur 
(vägar, bredbandsfiber och mobil uppkoppling) på landsbygden för att servicen ska kunna 
fungera för både boende och företag. 
 
Under senare år har alternativa lösningar med andra leverantörer till drivmedel och livsmedel 
delvis bidragit till att viss handel ändå kan fortgå. En annan viktig faktor som inger hopp är 
utbyggnaden av det mobila telefonnätet och bredbandsfiber i bygderna. Med ny teknik öppnas 
möjligheten att utveckla landsbygden. Detta skapar också möjligheter för landsbygdsbutiker-
na, där den ”digitala lanthandeln” är den vägvisande visionen. Behoven av service ser lika ut 
för staden som för landsbygden, men förutsättningarna skiljer sig åt. Landsbygden präglas av 
glesare strukturer som påverkar det mesta som sker där, inte minst påverkar det tillgänglighe-
ten till service och infrastruktur. Detta är särskilt viktigt i vår del av länet där glesbygd gäller i 
hela kommunen. 
 
Avstånd till service måste dock inte betyda sämre tillgänglighet för medborgaren. Tillgänglig-
heten kan till och med öka trots längre avstånd till service. Vissa medborgare har blivit mer 
rörliga och det ökade pendlandet minskar till exempel problemet med tillgång till service och 
varor nära boendet, i och med att service kan nyttjas innan eller efter arbetsdag. För vissa in-
vånare, som är mindre rörliga, blir dock tillgängligheten försämrad om servicen koncentreras. 
Förändrade köpmönster, e-handel, serviceutbud, demografisk utveckling - det finns många 
omvärldsfaktorer som påverkar både behoven av service men även utbudet av service. Digita-
lisering av tjänster och service underlättar idag för många oavsett var i Sverige en bor men det 
digitala utanförskapet är också ett växande problem. Det är viktigt att samhällsservicen finns 
tillgänglig för alla och att utanförskapet stävjas i denna aspekt av den digitala serviceutveck-
lingen. Att Malå kommun ska verka för att upprätthålla en god servicenivå i hela kommunen. 
Vi ska även arbeta för att läns- och kommungränser inte är ett hinder för tillgång till en god 
service för de som bor och verkar i kommunen.  

 

De regionala serviceprogrammen har tillkommit i avsikt att stödja och stimulera arbetet med 
kommersiell och offentlig service i Sveriges gles- och landsbygd genom samarbete mellan re-
gioner, kommuner och näringsliv. Det övergripande målet för det Regionala serviceprogram-
met i Västerbottens län under genomförandeperioden 2014 - 2020 är att skapa förutsättningar 
för människor och företag att bo och verka i alla delar av länet genom att främja en tillfreds-
ställande servicenivå utifrån realistiska förutsättningar och inom rimliga avstånd. Under 2021 
arbetas det med ett nytt regionalt serviceprogram som kommer ta sin utgångspunkt i Regional 
utvecklingsstrategi (RUS) 2020 - 2030 och de kommunala serviceplanerna. 
 
Service har olika innebörd för olika människor. För vissa kan närheten till en dagligvarubutik 
kännas avgörande, medan andra saknar möjligheten att besöka Arbetsförmedlingens kontor 

5 (13) 

 

regelbundet. Närheten till skola, vård och omsorg på rimliga avstånd prioriteras men även ut-
budet av offentlig service i byn kan få barnfamiljer att flytta dit. Andra är beroende av en fun-
gerande post- och paketdistribution, att kunna lämna dagskassor eller tanka/ladda fordon för 
att kunna starta och driva företag. Toleransnivån för hur långt en har till olika servicefunk-
tioner är olika för olika service och olika människor. Service kopplas till många olika aktörer; 
företag, myndigheter och kommuner, vilket kräver olika sätt att hantera servicefrågorna på.

 

2 Mål och syfte 

 
Serviceutvecklingen i Västerbotten ska främja samverkan mellan aktörer, program och andra 
strategiska förekommande insatser på regional nivå. Initiera samverkan på lokal och regional 
nivå som främjar utveckling av servicepunkter och innovativa lösningar för grundläggande 
service på landsbygden. Serviceprogrammet har till syfte att styra insatser för en god service-
nivå i hela Västerbottens län. Målet är att kvinnor och män, oavsett etnicitet, och geografisk 
bosättning ska ha likvärdig tillgång till dagligvaror och drivmedel. 
 
Programmet ska vara ett styrande dokument i syfte att samla resurser och insatser för att upp-
nå detta mål om en god servicetillgänglighet i länet samt vara vägledande för användandet av 
stöd till kommersiell service. Programmet ska också kunna användas av andra myndigheter, 
organisationer och företag i syfte att samla resurser och insatser för att nå det gemensamma 
målet - en god servicenivå i länet. 
 

2.1 Övergripande mål för Malå kommun 

 
Målsättningen för Malå kommun är att  
 

 

säkerställa tillgång till god service inom rimliga avstånd för alla medborgare i hela kom-
munen. 

 

servicenivån ska bidra till att fler människor kan bo, leva och verka i kommunen. 

 

skapa attraktiva livsmiljöer för plastbaserad hållbar näringslivsutveckling. 

 

fler människor och verksamheter flyttar in och fler besökare attraheras. 

 

2.2 Delmål 

 
Delmålen är att 
 

 

Säkerställa att grundläggande kommersiell service finns i den strategiska serviceorten Malå 
samhälle och serviceorten Adak. 

 

Bibehålla och utveckla Malå och utveckla Adak. 

 

2.3 Syfte och metod 

 
Serviceplanen ska leda till ett ökat engagemang, förståelse och kunskap kring service som en 
del av kommunens arbete med näringslivs- och landsbygdsutveckling. Framgångsrik imple-
mentering förutsätter att resurser finns för bland annat lokal näringslivs- och inflyttarfunktion. 
Det medför bland annat att servicens funktioner konkret vägs in i kommunens långsiktiga och 
strategiska planering. Serviceplanen ska även vara ett verktyg för att öka handlingsberedska-
pen i servicefrågor. 

6 (13) 

 

 
Processen för framtagning av serviceplan 2019 - 2020 skedde genom medborgardialog i byar 
och centralort samt dialog och förankring i Malå kommunorganisation. Serviceplanen ska va-
ra ett levande dokument. Handlingsplan ska ingå för att säkerställa att utveckling sker. Vid re-
videring inför denna plan har utgångpunkt varit uppföljning 2021-01-17 ”Uppföljning servi-
ceplan 2019 - 2020 för Malå kommun” samt det digitala mötet ”Serviceforum Adak 2021-03-
02”. Resultat från genomförd mentimeter under mötet presenteras nedan i två bilder:  
 

 

 

7 (13) 

 

 

 

3 Begrepp 

 
Nedan följer en generell beskrivning av begreppen: 
 
Kommersiell service, offentlig service varav statlig service, regional service och kommunal 
service. 
 

3.1 Kommersiell service 

 
Med kommersiell service avses invånares och verksamheters tillgång till livs- och drivmedel 
men också förbrukningsvaror, apotek, post- och paketärenden, ombud för spel- och systembo-
lag, bank, bredband, mobiltelefoni, vägar och transporter. Planen behandlar inte infrastruktu-
ren vägar, mobiltelefoni och bredband.  
 

3.2 Offentlig service 

 
Offentlig service delas in i statlig, regional och kommunal service. 
 

3.2.1 Statlig service 

 
Den statliga servicen omfattar bland annat tillgång till Polis, Försäkringskassa, Arbetsförmed-
ling och statliga myndigheter och verk, t ex Länsstyrelsen, Tillväxtverket, Skattemyndigheten, 
Pensionsmyndigheten, Jordbruksverket, Naturvårdsverket och Trafikverket. 
 
 
 

8 (13) 

 

3.2.2 Regional service 

 
Region Västerbotten hanterar bland annat näringsliv (regionala stöd), infrastruktur, social väl-
färd, länskultur, kollektivtrafik och regional utveckling.  
 

3.2.3 Kommunal service 

 
I kommunal service ingår tillgång till barnomsorg, förskola/skola, äldreomsorg, bibliotek, be-
redskaps- och räddningstjänst, bostads-, bygg- och fastighetsärenden, planärenden, vatten och 
avlopp, avfall och återvinning, miljö och hälsoskyddsärenden, energiförsörjning, bredband 
samt service till näringsliv, kultur och fritidsverksamhet.

 

4 Definitioner kring service 

 
I planen används begreppen Strategisk Serviceort, Serviceort och Servicepunkt som beskrivs 
här under.  
 
Strategisk Serviceort - centralorten i kommunen med centrala samhällsfunktioner inom ut-
bildning, vård och omsorg, fritid och kultur samt kommersiell service (kommunens huvudort).  
 
Serviceort - den geografiska ort med omgivande landsbygd som utpekats av kommunen som 
särskild strategiskt viktig för tillgången till service. En serviceort erbjuder olika typer av ser-
vice och som samordnas med utgångpunkt att stärka serviceutbudet för de som bor, verkar 
och besöker orten. Orten ska även fungera som en naturlig mötesplats.  
 
Servicepunkt - ett lokalt serviceställe i kommunen som erbjuder ett mindre serviceutbud och 
utgör en viktig social mötesplats för boende, verksamma och besökande. 
 
Exempel för att tydliggöra olika typer av service inom strategisk serviceort och serviceorten. 

Ort 

Kommunal ser-
vice
 

Statlig 
service
 

Infrastruktu-
rell service
 

Kommersi-
ell service
 

Ombuds-
tjänster
 

Övrigt på or-
ten
 

Malå 

Förskola 
Grundskola 
Gymnasiefilial 
Vuxenutbildning 
Lärcentra 
Barnomsorg Äldre-
vård 
Särskilt boende 
Bibliotek 
Räddningstjänst 
Vatten och avlopp 
Renhållning 
Turistinformation 
Näringslivsfunk-
tion 
Integration- och 
inflyttarservice 

 

Polis 
 
 

Bredband (100 
Mbit/s) 
Väg 
Kollektivtrafik 
Elnät 
Mobilnät 

Dagligvaror 
Drivmedel/ 
laddstolpe 
Sällanköps- 
varor 
Bank 
Apotek 
Systembolag 
Obemannad 
dygnetrunt-
öppen butik 

Post och paket-
ombud  
Betaltjänster 
Kontantuttag 
Spelombud 
Busstation 

Skidbacke 
Ishall 
Ridhus 
Fotbollsplan 
Elljusspår 
Skoterleder 
Camping 
Hotell 
Föreningar 
Samfund 
Studieförbund 
(Vuxenskolan 
ABF) 
Folktandvård 
Sjukstuga 
Ambulans 
Gym 
 

9 (13) 

 

 

4.1 Strategisk Serviceort 

 
På en Strategisk Serviceort ska kommunen ansvara för att förutsättningar skapas så att följan-
de kommersiell och offentlig verksamhet och service finns tillgänglig. 
 

 

Livsmedelsbutik/dagligvarubutik 

 

Drivmedel 

 

Annan kommersiell service utifrån lokala förutsättningar t ex apotek, café, frisör, postom-
bud, postutlämning, ATG och systembolag, sällanköpsvaror, matställen 

 

Turistinformation 

 

Övernattningsmöjligheter  

 

Förskola, skola, barnomsorg 

 

Bibliotek/skolbibliotek 

 

Anläggningar, lokaler och spår för idrott och motion hela året för alla oavsett ålder, kön 
och etnicitet 

 

Samlingslokaler för kultur- och föreningsaktiviteter 

 

Omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning 

 

Räddningstjänst, kris och beredskap 

 
Malå samhälle är en strategisk serviceort. Det kan även handla om att samordna kommunens 
verksamhet vid serviceorterna. Vidare kan invånare förvänta sig att kommunen arbetar för 
samordning och samverkan mellan olika aktörer kring hälso- och sjukvård samt tandvård.  
 

4.2 Serviceort 

 

Med Serviceorten Adak avses en dagligvarubutik med varuhemsändning, drivmedelstation, 
infopoint som ska fungera för utökad service på landsbygd främst med fokus på tillgänglighet 
av dagligvaror och drivmedel. Servicen är förlagd till dagligvarubutik och dess geografiska 
närhet där en också samlar annan kommersiell service. På serviceorten ska en kunna få hjälp 
med att utföra tjänster via Internet t ex köp/beställningar (e-handel), betaltjänster, söka infor-
mation etc. Serviceorten ska också vara den naturliga mötesplatsen för byarna runt omkring. I 
Adak i anslutning till dagligvarubutiken finns det tillgång till ett samhällsrum/hälsorum som 
bland annat ska ge utökad service gentemot myndigheter, landsting och sjukvård och som 
även ska fungera som fysisk och digital mötesplats. Utvecklingspotentialen är stor för fram-
tida användningsområden.  
 
I Adak finns även ett utbud av fritidsaktiviteter och ett levande föreningsliv. 
 
Buss avgår vardagar till och från Malå på morgon och kväll. Ett antal olika event ordnas årli-
gen i Adak, allt från filmfestival på Sagabiografen till skidtävlingar och extremsporttävlingen 
Adak adventure med mera. Elljusspår och skoterleder hålls i gång under säsongerna. 
 

Adak 

Boklåda 
Infopoint 
Hemsändnings-
tjänst 
Vatten och avlopp 
 

 

Kollektivtrafik 
Elnät 
Väg 
Bredband (100 
Mbit/s) 
Mobilnät 

Dagligvaror 
Drivmedel-
station 
 

Post och paket-
ombud 

Elljusspår 
Skoterled 
Fotbollsplan 
Föreningar 
Samhällsrum/ 
Hälsorum 

10 (13) 

 

4.3 Servicepunkt 

 
Med servicepunkt avses ett lokalt serviceställe i kommunen som erbjuder ett mindre service-
utbud och utgör en viktig social mötesplats för boende, verksamma och besökande. 
 
Byarna runt omkring serviceorterna kan utöka sin service och definiera sig som en service-
punkt. 

5 Åtgärder 

 
Det är viktigt att Malå kommun arbetar både förebyggande och innovativt för att hitta sam-
ordningslösningar gällande service på landsbygden. Här behövs en kontinuerlig uppdatering 
av landsbygdens behov av service. Vidare att kommunen diskuterar lokala servicelösningar 
med byautvecklingsgrupper och invånare. Genom att identifiera följande åtgärder kan servi-
cen både utvecklas och säkerställas. 
 

5.1 Mål 1 - Externa åtgärder 

 
Säkerställa att nödvändig service finns på serviceorter. 

 

5.1.1 Informera servicegivare om stödmöjligheter till kommersiell service 

 
Den kommersiella serviceplanen ska efter godkännande av kommunstyrelse och kommunfull-
mäktige omgående skickas ut till samtliga servicegivare i kommunen. I samarbete med Re-
gion Västerbotten erbjuds utbildningsinsatser för att bättre möta framtidens utmaningar. 
 
Ansvar för åtgärd: Utvecklings- och arbetsmarknadsenheten 
 

5.1.2 Handläggning och stöd för hemsändningsbidrag 

 
Kommunen arbetar på olika sätt för att uppnå god servicenivå. Ett led i detta arbete är möjlig-
heten till hemsändning av dagligvaror. Syftet med insatsen i Malå kommun är att utveckla 
service för personer bosatta på landsbygden och möjliggöra för personer som på annat sätt 
saknar möjlighet att ta sig till närmaste livsmedelsbutik att bo kvar på landsbygden. Alternativ 
till servicen hemsändning av dagligvaror är servicen organiserade inköpsturer till närliggande 
butik. Regler för hemsändningsbidrag ses regelbundet över av Malå kommun för att tillgodo-
se befintliga behov utifrån rådande förutsättningar.  
 
Ansvar för åtgärd: Utvecklings- och arbetsmarknadsenheten 
 
Finansiering av åtgärd: Kommunstyrelsen och Länsstyrelsen Västerbotten (50/50) 
 

5.1.3 Social hållbar mötesplats 

 
I serviceorter har dagligvarubutiken en central funktion som mötesplats för invånare och be-
sökare. En samverkan mellan Malå kommun och serviceorter/dagligvarubutiken är av stor 
vikt. 
 

 

11 (13) 

 

Exempel på samverkan för en socialt hållbar mötesplats:  

 

a.

 

Information om sevärdheter och turistiska attraktioner - Info Point.  

b.

 

Kommuninformation.  

c.

 

Kommunen verkar för internetuppkoppling för åtkomst av kommunala men även statli-
ga och privata tjänster på nätet för invånare och besökande. 

d.

 

Utveckling av en socialt hållbar mötesplats ”Caféhörnan” och liknande som stärker den 
sociala samvaron på orten eller i byn.  

e.

 

Hemsändningstjänst i serviceort.  

 

 

Butiken tillhandahåller och utvecklar funktionen som mötesplats för invånare och besökare. 
Kommunen säkerställer informationsmaterial samt erbjuder nödvändig utbildning. Butiken 
ska bekosta bland annat internetuppkoppling och gratis tillgång till Wi-Fi, datorstöd för besö-
kare, upplåter plats för caféhörna och tillhandahåller hemsändningstjänst av dagligvaror. 
  
Ansvar för åtgärd: Utvecklings- och arbetsmarknadsenheten 
 
Finansiering av åtgärd: Kommunstyrelsen, max 20 000 kr/serviceort via handlingsplan bygde-
medel 
 

5.2 Mål 2- Interna åtgärder 

 
Säkerställa att nödvändig service finns på serviceorter och lokala servicepunkter i landsbyg-
den. 

 

5.2.1 Utveckla en GIS/PIPOS baserad servicekarta för bättre samhällsplanering av kom-

mersiell service 

 
För att underlätta planering av både kommersiell och offentlig service samt få en tydlig över-
blick över de förutsättningar som gäller för Malå kommun är det önskvärt att utveckla en 
GIS/PIPOS baserad servicekarta. 
 
Ansvar för åtgärd: Miljö- och byggavdelningen 

 

5.2.2 Kommunen ska vid revidering av översiktsplan integrera serviceplanen 

 
Vid revidering av Malå kommuns översiktsplan har servicefrågorna beaktats för ett långsik-
tigt säkerställande av en fungerande kommersiell och offentlig service. 
 
Ansvar för åtgärd: Miljö- och byggavdelningen 
 

5.2.3 Utveckla samordning av varudistribution 

 
Utifrån uppkomna behov arbeta med samordning av varudistributionen mellan de olika aktö-
rerna servicegivare, transportörer, Länsstyrelsen och Malå kommun. 
 
Ansvar för åtgärd: Trafikhandläggare 
 

12 (13) 

 

5.3 Mål 3 - Utveckla serviceorten Adak 

 
Kommunen ska löpande följa upp att förutsättningar för att bevara och utveckla den kommer-
siella servicen på landsbygden och säkerställa att den finns på serviceorten. 
 

5.3.1 Inventera behoven av service i serviceorten 

 
Arbetet med att kartlägga behoven för service på landsbygden för serviceorten sker genom in-
terna dialogmöten mellan berörda avdelningar/enheter i kommunen. 
 
Ansvar för åtgärd: Ledningsgruppen Malå kommun i samarbete med utvecklings- och arbets-
marknadsenheten  
 

5.3.2 Dialogmöten med servicegivare 

 
En kontinuerlig dialog och uppföljning av verksamheterna på berörda serviceorter ska säker-
ställa att utvecklingen inte går åt ”fel” håll. 
 
Ansvar för åtgärd: Utvecklings- och arbetsmarknadsenheten 
 

5.4 Mål 4 - Utveckla servicepunkter i byar som har intresse 

 

5.4.1 Analys av livsvillkor och stöd av lokala servicelösningar 

 
Kommunen ska uppmärksamma förutsättningar för byar, utöver serviceorten Adak, som har 
intresse av att utveckla service på landsbygden. Kommunen ska verka för hållbara livsmiljöer 
att bo, leva och verka i för invånarna på landsbygden. Respektive byaförening kan med för-
del arbeta fram en handlingsplan för utveckling av servicelösningar. 

 

 

 

Ansvar för åtgärd: Utvecklings- och arbetsmarknadsenheten  

6 Avgränsningar 

 
I planen ingår inte detaljbeskrivning av all offentlig service och verksamheter som är ålagda 
kommunen via lagstiftning. Malå kommun har flera andra dokument som påverkar och be-
handlar service, t ex Översiktsplan, Fördjupad översiktsplan, Lokal utvecklingsstrategi, Integ-
rationsstrategi, Bredbandstrategi, VA-plan. Översiktsplanen är det övergripande dokumentet 
för Malå kommun under vilket bland annat den kommunala serviceplanen ingår.  
 

 

13 (13) 

 

7 Handlingsplan och uppföljning för Malå kommun 2021 - 2022 

 

  

Handlingsplan  

Ansvarig  

Uppföljning  

1  
  

Ge kommunalt stöd till kommersiell servi-
ce genom hemsändningsbidrag. (mål 1)  
 
Dialogmöten och informationsspridning till 
servicegivare om möjlighet till bidrag inom 
området kommersiell service. (mål 1 och 3)  
 
Bidra till utveckling av socialt hållbar mö-
tesplats, på utpekad serviceort. (mål 3) 

 

Utvecklings- och arbets-
marknadsenheten 

Årligen i februari  

2  

Behålla servicetillgängligheten genom fort-
satt satsning på kollektivtrafik över hela 
kommunen och samordnad varudistribution 
vid behov. (mål 2)  

Administrativa enheten  Vid revidering 

kollektivtrafikplan  

3 

Inkludera landsbygdsservice i form av 
kommersiell service i kommunens planer 
och program. (mål 2)  

Respektive avdelning  
 

Löpande  

4  

De möjligheter som upphandlingspolicyn 
ger för inköp från mindre leverantörer och 
butiker ska tillämpas. (ref Förord, exempel 
skafferiavtal)  

Administrativa enheten 
Respektive avdelning  
 

Vid upphandling  

5  

Avdelningarna verkar för att skapa kontakt-
ytor som ger ökad insikt i levnadsvillkor på 
landsbygden och i varandras verksamheter i 
avseende att samordna kommunens arbete 
med service på landsbygden. (mål 4)  

Respektive avdelning  
 

Löpande  

6  

Tillhandahålla samhällsinformation till in-
vånare och besökarna på serviceorterna. 
(mål 3)  
 
Dialog för att identifiera och vara uppdate-
rad om behoven av service på landsbyg-
den (mål 3)  

Respektive avdelning  
 
 
 
Utvecklings- och arbets-
marknadsenheten  

Årligen/löpande  

7  

Stödja initiativ för att hitta nya lösningar 
för service och utveckling av orterna på 
landsbygden. (mål 4)  

Respektive avdelning  
Utvecklings- och arbets-
marknadsenheten  
 

Löpande arbete  

 

En viktig del av serviceplanarbetet kommer att bestå av implementering och att årligen följa 
upp och analysera hur kommunen utvecklas med hjälp av handlingsplanen, vilket också utgör 
grunden för serviceplanens utvärdering. Denna insats finansieras via bygdemedel. Se hand-
lingsplan bygdemedel 2021. Uppföljning av handlingsplan sker varje år.