1 (13)
SERVICEPLAN 2021 - 2022
för Malå kommun
Bild över olika servicetjänster som erbjuds i Malå kommun med gränsande kommuner.
(PIPOS januari 2021)
Fastställd av kommunfullmäktige 2021-06-28, § 44
Serviceplan
Kommerisell
service
Dagligvaror
Drivmedel
Betaltjänster
Ombudstjänste
r
Servicepunkter
Offentlig service
Bibliotek
Tursistinfo
Skola
Äldreboende
Fritidsgård
Annan privat
eller ideell
service
TRANSPORT - LOGISTIK
2 (13)
Serviceplan
Kommersiell serviceplan för Malå kommun 2021
-
2022
Förord
Malå kommuns¯Översiktsplan 2030 utgör kommunens övergripande strategiska dokument.
Den kommersiella serviceplanen för Malå kommun harmoniserar med förslaget till Lokal ut-
vecklingsstrategi för Malå kommun 2030 och insatserna ska samordnas. Kommunen värderar
möjligheten att kunna bo och verka i landsbygdsområden och i tätorten högt. För att det ska
vara möjligt även i framtiden så är god tillgänglighet till offentlig och kommersiell service av
stor betydelse. Detta är den kommersiella serviceplanen för Malå kommun 2020 - 2022.
Kommunen har en nyckelroll i lokala utvecklingsfrågor och ansvarar för en stor del av den
samhällsservice som finns i kommunen. Kommunen har till uppgift att ta fram planer samt
ansvara för vård, skola och omsorg. Kommunen ska skapa förutsättningar för landsbygdsut-
veckling och hållbar platsbaserad näringslivsutveckling. Samordning av kommunal service
samt privat och ideellt serviceutbud är också en mycket viktig uppgift. Enlig Kommunallagen
(KL) ska kommunerna behandla alla medlemmar lika vid upphandling och det är inte tillåtet
att gynna enskilda näringsidkare. Däremot får kommunen genomföra åtgärder för att allmänt
främja näringslivet i kommunen vilket är viktigt. När det gäller upphandling är det av vikt att
kommunerna i regionen skapar förenklade upphandlingsunderlag som underlättar för små och
lokala anbudslämnare. Kommunen ska vidare planera varuförsörjningen på ett sådant sätt att
behovet av statligt stöd till butiker och drivmedelsanläggningar i gles- och landsbygd kan be-
dömas. I Västerbotten utgör serviceplanerna ett viktigt verktyg vid bedömning av stöd.
I den kommersiella serviceplanen för Malå kommun finns kommunens strategiska serviceor-
ter och servicepunkter beskrivna och vilken servicenivå som dessa bör omfatta.
En tillfredsställande service för företag och boende på lands- och glesbygd innebär mindre be-
hov av långa inköpsresor och därmed minskat transportarbete och utsläpp. Samordnade in-
köpsresor kan också begränsa utsläppen. Energikartläggning och besparing i butiker minskar
kostnader och bidrar till förbättrade överlevnadsförutsättningar samtidigt med miljömässiga
vinster. Lokal upphandling till skola och omsorg kan bidra till minskade varutransporter lik-
som lösningar med samordnade varutransporter.
Möjligheterna till lokal upphandling kan också förbättra lanthandlarnas ekonomiska lönsam-
het. Ekonomisk hållbarhet för lanthandeln och drivmedelshandeln innebär krav på tillräcklig
omsättning och lönsamhet. Vid minskande kundunderlag, bristande köptrohet, sjunkande om-
sättning, betydande investeringsbehov och ökande driftkostnad blir det allt svårare att driva en
funktionell butik. När butiksöverlåtelser aktualiseras finns ofta risk för nedläggning.
I Västerbottens regionala serviceprogram 2014 - 2020 avgränsas servicen till dagligvaror,
drivmedel, betaltjänster, paket, försändelser och ombud. I Malå kommuns serviceplan har vi
valt att använda samma avgränsningar gällande serviceutbud.
3 (13)
Innehåll
4 (13)
1 Inledning
I Malå kommun bor det 3024 personer (december 2020). Över två tredjedelar är bosatta i tät-
orten Malå. För boende på landsbygden är tillgången till service av stor betydelse. Service
som dagligvaror, drivmedel, betaltjänster, paket, post och ombud är viktiga för alla männi-
skor. Serviceorten fyller också en viktig social funktion som mötesplats för bygdens invånare.
Orter som mister sin service blir mindre attraktiv för inflyttning.
För att kunna säkerställa att tillväxt även kan ske på landsbygden behövs en plan för både of-
fentlig och kommersiell service. Sådan service är viktig för att skapa attraktiva boendemiljöer
och nya möjligheter till jobb. Det är också helt avgörande att det finns en bra infrastruktur
(vägar, bredbandsfiber och mobil uppkoppling) på landsbygden för att servicen ska kunna
fungera för både boende och företag.
Under senare år har alternativa lösningar med andra leverantörer till drivmedel och livsmedel
delvis bidragit till att viss handel ändå kan fortgå. En annan viktig faktor som inger hopp är
utbyggnaden av det mobila telefonnätet och bredbandsfiber i bygderna. Med ny teknik öppnas
möjligheten att utveckla landsbygden. Detta skapar också möjligheter för landsbygdsbutiker-
na, där den ”digitala lanthandeln” är den vägvisande visionen. Behoven av service ser lika ut
för staden som för landsbygden, men förutsättningarna skiljer sig åt. Landsbygden präglas av
glesare strukturer som påverkar det mesta som sker där, inte minst påverkar det tillgänglighe-
ten till service och infrastruktur. Detta är särskilt viktigt i vår del av länet där glesbygd gäller i
hela kommunen.
Avstånd till service måste dock inte betyda sämre tillgänglighet för medborgaren. Tillgänglig-
heten kan till och med öka trots längre avstånd till service. Vissa medborgare har blivit mer
rörliga och det ökade pendlandet minskar till exempel problemet med tillgång till service och
varor nära boendet, i och med att service kan nyttjas innan eller efter arbetsdag. För vissa in-
vånare, som är mindre rörliga, blir dock tillgängligheten försämrad om servicen koncentreras.
Förändrade köpmönster, e-handel, serviceutbud, demografisk utveckling - det finns många
omvärldsfaktorer som påverkar både behoven av service men även utbudet av service. Digita-
lisering av tjänster och service underlättar idag för många oavsett var i Sverige en bor men det
digitala utanförskapet är också ett växande problem. Det är viktigt att samhällsservicen finns
tillgänglig för alla och att utanförskapet stävjas i denna aspekt av den digitala serviceutveck-
lingen. Att Malå kommun ska verka för att upprätthålla en god servicenivå i hela kommunen.
Vi ska även arbeta för att läns- och kommungränser inte är ett hinder för tillgång till en god
service för de som bor och verkar i kommunen.
De regionala serviceprogrammen har tillkommit i avsikt att stödja och stimulera arbetet med
kommersiell och offentlig service i Sveriges gles- och landsbygd genom samarbete mellan re-
gioner, kommuner och näringsliv. Det övergripande målet för det Regionala serviceprogram-
met i Västerbottens län under genomförandeperioden 2014 - 2020 är att skapa förutsättningar
för människor och företag att bo och verka i alla delar av länet genom att främja en tillfreds-
ställande servicenivå utifrån realistiska förutsättningar och inom rimliga avstånd. Under 2021
arbetas det med ett nytt regionalt serviceprogram som kommer ta sin utgångspunkt i Regional
utvecklingsstrategi (RUS) 2020 - 2030 och de kommunala serviceplanerna.
Service har olika innebörd för olika människor. För vissa kan närheten till en dagligvarubutik
kännas avgörande, medan andra saknar möjligheten att besöka Arbetsförmedlingens kontor
5 (13)
regelbundet. Närheten till skola, vård och omsorg på rimliga avstånd prioriteras men även ut-
budet av offentlig service i byn kan få barnfamiljer att flytta dit. Andra är beroende av en fun-
gerande post- och paketdistribution, att kunna lämna dagskassor eller tanka/ladda fordon för
att kunna starta och driva företag. Toleransnivån för hur långt en har till olika servicefunk-
tioner är olika för olika service och olika människor. Service kopplas till många olika aktörer;
företag, myndigheter och kommuner, vilket kräver olika sätt att hantera servicefrågorna på.
2 Mål och syfte
Serviceutvecklingen i Västerbotten ska främja samverkan mellan aktörer, program och andra
strategiska förekommande insatser på regional nivå. Initiera samverkan på lokal och regional
nivå som främjar utveckling av servicepunkter och innovativa lösningar för grundläggande
service på landsbygden. Serviceprogrammet har till syfte att styra insatser för en god service-
nivå i hela Västerbottens län. Målet är att kvinnor och män, oavsett etnicitet, och geografisk
bosättning ska ha likvärdig tillgång till dagligvaror och drivmedel.
Programmet ska vara ett styrande dokument i syfte att samla resurser och insatser för att upp-
nå detta mål om en god servicetillgänglighet i länet samt vara vägledande för användandet av
stöd till kommersiell service. Programmet ska också kunna användas av andra myndigheter,
organisationer och företag i syfte att samla resurser och insatser för att nå det gemensamma
målet - en god servicenivå i länet.
2.1 Övergripande mål för Malå kommun
Målsättningen för Malå kommun är att
säkerställa tillgång till god service inom rimliga avstånd för alla medborgare i hela kom-
munen.
servicenivån ska bidra till att fler människor kan bo, leva och verka i kommunen.
skapa attraktiva livsmiljöer för plastbaserad hållbar näringslivsutveckling.
fler människor och verksamheter flyttar in och fler besökare attraheras.
2.2 Delmål
Delmålen är att
Säkerställa att grundläggande kommersiell service finns i den strategiska serviceorten Malå
samhälle och serviceorten Adak.
Bibehålla och utveckla Malå och utveckla Adak.
2.3 Syfte och metod
Serviceplanen ska leda till ett ökat engagemang, förståelse och kunskap kring service som en
del av kommunens arbete med näringslivs- och landsbygdsutveckling. Framgångsrik imple-
mentering förutsätter att resurser finns för bland annat lokal näringslivs- och inflyttarfunktion.
Det medför bland annat att servicens funktioner konkret vägs in i kommunens långsiktiga och
strategiska planering. Serviceplanen ska även vara ett verktyg för att öka handlingsberedska-
pen i servicefrågor.
6 (13)
Processen för framtagning av serviceplan 2019 - 2020 skedde genom medborgardialog i byar
och centralort samt dialog och förankring i Malå kommunorganisation. Serviceplanen ska va-
ra ett levande dokument. Handlingsplan ska ingå för att säkerställa att utveckling sker. Vid re-
videring inför denna plan har utgångpunkt varit uppföljning 2021-01-17 ”Uppföljning servi-
ceplan 2019 - 2020 för Malå kommun” samt det digitala mötet ”Serviceforum Adak 2021-03-
02”. Resultat från genomförd mentimeter under mötet presenteras nedan i två bilder:
7 (13)
3 Begrepp
Nedan följer en generell beskrivning av begreppen:
Kommersiell service, offentlig service varav statlig service, regional service och kommunal
service.
3.1 Kommersiell service
Med kommersiell service avses invånares och verksamheters tillgång till livs- och drivmedel
men också förbrukningsvaror, apotek, post- och paketärenden, ombud för spel- och systembo-
lag, bank, bredband, mobiltelefoni, vägar och transporter. Planen behandlar inte infrastruktu-
ren vägar, mobiltelefoni och bredband.
3.2 Offentlig service
Offentlig service delas in i statlig, regional och kommunal service.
3.2.1 Statlig service
Den statliga servicen omfattar bland annat tillgång till Polis, Försäkringskassa, Arbetsförmed-
ling och statliga myndigheter och verk, t ex Länsstyrelsen, Tillväxtverket, Skattemyndigheten,
Pensionsmyndigheten, Jordbruksverket, Naturvårdsverket och Trafikverket.
8 (13)
3.2.2 Regional service
Region Västerbotten hanterar bland annat näringsliv (regionala stöd), infrastruktur, social väl-
färd, länskultur, kollektivtrafik och regional utveckling.
3.2.3 Kommunal service
I kommunal service ingår tillgång till barnomsorg, förskola/skola, äldreomsorg, bibliotek, be-
redskaps- och räddningstjänst, bostads-, bygg- och fastighetsärenden, planärenden, vatten och
avlopp, avfall och återvinning, miljö och hälsoskyddsärenden, energiförsörjning, bredband
samt service till näringsliv, kultur och fritidsverksamhet.
4 Definitioner kring service
I planen används begreppen Strategisk Serviceort, Serviceort och Servicepunkt som beskrivs
här under.
Strategisk Serviceort - centralorten i kommunen med centrala samhällsfunktioner inom ut-
bildning, vård och omsorg, fritid och kultur samt kommersiell service (kommunens huvudort).
Serviceort - den geografiska ort med omgivande landsbygd som utpekats av kommunen som
särskild strategiskt viktig för tillgången till service. En serviceort erbjuder olika typer av ser-
vice och som samordnas med utgångpunkt att stärka serviceutbudet för de som bor, verkar
och besöker orten. Orten ska även fungera som en naturlig mötesplats.
Servicepunkt - ett lokalt serviceställe i kommunen som erbjuder ett mindre serviceutbud och
utgör en viktig social mötesplats för boende, verksamma och besökande.
Exempel för att tydliggöra olika typer av service inom strategisk serviceort och serviceorten.
Ort
Kommunal ser-
vice
Statlig
service
Infrastruktu-
rell service
Kommersi-
ell service
Ombuds-
tjänster
Övrigt på or-
ten
Malå
Förskola
Grundskola
Gymnasiefilial
Vuxenutbildning
Lärcentra
Barnomsorg Äldre-
vård
Särskilt boende
Bibliotek
Räddningstjänst
Vatten och avlopp
Renhållning
Turistinformation
Näringslivsfunk-
tion
Integration- och
inflyttarservice
Polis
Bredband (100
Mbit/s)
Väg
Kollektivtrafik
Elnät
Mobilnät
Dagligvaror
Drivmedel/
laddstolpe
Sällanköps-
varor
Bank
Apotek
Systembolag
Obemannad
dygnetrunt-
öppen butik
Post och paket-
ombud
Betaltjänster
Kontantuttag
Spelombud
Busstation
Skidbacke
Ishall
Ridhus
Fotbollsplan
Elljusspår
Skoterleder
Camping
Hotell
Föreningar
Samfund
Studieförbund
(Vuxenskolan
ABF)
Folktandvård
Sjukstuga
Ambulans
Gym
9 (13)
4.1 Strategisk Serviceort
På en Strategisk Serviceort ska kommunen ansvara för att förutsättningar skapas så att följan-
de kommersiell och offentlig verksamhet och service finns tillgänglig.
Livsmedelsbutik/dagligvarubutik
Drivmedel
Annan kommersiell service utifrån lokala förutsättningar t ex apotek, café, frisör, postom-
bud, postutlämning, ATG och systembolag, sällanköpsvaror, matställen
Turistinformation
Övernattningsmöjligheter
Förskola, skola, barnomsorg
Bibliotek/skolbibliotek
Anläggningar, lokaler och spår för idrott och motion hela året för alla oavsett ålder, kön
och etnicitet
Samlingslokaler för kultur- och föreningsaktiviteter
Omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning
Räddningstjänst, kris och beredskap
Malå samhälle är en strategisk serviceort. Det kan även handla om att samordna kommunens
verksamhet vid serviceorterna. Vidare kan invånare förvänta sig att kommunen arbetar för
samordning och samverkan mellan olika aktörer kring hälso- och sjukvård samt tandvård.
4.2 Serviceort
Med Serviceorten Adak avses en dagligvarubutik med varuhemsändning, drivmedelstation,
infopoint som ska fungera för utökad service på landsbygd främst med fokus på tillgänglighet
av dagligvaror och drivmedel. Servicen är förlagd till dagligvarubutik och dess geografiska
närhet där en också samlar annan kommersiell service. På serviceorten ska en kunna få hjälp
med att utföra tjänster via Internet t ex köp/beställningar (e-handel), betaltjänster, söka infor-
mation etc. Serviceorten ska också vara den naturliga mötesplatsen för byarna runt omkring. I
Adak i anslutning till dagligvarubutiken finns det tillgång till ett samhällsrum/hälsorum som
bland annat ska ge utökad service gentemot myndigheter, landsting och sjukvård och som
även ska fungera som fysisk och digital mötesplats. Utvecklingspotentialen är stor för fram-
tida användningsområden.
I Adak finns även ett utbud av fritidsaktiviteter och ett levande föreningsliv.
Buss avgår vardagar till och från Malå på morgon och kväll. Ett antal olika event ordnas årli-
gen i Adak, allt från filmfestival på Sagabiografen till skidtävlingar och extremsporttävlingen
Adak adventure med mera. Elljusspår och skoterleder hålls i gång under säsongerna.
Adak
Boklåda
Infopoint
Hemsändnings-
tjänst
Vatten och avlopp
Kollektivtrafik
Elnät
Väg
Bredband (100
Mbit/s)
Mobilnät
Dagligvaror
Drivmedel-
station
Post och paket-
ombud
Elljusspår
Skoterled
Fotbollsplan
Föreningar
Samhällsrum/
Hälsorum
10 (13)
4.3 Servicepunkt
Med servicepunkt avses ett lokalt serviceställe i kommunen som erbjuder ett mindre service-
utbud och utgör en viktig social mötesplats för boende, verksamma och besökande.
Byarna runt omkring serviceorterna kan utöka sin service och definiera sig som en service-
punkt.
5 Åtgärder
Det är viktigt att Malå kommun arbetar både förebyggande och innovativt för att hitta sam-
ordningslösningar gällande service på landsbygden. Här behövs en kontinuerlig uppdatering
av landsbygdens behov av service. Vidare att kommunen diskuterar lokala servicelösningar
med byautvecklingsgrupper och invånare. Genom att identifiera följande åtgärder kan servi-
cen både utvecklas och säkerställas.
5.1 Mål 1 - Externa åtgärder
Säkerställa att nödvändig service finns på serviceorter.
5.1.1 Informera servicegivare om stödmöjligheter till kommersiell service
Den kommersiella serviceplanen ska efter godkännande av kommunstyrelse och kommunfull-
mäktige omgående skickas ut till samtliga servicegivare i kommunen. I samarbete med Re-
gion Västerbotten erbjuds utbildningsinsatser för att bättre möta framtidens utmaningar.
Ansvar för åtgärd: Utvecklings- och arbetsmarknadsenheten
5.1.2 Handläggning och stöd för hemsändningsbidrag
Kommunen arbetar på olika sätt för att uppnå god servicenivå. Ett led i detta arbete är möjlig-
heten till hemsändning av dagligvaror. Syftet med insatsen i Malå kommun är att utveckla
service för personer bosatta på landsbygden och möjliggöra för personer som på annat sätt
saknar möjlighet att ta sig till närmaste livsmedelsbutik att bo kvar på landsbygden. Alternativ
till servicen hemsändning av dagligvaror är servicen organiserade inköpsturer till närliggande
butik. Regler för hemsändningsbidrag ses regelbundet över av Malå kommun för att tillgodo-
se befintliga behov utifrån rådande förutsättningar.
Ansvar för åtgärd: Utvecklings- och arbetsmarknadsenheten
Finansiering av åtgärd: Kommunstyrelsen och Länsstyrelsen Västerbotten (50/50)
5.1.3 Social hållbar mötesplats
I serviceorter har dagligvarubutiken en central funktion som mötesplats för invånare och be-
sökare. En samverkan mellan Malå kommun och serviceorter/dagligvarubutiken är av stor
vikt.
11 (13)
Exempel på samverkan för en socialt hållbar mötesplats:
a.
Information om sevärdheter och turistiska attraktioner - Info Point.
b.
Kommuninformation.
c.
Kommunen verkar för internetuppkoppling för åtkomst av kommunala men även statli-
ga och privata tjänster på nätet för invånare och besökande.
d.
Utveckling av en socialt hållbar mötesplats ”Caféhörnan” och liknande som stärker den
sociala samvaron på orten eller i byn.
e.
Hemsändningstjänst i serviceort.
Butiken tillhandahåller och utvecklar funktionen som mötesplats för invånare och besökare.
Kommunen säkerställer informationsmaterial samt erbjuder nödvändig utbildning. Butiken
ska bekosta bland annat internetuppkoppling och gratis tillgång till Wi-Fi, datorstöd för besö-
kare, upplåter plats för caféhörna och tillhandahåller hemsändningstjänst av dagligvaror.
Ansvar för åtgärd: Utvecklings- och arbetsmarknadsenheten
Finansiering av åtgärd: Kommunstyrelsen, max 20 000 kr/serviceort via handlingsplan bygde-
medel
5.2 Mål 2- Interna åtgärder
Säkerställa att nödvändig service finns på serviceorter och lokala servicepunkter i landsbyg-
den.
5.2.1 Utveckla en GIS/PIPOS baserad servicekarta för bättre samhällsplanering av kom-
mersiell service
För att underlätta planering av både kommersiell och offentlig service samt få en tydlig över-
blick över de förutsättningar som gäller för Malå kommun är det önskvärt att utveckla en
GIS/PIPOS baserad servicekarta.
Ansvar för åtgärd: Miljö- och byggavdelningen
5.2.2 Kommunen ska vid revidering av översiktsplan integrera serviceplanen
Vid revidering av Malå kommuns översiktsplan har servicefrågorna beaktats för ett långsik-
tigt säkerställande av en fungerande kommersiell och offentlig service.
Ansvar för åtgärd: Miljö- och byggavdelningen
5.2.3 Utveckla samordning av varudistribution
Utifrån uppkomna behov arbeta med samordning av varudistributionen mellan de olika aktö-
rerna servicegivare, transportörer, Länsstyrelsen och Malå kommun.
Ansvar för åtgärd: Trafikhandläggare
12 (13)
5.3 Mål 3 - Utveckla serviceorten Adak
Kommunen ska löpande följa upp att förutsättningar för att bevara och utveckla den kommer-
siella servicen på landsbygden och säkerställa att den finns på serviceorten.
5.3.1 Inventera behoven av service i serviceorten
Arbetet med att kartlägga behoven för service på landsbygden för serviceorten sker genom in-
terna dialogmöten mellan berörda avdelningar/enheter i kommunen.
Ansvar för åtgärd: Ledningsgruppen Malå kommun i samarbete med utvecklings- och arbets-
marknadsenheten
5.3.2 Dialogmöten med servicegivare
En kontinuerlig dialog och uppföljning av verksamheterna på berörda serviceorter ska säker-
ställa att utvecklingen inte går åt ”fel” håll.
Ansvar för åtgärd: Utvecklings- och arbetsmarknadsenheten
5.4 Mål 4 - Utveckla servicepunkter i byar som har intresse
5.4.1 Analys av livsvillkor och stöd av lokala servicelösningar
Kommunen ska uppmärksamma förutsättningar för byar, utöver serviceorten Adak, som har
intresse av att utveckla service på landsbygden. Kommunen ska verka för hållbara livsmiljöer
att bo, leva och verka i för invånarna på landsbygden. Respektive byaförening kan med för-
del arbeta fram en handlingsplan för utveckling av servicelösningar.
Ansvar för åtgärd: Utvecklings- och arbetsmarknadsenheten
6 Avgränsningar
I planen ingår inte detaljbeskrivning av all offentlig service och verksamheter som är ålagda
kommunen via lagstiftning. Malå kommun har flera andra dokument som påverkar och be-
handlar service, t ex Översiktsplan, Fördjupad översiktsplan, Lokal utvecklingsstrategi, Integ-
rationsstrategi, Bredbandstrategi, VA-plan. Översiktsplanen är det övergripande dokumentet
för Malå kommun under vilket bland annat den kommunala serviceplanen ingår.
13 (13)
7 Handlingsplan och uppföljning för Malå kommun 2021 - 2022
Handlingsplan
Ansvarig
Uppföljning
1
Ge kommunalt stöd till kommersiell servi-
ce genom hemsändningsbidrag. (mål 1)
Dialogmöten och informationsspridning till
servicegivare om möjlighet till bidrag inom
området kommersiell service. (mål 1 och 3)
Bidra till utveckling av socialt hållbar mö-
tesplats, på utpekad serviceort. (mål 3)
Utvecklings- och arbets-
marknadsenheten
Årligen i februari
2
Behålla servicetillgängligheten genom fort-
satt satsning på kollektivtrafik över hela
kommunen och samordnad varudistribution
vid behov. (mål 2)
Administrativa enheten Vid revidering
kollektivtrafikplan
3
Inkludera landsbygdsservice i form av
kommersiell service i kommunens planer
och program. (mål 2)
Respektive avdelning
Löpande
4
De möjligheter som upphandlingspolicyn
ger för inköp från mindre leverantörer och
butiker ska tillämpas. (ref Förord, exempel
skafferiavtal)
Administrativa enheten
Respektive avdelning
Vid upphandling
5
Avdelningarna verkar för att skapa kontakt-
ytor som ger ökad insikt i levnadsvillkor på
landsbygden och i varandras verksamheter i
avseende att samordna kommunens arbete
med service på landsbygden. (mål 4)
Respektive avdelning
Löpande
6
Tillhandahålla samhällsinformation till in-
vånare och besökarna på serviceorterna.
(mål 3)
Dialog för att identifiera och vara uppdate-
rad om behoven av service på landsbyg-
den (mål 3)
Respektive avdelning
Utvecklings- och arbets-
marknadsenheten
Årligen/löpande
7
Stödja initiativ för att hitta nya lösningar
för service och utveckling av orterna på
landsbygden. (mål 4)
Respektive avdelning
Utvecklings- och arbets-
marknadsenheten
Löpande arbete
En viktig del av serviceplanarbetet kommer att bestå av implementering och att årligen följa
upp och analysera hur kommunen utvecklas med hjälp av handlingsplanen, vilket också utgör
grunden för serviceplanens utvärdering. Denna insats finansieras via bygdemedel. Se hand-
lingsplan bygdemedel 2021. Uppföljning av handlingsplan sker varje år.
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Mal%C3%A5.pdf
5 ord som matchar Regional serviceutveckling markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.