2020-06-05
HJÄLPMEDEL VÄSTERBOTTEN
Användarmanual webSesam
Användarmanual webSesam
2020-06-05
beställa reparation, anpassning och specialanpassning ....................................... 26
när du vill skapa arbetsorder kopplad till ett redan levererat hjälpmedel . 26
2020-06-05
Användarmanual webSesam
Sid 1(35)
2020-06-05
Om webSesam
Beställning
Det är viktigt att din beställning är komplett. Till din hjälp finns beställningsunderlag, på vår
hemsida, med de artikelnummer du ska ange vid beställning. Standardutförande för respektive
huvudhjälpmedel framgår. Även tillbehör ska läggas som orderrader.
I vissa fall ska även andra underlag skickas in för att komplettera ordern. Underlagen skickas
in via e-post: hmv.kundtjanst@regionvasterbotten.se eller Fax nr: 090-13 26 93.
Leverans
Leveransdatum som visar i webSesam är den dag då hjälpmedlet beräknas skickas från
Hjälpmedel Västerbottens huvudlager.
Brådskande leverans
Har du behov att få hjälpmedel snabbare levererat, kontakta kundtjänst, tfn 090-785 93 65.
Artiklar
När du söker artiklar visas de som ingår i sortiment Du kan även söka på artiklar utanför
sortiment, se avsnitt ”Sök artikel utanför sortiment och andra alternativ”. Kontakta
hjälpmedelskonsulent för rådgivning och beställning av artiklar utanför sortiment.
Övrigt
•
Personnummer anges med sekelsiffra, dvs 12 siffror
•
Det finns en grundkoppling mellan kund och betalare. Annan betalare behöver du
endast ange om den avviker från ditt kundid. I webSesam finns länk till en förteckning
över vilken betalarid som gäller för respektive kundid.
1
Listan finns även på vår
hemsida.
•
Leverans görs normalt till vårdenhet.
1
Kundid och betalarid är en femsiffrig kod.
Användarmanual webSesam
Sid 2(35)
2020-06-05
Användarstöd
Behöver du hjälp eller har frågor/synpunkter på Sesam kontaktas kundtjänst
E-post
hmv.kundtjanst@regionvasterbotten.se
Telefon
090-785 93 65
Behörighet - ansvar
Verksamhetschef eller motsvarande har ansvar för att bestämma vem som ska kunna beställa
i webSesam. Blankett för behörighetsansökan finns på Hjälpmedel Västerbottens hemsida.
För Region-anställda används webfasit för behörighetsansökan.
När din behörighet är klar får du inloggningsuppgifterna via e-post.
När du varit inaktiv i 6 månader inaktiveras du i sesam och ny ansökan behövs.
Som användare har du ett ansvar att skydda din behörighet. Därför ska du inte låna ut ditt
användarnamn och lösenord.
I Sesam hanteras bl.a. personuppgifter. Logga ut från Sesam när du lämnar datorn.
Allt som registreras i Sesam av respektive användare loggas.
Inloggning
Länk till webSesam finns på Hjälpmedel Västerbottens hemsida,
www.regionvasterbotten.se/hjalpmedel
Observera att det är olika inloggningsvägar för förskrivare inom kommun respektive
landsting.
Så här ser inloggningsbilden ut
Om du inte får något e-postmeddelande, kontakta
kundtjänst.
Logga in med ditt användarnamn och lösenord.
Första gången du loggar in får du ett
standardlösen som du sedan byter till ett eget,
minst 7 tecken - bokstäver och siffror blandat.
Har du glömt ditt lösenord klickar du på länken.
Lösenordet sänds då till din e-postadress
Användarmanual webSesam
Sid 3(35)
2020-06-05
Startsida
1.
Längst upp finns information om vem som är inloggad. Kom ihåg att inloggningen är
personlig och att du ska logga ut när du är klar med ditt arbete.
Här finns också några funktioner som även visas i andra bilder
•
Skriv ut
Du kan skriva ut den information som finns på skärmen
•
Hjälp
Hjälpfil för den sida eller funktion du befinner dig i
•
Avsluta
Logga ut från webSesam
•
Manualer
Länk till användarmanual, manual för e-faktura, BMB m.m.
2.
Meddelanden från Hjälpmedel Västerbotten
Här hittar du allmän information, t ex nyheter, meddelanden om planerade avbrott samt
kontaktvägar för att få hjälp.
Länk visas om du har öppna varukorgsbeställningar (NUS-förrådet och förråd Lycksele
lasarett).
3.
Personligt meddelande till dig om t ex förändrat leveransdatum på kundorder, avslutade
arbetsordar mm. Meddelanden visas efter ankomstdatum, visas ett kuvert har du inte läst
meddelandet. För att läsa meddelandet Klicka du på ”datumlänken”, klicka sedan på
ordernumret för att se detaljer. Här kan du ta bort specifikt meddelande.
4.
Till höger finns menyn där du kan välja olika funktioner
1
2
3
4
Användarmanual webSesam
Sid 4(35)
2020-06-05
Meny Hjälpmedel
Alla hjälpmedel som en patient/vårdenhet har eller har haft visas i denna bild.
1.
Välj om mottagaren är en patient eller vårdenhet genom att klicka på nedåtpilen och välj
patient eller vårdenhet.
Patienten: ange personnummer med 12 siffror, utan bindestreck
Vårdenhet: ange kod med 5 siffror
Vill du bara se de hjälpmedel som är individmärkta markerar du i rutan för
”Endast I-märkta”
Klicka sedan på SÖK för att se vilka hjälpmedel mottagaren har.
Länk med mottagarens namn:
Klicka på länken och du kan uppdatera mottagarens telefonnummer, portkod eller
instruktioner. Det du angett sparas och visas på alla order du registrerar
2.
Länkar till olika funktioner, t ex Beställ, BMB, beroende på vad du ska göra.
3.
Lista med uppgift om hjälpmedel som är levererade eller beställda till angiven mottagare.
Bl a visa artikelnummer, artikelbenämning, ev individnummer, orderdatum, antal,
leveransdatum och levererat antal.
Mer information finns i avsnittet Meny Hjälpmedel - övriga funktioner.
2
2
1
3
Användarmanual webSesam
Sid 5(35)
2020-06-05
Beställa hjälpmedel
Gå till menyn Hjälpmedel
Sök fram uppgifterna enligt anvisningarna på föregående sida.
Klicka på länken Beställ, därefter kommer du till bilden som visas nedan
a) Välj om mottagaren är en patient eller vårdenhet genom att klicka på pilen
b) Ange kod för vårdenhet, 5 siffror
eller
patientens personnummer med 12 siffror
c) Klicka på Sök och du kommer till den här bilden
Kund/leveransadress
Här visas vilken/vilka arbetsplatser du har behörighet att beställa
hjälpmedel till. Välj det aktuella arbetsstället och du får då
automatiskt rätt betalare och leveransadress.
Klicka sedan på Fortsätt och du kommer till den här bilden. Standardbetalare är den betalare
som att anges på orderraderna per automatik
Artikelnummer
Ange HMV artikelnummer, se även avsnitt Sök artikel
Antal
1 föreslås, var uppmärksam på att du beställt rätt antal.
Oftast levereras en artikel styckevis men även par och sats
förekommer.
Betalare
Ange annan betalare än standardbetalare (annars behöver du inte
skriva något i den här rutan). Rätt betalarid söker du fram i
förteckning över kundid/betalarid som finns som länk längst upp i
bilden.
Användarmanual webSesam
Sid 6(35)
2020-06-05
Tryck Enter eller klicka på Spara ändringar för att lägga till artikel. Observera att betalare
inte angetts utan är den standardbetalare som visas under mottagarens namn.
Om det ska vara annan betalare än kundens anges betalarkoden
2
i fältet Betalare.
•
Du kan även ändra betalarkoden per orderrad
•
Lägg till ytterligare orderrader
•
Klicka på Fortsätt när din order är klar.
2
Se förteckning på Hjälpmedel Västerbottens hemsida
Användarmanual webSesam
Sid 7(35)
2020-06-05
I sista beställningsbilden ser du hela din beställning och uppgifter om mottagaren.
1 MOTTAGARE
Telefon
Du kan registrera ett nytt telefonnummer som då blir sparat
i Sesam
2 LEVERANSADRESS mm
Leveransadress
Kundens adress föreslås. Du kan ändra till någon av de andra
adresserna som finns i listan. Du kan även skriva in adress i de
öppna fälten. Den adressen gäller enbart aktuell kundorder
och sparas inte.
Telefon
Ange telefonnummer gäller enbart aktuell kundorder
Portkod
Ange ev. portkod till mottagarens bostad
Instruktioner
Övrig instruktion till transportör.
Samleverans
Rutan är för samleverans är alltid markerad vilket innebär att allt
du beställer levereras vid samma tillfälle. Avmarkera samleverans
om du vill ha delleveranser.
Kontaktperson
Ange uppgifter i de fall Hjälpmedel Västerbotten ska kontakta
annan person innan leverans.
Övrig information
Ange kompletterande information som har betydelse för leverans.
OBS! Beställning av artikel eller anpassning får INTE göras
här. Beställning av anpassning eller montering av tillbehör görs
via ”Arbetsorder kopplad till kundorder”
Bifoga filer: En eller flera filer kan bifogas ordern, läs mer i
avsnittet Läsa och bifoga dokument
1
2
3
4
Användarmanual webSesam
Sid 8(35)
2020-06-05
3 TILL JOURNAL
Kopiera till journal-
Klicka på länken ”visa beställningsrader formaterade
system
för kopiering till journalsystem”. Markera raderna, kopiera och
klistra in.
4 SKICKA ORDER/LEVERANSDATUM
Verkställ
När alla uppgifter är riktiga klickar du på Verkställ
eller trycker Enter
Du kan också avbryta hela ordern med knappen Avbryt.
Din beställning är nu registrerad och har fått ett ordernummer. Leveransdatum är den dag då
hjälpmedlet skickas från Hjälpmedel Västerbottens huvudlager.
Vanligtvis så anländer hjälpmedlet en dag efter att det skickats.
Användarmanual webSesam
Sid 9(35)
2020-06-05
Sök artikel och lägg till den på beställning
Du kommer då till den här bilden
Sökbegreppen benämning, leverantör och artikeltyp kan kombineras för att ge ett mera exakt
sökresultat.
Leverantörens artikelnummer
Du kan söka på hela eller delar av leverantörens
artikelnummer
Benämning
Här anger du hela eller delar av den artikelbe-
nämning du söker. Det spelar ingen roll i
vilken ordning du anger sökvillkoren
Produktnamn
Är en grupp artiklar med många gemensamma
egenskaper, t ex Carl-Oskar, Cross, Rebel m fl
Leverantör
Välj leverantör från rullisten
Artikeltyp
Välj artikeltyp från rullisten
Klicka på SÖK
Tips!
Använd beställningsunderlagen på Hjälpmedel
Västerbottens hemsida som hjälp för att hitta HMV
artikelnummer samt för att se vad som ingår i
standardutförande.
Från beställningsbilden gör du ett ”uthopp”
till menyn Sök artikel, t ex när du inte vet
HMV artikelnummer
Användarmanual webSesam
Sid 10(35)
2020-06-05
Sök artikel i sortiment
De artiklar som uppfyller dina sökvillkor och ingår i sortimentet visas.
Sökresultatet visar alla artiklar som passar till Cross, Sökresultatet visar armstöd som passar till Cross
max 200 rader.
Den här bilden visar sökresultatet för armstöd Cross
1.
Alla armstöd som ingår i sortiment visas
2.
För varje artikel visas vilken enhet den levereras i, leverantör och dennes artikelnummer.
Lagerstatus visas med färgkoder.
Markera vilka artiklar du vill beställa och klicka på knappen Beställ, då läggs artiklarna in
på din order.
1
1
2
Användarmanual webSesam
Sid 11(35)
2020-06-05
Sök artikel utanför sortiment och andra alternativ
Sökt på armst Cross och valt Utanför sortiment
1
Välj alternativ ur lista
2
Genom att Cross angetts som produktnamn visas även armstöd som passar till Crossen
men som ”hör till” Minicrosser.
Artiklar utanför sortiment kan du inte beställa i webSesam, kontakta
hjälpmedelskonsulent.
Visa mera information om sökt artikel
Klicka på ett artikelnummer, då visas den information leverantören har valt att visa i Sesam.
Det kan vara bruksanvisningar, bilder mm.
Bilden visar delar av den information som finns för artikel 17940
1
2
Användarmanual webSesam
Sid 12(35)
2020-06-05
Ta bort orderrad
Ojdå det blev visst en rollator för mycket.
•
Ta bort en orderrad, markera rutan
•
För att ta bort samtliga orderrader, markera rutan i det grå fältet.
•
Klicka på Spara ändringarna
Användarmanual webSesam
Sid 13(35)
2020-06-05
Makulera registrerad kundorder
En kundorder kan, under vissa förutsättningar, makuleras i sin helhet.
Kontakta kundtjänst om
•
enstaka orderrad ska makuleras
•
”makuleraknappen” saknas
Sök fram kundordern via Dina uppgifter/Öppna kundorder eller Sök kundorder. Om ordern
kan makuleras finns en knapp Makulera order.
•
Klicka på Makulera order
•
När ordern är makulerad visas bilden utan orderrader.
Länken Tillbaka används för att gå tillbaks till föregående bild, t ex när du måste kontakta
kundtjänst för att få ordern makulerad eller att du valt fel order.
Användarmanual webSesam
Sid 14(35)
2020-06-05
Utgående produkt som alternativ
I samband med in-/utfasning av sortiment får du som förslag att beställa likvärdiga äldre
utgående produkter först, förutsatt att lagersaldo finns. Du avgör själv om det fungerar att
välja den förslagna produkten.
I bilden visas den artikel du beställt och under rubriken Alternativ de artiklar du kan välja på.
Du ändrar markering i rutorna för att välja annan artikel än den som föreslås.
Bilden visar att du beställt artikel 32733 och att artikel 18387 föreslås.
När du markerat vilken artikel du vill beställa, klickar du på knappen Verkställ för att ”ta med
dig” artikeln tillbaka till orderraderna.
Exempel finns på följande sidor.
Exempel 1
Lagersaldo finns både på äldre (11411) och ny artikel (11418).
•
Du beställer artikel 11418. TRYCK ENTER och du kommer till bilden ovan.
Artikel 11411 är markerad för beställning.
•
Klicka på Verkställ om du accepterar att få artikel 11411
Användarmanual webSesam
Sid 15(35)
2020-06-05
Du vill ha artikel 11418
•
Under rubriken alternativ bockar du i rutan för artikel 11418 och bockar ur rutan för
artikel 11411.
•
Klicka på Verkställ för att lägga till orderraden
Exempel 2
Lagersaldo finns på äldre (10968) artikel men inte den nya artikeln (34305)
•
Du beställer artikel 34305. TRYCK ENTER och du kommer till den här bilden.
Du vill ha artikel 34305 i stället för 10968 som föreslås.
•
Under rubriken alternativ bockar du i rutan för artikel 34305 och bockar ur rutan för
artikel 10968.
•
Klicka på Verkställ för att lägga till orderraden
Ditt val innebär ett nyinköp samt ett senare leveransdatum än om du hade valt artikel
11410.
Användarmanual webSesam
Sid 16(35)
2020-06-05
Exempel 3
Det finns två äldre artiklar (16988 och 18387) samt en ny artikel (32733). Saldo finns på de
båda äldre artiklarna men inte för den nya.
•
Du beställer artikel 32733 och TRYCKER ENTER. Du kommer till den här bilden
Artikel 16988 föreslås men du vill ha artikel 18387.
•
Under rubriken alternativ bockar du i rutan för artikel 18387 och bockar ur rutan för
artikel 16988
•
Klicka på Verkställ för att lägga till orderraden
Byta mottagare/betalare - BMB
Funktionen används för att
a)
byta betalare genom att överlåta uppföljnings-/betalningsansvar för hjälpmedel
b)
lämna ut/återta hjälpmedel från brukare till eget förråd och vice versa
Anvisningar finns i egen manual.
Användarmanual webSesam
Sid 17(35)
2020-06-05
Hämtorder
Registrera
Hämtorder registreras i webSesam när hämtning ska göras i brukarens hem (skrymmande
hjälpmedel).
Välj meny Hjälpmedel, ange patient och klicka på länk Hämtorder
Du kommer då till den här bilden.
1.
Kund/leveransadress
Är du förskrivare för flera kunder kan du välja vilken kund/leveransadress hämtordern
avser.
2.
Hämtadress mm
-
Mottagarens adress föreslås. Har mottagaren flera adresser registrerade väljer du från
lista under rubriken ”Hämta adress från”. Andra adressuppgifter kan skrivas in manuellt i
fälten.
- Telefonnummer/mobiltelefon måste alltid anges
- Porttelefon anges i förekommande fall
- Instruktioner t ex trång hiss, pratar inte svenska
- Hämtorderinformation Valfri text kan anges, t ex vilka hjälpmedel som inte finns i
listan som ska hämtas
- Orsak till hämtningen väljs från lista
3.
Vad ska hämtas
Markera vilka hjälpmedel som ska hämtas i rutorna till höger. Markerar du i rubrikraden
blir alla hjälpmedel markerade.
Om hjälpmedlet inte finns i listan kontakta kundtjänst.
1+4
2
3
Användarmanual webSesam
Sid 18(35)
2020-06-05
4.
Verkställ och du får ett hämtordernummer
Se att hämtorder finns registrerad
I vyn Hjälpmedel finns en kolumn där du kan se för vilka hjälpmedel en hämtorder
finns.
Via Dina uppgifter kan du också söka på hämtorder. Där kan du även se de hämtorder som är
stängda eller makulerade. Läs mera under rubrik Dina uppgifter.
Användarmanual webSesam
Sid 19(35)
2020-06-05
Läsa och bifoga dokument
Dokument(filer) kan bifogas till kund- och arbetsorder. Du kan även läsa de dokument som
finns sparade på respektive order.
De dokument som i första hand är lämpliga att bifoga är
•
i Kundorder: Beställningsunderlag för pictogram
•
i Arbetsorder - Specialanpassning: Anvisning för arbetet.
Dokumenten bifogas i den sista beställningsbilden.
Bifoga dokument
•
Klicka på knappen Bläddra
•
Sök fram dokumentet du vill bifoga (där
du har det sparat).
•
Klicka på Öppna för att överföra filen
•
Klicka på "Lägg till" för att bifoga filen
Läsa bifogat dokument
Du kan se och läsa de dokument som är sparade på respektive kund-/arbetsorder. Gäller även
de dokument som Hjälpmedel Västerbotten lagt till.
•
Sök fram order via menyn Dina uppgifter
•
Klicka på länken för bilaga för att öppna dokumentet
Användarmanual webSesam
Sid 20(35)
2020-06-05
Arbetsrutin för förrådet NUS i Umeå och Lycksele lasarett
Förskrivning ska göras direkt till brukare. Gäller även inneliggande patienter. Möjlighet till
lån under max 5 dagar finns via funktionen ”Varukorg”
Lagerpåfyllnad görs dagligen om behov finns utifrån det säkerhetslager som angetts på
respektive artikel.
Det är viktigt att alla följer de här riktlinjerna.
1.
Uttag ur eget förråd, dvs Umeå Lager NUS (402) respektive Lycksele lager lasarettet
(602), görs när du vet att hjälpmedlet passar till brukaren
2.
Artiklar i varukorg, görs när du inte vet vilket hjälpmedel som passar till brukaren
Genom varukorgen ges möjlighet att låna hjälpmedel, max 5 arbetsdagar, och därefter
förskriva det som passar. Övriga hjälpmedel återlämnas till NUS-förrådet respektive
Lycksele lager lasarettet.
3.
Beställning, de hjälpmedel som inte lagerhålls på lager 402 respektive 602 beställs
från Hjälpmedel Västerbotten.
Lämna ut/låna hjälpmedel
Välj Meny Kundorder
I den här bilden kan du beställa hjälpmedel från Hjälpmedel Västerbotten, göra
direktförskrivning till brukare från NUS-förrådet (402) eller Lycksele lager lasarettet (602),
respektive låna hjälpmedel till din varukorg. Du väljer alternativ genom att markera
Beställning, uttag ur eget förråd respektive Artiklar i varukorg (se anvisningar under lån av
hjälpmedel).
•
Välj patient och ange dennes personnummer
•
Välj alternativ
a) Beställning
b) Uttag ur eget förråd
c) Artiklar i varukorg
•
Klicka på Fortsätt
Användarmanual webSesam
Sid 21(35)
2020-06-05
•
Ange artikelnummer
•
Ange betalare, 5 siffrig kod
•
Ange antal (för individmärkta hjälpmedel alltid 1)
•
Ange individnummer i förekommande fall
•
Spara ändringarna och kontrollera dem
När du markerat beställning är 500 lager,
När du markerat uttag ur eget förråd är lager 402 eller 602.
•
Klicka på Fortsätt när du är klar med ordern
•
OBS: Du kan registrera ett nytt telefonnummer i bilden som sparas i Sesam
•
Klicka på Verkställ och du får en orderbekräftelse med ordernummer
Användarmanual webSesam
Sid 22(35)
2020-06-05
Lån av hjälpmedel från förråd NUS och Lycksele lasarett
Då du är osäker på vilket hjälpmedel som passar brukaren kan du under max 5 dagar låna ett
hjälpmedel. Lånet kan du registrera via menyn Varukorg eller Kundorder, Artiklar i varukorg.
Under låneperioden är hjälpmedlen registrerade på dig som förskrivare.
När du vet vilka hjälpmedel som ska förskrivas görs markering för Leverans. De hjälpmedel
som ska återlämnas till förrådet markeras med Ta bort. Se mera under Öppna
varukorgsbeställningar.
Det är möjligt att i en och samma order låna hjälpmedel till olika patienter även om
hjälpmedeln ska betalas av olika enheter.
OBS: Om egenavgifter registrerats i varukorgen måste den orderraden hanteras särskilt. Se
under rubrik egenavgift i varukorg.
Välj meny Varukorg
Det är möjligt att i en och samma order låna hjälpmedel till olika patienter även om
hjälpmedeln ska betalas av olika enheter.
•
Markera rutan Artiklar i varukorg
•
Tryck Fortsätt utan att fylla i personnummer
•
Registrera orderrader utan att ange betalare
•
Spara ändringarna och kontrollera dem
•
Klicka på Fortsätt
Användarmanual webSesam
Sid 23(35)
2020-06-05
•
Klicka på Verkställ
•
Du får ett ordernummer och samtidig blir hjälpmedlen reserverade på dig som
förskrivare vilket innebär att lagersaldot ”tillfälligt minskar”.
Öppna varukorgsbeställningar
De lån du registrerat återfinns i Öppna varukorgsbeställningar. Härifrån kan du sedan välja att
förskriva respektive återlämna hjälpmedel till NUS-förrådet eller Lycksele lager lasarettet.
Dina öppna varukorgsbeställningar återfinns på första sidan som en länk eller
… via menyn Dina uppgifter/Öppna varukorgsbeställningar
Användarmanual webSesam
Sid 24(35)
2020-06-05
Nu visas de kundordrar du har i din varukorg.
•
Klicka på den kundorder du ska åtgärda
•
Ange personnummer med 12 siffror
•
Tryck Visa mottagare
•
Ange betalare (visas i klartext under orderraden), markera leverans för de hjälpmedel
denne ska ha och tryck Verkställ
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
På den här ordern har du lånat två rollatorer avsedda för brukare 1 samt i duschpall + avgift
avsedd för brukare 2.
•
Ange personnummer för brukare 1 med 12 siffror
•
Tryck Visa mottagare
•
Ange betalare (visas i klartext under orderraden) för brukare 2, markera Leverans för de
hjälpmedel denna ska ha
•
Markera Ta bort för det eller de hjälpmedel som ska återlämnas till förrådet
•
Tryck Verkställ
Användarmanual webSesam
Sid 25(35)
2020-06-05
För att beställa duschpallen till brukare 2 går du in på ordern igen
•
Ange personnummer för brukare 2 med 12 siffror
•
Tryck Visa mottagare
•
Ange betalare (visas i klartext under orderraden) för brukare 2, markera LEVERANS för
de hjälpmedel denna ska ha
•
Tryck Verkställ
Egenavgift
-
varukorg
Brukaren ska betala egenavgiften. Gå in på ordern igen
•
Fyll i personnummer
•
Tryck Visa Mottagare - nu ändras betalare på orderraden till brukaren
•
Markera i rutan för leverans
•
Tryck Verkställ
Se och vid behov åtgärda andras öppna varukorgar
Du kan söka och åtgärda annan förskrivares öppna varukorg, t ex om denne är ledig.
Via menyn Dina uppgifter väljer du öppna varukorgsbeställningar.
•
Ange förskrivare eller kundordernummer (hela eller delar av)
•
Klicka på Sök
•
Åtgärda enligt beskrivning på tidigare sidor
Användarmanual webSesam
Sid 26(35)
2020-06-05
Arbetsorder
-
beställa reparation, anpassning och
specialanpassning
Arbetsorder kan registreras på olika sätt
A) direkt när kundorder Verkställts
B) från meny Hjälpmedel för redan levererat hjälpmedel
A)
Skapa arbetsorder kopplad till ny kundorder
•
Gör en kundorder på vanligt sätt och verkställ den.
•
Klicka på artikelnumret för det hjälpmedel som arbetsordern ska kopplas till.
•
Klicka på länken Arbetsorder
•
Välj Typ av åtgärd ”Arbetsorder kopplad till kundorder” (se även nästa sida).
B) Meny Hjälpmedel
-
när du vill skapa arbetsorder kopplad till ett redan
levererat hjälpmedel
•
Ange patientens personnummer, 12 siffror och klicka på SÖK
•
Klicka på det artikelnummer som arbetsordern ska kopplas till
•
Klicka på länken Arbetsorder. Patientuppgifter och individnummer/artikelnummer
följer automatiskt med till arbetsordern.
•
Välj Typ av åtgärd: Anpassning, Reparation AU
eller Specialanpassning beroende på
vad det gäller. Se även nästa sida.
Användarmanual webSesam
Sid 27(35)
2020-06-05
Registrera arbetsorder - så här ska du fylla i
1. Typ av åtgärd
Så här väljer du rätt typ av åtgärd:
•
Arbetsorder kopplad till kundorder:
För att justera, montera eller installera ett hjälpmedel i samband
med kundorder.
•
Anpassning:
För att justera, montera eller installera ett hjälpmedel som
levererats tidigare.
•
Reparation AU:
För att avhjälpa fel eller driftstörning på levererat hjälpmedel.
•
Specialanpassning:
För att modifiera, kombinera eller tillverka huvudhjälpmedel
eller tillbehör på ett sätt som inte omfattas av tillverkarens/
leverantörens anvisningar eller kombinationsavtal.
2. Adress
Mottagarens adress visas direkt när arbetsorder skapas via menyn
Hjälpmedel. Du kan välja annan adress från listan ”Hämta adresser
från” eller skriva in annan adress, t.ex. om hjälpmedlet finns på en
skola.
3. Felbeskrivning
Beskriv felet eller önskad åtgärd så tydligt som möjligt.
Specialanpassning: Behovet kan beskrivas i fältet "Felbeskrivning"
om det går att göra kortfattat. Omfattande beskrivningar, ritningar,
foton och skisser bifogas som filer
4. Bifoga fil
En eller flera filer kan bifogas.
5. Skicka order
Klicka på Verkställ, du får ett arbetsordernummer som bekräftar
att ordern mottagits.
1
2
3
4
5
Användarmanual webSesam
Sid 28(35)
2020-06-05
Hjälpmedel
-
övriga funktioner
1 Ändra uppgifter för mottagare
Klicka på mottagarens namn och du kommer till den här bilden
•
Ange aktuella uppgifter
•
Klicka på Verkställ för att spara ändringarna
2 LÄNKAR
Klicka på någon av länkarna
Återlämnade hjälpmedel
Du kan se vilka hjälpmedel som patienten haft.
Beställ
Beställa hjälpmedel från Hjälpmedel Västerbotten
Registrerade AO
De arbetsorder som finns registrerade för patienten
visas. Den senaste arbetsordern visas först.
Klicka sedan på arbetsordernumret för att se
orderdetaljer.
BMB
För att byta mottagare/betalare eller förskrivare
3 INDIVID
Individ
Klicka på individnumret för att se detaljerad
information om individen
4 ARTIKELNUMMER
Klicka på artikelnumret och du kan för varje hjälpmedel få uppgift om
Artikelinformation
Se bild, bruksanvisning på det aktuella hjälpmedlet
länk till leverantörens hemsida mm
Ordinationsöversikt
Se information från den ursprungliga beställningen,
T ex förskrivare, betalare
Beställ
Beställ ett likadant hjälpmedel
Arbetsorder
Skapa arbetsorder
1
2
4
3
Användarmanual webSesam
Sid 29(35)
2020-06-05
Individkort
Bilden visar information om specifikt individmärkt hjälpmedel.
Ange individnummer och klicka på Sök
Via de olika länkarna hittar du ytterligare information och funktioner.
Varukatalog
Du kan söka hjälpmedel per ISO-kod. Genom att följa länkarna kommer du ner på den
sexsiffriga ISO-koden och kan där klicka på benämning för att sedan beställa specifikt
artikelnummer.
Vi rekommenderar att du använder Sök artikel istället.
Kundorder
Används i första hand av förskrivare vid uttag från lagren på NUS och Lycksele lasarett.
För att beställa hjälpmedel från Hjälpmedel Västerbotten kan både meny Hjälpmedel och
kundorder användas
Användarmanual webSesam
Sid 30(35)
2020-06-05
CFR
Här kan du söka efter personer i Centrala folkbokföringsregistret, CFR. Med sökfunktionen
kan du leta utifrån olika sökbegrepp och kombinationer av sökbegrepp. Ju mer du preciserar
dina sökbegrepp, desto fortare går sökningen. Är personen avliden visas det efter namnet.
När du klickar på ett namn finns det länkar till Hjälpmedel och Beställ.
E-faktura
Anvisningar finns i egen manual.
Avvikelse
-
reklamation
Anvisningar finns i egen manual.
Användarmanual webSesam
Sid 31(35)
2020-06-05
Dina uppgifter
•
Här kan du se och ändra dina användaruppgifter.
•
Du kan även se information om öppna och levererade order genom att klicka på
respektive länk.
•
Egna mallar för eFaktura och beställningsmall skapas härifrån.
Ändra dina uppgifter
Klicka på ditt namn för att visa och lägga in aktuella uppgifter
Klicka på Verkställ för att uppdatera gjorda ändringar
Tidigare/pågående kundorder
Information kan du hitta antingen via menyn Dina uppgifter eller via menyn Hjälpmedel (om
du vet patientens personnummer).
Kundorder och arbetsorder får ett ordernummer som består av årtal+vecka+löpnummer, t ex
17200078.
Genom att klicka på de olika länkarna får du information om kundorder och arbetsorder. Du
kan söka på hela eller delar av ett ordernummer för kundorder eller arbetsorder.
Användarmanual webSesam
Sid 32(35)
2020-06-05
Rekvirerat per förskrivare
Här kan du söka fram alla kundorder som förskrivare kopplade till samma kund som du själv
har registrerat under en viss tidsperiod.
•
Sökningen kan begränsas genom att ange specifik mottagare, artikel eller kundorder.
•
Via status kan du välj om de vill se enbart levererade, ej levererade eller samtliga.
•
Sökresultatet kan sorteras efter artikel, datum eller mottagare.
•
Du kan titta på ordern genom att klicka på ordernumret. Ordern kan även skrivas ut.
Tidigare/pågående arbetsorder
Öppna arbetsorder
Dina arbetsorder som inte är slutförda visas
Du kan även söka på arbetsorder som andra förskrivare gjort genom att ange
arbetsordernummer eller deras förskrivarnamn
Sök arbetsorder
Du kan söka bland befintliga arbetsorder (för förskrivare som tillhör samma kund som du).
Sök genom att ange förskrivare och ordernummer och därefter klicka på "Sök". Du behöver
inte ange hela ordernumret utan kan ange så många inledande siffror du känner till.
Du kan titta på en order genom att klicka på ordernumret.
Sök hämtorder
Markerar du rutan Inkludera stängda visas även stängda och makulerade hämtorder.
Användarmanual webSesam
Sid 33(35)
2020-06-05
Beställningsmallar
Du kan skapa nya beställningsmallar för att förenkla beställning till eget förråd. Du ser
samtliga beställningsmallar som är skapade.
Befintliga mallar
Skapa och använda beställningsmallar
Beställningsmall används för att förenkla beställning till eget förråd. I mallen registrerar du de
vanligaste artiklarna som beställs.
Användarmanual webSesam
Sid 34(35)
2020-06-05
•
Klicka på Ny beställningsmall
•
Namnge mallen
•
Ditt levererande lager visas
•
Klicka på Skapa beställningsmall
•
Registrera de artiklar du beställer regelbundet, ange antal och Lägg till
•
Klicka på Verkställ för att spara innehållet i mallen
Beställning efter beställningsmall
Gör en beställning till ditt förråd. När du kommer till beställningsbilden visas en knapp
Beställningsmall. Klicka på knappen och sedan den mall du vill använda.
Användarmanual webSesam
Sid 35(35)
2020-06-05
•
Du kan ändra till annat antal
•
Du kan välja vilka artiklar som ska beställas genom att bocka i rutorna till höger
•
Klicka på knappen Beställ
•
Orderraderna läggs till din beställning
Borttagning av beställningsmall
Så här gör du för att ta bort hela mallen:
•
Gå in på mallen och ta bort samtliga rader
•
Knappen ”Ta bort beställningsmall” visas
•
Klicka på knappen
Mallar eFaktura
Se särskild manual
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Manual%20webSesam%2020200605.pdf
4 ord som matchar logg in markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.