Bioavfall
•
Bioavfall ska sorteras ut (3 kap. 1 § avfallsförordningen)
•
Livsmedels- eller köksavfall (matavfall)
Bestämmelserna inkluderar fett men inte annat
flytande bioavfall.
•
Trädgårds- eller parkavfall
•
Biologiskt nedbrytbart trädgårds- eller parkavfall
som innehåller parkslide eller andra invasiva
främmande arter
•
Bioavfall ska samlas in separat (3 kap. 1 a §
avfallsförordningen)
•
Bioavfallet ska i första hand materialåtervinnas (3 kap. 1
c § avfallsförordningen)
Vad är nytt från
1 januari 2024?
NATURVÅRDSVERKET - SWEDISH ENVIRONMENTAL PROTECTION AGENCY
3
•
Alla ska sortera
-
både hushåll och
verksamheter
•
Både kommunalt och icke- kommunalt
avfall ska sorteras
•
Kommunen ska hämta livsmedels- eller
köksavfall fastighetsnära
•
Krav på separat insamling av bioavfall
gäller i hela EU
-
avfallsdirektivet reglerar
•
Bioavfall en viktig ström för att nå
återvinningsmål för kommunalt avfall
•
Rötning ger biogas och biogödsel
Vem, varför och hur?
Vad gör Naturvårdsverket och vad gör
kommunen?
NATURVÅRDSVERKET - SWEDISH ENVIRONMENTAL PROTECTION AGENCY
4
Kommunen
•
Samlar in och behandlar avfall
•
Avgör om NFS 2023:11 kan tillämpas
•
Kan i sina avfallsföreskrifter:
•
ställa krav på att flytande avfall ska
samlas in separat
•
I vissa fall tillåta eldning av trädgårds-
eller parkavfall
•
Har tillsynsansvar över avfallshanteringen i
kommunen
•
Kan ge dispens i enskilda fall från krav
gällande
•
Utsortering av bioavfall
•
Avskilja förpackningar från innehåll
•
Att kommunen ska samla in och
behandla avfallet
Naturvårdsverket
•
Vägleder om bestämmelserna
•
Kan i det enskilda fallet ge kommuner dispens
från bestämmelserna om separat insamling av
bioavfall
•
Har rätt att ta fram föreskrifter om undantag
från bestämmelserna om utsortering, separat
insamling samt fastighetsnära insamling av
bioavfall
Naturvårdsverkets föreskrift - NFS 2023:11 medger
i vissa fall undantag från krav på:
•
Fastighetsnära insamling
•
Separat insamling
•
Utsortering av bioavfall
•
Separat insamling av fett
NATURVÅRDSVERKET - SWEDISH ENVIRONMENTAL PROTECTION AGENCY
5
•
Att kommunen får mer tid på sig för att införa separat insamling av
bioavfall.
•
Dispensansökan ska innehålla en utbyggnadsplan.
•
Kommunen måste visa att det finns skäl för dispens.
•
Under dispenstiden behöver kommunen arbeta med att bygga ut
insamlingen enligt utbyggnadsplanen.
•
Dispensen omfattar enbart kravet på att bioavfallet ska samlas in
separat.
•
Kommunen måste fortsätta att samla in avfall under kommunalt
ansvar.
•
Förpackningar måste avskiljas.
•
Regler om ABP (animaliska biprodukter) måste följas.
Vad innebär en dispens från
Naturvårdsverket?
NATURVÅRDSVERKET - SWEDISH ENVIRONMENTAL PROTECTION AGENCY
6
•
Kan medge undantag från krav på att
bioavfall ska sorteras ut enligt
avfallsförordningen (3 kap. 15 b §).
•
Kan medge att en verksamhet kan
anlita annan än kommunen för
borttransport och behandling av avfall
enligt miljöbalken (15 kap. 25 §).
•
Kan medge undantag från krav på att
avskilja förpackningar från innehåll
enligt avfallsförordningen (3 kap. 15 a
§).
Kommunens möjligheter att bevilja dispens
Förpackningsavfall -
Kravet på att tömma
förpackningen
NATURVÅRDSVERKET - SWEDISH ENVIRONMENTAL PROTECTION AGENCY
8
Avfallsförordningen 2020:614, 3 kap 4§
Den som har förpackningsavfall ska sortera ut följande material från
annat avfall:
1. papper och kartong,
2. plast,
3. metall,
4. färgat glas,
5. ofärgat glas,
6. plastflaskor och metallburkar som är avsedda för ett retursystem
enligt 4 kap. 3 § förordningen (2022:1274) om producentansvar för
förpackningar,
7. trä, och
8. material som inte avses i 1-7 (övrigt förpackningsmaterial).
Sorteringsansvar
NATURVÅRDSVERKET - SWEDISH ENVIRONMENTAL PROTECTION AGENCY
9
AF 3 kap: ”förpackningsavfall som har
producerats i samband med en
verksamhet”
Förpackningsförordningen 7 kap:
”verksamheterna … sitt
förpackningsavfall”
Förpackningsavfall
från verksamheter
Förpackningsavfall
som uppstår i
lunchrum?
NATURVÅRDSVERKET - SWEDISH ENVIRONMENTAL PROTECTION AGENCY
10
Kommunalt avfall?
De allra flesta förpackningar från verksamheter klassas som kommunalt avfall oavsett var de uppstår. När det gäller
kommunalt avfall som omfattas av producentansvar har dock inte kommunen ansvar utan det är producenterna som
ansvarar för insamling och behandling av avfallet.
Förpackningar omfattas av producentansvar. Vad gäller förpackningsavfall från hushåll är det dock så att kommunen har
ansvar för insamling av dessa from 1 januari 2024, men inte behandlingen. När det kommer till förpackningsavfall från
verksamheter har kommunen endast ansvar för att samla in förpackningsavfall från verksamheter som är samlokaliserade
och som valt kommunal insamling.
Ansvar för insamling av förpackningsavfall från verksamhet (som inte är samlokaliserad) ligger på producenternas
producentansvarsorganisationer och det sker genom mottagningsplatser. Det är också möjligt för marknadsdrivna system
för materialåtervinning eller återanvändning att samla in och behandla förpackningsavfall som producerats i samband med
verksamhet.
Vägledning på NVs webb:
Kommunalt avfall (naturvardsverket.se)
NATURVÅRDSVERKET - SWEDISH ENVIRONMENTAL PROTECTION AGENCY
11
Avfallsförordningen 2020:614, 3 kap 4 a §
Den som har en förpackning som innehåller avfall ska se till att
förpackningen skiljs från innehållet.
Gäller inte den som har en förpackning som innehåller farligt avfall
eller läkemedelsavfall, om förpackningen underlättar den praktiska
hanteringen av avfallet.
Syftar till att främja avfallsförebyggande och ökad
materialåtervinning eller biologisk behandling av såväl
förpackningsavfall som avfall som är förpackat
Att separera innehåll från
förpackning
NATURVÅRDSVERKET - SWEDISH ENVIRONMENTAL PROTECTION AGENCY
12
En förpackning där resterande innehåll utgörs av farligt avfall eller
läkemedel behöver inte skiljas från innehållet. Om innehållet är klassat
som farligt avfall och lämnas kvar i förpackningen ska förpackningar
sorteras ut och hanteras som farligt avfall
Om en förpackning har tömts på sitt innehåll men blivit så pass
förorenad av det tidigare innehållet att själva förpackningen klassas
som farligt avfall ska den inte lämnas till förpackningsinsamling, utan i
stället sorteras ut och hanteras som farligt avfall.
Undantag
NATURVÅRDSVERKET - SWEDISH ENVIRONMENTAL PROTECTION AGENCY
13
Den lokala tillsynsmyndigheten får i det enskilda fallet ge den
som producerar förpackningsavfall i en yrkesmässig
verksamhet dispens från kravet att skilja förpackning från
innehåll. (15 a § AF)
Får endast ges om det inte är genomförbart eller inte ger
fördelar som överväger nackdelar.
Dispens från kravet
Vem kan söka
dispens från
kravet?
NATURVÅRDSVERKET - SWEDISH ENVIRONMENTAL PROTECTION AGENCY
14
16 § Att samla in avfall separat eller fastighetsnära, att skilja
förpackningarna från sitt innehåll, att sortera ut avfall eller att
hantera avfall på något annat sätt som föreskrivs i detta
kapitel ska inte anses genomförbart eller inte anses ge
fördelar som överväger nackdelarna, om
1. det inte är tekniskt genomförbart med hänsyn till god
praxis för avfallsinsamling,
2. det skulle bli ett jämförbart återvinningsresultat med en
annan hantering,
3. det inte ger det bästa miljömässiga resultatet med hänsyn
till avfallshanteringens sammanlagda miljöpåverkan, eller
4. det skulle medföra oskäliga ekonomiska kostnader.
Förordning (2023:908).
Grunderna för dispens
NATURVÅRDSVERKET - SWEDISH ENVIRONMENTAL PROTECTION AGENCY
15
17 § Vid bedömningen av kostnaders skälighet enligt 16 § 4
ska hänsyn tas till
1. negativa effekter på människors hälsa och miljön vid
insamling och behandling av blandat avfall,
2. möjligheterna till effektivitetsförbättringar vid insamling och
behandling av blandat avfall,
3. vilka intäkter som försäljning av återvunnet material kan
ge, och
4. principen om att den som förorenar bör stå för de
kostnader som föroreningen medför och de bestämmelser om
producentansvar som ger uttryck för den principen.
Forts…grunderna för dispens
PAUS
Ersättning till kommuner
Nina Avdagic Lam
NATURVÅRDSVERKET - SWEDISH ENVIRONMENTAL PROTECTION AGENCY
18
Total ersättning till en kommun per år baseras på
summan av:
•
ersättning för fastighetsnära insamling
•
ersättning för insamling vid lättillgängliga insamlingsplatser
•
ersättning för insamling vid återvinningscentraler
•
ersättning för insamlad mängd förpackningsmaterial
•
ersättning för information
•
Vissa ersättningsbelopp indexjusteras årligen.
•
Ersättningen betalas ut kvartalsvis i efterskott.
Kommuneras ersättning (NFS
2023:14)
NATURVÅRDSVERKET - SWEDISH ENVIRONMENTAL PROTECTION AGENCY
19
•
Kommuner ska kvartalsvis senast tre veckor efter
utgången av varje kalenderkvartal redovisa uppgifter
till Naturvårdsverket (6 kap. 13
§
och 9 kap. 2
§
förpackningsförordningen).
•
Naturvårdsverket beslutar om kommunernas
ersättning. Ersättningen beslutas och betalas ut
kvartalsvis.
Naturvårdsverket får endast besluta om
ersättning om en kommun lämnat in uppgifter enligt 2
§ och 6 kap. 13 § förpackningsförordningen.
•
Kommuner rapporterar uppgifter i Naturvårdsverkets
e-tjänstportal.
Redovisa uppgifter
NATURVÅRDSVERKET - SWEDISH ENVIRONMENTAL PROTECTION AGENCY
20
•
Börja analysera och utvärdera hur ändmålsenligt
regelverket är när det gäller ersättningsmodellen för
finansieringen av kommunernas insamling.
•
Naturvårdsverket får endast besluta om ersättning om
en kommun lämnat in uppgifter enligt 2 § och 6 kap.
13 §.
•
Ta fram en modell för beräkning av kommunernas
ersättning för insamling av förpackningsavfall från
torg, parker och andra populära platser.
•
Utreda möjligheterna att komplettera
ersättningsföreskriften med kriterier för kvalitet.
Planerade insatser under 2024
NATURVÅRDSVERKET - SWEDISH ENVIRONMENTAL PROTECTION AGENCY
21
•
Naturvårdsverkets vägledning och föreskrifter om
ersättning (NFS 2023:14) finns på
www.naturvardsverket.se/forpackningarkommun
•
Glöm inte att redovisa uppgifter till Naturvårdsverket i
tid! Redovisade uppgifter ligger till grund för
Naturvårdsverkets beslut om ersättning. E-
tjänstportalen finns på
Inloggning kommun - Producentansvar
(naturvardsverket.se)
Bra att känna till!
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Milla_Sundstrom_Nina_Avdagic_Lam_%20Helen%20Sundell_%20Naturvardsverket.pdf
Inga som matchar logg in markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.