Dokumenttyp
Dokumentägare
Beslutsinstans
Giltig till
Plan
Kommunal
utveckling
Kommunfullmäktige 2026-12-31
Upprättad av
Fastställd/upprättad Reviderad av
Senast reviderad
Ingrid Ejderud
Nygren
2019-10-28
Dokumentet gäller för
Serviceplan för Norsjöbygden
2020 - 2026
Innehåll
Inledning
Tillgång till service, exempelvis livsmedelshandel, drivmedel, bredband, telefon, hälso- och
sjukvård, är faktorer av vikt för att vardagslivet ska fungera för människor. Serviceutbudet
påverkar förutsättningarna för utveckling och tillväxt i Norsjöbygden, både för att bo, besöka
och verka här.
Serviceplanen är en del i arbetet att förverkliga Norsjöbygdens vision Världens bästa vardag.
En aktuell serviceplan är också en förutsättning för att Landsbygdsprogrammets stöd till
kommersiell service ska kunna beviljas inom Norsjö kommun.
Serviceplanen tar sin utgångspunkt i visionen för Norsjöbygden och i visionens fokusområden
som beskriver de frågor norsjöborna anser vara av betydelse för att skapa Världens bästa
vardag.
Serviceplanen har tydliga kopplingar till Norsjö kommuns näringslivsstrategi där handeln är
ett av strategiområdena.
Serviceplanen ska gälla 2020 - 2026. Serviceplanen är öppen för revideringar utifrån vad som
sker i Norsjöbygden under perioden. Nuvarande handlingsplan gäller 2020 - 2022.
Syfte
Serviceplanen syftar till att förbättra förutsättningarna ett serviceutbud som ökar
Norsjöbygdens attraktivitet så att fler väljer att bo, besöka och verka här.
Bakgrund
Service i Norsjöbygden
Handeln i Norsjöbygden står inför utmaningar men också möjligheter till utveckling.
Butikernas förutsättningar påverkas av bl a befolkningsutveckling och förändrade
köpmönster. Allt fler handlar på nätet då det ger tillgång till ett stort utbud. Samtidigt vill
många att det ska finnas service i närheten t ex i form av en lanthandel eller ett levande
centrum för att byn eller orten ska betraktas som attraktiv.
I Norsjöbygden bor ca hälften av befolkningen i byar utanför centralorten. Byarna förändras
över tid i antal invånare och åldersfördelning vilket gör att servicebehoven kan variera. En
stor andel av befolkningen har idag grundläggande service inom rimligt avstånd men
situationen kan drastiskt förändras om en butik eller ett tankställe försvinner.
Näringslivet i Norsjöbygden präglas av tillväxt och utveckling. I många byar finns ett eller
flera företag av olika storlek som behöver tillgång till service. En hög andel av bygdens
företag producerar för en fjärrmarknad varför kommunikation och logistik är avgörande för
verksamheten. Det finns en växande besöksnäring och här sker mycket av utvecklingen
utanför centralorten. Butiker och tankställen är en mycket viktig del i besöksnäringens
infrastruktur.
Servicebehovet kan också te sig olika för människor. Toleransnivån för hur långt man har till
olika servicefunktioner är olika för olika typer av service och olika människor. Service
kopplas till många olika aktörer; företag, myndigheter och kommuner, vilket kräver olika sätt
att hantera servicefrågorna på.
Då den fysiska närvaron av myndigheter, skolor eller annat utbud inte existerar eller är på väg
att försvinna från landsbygden kan ordet service snabbt förändras. Då vi går mot en mer
digitaliserad värld blir det mer viktigt att förutsättningar för förändringen finns med i ett tidigt
skede. Bra mobiltäckning, fiber, utveckling av 5G, digitala mötesplatser och dylikt för att
kunna möta kommande servicebehov.
Ändrat köpbeteende
Vi går mot en ökad digitalisering vilket har stor inverkan på tillgången till service. Idag har
majoriteten av befolkningen en smarttelefon som egentligen kan jämföras med en liten
handdator. Inköp, försäljning, betalning av fakturor, tidsbokning, skypesamtal med läkare och
sjukvård är bara en liten del av det vi använder telefonen till idag.
Samtidigt som den enskilde får tillgång till ett stort digitalt utbud riskerar den lokala handeln
och servicen att få ett kraftigt minskat kundunderlag.
Det digitala utanförskapet och infrastrukturen för datakommunikation påverkar också
servicen. Vi hänvisas i allt högre grad till webbaserade tjänster. Den som exempelvis inte har
smarttelefon eller har dålig mobiltäckning får inte tillgång eller kan inte utföra sina ärenden.
Begreppet service
Grundläggande kommersiell service är ett nationellt begrepp som innefattar tillgång till
dagligvaror och drivmedel, post- och pakettjänster, apoteksvaror och betaltjänster.
Utifrån dagens förutsättningar finns behov av ett breddat servicebegrepp så många människor
väger in fler och andra aspekter i begreppet service. Digitaliseringen spelar även en betydande
roll.
Telefoni och bredband räknas idag inte som service men utgör i många fall förutsättningar för
tillgången till service. Det finns även andra områden med nära koppling/beroende till service t
ex offentlig service som skola/barnomsorg, hälso- och sjukvård samt renhållning. Tillgången
till resor och transporter påverkar möjligheten att ta sig till och från service eller bedriva
verksamhet med logistikbehov.
Service kan även ha en social funktion som bidrar till attraktivitet, det är en framträdande
funktion för t ex lanthandeln.
Vi bör även kategorisera service utifrån dess funktion, inte de specifika tjänster som erbjuds
idag. Uppfattningen om vilka funktioner som påverkar en plats attraktivitet skiljer sig åt
mellan människor och platser, och beroendet mellan olika samhällsutvecklingsfunktioner är
starkare på landsbygderna vilket också gör utbudet mera känsligt för förändring.
Lokala aktörer
I Norsjöbygden arbetar flera aktörer för att på olika sätt främja service. Gemensamt för dessa
är att de betonar vikten av lokalt engagemang och lokala initiativ.
Föreningen Norsjöbygdens Företag ska främja näringslivet i Norsjö kommun genom att samla
och ena företagare och handlare i kommunen, möjliggöra ett gott samarbete med kommun och
tjänstemän, förbättra och bevara utbudet av varor och tjänster, öka köptroheten i bygden,
utveckla arrangemang och aktiviteter.
Föreningen driver webbplatsen Handelsplats Norsjö https://handelsplatsnorsjo.se/ i samarbete
med Norsjö kommun.
I Norsjö finns även Företagarna. De erbjuder nätverk, kunskap och praktisk hjälp samt driver
utvecklingen för ett bättre företagarklimat, så att företagare får rätt förutsättningar för att
kunna utveckla sin verksamhet och nå sina mål.
Gold of Lapland driver för närvarande ett tvåårigt projekt Välkommen till bygden Syftet med
projektet är att öka attraktiviteten och möjligheten till att få fler boende i närområdena att
konsumera lokalt samt att fler besökare vill komma och stanna längre i de orter och byar som
omfattas i projektet. Projektet arbetar med totalt sju servicenav varav två i Norsjöbygden -
Affärn i Bastuträsk och Björks lanthandel i Kusfors.
Pågående projekt kan sannolikt generera nya projekt eller andra insatser. Det kan sannolikt
även tillkomma andra aktörer under den tidsperiod serviceplanen omfattar.
Perspektiv
En stark samverkan mellan kommunens verksamheter, lokalbefolkningen, föreningsliv och
det lokala näringslivet är grunden för serviceutbudets existens.
Mål för handel och service
I översiktsplanen för Norsjö kommun finns följande långsiktiga mål:
Norsjö kommun har en väl utbyggd kommersiell och offentlig service vilket är av stor
betydelse för kommunens attraktivitet som bostadsort, för näringslivet och för möjligheterna
att utveckla turismen
Följande handlingsvägar beskrivs för att nå målet:
o
Hemsändning från butikerna skall premieras och alternativa distributionsformer
utvecklas.
o
Serviceutbudet i redan befintliga butiker utökas och kombineras med andra typer av
tjänster framförallt på landsbygden.
o
Hitta samordningsmöjligheter mellan näringsliv, ideell sektor och offentlig sektor utifrån
de nuvarande butikernas egen kapacitet och mål.
o
Kommunens trafikförsörjningsplan ska, där så är möjligt, utformas för att underlätta
inköpsresor.
Målsättning i Norsjö kommuns näringslivsstrategi
Norsjö kommun ska ha ett försäljningsindex över 60 (nuläge 56) och aktivt arbeta för ökad
handel.
Beslut om servicenoder
För att Landsbygdsprogrammets stöd till kommersiell service ska kunna beviljas krävs att det
i kommunen finns en aktuell serviceplan där servicestrategiska orter pekats ut.
Kommunfullmäktige i Norsjö har pekat ut Bastuträsk, Kusfors och Norsjövallen som
servicestrategiska orter utanför tätorten Norsjö.
Serviceplan - perspektiv och uppdrag
Perspektiv
Serviceplanen för Norsjö kommun ansluter till område Handel i näringslivsstrategin. För
arbetet i serviceplanen gäller motsvarande perspektiv som i näringslivsstrategin:
o
Dialog och samverkan med företag
o
Entreprenörskap
o
Varumärket och bilden av Norsjö
Uppdrag
Serviceplanens uppdrag är:
o
Tillgängliggöra service
o
Främja service
o
Främja initiativ som stärker befintlig service
o
Stärka kontakten med butiksägarna
o
Dialog om service
Tillgängliggöra service
-
Ge kommunalt stöd till hemsändningsbidrag samt informera butikerna om bidraget
-
Främja tillgänglighet till service genom lokal landsbygdstrafik
Handlingsplan 2020 - 2022
-
Kontakt med butikerna och administration av hemsändningsbidrag enligt kommunala
beslut
-
Ta in synpunkter på nuvarande trafik och framtida behov utifrån ett serviceperspektiv
och förmedla till planeringsansvariga för lokal landsbygdstrafik
Främja service
-
Aktuell, samlad och tillgänglig information om befintlig service
-
Aktiv medverkan i regionalt servicefrämjande arbete
-
Dialog och samverkan med olika regionala och nationella aktörer vars verksamhet
utgör förutsättningar för service
-
Använda upphandlingspolicyns möjligheter för inköp från mindre leverantörer och
butiker
Handlingsplan 2020 - 2022
-
Ta fram en ny s k kommunöversikt utifrån förändrat servicebegrepp i samråd med
Handelsplats Norsjö och Välkommen till bygden samt skapa rutiner för att hålla
informationen aktuell och tillgänglig
-
Delta i länsstyrelsens serviceverkstäder samt andra regionala aktiviteter med syfte att
främja service
-
Medverka till en regional plan för laddinfrastruktur
-
Ta fram förutsättningar för att kunna kartlägga mobiltäckning med mätutrustning på
sopbilen
-
Verka för fungerande kontanthantering i Norsjöbygden
-
Främja ökad kunskap och medvetenhet hos allmänheten om betalningssätt
-
Följa ingångna avtal och skapa möjligheter för lokala butiker att lämna anbud i nya
upphandlingar
Främja initiativ som stärker befintlig service
-
Uppmuntra lokala aktörers initiativ för att stärka service och hitta nya lösningar för
service
-
Underlätta finansiering via externa medel genom prioriteringar för användande av
kommunal medfinansiering
-
Öka kommunorganisationens kännedom om pågående och kommande initiativ som
drivs av andra aktörer
Handlingsplan 2020 - 2022
-
Regelbunden dialog och samverkan med Handelsplats Norsjö och Välkommen till
bygden samt medverka till att resultat kan tas tillvara och omsättas i nya
utvecklingsinsatser
-
Ta fram prioriteringar för kommunal medfinansiering
-
Återkommande information vid befintliga möten i kommunorganisationen
Stärka kontakten med butiksägare
-
Regelbunden kontakt med butiksägarna, enskilt och genom närvaro på möten
-
Stödja butiksägare vid förändring och utveckling av deras verksamhet
-
Bistå butiksägare vid ansökningar om projektstöd, stöd för kommersiell service samt
vid kontakt med myndigheter
-
Underlätta kompetensutveckling och erfarenhetsutbyten
Handlingsplan 2020 - 2022
-
Delta i det månatliga handlarmötet
-
Kontinuerligt uppdatera butiksägarna om kommande förändringar eller andra frågor
som kan beröra dem
-
Bistå butiksägare vid ansökningar och myndighetskontakter
-
Anordna frukostmöten och träffar med aktörer som stärker företagens/butiksägarnas
kunskaper
Dialog om service
-
Inkludera service i dialoger med befolkning, företag och föreningar i samband med
möten i visionsarbetet
Handlingsplan 2020 - 2022
-
Återkommande ta med servicefrågor vid olika möten, t ex frukostmöten eller andra
möten med näringsliv och politiker samt möten med allmänheten inom Världens bästa
vardag
-
Främja ökad kunskap och medvetenhet om betalningssätt
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Norsj%C3%B6.pdf
Inga som matchar Regional serviceutveckling markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.