Dokumenttyp 

Dokumentägare 

Beslutsinstans 

Giltig till 

Plan 

Kommunal 
utveckling 

Kommunfullmäktige  2026-12-31 

Upprättad av 

Fastställd/upprättad  Reviderad av 

Senast reviderad 

Ingrid Ejderud 
Nygren 

2019-10-28 

 

 

Dokumentet gäller för 

 

Serviceplan för Norsjöbygden 

2020 - 2026 

 

Innehåll 

Inledning .................................................................................................................................................. 3 

Syfte ......................................................................................................................................................... 3 

Bakgrund ................................................................................................................................................. 3 

Service i Norsjöbygden ........................................................................................................................ 3 

Ändrat köpbeteende ........................................................................................................................... 4 

Begreppet service ................................................................................................................................ 4 

Lokala aktörer ...................................................................................................................................... 5 

Perspektiv ................................................................................................................................................ 5 

Mål för handel och service ...................................................................................................................... 5 

Målsättning i Norsjö kommuns näringslivsstrategi ............................................................................. 6 

Beslut om servicenoder ....................................................................................................................... 6 

Serviceplan - perspektiv och uppdrag .................................................................................................... 6 

Perspektiv ............................................................................................................................................ 6 

Uppdrag ............................................................................................................................................... 6 

 

 

 

 

Inledning 

Tillgång till service, exempelvis livsmedelshandel, drivmedel, bredband, telefon, hälso- och 
sjukvård, är faktorer av vikt för att vardagslivet ska fungera för människor. Serviceutbudet 
påverkar förutsättningarna för utveckling och tillväxt i Norsjöbygden, både för att bo, besöka 
och verka här.  

Serviceplanen är en del i arbetet att förverkliga Norsjöbygdens vision Världens bästa vardag. 
En aktuell serviceplan är också en förutsättning för att Landsbygdsprogrammets stöd till 
kommersiell service ska kunna beviljas inom Norsjö kommun.  

Serviceplanen tar sin utgångspunkt i visionen för Norsjöbygden och i visionens fokusområden 
som beskriver de frågor norsjöborna anser vara av betydelse för att skapa Världens bästa 
vardag.  

Serviceplanen har tydliga kopplingar till Norsjö kommuns näringslivsstrategi där handeln är 
ett av strategiområdena.  

Serviceplanen ska gälla 2020 - 2026. Serviceplanen är öppen för revideringar utifrån vad som 
sker i Norsjöbygden under perioden. Nuvarande handlingsplan gäller 2020 - 2022. 

 

Syfte 

Serviceplanen syftar till att förbättra förutsättningarna ett serviceutbud som ökar 
Norsjöbygdens attraktivitet så att fler väljer att bo, besöka och verka här.  

 

Bakgrund 

 

Service i Norsjöbygden 

Handeln i Norsjöbygden står inför utmaningar men också möjligheter till utveckling. 
Butikernas förutsättningar påverkas av bl a befolkningsutveckling och förändrade 
köpmönster. Allt fler handlar på nätet då det ger tillgång till ett stort utbud. Samtidigt vill 
många att det ska finnas service i närheten t ex i form av en lanthandel eller ett levande 
centrum för att byn eller orten ska betraktas som attraktiv.  

I Norsjöbygden bor ca hälften av befolkningen i byar utanför centralorten. Byarna förändras 
över tid i antal invånare och åldersfördelning vilket gör att servicebehoven kan variera. En 
stor andel av befolkningen har idag grundläggande service inom rimligt avstånd men 
situationen kan drastiskt förändras om en butik eller ett tankställe försvinner.  

Näringslivet i Norsjöbygden präglas av tillväxt och utveckling. I många byar finns ett eller 
flera företag av olika storlek som behöver tillgång till service. En hög andel av bygdens 

företag producerar för en fjärrmarknad varför kommunikation och logistik är avgörande för 
verksamheten. Det finns en växande besöksnäring och här sker mycket av utvecklingen 
utanför centralorten. Butiker och tankställen är en mycket viktig del i besöksnäringens 
infrastruktur. 

Servicebehovet kan också te sig olika för människor. Toleransnivån för hur långt man har till 
olika servicefunktioner är olika för olika typer av service och olika människor. Service 
kopplas till många olika aktörer; företag, myndigheter och kommuner, vilket kräver olika sätt 
att hantera servicefrågorna på. 

Då den fysiska närvaron av myndigheter, skolor eller annat utbud inte existerar eller är på väg 
att försvinna från landsbygden kan ordet service snabbt förändras. Då vi går mot en mer 
digitaliserad värld blir det mer viktigt att förutsättningar för förändringen finns med i ett tidigt 
skede. Bra mobiltäckning, fiber, utveckling av 5G, digitala mötesplatser och dylikt för att 
kunna möta kommande servicebehov. 

Ändrat köpbeteende 

Vi går mot en ökad digitalisering vilket har stor inverkan på tillgången till service. Idag har 
majoriteten av befolkningen en smarttelefon som egentligen kan jämföras med en liten 
handdator. Inköp, försäljning, betalning av fakturor, tidsbokning, skypesamtal med läkare och 
sjukvård är bara en liten del av det vi använder telefonen till idag.  

Samtidigt som den enskilde får tillgång till ett stort digitalt utbud riskerar den lokala handeln 
och servicen att få ett kraftigt minskat kundunderlag.  

Det digitala utanförskapet och infrastrukturen för datakommunikation påverkar också 
servicen. Vi hänvisas i allt högre grad till webbaserade tjänster. Den som exempelvis inte har 
smarttelefon eller har dålig mobiltäckning får inte tillgång eller kan inte utföra sina ärenden.  

Begreppet service 

Grundläggande kommersiell service är ett nationellt begrepp som innefattar tillgång till 
dagligvaror och drivmedel, post- och pakettjänster, apoteksvaror och betaltjänster. 

Utifrån dagens förutsättningar finns behov av ett breddat servicebegrepp så många människor 
väger in fler och andra aspekter i begreppet service. Digitaliseringen spelar även en betydande 
roll.  

Telefoni och bredband räknas idag inte som service men utgör i många fall förutsättningar för 
tillgången till service. Det finns även andra områden med nära koppling/beroende till service t 
ex offentlig service som skola/barnomsorg, hälso- och sjukvård samt renhållning. Tillgången 
till resor och transporter påverkar möjligheten att ta sig till och från service eller bedriva 
verksamhet med logistikbehov.  

Service kan även ha en social funktion som bidrar till attraktivitet, det är en framträdande 
funktion för t ex lanthandeln. 

Vi bör även kategorisera service utifrån dess funktion, inte de specifika tjänster som erbjuds 
idag. Uppfattningen om vilka funktioner som påverkar en plats attraktivitet skiljer sig åt 
mellan människor och platser, och beroendet mellan olika samhällsutvecklingsfunktioner är 
starkare på landsbygderna vilket också gör utbudet mera känsligt för förändring. 

Lokala aktörer  

I Norsjöbygden arbetar flera aktörer för att på olika sätt främja service. Gemensamt för dessa 
är att de betonar vikten av lokalt engagemang och lokala initiativ.  

Föreningen Norsjöbygdens Företag ska främja näringslivet i Norsjö kommun genom att samla 
och ena företagare och handlare i kommunen, möjliggöra ett gott samarbete med kommun och 
tjänstemän, förbättra och bevara utbudet av varor och tjänster, öka köptroheten i bygden, 
utveckla arrangemang och aktiviteter. 

Föreningen driver webbplatsen Handelsplats Norsjö https://handelsplatsnorsjo.se/ i samarbete 
med Norsjö kommun. 

I Norsjö finns även Företagarna. De erbjuder nätverk, kunskap och praktisk hjälp samt driver 
utvecklingen för ett bättre företagarklimat, så att företagare får rätt förutsättningar för att 
kunna utveckla sin verksamhet och nå sina mål. 

Gold of Lapland driver för närvarande ett tvåårigt projekt Välkommen till bygden Syftet med 
projektet är att öka attraktiviteten och möjligheten till att få fler boende i närområdena att 
konsumera lokalt samt att fler besökare vill komma och stanna längre i de orter och byar som 
omfattas i projektet. Projektet arbetar med totalt sju servicenav varav två i Norsjöbygden - 
Affärn i Bastuträsk och Björks lanthandel i Kusfors. 

Pågående projekt kan sannolikt generera nya projekt eller andra insatser. Det kan sannolikt 
även tillkomma andra aktörer under den tidsperiod serviceplanen omfattar. 

Perspektiv 

En stark samverkan mellan kommunens verksamheter, lokalbefolkningen, föreningsliv och 
det lokala näringslivet är grunden för serviceutbudets existens.  

Mål för handel och service 

I översiktsplanen för Norsjö kommun finns följande långsiktiga mål:  

Norsjö kommun har en väl utbyggd kommersiell och offentlig service vilket är av stor 
betydelse för kommunens attraktivitet som bostadsort, för näringslivet och för möjligheterna 
att utveckla turismen 

Följande handlingsvägar beskrivs för att nå målet:  

o

 

Hemsändning från butikerna skall premieras och alternativa distributionsformer 
utvecklas. 

o

 

Serviceutbudet i redan befintliga butiker utökas och kombineras med andra typer av 
tjänster framförallt på landsbygden. 

o

 

Hitta samordningsmöjligheter mellan näringsliv, ideell sektor och offentlig sektor utifrån 
de nuvarande butikernas egen kapacitet och mål. 

o

 

Kommunens trafikförsörjningsplan ska, där så är möjligt, utformas för att underlätta 
inköpsresor. 

Målsättning i Norsjö kommuns näringslivsstrategi 

Norsjö kommun ska ha ett försäljningsindex  över 60 (nuläge 56) och aktivt arbeta för ökad 
handel. 

Beslut om servicenoder 

För att Landsbygdsprogrammets stöd till kommersiell service ska kunna beviljas krävs att det 
i kommunen finns en aktuell serviceplan där servicestrategiska orter pekats ut. 
Kommunfullmäktige i Norsjö har pekat ut Bastuträsk, Kusfors och Norsjövallen som 
servicestrategiska orter utanför tätorten Norsjö.  

 

Serviceplan - perspektiv och uppdrag 

 

Perspektiv 

Serviceplanen för Norsjö kommun ansluter till område Handel i näringslivsstrategin. För 
arbetet i serviceplanen gäller motsvarande perspektiv som i näringslivsstrategin: 

o

 

Dialog och samverkan med företag 

o

 

Entreprenörskap 

o

 

Varumärket och bilden av Norsjö 

Uppdrag 

Serviceplanens uppdrag är: 

o

 

Tillgängliggöra service 

o

 

Främja service 

o

 

Främja initiativ som stärker befintlig service 

o

 

Stärka kontakten med butiksägarna 

o

 

Dialog om service 

Tillgängliggöra service 

Ge kommunalt stöd till hemsändningsbidrag samt informera butikerna om bidraget 

Främja tillgänglighet till service genom lokal landsbygdstrafik 

Handlingsplan 2020 - 2022 

Kontakt med butikerna och administration av hemsändningsbidrag enligt kommunala 
beslut 

Ta in synpunkter på nuvarande trafik och framtida behov utifrån ett serviceperspektiv 
och förmedla till planeringsansvariga för lokal landsbygdstrafik 

Främja service 

Aktuell, samlad och tillgänglig information om befintlig service 

Aktiv medverkan i regionalt servicefrämjande arbete 

Dialog och samverkan med olika regionala och nationella aktörer vars verksamhet 
utgör förutsättningar för service 

Använda upphandlingspolicyns möjligheter för inköp från mindre leverantörer och 
butiker 

Handlingsplan 2020 - 2022 

Ta fram en ny s k kommunöversikt utifrån förändrat servicebegrepp i samråd med 
Handelsplats Norsjö och Välkommen till bygden samt skapa rutiner för att hålla 
informationen aktuell och tillgänglig 

Delta i länsstyrelsens serviceverkstäder samt andra regionala aktiviteter med syfte att 
främja service  

Medverka till en regional plan för laddinfrastruktur 

Ta fram förutsättningar för att kunna kartlägga mobiltäckning med mätutrustning på 
sopbilen 

Verka för fungerande kontanthantering i Norsjöbygden 

Främja ökad kunskap och medvetenhet hos allmänheten om betalningssätt 

Följa ingångna avtal och skapa möjligheter för lokala butiker att lämna anbud i nya 
upphandlingar 

Främja initiativ som stärker befintlig service 

Uppmuntra lokala aktörers initiativ för att stärka service och hitta nya lösningar för 
service  

Underlätta finansiering via externa medel genom prioriteringar för användande av 
kommunal medfinansiering 

Öka kommunorganisationens kännedom om pågående och kommande initiativ som 
drivs av andra aktörer 

Handlingsplan 2020 - 2022 

Regelbunden dialog och samverkan med Handelsplats Norsjö och Välkommen till 
bygden samt medverka till att resultat kan tas tillvara och omsättas i nya 
utvecklingsinsatser 

Ta fram prioriteringar för kommunal medfinansiering  

Återkommande information vid befintliga möten i kommunorganisationen 

Stärka kontakten med butiksägare 

Regelbunden kontakt med butiksägarna, enskilt och genom närvaro på möten  

Stödja butiksägare vid förändring och utveckling av deras verksamhet  

Bistå butiksägare vid ansökningar om projektstöd, stöd för kommersiell service samt 
vid kontakt med myndigheter  

Underlätta kompetensutveckling och erfarenhetsutbyten  

Handlingsplan 2020 - 2022 

Delta i det månatliga handlarmötet 

Kontinuerligt uppdatera butiksägarna om kommande förändringar eller andra frågor 
som kan beröra dem  

Bistå butiksägare vid ansökningar och myndighetskontakter 

Anordna frukostmöten och träffar med aktörer som stärker företagens/butiksägarnas 
kunskaper 

Dialog om service 

Inkludera service i dialoger med befolkning, företag och föreningar i samband med 
möten i visionsarbetet  

Handlingsplan 2020 - 2022 

Återkommande ta med servicefrågor vid olika möten, t ex frukostmöten eller andra 
möten med näringsliv och politiker samt möten med allmänheten inom Världens bästa 
vardag 

Främja ökad kunskap och medvetenhet om betalningssätt