Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Anslag/Bevis
Protokollet är justerat. Justeringen har tillkännagivits genom anslag.
Organ
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Datum för anslags
uppsättande
2024-04-12
Datum för anslags
nedtagande
2024-05-06
Förvaringsplats för
protokollet
Region Västerbotten, Regionala utvecklingsförvaltningens kansli
Underskrift
.................................................
Nina Olofsdotter
Plats och tid
Digitalt sammanträde kl. 08:00-11:50
Ajournering
kl. 08:54-09:10 paus
kl. 10:00-10:10 paus
kl. 10:45-10:20 partigruppmöten
Protokollet omfattar
§§ 30-50
Beslutande
Ledamöter
Richard Carstedt (S), ordförande
Åsa Ågren Wikström (M), 1:e vice ordförande
Lennart Gustavsson (V), 2:e vice ordförande
Malin Malm (S)
Lars Lilja (S)
Marita Fransson (S)
Anton Bergström Nord (M)
Lilian Nilsson (V)
Lars Forsgren (SD)
Carina Sundbom (C)
Veronica Kerr (KD)
Per Boström (KD)
Lasse Brännström (MP)
Övriga deltagare
Ej tjänstgörande ersättare
Nina Björby (S), (närvarande från kl. 11:20 vid besluten, ej närvarande
under föredragningarna)
Billy Moström (S)
Anna Frej (S)
Alireza Mosahafi (M)
Stefan Anundi (M)
Jimmy Frohm (SD)
Robert Axebro (C)
Hans-Peter Carlson (L)
Tjänstepersoner
Patrik Sällström, regional utvecklingsdirektör
Nina Olofsdotter, sekreterare
Jonathan Lundberg, nämndsekreterare/utredare
Linn Nilsson, nämndsekreterare/utredare
Karolina Filipsson, myndighetschef regionala kollektivtrafikmyndigheten
Jonas Lundström, verksamhetschef näringsliv och samhällsbyggnad,
§§ 32-50
1 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
Katrine Andersson, verksamhetsutvecklare, §§ 34-50
Ulrica Qvist Vallmark, enhetschef, controllerstöd, §§ 34-50
Mona-Lisa Fjellström, samordnare, §§ 34-50
Stina Karlgren, enhetschef samhällsbyggnad, § 38
Maud Ericsson, strateg infrastruktur, §§ 40-41
Rachel Nygren, stabschef, §§ 40-50
Frida Hald, strateg ägarstyrning, § 45
Sofia Elwer, jämställdhetsstrateg, § 45
Nils Enwald, verksamhetschef företags och projektutveckling, § 46
Charlotta Wikman, strateg företag och projektfinansiering, § 46
Riikka Engman, strateg företag och projektfinansiering, § 46
Justeringens plats och tid
Sekreterare
Ordförande
Justerande
Digital justering torsdagen den 11 april 2024.
Nina Olofsdotter
Richard Carstedt (S)
Åsa Ågren Wikström (M)
2 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
ÄRENDELISTA
§ 30
Fastställande av föredragningslistan
§ 31
Anmälan av initiativärenden
§ 32
Kollektivtrafikplan för Region Västerbotten 2025-2027
§ 33
Norrtåg 2040 - en tågvision
§ 34
Beslut om allmän trafikplikt för Ultra-trafiken inom Umeå tätort
§ 35
Beslut om allmän trafikplikt för linje 37 Storuman - Vilhelmina
§ 36
Regionala utvecklingsnämnden - månadsrapport per februari 2024
§ 37
Information från regionala utvecklingsförvaltningen
§ 38
Direktiv för genomförande av fullmäktigeuppdragen tilldelade regionala
utvecklingsnämnden 2024
§ 39
Verksamhetsmedel för samverkan 2024
§ 40
Medfinansiering av skoterled till Holmön
§ 41
Svar på remissen Inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen för perioden 2026-
2037
§ 42
Inriktning för kulturstipendier för perioden 2024
§ 43
Svar på remissen Kultursamhället - utvecklad samverkan mellan stat, region och
kommun (SOU 2023:58)
§ 44
Svar på remissen över slutbetänkandet, Förändring genom försök-
försöksverksamhet i den kommunala sektorn (SOU 2023:94)
§ 45
Information om jämställdhetsanalys av Region Västerbottens bolag
§ 46
Information om Årsrapport 2023 - beviljade företagsstöd, stöd till kommersiell service
och projektmedel
§ 47
Valärenden
§ 48
Anmälan av delegationsbeslut
§ 49
Redovisning av handlingar
§ 50
Övriga frågor
3 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
§ 30
Fastställande av föredragningslistan
Sammanfattning
Regionala utvecklingsnämnden har att fastställa föredragningslistan.
Förslag till beslut
Richard Carstedt (S) föreslår: Föredragningslistan fastställd.
Beslut
Föredragningslistan fastställs.
4 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
§ 31
Anmälan av initiativärenden
RUN 6-2024
Sammanfattning
Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelse har rätt att väcka
ärenden, så kallad initiativrätt. Den 2 december 2021 beslutade regionala
utvecklingsnämnden att anta en rutin för anmälan av initiativärenden till nämnden.
Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska vara
skriftlig. Oavsett när initiativärenden lämnas in så måste tjänstgörande ledamot lyfta
ärendet på sammanträdet under detta ärende, det räcker inte enbart med att lämna in
det skriftligt före sammanträdet.
Nämnden har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta
hantering. Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas av
nämndens beredande utskott inom 6 månader från det att initiativärendet anmälts.
Följande initiativärenden har anmälts till sammanträdet:
- Finns realistiska förutsättningar för visionen 2040 - Kristdemokraterna
Förslag till beslut
Richard Carstedt (S) föreslår: Anmält initiativärende överlämnas till regionala
utvecklingsförvaltningen för beredning.
Beslut
Anmält initiativärende överlämnas till regionala utvecklingsförvaltningen för beredning.
Expedieras till
Patrik Sällström, regional utvecklingsdirektör
Beslutsunderlag
5 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
§ 32
Kollektivtrafikplan för Region Västerbotten 2025-2027
RUN 137-2024
Sammanfattning
Kollektivtrafikplanen 2025 - 2027 utgår från de av regionfullmäktige beslutade
Planerings-förutsättningar 2025 - 20277 för kollektivtrafik som finansieras av Region
Västerbotten. I planeringsförutsättningarna finns trafikpolitiska prioriteringar och mål
kopplat till den trafik som Region Västerbotten ansvarar för. Dessa prioriteringar och
mål ligger till grund för planering och utformning av det kollektivtrafikuppdrag som
finansieras av Region Västerbotten.
Region Västerbotten finansierar sedan delskatteväxlingen 2020-01-01 de s. k.
gemensamma kostnaderna hos Länstrafiken. Dessa kostnader omfattar
administration, IT, marknadsföring och kundtjänst.
Sedan 2021-01-01 så finns beställningscentralen för Serviceresor hos
Länstrafiken och budget för denna tas fram av bolaget.
Regionfullmäktige fattade 2021-11-16 beslut om att förändra ägandet av
Norrtåg AB så att Region Västerbotten från och med 2022-01-01 är direkt
delägare av Norrtåg AB.
Kollektivtrafikplan 2025 - 2027 för Region Västerbotten innehåller trafikbeställning för
2025 och utgör underlag för budget för 2025 från Norrtåg AB respektive Länstrafiken i
Västerbotten AB. Bolagens budgetar för trafikåret 2025 utgör underlag för Region
Västerbottens anslag för kollektivtrafik avseende 2025.
Förslag till beslut
Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag,
lydande: Kollektivtrafikplan 2025 - 2027 för Region Västerbotten innehållande
trafikbeställning för 2025 fastställs.
Lars Forsgren (SD) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag med
ändringarna: Stryk: Delmål 2: Kollektivtrafiken bidrar till minskad energi- och
miljöbelastning och en ökad trafiksäkerhet. Tillför: Delmål 2: Trafiksäkerhet. Stryk:
Åtgärder - Regionala kollektivtrafikmyndigheten har givit Länstrafiken i uppdrag att
upphandla en konsult som ska utarbeta en drivmedelsstrategi för kollektivtrafiken på
väg i Västerbotten. Strategin ska omfatta såväl den allmänna som den särskilda
kollektivtrafiken. Stryk: 5.2.1. Fjärde stycket, andra meningen. "Som offentlig aktör har
regionen stor möjlighet att påverka och vara föredöme i länets omställning till att bli
klimatneutrala." Stryk: 5.2.1 Femte stycket, Ersätt med: Region Västerbotten ska
verka för att verksamheten ska vara resurseffektiv. Tillför: 6.3 Nytt stycke "Region
Västerbotten skall aktivt arbeta för och uppmuntra samtliga kommuner att ingå i den
regionala samverkan för kollektivtrafik. Regionen ska ytterst acceptera den lokala
önskan men bidra med information och fakta hur beslut kommer att påverka regionens
effektivitet.
6 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
Tilläggsförslag på sammanträdet
Per Boström (KD), med stöd av Veronica Kerr (KD), Åsa Ågren Wikström (M), Anton
Bergström Nord (M) och Carina Sundbom (C), föreslår tillägget:
Västerbottensmodellen värnas genom att separata kommuner inte upphandlar och-
eller bedriver all inomkommunal trafik i egen regi.
Richard Carstedt (S) förslår: Tilläggsförslaget avslås.
Beslutsgång
Ordförande ställer de två förslagen mot varandra och finner att regionala
utvecklingsnämnden bifaller Richard Carstedts förslag.
Därefter frågar ordförande om nämnden kan bifalla eller avslå Per Boströms
tilläggsförslag och finner att nämnden avslår tilläggsförslaget.
Omröstning begärs
Regionala utvecklingsnämnden godkänner följande beslutsgång på tilläggsförslaget:
Den som bifaller Richard Carstedts förslag att tilläggsförslaget avslås, röstar ja.
Den som bifaller Per Boströms förslag att tilläggsförslag bifalls, röstar nej.
Omröstningsresultat
Ja-röster: Richard Carstedt (S), Lennart Gustavsson (V), Malin Malm (S), Lars Lilja
(S), Marita Fransson (S), Lilian Nilsson (V) och Lasse Brännström (MP).
Nej-röster: Åsa Ågren Wikström (M), Anton Bergström Nord (M), Lars Forsgren (SD),
Carina Sundbom (C), Veronica Kerr (KD) och Per Boström (KD).
Med 7 ja-röster och 6 nej-röster finner ordföranden att regionala utvecklingsnämnden
avslår Pers Boströms tilläggsförslag.
Beslut
Kollektivtrafikplan 2025 - 2027 för Region Västerbotten innehållande trafikbeställning
för 2025 fastställs.
Reservation
Lars Forsgren (SD) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget förslag.
Per Boström (KD), Veronica Kerr (KD), Åsa Ågren Wikström (M), Anton Bergström
Nord (M) och Carina Sundbom (C) reserverar sig mot beslutet till förmån för Per
Boströms tilläggsförslag.
7 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
Skriftlig reservation från Veronica Kerr (KD) och Per Boström (KD):
Kollektivtrafik är en högt prioriterad fråga för Kristdemokraterna och en
förutsättning för både tillväxt och regional utveckling. Regionens mångåriga
arbete enligt Västerbottensmodellen där regionen planerar och finansierar
kollektivtrafiken mellan kommuner och där kommunerna har ansvar för trafiken
inom respektive kommun är positivt och ska fortsätta. Detta till trots så finns det
oroväckande signaler om att kommuner är redo att lämna Västerbottens-
modellen för att inte längre upphandla trafik via Länstrafiken och därmed
bedriva inomkommunal trafik i egen regi. Vårt tilläggsyrkande är menat som ett
förtydligande i Kollektivtrafikplanen om var vi står och en stark signal till länets
kommuner att regionen prioriterar Västerbottensmodellen.
Expedieras till
Länstrafiken i Västerbotten AB
Norrtåg AB
Karolina Filipsson, myndighetschef Regionala kollektivtrafikmyndigheten
Beslutsunderlag
8 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
§ 33
Norrtåg 2040 - en tågvision
RUN 248-2023
Sammanfattning
Norrtåg har, tillsammans med de fyra nordliga länen, tagit fram Norrtåg 2040. En
inriktningsplan för utvecklingen av den framtida regionala tågtrafiken i norra Sverige.
Syftet har varit att skapa en samsyn för detta utifrån de förändringar som planeras i
form av större infrastrukturinvesteringar och den långa framförhållning som krävs för
att anskaffa tillräckligt med fordon för att klara försörjningen de kommande 15-20
åren.
Planen skickades före sommaren 2023 på remiss till länen. Visionen har nu
processats och har justerats utifrån inkomna synpunkter. Samtliga län ställde sig
bakom de viktigaste delarna i planen som blev ett visionsdokument i stället för ett
strategidokument. Efter genomgång av inkomna remissvar beslutade Norrtåg AB:s
styrelse 2023-12-18 att:
”fastställa Norrtåg 2040 - En tågvision, att rekommendera de berörda regionerna och
regionala kollektivtrafikmyndigheterna att ställa sig bakom visionsdokumentet, att
övriga faktaunderlag i ärendet ses som bakgrundsmaterial till visionen och
tillgängliggörs digitalt.”
Ambitionen är att inriktningsplanen ska ligga till grund för andra kommande beslut om
exempelvis fordonsanskaffning och framtida trafikutveckling.
Tidigare remitterad rapport, en sammanställning av inkomna synpunkter från länen
samt Norrtågs svar finns tillgängliga.
Förslag till beslut
Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag, lydande:
Region Västerbotten, Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten, beslutar att
ställa sig bakom Norrtåg 2040 - en tågvision.
Lars Forsgren (SD) föreslår att ärendet återremitteras för att se över effekterna av en
implementering av tågstrategin givet ett oförändrat läge. Det vill säga såvida
exempelvis Norrbottniabanan försenas eller att den gröna omställningen inte levererar
ökade antal arbetstillfällen.
Beslutsgång
Ordförande frågar först om ärendet ska avgöras idag eller återremitteras och finner att
ärendet ska avgöras idag.
Därefter frågar ordförande om regionala utvecklingsnämnden kan bifalla Richard
Carstedts förslag och finner att nämnden bifaller densamma.
9 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
Beslut
Regionala utvecklingsnämndens förslag till regionstyrelsen/regionfullmäktige:
Region Västerbotten, Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten, beslutar att
ställa sig bakom Norrtåg 2040 - en tågvision.
Reservation
Lars Forsgren (SD) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget förslag.
Expedieras till
Regionstyrelsen/regionfullmäktige
Beslutsunderlag
10 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
§ 34
Beslut om allmän trafikplikt för Ultra-trafiken inom Umeå tätort
RUN 138-2024
Sammanfattning
Region Västerbotten är regional kollektivtrafikmyndighet (RKM) enligt lagen om
regional kollektivtrafik (SFS 2010:1065). Enligt lagstiftningen ska beslut om trafikplikt
senast fattas innan tilldelningsbeslut tas inför nya trafikavtal. Beslutet ska ses som
ett verkställighetsbeslut av intentionerna i det regionala trafikförsörjningsprogrammet.
Kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten tar genom att besluta om allmän trafikplikt på
sig ett ansvar gentemot Västerbottens invånare att tillhandahålla den beslutade
trafiken genom upphandling.
Ny avtalsperiod ska inledas 2026-06-15 för allmän kollektivtrafik avseende Ultra-
trafiken inom Umeå tätort
Ingen anmälan om att bedriva kommersiell kollektivtrafik, som omfattar berörd trafik,
har inkommit till Kollektivtrafikmyndigheten. Behov av regional kollektivtrafik samt mål
för trafikens utveckling finns beskrivna i det Regionala trafikförsörjningsprogrammet
för Västerbottens län 2020 - 2025. Trafiken ovan är betydelsefull för regionens
trafikförsörjning och för måluppfyllelsen. Kollektivtrafikmyndigheten fattar med stöd i
det regionala trafikförsörjningsprogrammet för Västerbottens län 2020 - 2025, beslut
om allmän trafikplikt för trafiken.
Den regionala kollektivtrafiken har betydelse för den regionala utvecklingen.
Kollektivtrafik och hållbart resande är en viktig del av klimat- och miljöarbetet. Mål,
delmål och indikatorer i trafikförsörjningsprogrammet är Region Västerbottens
samlade politiska bedömning där bland annat kollektivtrafikens betydelse, nuläge,
intryck från samråd och dialoger, utmaningar och möjligheter har vägts in. Målen i
trafikförsörjningsprogrammet är:
Kollektivtrafikens marknadsandel av det motoriserade resandet är 20 % år
2030. Delmål för 2025 är 25%.
Andelen fordonskilometer som sker med förnybart drivmedel i upphandlad
kollektivtrafik uppgår till 100 % år 2030. Delmål för 2025 är 75 %.
Tillgången till kollektivtrafik mellan länets kommuncentrum och till och från
strategiska knutpunkter i norra Sverige är bibehållen eller utvecklad år 2030
jämfört med 2022.
Den regionala kollektivtrafiken är tillgänglig för de flesta personer med
funktionsnedsättningar år 2030.
Kollektivtrafikens prissättning gör den attraktiv och tillgänglig för olika grupper.
Trafikförsörjningsprogrammets strategier behöver genomsyra arbetet för att uppnå
målen.
Strategierna är:
Resenärsperspektivet som ledstjärna
Ökad samverkan för resenärarenas helhetsupplevelse
Skapa och frigöra resurser till utveckling
11 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
Förslag till beslut
Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag,
lydande: Allmän trafikplikt (SFS 2010:1065, 3 kap, 1 §) ska gälla och att beslutet
innefattar möjlighet att vid behov löpande kunna göra anpassningar i utbud och
utformning under avtalstiden för nedanstående trafik:
- Ultra-trafiken inom Umeå tätort
Beslut
Allmän trafikplikt (SFS 2010:1065, 3 kap, 1 §) ska gälla och att beslutet innefattar
möjlighet att vid behov löpande kunna göra anpassningar i utbud och utformning
under avtalstiden för nedanstående trafik:
- Ultra-trafiken inom Umeå tätort
Expedieras till
Länstrafiken i Västerbotten AB
Karolina Filipsson, myndighetschef regionala kollektivtrafikmyndigheten
Beslutsunderlag
trafikstart 2026-05-16, Ultra-trafiken inom Umeå tätort.
fastställd RF 2020-06-16 § 78
12 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
§ 35
Beslut om allmän trafikplikt för linje 37 Storuman - Vilhelmina
RUN 149-2024
Sammanfattning
Region Västerbotten är regional kollektivtrafikmyndighet (RKM) enligt lagen om
regional kollektivtrafik (SFS 2010:1065). Enligt lagstiftningen ska beslut om trafikplikt
senast fattas innan tilldelningsbeslut tas inför nya trafikavtal. Beslutet ska ses som ett
verkställighetsbeslut av intentionerna i det regionala trafikförsörjningsprogrammet.
Kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten tar genom att besluta om allmän trafikplikt på
sig ett ansvar gentemot Västerbottens invånare att tillhandahålla den beslutade
trafiken genom upphandling.
Ny avtalsperiod ska inledas 2025-08-18 för allmän kollektivtrafik avseende linjetrafik
på följande linje:
- Linje 37 Storuman - Vilhelmina
Ingen anmälan om att bedriva kommersiell kollektivtrafik, som omfattar berörd trafik,
har inkommit till Kollektivtrafikmyndigheten. Behov av regional kollektivtrafik samt mål
för trafikens utveckling finns beskrivna i det Regionala trafikförsörjningsprogrammet
för Västerbottens län 2020- 2025. Trafiken ovan är betydelsefull för regionens
trafikförsörjning och för måluppfyllelsen.
Kollektivtrafikmyndigheten fattar med stöd i det regionala
trafikförsörjningsprogrammet för Västerbottens län 2020 - 2025, beslut om allmän
trafikplikt för trafiken.
Den regionala kollektivtrafiken har betydelse för den regionala utvecklingen.
Kollektivtrafik och hållbart resande är en viktig del av klimat- och miljöarbetet. Mål,
delmål och indikatorer i trafikförsörjningsprogrammet är Region Västerbottens
samlade politiska bedömning där bland annat kollektivtrafikens betydelse, nuläge,
intryck från samråd och dialoger, utmaningar och möjligheter har vägts in. Målen i
trafikförsörjningsprogrammet är:
Kollektivtrafikens marknadsandel av det motoriserade resandet är 20 % år
2030. Delmål för 2025 är 25%.
Andelen fordonskilometer som sker med förnybart drivmedel i upphandlad
kollektivtrafik uppgår till 100 % år 2030. Delmål för 2025 är 75 %.
Tillgången till kollektivtrafik mellan länets kommuncentrum och till och från
strategiska knutpunkter i norra Sverige är bibehållen eller utvecklad år 2030
jämfört med 2022.
Den regionala kollektivtrafiken är tillgänglig för de flesta personer med
funktionsnedsättningar år 2030.
Kollektivtrafikens prissättning gör den attraktiv och tillgänglig för olika grupper.
Trafikförsörjningsprogrammets strategier behöver genomsyra arbetet för att uppnå
målen. Strategierna är:
Resenärsperspektivet som ledstjärna
Ökad samverkan för resenärarenas helhetsupplevelse
Skapa och frigöra resurser till utveckling
13 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
-
Förslag till beslut
Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag,
lydande: Allmän trafikplikt (SFS 2010:1065, 3 kap, 1 §) ska gälla och att beslutet
innefattar möjlighet att vid behov löpande kunna göra anpassningar i utbud och
utformning under avtalstiden för nedanstående trafik:
- Linje 37 Storuman - Vilhelmina
Beslut
Allmän trafikplikt (SFS 2010:1065, 3 kap, 1 §) ska gälla och att beslutet innefattar
möjlighet att vid behov löpande kunna göra anpassningar i utbud och utformning
under avtalstiden för nedanstående trafik:
- Linje 37 Storuman - Vilhelmina
Expedieras till
Länstrafiken i Västerbotten AB
Karolina Filipsson, myndighetschef regionala kollektivtrafikmyndigheten
Beslutsunderlag
08-18, Linje 37 Storuman - Vilhelmina
RF 2020-06-16 § 78
14 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
§ 36
Regionala utvecklingsnämnden - månadsrapport per februari
2024
RUN 147-2024
Sammanfattning
Regionala utvecklingsnämnden har att fastställa månadsrapport per februari månad
2024.
Utfallet för perioden visar ett negativt resultat på 0,9 miljoner kronor. En betydande
avvikelse finns inom Kollektivtrafiken. Budgetavvikelsen inom Kollektivtrafiken ligger
dock i linje med det förväntade då det var känt vid ingången av 2024 att
kollektivtrafikbolagen Norrtåg och Länstrafiken i Västerbottens budgeterade behov av
driftbidrag uppgår till 36,2 miljoner kronor mer än vad Region Västerbotten budgeterat
för år 2024.
Regionfullmäktige har den 20 februari 2024 beslutat om justering av budgetramar
mellan nämnder. Korrigering av budget görs med utgångspunkt i att Sveriges
Kommuner och Regioner (SKR) har presenterat sin definitiva bedömning för 2024 för
personalomkostnadspålägget (PO-pålägget). För regionala utvecklingsnämnden
innebär det en utökning av budgetramen med 904 tkr.
Inför verksamhetsåret 2024 har regionala utvecklingsnämnden beslutat om budget
som inarbetat de kostnadsreducerande åtgärder motsvarande 8 miljoner kronor utifrån
det fullmäktigeuppdrag som genomförts under 2023. Beslut om kostnadsreducerande
åtgärder är under effektuering.
I månadsrapport lämnas redogörelse för händelser av betydelse under perioden
januari till och med februari månad. Driftredovisning rymmer analys av väsentliga
personalförhållanden, presentation av ekonomiskt resultat inklusive analys. Vid denna
tidpunkt föreslås inga ytterligare åtgärder utöver de beslut som är under effektuering.
Fortsatt utveckling inom kollektivtrafiken kommer att följas med uppmärksamhet för
det fall ytterligare beslut om åtgärder bedöms behövliga för att möta de ekonomiska
förutsättningarna för den regionala kollektivtrafiken.
Förslag till beslut
Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag,
lydande:
Regionala utvecklingsnämnden fastställer månadsrapport per februari månad
2024.
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden fastställer månadsrapport per februari månad 2024.
15 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
Expedieras till
Patrik Sällström, regional utvecklingsdirektör
Ulrica Qvist Vallmark, enhetschef/controllerstöd
Katrine Andersson, verksamhetsutvecklare
Karolina Filipsson, myndighetschef RKM
Beslutsunderlag
2024
16 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
§ 37
Information från regionala utvecklingsförvaltningen
RUN 5-2024
Sammanfattning
Muntlig information lämnas till regionala utvecklingsnämnden från regionala
utvecklingsdirektören Patrik Sällström om aktuella händelser från förvaltningen.
Förslag till beslut
Richard Carstedt (S) föreslår: Informationen noteras
Beslut
Informationen noteras.
17 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
§ 38
Direktiv för genomförande av fullmäktigeuppdragen tilldelade
regionala utvecklingsnämnden 2024
RUN 62-2024
Sammanfattning
Regionfullmäktige beslutade den 21 november 2023 om regionplan och budget för
planeringsperioden 2024-2027. Regionala utvecklingsnämnden har fått följande
uppdrag riktat till sig av regionfullmäktige:
Identifiera och ta fram förslag på samordnade funktionella aktiviteter mellan
förvaltningarna och i norra sjukvårdsregionen i syfte att minska administrativa
kostnader
Minska tjänsteresandet med 15 procent i jämförelse med år 2023.
Det första fullmäktigeuppdraget riktas även till hälso- och sjukvårdsnämnden samt
regionstyrelsen.
Det andra fullmäktigeuppdraget om att minska tjänsteresandet med 15 procent i
jämförelse med år 2023 har riktats till alla nämnder och styrelser.
Regionala utvecklingsnämnden har som ansvarig nämnd för det regionala
utvecklingsuppdraget att förtydliga fullmäktigeuppdragens genomförande genom
uppdragsdirektiv med utgångspunkt i nämndens uppdrag.
Som beslutsunderlag återfinns övergripande direktiv för genomförande av
fullmäktigeuppdrag riktade till regionala utvecklingsnämnden att ta ställning till, samt
kompletterande direktiv för respektive uppdrag.
I det övergripande dokumentet framgår principiella direktiv för fullmäktigeuppdragens
genomförande, där regionala utvecklingsnämnden föreslås uppdra till regionala
utvecklingsdirektören att genomföra uppdragen i enlighet med de av nämnden
fastställda uppdragsdirektiven.
Till sin hjälp föreslås nämnden även fortsättningsvis utse en politisk styrgrupp i form
av regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott. Den politiska styrgruppen ska hållas
informerad om fullmäktigeuppdragens genomförande och vid behov initiera
samrådsförfarande (se nedan), alternativt bereda tilläggsdirektiv för regionala
utvecklingsnämnden att besluta om som stödjer fullmäktigeuppdragens fortsatta
genomförande. Ytterligare direktiv för uppdragens genomförande kan komma att utgå
från regionala utvecklingsnämnden under genomförandetiden. Dessa bereds av
politiska styrgruppen (tillika regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott).
Särskilda förutsättningar finns att beakta. Båda fullmäktigeuppdragen som riktats till
regionala utvecklingsnämnden är riktade till flera nämnder. Den politiska styrgruppen
ska därför även uppmärksammas på eventuella överlappningar och målkonflikter som
uppstår under genomförandet till följd av andra nämnders genomförande av sina
fullmäktigeuppdrag. Då ingen nämnd är underställd någon annan nämnd
(kommunallag 2017:925) har regionala utvecklingsnämnden att ta ställning till
eventuella åtgärder. Likaså om målkonflikter skulle uppstå som kan behöva lyftas till
regionfullmäktige.
18 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
I övergripande direktiv för fullmäktigeuppdragens genomförande konstateras även
behov av samrådsförfarande. Regionala utvecklingsnämndens beslut från den 28
september medför behov av samrådsförfarande i samverkansstrukturen för länets
kommuner: ” Regionala utvecklingsnämnden uppdrar till regionala
utvecklingsdirektören att genomföra samråd i samverkansstrukturen för kommunerna i
syfte att säkra regionens följsamhet gentemot ingångna avtal och
samverkansöverenskommelsen. Ett sådant samråd ska identifiera och förankra
prioriteringarna och identifiera om andra beslut behöver fattas för att samrådet ska
anses vara i enlighet med ingångna avtal och överenskommelser. Besparingen ska
inte påverka leveransen enligt samverkansavtalet med kommunerna."
Förslag till beslut
Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag,
lydande: Regionala utvecklingsnämnden fastställer övergripande direktiv för
genomförande av fullmäktigeuppdrag riktade till regionala utvecklingsnämnden 2024
samt kompletterande direktiv för uppdragen; - Identifiera och ta fram förslag på
samordnade funktionella aktiviteter mellan förvaltningarna och i norra
sjukvårdsregionen i syfte att minska administrativa kostnader, -Minska tjänsteresandet
med 15 procent i jämförelse med år 2023. Regionala utvecklingsnämnden ger
regionala utvecklingsdirektören i uppdrag att genomföra uppdragen i enlighet med de
av nämnden fastställda uppdragsdirektiven. En politisk styrgrupp utses i form av
regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott. Den politiska styrgruppen ska hållas
informerad om fullmäktigeuppdragens genomförande och vid behov initiera
samrådsförfarande, alternativt bereda tilläggsdirektiv för regionala
utvecklingsnämnden att besluta om som stödjer fullmäktigeuppdragens fortsatta
genomförande. Ytterligare direktiv för uppdragens genomförande kan komma att utgå
från regionala utvecklingsnämnden under genomförandetiden. Dessa bereds av
politiska styrgruppen (tillika regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott). I
övergripande direktiv redovisas särskilda förutsättningar att beakta.
Lasse Brännström (MP) föreslår bifall med ändringsförslaget: Regionala
utvecklingsnämnden och regionala utvecklingsförvaltningen ska minska
tjänsteresandet med 15 procent i jämförelse med år 2023 utifrån beslut från
regionfullmäktige. Miljöpartiets tolkning är att även projektverksamhetens ska ingå i
uppdraget.
Beslutsgång
Ordföranden ställer de två förslagen mot varandra och finner att regionala
utvecklingsnämnden bifaller Richard Carstedts förslag.
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden fastställer övergripande direktiv för genomförande av
fullmäktigeuppdrag riktade till regionala utvecklingsnämnden 2024 samt
kompletterande direktiv för uppdragen
Identifiera och ta fram förslag på samordnade funktionella aktiviteter mellan
förvaltningarna och i norra sjukvårdsregionen i syfte att minska administrativa
kostnader
19 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
Minska tjänsteresandet med 15 procent i jämförelse med år 2023.
Regionala utvecklingsnämnden ger regionala utvecklingsdirektören i uppdrag att
genomföra uppdragen i enlighet med de av nämnden fastställda uppdragsdirektiven.
En politisk styrgrupp utses i form av regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott.
Den politiska styrgruppen ska hållas informerad om fullmäktigeuppdragens
genomförande och vid behov initiera samrådsförfarande, alternativt bereda
tilläggsdirektiv för regionala utvecklingsnämnden att besluta om som stödjer
fullmäktigeuppdragens fortsatta genomförande. Ytterligare direktiv för uppdragens
genomförande kan komma att utgå från regionala utvecklingsnämnden under
genomförandetiden. Dessa bereds av politiska styrgruppen (tillika regionala
utvecklingsnämndens arbetsutskott).
I övergripande direktiv redovisas särskilda förutsättningar att beakta.
Expedieras till
Patrik Sällström, regional utvecklingsdirektör
Jonas Lundström, näringsliv och samhällsbyggnad
Stina Karlgren, näringsliv och samhällsbyggnad
Rachel Nygren, stab regional utveckling
Mona-Lisa Fjellström, stab regional utveckling
Katrine Andersson, stab regional utveckling
Beslutsunderlag
regionala utvecklingsnämnden 2024
förvaltningarna och norra sjreg_slutver
2023_slutver
20 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
§ 39
Verksamhetsmedel för samverkan 2024
RUN 128-2024
Sammanfattning
Årligen beslutar regionala utvecklingsnämnden om verksamhetsmedel för samverkan.
Beslutet fattas på rekommendation av primärkommunala delegationen.
Verksamhetsmedlen fördelas i organisationen för samverkan inom regional utveckling
mellan primärkommunala delegationen dess arbetsutskott, delegationen för utbildning
och delegationen för social välfärd och hälsa.
Regionala utvecklingsförvaltningen föreslår att 300 000 kr i verksamhetsmedel
fördelas mellan delegationerna. Summan är densamma som tidigare år. Medlen kan
användas för konsultstöd, tjänstestöd, konferenskostnader, utbildningar eller andra
mindre och tidsbegränsade aktiviteter av delegationerna.
Primärkommunala delegationen:
Konferenskostnader, fortbildningsinsatser och omvärldsbevakning för delegationen
110 000 kr. Samverkan inom samhällsbyggnad 90 000 kr.
Delegationen för utbildning:
Konferens- och utbildningskostnader för delegationen 50 000 kr.
Delegationen för social välfärd och hälsa:
Konferens- och utbildningskostnader för delegationen 50 000 kr.
Förslag till beslut
Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag,
lydande: Verksamhetsmedel på 300 000 kr för samverkan år 2024 fördelas mellan
delegationerna på följande sätt: Primärkommunala delegationen: Konferenskostnader,
fortbildningsinsatser och omvärldsbevakning för delegationen 110 000 kr. Samverkan
inom samhällsbyggnad 90 000 kr. Delegationen för utbildning: Konferens- och
utbildningskostnader för delegationen 50 000 kr. Delegationen för social välfärd och
hälsa: Konferens- och utbildningskostnader för delegationen 50 000 kr.
Beslut
Verksamhetsmedel på 300 000 kr för samverkan år 2024 fördelas mellan
delegationerna på följande sätt:
Primärkommunala delegationen:
Konferenskostnader, fortbildningsinsatser och omvärldsbevakning för delegationen
110 000 kr. Samverkan inom samhällsbyggnad 90 000 kr.
Delegationen för utbildning:
Konferens- och utbildningskostnader för delegationen 50 000 kr.
Delegationen för social välfärd och hälsa:
Konferens- och utbildningskostnader för delegationen 50 000 kr.
21 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
Expedieras till
Mona-Lisa Fjellström, samordnare
Beslutsunderlag
22 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
§ 40
Medfinansiering av skoterled till Holmön
RUN 157-2024
Sammanfattning
Länsstyrelsen har tidigare haft ett regeringsuppdrag att säkerställa skoterled som
bekostats med statliga medel. 2011 tog Trafikverket över ansvaret och vintern
2019/2020 avsade de sig ansvaret. Det resulterade i att Länsstyrelsen, Umeå
kommun och Region Västerbotten kom överens om att samfinansiera skoterleden
som en nödåtgärd. I år är dock första året som skoterleden kan öppnas och det har
inkommit en förfrågan från Umeå kommun om medfinansiering från Region
Västerbotten för att staka och underhålla en skoterled till Holmön.
Skoterleden nyttjas delvis för varutransporter till butiken och gods till företagen då
varken helikopter eller svävaren tar gods. Utöver detta gör skoterleden att Holmön blir
mycket mer tillgängligt vintertid vilket gynnar friluftslivet, inte minst möjligheten att
besöka reservatet vilket uppskattas av skidåkare.
Kostnaden för stakningen och mätningen av skoterleden beräknas till ca 2500 kr per
dag. Om leden öppnar i slutet på januari och varar ända till slutet på mars, med 1
kontroll per dag, samt två veckor in i april med två kontroller per dag, beräknas det
landa på cirka 270 000 kr totalt där Umeå kommun vill se att kostnaden fördelas
mellan Umeå kommun, länsstyrelsen Västerbotten och Region Västerbotten.
Förslag till beslut
Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag,
lydande: Medfinansiering av skoterleden till Holmön medges under innevarande
vintersäsong 2023/2024 som ett engångsbidrag om max 90 000 kr. Kostnaden
belastar regionala utvecklingsdirektörens konto för oförutsedda händelser. Regionala
utvecklingsnämnden, genom ordföranden tillsammans med regionala
utvecklingsdirektören, avser att skicka en skrivelse till regeringen för att be dem att
skyndsamt fatta ett beslut i frågan gällande ansvarsfördelningen att säkerställa att
transporter, innevånare och varor kan ta sig till och från Holmön året om.
Beslut
Medfinansiering av skoterleden till Holmön medges under innevarande vintersäsong
2023/2024 som ett engångsbidrag om max 90 000 kr.
Kostnaden belastar regionala utvecklingsdirektörens konto för oförutsedda händelser.
Regionala utvecklingsnämnden, genom ordföranden tillsammans med regionala
utvecklingsdirektören, avser att skicka en skrivelse till regeringen för att be dem att
skyndsamt fatta ett beslut i frågan gällande ansvarsfördelningen att säkerställa att
transporter, innevånare och varor kan ta sig till och från Holmön året om.
23 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
Expedieras till
Richard Carstedt (S)
Patrik Sällström, regional utvecklingsdirektör
Maud Ericsson, strateg infrastruktur
Ekonomi
Beslutsunderlag
daterad 19 januari 2024
24 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
§ 41
Svar på remissen Inriktningsunderlag för
infrastrukturplaneringen för perioden 2026-2037
RUN 32-2024
Sammanfattning
I juni 2023 gav Regeringen Trafikverket i uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag
inför den långsiktiga infrastrukturplaneringen för planperioden 2026-2037.
Luftfartsverket och Sjöfartsverket skulle bistå Trafikverket med fakta och bedömningar
för att Trafikverket skulle kunna ta fram ett trafikslagsövergripande inriktningsunderlag.
Vid genomförandet av uppdraget skulle Trafikverket föra dialog med och hämta in
synpunkter från regionerna och Gotlands kommun. Trafikverket skulle även inhämta
synpunkter från de statliga myndigheter, kommuner och andra offentliga och privata
aktörer som Trafikverket bedömde berördes.
Syftet med uppdraget var att ge regeringen ett underlag för bedömning av ekonomiska
ramar och inriktning för åtgärder i transportinfrastrukturen för perioden 2026-2037.
Förslag till beslut
Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag,
lydande: Svar på remissen Inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen för
perioden 2026-2037 fastställs och överlämnas till Landsbygds- och
infrastrukturdepartementet.
Beslut
Svar på remissen Inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen för perioden 2026-
2037 fastställs och överlämnas till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.
Protokollsanteckning
Protokollsanteckning från Lasse Brännström (MP):
Inriktningsunderlaget behöver omarbetas i grunden så att det tydligt visar hur
planeringen av den statliga infrastrukturen bidrar till Riksdagens beslutade mål
gällande klimatpåverkan (parisavtalet) och hållbar utveckling (FN:s agenda 2030)
Expedieras till
Landsbygds- och Infrastrukturdepartementet
Maud Ericsson, strateg infrastruktur
Beslutsunderlag
för perioden 2026-2037
Regeringsbeslut, LI2023-02737 Uppdrag att ta fram inriktningsunderlag inför
den långsiktiga infrastrukturplaneringen för planperioden
25 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
§ 42
Inriktning för kulturstipendier för perioden 2024
RUN 130-2024
Sammanfattning
I enlighet med målområde fyra i Region Västerbottens kulturplan 2024-2027, ska
Region Västerbotten verka för goda villkor för professionella kulturskapare. Region
Västerbottens stipendier utgör del av arbetet med att stärka professionella
kulturskapares möjligheter att verka i Västerbotten.
Region Västerbottens kulturstipendium fördelas i enlighet med stipendiets reglemente
till högst fyra stipendier om vardera lägst 25 000 kronor. Stipendierna är avsedda att
stödja och uppmuntra konstnärligt utvecklingsarbete och delas ut till sökande
verksamma i Västerbotten.
Nämnden fattade beslut inför 2024 att förstärka budgetposten för kulturstipendierna.
Vilket skapar möjlighet att utlysa stipendier inom fler konstområden.
År 2024 föreslås konstområdena musik, litteratur och den samiska mjuk- och
hårdslöjden Duodji om högst 75 000 kronor per konstområde.
Förslag till beslut
Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag,
lydande: Regionala utvecklingsnämnden antar följande inriktning för Region
Västerbottens kulturstipendium 2024. Konstområden: - Musik - Litteratur - Duodji
Lars Forsgren (SD) föreslår bifall med följande ändringar: Stryk Duodji och tillför
Träslöjd.
Beslutsgång
Ordföranden ställer de två förslagen mot varandra och finner att regionala
utvecklingsnämnden bifaller Richard Carstedts förslag.
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden antar följande inriktning för Region Västerbottens
kulturstipendium 2024.
Konstområden:
- Musik
- Litteratur
- Duodji
Reservation
Lars Forsgren (SD) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget förslag.
26 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
Expedieras till
Richard Ström, kulturstrateg
Beslutsunderlag
27 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
§ 43
Svar på remissen Kultursamhället - utvecklad samverkan mellan
stat, region och kommun (SOU 2023:58)
RUN 648-2023
Sammanfattning
Region Västerbotten har mottagit en remiss från kulturdepartementet Kultursamhället
- utvecklad samverkan mellan stat, region och kommun, ett betänkande av
Kultursamverkansutredningen.
Regeringen beslutade den 7 juli 2022 att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att
genomföra en översyn av kultursamverkansmodellen med syftet att modellen ska
utvecklas så att den i ökad grad kan bidra till kultur i hela landet och till att de
nationella kulturpolitiska målen uppfylls. Den 20 april 2023 beslutade regeringen om
tilläggsdirektiv till utredningen om minskad administrativ resursåtgång. Utredningen
har antagit namnet Kultursamverkansutredningen 2022/23 (Ku 2022:04). Betänkandet
överlämnas till regeringen 27 september 2023 och översändes till remissinstanser den
15 december.
Den reformstrategi som utredningen föreslår består i att öppna upp för friare
samverkansformer mellan de olika offentliga nivåerna inom kulturområdet, med ett
mer jämställt förhållande mellan stat, region och kommun. Utredningen menar på att
om det ska vara möjligt att nå målet om att kulturen ska få ett bredare genomslag i
samhället måste systemet tydligare inkludera kulturverksamhet framför allt i landets
kommuner. Samtidigt betonas att regionernas roll som samordnande instans bör
tydliggöras och stärkas. Utredningen konstaterar att nuvarande
kultursamverkansmodellen har gjort mycket gott, framför allt ökat engagemanget för
kulturpolitik på regional nivå, men att modellen som den är konstruerad nu nått sin
potential.
I samband med beredning av remissvar har Region Västerbotten inhämtat synpunkter
från länets kommuner och kulturinstitutioner som erhåller stöd inom ramen för
kultursamverkansmodellen. Vidare har kontinuerlig dialog förts genom det
interregionala nätverket Kultur i Norr.
Sammanfattning Region Västerbottens remissvar
Region Västerbotten ställer sig positiv till förslaget om ett vidgat system för
kultursamverkan genom lagstiftning men har svårt att se att utredningens
ambition om utökad samverkan (och minskad administration) mellan nivåerna
kan uppnå större utrymme för regionala och kommunala prioriteringar när inga
ytterligare medel tillförs.
Region Västerbotten ser utmaningar med förslaget som rör kommuners
möjlighet att fördela statsbidrag inom modellen. Få kommuner berörs och vem
beslutar om vad i slutändan?
Region Västerbotten, genom Kultur i Norr, anser att oavsett hur
kultursamverkansmodellen utformas så är det viktigt att bibehålla och stärka
de strukturer som genererat ett ökat politiskt engagemang och
ansvarstagande för kulturpolitik och dess genomförande.
28 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
Region Västerbotten bedömer att kultursamverkansplanerna i slutändan kan
innebär att det också upprättas särskilda regionala kulturplaner för att möta
den regionala nivåns behov, vilket skulle leda till ökad administration.
Region Västerbotten stödjer förslaget om att det i lag framgår att samråd ska
ske med det fria kulturlivet och de professionella kulturskaparna i
framtagandet av kultursamverkansplanerna.
Region Västerbotten ställer sig positiva till att utvecklingsbidragen föreslås
finnas kvar, att ett samverkanstöd etableras och att fördelningen av
statsbidrag förenklas. Däremot är det minst sagt utmanande att föreställa sig
denna finanseringsstruktur utan att nya medel tillförs.
Förslaget om villkor för statsbidrag utmanar inte nuvarande modells
inlåsningseffekter tillräckligt, här skulle Region Västerbotten vilja se
exemplifieringar av implementering i ett antal regioner (och därmed också
kommuner) av olika storlek och i olika delar av landet.
Region Västerbotten ser att det finns en risk att den ojämlika tillgången till
kultur ökar snarare än minskar då kommuner med mindre resurser inte
kommer att kunna ingå i reglerad samverkan och därmed vara mottagare av
statsbidrag inom modellen.
Region Västerbotten delar bedömningen om att det är viktigt att både stat,
region och kommun tydliggör sin hållning i frågor som rör den konstnärliga
friheten och att detta är lämpligt att reglera i föreslagen lag.
Region Västerbotten anser att det finns en avsevärd risk att finansiering av
befintlig kulturverksamhet kommer att minska då historiska nyckeltal på sikt
skulle innebära en urholkning samt medföra en förskjutning av ansvar för
kostnadsökningar på regioner och kommuner.
Region Västerbotten vill att kulturmiljöarbete tillsammans med främjande
fortsatt ska finnas med i definitionen av konst- och kulturområden. Om inte ser
regionen risker med att dessa områden inte prioriteras i samma utsträckning
som idag.
Region Västerbotten motsätter sig förslaget om att reformerna initialt ska
förstärkas med medel som idag fördelas till vissa icke statliga kulturlokaler.
Region Västerbotten, genom Kultur i Norr, vill understryka vikten av fortsatt
stimulering av interregional samverkan.
Region Västerbotten vill understryka att nuvarande samverkansråd spelar en
viktig roll i dagens beredning av regionala kulturplaner med respektive
kulturmyndighets särskilda expertis, och ser risker med att ett
”överenskommelsesystem” etableras om samverkansrådet upphör.
Region Västerbotten menar på att nuvarande uppföljning via kulturdatabasen
är proportionell och att en minskad statlig uppgiftsinlämning troligen skulle
ersättas av en regional sådan med konsekvensen att den nationella
jämförelsen uteblir.
Region Västerbotten ser positivt på att de kulturpolitiska dialogerna föreslås
inkludera kommunerna. Regionen vill understryka vikten av representation
från hela landet för att uppnå reell flernivåsamverkan.
Region Västerbotten ser positivt på ett arbete som på olika sätt stärker
kulturens betydelse i plan- och bygglagen och vill trycka på behovet av att
enprocentregeln implementeras tidigt i plan- och byggprocessen.
Region Västerbotten ser positivt på ambitionen att verka för att stärka
ställningen för de estetiska ämnena i grundskola och gymnasiet.
29 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
Region Västerbotten ser positivt på en översyn av hur olika stöd- och
regelsystem påverkar möjligheterna för personer med funktionshinder att vara
verksamma som kulturskapare.
Yttrandet i sin helhet återfinns i bilagan: Yttrande Region Västerbotten,
Kultursamhället - utvecklad samverkan mellan stat, region och kommun (SOU
2023:58).
Förslag till beslut
Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag, lydande:
Regionala utvecklingsnämnden antar yttrade över remiss Kultursamhället - utvecklad
samverkan mellan stat, region och kommun SOU 2023:58, enligt upprättat förslag
med följande förändringar:
I punkt 1, sida 3 ersätta föreslagen skrivning med Region Västerbotten ställer sig
skeptisk till förslaget om ett vidgat system för kultursamverkan genom lagstiftning och
har svårt att se att utredningens ambition om utökad samverkan (och minskad
administration) mellan nivåerna kan uppnå större utrymme för regionala och
kommunala prioriteringar när inga ytterligare medel tillförs.
I punkt 2, sida 3, lägga till Vi ser inte heller några problem i att det skapas en modell
mellan staten och de kommuner som kan tänkas beröras som sista mening.
I punkt 4, sida 3, ersätta föreslagen skrivning med Region Västerbotten motsätter sig
att Kulturplanerna ska ersättas av Kultursamverkansplaner. Denna modell riskerar att
tappa helhetssynen och att det blir projektstyrt samt ta bort det politiska ansvaret, den
demokratiska processen och den breda politiska förankringen.
På sida 7, som ny rubrik lägga till följande:
9.6 Kommuner med statsbidrag till institutioner
Region Västerbotten välkomnar region Stockholm in i modellen som då (äntligen)
skulle omfatta alla Sveriges regioner.
På lämplig plats i yttrandet (utifrån förvaltningens bedömning) lägga till följande:
Region Västerbotten anser det är viktigt att det finns nationella kulturpolitiska mål som
är långsiktiga och håller över tid. Vi anser därför att dessa också fortsatt ska vara
övergripande mål inom kultursamverkansmodellen.
Som inledande eller avslutande stycke (på förvaltningens bedömning) lägga till
följande:
För att vi ska få kultur i hela landet behövs det en stark nationell kulturpolitik och
ekonomiska medel till regionala, och kommunala, verksamheter. Det är därför viktigt
att det finns ett såväl politiskt som ekonomiskt statligt ansvar för verksamheterna inom
kultursamverkansmodellen och modellen bör tillskjutas mer resurser.
30 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
Regionala utvecklingsnämnden uppdrar till förvaltningen att säkerställa att första
meningen, stycke 2 under rubrik 9.2 Villkor för fördelning av statsbidrag, sida 5
ligger under rätt rubrik i yttrandet.
Regionala utvecklingsnämnden uppdrar till förvaltningen att i yttrandet som helhet
anpassa texten så att innehållet i andra delar av yttrandet inte motsäger dessa
ändringar/tillägg.
Lars Forsgren (SD) föreslår eget yttrande, lydande: Region Västerbotten instämmer i
det nuvarande systemets stora brister med kulturplaner och snävt riktade medel. Det
har lett till överadministration och metoden behöver akut reformeras. Nuvarande
modell har också inneburit att stora delar av resurserna tillfallit de större
institutionaliserade kulturaktörerna. Detta bror på att administrationen för mindre
aktörer innebär en för kostsam och tidskrävande process, även om kompetensen
skulle finnas.
Det nya förslaget lämnar dock flera frågetecken på om den verkligen kommer lösa de
problem nuvarande modell för med sig. Att förflytta ansvaret från staten till mer lokala
nivåer är i grunden bra, men i slutändan blir det fortfarande en belastning på ett eller
annat sätt för den samma.
För att få maximalt mervärde ser Region Västerbotten att staten fullt ut släpper den
lokala och regionala kulturpolitiken och lämnar över ansvaret till kommunerna och
sekundärkommunerna. Detta betyder att man fullt ut anammar principen om en
armslängds avstånd. Detta kommer innebära en stor besparing på administration på
riktigt samt frigöra skattemedel att prioriteras på annan verksamhet efter behov.
Med en decentraliserad ansvarsmodell kommer den lokala kulturpolitiken i stället
styras genom de allmänna valen vilket kommer stärka demokratin samt ha beslut
fattade av de som rimligen vet mest om det lokala kulturella behovet.
Förutom ett avvecklande av kulturrådet och samverkansmodellen är det även rimligt
att staten låter kommuner prioritera fritt från statlig styrning i både frågor om
byggnationer, stadsbild och konstutbud.
Beslutsgång
Ordföranden ställer de två förslagen mot varandra och finner att regionala
utvecklingsnämnden bifaller Richard Carstedts förslag.
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden antar yttrade över remiss Kultursamhället - utvecklad
samverkan mellan stat, region och kommun SOU 2023:58, enligt upprättat förslag
med följande förändringar:
I punkt 1, sida 3 ersätta föreslagen skrivning med Region Västerbotten ställer sig
skeptisk till förslaget om ett vidgat system för kultursamverkan genom lagstiftning och
har svårt att se att utredningens ambition om utökad samverkan (och minskad
31 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
administration) mellan nivåerna kan uppnå större utrymme för regionala och
kommunala prioriteringar när inga ytterligare medel tillförs.
I punkt 2, sida 3, lägga till Vi ser inte heller några problem i att det skapas en modell
mellan staten och de kommuner som kan tänkas beröras som sista mening.
I punkt 4, sida 3, ersätta föreslagen skrivning med Region Västerbotten motsätter sig
att Kulturplanerna ska ersättas av Kultursamverkansplaner. Denna modell riskerar att
tappa helhetssynen och att det blir projektstyrt samt ta bort det politiska ansvaret, den
demokratiska processen och den breda politiska förankringen.
På sida 7, som ny rubrik lägga till följande:
9.6 Kommuner med statsbidrag till institutioner
Region Västerbotten välkomnar region Stockholm in i modellen som då (äntligen)
skulle omfatta alla Sveriges regioner.
På lämplig plats i yttrandet (utifrån förvaltningens bedömning) lägga till följande:
Region Västerbotten anser det är viktigt att det finns nationella kulturpolitiska mål som
är långsiktiga och håller över tid. Vi anser därför att dessa också fortsatt ska vara
övergripande mål inom kultursamverkansmodellen.
Som inledande eller avslutande stycke (på förvaltningens bedömning) lägga till
följande:
För att vi ska få kultur i hela landet behövs det en stark nationell kulturpolitik och
ekonomiska medel till regionala, och kommunala, verksamheter. Det är därför viktigt
att det finns ett såväl politiskt som ekonomiskt statligt ansvar för verksamheterna inom
kultursamverkansmodellen och modellen bör tillskjutas mer resurser.
Regionala utvecklingsnämnden uppdrar till förvaltningen att säkerställa att första
meningen, stycke 2 under rubrik 9.2 Villkor för fördelning av statsbidrag, sida 5
ligger under rätt rubrik i yttrandet.
Regionala utvecklingsnämnden uppdrar till förvaltningen att i yttrandet som helhet
anpassa texten så att innehållet i andra delar av yttrandet inte motsäger dessa
ändringar/tillägg.
Reservation
Lars Forsgren (SD) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget förslag.
Expedieras till
Kulturdepartementet
Joakim Sandberg, regionkulturchef
Linn Edlund, kulturstrateg
32 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
Beslutsunderlag
stat, region och kommun (SOU 2023:58)
stat, region och kommun (SOU 2023:58)
2023-58
33 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
§ 44
Svar på remissen över slutbetänkandet, Förändring genom
försök- försöksverksamhet i den kommunala sektorn (SOU
2023:94)
RUN 43-2024
Sammanfattning
Region Västerbotten har erbjudits möjlighet att svara på remissen av betänkandet
Förändring genom försök - Försöksverksamhet i den kommunala sektorn (SOU
2023:94). Remissvaret ska ha inkommit till Finansdepartementet senast den 15 april
2024. Remissinstanser i Västerbotten är Dorotea kommun, Norsjö kommun, Malå
kommun, Skellefteå kommun, Sorsele kommun, Umeå kommun och Region
Västerbotten.
Syftet med utredningen är att öka kommunernas och regionernas kapacitet att hantera
de samhällsutmaningar de står inför. Utredningens uppdrag har varit att främja
försöksverksamheter i kommunsektorn. Försöken kan till exempel handla samverkan
inom nya områden eller nya sätt att använda teknik. Utredningen har innefattat ett 90-
förslag på försöksverksamheter i den kommunala sektorn och utredningen valde ut ett
antal förslag för fortsatt arbete.
Regionala utvecklingsförvaltningen har valt att besvara delar av utredningen. I dessa
delar föreslår förvaltningen att Region Västerbotten:
- tillstyrker förslaget om försöksverksamhet med ett statsbidrag för små kommuner.
- tillstyrker utredningens förslag att det genom en försökslag ska möjliggöras för
kommuner och regioner att avtalssamverka om uppgifter inom specialiserad hälso-
och sjukvård som kan utföras i hemmet även om dessa uppgifter inte ligger inom båda
parters kompetens.
- tillstyrker förslaget om att ge Livsmedelverket i uppdrag att främja försöksverksamhet
med recirkulerat redan använt gråvatten som råvatten för dricksvatten.
Som allmänna synpunkter trycker regionala utvecklingsförvaltningen på att Norra
Sverige befinner sig i en exceptionell utveckling kopplad till samhällsomvandlingen
och den gröna omställningen och står därmed inför stora utmaningar gällande bland
annat kompetensförsörjning, bostäder, infrastruktur och kommunal och regional
service. Som föregångare i omställningen finns det ett stort behov av att kunna testa
och tillämpa nya regler och lagar utifrån den aktuella situationen. Norra Sveriges
lärdomar kan sedan komma till nytta för hela Sverige.
Region Västerbotten ställer sig därmed generellt mycket positiv till att kommuner och
regioner ska kunna använda försöksverksamheter som systematisk arbetsmetod för
samhällets utveckling. Region Västerbotten bedömer att detta kommer att bli allt
viktigare för att möta befintliga och kommande utmaningar.
Region Västerbotten har lång erfarenhet av mellankommunal samverkan och ser
positivt på all typ av samverkan mellan kommuner och mellan kommuner och
regioner. Genom samverkan kan vi tillsammans utveckla nya arbetssätt för att ta itu
med miljö-, ekonomi- och samhällsfrågor i en mer instabil och snabbt föränderlig värld.
Behovet av försöksverksamhet som arbetsmetod är stort för att möjliggöra och
34 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
utveckla denna typ av samverkan.
Region Västerbotten anser att regeringen behöver inrätta en permanent struktur för att
stödja arbetet med försöksverksamhet i kommunsektorn och därigenom erbjuda stöd
avseende rättsliga tolkningar, uppföljning, utvärdering samt resultatspridning. Denna
struktur kan även utveckla kunskap och informera om försöken lokalt, regionalt,
nationellt och inom EU samt leda processerna i syfte att slutligen permanenta en del
av försöksverksamheterna.
Förslag till beslut
Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag,
lydande: Svar på remissen över slutbetänkandet, Förändring genom försök-
försöksverksamhet i den kommunala sektorn (SOU 2023:94) fastställs och
överlämnas till Finansdepartementet.
Beslut
Svar på remissen över slutbetänkandet, Förändring genom försök- försöksverksamhet
i den kommunala sektorn (SOU 2023:94) fastställs och överlämnas till
Finansdepartementet.
Expedieras till
Finansdepartementet
Mona-Lisa Fjellström, samordnare
Beslutsunderlag
försök- försöksverksamhet i den kommunala sektorn (SOU 2023:94)
försöksverksamhet i den kommunala sektorn
kommunala sektorn (SOU 2023:94)
35 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
§ 45
Information om jämställdhetsanalys av Region Västerbottens
bolag
RUN 154-2024
Sammanfattning
I regionens arbete med jämställdhetsintegrering har jämställdhetsanalyser identifierats
som ett utvecklingsområde för regionen. Under 2023 påbörjades analysarbete inom
två områden: regionens bolagsstyrning och tillgänglighet enligt vårdgarantin. Analysen
av regionens bolagsstyrning har genomförts av en konsult i samarbete med regionens
strateger för ägarstyrning samt jämställdhetsstrateg. Analysen är nu klar och det
pågår en diskussion om hur resultatet på bästa sätt kan tillvara tas.
Ärendet lyfts för information till regionala utvecklingsnämnden och regionstyrelsens
arbetsutskott under våren 2024.
Förslag till beslut
Richard Carstedt (S) föreslår: Informationen noteras.
Beslut
Informationen noteras.
Expedieras till
Frida Hald, strateg ägarstyrning
Sofia Elwér, jämställdhetsstrateg
Beslutsunderlag
36 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
§ 46
Information om Årsrapport 2023 - beviljade företagsstöd, stöd till
kommersiell service och projektmedel
RUN 156-2024
Sammanfattning
Information om hur Region Västerbotten beviljade företagsstöd samt projektstöd för
genomförande av hållbar regional utveckling i enlighet med Agenda för hållbar
regional utveckling. Årsrapporten belyser utifrån olika parametrar vad Region
Västerbotten beviljade medel till. Exempelvis beskrivs de beviljade företagsstödens
fördelning per kommun och fördelning av projektstöden per RUS-prioritering, mm.
Förslag till beslut
Richard Carstedt (S) föreslår: Informationen noteras.
Beslut
Informationen noteras.
Expedieras till
Nils Enwald, verksamhetschef
Beslutsunderlag
projektmedel
37 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
§ 47
Valärenden
RUN 7-2024
Sammanfattning
Till regionala utvecklingsnämndens sammanträde har följande valärenden hanteras;
Bortlagd fyllnadsval
Ombud i Kvarkenrådet EGTS i stället för Anna Frej (S);
namn (S), ort
Förslag till beslut
Richard Carstedt (S) föreslår: Valet som ombud till Kvarkenrådet EGTS bordläggs.
Beslut
Valet som ombud till Kvarkenrådet EGTS bordläggs.
38 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
§ 48
Anmälan av delegationsbeslut
RUN 8-2024
Sammanfattning
Regionala utvecklingsnämnden har överlåtit beslutanderätt till delegat enligt fastställd
delegationsordning. Dessa beslut ska anmälas och redovisas till nämnden.
Redovisningen innebär inte att nämnden får ompröva eller fastställa
delegationsbesluten. Däremot kan nämnden återta lämnad delegation.
Delegationspunkt/Ärendegrupp, diarienummer, beslutsdatum, delegat
Beslut som fattas med stöd av delegation
2.2 Beslut om företagsstöd över 3 000 000 kr. Enligt: - Förordning (2022:1468)
om statligt stöd för att regionalt främja företag - Förordning (2022:1467) om
statligt stöd till regionala investeringar - Förordning (2015:284) om stöd till
kommersiell service, samt tillhörande uppdrag att koordinera arbetet med
Regionala serviceprogrammet./ delegat: Regionala utvecklingsnämndens
arbetsutskott
Beslut RUN AU 2024-03-27 § 42 Företagsstöd North Grade AB
RUN 158:5-2024
2024-03-27 Regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott
?-
3.2 Beslut om ändring av tid och dag för sammanträden för
kulturberedningen / delegat: Regionala utvecklingsnämndens ledamot, i
funktion som kulturberedningens ordförande
Delegationsbeslut av kulturberedningens ordförande - Revidering av
kulturberedningens sammanträdesplan för 2024
RUN 475:9-2023
2024-03-19 Nina Björby
?-
3.3 Beslut om deltagande i konferenser, studieresor, kurser och utbildningar för
kulturberedningens ledamöter /delegat: Regionala utvecklingsnämndens
ledamot, i funktion som kulturberedningens ordförande
Delegationsbeslut - Deltagande vid Kulturpolitisk dag den 16 april 2024
RUN 79:5-2024
2024-03-18 Nina Björby
?-
4.6.1 Beslut om projektmedel för hela projektperioden upp till 1 200 000
kr /delegat: Regionala utvecklingsdirektör
Avslagsbeslut för projektet "Living lab för autonoma transporter i glesbygd" för
projektperioden 2023-11-01 - 2026-11-30. Projektägare Statens Väg-och
39 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
transportforskningsinstituts projektansökan avslås.
RUN 153:1-2024
2024-03-01 Patrik Sällström
?-
Beslut som fattats med stöd av regionala utvecklingsdirektörens
vidaredelegation
6.1 Beslut om projektmedel för hela projektperioden upp till 800 000 kr/
delegat: Verksamhetschef företag- och projektfinansiering
Bifallsbeslut för projektet "Skogsungdomarna Västerbotten" för
projektperioden 2024-01-11 - 2025-12-31. Projektägare Länsstyrelsen i
Västerbottens län beviljas 521 000 kronor, dock högst 50 % av totala
godkända kostnader på 1 042 000 kr.
RUN 160:1-2024
2024-04-01 Nils Enwald
?-
6.3 Ändring av beslut om projektmedel i samband med att projekt avbryts,
försenas eller väsentligen förändras/delegat: Verksamhetschef företag- och
projektfinansiering
Ändringsbeslut för projektet ""Förstudie: Aejlies jårrh! - Residens för
koreografi och rörelse med urfolksperspektiv"" gällande förlängning av
projekttiden, projektägare Aejlies Saemien Jarnge ekonomisk förening"
RUN 169:1-2024
2024-02-26 Nils Enwald
Ändringsbeslut för projektet "Mötesplats Digitala Västerbotten 2023 " gällande
budgetförändring, projektägare Region Västerbotten. "
RUN 344:4-2023
2024-02-26 Nils Enwald
Ändringsbeslut för projektet "Stärkt samverkan för mänskliga rättigheter år 2-3
" gällande förlängning av projekttiden, projektägare Region Västerbotten.
RUN 208:24-2022
2024-02-29 Nils Enwald
Ändringsbeslut för projektet "Digitala Västerbotten 2023" gällande förlängning
av projektet, projektägare Region Västerbotten.
RUN 343:3-2023
2024-02-29 Nils Enwald
Ändringsbeslut för projektet "North Sweden Stockholm Office" gällande
omfördelning mellan kostnadsslag, projektägare Region Västerbotten.
RUN 223:4-2021
2024-03-01 Nils Enwald
40 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
Ändringsbeslut -20361660, Regenerative hospitality industry / Regenerative
nature tourism (REGGAE): Ändring av medfinansieringsplan enligt Interreg
Auroras beslut.
RUN 359:3-2023
2024-03-07 Nils Enwald
Ändringsbeslut för projektet "Norrbotniabanans noder 2 " gällande förlängning
av projekttiden. Projektägare Robertsfors kommun.
RUN 38:4-2021
2024-03-07 Nils Enwald
Ändringsbeslut-Partnerinvest Övre Norrland AB, Fond 3
RUN 574:3-2023
2024-03-18 Nils Enwald
Ändringsbeslut för projektet Medfinansiering Leader Lappland 2020 gällande
förlängning t.o.m. 2025-10-31, projektägare LEADER LAPPLAND 2020,
IDEELL FÖRENING.
RUN 93:4-2021
2024-04-03 Nils Enwald
?-
7.2 Beslut om stöd till riktade kulturinsatser inom film och rörlig bild upp till och
med 200 000 kr/delegat: Enhetschef Film i Västerbotten
Resestipendium, Göteborg Internationella Filmfestival 2024 LM
RUN 15:2-2024
2024-01-10 Fredric Larsson
Resestipendium, Göteborg Internationella Filmfestival 2024 JL
RUN 17:2-2024
2024-01-10 Fredric Larsson
Resestipendium, Göteborg Internationella Filmfestival 2024 NÅ
RUN 16:2-2024
2024-01-10 Fredric Larsson
Resestipendium, Göteborg Internationella Filmfestival 2024 YA
RUN 24:2-2024
2024-01-12 Fredric Larsson
Resestipendium, Göteborg Internationella Filmfestival 2024 OF
RUN 46:2-2024
2024-01-19 Fredric Larsson
Resestipendium, Göteborg Internationella Filmfestival 2024 JW
RUN 44:2-2024
2024-01-22 Fredric Larsson
Resestipendium, Göteborg Internationella Filmfestival 2024 LN
RUN 78:2-2024
41 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
2024-02-05 Fredric Larsson
Resestipendium, Tempo Dokumentärfestival Stockholm
RUN 77:2-2024
2024-02-05 Fredric Larsson
Resestipendium, Barn och ungdomsfilmfestivalen BUFF Malmö
RUN 89:2-2024
2024-02-12 Fredric Larsson
Resestipendium, Barn och ungdomsfilmfestivalen BUFF Malmö
RUN 90:2-2024
2024-02-12 Fredric Larsson
Resestipendium, Ostrobothnia Film I Vasa
RUN 117:2-2024
2024-02-27 Fredric Larsson
Resestipendium, Barn och ungdomsfilmfestivalen BUFF
RUN 120:2-2024
2024-02-29 Fredric Larsson
Resestipendium, Sveriges Kortfilmsfestival Stockholm
RUN 136:2-2024
2024-03-06 Fredric Larsson
Arrangemangsstöd, Salmo & sapiens förhandspremiär - Skellefteå 2024
RUN 145:2-2024
2024-03-13 Fredric Larsson
Förslag till beslut
Richard Carstedt (S) föreslår: Redovisning av anmälda delegationsbeslut godkänns.
Beslut
Redovisning av anmälda delegationsbeslut godkänns.
42 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
§ 49
Redovisning av handlingar
Redovisning av handlingar som är av vikt för regionala utvecklingsnämnden att ta del
av.
Förslag till beslut
Richard Carstedt (S) föreslår: Redovisningen av handlingarna noteras.
Beslut
Redovisningen av handlingarna noteras.
Beslutsunderlag
Trafikverket
240311
16, sign
43 (44)
Protokoll
Sammanträdesdatum
2024-04-08
Utdragsbestyrkande
§ 50
Övriga frågor
Sammanfattning
Frågan om vilka som får åka till Europaforum 2024 lyfts. Ordförande meddelar att
respektive parti får ta den frågan med respektive gruppledaren. Regionala
utvecklingsnämnden belastas inte med den kostnaden på grund av gällande sparkrav
utifrån fullmäktigeuppdragen till nämnderna.
Flertalet ledamöter önskar att konferenser och arrangemang som ordnas av Region
Västerbotten bör erbjuda möjligheter att kunna delta digitalt.
Nämnden gör ett medskick till förvaltningen att utskick/inbjudningar till konferenser
och arrangemang som skickas till ledamöterna gärna får förtydligas med information
om ledamoten/ersättaren får delta via nämndens bekostnad eller inte.
44 (44)
Det här dokumentet är elektroniskt underskrivet. Var vänlig verifiera dokumentet på:
https://sign.regionvasterbotten.se/validate/
Den här sidan är tillagd av Region Västerbottens signeringstjänst.
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Regionala%20utvecklingsn%C3%A4mnden%2C%20protokoll%2C%20%202024-04-08%20signed.pdf
46 ord som matchar Regional serviceutveckling markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.