Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Anslag/Bevis

Protokollet är justerat. Justeringen har tillkännagivits genom anslag.

Organ

Regionala utvecklingsnämnden

Sammanträdesdatum

2024-04-08

Datum för anslags 
uppsättande

2024-04-12

Datum för anslags 
nedtagande

2024-05-06

Förvaringsplats för 
protokollet

Region Västerbotten, Regionala utvecklingsförvaltningens kansli

Underskrift

.................................................
Nina Olofsdotter

Plats och tid

Digitalt sammanträde kl. 08:00-11:50

Ajournering

kl. 08:54-09:10 paus
kl. 10:00-10:10 paus
kl. 10:45-10:20 partigruppmöten

Protokollet omfattar

§§ 30-50

Beslutande

Ledamöter

Richard Carstedt (S), ordförande
Åsa Ågren Wikström (M), 1:e vice ordförande
Lennart Gustavsson (V), 2:e vice ordförande
Malin Malm (S)
Lars Lilja (S)
Marita Fransson (S)
Anton Bergström Nord (M)
Lilian Nilsson (V)
Lars Forsgren (SD)
Carina Sundbom (C)
Veronica Kerr (KD)
Per Boström (KD)
Lasse Brännström (MP)

Övriga deltagare

Ej tjänstgörande ersättare

Nina Björby (S), (närvarande från kl. 11:20 vid besluten, ej närvarande 
under föredragningarna)
Billy Moström (S)
Anna Frej (S)
Alireza Mosahafi (M)
Stefan Anundi (M)
Jimmy Frohm (SD)
Robert Axebro (C)
Hans-Peter Carlson (L)

Tjänstepersoner

Patrik Sällström, regional utvecklingsdirektör
Nina Olofsdotter, sekreterare
Jonathan Lundberg, nämndsekreterare/utredare
Linn Nilsson, nämndsekreterare/utredare
Karolina Filipsson, myndighetschef regionala kollektivtrafikmyndigheten
Jonas Lundström, verksamhetschef näringsliv och samhällsbyggnad, 
§§ 32-50

1 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

Katrine Andersson, verksamhetsutvecklare, §§ 34-50
Ulrica Qvist Vallmark, enhetschef, controllerstöd, §§ 34-50
Mona-Lisa Fjellström, samordnare, §§ 34-50
Stina Karlgren, enhetschef samhällsbyggnad, § 38
Maud Ericsson, strateg infrastruktur, §§ 40-41
Rachel Nygren, stabschef, §§ 40-50
Frida Hald, strateg ägarstyrning, § 45
Sofia Elwer, jämställdhetsstrateg, § 45
Nils Enwald, verksamhetschef företags och projektutveckling, § 46
Charlotta Wikman, strateg företag och projektfinansiering, § 46
Riikka Engman, strateg företag och projektfinansiering, § 46

Justeringens plats och tid

Sekreterare

Ordförande

Justerande

Digital justering torsdagen den 11 april 2024.

Nina Olofsdotter

Richard Carstedt (S)               

Åsa Ågren Wikström (M)               

2 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

ÄRENDELISTA

§ 30

Fastställande av föredragningslistan

§ 31

Anmälan av initiativärenden

§ 32

Kollektivtrafikplan för Region Västerbotten 2025-2027

§ 33

Norrtåg 2040 - en tågvision

§ 34

Beslut om allmän trafikplikt för Ultra-trafiken inom Umeå tätort

§ 35

Beslut om allmän trafikplikt för linje 37 Storuman - Vilhelmina

§ 36

Regionala utvecklingsnämnden - månadsrapport per februari 2024

§ 37

Information från regionala utvecklingsförvaltningen

§ 38

Direktiv för genomförande av fullmäktigeuppdragen tilldelade regionala 
utvecklingsnämnden 2024

§ 39

Verksamhetsmedel för samverkan 2024

§ 40

Medfinansiering av skoterled till Holmön

§ 41

Svar på remissen Inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen för perioden 2026-
2037

§ 42

Inriktning för kulturstipendier för perioden 2024

§ 43

Svar på remissen Kultursamhället - utvecklad samverkan mellan stat, region och 
kommun (SOU 2023:58)

§ 44

Svar på remissen över slutbetänkandet, Förändring genom försök- 
försöksverksamhet i den kommunala sektorn (SOU 2023:94)

§ 45

Information om jämställdhetsanalys av Region Västerbottens bolag

§ 46

Information om Årsrapport 2023 - beviljade företagsstöd, stöd till kommersiell service 
och projektmedel

§ 47

Valärenden

§ 48

Anmälan av delegationsbeslut

§ 49

Redovisning av handlingar

§ 50

Övriga frågor

3 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

§ 30

Fastställande av föredragningslistan

Sammanfattning

Regionala utvecklingsnämnden har att fastställa föredragningslistan.

Förslag till beslut

Richard Carstedt (S) föreslår: Föredragningslistan fastställd.

Beslut

Föredragningslistan fastställs.

4 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

§ 31

Anmälan av initiativärenden
RUN 6-2024

Sammanfattning

Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelse har rätt att väcka 
ärenden, så kallad initiativrätt. Den 2 december 2021 beslutade regionala 
utvecklingsnämnden att anta en rutin för anmälan av initiativärenden till nämnden.

Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska vara 
skriftlig. Oavsett när initiativärenden lämnas in så måste tjänstgörande ledamot lyfta 
ärendet på sammanträdet under detta ärende, det räcker inte enbart med att lämna in 
det skriftligt före sammanträdet.

Nämnden har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta 
hantering. Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas av 
nämndens beredande utskott inom 6 månader från det att initiativärendet anmälts. 

Följande initiativärenden har anmälts till sammanträdet:

- Finns realistiska förutsättningar för visionen 2040 - Kristdemokraterna

Förslag till beslut

Richard Carstedt (S) föreslår: Anmält initiativärende överlämnas till regionala 
utvecklingsförvaltningen för beredning.

Beslut

Anmält initiativärende överlämnas till regionala utvecklingsförvaltningen för beredning.

Expedieras till 

Patrik Sällström, regional utvecklingsdirektör

Beslutsunderlag

5 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

§ 32

Kollektivtrafikplan för Region Västerbotten 2025-2027
RUN 137-2024

Sammanfattning

Kollektivtrafikplanen 2025 - 2027 utgår från de av regionfullmäktige beslutade 
Planerings-förutsättningar 2025 - 20277 för kollektivtrafik som finansieras av Region 
Västerbotten. I planeringsförutsättningarna finns trafikpolitiska prioriteringar och mål 
kopplat till den trafik som Region Västerbotten ansvarar för. Dessa prioriteringar och 
mål ligger till grund för planering  och utformning av det kollektivtrafikuppdrag som 
finansieras av Region Västerbotten.

Region Västerbotten finansierar sedan delskatteväxlingen 2020-01-01 de s. k. 
gemensamma kostnaderna hos Länstrafiken. Dessa kostnader omfattar 
administration, IT, marknadsföring och kundtjänst.

Sedan 2021-01-01 så finns beställningscentralen för Serviceresor hos 
Länstrafiken och budget för denna tas fram av bolaget.

Regionfullmäktige fattade 2021-11-16 beslut om att förändra ägandet av 
Norrtåg AB så att Region Västerbotten från och med 2022-01-01 är direkt 
delägare av Norrtåg AB.

Kollektivtrafikplan 2025 - 2027 för Region Västerbotten innehåller trafikbeställning för 
2025 och utgör underlag för budget för 2025 från Norrtåg AB respektive Länstrafiken i 
Västerbotten AB. Bolagens budgetar för trafikåret 2025 utgör underlag för Region 
Västerbottens anslag för kollektivtrafik avseende 2025.

Förslag till beslut

Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag, 
lydande: Kollektivtrafikplan 2025 - 2027 för Region Västerbotten innehållande 
trafikbeställning för 2025 fastställs.

Lars Forsgren (SD) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag med 
ändringarna: Stryk: Delmål 2: Kollektivtrafiken bidrar till minskad energi- och 
miljöbelastning och en ökad trafiksäkerhet. Tillför: Delmål 2: Trafiksäkerhet. Stryk: 
Åtgärder - Regionala kollektivtrafikmyndigheten har givit Länstrafiken i uppdrag att 
upphandla en konsult som ska utarbeta en drivmedelsstrategi för kollektivtrafiken på 
väg i Västerbotten. Strategin ska omfatta såväl den allmänna som den särskilda 
kollektivtrafiken. Stryk: 5.2.1. Fjärde stycket, andra meningen. "Som offentlig aktör har 
regionen stor möjlighet att påverka och vara föredöme i länets omställning till att bli 
klimatneutrala." Stryk: 5.2.1 Femte stycket, Ersätt med: Region Västerbotten ska 
verka för att verksamheten ska vara resurseffektiv. Tillför: 6.3 Nytt stycke "Region 
Västerbotten skall aktivt arbeta för och uppmuntra samtliga kommuner att ingå i den 
regionala samverkan för kollektivtrafik. Regionen ska ytterst acceptera den lokala 
önskan men bidra med information och fakta hur beslut kommer att påverka regionens 
effektivitet.

6 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

Tilläggsförslag på sammanträdet

Per Boström (KD), med stöd av Veronica Kerr (KD), Åsa Ågren Wikström (M), Anton 
Bergström Nord (M) och Carina Sundbom (C), föreslår tillägget: 
Västerbottensmodellen värnas genom att separata kommuner inte upphandlar och- 
eller bedriver all inomkommunal trafik i egen regi.

Richard Carstedt (S) förslår: Tilläggsförslaget avslås.

Beslutsgång

Ordförande ställer de två förslagen mot varandra och finner att regionala 
utvecklingsnämnden bifaller Richard Carstedts förslag.

Därefter frågar ordförande om nämnden kan bifalla eller avslå Per Boströms 
tilläggsförslag och finner att nämnden avslår tilläggsförslaget.

Omröstning begärs

Regionala utvecklingsnämnden godkänner följande beslutsgång på tilläggsförslaget:
Den som bifaller Richard Carstedts förslag att tilläggsförslaget avslås, röstar ja.
Den som bifaller Per Boströms förslag att tilläggsförslag bifalls, röstar nej.

Omröstningsresultat

Ja-röster: Richard Carstedt (S), Lennart Gustavsson (V), Malin Malm (S), Lars Lilja 
(S), Marita Fransson (S), Lilian Nilsson (V) och Lasse Brännström (MP).

Nej-röster: Åsa Ågren Wikström (M), Anton Bergström Nord (M), Lars Forsgren (SD), 
Carina Sundbom (C), Veronica Kerr (KD) och Per Boström (KD).

Med 7 ja-röster och 6 nej-röster finner ordföranden att regionala utvecklingsnämnden 
avslår Pers Boströms tilläggsförslag.

Beslut

Kollektivtrafikplan 2025 - 2027 för Region Västerbotten innehållande trafikbeställning 
för 2025 fastställs.

Reservation

Lars Forsgren (SD) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget förslag.

Per Boström (KD), Veronica Kerr (KD), Åsa Ågren Wikström (M), Anton Bergström 
Nord (M) och Carina Sundbom (C) reserverar sig mot beslutet till förmån för Per 
Boströms tilläggsförslag.

7 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

Skriftlig reservation från Veronica Kerr (KD) och Per Boström (KD):

Kollektivtrafik är en högt prioriterad fråga för Kristdemokraterna och en 
förutsättning för både tillväxt och regional utveckling. Regionens mångåriga 
arbete enligt Västerbottensmodellen där regionen planerar och finansierar 
kollektivtrafiken mellan kommuner och där kommunerna har ansvar för trafiken 
inom respektive kommun är positivt och ska fortsätta. Detta till trots så finns det 
oroväckande signaler om att kommuner är redo att lämna Västerbottens-
modellen för att inte längre upphandla trafik via Länstrafiken och därmed 
bedriva inomkommunal trafik i egen regi. Vårt tilläggsyrkande är menat som ett 
förtydligande i Kollektivtrafikplanen om var vi står och en stark signal till länets 
kommuner att regionen prioriterar Västerbottensmodellen.

Expedieras till 

Länstrafiken i Västerbotten AB
Norrtåg AB
Karolina Filipsson, myndighetschef Regionala kollektivtrafikmyndigheten

Beslutsunderlag

8 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

§ 33

Norrtåg 2040 - en tågvision
RUN 248-2023

Sammanfattning

Norrtåg har, tillsammans med de fyra nordliga länen, tagit fram Norrtåg 2040. En 
inriktningsplan för utvecklingen av den framtida regionala tågtrafiken i norra Sverige. 
Syftet har varit att skapa en samsyn för detta utifrån de förändringar som planeras i 
form av större infrastrukturinvesteringar och den långa framförhållning som krävs för 
att anskaffa tillräckligt med fordon för att klara försörjningen de kommande 15-20 
åren. 

Planen skickades före sommaren 2023 på remiss till länen. Visionen har nu 
processats och har justerats utifrån inkomna synpunkter. Samtliga län ställde sig 
bakom de viktigaste delarna i planen som blev ett visionsdokument i stället för ett 
strategidokument. Efter genomgång av inkomna remissvar beslutade Norrtåg AB:s 
styrelse 2023-12-18 att:

”fastställa Norrtåg 2040 - En tågvision, att rekommendera de berörda regionerna och 
regionala kollektivtrafikmyndigheterna att ställa sig bakom visionsdokumentet, att 
övriga faktaunderlag i ärendet ses som bakgrundsmaterial till visionen och 
tillgängliggörs digitalt.” 

Ambitionen är att inriktningsplanen ska ligga till grund för andra kommande beslut om 
exempelvis fordonsanskaffning och framtida trafikutveckling.

Tidigare remitterad rapport, en sammanställning av inkomna synpunkter från länen 
samt Norrtågs svar finns tillgängliga.

Förslag till beslut

Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag, lydande: 
Region Västerbotten, Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten, beslutar att 
ställa sig bakom Norrtåg 2040 - en tågvision.

Lars Forsgren (SD) föreslår att ärendet återremitteras för att se över effekterna av en 
implementering av tågstrategin givet ett oförändrat läge. Det vill säga såvida 
exempelvis Norrbottniabanan försenas eller att den gröna omställningen inte levererar 
ökade antal arbetstillfällen.

Beslutsgång

Ordförande frågar först om ärendet ska avgöras idag eller återremitteras och finner att 
ärendet ska avgöras idag. 

Därefter frågar ordförande om regionala utvecklingsnämnden kan bifalla Richard 
Carstedts förslag och finner att nämnden bifaller densamma.

 

9 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

Beslut

Regionala utvecklingsnämndens förslag till regionstyrelsen/regionfullmäktige:

Region Västerbotten, Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten, beslutar att 
ställa sig bakom Norrtåg 2040 - en tågvision.

Reservation

Lars Forsgren (SD) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget förslag.

Expedieras till 

Regionstyrelsen/regionfullmäktige

Beslutsunderlag

10 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

§ 34

Beslut om allmän trafikplikt för Ultra-trafiken inom Umeå tätort
RUN 138-2024

Sammanfattning

Region Västerbotten är regional kollektivtrafikmyndighet (RKM) enligt lagen om 
regional kollektivtrafik (SFS 2010:1065). Enligt lagstiftningen ska beslut om trafikplikt 
senast fattas innan tilldelningsbeslut tas inför nya trafikavtal. Beslutet ska ses som 
ett verkställighetsbeslut av intentionerna i det regionala trafikförsörjningsprogrammet. 
Kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten tar genom att besluta om allmän trafikplikt på 
sig ett ansvar gentemot Västerbottens invånare att tillhandahålla den beslutade 
trafiken genom upphandling.

Ny avtalsperiod ska inledas 2026-06-15 för allmän kollektivtrafik avseende Ultra-
trafiken inom Umeå tätort

Ingen anmälan om att bedriva kommersiell kollektivtrafik, som omfattar berörd trafik, 
har inkommit till Kollektivtrafikmyndigheten. Behov av regional kollektivtrafik samt mål 
för trafikens utveckling finns beskrivna i det Regionala trafikförsörjningsprogrammet 
för Västerbottens län 2020 - 2025. Trafiken ovan är betydelsefull för regionens 
trafikförsörjning och för måluppfyllelsen. Kollektivtrafikmyndigheten fattar med stöd i 
det regionala trafikförsörjningsprogrammet för Västerbottens län 2020 - 2025, beslut 
om allmän trafikplikt för trafiken.

Den regionala kollektivtrafiken har betydelse för den regionala utvecklingen. 
Kollektivtrafik och hållbart resande är en viktig del av klimat- och miljöarbetet. Mål, 
delmål och indikatorer i trafikförsörjningsprogrammet är Region Västerbottens 
samlade politiska bedömning där bland annat kollektivtrafikens betydelse, nuläge, 
intryck från samråd och dialoger, utmaningar och möjligheter har vägts in. Målen i 
trafikförsörjningsprogrammet är:

Kollektivtrafikens marknadsandel av det motoriserade resandet är 20 % år 
2030. Delmål för 2025 är 25%.

Andelen fordonskilometer som sker med förnybart drivmedel i upphandlad 
kollektivtrafik uppgår till 100 % år 2030. Delmål för 2025 är 75 %.

Tillgången till kollektivtrafik mellan länets kommuncentrum och till och från 
strategiska knutpunkter i norra Sverige är bibehållen eller utvecklad år 2030 
jämfört med 2022.

Den regionala kollektivtrafiken är tillgänglig för de flesta personer med 
funktionsnedsättningar år 2030.

Kollektivtrafikens prissättning gör den attraktiv och tillgänglig för olika grupper.

Trafikförsörjningsprogrammets strategier behöver genomsyra arbetet för att uppnå 
målen.
Strategierna är:

Resenärsperspektivet som ledstjärna

Ökad samverkan för resenärarenas helhetsupplevelse

Skapa och frigöra resurser till utveckling
 

11 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

Förslag till beslut

Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag, 
lydande: Allmän trafikplikt (SFS 2010:1065, 3 kap, 1 §) ska gälla och att beslutet 
innefattar möjlighet att vid behov löpande kunna göra anpassningar i utbud och 
utformning under avtalstiden för nedanstående trafik:
- Ultra-trafiken inom Umeå tätort

Beslut

Allmän trafikplikt (SFS 2010:1065, 3 kap, 1 §) ska gälla och att beslutet innefattar 
möjlighet att vid behov löpande kunna göra anpassningar i utbud och utformning 
under avtalstiden för nedanstående trafik:
- Ultra-trafiken inom Umeå tätort

Expedieras till 

Länstrafiken i Västerbotten AB
Karolina Filipsson, myndighetschef regionala kollektivtrafikmyndigheten

Beslutsunderlag

trafikstart 2026-05-16, Ultra-trafiken inom Umeå tätort.

fastställd RF 2020-06-16 § 78

12 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

§ 35

Beslut om allmän trafikplikt för linje 37 Storuman - Vilhelmina
RUN 149-2024

Sammanfattning

Region Västerbotten är regional kollektivtrafikmyndighet (RKM) enligt lagen om 
regional kollektivtrafik (SFS 2010:1065). Enligt lagstiftningen ska beslut om trafikplikt 
senast fattas innan tilldelningsbeslut tas inför nya trafikavtal. Beslutet ska ses som ett 
verkställighetsbeslut av intentionerna i det regionala trafikförsörjningsprogrammet. 
Kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten tar genom att besluta om allmän trafikplikt på 
sig ett ansvar gentemot Västerbottens invånare att tillhandahålla den beslutade 
trafiken genom upphandling.

Ny avtalsperiod ska inledas 2025-08-18 för allmän kollektivtrafik avseende linjetrafik 
på följande linje:
- Linje 37 Storuman - Vilhelmina

Ingen anmälan om att bedriva kommersiell kollektivtrafik, som omfattar berörd trafik, 
har inkommit till Kollektivtrafikmyndigheten. Behov av regional kollektivtrafik samt mål 
för trafikens utveckling finns beskrivna i det Regionala trafikförsörjningsprogrammet 
för Västerbottens län 2020- 2025. Trafiken ovan är betydelsefull för regionens 
trafikförsörjning och för måluppfyllelsen. 

Kollektivtrafikmyndigheten fattar med stöd i det regionala 
trafikförsörjningsprogrammet för Västerbottens län 2020 - 2025, beslut om allmän 
trafikplikt för trafiken.

Den regionala kollektivtrafiken har betydelse för den regionala utvecklingen. 
Kollektivtrafik och hållbart resande är en viktig del av klimat- och miljöarbetet. Mål, 
delmål och indikatorer i trafikförsörjningsprogrammet är Region Västerbottens 
samlade politiska bedömning där bland annat kollektivtrafikens betydelse, nuläge, 
intryck från samråd och dialoger, utmaningar och möjligheter har vägts in. Målen i 
trafikförsörjningsprogrammet är:

Kollektivtrafikens marknadsandel av det motoriserade resandet är 20 % år 
2030. Delmål för 2025 är 25%.

Andelen fordonskilometer som sker med förnybart drivmedel i upphandlad 
kollektivtrafik uppgår till 100 % år 2030. Delmål för 2025 är 75 %.

Tillgången till kollektivtrafik mellan länets kommuncentrum och till och från 
strategiska knutpunkter i norra Sverige är bibehållen eller utvecklad år 2030 
jämfört med 2022.

Den regionala kollektivtrafiken är tillgänglig för de flesta personer med 
funktionsnedsättningar år 2030.

Kollektivtrafikens prissättning gör den attraktiv och tillgänglig för olika grupper.

Trafikförsörjningsprogrammets strategier behöver genomsyra arbetet för att uppnå 
målen. Strategierna är:

Resenärsperspektivet som ledstjärna

Ökad samverkan för resenärarenas helhetsupplevelse

Skapa och frigöra resurser till utveckling

13 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

-

Förslag till beslut

Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag, 
lydande: Allmän trafikplikt (SFS 2010:1065, 3 kap, 1 §) ska gälla och att beslutet 
innefattar möjlighet att vid behov löpande kunna göra anpassningar i utbud och 
utformning under avtalstiden för nedanstående trafik:
- Linje 37 Storuman - Vilhelmina

Beslut

Allmän trafikplikt (SFS 2010:1065, 3 kap, 1 §) ska gälla och att beslutet innefattar 
möjlighet att vid behov löpande kunna göra anpassningar i utbud och utformning 
under avtalstiden för nedanstående trafik:
- Linje 37 Storuman - Vilhelmina

Expedieras till 

Länstrafiken i Västerbotten AB
Karolina Filipsson, myndighetschef regionala kollektivtrafikmyndigheten

Beslutsunderlag

08-18, Linje 37 Storuman - Vilhelmina

RF 2020-06-16 § 78

14 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

§ 36

Regionala utvecklingsnämnden - månadsrapport per februari 
2024
RUN 147-2024

Sammanfattning

Regionala utvecklingsnämnden har att fastställa månadsrapport per februari månad 
2024.

Utfallet för perioden visar ett negativt resultat på 0,9 miljoner kronor. En betydande 
avvikelse finns inom Kollektivtrafiken. Budgetavvikelsen inom Kollektivtrafiken ligger 
dock i linje med det förväntade då det var känt vid ingången av 2024 att 
kollektivtrafikbolagen Norrtåg och Länstrafiken i Västerbottens budgeterade behov av 
driftbidrag uppgår till 36,2 miljoner kronor mer än vad Region Västerbotten budgeterat 
för år 2024. 

Regionfullmäktige har den 20 februari 2024 beslutat om justering av budgetramar 
mellan nämnder. Korrigering av budget görs med utgångspunkt i att Sveriges 
Kommuner och Regioner (SKR) har presenterat sin definitiva bedömning för 2024 för 
personalomkostnadspålägget (PO-pålägget). För regionala utvecklingsnämnden 
innebär det en utökning av budgetramen med 904 tkr. 

Inför verksamhetsåret 2024 har regionala utvecklingsnämnden beslutat om budget 
som inarbetat de kostnadsreducerande åtgärder motsvarande 8 miljoner kronor utifrån 
det fullmäktigeuppdrag som genomförts under 2023. Beslut om kostnadsreducerande 
åtgärder är under effektuering.

I månadsrapport lämnas redogörelse för händelser av betydelse under perioden 
januari till och med februari månad. Driftredovisning rymmer analys av väsentliga 
personalförhållanden, presentation av ekonomiskt resultat inklusive analys. Vid denna 
tidpunkt föreslås inga ytterligare åtgärder utöver de beslut som är under effektuering. 
Fortsatt utveckling inom kollektivtrafiken kommer att följas med uppmärksamhet för 
det fall ytterligare beslut om åtgärder bedöms behövliga för att möta de ekonomiska 
förutsättningarna för den regionala kollektivtrafiken.

Förslag till beslut

Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag, 
lydande: 

Regionala utvecklingsnämnden fastställer månadsrapport per februari månad 

2024.

Beslut

Regionala utvecklingsnämnden fastställer månadsrapport per februari månad 2024.

15 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

Expedieras till 

Patrik Sällström, regional utvecklingsdirektör
Ulrica Qvist Vallmark, enhetschef/controllerstöd
Katrine Andersson, verksamhetsutvecklare
Karolina Filipsson, myndighetschef RKM

Beslutsunderlag

2024

16 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

§ 37

Information från regionala utvecklingsförvaltningen
RUN 5-2024

Sammanfattning

Muntlig information lämnas till regionala utvecklingsnämnden från regionala 
utvecklingsdirektören Patrik Sällström om aktuella händelser från förvaltningen.

Förslag till beslut

Richard Carstedt (S) föreslår: Informationen noteras

Beslut

Informationen noteras.

17 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

§ 38

Direktiv för genomförande av fullmäktigeuppdragen tilldelade 
regionala utvecklingsnämnden 2024
RUN 62-2024

Sammanfattning

Regionfullmäktige beslutade den 21 november 2023 om regionplan och budget för 
planeringsperioden 2024-2027. Regionala utvecklingsnämnden har fått följande 
uppdrag riktat till sig av regionfullmäktige:

Identifiera och ta fram förslag på samordnade funktionella aktiviteter mellan 
förvaltningarna och i norra sjukvårdsregionen i syfte att minska administrativa 
kostnader

Minska tjänsteresandet med 15 procent i jämförelse med år 2023.

Det första fullmäktigeuppdraget riktas även till hälso- och sjukvårdsnämnden samt 
regionstyrelsen.

Det andra fullmäktigeuppdraget om att minska tjänsteresandet med 15 procent i 
jämförelse med år 2023 har riktats till alla nämnder och styrelser.

Regionala utvecklingsnämnden har som ansvarig nämnd för det regionala 
utvecklingsuppdraget att förtydliga fullmäktigeuppdragens genomförande genom 
uppdragsdirektiv med utgångspunkt i nämndens uppdrag.

Som beslutsunderlag återfinns övergripande direktiv för genomförande av 
fullmäktigeuppdrag riktade till regionala utvecklingsnämnden att ta ställning till, samt 
kompletterande direktiv för respektive uppdrag.

I det övergripande dokumentet framgår principiella direktiv för fullmäktigeuppdragens 
genomförande, där regionala utvecklingsnämnden föreslås uppdra till regionala 
utvecklingsdirektören att genomföra uppdragen i enlighet med de av nämnden 
fastställda uppdragsdirektiven.

Till sin hjälp föreslås nämnden även fortsättningsvis utse en politisk styrgrupp i form 
av regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott. Den politiska styrgruppen ska hållas 
informerad om fullmäktigeuppdragens genomförande och vid behov initiera 
samrådsförfarande (se nedan), alternativt bereda tilläggsdirektiv för regionala 
utvecklingsnämnden att besluta om som stödjer fullmäktigeuppdragens fortsatta 
genomförande. Ytterligare direktiv för uppdragens genomförande kan komma att utgå 
från regionala utvecklingsnämnden under genomförandetiden. Dessa bereds av 
politiska styrgruppen (tillika regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott).

Särskilda förutsättningar finns att beakta. Båda fullmäktigeuppdragen som riktats till 
regionala utvecklingsnämnden är riktade till flera nämnder. Den politiska styrgruppen 
ska därför även uppmärksammas på eventuella överlappningar och målkonflikter som 
uppstår under genomförandet till följd av andra nämnders genomförande av sina 
fullmäktigeuppdrag. Då ingen nämnd är underställd någon annan nämnd 
(kommunallag 2017:925) har regionala utvecklingsnämnden att ta ställning till 
eventuella åtgärder. Likaså om målkonflikter skulle uppstå som kan behöva lyftas till 
regionfullmäktige.

18 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

I övergripande direktiv för fullmäktigeuppdragens genomförande konstateras även 
behov av samrådsförfarande. Regionala utvecklingsnämndens beslut från den 28 
september medför behov av samrådsförfarande i samverkansstrukturen för länets 
kommuner: ” Regionala utvecklingsnämnden uppdrar till regionala 
utvecklingsdirektören att genomföra samråd i samverkansstrukturen för kommunerna i 
syfte att säkra regionens följsamhet gentemot ingångna avtal och 
samverkansöverenskommelsen. Ett sådant samråd ska identifiera och förankra 
prioriteringarna och identifiera om andra beslut behöver fattas för att samrådet ska 
anses vara i enlighet med ingångna avtal och överenskommelser. Besparingen ska 
inte påverka leveransen enligt samverkansavtalet med kommunerna."

Förslag till beslut

Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag, 
lydande: Regionala utvecklingsnämnden fastställer övergripande direktiv för 
genomförande av fullmäktigeuppdrag riktade till regionala utvecklingsnämnden 2024 
samt kompletterande direktiv för uppdragen; - Identifiera och ta fram förslag på 
samordnade funktionella aktiviteter mellan förvaltningarna och i norra 
sjukvårdsregionen i syfte att minska administrativa kostnader, -Minska tjänsteresandet 
med 15 procent i jämförelse med år 2023. Regionala utvecklingsnämnden ger 
regionala utvecklingsdirektören i uppdrag att genomföra uppdragen i enlighet med de 
av nämnden fastställda uppdragsdirektiven. En politisk styrgrupp utses i form av 
regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott. Den politiska styrgruppen ska hållas 
informerad om fullmäktigeuppdragens genomförande och vid behov initiera 
samrådsförfarande, alternativt bereda tilläggsdirektiv för regionala 
utvecklingsnämnden att besluta om som stödjer fullmäktigeuppdragens fortsatta 
genomförande. Ytterligare direktiv för uppdragens genomförande kan komma att utgå 
från regionala utvecklingsnämnden under genomförandetiden. Dessa bereds av 
politiska styrgruppen (tillika regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott). I 
övergripande direktiv redovisas särskilda förutsättningar att beakta.

Lasse Brännström (MP) föreslår bifall med ändringsförslaget: Regionala 
utvecklingsnämnden och regionala utvecklingsförvaltningen ska minska 
tjänsteresandet med 15 procent i jämförelse med år 2023 utifrån beslut från 
regionfullmäktige. Miljöpartiets tolkning är att även projektverksamhetens ska ingå i 
uppdraget.

Beslutsgång

Ordföranden ställer de två förslagen mot varandra och finner att regionala 
utvecklingsnämnden bifaller Richard Carstedts förslag.

Beslut

Regionala utvecklingsnämnden fastställer övergripande direktiv för genomförande av 
fullmäktigeuppdrag riktade till regionala utvecklingsnämnden 2024 samt 
kompletterande direktiv för uppdragen

Identifiera och ta fram förslag på samordnade funktionella aktiviteter mellan 
förvaltningarna och i norra sjukvårdsregionen i syfte att minska administrativa 
kostnader

19 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

Minska tjänsteresandet med 15 procent i jämförelse med år 2023.

Regionala utvecklingsnämnden ger regionala utvecklingsdirektören i uppdrag att 
genomföra uppdragen i enlighet med de av nämnden fastställda uppdragsdirektiven.

En politisk styrgrupp utses i form av regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott. 
Den politiska styrgruppen ska hållas informerad om fullmäktigeuppdragens 
genomförande och vid behov initiera samrådsförfarande, alternativt bereda 
tilläggsdirektiv för regionala utvecklingsnämnden att besluta om som stödjer 
fullmäktigeuppdragens fortsatta genomförande. Ytterligare direktiv för uppdragens 
genomförande kan komma att utgå från regionala utvecklingsnämnden under 
genomförandetiden. Dessa bereds av politiska styrgruppen (tillika regionala 
utvecklingsnämndens arbetsutskott).

I övergripande direktiv redovisas särskilda förutsättningar att beakta.

Expedieras till 

Patrik Sällström, regional utvecklingsdirektör
Jonas Lundström, näringsliv och samhällsbyggnad
Stina Karlgren, näringsliv och samhällsbyggnad
Rachel Nygren, stab regional utveckling
Mona-Lisa Fjellström, stab regional utveckling
Katrine Andersson, stab regional utveckling

Beslutsunderlag

regionala utvecklingsnämnden 2024

förvaltningarna och norra sjreg_slutver

2023_slutver

20 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

§ 39

Verksamhetsmedel för samverkan 2024
RUN 128-2024

Sammanfattning

Årligen beslutar regionala utvecklingsnämnden om verksamhetsmedel för samverkan. 
Beslutet fattas på rekommendation av primärkommunala delegationen. 
Verksamhetsmedlen fördelas i organisationen för samverkan inom regional utveckling 
mellan primärkommunala delegationen dess arbetsutskott, delegationen för utbildning 
och delegationen för social välfärd och hälsa. 

Regionala utvecklingsförvaltningen föreslår att 300 000 kr i verksamhetsmedel 
fördelas mellan delegationerna. Summan är densamma som tidigare år. Medlen kan 
användas för konsultstöd, tjänstestöd, konferenskostnader, utbildningar eller andra 
mindre och tidsbegränsade aktiviteter av delegationerna.

Primärkommunala delegationen:
Konferenskostnader, fortbildningsinsatser och omvärldsbevakning för delegationen 
110 000 kr. Samverkan inom samhällsbyggnad 90 000 kr.

Delegationen för utbildning:
Konferens- och utbildningskostnader för delegationen 50 000 kr.

Delegationen för social välfärd och hälsa:
Konferens- och utbildningskostnader för delegationen 50 000 kr.

Förslag till beslut

Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag, 
lydande: Verksamhetsmedel på 300 000 kr för samverkan år 2024 fördelas mellan 
delegationerna på följande sätt: Primärkommunala delegationen: Konferenskostnader, 
fortbildningsinsatser och omvärldsbevakning för delegationen 110 000 kr. Samverkan 
inom samhällsbyggnad 90 000 kr. Delegationen för utbildning: Konferens- och 
utbildningskostnader för delegationen 50 000 kr. Delegationen för social välfärd och 
hälsa: Konferens- och utbildningskostnader för delegationen 50 000 kr.

Beslut

Verksamhetsmedel på 300 000 kr för samverkan år 2024 fördelas mellan 
delegationerna på följande sätt:

Primärkommunala delegationen: 
Konferenskostnader, fortbildningsinsatser och omvärldsbevakning för delegationen 
110 000 kr. Samverkan inom samhällsbyggnad 90 000 kr.

Delegationen för utbildning: 
Konferens- och utbildningskostnader för delegationen 50 000 kr. 

Delegationen för social välfärd och hälsa: 
Konferens- och utbildningskostnader för delegationen 50 000 kr.

21 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

Expedieras till 

Mona-Lisa Fjellström, samordnare

Beslutsunderlag

22 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

§ 40

Medfinansiering av skoterled till Holmön
RUN 157-2024

Sammanfattning

Länsstyrelsen har tidigare haft ett regeringsuppdrag att säkerställa skoterled som 
bekostats med statliga medel. 2011 tog Trafikverket över ansvaret och vintern 
2019/2020 avsade de sig ansvaret. Det resulterade i att Länsstyrelsen, Umeå 
kommun och Region Västerbotten kom överens om att samfinansiera skoterleden 
som en nödåtgärd. I år är dock första året som skoterleden kan öppnas och det har 
inkommit en förfrågan från Umeå kommun om medfinansiering från Region 
Västerbotten för att staka och underhålla en skoterled till Holmön.

Skoterleden nyttjas delvis för varutransporter till butiken och gods till företagen då 
varken helikopter eller svävaren tar gods. Utöver detta gör skoterleden att Holmön blir 
mycket mer tillgängligt vintertid vilket gynnar friluftslivet, inte minst möjligheten att 
besöka reservatet vilket uppskattas av skidåkare.

Kostnaden för stakningen och mätningen av skoterleden beräknas till ca 2500 kr per 
dag. Om leden öppnar i slutet på januari och varar ända till slutet på mars, med 1 
kontroll per dag, samt två veckor in i april med två kontroller per dag, beräknas det 
landa på cirka 270 000 kr totalt där Umeå kommun vill se att kostnaden fördelas 
mellan Umeå kommun, länsstyrelsen Västerbotten och Region Västerbotten.

Förslag till beslut

Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag, 
lydande: Medfinansiering av skoterleden till Holmön medges under innevarande 
vintersäsong 2023/2024 som ett engångsbidrag om max 90 000 kr. Kostnaden 
belastar regionala utvecklingsdirektörens konto för oförutsedda händelser. Regionala 
utvecklingsnämnden, genom ordföranden tillsammans med regionala 
utvecklingsdirektören, avser att skicka en skrivelse till regeringen för att be dem att 
skyndsamt fatta ett beslut i frågan gällande ansvarsfördelningen att säkerställa att 
transporter, innevånare och varor kan ta sig till och från Holmön året om.

Beslut

Medfinansiering av skoterleden till Holmön medges under innevarande vintersäsong 
2023/2024 som ett engångsbidrag om max 90 000 kr. 

Kostnaden belastar regionala utvecklingsdirektörens konto för oförutsedda händelser.

Regionala utvecklingsnämnden, genom ordföranden tillsammans med regionala 
utvecklingsdirektören, avser att skicka en skrivelse till regeringen för att be dem att 
skyndsamt fatta ett beslut i frågan gällande ansvarsfördelningen att säkerställa att 
transporter, innevånare och varor kan ta sig till och från Holmön året om.

23 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

Expedieras till 

Richard Carstedt (S)
Patrik Sällström, regional utvecklingsdirektör
Maud Ericsson, strateg infrastruktur
Ekonomi

Beslutsunderlag

daterad 19 januari 2024

24 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

§ 41

Svar på remissen Inriktningsunderlag för 
infrastrukturplaneringen för perioden 2026-2037
RUN 32-2024

Sammanfattning

I juni 2023 gav Regeringen Trafikverket i uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag 
inför den långsiktiga infrastrukturplaneringen för planperioden 2026-2037. 
Luftfartsverket och Sjöfartsverket skulle bistå Trafikverket med fakta och bedömningar 
för att Trafikverket skulle kunna ta fram ett trafikslagsövergripande inriktningsunderlag. 
Vid genomförandet av uppdraget skulle Trafikverket föra dialog med och hämta in 
synpunkter från regionerna och Gotlands kommun. Trafikverket skulle även inhämta 
synpunkter från de statliga myndigheter, kommuner och andra offentliga och privata 
aktörer som Trafikverket bedömde berördes.

Syftet med uppdraget var att ge regeringen ett underlag för bedömning av ekonomiska 
ramar och inriktning för åtgärder i transportinfrastrukturen för perioden 2026-2037.

Förslag till beslut

Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag, 
lydande: Svar på remissen Inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen för 
perioden 2026-2037 fastställs och överlämnas till Landsbygds- och 
infrastrukturdepartementet.

Beslut

Svar på remissen Inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen för perioden 2026-
2037 fastställs och överlämnas till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.

Protokollsanteckning
Protokollsanteckning från Lasse Brännström (MP):
Inriktningsunderlaget behöver omarbetas i grunden så att det tydligt visar hur 
planeringen av den statliga infrastrukturen bidrar till Riksdagens beslutade mål 
gällande klimatpåverkan (parisavtalet) och hållbar utveckling (FN:s agenda 2030)

Expedieras till 

Landsbygds- och Infrastrukturdepartementet
Maud Ericsson, strateg infrastruktur

Beslutsunderlag

för perioden 2026-2037

Regeringsbeslut, LI2023-02737 Uppdrag att ta fram inriktningsunderlag inför 
den långsiktiga infrastrukturplaneringen för planperioden

25 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

§ 42

Inriktning för kulturstipendier för perioden 2024
RUN 130-2024

Sammanfattning

I enlighet med målområde fyra i Region Västerbottens kulturplan 2024-2027, ska 
Region Västerbotten verka för goda villkor för professionella kulturskapare. Region 
Västerbottens stipendier utgör del av arbetet med att stärka professionella 
kulturskapares möjligheter att verka i Västerbotten.

Region Västerbottens kulturstipendium fördelas i enlighet med stipendiets reglemente 
till högst fyra stipendier om vardera lägst 25 000 kronor. Stipendierna är avsedda att 
stödja och uppmuntra konstnärligt utvecklingsarbete och delas ut till sökande 
verksamma i Västerbotten.

Nämnden fattade beslut inför 2024 att förstärka budgetposten för kulturstipendierna. 
Vilket skapar möjlighet att utlysa stipendier inom fler konstområden.

År 2024 föreslås konstområdena musik, litteratur och den samiska mjuk- och 
hårdslöjden Duodji om högst 75 000 kronor per konstområde.

Förslag till beslut

Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag, 
lydande: Regionala utvecklingsnämnden antar följande inriktning för Region 
Västerbottens kulturstipendium 2024. Konstområden: - Musik - Litteratur - Duodji 

Lars Forsgren (SD) föreslår bifall med följande ändringar: Stryk Duodji och tillför 
Träslöjd.

Beslutsgång

Ordföranden ställer de två förslagen mot varandra och finner att regionala 
utvecklingsnämnden bifaller Richard Carstedts förslag.

Beslut

Regionala utvecklingsnämnden antar följande inriktning för Region Västerbottens 
kulturstipendium 2024. 

Konstområden:
- Musik
- Litteratur
- Duodji

Reservation

Lars Forsgren (SD) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget förslag.

26 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

Expedieras till 

Richard Ström, kulturstrateg

 Beslutsunderlag

27 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

§ 43

Svar på remissen Kultursamhället - utvecklad samverkan mellan 
stat, region och kommun (SOU 2023:58)
RUN 648-2023

Sammanfattning

Region Västerbotten har mottagit en remiss från kulturdepartementet Kultursamhället 
- utvecklad samverkan mellan stat, region och kommun
, ett betänkande av 
Kultursamverkansutredningen.

Regeringen beslutade den 7 juli 2022 att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att 
genomföra en översyn av kultursamverkansmodellen med syftet att modellen ska 
utvecklas så att den i ökad grad kan bidra till kultur i hela landet och till att de 
nationella kulturpolitiska målen uppfylls. Den 20 april 2023 beslutade regeringen om 
tilläggsdirektiv till utredningen om minskad administrativ resursåtgång. Utredningen 
har antagit namnet Kultursamverkansutredningen 2022/23 (Ku 2022:04). Betänkandet 
överlämnas till regeringen 27 september 2023 och översändes till remissinstanser den 
15 december.

Den reformstrategi som utredningen föreslår består i att öppna upp för friare 
samverkansformer mellan de olika offentliga nivåerna inom kulturområdet, med ett 
mer jämställt förhållande mellan stat, region och kommun. Utredningen menar på att 
om det ska vara möjligt att nå målet om att kulturen ska få ett bredare genomslag i 
samhället måste systemet tydligare inkludera kulturverksamhet framför allt i landets 
kommuner. Samtidigt betonas att regionernas roll som samordnande instans bör 
tydliggöras och stärkas. Utredningen konstaterar att nuvarande 
kultursamverkansmodellen har gjort mycket gott, framför allt ökat engagemanget för 
kulturpolitik på regional nivå, men att modellen som den är konstruerad nu nått sin 
potential.

I samband med beredning av remissvar har Region Västerbotten inhämtat synpunkter 
från länets kommuner och kulturinstitutioner som erhåller stöd inom ramen för 
kultursamverkansmodellen. Vidare har kontinuerlig dialog förts genom det 
interregionala nätverket Kultur i Norr.

Sammanfattning Region Västerbottens remissvar 

Region Västerbotten ställer sig positiv till förslaget om ett vidgat system för 
kultursamverkan genom lagstiftning men har svårt att se att utredningens 
ambition om utökad samverkan (och minskad administration) mellan nivåerna 
kan uppnå större utrymme för regionala och kommunala prioriteringar när inga 
ytterligare medel tillförs.

Region Västerbotten ser utmaningar med förslaget som rör kommuners 
möjlighet att fördela statsbidrag inom modellen. Få kommuner berörs och vem 
beslutar om vad i slutändan?

Region Västerbotten, genom Kultur i Norr, anser att oavsett hur 
kultursamverkansmodellen utformas så är det viktigt att bibehålla och stärka 
de strukturer som genererat ett ökat politiskt engagemang och 
ansvarstagande för kulturpolitik och dess genomförande.

28 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

Region Västerbotten bedömer att kultursamverkansplanerna i slutändan kan 
innebär att det också upprättas särskilda regionala kulturplaner för att möta 
den regionala nivåns behov, vilket skulle leda till ökad administration.

Region Västerbotten stödjer förslaget om att det i lag framgår att samråd ska 
ske med det fria kulturlivet och de professionella kulturskaparna i 
framtagandet av kultursamverkansplanerna.

Region Västerbotten ställer sig positiva till att utvecklingsbidragen föreslås 
finnas kvar, att ett samverkanstöd etableras och att fördelningen av 
statsbidrag förenklas. Däremot är det minst sagt utmanande att föreställa sig 
denna finanseringsstruktur utan att nya medel tillförs.

Förslaget om villkor för statsbidrag utmanar inte nuvarande modells 
inlåsningseffekter tillräckligt, här skulle Region Västerbotten vilja se 
exemplifieringar av implementering i ett antal regioner (och därmed också 
kommuner) av olika storlek och i olika delar av landet. 

Region Västerbotten ser att det finns en risk att den ojämlika tillgången till 
kultur ökar snarare än minskar då kommuner med mindre resurser inte 
kommer att kunna ingå i reglerad samverkan och därmed vara mottagare av 
statsbidrag inom modellen.

Region Västerbotten delar bedömningen om att det är viktigt att både stat, 
region och kommun tydliggör sin hållning i frågor som rör den konstnärliga 
friheten och att detta är lämpligt att reglera i föreslagen lag.

Region Västerbotten anser att det finns en avsevärd risk att finansiering av 
befintlig kulturverksamhet kommer att minska då historiska nyckeltal på sikt 
skulle innebära en urholkning samt medföra en förskjutning av ansvar för 
kostnadsökningar på regioner och kommuner.

Region Västerbotten vill att kulturmiljöarbete tillsammans med främjande 
fortsatt ska finnas med i definitionen av konst- och kulturområden. Om inte ser 
regionen risker med att dessa områden inte prioriteras i samma utsträckning 
som idag.

Region Västerbotten motsätter sig förslaget om att reformerna initialt ska 
förstärkas med medel som idag fördelas till vissa icke statliga kulturlokaler.

Region Västerbotten, genom Kultur i Norr, vill understryka vikten av fortsatt 
stimulering av interregional samverkan.

Region Västerbotten vill understryka att nuvarande samverkansråd spelar en 
viktig roll i dagens beredning av regionala kulturplaner med respektive 
kulturmyndighets särskilda expertis, och ser risker med att ett 
”överenskommelsesystem” etableras om samverkansrådet upphör.

Region Västerbotten menar på att nuvarande uppföljning via kulturdatabasen 
är proportionell och att en minskad statlig uppgiftsinlämning troligen skulle 
ersättas av en regional sådan med konsekvensen att den nationella 
jämförelsen uteblir.

Region Västerbotten ser positivt på att de kulturpolitiska dialogerna föreslås 
inkludera kommunerna. Regionen vill understryka vikten av representation 
från hela landet för att uppnå reell flernivåsamverkan.

Region Västerbotten ser positivt på ett arbete som på olika sätt stärker 
kulturens betydelse i plan- och bygglagen och vill trycka på behovet av att 
enprocentregeln implementeras tidigt i plan- och byggprocessen.

Region Västerbotten ser positivt på ambitionen att verka för att stärka 
ställningen för de estetiska ämnena i grundskola och gymnasiet.

29 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

Region Västerbotten ser positivt på en översyn av hur olika stöd- och 
regelsystem påverkar möjligheterna för personer med funktionshinder att vara 
verksamma som kulturskapare.

Yttrandet i sin helhet återfinns i bilagan: Yttrande Region Västerbotten, 
Kultursamhället - utvecklad samverkan mellan stat, region och kommun (SOU 
2023:58)
.

Förslag till beslut

Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag, lydande: 

Regionala utvecklingsnämnden antar yttrade över remiss Kultursamhället - utvecklad 
samverkan mellan stat, region och kommun SOU 2023:58
, enligt upprättat förslag 
med följande förändringar:

I punkt 1, sida 3 ersätta föreslagen skrivning med Region Västerbotten ställer sig 
skeptisk till förslaget om ett vidgat system för kultursamverkan genom lagstiftning och 
har svårt att se att utredningens ambition om utökad samverkan (och minskad 
administration) mellan nivåerna kan uppnå större utrymme för regionala och 
kommunala prioriteringar när inga ytterligare medel tillförs.

I punkt 2, sida 3, lägga till Vi ser inte heller några problem i att det skapas en modell 
mellan staten och de kommuner som kan tänkas beröras
 som sista mening.

I punkt 4, sida 3, ersätta föreslagen skrivning med Region Västerbotten motsätter sig 
att Kulturplanerna ska ersättas av Kultursamverkansplaner. Denna modell riskerar att 
tappa helhetssynen och att det blir projektstyrt samt ta bort det politiska ansvaret, den 
demokratiska processen och den breda politiska förankringen.

På sida 7, som ny rubrik lägga till följande:

9.6 Kommuner med statsbidrag till institutioner
Region Västerbotten välkomnar region Stockholm in i modellen som då (äntligen) 
skulle omfatta alla Sveriges regioner.

På lämplig plats i yttrandet (utifrån förvaltningens bedömning) lägga till följande:

Region Västerbotten anser det är viktigt att det finns nationella kulturpolitiska mål som 
är långsiktiga och håller över tid. Vi anser därför att dessa också fortsatt ska vara 
övergripande mål inom kultursamverkansmodellen.

Som inledande eller avslutande stycke (på förvaltningens bedömning) lägga till 
följande:

För att vi ska få kultur i hela landet behövs det en stark nationell kulturpolitik och 
ekonomiska medel till regionala, och kommunala, verksamheter. Det är därför viktigt 
att det finns ett såväl politiskt som ekonomiskt statligt ansvar för verksamheterna inom 
kultursamverkansmodellen och modellen bör tillskjutas mer resurser.

30 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

Regionala utvecklingsnämnden uppdrar till förvaltningen att säkerställa att första 
meningen, stycke 2 under rubrik 9.2 Villkor för fördelning av statsbidrag, sida 5 
ligger under rätt rubrik i yttrandet.

Regionala utvecklingsnämnden uppdrar till förvaltningen att i yttrandet som helhet 
anpassa texten så att innehållet i andra delar av yttrandet inte motsäger dessa 
ändringar/tillägg.

Lars Forsgren (SD) föreslår eget yttrande, lydande: Region Västerbotten instämmer i 
det nuvarande systemets stora brister med kulturplaner och snävt riktade medel. Det 
har lett till överadministration och metoden behöver akut reformeras. Nuvarande 
modell har också inneburit att stora delar av resurserna tillfallit de större 
institutionaliserade kulturaktörerna. Detta bror på att administrationen för mindre 
aktörer innebär en för kostsam och tidskrävande process, även om kompetensen 
skulle finnas.

Det nya förslaget lämnar dock flera frågetecken på om den verkligen kommer lösa de 
problem nuvarande modell för med sig. Att förflytta ansvaret från staten till mer lokala 
nivåer är i grunden bra, men i slutändan blir det fortfarande en belastning på ett eller 
annat sätt för den samma.

För att få maximalt mervärde ser Region Västerbotten att staten fullt ut släpper den 
lokala och regionala kulturpolitiken och lämnar över ansvaret till kommunerna och 
sekundärkommunerna. Detta betyder att man fullt ut anammar principen om en 
armslängds avstånd. Detta kommer innebära en stor besparing på administration på 
riktigt samt frigöra skattemedel att prioriteras på annan verksamhet efter behov.

Med en decentraliserad ansvarsmodell kommer den lokala kulturpolitiken i stället 
styras genom de allmänna valen vilket kommer stärka demokratin samt ha beslut 
fattade av de som rimligen vet mest om det lokala kulturella behovet.

Förutom ett avvecklande av kulturrådet och samverkansmodellen är det även rimligt 
att staten låter kommuner prioritera fritt från statlig styrning i både frågor om 
byggnationer, stadsbild och konstutbud.

Beslutsgång

Ordföranden ställer de två förslagen mot varandra och finner att regionala 
utvecklingsnämnden bifaller Richard Carstedts förslag.

Beslut

Regionala utvecklingsnämnden antar yttrade över remiss Kultursamhället - utvecklad 
samverkan mellan stat, region och kommun SOU 2023:58
, enligt upprättat förslag 
med följande förändringar:

I punkt 1, sida 3 ersätta föreslagen skrivning med Region Västerbotten ställer sig 
skeptisk till förslaget om ett vidgat system för kultursamverkan genom lagstiftning och 
har svårt att se att utredningens ambition om utökad samverkan (och minskad 

31 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

administration) mellan nivåerna kan uppnå större utrymme för regionala och 
kommunala prioriteringar när inga ytterligare medel tillförs.

I punkt 2, sida 3, lägga till Vi ser inte heller några problem i att det skapas en modell 
mellan staten och de kommuner som kan tänkas beröras
 som sista mening.

I punkt 4, sida 3, ersätta föreslagen skrivning med Region Västerbotten motsätter sig 
att Kulturplanerna ska ersättas av Kultursamverkansplaner. Denna modell riskerar att 
tappa helhetssynen och att det blir projektstyrt samt ta bort det politiska ansvaret, den 
demokratiska processen och den breda politiska förankringen.

På sida 7, som ny rubrik lägga till följande:

9.6 Kommuner med statsbidrag till institutioner
Region Västerbotten välkomnar region Stockholm in i modellen som då (äntligen) 
skulle omfatta alla Sveriges regioner.

På lämplig plats i yttrandet (utifrån förvaltningens bedömning) lägga till följande:

Region Västerbotten anser det är viktigt att det finns nationella kulturpolitiska mål som 
är långsiktiga och håller över tid. Vi anser därför att dessa också fortsatt ska vara 
övergripande mål inom kultursamverkansmodellen.

Som inledande eller avslutande stycke (på förvaltningens bedömning) lägga till 
följande:

För att vi ska få kultur i hela landet behövs det en stark nationell kulturpolitik och 
ekonomiska medel till regionala, och kommunala, verksamheter. Det är därför viktigt 
att det finns ett såväl politiskt som ekonomiskt statligt ansvar för verksamheterna inom 
kultursamverkansmodellen och modellen bör tillskjutas mer resurser.

Regionala utvecklingsnämnden uppdrar till förvaltningen att säkerställa att första 
meningen, stycke 2 under rubrik 9.2 Villkor för fördelning av statsbidrag, sida 5 
ligger under rätt rubrik i yttrandet.

Regionala utvecklingsnämnden uppdrar till förvaltningen att i yttrandet som helhet 
anpassa texten så att innehållet i andra delar av yttrandet inte motsäger dessa 
ändringar/tillägg.

Reservation

Lars Forsgren (SD) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget förslag.

Expedieras till 

Kulturdepartementet
Joakim Sandberg, regionkulturchef
Linn Edlund, kulturstrateg

32 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

Beslutsunderlag

stat, region och kommun (SOU 2023:58)

stat, region och kommun (SOU 2023:58)

2023-58

33 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

§ 44

Svar på remissen över slutbetänkandet, Förändring genom 
försök- försöksverksamhet i den kommunala sektorn (SOU 
2023:94)
RUN 43-2024

Sammanfattning

Region Västerbotten har erbjudits möjlighet att svara på remissen av betänkandet 
Förändring genom försök - Försöksverksamhet i den kommunala sektorn (SOU 
2023:94). Remissvaret ska ha inkommit till Finansdepartementet senast den 15 april 
2024. Remissinstanser i Västerbotten är Dorotea kommun, Norsjö kommun, Malå 
kommun, Skellefteå kommun, Sorsele kommun, Umeå kommun och Region 
Västerbotten.

Syftet med utredningen är att öka kommunernas och regionernas kapacitet att hantera 
de samhällsutmaningar de står inför. Utredningens uppdrag har varit att främja 
försöksverksamheter i kommunsektorn. Försöken kan till exempel handla samverkan 
inom nya områden eller nya sätt att använda teknik. Utredningen har innefattat ett 90-
förslag på försöksverksamheter i den kommunala sektorn och utredningen valde ut ett 
antal förslag för fortsatt arbete. 

Regionala utvecklingsförvaltningen har valt att besvara delar av utredningen. I dessa 
delar föreslår förvaltningen att Region Västerbotten:
- tillstyrker förslaget om försöksverksamhet med ett statsbidrag för små kommuner. 

- tillstyrker utredningens förslag att det genom en försökslag ska möjliggöras för 
kommuner och regioner att avtalssamverka om uppgifter inom specialiserad hälso- 
och sjukvård som kan utföras i hemmet även om dessa uppgifter inte ligger inom båda 
parters kompetens. 

- tillstyrker förslaget om att ge Livsmedelverket i uppdrag att främja försöksverksamhet 
med recirkulerat redan använt gråvatten som råvatten för dricksvatten.

Som allmänna synpunkter trycker regionala utvecklingsförvaltningen på att Norra 
Sverige befinner sig i en exceptionell utveckling kopplad till samhällsomvandlingen 
och den gröna omställningen och står därmed inför stora utmaningar gällande bland 
annat kompetensförsörjning, bostäder, infrastruktur och kommunal och regional 
service. Som föregångare i omställningen finns det ett stort behov av att kunna testa 
och tillämpa nya regler och lagar utifrån den aktuella situationen. Norra Sveriges 
lärdomar kan sedan komma till nytta för hela Sverige.

Region Västerbotten ställer sig därmed generellt mycket positiv till att kommuner och 
regioner ska kunna använda försöksverksamheter som systematisk arbetsmetod för 
samhällets utveckling. Region Västerbotten bedömer att detta kommer att bli allt 
viktigare för att möta befintliga och kommande utmaningar.

Region Västerbotten har lång erfarenhet av mellankommunal samverkan och ser 
positivt på all typ av samverkan mellan kommuner och mellan kommuner och 
regioner. Genom samverkan kan vi tillsammans utveckla nya arbetssätt för att ta itu 
med miljö-, ekonomi- och samhällsfrågor i en mer instabil och snabbt föränderlig värld. 
Behovet av försöksverksamhet som arbetsmetod är stort för att möjliggöra och 

34 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

utveckla denna typ av samverkan. 

Region Västerbotten anser att regeringen behöver inrätta en permanent struktur för att 
stödja arbetet med försöksverksamhet i kommunsektorn och därigenom erbjuda stöd 
avseende rättsliga tolkningar, uppföljning, utvärdering samt resultatspridning. Denna 
struktur kan även utveckla kunskap och informera om försöken lokalt, regionalt, 
nationellt och inom EU samt leda processerna i syfte att slutligen permanenta en del 
av försöksverksamheterna. 

Förslag till beslut

Richard Carstedt (S) föreslår bifall i enlighet med arbetsutskottets förslag, 
lydande: Svar på remissen över slutbetänkandet, Förändring genom försök- 
försöksverksamhet i den kommunala sektorn (SOU 2023:94) fastställs och 
överlämnas till Finansdepartementet.

Beslut

Svar på remissen över slutbetänkandet, Förändring genom försök- försöksverksamhet 
i den kommunala sektorn (SOU 2023:94) fastställs och överlämnas till 
Finansdepartementet.

Expedieras till 

Finansdepartementet
Mona-Lisa Fjellström, samordnare

Beslutsunderlag

försök- försöksverksamhet i den kommunala sektorn (SOU 2023:94)

försöksverksamhet i den kommunala sektorn

kommunala sektorn (SOU 2023:94)

35 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

§ 45

Information om jämställdhetsanalys av Region Västerbottens 
bolag
RUN 154-2024

Sammanfattning

I regionens arbete med jämställdhetsintegrering har jämställdhetsanalyser identifierats 
som ett utvecklingsområde för regionen. Under 2023 påbörjades analysarbete inom 
två områden: regionens bolagsstyrning och tillgänglighet enligt vårdgarantin. Analysen 
av regionens bolagsstyrning har genomförts av en konsult i samarbete med regionens 
strateger för ägarstyrning samt jämställdhetsstrateg. Analysen är nu klar och det 
pågår en diskussion om hur resultatet på bästa sätt kan tillvara tas.
 
Ärendet lyfts för information till regionala utvecklingsnämnden och regionstyrelsens 
arbetsutskott under våren 2024.

Förslag till beslut

Richard Carstedt (S) föreslår: Informationen noteras.

Beslut

Informationen noteras.

Expedieras till 

Frida Hald, strateg ägarstyrning
Sofia Elwér, jämställdhetsstrateg

Beslutsunderlag

36 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

§ 46

Information om Årsrapport 2023 - beviljade företagsstöd, stöd till 
kommersiell service och projektmedel
RUN 156-2024

Sammanfattning

Information om hur Region Västerbotten beviljade företagsstöd samt projektstöd för 
genomförande av hållbar regional utveckling i enlighet med Agenda för hållbar 
regional utveckling. Årsrapporten belyser utifrån olika parametrar vad Region 
Västerbotten beviljade medel till. Exempelvis beskrivs de beviljade företagsstödens 
fördelning per kommun och fördelning av projektstöden per RUS-prioritering, mm.

Förslag till beslut

Richard Carstedt (S) föreslår: Informationen noteras.

Beslut

Informationen noteras.

Expedieras till 

Nils Enwald, verksamhetschef

Beslutsunderlag

projektmedel

37 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

§ 47

Valärenden
RUN 7-2024

Sammanfattning

Till regionala utvecklingsnämndens sammanträde har följande valärenden hanteras;

Bortlagd fyllnadsval

Ombud i Kvarkenrådet EGTS i stället för Anna Frej (S);
namn (S), ort

Förslag till beslut

Richard Carstedt (S) föreslår: Valet som ombud till Kvarkenrådet EGTS bordläggs.

Beslut

Valet som ombud till Kvarkenrådet EGTS bordläggs.

38 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

§ 48

Anmälan av delegationsbeslut
RUN 8-2024

Sammanfattning

Regionala utvecklingsnämnden har överlåtit beslutanderätt till delegat enligt fastställd 
delegationsordning. Dessa beslut ska anmälas och redovisas till nämnden. 
Redovisningen innebär inte att nämnden får ompröva eller fastställa 
delegationsbesluten. Däremot kan nämnden återta lämnad delegation.

Delegationspunkt/Ärendegrupp, diarienummer, beslutsdatum, delegat

Beslut som fattas med stöd av delegation

2.2 Beslut om företagsstöd över 3 000 000 kr. Enligt: - Förordning (2022:1468) 
om statligt stöd för att regionalt främja företag - Förordning (2022:1467) om 
statligt stöd till regionala investeringar - Förordning (2015:284) om stöd till 
kommersiell service, samt tillhörande uppdrag att koordinera arbetet med 
Regionala serviceprogrammet./ delegat: Regionala utvecklingsnämndens 
arbetsutskott

Beslut RUN AU 2024-03-27 § 42 Företagsstöd North Grade AB
RUN 158:5-2024
2024-03-27 Regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott

?-

3.2 Beslut om ändring av tid och dag för sammanträden för 
kulturberedningen        / delegat: Regionala utvecklingsnämndens ledamot, i 
funktion som kulturberedningens ordförande

Delegationsbeslut av kulturberedningens ordförande - Revidering av 
kulturberedningens sammanträdesplan för 2024
RUN 475:9-2023
2024-03-19 Nina Björby

?-

3.3 Beslut om deltagande i konferenser, studieresor, kurser och utbildningar för 
kulturberedningens ledamöter /delegat: Regionala utvecklingsnämndens 
ledamot, i funktion som kulturberedningens ordförande

Delegationsbeslut - Deltagande vid Kulturpolitisk dag den 16 april 2024
RUN 79:5-2024
2024-03-18 Nina Björby

?-

4.6.1 Beslut om projektmedel för hela projektperioden upp till 1 200 000 
kr /delegat: Regionala utvecklingsdirektör

Avslagsbeslut för projektet "Living lab för autonoma transporter i glesbygd" för 
projektperioden 2023-11-01 - 2026-11-30. Projektägare Statens Väg-och 

39 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

transportforskningsinstituts projektansökan avslås.
RUN 153:1-2024
2024-03-01 Patrik Sällström

?-

 

Beslut som fattats med stöd av regionala utvecklingsdirektörens 
vidaredelegation

6.1 Beslut om projektmedel för hela projektperioden upp till 800 000 kr/
delegat: Verksamhetschef företag- och projektfinansiering

Bifallsbeslut för projektet "Skogsungdomarna Västerbotten" för 
projektperioden 2024-01-11 - 2025-12-31. Projektägare Länsstyrelsen i 
Västerbottens län beviljas 521 000 kronor, dock högst 50 % av totala 
godkända kostnader på 1 042 000 kr.  
RUN 160:1-2024
2024-04-01 Nils Enwald

?-

6.3 Ändring av beslut om projektmedel i samband med att projekt avbryts, 
försenas eller väsentligen förändras/delegat: Verksamhetschef företag- och 
projektfinansiering

Ändringsbeslut för projektet ""Förstudie: Aejlies jårrh!  - Residens för 
koreografi och rörelse med urfolksperspektiv"" gällande förlängning av 
projekttiden, projektägare Aejlies Saemien Jarnge ekonomisk förening"
RUN 169:1-2024
2024-02-26 Nils Enwald
 

Ändringsbeslut för projektet "Mötesplats Digitala Västerbotten 2023 " gällande 
budgetförändring, projektägare Region Västerbotten. "
RUN 344:4-2023
2024-02-26 Nils Enwald
 

Ändringsbeslut för projektet "Stärkt samverkan för mänskliga rättigheter år 2-3 
" gällande förlängning av projekttiden, projektägare Region Västerbotten.
RUN 208:24-2022
2024-02-29 Nils Enwald
 

Ändringsbeslut för projektet "Digitala Västerbotten 2023" gällande förlängning 
av projektet, projektägare Region Västerbotten.
RUN 343:3-2023
2024-02-29 Nils Enwald
 

Ändringsbeslut för projektet "North Sweden Stockholm Office" gällande 
omfördelning mellan kostnadsslag, projektägare Region Västerbotten.
RUN 223:4-2021
2024-03-01 Nils Enwald
 

40 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

Ändringsbeslut -20361660, Regenerative hospitality industry / Regenerative 
nature tourism (REGGAE): Ändring av medfinansieringsplan enligt Interreg 
Auroras beslut.
RUN 359:3-2023
2024-03-07 Nils Enwald
 

Ändringsbeslut för projektet "Norrbotniabanans noder 2 " gällande förlängning 
av projekttiden. Projektägare Robertsfors kommun.
RUN 38:4-2021
2024-03-07 Nils Enwald
 

Ändringsbeslut-Partnerinvest Övre Norrland AB, Fond 3
RUN 574:3-2023
2024-03-18 Nils Enwald
 

Ändringsbeslut för projektet Medfinansiering Leader Lappland 2020 gällande 
förlängning t.o.m. 2025-10-31, projektägare LEADER LAPPLAND 2020, 
IDEELL FÖRENING.
RUN 93:4-2021
2024-04-03 Nils Enwald

?-

7.2 Beslut om stöd till riktade kulturinsatser inom film och rörlig bild upp till och 
med 200 000 kr/delegat: Enhetschef Film i Västerbotten

Resestipendium, Göteborg Internationella Filmfestival 2024 LM
RUN 15:2-2024
2024-01-10 Fredric Larsson
 

Resestipendium, Göteborg Internationella Filmfestival 2024 JL
RUN 17:2-2024
2024-01-10 Fredric Larsson
 

Resestipendium, Göteborg Internationella Filmfestival 2024 NÅ
RUN 16:2-2024
2024-01-10 Fredric Larsson
 

Resestipendium, Göteborg Internationella Filmfestival 2024 YA
RUN 24:2-2024
2024-01-12 Fredric Larsson
 

Resestipendium, Göteborg Internationella Filmfestival 2024 OF
RUN 46:2-2024
2024-01-19 Fredric Larsson
 

Resestipendium, Göteborg Internationella Filmfestival 2024 JW
RUN 44:2-2024
2024-01-22 Fredric Larsson
 

Resestipendium, Göteborg Internationella Filmfestival 2024 LN
RUN 78:2-2024

41 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

2024-02-05 Fredric Larsson
 

Resestipendium, Tempo Dokumentärfestival Stockholm
RUN 77:2-2024
2024-02-05 Fredric Larsson
 

Resestipendium, Barn och ungdomsfilmfestivalen BUFF Malmö
RUN 89:2-2024
2024-02-12 Fredric Larsson
 

Resestipendium, Barn och ungdomsfilmfestivalen BUFF Malmö
RUN 90:2-2024
2024-02-12 Fredric Larsson
 

Resestipendium, Ostrobothnia Film I Vasa
RUN 117:2-2024
2024-02-27 Fredric Larsson
 

Resestipendium, Barn och ungdomsfilmfestivalen BUFF
RUN 120:2-2024
2024-02-29 Fredric Larsson
 

Resestipendium, Sveriges Kortfilmsfestival Stockholm
RUN 136:2-2024
2024-03-06 Fredric Larsson
 

Arrangemangsstöd, Salmo & sapiens förhandspremiär - Skellefteå 2024
RUN 145:2-2024
2024-03-13 Fredric Larsson

Förslag till beslut

Richard Carstedt (S) föreslår: Redovisning av anmälda delegationsbeslut godkänns.

Beslut

Redovisning av anmälda delegationsbeslut godkänns.

42 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

§ 49

Redovisning av handlingar

Redovisning av handlingar som är av vikt för regionala utvecklingsnämnden att ta del 
av.

Förslag till beslut

Richard Carstedt (S) föreslår: Redovisningen av handlingarna noteras.

Beslut

Redovisningen av handlingarna noteras.

Beslutsunderlag

Trafikverket

240311

16, sign

43 (44)

 

Protokoll

Sammanträdesdatum

Regionala utvecklingsnämnden

2024-04-08

Utdragsbestyrkande

§ 50

Övriga frågor

Sammanfattning

Frågan om vilka som får åka till Europaforum 2024 lyfts. Ordförande meddelar att 
respektive parti får ta den frågan med respektive gruppledaren. Regionala 
utvecklingsnämnden belastas inte med den kostnaden på grund av gällande sparkrav 
utifrån fullmäktigeuppdragen till nämnderna.

Flertalet ledamöter önskar att konferenser och arrangemang som ordnas av Region 
Västerbotten bör erbjuda möjligheter att kunna delta digitalt. 

Nämnden gör ett medskick till förvaltningen att utskick/inbjudningar till konferenser 
och arrangemang som skickas till ledamöterna gärna får förtydligas med information 
om ledamoten/ersättaren får delta via nämndens bekostnad eller inte.

44 (44)

Det här dokumentet är elektroniskt underskrivet. Var vänlig verifiera dokumentet på: 

https://sign.regionvasterbotten.se/validate/

 

Den här sidan är tillagd av Region Västerbottens signeringstjänst.

 

 


Document Outline