Protokoll
Sammanträdesdatum
Regionala utvecklingsnämnden
2022-05-25
Anslag/Bevis
Protokollet är justerat. Justeringen har tillkännagivits genom anslag.
Organ
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Datum för anslags
uppsättande
2022-06-01
Datum för anslags
nedtagande
2022-06-23
Förvaringsplats för
protokollet
Region Västerbotten, Regionala utvecklingsförvaltningens kansli,
Underskrift
.................................................
Jonathan Lundberg
Plats och tid
Digitalt via länk kl. 08:00-12:00
Protokollet omfattar
§§89-91, 93-94, 96-128
Beslutande ledamöter
Richard Carstedt (S) (ordförande)
Åsa Ågren Wikström (M) (1:e vice ordförande)
Ylva Hedqvist Hedlund (V) (2:e vice ordförande)
Marita Fransson (S)
Lars Lilja (S)
Nina Björby (S)
Anna-Karin Nilsson (M)
Karina Sundbom (C)
Nicke Grahn (L)
Lasse Brännström (MP)
Karin Lundström (S) ersätter Jamal Mouneimne (S)
Kjell Öjeryd (V) ersätter Ahmed Hersi (-)
Hans-Inge Smetana (KD) ersätter Veronica Kerr (KD)
Ej tjänstgörande ersättare
Mahmoud Alturk (S)
Charlotte Lundkvist (S)
Andreas Löwenhöök (M)
Ulf Eriksson (C)
Olle Edblom (C)
Cecilia Festin Stenlund (L)
Övriga närvarande
Anna Pettersson (regional utvecklingsdirektör)
Rachel Nygren (stabschef)
Jonathan Lundberg (nämndsekreterare/utredare)
Nina Olofsdotter (nämndsekreterare/utredare)
Mona-Lisa Fjellström (nämndsekreterare/utredare)
Petter Lundberg (enhetschef samhällsbyggnad)
Katrine Andersson (verksamhetsutvecklare) §91
Lena Nordling (sektionschef/förvaltningscontroller) §91
Lena Friborg (strateg Näringsliv och samhällsbyggnad) §91
Katarina Molin (verksamhetschef Företags- och projektfinansiering)
§§91-124
Annika Sandström (regionturismchef) §91
Magnus Rudehäll (enhetschef Digitalisering och innovationsledning) §91
Niklas Gandal (strateg samhällsbyggnad) §91
Anders Sellström (strateg Externa relationer) §91
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
Jonas Lundström (verksamhetschef Näringsliv och samhällsbyggnad)
§91
Joakim Sandberg (regionkulturchef) §§91-124
Karolina Filipsson (kollektivtrafikstrateg) §§115-117
Ajournering
Sekreterare
Ordförande
Justerande
Sammanträdet ajourneras mellan 09:08-09:15 för en kortare paus
Sammanträdet ajourneras mellan 10:30-11:15 för partigruppsmöten
Jonathan Lundberg
Rickard Carstedt (S)
Åsa Ågren Wikström (M)
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
ÄRENDELISTA
§ 89
Protokollets justering
§ 90
Fastställande av ärendelistan
§ 91
Information
§ 92
Revidering av regionala utvecklingsnämndens beslut 2022-04-13 § 75
Tilläggsbudget för Norrtåg AB
Se särskilt upprättat protokoll för omedelbart justerad § 92
§ 93
Regionala utvecklingsnämndens delårsrapport per april 2022
§ 94
Utredning av AC-Net: Inriktningsbeslut inför fortsatt beredning
§ 95
Tilläggsinstruktion till ombud vid årsstämma för Norrtåg AB
Se särskilt upprättat protokoll för omedelbart justerad § 95
§ 96
Verksamhetsmedel för samverkan 2022
§ 97
Kommunernas anslag för samverkan inom regional utveckling 2023
§ 98
Instruktion till regionala utvecklingsdirektören
§ 99
Riktlinje för ärendeberedning i regionala utvecklingsnämnden
§ 100
Yttrande över revisionens fördjupade granskningsrapport nr 8/2021 Genomförande
av fullmäktiges beslut att nämnderna ska ha egna förvaltningar
§ 101
Yttrande över revisionens fördjupade granskningsrapport nr 9/2021 Hantering av
allmänna handlingar
§ 102
Yttrande över remiss En möjlighet till småskalig gårdsförsäljning av alkoholdrycker
(SOU 2021:95)
§ 103
Initiativärende: Extraordinär insats med temporärt verksamhetsbidrag till lantbruk
§ 104
Regional strategi för besöksnäringen 2022-2026
§ 105
Regional innovationsstrategi 2022-2030
§ 106
Information om det regionala tillväxtanslaget 1:1
§ 107
Projektärende: RE Start Umeåregionen
§ 108
Projektärende: VX Connect
§ 109
Projektärende: Stärkt samverkan för mänskliga rättigheter år 2-3
§ 110
Projektärende: Skogsprogram Västerbotten 2022
§ 111
Projektärende: Ung Företagsamhet stöttar Studie- och yrkesvägledning i
Västerbotten
§ 112
Projektärende: Inkubatorkapacitet Norra Västerbotten 2022-2023
§ 113
Region Västerbottens Regionresa 27-30 september 2022
§ 114
Tidsplan för utredning av tågtrafikering med dieseltåg lägst sträckan Umeå -
Lycksele
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 115
Lägesuppdatering av uppdraget att utreda möjligheten till serviceresor i egen regi
§ 116
Remissutgåva av Hållplatshandbok Västerbotten
§ 117
Flexibla nattstopp i Umeå kommun
§ 118
Yttrande över motion nr 34-2020 Regionen ska inte ge medel till Ibn Rushd
§ 119
Fastställande av Direktiv och tidsplan för framtagande av kulturplan 2024-2027
§ 120
Extra sammanträde för regionala utvecklingsnämnden den 27 september
§ 121
Anmälan av initiativärenden
§ 122
Anmälan av utskottens och samrådets protokoll
§ 123
Information från verksamheten
§ 124
Valärenden
§ 125
Kurser och konferenser
§ 126
Meddelanden
§ 127
Delegeringsbeslut
§ 128
Övriga frågor
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 89
Protokollets justering
Sammanfattning
Regionala utvecklingsnämnden har att utse justerare som tillsammans med
ordföranden ska justera protokollet från dagens sammanträde.
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden utser Åsa Ågren Wikström (M) att justera protokollet
från sammanträdet.
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 90
Fastställande av ärendelistan
Sammanfattning
Regionala utvecklingsnämnden har att fastställa ärendelistan.
Ärendet behandling under sammanträdet
Rickard Carstedt (S) föreslår att regionala utvecklingsnämndens beslut 2022-04-13 §
75 lyfts till dagordningen som punkt 4 för revidering, före ärende 5: Regionala
utvecklingsnämndens delårsrapport per april 2022.
Inga motförslag föreligger.
Carina Sundbom (C) lyfter en övrig fråga att lägga som sista punkt på dagordningen.
Inga motförslag föreligger.
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden fastställer upprättad ärendelista med följande
förändringar:
•
Nytt ärende Revidering av regionala utvecklingsnämndens beslut 2022-04-13
§ 75 Tilläggsbudget för Norrtåg AB läggs som ny punkt 4, före ärende 5
Regionala utvecklingsnämndens delårsrapport per april 2022.
•
Nytt ärende Övriga frågor läggs som punkt 40, sist på dagordningen.
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 91
Information
RUN 29-2022
Sammanfattning
Föredragningar hålls enligt lista:
•
Regionala utvecklingsnämndens delårsrapport per april 2022
•
Kommunernas anslag för samverkan inom regional utveckling 2023
•
Yttrande över remiss av En möjlighet till småskalig gårdsförsäljning av
alkoholdrycker (SOU 2021:95)
•
Initiativärende: Extraordinär insats med temporärt verksamhetsbidrag till
lantbruk
•
Regional strategi för besöksnäringen 2022-2026
•
Regional innovationsstrategi 2022-2030
•
Information om det regionala tillväxtanslaget 1:1
•
Region Västerbottens Regionresa 27-30 september 2022
•
Direktiv och tidplan framtagande kulturplan 2024 - 2027
•
Information från verksamheten
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden tackar för informationen.
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 93
Regionala utvecklingsnämndens delårsrapport per april 2022
RUN 207-2022
Sammanfattning
Delårsrapport per april är regionala utvecklingsnämndens (RUN) första
uppföljningsrapport för året. I rapporten lämnas en redogörelse för väsentliga
händelser och skeenden som haft påverkan på nämndens ansvarsområden under
årets första fyra månader.
En uppföljning görs av de indikatorer och uppdrag som beslutats av nämnden och där
återrapportering ska lämnas vid denna tidpunkt. En helhetsbedömning ligger till grund
för prognos om måluppfyllelse vid årets slut. I rapporten lämnas även en redogörelse
för fyra av de uppdrag som beslutats i nämndplan som följs upp per april.
Vid denna tidpunkt lämnas prognos om att tre regionmål kommer vara helt uppfyllda
vid årets slut, fem regionmål bedöms delvis uppfyllas, och ett regionmål - Vi har en
långsiktigt hållbar ekonomi - bedöms ej vara uppfyllt vid årets slut.
Vad gäller de delmål som RUN fastställt för 2022, lämnas prognos vid denna tidpunkt
om att tolv av nämndens delmål är helt uppfyllda vid årets slut, elva delmål bedöms
delvis uppfyllas, och ett delmål - RUN ska hålla lagd budget - bedöms ej vara uppfyllt
vid årets slut.
Årsprognosen för nämndens verksamhet är -38 mkr per 2204. Det förklaras av
negativa årsprognoser från de båda kollektivtrafikbolagen, Länstrafiken i Västerbotten
AB (-26,9 mkr) och Norrtåg AB (-22,6 mkr). Region Västerbotten har budgeterat 11,6
mkr mer för kollektivtrafiken 2022 jämfört med det bolagen budgeterat, vilket reducerar
förväntat budgetunderskott i bolagen med motsvarande belopp.
I bilaga redovisas uppföljning av de hel- och delägda bolag vars verksamhet faller
inom nämndens ansvarsområde.
Behov att vidta åtgärder
Regionala utvecklingsnämnden föreslås även i samband med delårsrapport per april
besluta om justering av indikatorer:
Under delmål 9.2, indikator Antal ställningstaganden och remissvar som Beredningen
för regional utveckling ställer sig bakom och rekommenderar RUN att anta
RUN beslutade i februari att avveckla Beredningen för regional utveckling (BRU) (§
34).
Under delmål 12.5 indikatorerna Andel beviljade Tillväxtcheckar, Andel företag som
fått stöd för aktiva åtgärder inom investeringsstöd, Andel beviljade Hållbarhetscheckar
samt Andel beviljade stöd Kompetensförsörjning - utomnordiskt födda. Mål för
samtliga indikatorer är att andelen ska öka.
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
Vid den första delårsrapporten noteras att förändringar i utfallet av dessa indikatorer
kommer att vara så små att förutsättningarna för analys av utvecklingen över tid
försvåras.
Vidare har identifierats behov att tillskriva regionfullmäktige utifrån bedömningen att
nämnden inte kommer att hålla lagd budget 2022.
En mer detaljerad redogörelse finns att läsa i tjänsteskrivelsen.
Förslag till beslut
Regionala utvecklingsnämnden fastställer delårsrapport per april 2022.
Regionala utvecklingsnämnden beslutar justera nämndplan för 2022 genom att stryka
indikator Antal ställningstaganden och remissvar som Beredningen för regional
utveckling ställer sig bakom och rekommenderar RUN att anta,
Justera indikatorerna Andel beviljade Tillväxtcheckar, Andel företag som fått stöd för
aktiva åtgärder inom investeringsstöd, Andel beviljade Hållbarhetscheckar
samt Andel beviljade stöd Kompetensförsörjning - utomnordiskt födda genom att följa
antal istället för andel. Mål för samtliga indikatorer är att antalet ska öka.
Regionala utvecklingsnämnden uppdrar till regionala utvecklingsförvaltningen att
bereda ärende till regionfullmäktige om att regionala utvecklingsnämnden inte kommer
att hålla lagd budget 2022. Förslag bör rymma identifiering av möjliga åtgärder samt
beskrivning av konsekvenser.
Förslag till skrivelse till regionfullmäktige behandlas av regionala utvecklingsnämnden
senast i samband med delårsrapport per augusti 2022.
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden fastställer delårsrapport per april 2022.
Regionala utvecklingsnämnden beslutar justera nämndplan för 2022 genom att stryka
indikator Antal ställningstaganden och remissvar som Beredningen för regional
utveckling ställer sig bakom och rekommenderar RUN att anta,
Justera indikatorerna Andel beviljade Tillväxtcheckar, Andel företag som fått stöd för
aktiva åtgärder inom investeringsstöd, Andel beviljade Hållbarhetscheckar
samt Andel beviljade stöd Kompetensförsörjning - utomnordiskt födda genom att följa
antal istället för andel. Mål för samtliga indikatorer är att antalet ska öka.
Regionala utvecklingsnämnden uppdrar till regionala utvecklingsförvaltningen att
bereda ärende till regionfullmäktige om att regionala utvecklingsnämnden inte kommer
att hålla lagd budget 2022. Förslag bör rymma identifiering av möjliga åtgärder samt
beskrivning av konsekvenser.
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
Förslag till skrivelse till regionfullmäktige behandlas av regionala utvecklingsnämnden
senast i samband med delårsrapport per augusti 2022.
Expedieras till
Regionstyrelsen/regionfullmäktige
Ekonomistaben
Beslutsunderlag
•
Tjänsteskrivelse Delårsrapport per april 2022 RUN
•
Delårsrapport 1 per april 2022 Regional utveckling, 2022-05-17
•
Bilaga Delårsrapport 1 per april 2022 Bolag - väsentliga händelser
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 94
Utredning av AC-Net: Inriktningsbeslut inför fortsatt beredning
RUN 483-2021
Sammanfattning
Det regionala nätet i Västerbotten är ett fiberbaserat bredbandsnät som knyter ihop
länets kommunhuvudorter till ett sammanhållet regionalt nät.
Västerbotten har under en lång tid betraktats som en föregångare vad gäller
bredbandsutbyggnad. Till stor del har länets kommuner och landstings bildande av
LäNet Västerbotten Data och Tele AB 1997 varit grunden för denna utveckling. Över
tid har både verksamheten och dess förutsättningar förändrats, likaså hur
verksamheten organiserats. Idag bedrivs verksamhet i två bolag, AC-Net Internservice
AB samt AC-Net Externservice AB.
I samband med att ett ägarsamråd under våren 2021 behandlade behov av översyn
av ägardirektiv, så identifierades även ett behov av att utreda det framtida behovet av
två AC-Netbolag och om det finns ett mer ändamålsenligt sätt att organisera
verksamheterna. En arbetsgrupp tillsattes för att ta fram förslag till utredningsdirektiv
för det fortsatta arbetet. Ägarsamråd behandlade förslag till utredningsdirektiv den 4
november 2021. Redogörelse för utredningen samt rekommendation om fortsatt
process överlämnades till ägarsamråd tillika styrgrupp för utredningens genomförande
vid ägarsamråd den 6 april.
Regionfullmäktige beslutade den 21 september 2021 i samband med behandling av
regionstyrelsens årliga prövning av de kommunala bolagens ändamål och verksamhet
att uppdra till regionala utvecklingsnämnden att utreda frågan om behovet av två AC-
Netbolag.
Regionala utvecklingsnämnden föreslås därför besluta om inriktning för fortsatt
beredning av ärendet.
Förslag till beslut
Arbetsutskottets förslag till beslut
Regionala utvecklingsnämnden beslutar om fortsatt beredningsgång enligt följande:
1. En plan upprättas för att avveckla det privata ägandet, för att därefter fusionera
bolagen.
2. En process för att ta fram förslag till erforderliga beslutsunderlag inklusive tidsplan
till följd av en sådan fusion inleds, samt
3. Förfrågan tillställs länets primärkommuner om önskemål om delägarskap, alternativt
annan form av inflytande i AC-Nets verksamhet.
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden beslutar om fortsatt beredningsgång enligt följande:
1. En plan upprättas för att avveckla det privata ägandet, för att därefter fusionera
bolagen.
2. En process för att ta fram förslag till erforderliga beslutsunderlag inklusive tidsplan
till följd av en sådan fusion inleds, samt
3. Förfrågan tillställs länets primärkommuner om önskemål om delägarskap, alternativt
annan form av inflytande i AC-Nets verksamhet.
Expedieras till
Länets kommuner
Skellefteå Kraft AB
Umeå Energi Umenet AB
Företagarna Västerbotten Service AB
Regionstyrelsen/regionfullmäktige
Beslutsunderlag
•
§81 RUN AU Utredning av AC-Net: Inriktningsbeslut inför fortsatt beredning
•
Tjänsteskrivelse AC-Net utredning - inriktning för fortsatt beredning
•
Redogörelse för utredning AC-Net, 2022-03-30
•
Bilaga 1 Utredningsdirektiv inför utredning av AC-Net Externservice AB och AC-
Net Internservice AB, fastställt vid ägarsamråd 2021-11-04
•
Bilaga 2 Schematisk översikt alternativ
•
Bilaga 3 Sammanställning kostnader för dubbel bolagshantering 2022
•
Bilaga 4 Kommunala bredbandsstrategier - sammanfattning
•
Bilaga 5 Aktieägaravtal, bolagsordning o ägardirektiv ACE
•
Bilaga 6 Aktieägaravtal, bolagsordning o ägardirektiv ACI
•
Övergripande tidplan - fortsatt process AC-Net UTKAST
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 96
Verksamhetsmedel för samverkan 2022
RUN 193-2022
Sammanfattning
Beredningen för samverkan och regional utveckling beslutar om användning av 300
tkr i verksamhetsmedel för Primärkommunala delegationen (PKD), delegationen för
utbildning och delegationen för social välfärd och hälsa (DSH). Medlen kan användas
för konsultstöd, tjänstestöd, konferenskostnader, utbildningar eller andra mindre och
tidsbegränsade aktiviteter av delegationerna.
Förslag till fördelning:
Primärkommunala delegationen
För kostnader enligt ovan 110 000 samt möjligheten att stödja inrättandet av
ytterligare verksamhetsdelegationer. Samverkan inom samhällsbyggnad 90 000 kr.
Delegationen för utbildning
För kostnader enligt ovan 50 000.
Delegationen för social välfärd och hälsa
För kostnader enligt ovan 50 000.
Förslag till beslut
Arbetsutskottets förslag till beslut
Regionala utvecklingsnämnden fördelar verksamhetsmedel för samverkan 2022 med
200 tkr till Primärkommunala delegationen, 50 tkr till delegationen för utbildning samt
50 tkr till delegationen för social välfärd och hälsa.
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden fördelar verksamhetsmedel för samverkan 2022 med
200 tkr till Primärkommunala delegationen, 50 tkr till delegationen för utbildning samt
50 tkr till delegationen för social välfärd och hälsa.
Expedieras till
Primärkommunala delegationen
Beredningen för samverkan och regional utveckling
Beslutsunderlag
•
§82 RUN AU Verksamhetsmedel för samverkan 2022
•
Tjänsteskrivelse Verksamhetsmedel för samverkan 2022
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 97
Kommunernas anslag för samverkan inom regional utveckling
2023
RUN 194-2022
Sammanfattning
I den överenskommelse om samverkan för regional utveckling i Västerbottens län från
2019 som kommunerna och Region Västerbotten enats kring klargörs att arbetet styrs
av årliga handlingsplaner. Genom gemensamma planeringsprocesser och dialoger i
politiska och tjänstebaserade plattformar, som möjliggörs via överenskommelsen, styr
kommunerna och Region Västerbotten användningen och prioriteringen av de
gemensamma resurserna. Överenskommelsen slår fast att det årligen ska föras dialog
kring uppräkningen av kommunernas finansiering.
Från början var det tänkt att LPI (exkl läkemedel) skulle utgöra grunden för en sådan
dialog, men denna övergavs i samförstånd och SKR:s ekonomirapport (årligen i maj)
har utgjort underlag för våra dialoger under innevarande mandatperiod.
Inför 2023 föreslås en uppräkning av anslaget för kommunerna med 1,1 %. Denna
uppräkningsfaktor har även gällt för 2020-2022. Det råder ett osäkert läge i vår
omvärld just nu vilket försvårar arbetet med exakta prognoser. Region Västerbottens
bedömning grundar sig på SKR:s ekonomirapport som publicerades 17 maj.
Som underlag till den föreslagna uppräkningsfaktorn använder vi också SKR:s
prisindex över kommunernas kostnadsutveckling (PKV). Den senaste uppdateringen
av PKV gjordes av SKR den 28 april 2022.
Eftersom ekonomirapporten publicerades först den 17 maj i år har förvaltningen inte
kunnat följa den ordinarie ärendeberedningsprocessen. Ett extrainsatta sammanträde
med primärkommunala delegationens arbetsutskott den 23 maj utgör dialogpart för
kommunerna innan regionala utvecklingsnämnden behandlar ärendet den 25 maj.
Regionala utvecklingsnämnden föreslås besluta att inför 2023 göra en uppräkning av
anslaget för kommunerna med 1,1%.
Förslag till beslut
Arbetsutskottet lämnar ärendet till regionala utvecklingsnämnden utan förslag till
beslut.
Ärendets behandling under sammanträdet
Rickard Carstedt (S) föreslår att regionala utvecklingsnämnden beslutar att inför 2023
göra en uppräkning av anslaget för kommunerna med 1,1%.
Inga motförslag föreligger.
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden beslutar att inför 2023 göra en uppräkning av anslaget
för kommunerna med 1,1%.
Beslutsunderlag
•
§83 RUN AU Kommunernas anslag för samverkan inom regional utveckling
2023
•
Tjänsteskrivelse Kommunernas anslag 2023
•
Avgifter kommunerna 2022
•
SKR Ekonomirapport-maj-2022
•
10.5 Avgifter kommunerna 2023 - Preliminärt
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 98
Instruktion till regionala utvecklingsdirektören
RUN 204-2022
Sammanfattning
Kommunallagen reglerar bestämmelser om en instruktion för direktören (KL 7 kapitel
§§ 1-2). Region Västerbotten har en sådan instruktion för regiondirektören och ser
även värdet av att tydliggöra regionala utvecklingsdirektörens uppdrag genom ett
sådant dokument.
Syftet är att tydliggöra regionala utvecklingsdirektörens uppdrag, både externt till
parter och medborgare samt internt inom organisationen.
Instruktionen beskriver regionala utvecklingsdirektörens grundläggande uppdrag,
uppdrag gentemot regionala utvecklingsnämnden, gentemot regionala bolag,
kommunerna i Västerbottens län och övriga externa parter.
Regionala utvecklingsdirektören tillsätts och entledigas av regiondirektören i nära
samråd med regionala utvecklingsnämnden och är regionala utvecklingsförvaltningens
ledande tjänsteperson.
Regionala utvecklingsnämnden beslutar om instruktion till regionala
utvecklingsdirektören. Översyn av instruktionen sker vid behov, inför större
revideringar av reglementen samt inför ny mandatperiod.
Förslag till beslut
Arbetsutskottets förslag till beslut
Regionala utvecklingsnämnden antar instruktion för regionala utvecklingsdirektören.
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden antar instruktion för regionala utvecklingsdirektören.
Expedieras till
Regionala utvecklingsdirektören
Beslutsunderlag
•
§84 RUN AU Instruktion till regionala utvecklingsdirektören
•
Tjänsteskrivelse regionala utvecklingsdirektörens instruktion
•
Regionala utvecklingsdirektörens instruktion Region Västerbotten
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 99
Riktlinje för ärendeberedning i regionala utvecklingsnämnden
RUN 203-2022
Sammanfattning
Inom Region Västerbotten uppstår dagligen nya ärenden som regionens olika
förvaltningar fördelar, behandlar och tar beslut i. Regionen ska utreda alla ärenden i
den utsträckning som dess beskaffenhet kräver, beslut som fattas i ärenden inom
regionen ska vara väl underbyggda.
En riktlinje för ärendeberedning syftar till att möjliggöra god och enhetlig hantering av
nämndens ärenden. Målet med riktlinjen är att säkerställa att varje beslut som fattas
inom organisationen grundar sig i organisationens samlade kunskap och objektiva
bedömning.
Riktlinjen tydliggör hur ärenden ska hanteras inför beslut, från det att de uppstår,
bereds, beslutas om och verkställs. Riktlinjen visar bland annat på uppdelningen
mellan förvaltningens och politikens beredningsarbete, fördelningen av ansvar hos
nämnden och förvaltning samt skillnaden mellan beslutsfattande och verkställighet.
Regionala utvecklingsnämndens riktlinje för ärendeberedning riktar sig mot
förtroendevalda i regionala utvecklingsnämnden, dess utskott samt regionala
utvecklingsförvaltningens tjänstepersoner.
För förvaltningens tjänstepersoner kommer riktlinjerna utökats och formaliserats i en
rutin för ärendeberedningsprocessen.
Förslag till beslut
Arbetsutskottets förslag till beslut
Regionala utvecklingsnämnden antar riktlinje för ärendeberedning enligt upprättat
förslag.
Ärendets behandling under sammanträdet
Carina Sundbom (C) föreslår att det på sida 3, som stycke 5 under rubriken
Beslutsunderlag ska läggas till att varje ärende som förvaltningen bereder ska ta
hänsyn till landsbygdsperspektivet, det vill säga de politiska konsekvenserna av ett
beslut ska synliggöras för landsbygden.
Rickard Carstedt (S) föreslår att regionala utvecklingsnämndens beslutar enligt
arbetsutskottets förslag till beslut.
Beslutsgång
Ordförande finner att det finns två förslag till beslut, Carina Sundboms (C) förslag till
beslut och Rickard Carstedts (S) förslag till beslut.
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
Ordförande ställer förslagen mot varandra och finner att regionala
utvecklingsnämnden beslutar enligt arbetsutskottets beslut.
Reservationer
Carina Sundbom (C) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget förslag till beslut.
Protokollsanteckning
Carina Sundbom (C) lämnar protokollsanteckning som biläggs protokollet.
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden antar riktlinje för ärendeberedning enligt upprättat
förslag.
Beslutsunderlag
•
§85 RUN AU Riktlinje för ärendeberedning i regionala utvecklingsnämnden
•
Tjänsteskrivelse - Riktlinje för ärendeberedning i regionala utvecklingsnämnden
•
Riktlinje för ärendeberedning regionala utvecklingsnämnden slutgiltig
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 100
Yttrande över revisionens fördjupade granskningsrapport nr
8/2021 Genomförande av fullmäktiges beslut att nämnderna ska
ha egna förvaltningar
RUN 105-2022
Sammanfattning
Inför regionbildningen år 2019 beslutade fullmäktige att nämnderna skulle ha egna
förvaltningar. Fullmäktige specificerade inte hur förvaltningarna skulle utformas, styras
och samverka. Revisorernas riskanalys inför 2021 visade att det fanns risk för
oklarheter gällande ansvar och befogenheter mellan styrelse, nämnder och
förvaltningar. I sin revisionsplan för 2021 beslutade revisorerna att genomföra en
fördjupad granskning över hur fullmäktiges beslut om nämnderna ska ha egna
förvaltningar genomförts. Granskningen skulle undersöka hur
förvaltningsorganisationerna ser ut formellt, men även hur de fungerat i praktiken.
Granskningen pekar på att styrelsen och nämnderna inte gjort tillräckligt för att reda ut
hur regionen ska styras och hur förvaltningarna ska samverka. Det finns bland annat
många oreglerade och informella processer och en otydlighet om vem som styr över
förvaltningarna.
Rekommendationerna till regionala utvecklingsnämnden är följande:
- Styrelsen och nämnderna bör följa upp och utvärdera förvaltningsorganisationerna
utifrån fullmäktiges beslut
- Styrelsen och respektive nämnd behöver utreda hur relationer mellan nämnderna
och förvaltningscheferna ska tydliggöras så att det framgår vem som styr över
respektive förvaltning
- Styrelsen och nämnderna bör besluta om formaliserade överenskommelser eller
motsvarande för de tjänster som styrelsens förvaltning utför så att nämnderna kan
styra, följa upp och kontrollera att stödet motsvarar behoven.
Förslag till beslut
Arbetsutskottets förslag till beslut
Regionala utvecklingsnämnden fastställer yttrande över fördjupad granskning nr
8/2021 enligt upprättat förslag.
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden fastställer yttrande över fördjupad granskning nr
8/2021 enligt upprättat förslag.
Expedieras till
Revisionen
Hälso- och sjukvårdsnämnden
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
Regionstyrelsen/regionfullmäktige
Beslutsunderlag
•
§86 RUN AU Yttrande över revisionens fördjupade granskningsrapport nr
8/2021 Genomförande av fullmäktiges beslut att nämnderna ska ha egna
förvaltningar
•
Tjänsteskrivelse Yttrande fördjupad granskning nr 8 2021
Förvaltningsorganisation
•
Förslag till yttrande över revisorernas fördjupade granskning nr 8
•
Granskning fullmäktiges beslut att nämnderna ska ha egna förvaltningar
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 101
Yttrande över revisionens fördjupade granskningsrapport nr
9/2021 Hantering av allmänna handlingar
RUN 104-2022
Sammanfattning
Revisionskontoret har granskat regionstyrelsens, hälso-och sjukvårdsnämndens och
regionala utvecklingsnämndens hantering av allmänna handlingar. Den samlade
bedömningen är att styrelsen och nämnderna inte säkerställt en tillräcklig styrning,
uppföljning och kontroll av hanteringen av allmänna handlingar. Positivt är att det finns
regler och rutiner, men att den strategiska styrningen för att säkerställa att
verksamheterna följer reglerna är svag. Regionala utvecklingsnämnden har genomfört
internkontroll inom området, men uppföljningen behöver utvecklas.
Rekommendationerna till regionala utvecklingsnämnden är följande:
Säkerställ att:
•
Dokumenthanteringsplaner och övriga styrdokument om allmänna handlingar
är aktuella och tillräckligt utvecklade.
•
Tillräckliga informations- och utbildningsinsatser för att göra regler och rutiner
kända inom verksamheterna blir genomförda.
•
Tillräcklig uppföljning av verksamheternas hantering av allmänna handlingar
blir genomförd.
Förslag till beslut
Arbetsutskottets förslag till beslut
Regionala utvecklingsnämnden fastställer yttrande över fördjupad granskning nr
9/2021 enligt upprättat förslag.
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden fastställer yttrande över fördjupad granskning nr
9/2021 enligt upprättat förslag.
Expedieras till
Revisionen
Beslutsunderlag
•
Tjänsteskrivelse Rachel Nygren 2022-05-02 Yttrande över revisionsrapport nr
9/2021 Hantering av allmänna handlingar
•
Förslag till yttrande granskning nr 9/2021 Hantering av allmänna handlingar
•
Granskning allmänna handlingar
•
§87 RUN AU Yttrande över revisionens fördjupade granskningsrapport nr
9/2021 Hantering av allmänna handlingar
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 102
Yttrande över remiss En möjlighet till småskalig gårdsförsäljning
av alkoholdrycker (SOU 2021:95)
RUN 62-2022
Sammanfattning
Region Västerbotten har getts möjlighet att lämna synpunkter på betänkande, SOU
2021:95 En möjlighet till småskalig gårdsförsäljning av alkoholdrycker
Utredningens uppdrag har varit att utreda gårdsförsäljning. Utgångspunkterna för
utredningen är den nationella livsmedelsstrategins mål om en konkurrenskraftig
livsmedelskedja och viljan att stärka besöksnäringen. Utredningen ska ta fram förslag
på hur gårdsförsäljning kan tillåtas i Sverige på ett sätt som är förenligt med EU-rätten
och som inte hotar det svenska systembolagsmonopolet och den svenska restriktiva
alkoholpolitiken. Förslagen ska inte heller försämra folkhälsan.
Utredningens förslag i korthet
Utredningen föreslår att tillåta gårdsförsäljning under en försöksperiod på 6 år.
Möjligheten ska ges till de företag som tillverkar alkoholhaltiga drycker småskaligt och
hantverksmässigt. Företagen måste vara juridiskt och ekonomiskt oberoende från
storskaliga tillverkare. Försäljning ska endast kunna ske vid förbokade studiebesök
mellan klockan 10 på förmiddagen och 20 på kvällen. Utredningen bedömer att dessa
begränsningar kommer att innebära att gårdsförsäljning kan genomföras utan att
äventyra Systembolagets monopol i övrigt.
Beredning
Förvaltningen har tagit del av utredningen och många av de skriftliga synpunkter som
redan lämnats på utredningens förslag. Förvaltningen har också haft en direkt dialog
med Folkhälsoenheten på Region Västerbotten, IOGT-NTO Distrikt Norr,
Blåbandsrörelsen samt tre berörda företag i Västerbotten (Idun Wine i Norsjö,
Norrlands Fruktvin i Robertsfors och Westerbottens bryggeri i Sävar)
Överväganden
Nykterhetsrörelsen, Systembolaget, Region Västerbottens folkhälsoenhet och flera
remissinstanser menar att förslagen innebär en risk att Systembolagets monopol
luckras upp och att utredningens förslag kommer att leda till en ökad tillgänglighet på
alkohol, som leder till ökad förbrukning och därmed ökade alkoholrelaterade skador
och ökade kostnader för samhället. Västerbottens folkhälsoenheten har bidragit med
ett fakta-PM, som biläggs detta ärende, om riskerna med ökad tillgänglighet på
alkohol. Många instanser skriver också att de inte delar utredningens slutsats att
gårdsförsäljning i liten skala kan vara förenligt med de EU-lagar vi har att förhålla oss
till och befarar att gårdsförsäljningen är slutet på Systembolagets monopol.
Utredarna menar å sin sida att alkoholkonsumtionen inte kommer att öka och den
genom modeller uppskattade ökningen av alkoholskador ligger inom den statistiska
felmarginalen. Utredningen har också kommit till den slutsatsen att gårdsförsäljning i
den omfattning som de föreslår inte riskerar att äventyra det svenska
alkoholmonopolet. Många av de aktörer som tillverkar alkohol i liten skala beskriver att
deras verksamhet skulle gynnas av möjlighet till gårdsförsäljning. Det framgår också
genom de samtal som förvaltningen haft med tre olika lokala tillverkare.
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
Regionala utvecklingsförvaltningen har som uppdrag att arbeta med regional
utveckling, tillväxt och gynnsamma förutsättningar för näringslivet. Den regionala
livsmedelsstrategin har som övergripande mål att mer livsmedel ska produceras i
Västerbotten och ett av delmålen handlar om stärkt besöksnäring genom att servera
lokalt producerat mat och dryck. Mot bakgrund av den regionala utvecklingsnämndens
uppdrag har förvaltningen tagit fram ett förslag till remissvar som landar i ett
bejakande av utredningens förslag om att tillåta gårdsförsäljning i liten skala och under
förutsättning att utredningens bedömning om att förslagen inte hotar Systembolagets
ställning är korrekt.
Betänkandet kan läsas i sin helhet via:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-
utredningar/2021/12/sou-202195/
Förslag till beslut
Arbetsutskottets överlämnar ärendet till regionala utvecklingsnämnden utan eget
förslag till beslut.
Ärendets behandling under sammanträdet
Socialdemokraterna föreslår att regionala utvecklingsnämnden yttrar sig enligt
följande:
Yttrande över SOU 2021:95 En möjlighet till småskalig gårdsförsäljning av
alkoholdrycker
Region Västerbotten har med stort intresse tagit emot SOU 2021:95 En möjlighet till
småskalig gårdsförsäljning av alkoholdrycker och lämnar härmed våra synpunkter på
utredningens förslag.
För Region Västerbotten som huvudman för hälso- och sjukvård i Västerbotten är det
av stor vikt att alkoholkonsumtionen i samhället inte ökar. En bibehållen folkhälsa och
restriktiv alkoholpolitik var också en av utgångspunkterna för utredningen.
Utredningens förslag innebär inte att gårdsförsäljning släpps helt fri utan restriktioner.
Enligt utredningen ska företag som bedriver gårdsförsäljning ska vara småskaliga och
får inte ha någon ekonomisk eller juridisk koppling till stora producenter. Mängden
alkohol som får säljas är begränsad och försäljningen ska inte kunna ske helt spontant
utan ska vara kopplat till ett förbokat studiebesök. Med dessa restriktioner gör
utredningen i sin konsekvensutredning bedömningen att alkoholkonsumtionen inte
förväntas öka mer än förväntad statistisk variation.
Region Västerbotten förutsätter att det planerade regelverket utformas så att
folkhälsoperspektivet integreras och stärks. Forskning visar alkoholkonsumtionen ökar
med en ökad tillgänglighet således blir det ökade risker.
Systembolagets alkoholmonopol behållas
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
Region Västerbotten värnar den svenska alkoholpolitiken och med det som ingång
ställer sig Västerbotten positiv till förslaget om gårdsförsäljning, under förutsättning att
Systembolagets alkoholmonopol bibehålls ograverat.
Region Västerbotten är i huvudsak positiv till förslaget om gårdsförsäljning. Detta
gäller dock endast under förutsättning att det svenska systemet med Systembolagets
alkoholmonopol i grunden kan bibehållas.
Att tillåta gårdsförsäljning kan utmana Systembolagets monopol och det undantag
som Sverige fick när vi gick med i EU. Gårdsförsäljning innebär ju i praktiken ett
avsteg från monopolet. En annan EU-juridisk aspekt handlar om risken att
gårdsförsäljningen ses som en diskriminering av utländska företag på den svenska
marknaden, då de inte kan sälja sina produkter på svenska gårdar. Utredningen gör
bedömningen att deras förslag om gårdsförsäljning kan genomföras utan att riskera
Systembolagets monopol. Andra aktörer gör andra bedömningar och menar att
förslaget om gårdsförsäljning är slutet för det svenska monopolet.
Region Västerbotten värnar om det svenska alkoholmonopolet och Systembolagets
ställning, och vi oroas av risken för att monopolet hotas om andra aktörer
än Systembolaget tillåts sälja alkohol i Sverige. Region Västerbotten förordar därför en
lösning där Systembolaget är den formella som huvudmannen för gårdsförsäljningen
och där tillverkaren av alkoholdryckerna fungerar som en slags ombud för
Systembolaget.
Denna lösning skulle möjliggöra gårdsförsäljning utan att samtidig äventyra
alkoholmonopolet. Vi ser också vikten av kontrollsystem avseende ålderskontroll,
kvalitet och öppettider. En sådan lösning skulle också minska risken att
gårdsförsäljning sker på ett oseriöst sätt.
Region Västerbotten värnar om den svenska alkoholpolitiken med Systembolagets
särställning och att införa gårdsförsäljning får inte undermina det långsiktiga
folkhälsoarbetet som den sammanhålla alkoholpolitiken inneburit för Sverige. Region
Västerbotten förordar därför en lösning där Systembolaget är den formella
huvudmannen för gårdsförsäljningen och där tillverkaren av alkoholdryckerna fungerar
som ombud/återförsäljare för Systembolaget och ingår alltid i Systembolagets
sortiment. Med denna lösning möjliggörs gårdsförsäljning med dess förhoppningsvis
positiva effekter på besöksnäringen utan att samtidig äventyra alkoholpolitiken med
alkoholmonopolet.
Region Västerbotten ser också vikten av en väl utvecklad kvalitetskontroll kring
försäljningens organisering.
Moderaterna, med stöd av Centerpartiet och Liberalerna föreslår bifall till upprättat
förslag till yttrande.
Beslutsgång
Ordförande finner att det finns två förslag till beslut, Socialdemokraternas förslag till
beslut och Moderaternas förslag till beslut.
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
Ordförande ställer förslagen mot varandra och finner att regionala
utvecklingsnämnden beslutar enligt Socialdemokraternas förslag till beslut.
Reservationer
Moderaterna reserverar sig till förmån för eget förslag till beslut.
Centerpartiet och Liberalerna reserverar sig till förmån för Moderaternas förslag till
beslut.
Beslut
Regionala utvecklingsnämndens avger yttrande enligt Socialdemokraternas
upprättade förslag.
Hans-Inge Smetana (KD) avstår från att delta i beslutet.
Expedieras till
Socialdepartementet
Beslutsunderlag
•
§88 RUN AU Yttrande över remiss En möjlighet till småskalig gårdsförsäljning
av alkoholdrycker (SOU 2021:95)
•
Tjänsteskrivelse Remissvar Gårdsförsäljning
•
Förslag till yttrande Gårdsförsäljning
•
Sammanfattning av utredningens förslag
•
Skrivelse från Region Västerbottens folkhälsoenhet
•
Gårdsförsäljningsrapport IOGT-NTO
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 103
Initiativärende: Extraordinär insats med temporärt
verksamhetsbidrag till lantbruk
RUN 228-2022
Sammanfattning
Centerpartiet har lämnat ett initiativärende till regionala utvecklingsnämnden vid
sammanträdet den 17 mars rörande extraordinära insatser från Region Västerbotten
till stöd för lantbruk i länet mot bakgrund av de kraftig ökade kostnaderna för
drivmedel och insatsvaror i lantbruket. Centerpartiet förslår att:
1) Regionala utvecklingsnämnden inför ett temporärt verksamhetsbidrag för förstärkta
insatser inom kris- och omsorgshantering samt utvecklar rådgivning inom
likviditetsplanering, budgetuppföljning och affärsutveckling till västerbottniska
lantbruksföretag.
2) Att Region Västerbotten inom gällande avtal ökar mängden lokalproducerade
livsmedel inom mat och livsmedelsservice
Förslag 1: Temporärt verksamhetsbidrag
Slutsats
Region Västerbotten/ Regionala utvecklingsförvaltningen saknar förutsättningar för att
bevilja verksamhetsbidrag till lantbruksföretag. Regionala utvecklingsförvaltningen
bedriver inte heller rådgivning till lantbruksföretag. Det verktyg som finns är de
ekonomiska bidrag kan beviljas genom det statliga regionala tillväxtanslaget 1.1 som
regleras av förordningar, och det är stöd till projektverksamhet, företagsstöd och stöd
till kommersiell service.
Inom ramen för anslag 1.1 och projektverksamheten kan stöd under vissa
förutsättningar beviljas till projekt som indirekt stödjer jordbruksföretag. Inom ramen
för anslag 1.1 och förordning SFS 2015:210 § 12 finns en möjlighet att utforma ett
stöd till primärproducenter i Västerbotten. I dagsläget finns inget sådant
stöderbjudande kopplat till den paragrafen i förordningen eftersom primärproducenter
och jordbruksföretag hänvisas till landsbygdsprogrammet. Därmed är det svårt att
svara bejakande på initiativärendet.
Förslag 2: Lokal mat inom livsmedelsservice
Slutsats
Den regionala utvecklingsnämnden och dess förvaltning ska enligt uppställda mål
arbeta för mer närproducerad mat i de offentliga köken, både i kommuner och hos
regionen. Men den regionala utvecklingsnämnden fattar inte besluten om regionens
egna inköp av lokalproducerade livsmedel, det gör regionstyrelsen eller
regionstyrelseförvaltningen. Därmed är det svårt att svara bejakande på
initiativärendet.
En utvidgad redogörelse för ärendet finns att läsa i tjänsteskrivelsen.
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
Förslag till beslut
Arbetsutskottets förslag till beslut
Regionala utvecklingsnämnden anser initiativärendet besvarat.
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden anser initiativärendet besvarat.
Beslutsunderlag
•
§110 RUN AU Initiativärende: Extraordinär insats med temporärt
verksamhetsbidrag till lantbruk
•
Tjänsteskrivelse Extraordinär insats med temporärt verksamhetsbidrag till
lantbruk
•
Initiativärende: Extraordinär insats med temporärt verksamhetsbidrag till
lantbruk
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 104
Regional strategi för besöksnäringen 2022-2026
RUN 358-2021
Sammanfattning
Arbetet med regional strategi för hållbar besöksnäring inleddes redan innan pandemin
med enkät till alla besöksnäringsföretag och destinationsorganisationer. Sedan dess
har även företagen intervjuats, destinationsorganisationer, kommuner och länsstyrelse
har fått frågor via mail som de lämnat inspel på och slutligen har en arbetsgrupp
bestående av representanter från destinationsorganisationer och region tagit fram
innehållet till strategin ur allt det insamlade materialet. Region Västerbotten Turism har
utifrån det skrivit utkast som gått på remiss, och nu har utkastet justerats efter
remissrunda. Detta utkast bifogas.
Strategin för besöksnäringen i Västerbotten skapar en bas för de aktörer som verkar
här. Den visar ramarna för samverkan mellan offentliga, privata och ideella aktörer
och formulerar en gemensam, övergripande riktning. Den är en startpunkt för varje
enskild aktörs formulerande av sin verksamhet och handlingsplan. En regional strategi
bygger på många aktörers inspel. Under förarbetet har material samlats in som rör
regionens möjligheter, behov och utmaningar. Dialogen har tydligt visat vägen till tre
teman som fångar Västerbottens attraktionskraft och som blir våra ledstjärnor under
den tid strategin gäller: natur, kultur och måltid.
Dessa teman är förankrade i hållbarhetsarbetet som etablerats i regionen. Den
regionala turismorganisationens arbete med hållbarhetsprinciper grundade på GSTCs
(Global Sustainable Tourism Council) system för hållbar utveckling och de globala
hållbarhetsmålen har kompletterats med destinationsorganisationernas och
kommunernas egna initiativ. Allt för att bygga långsiktigt hållbara strukturer där
verksamheter får stöd att utvecklas på ett livskraftigt och långsiktigt hållbart sätt.
En långsiktigt hållbar besöksnäring i Västerbotten utgår från fyra grundprinciper: Bra
för besökare, Bra för boende, Skapar arbeten och livskraftiga verksamheter och Sker
på naturens och kulturens villkor.
Förslag till beslut
Arbetsutskottets förslag till beslut
Regionala utvecklingsnämnden fastställer regional strategi för besöksnäringen enligt
upprättat förslag.
Ärendets behandling under sammanträdet
Åsa Ågren Wikström (M) föreslår bifall till upprättat förslag till regional strategi för
besöksnäringen.
Inga motförslag föreligger.
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
Protokollsanteckning
Centerpartiet lämnar protokollsanteckning som biläggs protokollet.
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden fastställer regional strategi för besöksnäringen enligt
upprättat förslag.
Expedieras till
Region Västerbotten Turism
Regionala utvecklingsförvaltningen
Beslutsunderlag
•
§89 RUN AU Regional strategi för besöksnäringen 2022-2026
•
Tjänsteskrivelse regional strategi för besöksnäring
•
Förslag till regional strategi för besöksnäring
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 105
Regional innovationsstrategi 2022-2030
RUN 200-2021
Sammanfattning
Under 2021-2022 har Region Västerbotten tagit fram ett förslag till ny Regional
innovationsstrategi för Västerbotten (RIS). Framtagandet har tagit sin utgångspunkt i
den regionala utvecklingsstrategin, andra relevanta mål och strategier samt rapporter
och analyser.
Strategiförslaget har tagits fram bred dialog med aktörer från offentliga, privat och
idéburen sektor i Västerbotten. Under våren 2021 skickades ett skriftligt frågeunderlag
ut i syfte att inhämta kunskap och perspektiv rörande Västerbottens utmaningar och
möjligheter kopplade till innovation. Utifrån resultatet av den första skriftliga dialogen,
analyser och rapporter togs ett första utkast fram och utgjorde underlag för en
dialogkonferens i slutet av oktober. Med beaktande av resultatet från konferensen
togs ett remissförslag fram som godkändes av RUN den 2 december och skickades ut
till remissinstanser den 15 december. Remissperioden avslutades den 11 mars och
utifrån de inkomna remissvaren har ett slutgiltigt förslag till Regional
innovationsstrategi för Västerbotten 2022-2030 (RIS) tagits fram och presenteras för
den regionala utvecklingsnämnden den 25 maj.
Förslaget till RIS tar sin utgångspunkt i den Regionala utvecklingsstrategin (RUS)
prioritering ”En nytänkande och smart region”, men bidrar till att stärka alla
prioriteringar. RUS övergripande inriktningar ”Sammanhållen region”, ”Jämlik och
jämställd inkludering” samt ”Föregångare i omställningen” genomsyrar dokumentet.
Förslagets vision är att Västerbotten ska vara ”En nytänkande smart region”, vilket är
identiskt med prioriteringen i RUS. Förslaget har två övergripande mål med tillhörande
nyckelinsatser:
”En innovationsmotor för hållbar utveckling” - Västerbotten ska mobilisera och skapa
resurser till innovationsutveckling som driver ekologisk, social och ekonomisk
hållbarhet i Västerbotten och därigenom stärka regionens ställning som en
innovationsmotor i ett globalt perspektiv. Detta innebär att identifiera och genomföra
insatser som har stor effekt, eller stor potential att bidra till en grön omställning, ökad
social och långsiktig ekonomisk hållbarhet.
”Ett ekosystem medstarka och inkluderande innovationsprocesser” - Västerbotten ska
mobilisera och skapa resurser till inkluderande innovationsprocesser som driver fram
fler innovationer och stärker innovationsförmågan i hela regionen. Detta innebär att
identifiera och genomföra insatser som leder till att företag, idéburen sektor, offentlig
sektor och akademi utvecklar och implementerar modeller, metoder eller arbetssätt
som bidrar till förnyelse och transformation.
Strategins relevans ska prövas en gång under varje mandatperiod och vid behov
revideras. Samtliga aktörer i Västerbotten är en del av genomförandet av strategin.
Region Västerbotten ansvarar för att driva på och koordinera genomförande av
strategin med en regional innovationsledning, där en löpande uppföljning och
utvärdering är en viktig del.
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
Efter att förslaget till regionala innovationsstrategi för Västerbotten 2022-2030
behandlades i RUN AU den 11 maj 2022 har ett förord lagts till och smärre justeringar
av redaktionell karaktär genomförts för att underlätta läsbarheten.
Förslag till beslut
Arbetsutskottet överlämnar ärendet till regionala utvecklingsnämnden utan eget
förslag.
Ärendets behandling under sammanträdet
Rickad Carstedt (S) föreslår att regionala utvecklingsnämnden fastställer förslaget till
Region innovationsstrategi 2022-2030 enligt upprättat förslag.
Inga motförslag föreligger.
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden fastställer förslaget till Region innovationsstrategi
2022-2030 enligt upprättat förslag.
Beslutsunderlag
•
§90 RUN AU Regional innovationsstrategi 2022-2030
•
Tjänsteskrivelse - Regional innovationsstrategi RUN 220525
•
Förord - Regional innovationsstrategi RUN 220525
•
Förslag Regional Innovationsstrategi 2022-2030
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 106
Information om det regionala tillväxtanslaget 1:1
RUN 35-2022
Sammanfattning
Verksamhetschef för företag och projektfinansiering Katarina Molin informerar om
projektmedel inom det regionala tillväxtanslaget.
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden tackar för informationen och lägger den till
handlingarna.
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 107
Projektärende: RE Start Umeåregionen
RUN 205-2022
Sammanfattning
RE Start Umeåregionen ska bidra till att öka mikroföretagens omställningstakt och
konkurrenskraft samt bidra till ett mera hållbart, digitalt och jämlikt näringsliv i
Umeåregionen. Fokus ligger på affärsutveckling, digitalisering och
sektorsövergripande samverkan. RE Start Umeåregionen har ett missionbaserat
arbetssätt där aktörer från olika sektorer och branscher jobbar tillsammans mot en
gemensam mission, en grön och digital omställning av Umeåregionen.
Projektets mål:
Öka mikroföretagens omställningstakt och konkurrenskraft samt bidra till ett mer
hållbart, innovativt och jämlikt näringsliv i Umeåregionen. Fokus ligger på
affärsutveckling, digitalisering och sektorsövergripande samverkan.
Stödja mikroföretag som vill minska sin resursförbrukning och erbjuda sina cirkulära
och hållbara tjänster, produkter och processer på en glokal marknad.
Förslag till beslut
Arbetsutskottets förslag till beslut
AVSLAG:
REGION VÄSTERBOTTEN avslår ansökan från Coompanion Västerbottens län
ekonomisk förening, om stöd till ovan angivet projekt.
Beslutet har fattats med stöd av förordning (2003:596) om bidrag för
projektverksamhet inom den regionala tillväxtpolitiken.
Beslut
AVSLAG:
REGION VÄSTERBOTTEN avslår ansökan från Coompanion Västerbottens län
ekonomisk förening, om stöd till ovan angivet projekt.
Beslutet har fattats med stöd av förordning (2003:596) om bidrag för
projektverksamhet inom den regionala tillväxtpolitiken.
Expedieras till
Strateg projektfinansiering
Verksamhetschef Företag- och projektfinansiering
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
Beslutsunderlag
•
§92 RUN AU Projektärende: RE Start Umeåregionen
•
PM RE Start Umeåregionen
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 108
Projektärende: VX Connect
RUN 206-2022
Sammanfattning
Under tidigare programperioder har Regional turism analyserat och testat hur
produktutveckling och kompetenshöjning för besöksnäringen kan bli effektivare i
Västerbotten. Med detta projekt avses att fortsätta vässa konceptet Västerbotten
Experience för att hjälpa turismföretagen att stärka deras förändrings- och
omställningsförmåga samt förmåga till affärs- och produktutveckling för att stärka
deras konkurrenskraft och lönsamhet. Fokus ligger på hållbar utveckling av affären
och produkten, samt på digital mognad i form av bokningsbarhet och kunskap om
kanaler. Projektidén bygger på befintliga utvecklingsprocesser för besöksnäringen i
Västerbotten.
Västerbotten Experience Connect:
· Utveckla mätbarhet inom hållbar besöksnäring för att visa på effekter
· Utveckla besöksnäringsföretagens digitala kompetens, exempelvis inom det
digitala kundmötet, och med digitala verktyg öka kundupplevelsen samt att styra
och följa upp besökare
· Utveckla processer för affärs- och produktutveckling till deltagande
besöksnäringsföretag så att de kan anpassa sin verksamhet och sina produkter
utifrån nya marknader, målgrupper, resmönster och beteenden samt krav på
hållbarhet
· Utveckla besöksnäringsföretagens affärsmässiga kompetens
· Utveckla smarta samarbeten mellan besöksnäringsföretag för att öka deras
lönsamhet
· Genom produktutveckling hitta lönsamma varor och tjänster som riktas mot och
ligger i linje med de globala hållbarhetsmålen
· Utveckla besöksnäringsföretagens produktutveckling där affärsmöjligheter tas till
vara och stärker företagens omställningsförmåga
Förslag till beslut
Arbetsutskottets förslag till beslut
BIFALL:
Region Västerbotten beviljas
266 716 kr, dock högst 15,00 % av godkända kostnader
uppgående till 1 778 107 kr för projektet VX Connect för projektperioden 2022-04-04 -
2023-02-28. Beslutet har fattats med stöd av förordning (2003:596) om bidrag för
projektverksamhet inom den regionala tillväxtpolitiken och i förekommande fall
förordning (2015:210) om statligt stöd för att regionalt främja små och medelstora
företag). Medel disponeras ur anslaget 1:1.
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
Beslut
BIFALL:
Region Västerbotten beviljas
266 716 kr, dock högst 15,00 % av godkända kostnader
uppgående till 1 778 107 kr för projektet VX Connect för projektperioden 2022-04-04 -
2023-02-28. Beslutet har fattats med stöd av förordning (2003:596) om bidrag för
projektverksamhet inom den regionala tillväxtpolitiken och i förekommande fall
förordning (2015:210) om statligt stöd för att regionalt främja små och medelstora
företag). Medel disponeras ur anslaget 1:1.
Expedieras till
Strateg projektfinansiering
Verksamhetschef Företag- och projektfinansiering
Beslutsunderlag
•
PM VX Connect
•
§93 RUN AU Projektärende: VX Connect
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 109
Projektärende: Stärkt samverkan för mänskliga rättigheter år 2-3
RUN 208-2022
Sammanfattning
Med utgångspunkt i Regeringsformen och konventionen om rättigheter för personer
med funktionsnedsättningar är målsättningen med projektet att uppnå jämlika
levnadsvillkor, tillgänglighet och full delaktighet i samhället för alla människor
allmänhet och personer med funktionsnedsättning i synnerhet. Reformtempot och
förverkligandet av genomförandet av konventionen går för långsamt. Politiken behöver
effektiviseras för att öka takten i genomförandet. Frågor som rör människorätt och
funktionshinder är tvärsektoriella och berör samtliga politikområden och verksamheter
inom kommuner och regioner, det vill säga, inte enbart hälso- och sjukvårdsfrågor. För
att lyckas nå målsättningen och säkerställa likvärdiga förutsättningar krävs att
samverkan breddas, utvecklas och stärks inom och mellan olika sektorer samt
inkluderar fler centrala aktörer.
Projektet Stärkt samverkan för mänskliga rättigheter i Västerbotten har målsättningen
att bidra till väsentliga och kapacitetstärkande förändringar på dessa områden vilket
ska ge ökade möjligheter för personer med funktionsnedsättning att utbilda sig, få ett
arbete, driva företag, delta i förenings- och samhällslivet och ha en god hälsa.
Projektets målsättning ligger i linje med den regionala utvecklingsstrategin, RUS 2020-
2030 samt i linje med målen i Agenda 2030 och de åtta folkhälsopolitiska målen.
Förslag till beslut
Arbetsutskottets förslag till beslut
BIFALL:
Region Västerbotten beviljas
3 040 067 kr, dock högst 50,00 % av godkända
kostnader uppgående till 6 080 135 kr för projektet Stärkt samverkan för mänskliga
rättigheter år 2-3 för projektperioden 2022-10-01 - 2024-09-30. Beslutet har fattats
med stöd av förordning (2003:596) om bidrag för projektverksamhet inom den
regionala tillväxtpolitiken. Medel disponeras ur anslaget 1:1.
Beslut
BIFALL:
Region Västerbotten beviljas
3 040 067 kr, dock högst 50,00 % av godkända
kostnader uppgående till 6 080 135 kr för projektet Stärkt samverkan för mänskliga
rättigheter år 2-3 för projektperioden 2022-10-01 - 2024-09-30. Beslutet har fattats
med stöd av förordning (2003:596) om bidrag för projektverksamhet inom den
regionala tillväxtpolitiken. Medel disponeras ur anslaget 1:1.
Expedieras till
Strateg projektfinansiering
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
Verksamhetschef Företag- och projektfinansiering
Beslutsunderlag
•
§94 RUN AU Projektärende: Stärkt samverkan för mänskliga rättigheter år 2-3
•
PM - Mänskliga rättigheter RV
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 110
Projektärende: Skogsprogram Västerbotten 2022
RUN 209-2022
Sammanfattning
Västerbottens regionala skogsprogram drivs av Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och
Region Västerbotten. Man har tagit fram en strategi och en handlingsplan för
skogsprogrammet som nu håller på att genomföras. Framgången för Västerbottens
regionala skogsprogram är helt beroende av alla som brinner för att utveckla olika
skogliga värden och verksamheter i länet. Hittills har flera hundra personer bidragit
med kunskap och engagemang i genomförandet av skogsprogrammet.
Syftet är att Västerbottens regionala skogsprogram ska verka för en växande
bioekonomi och stärka skogens roll i ett hållbart samhälle genom att vara
- En mötesplats för diskussioner om möjligheter och utmaningar inklusive konflikter
- En plattform för att driva samverkan och för att förverkliga idéer
- Ett kommunikationsnav för ökad kunskap om skogen och skogliga verksamheter,
samt olika frågor kopplade till dessa
Förslag till beslut
Arbetsutskottets förslag till beslut
BIFALL:
LÄNSSTYRELSEN I VÄSTERBOTTENS LÄN beviljas
846 030 kr, dock högst 50,00
% av godkända kostnader uppgående till 1 692 060 kr för projektet Skogsprogram
Västerbotten 2022 för projektperioden 2022-03-24 - 2022-12-31. Beslutet har fattats
med stöd av förordning (2003:596) om bidrag för projektverksamhet inom den
regionala tillväxtpolitiken Medel disponeras ur anslaget 1:1.
Beslut
BIFALL:
LÄNSSTYRELSEN I VÄSTERBOTTENS LÄN beviljas
846 030 kr, dock högst 50,00
% av godkända kostnader uppgående till 1 692 060 kr för projektet Skogsprogram
Västerbotten 2022 för projektperioden 2022-03-24 - 2022-12-31. Beslutet har fattats
med stöd av förordning (2003:596) om bidrag för projektverksamhet inom den
regionala tillväxtpolitiken Medel disponeras ur anslaget 1:1.
Expedieras till
Strateg projektfinansiering
Verksamhetschef Företags- och projektfinansiering
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
Beslutsunderlag
•
§95 RUN AU Projektärende: Skogsprogram Västerbotten 2022
•
PM - Skogsprogram 2022
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 111
Projektärende: Ung Företagsamhet stöttar Studie- och
yrkesvägledning i Västerbotten
RUN 210-2022
Sammanfattning
Projektmål är - Alla 15 kommuner i Västerbottens län ska utveckla en bred studie- och
yrkesvägledning som stärker entreprenöriellt lärande och integrerar arbetslivsfrågor i
undervisningen. Alla kommuner ska vid projektslut ha upprättade ”Handlings- och
aktivitetsplaner Skola arbetsliv”, som alla berörda personalgrupper känner till och vill
arbeta utifrån. Det innebär att det finns väl fungerande organisationer, som är rustade
för processen att genomföra uppdraget.
Projektet har 5 delmål:
1. Samlat in och sett över alla SYV-planer i länet
2. Process upprättad på kommunnivå inom kvalitetsarbete
3. Implementering, kompetenshöjning och stöd
4. Rutiner och uppföljning
5. Nätverksbyggande och samarbete
I det här projektet vill UF Västerbotten tillsammans med kommunerna arbeta för att
barn och unga i Västerbotten ska vägledas till rätt framtidval där hens kompetens
kommer till sin rätt och matchar både individ och samhälle, anpassat efter
arbetsmarknadens behov. Fokus på projektet ligger på att Studie och yrkesvägledning
i Västerbotten ska få stöd att utvecklas för att matchas väl mot de snabba
samhällsförändringarna som sker och för att på bästa sätt möta den stora efterfråga
på kompetensförsörjning.
Förslag till beslut
Arbetsutskottets förslag till beslut
BIFALL:
UNG FÖRETAGSAMHET I VÄSTERBOTTEN beviljas
1 800 000 kr, dock högst 49,99
% av godkända kostnader uppgående till 3 600 638 kr för projektet Ung
Företagsamhet stöttar Studie- och yrkesvägledning i Västerbotten för projektperioden
2022-08-01 - 2025-07-01. Beslutet har fattats med stöd av förordning (2003:596) om
bidrag för projektverksamhet inom den regionala tillväxtpolitiken och i förekommande
fall förordning (2015:210) om statligt stöd för att regionalt främja små och medelstora
företag). Medel disponeras ur anslaget 1:1.
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
Beslut
BIFALL:
UNG FÖRETAGSAMHET I VÄSTERBOTTEN beviljas
1 800 000 kr, dock högst 49,99
% av godkända kostnader uppgående till 3 600 638 kr för projektet Ung
Företagsamhet stöttar Studie- och yrkesvägledning i Västerbotten för projektperioden
2022-08-01 - 2025-07-01. Beslutet har fattats med stöd av förordning (2003:596) om
bidrag för projektverksamhet inom den regionala tillväxtpolitiken och i förekommande
fall förordning (2015:210) om statligt stöd för att regionalt främja små och medelstora
företag). Medel disponeras ur anslaget 1:1.
Expedieras till
Strateg projektfinansiering
Verksamhetschef Företags- och projektfinansiering
Beslutsunderlag
•
§96 RUN AU Projektärende: Ung Företagsamhet stöttar Studie- och
yrkesvägledning i Västerbotten
•
PM Ung Företagsamhet
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 112
Projektärende: Inkubatorkapacitet Norra Västerbotten 2022-2023
RUN 216-2022
Sammanfattning
Projektet riktar sig till hållbara, innovativa tillväxtbolag i Västerbotten och ska bidra till
ökad attraktionskraft, stärkt kompetens och välfärd i Västerbotten genom en
kapacitetsökning av Arctic Business verksamhet i Västerbotten genom att möta
innovatörer, entreprenörer och stötta dem att skapa hållbara och innovativa sk.
Startup-företag.
Projektets huvudsakliga verksamhet är att bedriva affärsutveckling (göra affärer,
finansiering, bygga team, skapa affärsmodeller) med och åt sina kunder i
inkubatordelen.
Projektets mål är en kapacitetsökning av mer personal i Skellefteå för att utveckla
Arctic Business AB:s erbjudande samt kunna nå fler idébärare i Västerbotten.
Projektets målgrupp är att hitta och utveckla innovationer och affärsidéer från:
• Studenter, anställda, forskare vid LTU
• Anställda och forskare vid institutioner och forskningsinstitut t.ex. NLL, Swerea
MEFOS, Swerea SICOMP, RISE
• Existerande bolag som vill spinna ut en innovation,
• Enskilda uppfinnare och idébärare
• På kort sikt nationella, på lång sikt internationella målgrupper som ovan då även från
rymd & energi.
Förslag till beslut
Arbetsutskottets förslag till beslut
BIFALL:
Arctic Business Incubator AB beviljas
2 000 000 kr, dock högst 50,00 % av godkända
kostnader uppgående till 4 000 000 kr för projektet Inkubatorkapacitet Norra
Västerbotten 2022-2023 för projektperioden 2022-06-20 - 2023-12-31. Beslutet har
fattats med stöd av förordning (2003:596) om bidrag för projektverksamhet inom den
regionala tillväxtpolitiken och i förekommande fall förordning (2015:210) om statligt
stöd för att regionalt främja små och medelstora företag. Medel disponeras ur anslaget
1:1.
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
Beslut
BIFALL:
Arctic Business Incubator AB beviljas
2 000 000 kr, dock högst 50,00 % av godkända
kostnader uppgående till 4 000 000 kr för projektet Inkubatorkapacitet Norra
Västerbotten 2022-2023 för projektperioden 2022-06-20 - 2023-12-31. Beslutet har
fattats med stöd av förordning (2003:596) om bidrag för projektverksamhet inom den
regionala tillväxtpolitiken och i förekommande fall förordning (2015:210) om statligt
stöd för att regionalt främja små och medelstora företag. Medel disponeras ur anslaget
1:1.
Expedieras till
Strateg Projektfinansiering
Verksamhetschef Företags- och projektfinansiering
Beslutsunderlag
•
§97 RUN AU Projektärende: Inkubatorkapacitet Norra Västerbotten 2022-2023
•
PM Inkubatorkapacitet Norra Västerbotten 2022-2023
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 113
Region Västerbottens Regionresa 27-30 september 2022
RUN 226-2022
Sammanfattning
Region Västerbottens regionresa år 2022 går till Österbotten, Finland.
Regionen genomför regionresan för sjätte gången i syfte att främja samverkan mellan
beslutsfattare i Västerbotten och öka kunskapen kring regionala utvecklingsfrågor.
Österbotten är en region som liknar Västerbotten på flera sätt och som vi har ett
väletablerat samarbete med i en rad frågor. Till exempel samverkar vi kring
kommunikationer över Kvarken, inom kultur och sjukvård. Österbotten har en stark
företagartradition och företagaranda med energi- och livsmedelsproduktion som två av
regionens främsta näringar.
På regionresan inbjuds kommunalråd och oppositionsråd i länets kommuner,
regionpolitiker samt ledande tjänstemän från kommunerna och regionen.
Representanter från Region Västerbottens samarbetspartners erbjuds också att delta
på resan.
Arbetsutskottet har beslutat att regionala utvecklingsnämndens presidium har
möjlighet att delta på Region Västerbottens regionresa mellan 27-30 september 2022.
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden tackar för informationen och lägger den till
handlingarna.
Beslutsunderlag
•
§99 RUN AU Region Västerbottens Regionresa 27-30 september 2022
•
Inbjudan Regionresan 2022
•
Ram för Regionresan 2022 (002)
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 114
Tidsplan för utredning av tågtrafikering med dieseltåg lägst
sträckan Umeå - Lycksele
RUN 213-2022
Sammanfattning
Regionala utvecklingsnämnden fattade 2022-04-13 beslut om ett uppdrag till regionala
utvecklingsförvaltningen att utreda vilka effekter trafikering med dieseltåg Umeå -
Lycksele innebär för marknadsutveckling, utbud och ekonomi för buss- och tågtrafik
Umeå - Vännäs - Vindeln - Lycksele.
Beslutet innehöll även att utredningen skulle vara slutförd så att beslut om eventuella
åtgärder med utgångspunkt i utredningens resultat skulle kunna tas på regionala
utvecklingsnämndens sammanträde senast februari 2023.
Tidplan för utredningsuppdraget justeras genom att konkretiseras med att utredningen
ska slutförd senast 2022-09-30.
Förslag till beslut
Arbetsutskottets förslag till beslut
Regionala utvecklingsnämnden beslutar att uppdrag om att utreda vilka effekter
trafikering med dieseltåg, sträckan Umeå - Lycksele, har för buss- och tågtrafikens
marknadsutveckling, utbud och ekonomi för buss- och tågtrafik Umeå - Vännäs -
Vindeln - Lycksele ska vara slutförd senast 2022-09-14.
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden beslutar att uppdrag om att utreda vilka effekter
trafikering med dieseltåg, sträckan Umeå - Lycksele, har för buss- och tågtrafikens
marknadsutveckling, utbud och ekonomi för buss- och tågtrafik Umeå - Vännäs -
Vindeln - Lycksele ska vara slutförd senast 2022-09-14.
Expedieras till
Länstrafiken i Västerbotten AB
Norrtåg AB
Kollektivtrafikstrateg
Beslutsunderlag
•
§100 RUN AU Tidsplan för utredning av tågtrafikering med dieseltåg lägst
sträckan Umeå - Lycksele
•
Utredning av tågtrafikering med dieseltåg sträckan Umeå - Lycksele
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 115
Lägesuppdatering av uppdraget att utreda möjligheten till
serviceresor i egen regi
RUN 103-2022
Sammanfattning
Den 17 mars 2022 beslutade regionala utvecklingsnämnden att uppdra till
Länstrafiken i Västerbotten AB att utreda möjligheten att bedriva serviceresor i egen
regi.
Uppdraget har sin grund i det svåra upphandlingsläget som uppstått hösten 2021 och
vår 2022, med en kraftigt ökad kostnadsnivå som gjort att inkomna anbud inte varit
möjliga att anta. Detta har delvis berott på en bristande konkurrens.
Utredningsuppdraget ska hanteras skyndsamt och ska minst omfatta följande:
•
möjliga organisatoriska lösningar
•
om det finns olika förutsättningar att bedriva trafik i egen regi kopplat till olika
fordonstyper
•
om det finns samordnings-/samverkansmöjligheter med
ambulansverksamheten
•
vilka ekonomiska effekter trafik i egen regi skulle medföra
•
juridiska aspekter kopplat till drift i egen regi
•
utredning av konsekvenser för de lokala serviceföretagen om serviceresor
sker i egen regi.
En skriftlig lägesuppdatering lämnas till regionala utvecklingsnämndens sammanträde
25 maj. Utredningen är i sitt slutskede och ska överlämnas från Länstrafiken i
Västerbotten AB till regionen under juni månad.
Det som framkommit så här långt är att serviceresor i egen regi är en möjlighet, men
att det bara ska användas om det är nödvändigt.
Förslag till beslut
Regionala utvecklingsnämnden tackar för informationen och lägger den till
handlingarna.
Beslut
Regionala utvecklingsnämnden tackar för informationen och lägger den till
handlingarna.
Beslutsunderlag
•
§101 RUN AU Lägesuppdatering av uppdraget att utreda möjligheten till
serviceresor i egen regi
•
Skriftlig lägesuppdatering - Serviceresor i egen regi RUN maj 2022
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 116
Remissutgåva av Hållplatshandbok Västerbotten
RUN 256-2022
Sammanfattning
Region Västerbotten har mottagit remissutgåva av framtagen Hållplatshandbok.
Hållplatser är en viktig del av kollektivtrafiken då de både skapar förutsättningar för att
kunna nyttja kollektivtrafiken, men också fungerar som ett visuellt skyltfönster för
kollektivtrafiken. Region Västerbotten ser positivt på att en hållplatshandbok tagits
fram, då det ger kollektivtrafikens aktörer ett stöd i arbetet med att utveckla
infrastrukturen för ett ökat kollektivt resande.
Region Västerbotten konstaterar att hållplatshandboken är omfattande. Handboken
skulle vinna på att kortas ned för att därmed bli mer användarvänlig.
Detaljeringsgraden är hög i vissa fall, vilket försvårar förståelse av innehållet i vissa
fall.
Vissa synpunkter finns kring den målstandard som presenteras i tabellformat över de
olika hållplatsklasserna. Vissa åtgärder bedöms innebära lägre nytta än kostnaden för
åtgärden medför. De målstandarder som detta avser är inom områdena belysning i
och vid väderskydd, cykelparkering, realtidsinformation och reflexsnurror. De mer
utvecklade texterna om de olika målstandarderna skulle behöva göras mer läsvänliga.
I de fall där det finns en hänvisning till medfinansiering med medel från
Länstransportplanen, så är det önskvärt att det framgår att det är en medfinansiering
upp till 50 % och att det som ansökan omfattar behöver vara godkända investeringar.
För att ytterligare stärka arbetet med tillgänglighet skulle samverkan med
funktionshinderrörelsen kunna lyftas fram som viktig del i arbetet med framför allt de
utpekade bytespunkterna i det prioriterade nätet, men även vid andra viktiga bytes och
målpunkter, samt vid hållplatser av klass 1.
Slutligen finns en del redaktionella synpunkter på dokumentet, där avsaknaden av
sidnumrering speciellt kan nämnas, då det försvårar möjligheterna att enkelt orientera
sig i handboken.
En förteckning över definitioner skulle kunna förenkla läsandet, då det hänvisas till
många olika begrepp i handboken och då beskrivningen av begreppet finns på annan
plats i handboken. Exempel på begrepp är målstandard, miniminivå, kvalitéer och
klass.
Förslag till beslut
Kollektivtrafikutskottets förslag till beslut
Framtaget yttrande över remissversion av Hållplatshandbok Länstrafiken i
Västerbotten AB antas och översänds till Länstrafiken i Västerbotten.
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
Beslut
Framtaget yttrande över remissversion av Hållplatshandbok Länstrafiken i
Västerbotten AB antas och översänds till Länstrafiken i Västerbotten.
Expedieras till
Länstrafiken i Västerbotten AB
Kollektivtrafikstrateg
Beslutsunderlag
•
§32 KTU Yttrande över remissversion av Hållplatshandbok Länstrafiken i
Västerbotten AB
•
Tjänsteskrivelse Yttrande över remissversion av Hållplatshandbok Länstrafiken i
Västerbotten AB
•
Yttrande över remissversion av Hållplatshandbok Länstrafiken i Västerbotten
AB
•
Remissutgåva av Hållplatshandbok Västerbotten
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Protokoll
Sammanträdesdatum
2022-05-25
Utdragsbestyrkande
§ 117
Flexibla nattstopp i Umeå kommun
RUN 255-2022
Sammanfattning
Kommunfullmäktige i Umeå kommun beslutade i juni 2021 att ge Umeå
kommunföretag (UKF) i uppdrag att inför flexibla nattstopp för avstigning i
kollektivtrafiken där bussen stannar mellan två ordinarie hållplatser i syfte att öka den
upplevda tryggheten nattetid.
Det är den regionala kollektivtrafikmyndigheten vid Region Västerbotten (RKM) som
tar det formella beslutet gällande införandet. För att skapa en djupare kunskap inför ett
beslut har Länstrafiken i Västerbotten fått i uppdrag att utreda möjligheten till att
genomföra förslaget.
UKF vill införa flexibla nattstopp som steg ett på landsbygden och förklarar att
anledningen till detta är att man i den trafiken ser störst behov. Det finns färre
hållplatser och avstånden är längre mellan hållplatserna i glesbygd än stadstrafik.
Eftersom förslaget innefattar att stomlinjer även ska erbjuda flexibla nattstopp föreslår
UKF att tjänsten ska erbjudas på hela linjen och inte sluta vid kommungränsen. Det
överlämnas till Länstrafiken att besluta om det ska vara så eller om det enbart ska
gälla inom Umeå kommun, även för stomlinjer. Stomlinjer innebär linjetrafik som
trafikerar mellan kommuncentra.
Om det skulle uppstå en situation där två okända personer ber om att kliva av vid
samma flexibla nattstopp får ingen kliva av, utan då blir stoppet vid ordinarie hållplats.
UKF hänvisar att kolla med branschkollegorna hur dem hanterar frågan. Efter
omvärldsbevakningen hos branschkollegorna är detta dock inget som det finns
tydliga riktlinjer kring.
Hos de branschkollegor, det vill säga andra län i Sverige som erbjuder flexibla
nattstopp börjar det gälla från kl. 21 medan UKF har i förslaget sagt från kl. 22. UKF:s
inställning är dock att flexibla nattstopp kan gälla från kl.21 för att kunna vara så lika
sina branschkollegor som möjligt.
En utmaning som finns med flexibla nattstopp utöver det som framgår i underlaget
från UKF är att det är förarens ansvar båda att stanna bussen på en trafiksäker plats
och att resenären som släpps av inte utsätts för olycksrisk efter avstigning.
Länstrafikens utredning av frågan har gjorts genom omvärldsbevakning där flexibla
nattstopp införts/funnits, kontakt med Trafikverket samt Umeå kommuns Gator och
Parker samt trafikutövare som utför såväl tätorts- samt regiontrafik inom Umeå
kommun. Länstrafiken har även inhämtat kunskap internt kring viktiga aspekter att
beakta kopplat till flexibla nattstopp.
Rapporten innehåller en rekommendation från Länstrafiken om att i första hand inte
införa flexibla nattstopp. Denna rekommendation grundar sig på flera skäl:
•
Sämre trafiksäkerhet
Comfact Signature Referensnummer: 39962SE
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Regionala%20utvecklingsn%C3%A4mndens%20protokoll%202022-05-25%20%C2%A7%C2%A7%2089-91%2C%2093-94%2C%2096-128%20inkl%20protokollsant%20signed.pdf
78 ord som matchar Regional serviceutveckling markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.