Ledningsfunktionen och styrfunktionen
Allmänt om
nämndens uppgifter
Nämnden ska, inom sitt verksamhetsområde, följa vad som anges i lag eller
annan författning.
Nämnden har regionalt utvecklingsansvar enligt lag (2010:630) om regionalt
utvecklingsansvar samt ansvaret för det regionala tillväxtarbetet enligt
förordningen (2017:583) om regionalt tillväxtarbete. Utöver dessa områden
ansvarar nämnden även för kollektivtrafik, kultur samt för
att det finns
samverkansstrukturer kring regionala utvecklingsfrågor mellan den regionala
utvecklingsnämnden och länets kommuner.
Nämnden ska följa det som regionfullmäktige - i detta reglemente, i samband
med budget eller i annat särskilt beslut - har beslutat att nämnden ska fullgöra,
samt verka för att fastställda mål uppnås och i övrigt följa givna uppdrag och
angivna riktlinjer.
Nämnden ansvarar för att dess verksamhet överensstämmer och samordnas
med fastställda övergripande strategier, riktlinjer och beslut.
Företag
Regionala utvecklingsnämnden utövar ägarrollen för Region Västerbotten i
följande bolag:
Näringslivsutveckling och innovationssystem: Almi Företagspartner Nord AB,
Uminova Innovation AB.
Regional kulturverksamhet: Norrlandsoperan AB, Skellefteå museum AB, Skogs-
och Samemuseet i Lycksele AB, Västerbottens museum AB samt
Västerbottensteatern AB.
Tillväxtpolitik, analys och samhällsbyggnad: Norrbotniabanan AB, AC-Net
Externservice AB samt AC-Net Internservice AB.
Kollektivtrafik: Länstrafiken i Västerbotten AB, inklusive Bussgods i Norr AB och
Samtrafiken i Sverige AB, Norrtåg AB samt AB Transitio.
Det medför att nämnden för dessa bolag ska:
Reglemente för regionala
utvecklingsnämnden
Fastställt av regionfullmäktige 2022-11-29--30, § 171
2
1.
Organisera och genomföra ägarstyrning med syfte att tillvarata Region
Västerbottens ägarintressen i bolagen i enlighet med bolagsordningarna
2.
Genomföra fortlöpande uppsikt över verksamheten i bolagen främst
vad gäller ändamål, ekonomi och efterlevnad av uppställda ägardirektiv,
men också i avseende på övriga förhållanden av betydelse för Region
Västerbotten
3.
Ansvara för att beslut om ägardirektiv till företagen fattas och
kontinuerligt hålls uppdaterade
4.
Säkerställa genomförandet av systematiskt och dokumenterat
ägarsamråd med bolagens styrelser och en ändamålsenlig ägardialog
med övriga delägare
5.
Svara för att utse ägarrepresentanter för de bolag där regionala
utvecklingsnämnden utövar ägarrollen och tillvarata Region
Västerbottens ägarintressen vid bolagsstämmor och andra likartade
sammanträden
6.
Bistå regionstyrelsen i ärendeberedningen av styrelsens såväl
övergripande uppsikt som förstärkta uppsiktsplikt över bolag
Ekonomi
Nämnden ansvarar för att det varje år upprättas en verksamhetsplan och
budget för nämndens ansvarsområde.
Budgetram och taxor beslutas av regionfullmäktige medan nämnden beslutar
om sin egen nämndbudget. Nämnden kan löpande göra omdisponeringar, även
under pågående budgetår.
Nämnden ska årligen till regionstyrelsen lämna inspel till regionplan och
nämndens investeringsbehov, i enlighet med regionens budget- och
planeringsprocess.
Nämnden ska säkerställa en ändamålsenlig uppföljning av att avtalen inom
nämndens ansvarsområde följts.
3
Särskilda uppgifter
Processbehörighet
Nämnden ska på regionens vägnar avge yttranden och bevaka
regionkommunens rätt inför domstol och har rätt att föra regionens talan i
ärenden, mål och frågor som hör till nämndens verksamhets- och
ansvarsområde.
Krisberedskap, civilförsvar och krig
Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för att dess verksamhet
överensstämmer och samordnas med fastställda regionövergripande
styrdokument och beslut inom områdena kris- och katastrofmedicinsk
beredskap samt höjd beredskap.
Uppdrag och verksamhet
Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för det regionala tillväxtarbetet.
Nämnden ska:
•
ansvara för att ta fram strategier, program och planer för att samordna
och utveckla det regionala tillväxtarbetet inom frågor och politikområden
av betydelse för hållbar tillväxt och utveckling samt samordna
genomförandet av utvecklingsinsatser i länet,
•
medverka och samordna processer kopplade till samhällsbyggnad och
planering,
•
besluta om användningen av vissa statliga medel för regional utveckling
enligt vad som närmare föreskrivs av regeringen samt årligen lämna en
redovisning avseende åtgärder och effekter till regeringen,
•
analysera, följa upp resultat och effekter av utvecklingsarbetet i länet,
•
utse representanter i regionala, nationella och internationella
organisationer, inom nämndens verksamhetsområde,
•
ansvara för andra tillkommande regionala uppgifter från staten eller för
uppgifter som regionfullmäktige och regionstyrelsen väljer att uppdra till
nämnden.
•
ansvara för myndighetsutövningen inom kollektivtrafiken i Västerbottens
län, stomlinjetrafik (kommun- och länsgränsöverskridande),
inomkommunal trafik, innefattande även tätortstrafik, regional tågtrafik
samt särskild kollektivtrafik. I övrigt är nämndens ansvarsområde vad
som avses i lagen (2010:1065) om kollektivtrafik.
Nämnden har ansvar för att se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att
säkerställa att verksamheten bedrivs i enlighet med lag och av
regionfullmäktige beslutade mål och riktlinjer.
Nämnden ska säkerställa att det finns ändamålsenliga kontrollsystem och ge
direktiv till verksamheten som säkerställer fullgörandet av nämndens uppdrag.
4
Nämnden ska säkerställa att nämndens verksamhet bidrar till en sammanhållen
förvaltning i regionen.
Nämnden ansvarar för att vidta de initiativ till strukturförändringar inom
nämndens ansvarsområde som behövs för att uppnå bättre resursutnyttjande.
Nämnden ansvarar för att, inom sitt verksamhetsområde, följa utvecklingen
inom området forskning och utveckling och ta erforderliga initiativ med
anledning av detta.
Nämnden för regional utveckling är verksamhetsansvarig nämnd för följande
strategiska områden:
Digitalisering
Nämnden ska inom ramen för sitt verksamhetsområde verka för att förverkliga
nationella strategier för digitalisering utifrån regionala och lokala förutsättningar,
för att därigenom stärka regionens konkurrenskraft, tillväxt samt innovations-
och attraktionsförmåga. Vidare även utveckla samhällets service och bidra till att
alla kan ta del av de möjligheter som skapas.
Nämnden driver, initierar och koordinerar detta uppdrag genom arbetet med att
förvalta Regionala digitala strategi för Västerbotten (RDS).
Externa relationer, strategisk platsutveckling och kommunikation
Nämnden ska inom ramen för sitt verksamhetsområde företräda
regionen nationellt och internationellt samt driva ett proaktivt och systematiskt
påverkans- och främjandearbete. Nämnden ska samordna framtagandet,
genomförandet, uppföljningen och utvärderingen av den av regionfullmäktige
fastställda påverkansagendan. Påverkansarbetet ska ske i samspel med länets
kommuner och aktörer och verka för att stärka hela Västerbottens varumärke
och främja norra Sveriges möjligheter i Sverige och internationellt. Arbetet
ska även innefatta ett gott värdskap och inbegripa samordningen av regionalt
prioriterade arenor, mötesplatser och plattformar.
Näringslivsutveckling och innovationssystem
Nämnden ska inom ramen för sitt verksamhetsområde verka för att regionens
näringsliv ges goda förutsättningar att utvecklas samt verka för att utveckla och
samordna regionens regionala innovationssystem. Uppdraget genomförs
genom lokal, regional, nationell och internationell samverkan med näringslivet,
universiteten och de offentliga aktörerna i länet. På samma sätt ansvarar
nämnden för att samordna framtagandet, genomförandet, uppföljningen och
utvärderingen av den av regionfullmäktige fastställda regionala
innovationsstrategin, och därmed ledning och samordning av innova-
tionssystemet i Västerbotten.
Till området hör även att stärka och utveckla hållbar besöksnäring samt bidra
till samordning av kommunikation och marknadsutveckling.
Regional kulturverksamhet
Nämnden ska inom ramen för sitt verksamhetsområde ansvara för att förverkliga
den nationella kulturpolitikens mål och de regionala utvecklingsmål som
5
fastställts i Västerbottens läns kulturplan samt övriga av regionfullmäktige givna
uppdrag. I samverkan med andra aktörer ska ett brett och djupt kulturutbud för
Västerbottens invånare främjas. Det övergripande samrådsansvaret för
folkbildningsverksamheten åligger nämnden, liksom ansvar för den regionala
biblioteksverksamheten i länet, Film i Västerbotten samt konstverksamheten
inom Region Västerbotten.
Tillväxtpolitik, analys och samhällsbyggnad
Nämnden har som regionalt utvecklingsansvarig det statliga uppdraget att
samordna framtagandet, genomförandet, uppföljningen och utvärderingen av
den av regionfullmäktige fastställda regionala utvecklingsstrategin.
Planeringen av infrastrukturåtgärder är uppdelade på två planer den nationella
planen och den regionala planen, så kallad länstransportplan. Nämnden
ansvarar för framtagandet, genomförandet och uppföljningen av den regionala
planen.
Nämnden ansvarar för att främja samverkan inom samhällsbyggnadssektorn. Det
sker inom bioekonomi, avfall, VA, miljö, energi, räddningstjänst och i viss form
rumslig planering. Syftet är att koppla samman samhällsbyggnadsfrågor med den
regionala rollen och det regionala utvecklingsarbetet, men också att stärka
mellankommunal samverkan inom dessa områden.
Kollektivtrafik
Region Västerbotten utgör kollektivtrafikmyndighet för Västerbottens län i
enlighet med lagen om kollektivtrafik (SFS 2010:1065).
Nämnden har i uppdrag, av regionfullmäktige, att fullgöra det ansvar som åligger
regionen i egenskap av kollektivtrafikmyndighet.
Kollektivtrafikmyndigheten ska ansvara för den gemensamma
beställningscentralen för samhällsfinansierade resor, besluta om mål och
fördelning av budget efter regionfullmäktiges anvisningar, upprätta
kollektivtrafikplan innehållande beställning av regional kollektivtrafik som
finansieras av Region Västerbotten, upprätta förslag till regionalt
trafikförsörjningsprogram, samt ange nödvändiga strategiska val för
kollektivtrafiken i Västerbottens län.
Utbildning och kompetensförsörjning
Nämnden ska inom ramen för sitt verksamhetsområde vara en samordnande
och kunskapsuppbyggande funktion inom utbildning och kompetensförsörjning
i Västerbottens län. Stimulera regional och mellankommunal samverkan inom
utbildning- och kompetensförsörjning samt dess koppling till arbetsmarknaden.
Organisation inom verksamhetsområdet
Nämnden ansvarar för att dess organisation är tydlig och ändamålsenlig med
hänsyn till av regionfullmäktige fastställda mål och styrning samt lagar och andra
författningar för verksamheten.
6
Personalansvar
Nämnden har rätt att, inom sitt uppdrag, förhandla på regionkommunens
vägnar enligt gällande lagstiftning om förhandlingsrätt enligt MBL.
Nämnden är anställningsmyndighet för personal vid sin förvaltning och har
hand om personalfrågor inklusive arbetsmiljöfrågor inom sitt ansvarsområde,
med undantag för personal från de centrala stödfunktionerna.
Nämnden är anställningsmyndighet för personal i samverkansstrukturen som
finns inom regionala utvecklingsfrågor mellan den regionala utvecklingsnämnden
och länets kommuner.
Nämnden är nyttjare av tjänster som erbjuds via regionstyrelsens
serviceorganisation och ska i dialog med regionstyrelsen verka för en
ändamålsenlig och effektiv dimensionering av de centrala stödfunktionerna.
Nämnden ska utvärdera och påverka i frågor rörande omfattning och kvalitet
avseende dessa tjänster, samt säkerställa att lämpliga förutsättningar erbjuds
av serviceorganisationen för att nämnden ska kunna fullgöra sitt uppdrag.
Nämndens förvaltning ska ledas av en förvaltningschef som benämns regional
utvecklingsdirektör. Förvaltningschefen är ytterst ansvarig inför nämnden.
Förvaltningschefen ska rekryteras av regiondirektören i nära samråd med
nämnden. Regionstyrelsen är anställningsmyndighet för förvaltningschefen.
Regionstyrelsen ska se till att nämnden kan påverka i frågor rörande
förvaltningschefens anställning.
Behandling av personuppgifter
Nämnden är personuppgiftsansvarig för de register och andra behandlingar av
personuppgifter som sker i nämndens verksamhet. Nämnden ska för detta
ändamål utse ett dataskyddsombud.
Uppföljning, återredovisning och rapportering till fullmäktige
Nämnden ska kontinuerligt följa upp sin verksamhet.
Nämnden ska minst två gånger per år redovisa till regionfullmäktige hur de har
fullgjort de uppdrag som regionfullmäktige har lämnat till nämnden i
reglemente eller genom finansbemyndigande.
Nämnden ska vid redovisningen även redogöra för hur uppdrag som delegerats
till dem har fullgjorts. Redovisning ska ske enligt riktlinjer som fastställs av
regionfullmäktige. Redovisningen lämnas till regionstyrelsen som samordnar de
olika nämndernas redovisningar.
Nämnden ska också fullgöra rapporteringsskyldighet som ålagts dem enligt
speciallag.
7
Information och samråd
Nämnden ska ansvara för att det finns samverkansstrukturer kring regionala
utvecklingsfrågor mellan den regionala utvecklingsnämnden och länets
kommuner, samt ansvara för övergripande samarbete och samråd mellan
kommuner, organisationer, föreningar, myndigheter och andra aktörer som
arbetar med regional utveckling, på sätt som nämnden bestämmer.
Nämnden ska informera internt såväl som till allmänheten om nämndens
arbete och verksamhet samt bidra till att utveckla medborgardialogen.
Nämnden ska i möjligaste mån tillhandahålla behövlig information och underlag
till styrelsen, övriga nämnder och regionråd respektive oppositionsregionråd.
Rätten till information och underlag omfattar inte uppgift för vilken sekretess
råder.
Nämnden ska samråda när dess verksamhet och ärenden berör styrelsens eller
annan nämnds verksamhet.
8
Arbetsformer
Tidpunkt för sammanträden
Nämnden sammanträder på dag och tid som nämnden bestämmer.
Sammanträde ska hållas också om minst en tredjedel av nämndens ledamöter
begär det eller om ordföranden anser att det behövs. En begäran om extra
sammanträde ska göras skriftligen hos ordföranden och innehålla uppgift om
det eller de ärenden som önskas bli behandlade på det extra sammanträdet.
Ordföranden ska, om möjligt, samråda med vice ordförandena om tiden för
extra sammanträde.
Om det föreligger särskilda skäl får ordföranden ställa in ett sammanträde eller
ändra dagen eller tiden för sammanträdet. Om möjligt ska samråd ske med vice
ordförandena.
Om ordföranden beslutar att ett sammanträde ska ställas in eller att dagen
eller tiden för ett sammanträde ska ändras, ska ordföranden se till att varje
ledamot och ersättare snarast underrättas om beslutet.
Kallelse
Ordföranden ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. När varken
ordföranden eller en vice ordförande kan kalla till sammanträde ska den som
varit ledamot i nämnden längst tid göra detta (ålderspresidenten). Om flera
ledamöter har lika lång tjänstgöringstid ska den till åldern äldste ledamoten
vara ålderspresident.
Kallelsen ska vara skriftlig och innehålla uppgift om tid och plats för
sammanträdet.
Kallelsen ska tillställas varje ledamot och ersättare samt annan förtroendevald
som får närvara vid sammanträdet senast 7 dagar före sammanträdesdagen.
Kallelsen ska ske elektroniskt om det inte är olämpligt. Ordföranden bestämmer
formen för kallelse.
I undantagsfall får kallelse ske på annat sätt.
Kallelsen bör åtföljas av föredragningslista. Ordföranden bestämmer i vilken
utsträckning handlingar som tillhör ett ärende på föredragningslistan ska
bifogas kallelsen.
Offentliga sammanträden
Nämnden får besluta om offentliga sammanträden.
Sammanträde på distans
Ledamöter och ersättare får delta på nämndens sammanträden på distans om
regionfullmäktige medger det.
Deltagande på distans ska följa den av regionfullmäktige fastställda riktlinjen.
9
Nämnden får därutöver bestämma vad som närmare ska gälla om deltagande
på distans i nämnden.
Närvarorätt
Regionråd och regionstyrelsens ordförande har rätt att närvara vid nämndens
sammanträden och delta i överläggningarna. Nämnd får därutöver, om
särskilda skäl föreligger för detta, medge ledamot av styrelsen denna rätt. Den
förtroendevalde har i den utsträckning nämnden beslutar rätt att få sin mening
antecknad i protokollet.
Härutöver får nämnden medge förtroendevald som inte är ledamot eller
ersättare i nämnden att närvara vid sammanträde med nämnden för att lämna
upplysningar. Även anställd i regionkommunen och särskilt sakkunnig kan
medges denna rätt. Om nämnden beslutar det, får den som kallats delta i
överläggningarna.
Nämnden får härutöver bestämma att annan ska ha rätt att närvara vid
nämndens sammanträden.
Sammansättning
Regionala utvecklingsnämnden har 13 ledamöter och 11 ersättare.
Regionfullmäktige utser ordförande, vice ordförande och andre vice
ordförande.
Ordföranden
Det åligger ordföranden att
1.
leda nämndens arbete och sammanträden,
2.
kalla till sammanträde i enlighet med lag och reglemente,
3.
kalla ersättare,
4.
inför sammanträdena se till att ärendena som ska behandlas i nämnden
vid behov är beredda utan att själv styra eller på annat sätt påverka
beredningsprocessens gång,
5.
se till att färdigberedda ärenden snarast behandlas i nämnden,
6.
bevaka att nämndens beslut verkställs.
7.
bevaka de uppdrag som är denne tillskriven i nämndens
delegationsförteckning
Härutöver åligger det nämndens ordförande att under nämnden
1.
med uppmärksamhet följa frågor av betydelse för regionkommunens
utveckling och ekonomiska intressen inom nämndens ansvarsområde
10
samt effektiviteten i verksamheten och ta initiativ på politisk nivå i dessa
frågor,
2.
främja samverkan mellan nämnden och styrelsen, regionkommunens
övriga nämnder och regionfullmäktige samt
3.
representera nämnden vid uppvaktningar hos myndigheter, konferenser
och sammanträden om inte nämnden bestämt annat i ett särskilt fall.
Presidium
Nämndens presidium ska bestå av ordförande, förste vice ordförande och
andre vice ordförande.
Viceordförandena ska biträda ordföranden i uppgiften att planera och leda
sammanträdet i den mån ordföranden anser att det behövs.
Ersättare för ordföranden och vice ordföranden
Om varken ordföranden eller annan i presidiet kan delta i ett helt sammanträde
eller en del av ett sammanträde, får nämnden utse en annan ledamot som
ersättare för dessa. Tills valet förrättats, fullgörs ordförandens uppgifter av den
som varit ledamot i styrelsen längst tid. Om flera ledamöter har lika lång
tjänstgöringstid fullgörs ordförandens uppgifter av den äldste av dem.
Om ordföranden eller annan i presidiet inte kan fullgöra sitt uppdrag under en
längre tid (längre än 1 månad) ska regionstyrelsen, genom delegation från
regionfullmäktige, utse ersättare. Ersättaren ska fullgöra samtliga
ordförandens/övriga presidiets uppgifter.
Förhinder
En ledamot som är förhindrad att delta i ett sammanträde eller i en del av ett
sammanträde ansvarar för att kalla egen ersättare samt meddela
nämndsekreteraren.
Ersättares tjänstgöring
Om en ledamot är förhindrad att delta eller att vidare delta i ett sammanträde
ska en ersättare tjänstgöra i ledamotens ställe. Den ersättare ska kallas in som
står i tur att tjänstgöra och som inte redan har kallats in.
En ledamot som inställer sig under ett pågående sammanträde har rätt att
tjänstgöra även om en ersättare trätt i ledamotens ställe.
Ersättarna ska, om dessa inte väljs proportionellt, tjänstgöra enligt den ordning
som regionfullmäktige har bestämt. Om ingen ordning är bestämd, kallas
ersättare i den ordning de tagits upp i regionfullmäktiges protokoll från valet.
Ersättare som inte tjänstgör har rätt att delta i överläggningarna och få sin
mening antecknad till protokollet.
11
En ersättare som har börjat tjänstgöra har alltid företräde oberoende av
turordningen. Om det etablerade majoritetsförhållandet mellan partierna
påverkats genom ersättarens tjänstgöring får dock en ersättare som inställer sig
under pågående sammanträde träda in i stället för en ersättare som kommer
längre ner i turordningen.
Jäv, avbruten tjänstgöring
En ledamot eller en ersättare som avbrutit sin tjänstgöring på grund av jäv i ett
ärende får tjänstgöra igen sedan ärendet handlagts.
Ledamot som en gång avbrutit tjänstgöringen under ett sammanträde på grund
av annat hinder än jäv, får åter tjänstgöra endast om ersättarens inträde har
påverkat det etablerade majoritetsförhållandet mellan partierna.
Yrkanden
När nämnden förklarat överläggningen i ett ärende avslutad, går ordföranden
igenom de yrkanden som har framställts under överläggningen och kontrollerar
att de har uppfattats korrekt. Ordföranden befäster genomgången med ett
klubbslag. Därefter får inte något yrkande ändras eller läggas till, om inte
nämnden enhälligt beslutar att medge det.
Om ordföranden anser att det behövs ska den ledamot som har framställt ett
yrkande avfatta det skriftligt.
Deltagande i beslut
En ledamot som, där detta är möjligt, avser att avstå från att delta i ett beslut,
ska anmäla detta till ordföranden innan beslut fattas.
En ledamot som inte har gjort en sådan anmälan anses ha deltagit i beslutet, om
nämnden fattar det med acklamation.
Reservation
Om en ledamot har reserverat sig mot ett beslut och ledamoten vill motivera
reservationen ska ledamoten göra det skriftligt. Motiveringen ska lämnas till
sekreteraren före den tidpunkt som har fastställts för justeringen av
protokollet. Motsvarande gäller vid omedelbar justering.
Justering av protokoll
Protokollet justeras senast 14 dagar efter sammanträdet av ordföranden och en
ledamot.
12
Nämnden kan besluta att en paragraf i protokollet ska justeras omedelbart.
Paragrafen ska redovisas skriftligt vid sammanträdet och justeras av
ordföranden och en ledamot.
Kungörelser och tillkännagivanden av föreskrifter m.m
Nämnden ansvarar för att beslut och föreskrifter inom det egna
ansvarsområdet kungörs enligt gällande bestämmelser.
Delgivningsmottagare
Delgivning med nämnden sker med ordföranden, regiondirektören eller annan
anställd som nämnden beslutar.
Undertecknande av handlingar
Skrivelser, avtal och andra handlingar från nämnden ska på nämndens vägnar
undertecknas av ordföranden och förvaltningschef. Vid förfall för ordföranden
inträder vice ordföranden och vid förfall för denne inträder andre vice
ordföranden och vid förfall för denne den ledamot som styrelsen utser.
Nämnden får även uppdra åt förtroendevald eller tjänsteman att enligt av
nämnden lämnade direktiv underteckna handlingar på nämndens vägnar.
Beslut som fattas med stöd av delegation samt skrivelser, avtal och andra
handlingar som upprättas med anledning därav undertecknas av den som fattat
beslutet och, i förekommande fall, kontrasigneras av den som utses därtill.
Utskott
Nämnden får enligt 3 kap. 5 § kommunallagen tillsätta de nämndberedningar
som behövs.
Inom nämnden ska det minst finnas ett arbetsutskott. Arbetsutskottet ska bestå
av nämndens presidium.
Utskott bereder ärenden inom nämndens verksamhetsområden. Utskottens
befogenheter fastställs genom nämndens delegationsförteckning eller genom
särskilt beslut.
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Reglemente%20f%C3%B6r%20regionala%20utvecklingsn%C3%A4mnden%202023-2026.pdf
Inga som matchar Regional serviceutveckling markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.