Ledningsfunktionen och styrfunktionen 

Allmänt om 

nämndens uppgifter

 

Nämnden ska, inom sitt verksamhetsområde, följa vad som anges i lag eller 
annan författning.  

Nämnden har regionalt utvecklingsansvar enligt lag (2010:630) om regionalt 
utvecklingsansvar samt ansvaret för det regionala tillväxtarbetet enligt 
förordningen (2017:583) om regionalt tillväxtarbete. Utöver dessa områden 
ansvarar nämnden även för kollektivtrafik, kultur samt för

 

att det finns 

samverkansstrukturer kring regionala utvecklingsfrågor mellan den regionala 
utvecklingsnämnden och länets kommuner.   

Nämnden ska följa det som regionfullmäktige - i detta reglemente, i samband 
med budget eller i annat särskilt beslut - har beslutat att nämnden ska fullgöra, 
samt verka för att fastställda mål uppnås och i övrigt följa givna uppdrag och 
angivna riktlinjer. 

Nämnden ansvarar för att dess verksamhet överensstämmer och samordnas 
med fastställda övergripande strategier, riktlinjer och beslut. 

 

Företag  

Regionala utvecklingsnämnden utövar ägarrollen för Region Västerbotten i 
följande bolag:  
Näringslivsutveckling och innovationssystem: Almi Företagspartner Nord AB, 
Uminova Innovation AB. 

Regional kulturverksamhet: Norrlandsoperan AB, Skellefteå museum AB, Skogs- 
och Samemuseet i Lycksele AB, Västerbottens museum AB samt 
Västerbottensteatern AB. 

Tillväxtpolitik, analys och samhällsbyggnad: Norrbotniabanan AB, AC-Net 
Externservice AB samt AC-Net Internservice AB. 

Kollektivtrafik: Länstrafiken i Västerbotten AB, inklusive Bussgods i Norr AB och 
Samtrafiken i Sverige AB, Norrtåg AB samt AB Transitio.  

Det medför att nämnden för dessa bolag ska: 
 

Reglemente för regionala 
utvecklingsnämnden 

Fastställt av regionfullmäktige 2022-11-29--30, § 171 

 

 

1.

 

Organisera och genomföra ägarstyrning med syfte att tillvarata Region 
Västerbottens ägarintressen i bolagen i enlighet med bolagsordningarna 

2.

 

Genomföra fortlöpande uppsikt över verksamheten i bolagen främst 
vad gäller ändamål, ekonomi och efterlevnad av uppställda ägardirektiv, 
men också i avseende på övriga förhållanden av betydelse för Region 
Västerbotten 

3.

 

Ansvara för att beslut om ägardirektiv till företagen fattas och 
kontinuerligt hålls uppdaterade  

4.

 

Säkerställa genomförandet av systematiskt och dokumenterat 
ägarsamråd med bolagens styrelser och en ändamålsenlig ägardialog 
med övriga delägare 

5.

 

Svara för att utse ägarrepresentanter för de bolag där regionala 
utvecklingsnämnden utövar ägarrollen och tillvarata Region 
Västerbottens ägarintressen vid bolagsstämmor och andra likartade 
sammanträden 

6.

 

Bistå regionstyrelsen i ärendeberedningen av styrelsens såväl 
övergripande uppsikt som förstärkta uppsiktsplikt över bolag 

 

Ekonomi  

Nämnden ansvarar för att det varje år upprättas en verksamhetsplan och 
budget för nämndens ansvarsområde.  

Budgetram och taxor beslutas av regionfullmäktige medan nämnden beslutar 
om sin egen nämndbudget. Nämnden kan löpande göra omdisponeringar, även 
under pågående budgetår.  

Nämnden ska årligen till regionstyrelsen lämna inspel till regionplan och 
nämndens investeringsbehov, i enlighet med regionens budget- och 
planeringsprocess.

 

Nämnden ska säkerställa en ändamålsenlig uppföljning av att avtalen inom 
nämndens ansvarsområde följts. 

 

 

 

 

 

 

Särskilda uppgifter 

Processbehörighet 

Nämnden ska på regionens vägnar avge yttranden och bevaka 
regionkommunens rätt inför domstol och har rätt att föra regionens talan i 
ärenden, mål och frågor som hör till nämndens verksamhets- och 
ansvarsområde. 

 

Krisberedskap, civilförsvar och krig  

Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för att dess verksamhet 
överensstämmer och samordnas med fastställda regionövergripande 
styrdokument och beslut inom områdena kris- och katastrofmedicinsk 
beredskap samt höjd beredskap. 

 

Uppdrag och verksamhet 

Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för det regionala tillväxtarbetet. 
Nämnden ska: 

 

ansvara för att ta fram strategier, program och planer för att samordna 
och utveckla det regionala tillväxtarbetet inom frågor och politikområden 
av betydelse för hållbar tillväxt och utveckling samt samordna 
genomförandet av utvecklingsinsatser i länet, 

 

medverka och samordna processer kopplade till samhällsbyggnad och 
planering, 

 

besluta om användningen av vissa statliga medel för regional utveckling 
enligt vad som närmare föreskrivs av regeringen samt årligen lämna en 
redovisning avseende åtgärder och effekter till regeringen, 

 

analysera, följa upp resultat och effekter av utvecklingsarbetet i länet, 

 

utse representanter i regionala, nationella och internationella 
organisationer, inom nämndens verksamhetsområde,  

 

ansvara för andra tillkommande regionala uppgifter från staten eller för 
uppgifter som regionfullmäktige och regionstyrelsen väljer att uppdra till 
nämnden. 

 

ansvara för myndighetsutövningen inom kollektivtrafiken i Västerbottens 
län, stomlinjetrafik (kommun- och länsgränsöverskridande), 
inomkommunal trafik, innefattande även tätortstrafik, regional tågtrafik 
samt särskild kollektivtrafik. I övrigt är nämndens ansvarsområde vad 
som avses i lagen (2010:1065) om kollektivtrafik. 
 

Nämnden har ansvar för att se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att 
säkerställa att verksamheten bedrivs i enlighet med lag och av 
regionfullmäktige beslutade mål och riktlinjer. 

Nämnden ska säkerställa att det finns ändamålsenliga kontrollsystem och ge 
direktiv till verksamheten som säkerställer fullgörandet av nämndens uppdrag.  

 

 

Nämnden ska säkerställa att nämndens verksamhet bidrar till en sammanhållen 
förvaltning i regionen. 

Nämnden ansvarar för att vidta de initiativ till strukturförändringar inom 
nämndens ansvarsområde som behövs för att uppnå bättre resursutnyttjande. 

Nämnden ansvarar för att, inom sitt verksamhetsområde, följa utvecklingen 
inom området forskning och utveckling och ta erforderliga initiativ med 
anledning av detta. 

Nämnden för regional utveckling är verksamhetsansvarig nämnd för följande 
strategiska områden:  

Digitalisering  

Nämnden ska inom ramen för sitt verksamhetsområde verka för att förverkliga 
nationella strategier för digitalisering utifrån regionala och lokala förutsättningar, 
för att därigenom stärka regionens konkurrenskraft, tillväxt samt innovations- 
och attraktionsförmåga. Vidare även utveckla samhällets service och bidra till att 
alla kan ta del av de möjligheter som skapas.  

Nämnden driver, initierar och koordinerar detta uppdrag genom arbetet med att 
förvalta Regionala digitala strategi för Västerbotten (RDS). 

Externa relationer, strategisk platsutveckling och kommunikation 
Nämnden ska inom ramen för sitt verksamhetsområde företräda 
regionen nationellt och internationellt samt driva ett proaktivt och systematiskt 
påverkans- och främjandearbete. Nämnden ska samordna framtagandet, 
genomförandet, uppföljningen och utvärderingen av den av regionfullmäktige 
fastställda påverkansagendan. Påverkansarbetet ska ske i samspel med länets 
kommuner och aktörer och verka för att stärka hela Västerbottens varumärke 
och främja norra Sveriges möjligheter i Sverige och internationellt. Arbetet 
ska även innefatta ett gott värdskap och inbegripa samordningen av regionalt 
prioriterade arenor, mötesplatser och plattformar. 

Näringslivsutveckling och innovationssystem

  

Nämnden ska inom ramen för sitt verksamhetsområde verka för att regionens 
näringsliv ges goda förutsättningar att utvecklas samt verka för att utveckla och 
samordna regionens regionala innovationssystem. Uppdraget genomförs 
genom lokal, regional, nationell och internationell samverkan med näringslivet, 
universiteten och de offentliga aktörerna i länet. På samma sätt ansvarar 
nämnden för att samordna framtagandet, genomförandet, uppföljningen och 
utvärderingen av den av regionfullmäktige fastställda regionala 
innovationsstrategin, och därmed ledning och samordning av innova-
tionssystemet i Västerbotten.    

Till området hör även att stärka och utveckla hållbar besöksnäring samt bidra 
till samordning av kommunikation och marknadsutveckling. 

Regional kulturverksamhet

  

Nämnden ska inom ramen för sitt verksamhetsområde ansvara för att förverkliga 
den nationella kulturpolitikens mål och de regionala utvecklingsmål som 

 

 

fastställts i Västerbottens läns kulturplan samt övriga av regionfullmäktige givna 
uppdrag. I samverkan med andra aktörer ska ett brett och djupt kulturutbud för 
Västerbottens invånare främjas. Det övergripande samrådsansvaret för 
folkbildningsverksamheten åligger nämnden, liksom ansvar för den regionala 
biblioteksverksamheten i länet, Film i Västerbotten samt konstverksamheten 
inom Region Västerbotten.  

Tillväxtpolitik, analys och samhällsbyggnad 

Nämnden har som regionalt utvecklingsansvarig det statliga uppdraget att 
samordna framtagandet, genomförandet, uppföljningen och utvärderingen av 
den av regionfullmäktige fastställda regionala utvecklingsstrategin. 

Planeringen av infrastrukturåtgärder är uppdelade på två planer den nationella 
planen och den regionala planen, så kallad länstransportplan. Nämnden 
ansvarar för framtagandet, genomförandet och uppföljningen av den regionala 
planen. 

Nämnden ansvarar för att främja samverkan inom samhällsbyggnadssektorn. Det 
sker inom bioekonomi, avfall, VA, miljö, energi, räddningstjänst och i viss form 
rumslig planering. Syftet är att koppla samman samhällsbyggnadsfrågor med den 
regionala rollen och det regionala utvecklingsarbetet, men också att stärka 
mellankommunal samverkan inom dessa områden.  
 
Kollektivtrafik 
Region Västerbotten utgör kollektivtrafikmyndighet för Västerbottens län i 
enlighet med lagen om kollektivtrafik (SFS 2010:1065).  

Nämnden har i uppdrag, av regionfullmäktige, att fullgöra det ansvar som åligger 
regionen i egenskap av kollektivtrafikmyndighet. 

Kollektivtrafikmyndigheten ska ansvara för den gemensamma 
beställningscentralen för samhällsfinansierade resor, besluta om mål och 
fördelning av budget efter regionfullmäktiges anvisningar, upprätta 
kollektivtrafikplan innehållande beställning av regional kollektivtrafik som 
finansieras av Region Västerbotten, upprätta förslag till regionalt 
trafikförsörjningsprogram, samt ange nödvändiga strategiska val för 
kollektivtrafiken i Västerbottens län.  

Utbildning och kompetensförsörjning

 

 

Nämnden ska inom ramen för sitt verksamhetsområde vara en samordnande 
och kunskapsuppbyggande funktion inom utbildning och kompetensförsörjning 
i Västerbottens län. Stimulera regional och mellankommunal samverkan inom 
utbildning- och kompetensförsörjning samt dess koppling till arbetsmarknaden.  

 

Organisation inom verksamhetsområdet 

Nämnden ansvarar för att dess organisation är tydlig och ändamålsenlig med 
hänsyn till av regionfullmäktige fastställda mål och styrning samt lagar och andra 
författningar för verksamheten. 

 

 

 
Personalansvar 

Nämnden har rätt att, inom sitt uppdrag, förhandla på regionkommunens 
vägnar enligt gällande lagstiftning om förhandlingsrätt enligt MBL. 

Nämnden är anställningsmyndighet för personal vid sin förvaltning och har 
hand om personalfrågor inklusive arbetsmiljöfrågor inom sitt ansvarsområde, 
med undantag för personal från de centrala stödfunktionerna.  

Nämnden är anställningsmyndighet för personal i samverkansstrukturen som 
finns inom regionala utvecklingsfrågor mellan den regionala utvecklingsnämnden 
och länets kommuner.  

Nämnden är nyttjare av tjänster som erbjuds via regionstyrelsens 
serviceorganisation och ska i dialog med regionstyrelsen verka för en 
ändamålsenlig och effektiv dimensionering av de centrala stödfunktionerna. 
Nämnden ska utvärdera och påverka i frågor rörande omfattning och kvalitet 
avseende dessa tjänster, samt säkerställa att lämpliga förutsättningar erbjuds 
av serviceorganisationen för att nämnden ska kunna fullgöra sitt uppdrag.  

Nämndens förvaltning ska ledas av en förvaltningschef som benämns regional 
utvecklingsdirektör. Förvaltningschefen är ytterst ansvarig inför nämnden. 
Förvaltningschefen ska rekryteras av regiondirektören i nära samråd med 
nämnden. Regionstyrelsen är anställningsmyndighet för förvaltningschefen. 
Regionstyrelsen ska se till att nämnden kan påverka i frågor rörande 
förvaltningschefens anställning. 

 

Behandling av personuppgifter 

Nämnden är personuppgiftsansvarig för de register och andra behandlingar av 
personuppgifter som sker i nämndens verksamhet. Nämnden ska för detta 
ändamål utse ett dataskyddsombud. 

 

Uppföljning, återredovisning och rapportering till fullmäktige 

Nämnden ska kontinuerligt följa upp sin verksamhet.  

Nämnden ska minst två gånger per år redovisa till regionfullmäktige hur de har 
fullgjort de uppdrag som regionfullmäktige har lämnat till nämnden i 
reglemente eller genom finansbemyndigande.  

Nämnden ska vid redovisningen även redogöra för hur uppdrag som delegerats 
till dem har fullgjorts. Redovisning ska ske enligt riktlinjer som fastställs av 
regionfullmäktige. Redovisningen lämnas till regionstyrelsen som samordnar de 
olika nämndernas redovisningar.  

Nämnden ska också fullgöra rapporteringsskyldighet som ålagts dem enligt 
speciallag.  

 
 

 

 

 

Information och samråd 

 

Nämnden ska ansvara för att det finns samverkansstrukturer kring regionala 
utvecklingsfrågor mellan den regionala utvecklingsnämnden och länets 
kommuner, samt ansvara för övergripande samarbete och samråd mellan 
kommuner, organisationer, föreningar, myndigheter och andra aktörer som 
arbetar med regional utveckling, på sätt som nämnden bestämmer.  

Nämnden ska informera internt såväl som till allmänheten om nämndens 
arbete och verksamhet samt bidra till att utveckla medborgardialogen. 

Nämnden ska i möjligaste mån tillhandahålla behövlig information och underlag 
till styrelsen, övriga nämnder och regionråd respektive oppositionsregionråd. 
Rätten till information och underlag omfattar inte uppgift för vilken sekretess 
råder.  

Nämnden ska samråda när dess verksamhet och ärenden berör styrelsens eller 
annan nämnds verksamhet.  

 

 

 

 

 

 

 

Arbetsformer 

Tidpunkt för sammanträden 

Nämnden sammanträder på dag och tid som nämnden bestämmer.  

Sammanträde ska hållas också om minst en tredjedel av nämndens ledamöter 
begär det eller om ordföranden anser att det behövs. En begäran om extra 
sammanträde ska göras skriftligen hos ordföranden och innehålla uppgift om 
det eller de ärenden som önskas bli behandlade på det extra sammanträdet.  

Ordföranden ska, om möjligt, samråda med vice ordförandena om tiden för 
extra sammanträde.  

Om det föreligger särskilda skäl får ordföranden ställa in ett sammanträde eller 
ändra dagen eller tiden för sammanträdet. Om möjligt ska samråd ske med vice 
ordförandena.  

Om ordföranden beslutar att ett sammanträde ska ställas in eller att dagen 
eller tiden för ett sammanträde ska ändras, ska ordföranden se till att varje 
ledamot och ersättare snarast underrättas om beslutet.  

 

Kallelse 

Ordföranden ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. När varken 
ordföranden eller en vice ordförande kan kalla till sammanträde ska den som 
varit ledamot i nämnden längst tid göra detta (ålderspresidenten). Om flera 
ledamöter har lika lång tjänstgöringstid ska den till åldern äldste ledamoten 
vara ålderspresident.  

Kallelsen ska vara skriftlig och innehålla uppgift om tid och plats för 
sammanträdet.  

Kallelsen ska tillställas varje ledamot och ersättare samt annan förtroendevald 
som får närvara vid sammanträdet senast 7 dagar före sammanträdesdagen. 
Kallelsen ska ske elektroniskt om det inte är olämpligt. Ordföranden bestämmer 
formen för kallelse.  

I undantagsfall får kallelse ske på annat sätt.  

Kallelsen bör åtföljas av föredragningslista. Ordföranden bestämmer i vilken 
utsträckning handlingar som tillhör ett ärende på föredragningslistan ska 
bifogas kallelsen. 

 

 

Offentliga sammanträden 

Nämnden får besluta om offentliga sammanträden.  

 

Sammanträde på distans 

Ledamöter och ersättare får delta på nämndens sammanträden på distans om 
regionfullmäktige medger det.  

Deltagande på distans ska följa den av regionfullmäktige fastställda riktlinjen. 

 

 

Nämnden får därutöver bestämma vad som närmare ska gälla om deltagande 
på distans i nämnden.  

 

Närvarorätt 

Regionråd och regionstyrelsens ordförande har rätt att närvara vid nämndens 
sammanträden och delta i överläggningarna. Nämnd får därutöver, om 
särskilda skäl föreligger för detta, medge ledamot av styrelsen denna rätt. Den 
förtroendevalde har i den utsträckning nämnden beslutar rätt att få sin mening 
antecknad i protokollet. 

Härutöver får nämnden medge förtroendevald som inte är ledamot eller 
ersättare i nämnden att närvara vid sammanträde med nämnden för att lämna 
upplysningar. Även anställd i regionkommunen och särskilt sakkunnig kan 
medges denna rätt. Om nämnden beslutar det, får den som kallats delta i 
överläggningarna.  

Nämnden får härutöver bestämma att annan ska ha rätt att närvara vid 
nämndens sammanträden.  

 

Sammansättning 

Regionala utvecklingsnämnden har 13 ledamöter och 11 ersättare. 

Regionfullmäktige utser ordförande, vice ordförande och andre vice 
ordförande. 

 

Ordföranden 

Det åligger ordföranden att  

1.

 

leda nämndens arbete och sammanträden,  

2.

 

kalla till sammanträde i enlighet med lag och reglemente,  

3.

 

kalla ersättare,  

4.

 

inför sammanträdena se till att ärendena som ska behandlas i nämnden 
vid behov är beredda utan att själv styra eller på annat sätt påverka 
beredningsprocessens gång,  

5.

 

se till att färdigberedda ärenden snarast behandlas i nämnden,  

6.

 

bevaka att nämndens beslut verkställs.  

7.

 

bevaka de uppdrag som är denne tillskriven i nämndens 
delegationsförteckning 

 

 

Härutöver åligger det nämndens ordförande att under nämnden  

1.

 

med uppmärksamhet följa frågor av betydelse för regionkommunens 
utveckling och ekonomiska intressen inom nämndens ansvarsområde 

 

 

10 

samt effektiviteten i verksamheten och ta initiativ på politisk nivå i dessa 
frågor,  

2.

 

främja samverkan mellan nämnden och styrelsen, regionkommunens 
övriga nämnder och regionfullmäktige samt  

3.

 

representera nämnden vid uppvaktningar hos myndigheter, konferenser 
och sammanträden om inte nämnden bestämt annat i ett särskilt fall.  

 

Presidium 

Nämndens presidium ska bestå av ordförande, förste vice ordförande och 
andre vice ordförande. 

Viceordförandena ska biträda ordföranden i uppgiften att planera och leda 
sammanträdet i den mån ordföranden anser att det behövs.  

 

Ersättare för ordföranden och vice ordföranden 

Om varken ordföranden eller annan i presidiet kan delta i ett helt sammanträde 
eller en del av ett sammanträde, får nämnden utse en annan ledamot som 
ersättare för dessa. Tills valet förrättats, fullgörs ordförandens uppgifter av den 
som varit ledamot i styrelsen längst tid. Om flera ledamöter har lika lång 
tjänstgöringstid fullgörs ordförandens uppgifter av den äldste av dem.  

Om ordföranden eller annan i presidiet inte kan fullgöra sitt uppdrag under en 
längre tid (längre än 1 månad) ska regionstyrelsen, genom delegation från 
regionfullmäktige, utse ersättare. Ersättaren ska fullgöra samtliga 
ordförandens/övriga presidiets uppgifter.  

 

Förhinder 

En ledamot som är förhindrad att delta i ett sammanträde eller i en del av ett 
sammanträde ansvarar för att kalla egen ersättare samt meddela 
nämndsekreteraren.  

 

Ersättares tjänstgöring 

Om en ledamot är förhindrad att delta eller att vidare delta i ett sammanträde 
ska en ersättare tjänstgöra i ledamotens ställe. Den ersättare ska kallas in som 
står i tur att tjänstgöra och som inte redan har kallats in.  

En ledamot som inställer sig under ett pågående sammanträde har rätt att 
tjänstgöra även om en ersättare trätt i ledamotens ställe.  

Ersättarna ska, om dessa inte väljs proportionellt, tjänstgöra enligt den ordning 
som regionfullmäktige har bestämt. Om ingen ordning är bestämd, kallas 
ersättare i den ordning de tagits upp i regionfullmäktiges protokoll från valet.  

Ersättare som inte tjänstgör har rätt att delta i överläggningarna och få sin 
mening antecknad till protokollet. 

 

 

11 

En ersättare som har börjat tjänstgöra har alltid företräde oberoende av 
turordningen. Om det etablerade majoritetsförhållandet mellan partierna 
påverkats genom ersättarens tjänstgöring får dock en ersättare som inställer sig 
under pågående sammanträde träda in i stället för en ersättare som kommer 
längre ner i turordningen.  

 

Jäv, avbruten tjänstgöring 

En ledamot eller en ersättare som avbrutit sin tjänstgöring på grund av jäv i ett 
ärende får tjänstgöra igen sedan ärendet handlagts.  

Ledamot som en gång avbrutit tjänstgöringen under ett sammanträde på grund 
av annat hinder än jäv, får åter tjänstgöra endast om ersättarens inträde har 
påverkat det etablerade majoritetsförhållandet mellan partierna.  

 

Yrkanden  

När nämnden förklarat överläggningen i ett ärende avslutad, går ordföranden 
igenom de yrkanden som har framställts under överläggningen och kontrollerar 
att de har uppfattats korrekt. Ordföranden befäster genomgången med ett 
klubbslag. Därefter får inte något yrkande ändras eller läggas till, om inte 
nämnden enhälligt beslutar att medge det.  
 

Om ordföranden anser att det behövs ska den ledamot som har framställt ett 
yrkande avfatta det skriftligt.

 

 

Deltagande i beslut 

En ledamot som, där detta är möjligt, avser att avstå från att delta i ett beslut, 
ska anmäla detta till ordföranden innan beslut fattas.  
En ledamot som inte har gjort en sådan anmälan anses ha deltagit i beslutet, om 
nämnden fattar det med acklamation. 

 

Reservation  

Om en ledamot har reserverat sig mot ett beslut och ledamoten vill motivera 
reservationen ska ledamoten göra det skriftligt. Motiveringen ska lämnas till 
sekreteraren före den tidpunkt som har fastställts för justeringen av 
protokollet. Motsvarande gäller vid omedelbar justering.  

 

Justering av protokoll 

Protokollet justeras senast 14 dagar efter sammanträdet av ordföranden och en 
ledamot.  

 

 

12 

Nämnden kan besluta att en paragraf i protokollet ska justeras omedelbart. 
Paragrafen ska redovisas skriftligt vid sammanträdet och justeras av 
ordföranden och en ledamot. 

 

Kungörelser och tillkännagivanden av föreskrifter m.m 

Nämnden ansvarar för att beslut och föreskrifter inom det egna 
ansvarsområdet kungörs enligt gällande bestämmelser.  

 

Delgivningsmottagare 

Delgivning med nämnden sker med ordföranden, regiondirektören eller annan 
anställd som nämnden beslutar.  

 

Undertecknande av handlingar 

Skrivelser, avtal och andra handlingar från nämnden ska på nämndens vägnar 
undertecknas av ordföranden och förvaltningschef. Vid förfall för ordföranden 
inträder vice ordföranden och vid förfall för denne inträder andre vice 
ordföranden och vid förfall för denne den ledamot som styrelsen utser. 

Nämnden får även uppdra åt förtroendevald eller tjänsteman att enligt av 
nämnden lämnade direktiv underteckna handlingar på nämndens vägnar.  

Beslut som fattas med stöd av delegation samt skrivelser, avtal och andra 
handlingar som upprättas med anledning därav undertecknas av den som fattat 
beslutet och, i förekommande fall, kontrasigneras av den som utses därtill.  

 

Utskott  

Nämnden får enligt 3 kap. 5 § kommunallagen tillsätta de nämndberedningar 
som behövs.  

Inom nämnden ska det minst finnas ett arbetsutskott. Arbetsutskottet ska bestå 
av nämndens presidium.  

Utskott bereder ärenden inom nämndens verksamhetsområden. Utskottens 
befogenheter fastställs genom nämndens delegationsförteckning eller genom 
särskilt beslut.