Fastställd av kommunfullmäktige i Sorsele kommun 2019-11-25, § 87 

Sorsele Kommun

  

 

 

 

Serviceplan 

Serviceplan för Sorsele kommun 2019-2024 

 

 

Innehåll 

I.

 

Inledning ............................................................................................................ 2

 

II.

 

Bakgrund ........................................................................................................... 2

 

 
III.

 

Service ................................................................................................................ 2

 

IV.

 

Begrepp och definitioner ................................................................................... 4

 

V.

 

Serviceorter......................................................................................................... 4

 

VI.

 

Syfte och mål ...................................................................................................... 7

 

VII.

 

Åtgärder.............................................................................................................. 8

 

VIII.

 

Kommunens interna arbete ............................................................................... 9

 

IX.

 

Planering, genomförande och utvärdering ..................................................... 10

 

 

 

 

Inledning 

Den lokala serviceplanens syfte är att öka engagemang, förståelse och kunskap kring service och attraktivitet som 
en del av Sorsele kommuns hållbara arbete med näringslivs- och landsbygdsutveckling. Syftet med planen är även 
att servicetillgängligheten vägs in i kommunens långsiktiga och strategiska planering så som i Sorsele Kommuns 
översiktsplan men även i fördjupande översiktsplaner för serviceorterna.. Planen kan även nyttjas som ett verktyg 
för att öka handlingsberedskapen i servicefrågor och vara handledande i stödinsatser. Denna serviceplan är 
kopplad till det regionala serviceprogrammet för Västerbottens län, kommunens översiktsplan, kommunens 
bredbandsstrategi. 

I serviceplanen finns kommunens serviceorter, servicenoder, servicepunkter beskrivna samt vilken servicenivå 
som dessa bör omfatta i kommersiell service och kommun service.  

Bakgrund

 

 

En försämrad servicetillgång för kommunmedborgare och för näringslivet i kommunen påverkar de lokala 
förutsättningarna för tillväxt.  Framtida behov och utmaningar på framförallt landsbygden kommer att kräva 
fortsatta insatser inom serviceområdet bl.a. genom olika insatser för att stärka butiker och drivmedelsstationer 
med strategisk betydelse för varuförsörjningen.  

Tillgänglighet till service är viktigt för att ta tillvara tillväxtpotentialen i hela länet. För att säkerställa tillväxt på 
landsbygden är det viktigt att det finns strategier för både offentlig och kommersiell service. Det är även viktigt 
att hitta modeller för samverkan mellan olika serviceslag för att skapa attraktiva boendemiljöer och nya 
möjligheter till jobb. En annan viktig förutsättning för en fungerande service är att det finns en väl genomtänkt 
infrastruktur (kollektivtrafik, varutransport, bredband) som underlättar kommun-medborgarnas liv och som ger 
möjlighet att kombinera boende och jobb.  

Regionalt serviceprogram för Västerbotten, 2014-2020 

Det övergripande målet med länets regionala serviceprogram är att skapa förutsättningar för människor och 
företag att bo och verka i alla delar av länet genom att främja en tillfredsställande servicenivå utifrån realistiska 
förutsättningar och inom rimliga avstånd. Programmet ligger till grund för hantering av stöd för kommersiell 
service. Det regionala serviceprogrammet har kopplingar till andra program för regional tillväxt. 

Kommunerna är viktiga aktörer för servicefrågorna dels genom att de är huvudmän för flera servicefunktioner, 
att de arbetar med näringslivsutveckling och dels genom deras ansvar för den fysiska planeringen i den egna 
kommunen. 

Service  

Offentlig service delas in i statlig, regional och kommunal service. Serviceplanen ska belysa och ta hänsyn till 
sambandet mellan offentlig, kommersiell och ideell service.  

Statlig service 

Den statliga servicen omfattas av bland annat tillgång till polis, försäkringskassa, arbetsförmedling samt statliga 
myndigheter och verk som exempelvis Länsstyrelsen, Tillväxtverket, Skattemyndigheten Trafikverket m.fl.  

Grundläggande kommersiell service 

Enligt utredningen SOU 2015:35, Service i glesbygd, utgör grundläggande 

kommersiell service försäljningen av dagligvaror och drivmedel, post- och 

apoteksservice samt betaltjänster.  

 

Postservice: ta emot, transportera och dela eller lämna ut brev och paket, 

försäljning av frimärken och andra postartiklar samt utlämning av körkort.  

 

Apoteksservice: försäljning av receptfria läkemedel och andra apoteksvaror 

samt utlämning av receptbelagda läkemedel. 

 

Grundläggande betaltjänster: betalningsförmedling, uttag av kontanter 

samt hantering av dagskassor för näringsidkare och ideella föreningar. 

 

Regional service 

Det regionala utvecklingsansvaret i Västerbottens län har Region Västerbotten. De arbetar med fokusområden 
som regional utvecklingsplanering, näringsliv och företagande, turism (Västerbottensturism), energi, miljö och 
klimat, kompetensförsörjning och utbildning, transport-infrastruktur och kommunikationer, IT-infrastruktur och 
tillämpningar (IT Västerbotten), förnyelse av samhällsservice, internationellt engagemang och EU-arbete samt 
regional kulturutveckling. 

Länsstyrelsen i Västerbotten

 verkar som en regional del av den svenska statsförvaltningen. Myndigheten har 

uppdraget att verka för att nationella mål får genomslag i länet, att samordna olika samhällsintressen, och att följa 
och till regeringen rapportera tillståndet i länet. Länsstyrelsens uppgifter omfattar bland annat regional tillväxt, 
landsbygdsfrågor, samhällsplanering, natur- och miljövård, klimat- och energifrågor och krisberedskap. 

 

Kommunal service 

I den kommunala servicen ingår många verksamheter som både är obligatoriska och frivilliga. Det vi vanligtvis 
tänker på när vi menar kommunal service är tillgång till skola/förskola, äldrevård, bibliotek, räddningstjänst, 
bostads-, bygg- och fastighetsärenden, planärenden, vatten och avlopp, avfall och återvinning, miljö och 
hälsoskyddsärenden, energiförsörjning, bredband, service till näringslivet, kultur och fritid. 

Kommersiell service 

Utgångspunkten i denna plan är hur kommunen strategiskt ska säkerställa hur man ska ombesörja 

grundläggande 

kommersiell service 

på landsbygden samt annan viss offentlig service som lämpligen kan samordnas med 

kommersiell service. Exempel på offentlig service som i huvudsak ger kommersiella aktörer fler ben att stå på 
kan vara kommunal medborgarinformation. Se figur. 

För att främja utvecklingen på landsbygden behövs planer för både offentlig- och kommersiell service, service 
som är viktig för att skapa attraktiva boendemiljöer och nya möjligheter till jobb. Det är också helt avgörande att 
det finns en bra infrastruktur (vägar, bredband via fiber och mobil uppkoppling) på landsbygden för att servicen 
ska kunna fungera för både boende och företag. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begrepp och definitioner 

Begrepp kan ses som verktyg för att förstå verkligheten. Det finns flera olika sätta att använda begrepp på och 
det sätt som väljs har betydelse för hur sammanhang beskrivs. Här presenteras och förklaras kort några av de 
begrepp som används i denna plan. 

När det gäller Förordning (2000:284) om stöd till kommersiell service gäller att stöd får lämnas i områden där 
servicen är gles. Stöd kan lämnas för att det i glesbygd och landsbygd ska kunna upprätthållas en försörjning med 
dagligvaror och drivmedel som är tillfredsställande med hänsyn till geografiska och befolkningsmässiga 
förhållanden.  

Glesbygd:  

stora sammanhängande områden med gles bebyggelse och långa avstånd till större orter, 
sysselsättning och service.

 

Landsbygd:   områden med liknande förhållanden som i glesbygd men med kortare avstånd till större orter 

och service 

Centralort:  

kommunens huvudort.  

Tätort:  

en ort med minst 200 invånare i samlad bebyggelse med normalt högst 200 m mellan husen 
(SCB). 

Serviceort

en ort som politiker har pekat ut som serviceort för den offentliga och kommersiella servicen 
tillgängligheten

  

Servicepunkt:   Vid en servicepunkt ska kommunen ansvara för att förutsättningar skapas så att grundläggande 

kommersiell service finns tillgänglig och kan samordnas med viss offentlig service. 
Servicepunkten ska vara den naturliga mötesplatsen i byn. 
 
Servicepunkter kan inrättas i bygdegårdar eller hos handlaren i byn som är tillgängliga för 
allmänheten. De kan innehålla dator med uppkoppling, café, kontantservice, betaltjänster, 
samhällsinformation, datorer. På så sätt kan byns behov av samlingsplats tillgodoses även  

 

 

 

Serviceorter

  

 

SORSELE  

Kommunens centralort ligger i sydost och har en befolkning på ca. 1200 personer. Här finns flera verksamheter 

med inriktning mot bland annat förädling av skogsråvara, elektronik, smide och biltestindustri. Centralorten utgör 

ett regionalt centrum där många viktiga funktioner finns för service, socialt liv, handel, sjukvård och utbildning. 

Centralorten har två idrottsplatser, elljusspår och omfattande skidspår och ledsystem för längdskidåkning 

vintertid. Nalovardos friluftsområde med skidanläggning och naturreservat ligger inte längre bort än 15 minuter 

med bil.  

Ena delen av samhället ligger på en ö mitt i Vindelälven och har många naturnära och attraktiva markområden 

som samtidigt erbjuder stor närhet till en kombination av närhet till natur, friluftsliv och god service. I Sorsele 

finns kommunens största tillgång till hyreslägenheter där störst efterfrågan finns på mindre lägenheter. Samhället 

har två huvudsakliga industriområden i norr och söder där möjlighet för byggnation finns vid behov. 

Jordbruksmark som primärt ska användas för jordbruk finns framförallt norr om samhället i anslutning till 

Sorselegårdsområdet och i söder vid infarten efter väg E45.  

 

Utvecklingsområden: 

Kommunen vill i sin planering framförallt se möjligheterna för utveckling av bebyggelse i anslutning till goda 

utemiljöer som samtidigt erbjuder en hög nivå av service och närhet till viktiga samhällsfunktioner.  

 

 

 

 

AMMARNÄS  

Ammarnäs är en fjällby belägen i kommunens. nordvästra del i mitten av Vindelfjällens naturreservat Här finns 

ca. 200 invånare. De två mest framträdande näringarna är besöksnäring och rennäring. Området har ett rikt 

kulturarv av både nybyggarhistoria och samisk historia. I byn bedrivs också forskning vid Vindelfjällens forsk-

ningsstation. Byn har ett aktivt föreningsliv med flera föreningar som har arrangemang över hela året. 

 

 

 

Närheten till Vindelfjällen gör att intresset är stort för bland annat skoteråkning, skidåkning, vandring, ridning 

och fiske. Detta i kombination med viktiga riksintressen för friluftsliv, obrutna fjäll, rennäring, naturvård och 

kulturmiljöer ställer särskilda krav på en samordnad och hållbar utveckling. Vid infarten efter väg 363 finns indu-

strimark med möjlighet till utveckling utifrån behov. Värdefull mark för jordbruk finns framförallt i anslutning 

till raningarna kring Vindelån och Tjulåns deltaland. I Ammarnäs finns kommunens starkaste utveckling av 

fritidshus med en hög efterfrågan på attraktiv mark. Detta gör också att utvecklingen på fastighetspriser överlag 

skiljer sig från kommunen i övrigt. 

Utvecklingsområden:  

Kommunen ser positivt på serviceutvecklingen med en servicepunkt och vill arbeta för att tillgodose de behov av 

byggande som finns utifrån byns förutsättningar

.  

 

 

 

BLATTNICKSELE 

Blattnicksele ligger på båda sidor av Vindelälven, 2,5 mil nedströms Sorsele och har en befolkning på ca. 220 

personer. Här finns mataffär, obemannad bensinmack, campingplats, fritidsanläggningar som tennisbana, 

elljusspår och hockeyrink. Det finns även goda kommunikationsmöjligheter med inlandsbanan och väg E45 och 

363 som går genom byn.  

I Blattnicksele finns ett aktivt föreningsliv och aktivitetshus med gym och samlingslokaler. Planerad mark för 

industri finns i anslutning till orten där möjlighet till olika industriella verksamheter finns. Under senare år har det 

påbörjats ett generationsskifte, med många inflyttande yngre och barnfamiljer. Framför allt finns en efterfrågan 

på fristående hus med god tillgång till garage och förrådsbyggnader/uthus.  

Utvecklingsområden: 

Kommunen vill utveckla bebyggelsen utifrån byns förutsättningar och befolkning. Planeringen ska utifrån 

efterfrågan syfta till att skapa ett område med en servicepunkt, stark bykänsla, närhet till rekreation och kort 

pendlingsavstånd till centralorten

SERVICEPLAN - [VÄLJ DATUM] 

GARGNÄS  

By med ca 150 innevånare som ligger i kommunens södra del utmed Gargån, inte långt ifrån mynningen 

till Vindelälven. Landskapskaraktären präglas av natursköna omgivningar och i princip hela byn omges av 

vatten. Byn har en mycket aktiv byaförening med aktivitetshus och biosalong i egen regi. Närheten till 

Gargån, Vindelälven och sjöar ger bra förutsättningar för fiske. Här finns en mathandel och även 

kommunens enda flygplats och industri för bland annat trävaror, liksom turistverksamhet med inriktning 

på bland annat hundspannsaktiviteter. Industrimark finns utpekad i byns utkanter med möjlighet till eta-

blering av lokaler. I byn finns mindre områden av jordbruksmark som bör prioriteras för jordbruk.  

Gargnäs har en stark påverkan från närheten till grannkommunerna och möjligheten till pendling. 
Utvecklingsområden:  
Kommunens planering ska utgå ifrån att möta de behov som kan uppstå utifrån områdets kontext. Här 
finns goda möjligheter att utveckla bebyggelse för särskilda behov och intressen från exempelvis 
servicepunkt, besöksnäring, god tillgång till rekreation och fristående byggnader. 

Syfte och mål

 

Serviceplanen ska leda till ett ökat engagemang, förståelse och kunskap kring service som en del av 
kommunens arbete med näringslivs- och landsbygdsutveckling. Vilket bland annat medför att servicens 
funktioner konkret vägs in i kommunernas långsiktiga och strategiska planering. Planen ska även vara ett 
verktyg för att öka handlingsberedskapen i servicefrågor. 

Övergripande mål  

Serviceplanen ska vara såväl ett verktyg för kommunen som för andra myndigheter, organisationer och 
företag i syfte att samla resurser och insatser mot det gemensamma målet - en god servicenivå i länet. 
Målet är att kvinnor och män, oavsett etnicitet och ålder, ska ha likvärdig tillgång till dagligvaror och 
drivmedel. Planen ska vara ett styrande dokument i syfte att samla resurser och insatser för att uppnå detta 
mål om en god servicetillgänglighet i länet samt vara vägledande för användandet av stödet till 
kommersiell service.   

Mål för kommunen 

Sorsele kommun ska säkerställa att hela kommunen, speciellt gles- och landsbygd, har tillgång till god 
service inom rimliga avstånd. Målsättningen är att servicenivån ska bidra till att fler människor kan bo kvar 
och verka i kommunen, att den skapar attraktiva boende- och näringslivsmiljöer med möjlighet att starta 
upp och driva företag. Vidare att fler människor och verksamheter flyttar in men också attraherar fler att 
besöka vår kommun. 

Delmål 

  Säkerställa att nödvändig service finns i utpekade serviceorter. 

  Utveckla serviceorterna Sorsele, Ammarnäs, Blattnicksele, och Gargnäs med omland/omnejd 

 

SERVICEPLAN - [VÄLJ DATUM] 

 

Åtgärder 

För att uppnå en god servicenivå i hela landet finns olika ekonomiska stöd till i första hand dagligvaru-
butiker och bensinstationer i gles- och landsbygder. Stöd kan lämnas för att det i glesbygd och landsbygd 
skall kunna upprätthållas en försörjning med dagligvaror och drivmedel som är tillfredsställande med 
hänsyn till geografiska och befolkningsmässiga förhållanden.  

Kunskap om stöd 

Länsstyrelsen i Västerbotten handlägger ansökningarna om stöd samt bedömer vad som är prioriterat för 
att nå målen med landsbygdsprogrammet och målen för din regions utveckling.  

1.

  Kommunen deltar vid utbildningstillfällen men även arrangerar utbildningstillfällen tillsammans 

med Länsstyrelsen i Västerbotten för att säkerställa att kunskapen om det statliga stödet för 
kommersiell service för glesa områden är god i kommunen. 

2.

  Det är viktigt att säkerställa att kommunen ombesörjer att den vägledning som finns på 

kommunens hemsida angående hur och var man söker stöd är uppdaterad och korrekt.  

3.

 

Viktigt att antagen kommersiell serviceplan med hemsändningsregler delges alla servicegivare i 

kommunen. 

 
Ansvar för åtgärd 

Näringslivsutveckling 

Finansiering av åtgärd Näringslivsutveckling 

Handläggning och stöd för hemsändningsbidrag 

Syftet med hemsändningsbidraget är att trygga varuförsörjningen i kommunens gles- och landsbygd. 
Bidraget gäller för livsmedelsbutiker på landsbygden, det vill säga utanför Sorsele tätort. Kommunen kan 
bidra ekonomiskt till hemsändning av dagligvaror. Hemsändning gäller fast boende i glesbygd. 

Ansvar för åtgärd 

Näringslivsutveckling 

Finansiering av åtgärd Näringslivsutveckling och Region Västerbotten 

Servicepunkt  

Kommunen budgeterar årligen för uppdragsersättningar för lokala servicepunkter.  

a.

  Information om sevärdheter och turistiska attraktioner 

b.

  Föreningsinformation- mötesplats café sittning 

c.

  Kommuninformation 

d.

  Tillhandahållandet av Internetuppkoppling för åtkomst av kommunala och/eller även statliga och 

privata tjänster på nätet för boende och besökande. Hjälpa ovana datoranvändare vid sökning av 
tjänster. 

e.

  Utveckling av mötesplats vars syfte är att stärka den sociala samvaron på orten. 

f.

  Packning och iordningställande av matvarupaket till hemtjänsten för deras brukare. 

Kommuner erhåller broschyrställ, anslagstavla, digitalskärm  

SERVICEPLAN - [VÄLJ DATUM] 

Butikens står för 2 m² golvyta, upplåta anslagstavla till ortens föreningar, bekosta internet uppkoppling 
och gratis tillgång till Wi-Fi, datorstöd för besökare. 

Ansvar för åtgärd 

Näringslivsutveckling 

Finansiering av åtgärd Näringsliv i samarbete med Länsstyrelsen 

Kommunens interna arbete 

Att löpande kartlägga och inventera behov ger kommunen en bra utgångspunkt för att arbeta både 
förebyggande och innovativt för att säkerställa att servicen på landsbygden både utvecklas och säkerställs. 

Åtgärd 

Aktivitet 

Ansvar för åtgärd 

Finansiering 

Integrera service-

frågor i 

översiktsplan 

 

Vid revideringen av kommunens 

översiktsplan ska servicefrågorna 

beaktas så att det skapas ett 

långsiktigt säkerställande av en 

fungerande kommersiell och 

offentlig service. 

 

Samhällsbyggnadsavd   Samhällsbyggnads- 

avd 

Utveckla samord-

ning av varudistri-

bution 

 

Utifrån uppkomna behov arbeta 

med samordning av 

varudistributionen mellan de olika 

aktörerna (servicegivare, 

transportörer, kommunen, ….) 

 

Näringslivsutv i 

samarbete med 

ekonomikontoret 

Kommunkontoret 

Utveckla service-

orter och service-

punkter 

 

Kommunen skall löpande följa upp 

förutsättningar för att bevara och 

utveckla den kommersiella servicen 

i landsbygdens finns på serviceorter 

och på de lokala servicepunkterna. 

 

Näringslivsutv 

Kommunkontoret 

Bygdemedel 

Dialog och samråd 

mellan kommunens 

förtroendevalda och 

tjänstemän och 

medborgare, 

föreningar och 

företag som är 

verksamma på 

landsbygden. 

 

Kartlägga servicebehoven i lands-

bygden.  

 

Utvärdera verksamheter på berörda 

serviceorter och service-punkter.  

 

Dialoger med lokala utvecklings-

grupper i landsbygdsområdena bör 

även det ske löpande och årligen 

ska servicegivare i kommunen 

bjudas in till kommunkontoret för 

dialog. 

 

Byaforum 

Dialogmetoden 

Kommunkontoret 

Kommunkontoret 

Bygdemedel 

 

 

 

SERVICEPLAN - [VÄLJ DATUM] 

10 

Planering, genomförande och utvärdering

  

Ansvar och kostnader

  

Sorsele Kommun med kommunchefen med näringslivskontoret ansvarar att inom sitt ansvarsområde 
vidta åtgärder i planen och att budgetera för de kostnader som åtgärderna medför.  

Årlig sammanfattning och redovisning

  

Kommunstyrelsen har ett samordningsansvar för att årligen följa upp och utvärdera genomförda åtgärder.  

Revidering

  

Näringslivskontoret ansvarar för att planen revideras varje mandatperiod. 

Serviceplanens framtagande

  

Sorsele Kommun har i översiktsplansarbetet tagit upp servicefrågor - näringslivsfrågor kopplat till 
Ammarnäs, Blattnicksele samt Sorsele och Gargnäs. 

Fritid- och kultur, turismenheten har jobbat med planen genom Västerbottens Länsstyrelse 
utvecklingsprogram samt region Västerbotten samt genom samverkan med Skellefteå regionen i 
samverkansgruppen och information genom byaforum. 

 

Sorsele Kommun  

2019 -06- 12    

 

 


Document Outline