1

 

 

 

 

Serviceplan 

Serviceplan för Storumans kommun 2019-2022 

 

 

 

Fastställd av kommunfullmäktige 2019-06-11 § xx 

Uppföljs årligen av kommunstyrelsen

 

 

 

 

2

 

Inledning 

Den lokala serviceplanens syfte är att öka engagemang, förståelse och kunskap kring service 
som en del av Storumans kommuns hållbara arbete med näringslivs- och 
landsbygdsutveckling. Syftet med planen är att servicetillgängligheten vägs in i kommunens 
långsiktiga och strategiska planering. Planen är även handledande i stödinsatser. 

Denna serviceplan är kopplad till det regionala serviceprogrammet för Västerbottens län, 
kommunens översiktsplan, kommunens bredbandsstrategi, strategi för laddinfrastruktur, 
kommunens bostadsförsörjningsplan, kommunens trafikstrategi och andra styrdokument. 

I serviceplanen finns kommunens serviceorter, servicenoder och servicepunkter beskrivna 
samt vilken servicenivå som dessa bör omfatta. Planen ska säkerställa hur man ska 
ombesörja grundläggande kommersiell service på landsbygden samt annan viss offentlig 
service som lämpligen kan samordnas med kommersiell service. 

Bakgrund 

En försämrad servicetillgång för kommunmedborgare och för näringslivet i kommunen 
påverkar de lokala förutsättningarna för tillväxt. Framtida behov och utmaningar på 
framförallt landsbygden kommer att kräva fortsatta insatser inom serviceområdet bl.a. 
genom olika insatser för att stärka butiker och drivmedelsstationer med strategisk betydelse 
för varuförsörjningen. 

Tillgänglighet till service är viktigt för att ta tillvara tillväxtpotentialen i hela länet. För att 
säkerställa tillväxt på landsbygden är det viktigt att det finns strategier för både offentlig och 
kommersiell service. Det är även viktigt att hitta modeller för samverkan mellan olika 
serviceslag för att skapa attraktiva boendemiljöer och nya möjligheter till jobb. En annan 
viktig förutsättning för en fungerande service är att det finns en väl genomtänkt infrastruktur 
(kollektivtrafik, varutransport, bredband) som underlättar kommunmedborgarnas liv och 
som ger möjlighet att kombinera boende och jobb. 

Regionalt serviceprogram för Västerbotten 

Innehållet i det regionala programmet har utarbetats och förankrats i det breda regionala 
partnerskapet med Länsstyrelsen i Västerbottens län, som har huvudmannaskapet, Region 
Västerbotten och med företrädare från samtliga kommuners näringslivs- och/eller 
utvecklingsavdelningar i Västerbotten. Det regionala serviceprogrammets partnerskap 
identifierar och genomför även överenskomna insatser. Identifiering och planering av 
programmets insatser utförs årsvis vid gemensamma träffar som arrangeras av 
huvudmannaskapet. 

Det övergripande målet med länets regionala serviceprogram är att skapa förutsättningar för 
människor och företag att bo och verka i alla delar av länet genom att främja en 
tillfredsställande servicenivå utifrån realistiska förutsättningar och inom rimliga avstånd. 
Programmet ligger till grund för hantering av stöd för kommersiell service. Det regionala 
serviceprogrammet har kopplingar till andra program för regional tillväxt. 

 

 

3

 

Service  

Offentlig service delas in i statlig, regional och kommunal service. Serviceplanen belyser 
sambandet mellan offentlig, kommersiell och ideell service. 

 

Statlig service 

Den statliga servicen omfattas av bland annat tillgång till polis, försäkringskassa, 
arbetsförmedling samt statliga myndigheter och verk som exempelvis Länsstyrelsen, 
Tillväxtverket, Skattemyndigheten, Trafikverket m.fl.  

Regional service 

Det regionala utvecklingsansvaret i Västerbottens län har Region Västerbotten. De arbetar 
med fokusområden som regional utvecklingsplanering, näringsliv och företagande, turism 
(Västerbottensturism), energi, miljö och klimat, kompetensförsörjning och utbildning, 
transportinfrastruktur och kommunikationer, IT-infrastruktur och tillämpningar (IT 
Västerbotten), förnyelse av samhällsservice, internationellt engagemang och EU-arbete samt 
regional kulturutveckling. 

Länsstyrelsen i Västerbotten verkar som en regional del av den svenska statsförvaltningen. 
Myndigheten har uppdraget att verka för att nationella mål får genomslag i länet, att 
samordna olika samhällsintressen, och att följa och till regeringen rapportera tillståndet i 
länet. Länsstyrelsens uppgifter omfattar bland annat regional tillväxt, landsbygdsfrågor, 
samhällsplanering, natur- och miljövård, klimat- och energifrågor och krisberedskap.  

Kommunal service 

I den kommunala servicen ingår många verksamheter som både är obligatoriska och 
frivilliga. De viktigaste delarna av kommunal service är tillgång till skola och förskola, 
äldrevård och annan omsorg, bibliotek, räddningstjänst, bostads-, bygg- och 
fastighetsärenden, planärenden, vatten och avlopp, avfall och återvinning, miljö- och 
hälsoskyddsärenden, energiförsörjning, bredband, service till näringslivet, kultur och fritid, 
allmänna mötesplatser med mera. 

Grundläggande kommersiell service 

Enligt utredningen SOU 2015:35, Service i glesbygd, utgör grundläggande kommersiell service 
försäljningen av dagligvaror och drivmedel, post- och apoteksservice samt betaltjänster.  

 
Postservice: ta emot, transportera och dela eller lämna ut brev och paket, försäljning av 

frimärken och andra postartiklar samt utlämning av körkort.  
 

Apoteksservice: försäljning av receptfria läkemedel och andra apoteksvaror samt utlämning av 
receptbelagda läkemedel. 

 
Grundläggande betaltjänster: betalningsförmedling, uttag av kontanter samt hantering av 

dagskassor för näringsidkare och ideella föreningar. 

 

4

 

Kommersiell service 

Utgångspunkten i denna plan är hur kommunen strategiskt ska säkerställa hur man ska 
ombesörja grundläggande kommersiell service på landsbygden samt annan viss offentlig 
service som lämpligen kan samordnas med kommersiell service. Exempel på offentlig service 
som i huvudsak ger kommersiella aktörer fler ben att stå på kan vara kommunal 
medborgarinformation (se figur nedan). 

För att främja utvecklingen på landsbygden behövs planer för både offentlig och 
kommersiell service, service som är viktig för att skapa attraktiva boendemiljöer och nya 
möjligheter till jobb. Det är också helt avgörande att det finns en bra infrastruktur (vägar, 
bredband via fiber och mobil uppkoppling) på landsbygden för att servicen ska kunna 
fungera för både boende och företag. 

 

 

 

5

 

Begrepp och definitioner 

När det gäller Förordning (2000:284) om stöd till kommersiell service gäller att stöd får 
lämnas i områden där servicen är gles. Stöd kan lämnas för att det i glesbygd och landsbygd 
ska kunna upprätthållas en försörjning med dagligvaror och drivmedel som är 
tillfredsställande med hänsyn till geografiska och befolkningsmässiga förhållanden. 

Glesbygd:  

stora sammanhängande områden med gles bebyggelse och långa avstånd till 
större orter, sysselsättning och service. 

Landsbygd:   områden med liknande förhållanden som i glesbygd men med kortare avstånd 

till större orter och service 

Centralort:  

kommunens huvudort.  

Tätort:  

en ort med minst 200 invånare i samlad bebyggelse med normalt högst 200 m 
mellan husen (SCB). 

Serviceort: Ur kommunens planeringsperspektiv finns två serviceortsområden, som är 
desamma som kommunens tätortsområden: Storuman-Stensele och Tärnaby-Hemavan. I 
dessa två områden är den huvudsakliga offentliga och kommersiella servicen belägen. 
(Skola, sjukvård, polis, bibliotek, simhall, postombud, bank, systembolag, drivmedel, 
detaljhandel etc.) 

Servicenod: I kommunen finns två servicenoder, Gunnarn och Slussfors. Dessa noder behövs 
för att upprätthålla en grundläggande servicenivå i vår långsträckta kommun. I dessa noder 
finns dagligvaruhandel, drivmedel, förskola och skola, hemtjänstpatrull, samt ombud för 
post, apotek, systembolag etc. 

Servicepunkt: Vid en servicepunkt ska kommunen verka för att möjligheter skapas för 
grundläggande service. Servicepunkten ska vara den naturliga mötesplatsen för alla i 
bygden. På ett antal platser i kommunen är det lanthandeln som är den naturliga 
servicepunkten, i andra byar kan det vara en bygdegård, byastuga eller liknande. Vilken plats 
som är den huvudsakliga servicepunkten i en bygd avgörs i dialog mellan kommunen och 
bygden. 

Tillgänglighet: Hur en servicefunktion kan anses tillgänglig kan variera utifrån människors 
behov och preferenser. Även om alltfler tjänster i samhället kan skötas via internet eller med 
andra moderna tekniska hjälpmedel så behövs dock fysisk tillgänglighet för att många 
tjänster ska kunna utföras. Därför avses begreppet tillgänglighet till servicefunktioner i 
denna plan som fysisk tillgänglighet, det vill säga avstånd med bil från bostad till en 
servicefunktion. 

 

 

6

 

Lägesbeskrivning 

Befolkning  

I  Storumans  kommun  bor  cirka  5 900  personer  varav  cirka  2 200  i  centralorten  Storuman. 
Medelåldern ligger på 46,9 år. Kommunen är mycket långsträckt med ungefär 25 mil från östra 
till  västra  gränsen.  Övriga  tätorter  är  Stensele  (ca  500  invånare),  Tärnaby  (ca  480)  och 
Hemavan (ca 270). Andelen av befolkningen som väljer att bosätta sig i tätorter ökar. 1970 
bodde 46 procent i tätort och 2015 hade andelen ökat till 58 procent i Storumans kommun. 
Kommunens storlek innebär långa avstånd till kommersiell och offentlig service i stora delar 
av kommunen. Prognosen för Storumans kommun visar att befolkningen kommer att fortsätta 
minska under överskådlig framtid, dessutom väntas befolkningen bli allt äldre. Den negativa 
befolkningsutvecklingen bröts dock för år 2017 med en ökning på 3 personer, tack vare ett 
tydligt överskott på utrikes inflyttningar. Kommunens befolkning utgörs till ca 9 procent av 
utrikes födda personer, en andel som alltså ökat de senaste åren. Kommunen har under den 
senaste  femårsperioden  haft  ett  tydligt  överskott  vad  gäller  utrikes  inflyttningar,  och  ett 
nästan lika tydligt underskott vad gäller inrikes flyttningar. 

Näringsliv 

Utvecklingen i kommunens västra del och då framför allt i Hemavan har under de senaste åren 
varit  positiv.  En  galleria  med  nya  butiker  har  etablerat  sig  i  Hemavan,  med  exempelvis 
sportaffär, inredningsbutik, café och systembolag. På andra håll i kommunen ser vi en vikande 
trend för detaljhandeln, sannolikt på grund av den ständigt växande internet-handeln. Tack 
vare europaväg E12 bör dock förutsättningar för detaljhandel finnas i kommunen tack vare 
genomfartsturismen. 

Infrastruktur 

Utvecklingen  av  kontanthanteringen  har  lett  till  att  det  i  vissa  situationer  uppstår  brist  på 
kontanter.  Dagligvaruhandeln  har  i  viss  utsträckning  tagit  över  ansvaret  för  kontant-
försörjningen, vilket skapar problem bland annat ur säkerhets- och tillgänglighetssynpunkt. En 
av  anledningarna  är  att  utbyggnaden  av  det  mobila  telefon-  och  bredbandsnätet  inte  går  i 
samma takt som avvecklingen av kontanthanteringen. Bankerna tar för givet att folk ska kunna 
betala med kort, vilket inte blir möjligt då nätuppkoppling i många situationer inte är möjlig. 
Dyra  frakter  upplevs  som  ett  problem  för  många  handlare  både  vad  gäller  inköp  och 
försäljning. 

 

Servicetillgänglighet och strategiska servicenoder 

I  kommunen  finns  det  fyra  lanthandelsbutiker,  i  Umfors,  Gunnarn,  Slussfors  och  Joeström. 
Dessutom  finns  dagligvarubutiker  i  Hemavan,  Tärnaby,  Joesjö  och  i  Storuman  två  butiker. 
Butiken i Stensele stängdes för ett par år sedan. I området söder om centralorten Storuman 
saknas butik. Befolkningen i byarna Långsjöby och Pauträsk har tre mil respektive sex mil till 
centralorten. 

 

7

 

Systembolaget finns idag på två orter i kommunen, Storuman och Hemavan. Nya sätt att ordna 
hemsändning av varor testas genom ett samarbete mellan ICA och PostNord. Man har även 
sett en positiv utveckling för de som valt e-handel. En del generationsväxlingar har skett och 
nya ägare med nya visioner tar kunder från en större marknad än Storuman med närliggande 
byar. Strategiska servicenoder är Gunnarn och Slussfors där man i dag har matvarubutiker, 
drivmedelsstationer, skolor och stationerad hemtjänst. 

I Slussfors har landstinget i samarbete med kommunen utvecklat en ny typ av service genom 
ett  uppbyggt  vårdrum  där  invånarna  själva  kan  ta  enklare  prover  och  kontakta  sin  läkare. 
Landstinget  bedriver  ett  projekt  för  att  utveckla  detta  till  ett  ”virtuellt  samhällsrum”  och 
etablera ett likadant rum i Gunnarn. 

 

Syfte och mål 

Serviceplanen ska leda till ett ökat engagemang, förståelse och kunskap kring service som en 
del av kommunens arbete med näringslivs- och landsbygdsutveckling.  

Syfte och övergripande mål 

Syftet är att serviceplanen ska vara såväl ett verktyg för kommunen som för andra 
myndigheter, organisationer och företag i syfte att samla resurser och insatser mot det 
gemensamma målet - en god servicenivå i länet. Det övergripande målet är att alla i 
kommunen, oavsett kön, ålder eller bostadsort, ska ha en ändamålsenlig tillgång till 
dagligvaror och drivmedel. Planen ska bidra till att uppnå målet om god servicetillgänglighet 
i länet samt vara vägledande för användandet av stödet till kommersiell service.   

Mål för kommunen 

Planen ska säkerställa att hela kommunen, speciellt gles- och landsbygd, har tillgång till god 
service inom rimliga avstånd. Målsättningen är att servicenivån ska bidra till att fler 
människor kan bo kvar och verka i kommunen, att den skapar attraktiva boende- och 
näringslivsmiljöer med möjlighet att starta upp och driva företag. Detta bidrar till att fler 
människor och verksamheter flyttar in men också attraherar fler att besöka vår kommun. 

Delmål 

 

Säkerställa att förutsättningar för nödvändig service finns i utpekade servicenoder 
(Gunnarn och Slussfors) 

 

I samverkan med befolkning, civilsamhälle, myndigheter, organisationer och 
kommersiella aktörer arbeta för att utveckla och behovsanpassa servicenivån på de 
utpekade orterna. 

 

 

8

 

Åtgärder 

För att uppnå en god servicenivå i hela landet finns olika ekonomiska stöd till i första hand 
dagligvarubutiker och bensinstationer i gles- och landsbygder. Stöd kan lämnas för att det i 
glesbygd och landsbygd skall kunna upprätthållas en försörjning med dagligvaror och 
drivmedel som är tillfredsställande med hänsyn till geografiska och befolkningsmässiga 
förhållanden.  

Kunskap om stöd 

Länsstyrelsen i Västerbotten handlägger ansökningarna om stöd samt bedömer vad som är 
prioriterat för att nå målen med landsbygdsprogrammet och de regionala utvecklingsmålen.  

1.

 

Kommunen deltar vid utbildningstillfällen men arrangerar även utbildningstillfällen 
tillsammans med Länsstyrelsen i Västerbotten för att säkerställa att kunskapen om 
det statliga stödet för kommersiell service för glesa områden är god i kommunen. 

2.

 

Det är viktigt att kommunen ombesörjer att den vägledning som finns på 
kommunens hemsida angående hur och var man söker stöd är uppdaterad och 
korrekt.  

3.

 

Serviceplan med hemsändningsregler ska delges alla servicegivare i kommunen. 
 
Ansvar för åtgärd: näringslivskontoret 
Finansiering av åtgärd: näringslivskontoret  

Handläggning och stöd för hemsändningsbidrag 

Syftet med hemsändningsbidraget är att trygga varuförsörjningen i kommunens gles- och 
landsbygd. Bidraget gäller för livsmedelsbutiker på landsbygden, det vill säga utanför 
tätorterna Storuman-Stensele och Tärnaby-Hemavan. Kommunen kan bidra ekonomiskt till 
hemsändning av dagligvaror. Hemsändning gäller fast boende i glesbygd. 

Policy för hemsändning och hemsändningsbidrag, se bilaga 2. 

Ansvar för åtgärd: kommunstyrelsen 
Finansiering av åtgärd: kommunstyrelsen i samarbete med länsstyrelsen 

Samhällsrum 

Tillsammans med Västerbottens läns landsting (via GMC, Glesbygdsmedicinskt centrum i 
Storuman) pågår ett arbete för att etablera två samhällsrum i kommunen (Slussfors och 
Gunnarn). Dessa rum har stor potential att leverera kvalificerad samhällsservice. I nuläget är 
det framför allt sjukvård som levereras men ett långsiktigt arbete pågår för att utveckla 
rummens funktion både för sjukvården och andra samhällstjänster. 

Servicepunkt  

Kommunen erbjuder butiker, byaföreningar och motsvarande parter möjlighet att anmäla 
intresse om att etablera och ta ansvar för en servicepunkt. Detta ska regleras i ett avtal som 
utformas i dialog mellan kommunen och den lokala part som vill etablera servicepunkten. 

 

9

 

En servicepunkt ska innehålla minst 3 serviceslag enligt listan nedan. Ersättning till 
servicegivaren utgår enligt angivna summor, maximalt stöd till en servicepunkt är 30 000 
kronor per år. Serviceslag som kan tillhandahållas är bland annat: 

a.

 

Information om sevärdheter och turistiska attraktioner, 5 000 kr 

b.

 

Föreningsinformation, 5 000 kr 

c.

 

Kommuninformation, 5 000 kr 

d.

 

Tillhandahållande av internetuppkoppling för e-tjänster och liknande samt hjälp till 
ovana datoranvändare vid sökning av tjänster, 10 000 kr 

e.

 

Utveckling av mötesplats vars syfte är att stärka den sociala samvaron på orten, 
10 000 kr 

f.

 

Plats för laddstation för elbilar, 10 000 kr 

g.

 

Samordning av ”fixartjänster”, 10 000 kr 

h.

 

Samordning av inköpsresor, 10 000 kr 

i.

 

Hjärtstartare, 10 000 kr 

Andra serviceslag kan också ingå i avtalen efter överenskommelse. 

Ansvar för åtgärd: näringslivskontoret, kommunstyrelsen 
Finansiering av åtgärd: kommunstyrelsen via bygdeavgiftsmedel 

Systemet med servicepunkter ska utvärderas årligen och revideras vid behov. 

 

 

 

10

 

 

Kommunens interna arbete 

Att löpande kartlägga och inventera behov ger kommunen en bra utgångspunkt för att 
arbeta både förebyggande och innovativt för att säkerställa att servicen på landsbygden 
både utvecklas och säkerställs. 

Åtgärd 

Aktivitet 

Ansvar för åtgärd 

Finansiering 

Integrera 
servicefrågor i 
översiktsplan 
 

Vid revideringen av 
kommunens översiktsplan 
ska servicefrågorna beaktas 
så att det skapas ett 
långsiktigt säkerställande av 
en fungerande kommersiell 
och offentlig service. 
 

Kommunstyrelsen 

Kommunstyrelsen 

Utveckla 
samordning av 
varudistribution 
 

Utifrån uppkomna behov 
arbeta med samordning av 
varudistributionen mellan 
de olika aktörerna 
(servicegivare, 
transportörer, kommunen) 
 

Näringslivskontoret 
i samarbete med 
trafikplanerare och 
handläggare 
hemsändning 

Näringslivskontoret, 
projektmedel, 
hemsändningsstöd. 
Även möjlig 
samplanering med 
hemtjänst - 
inköpsresor 

Utveckla 
servicenoder 
och service-
punkter 
 

Löpande följa upp 
förutsättningar för att 
bevara och utveckla 
servicen i servicenoderna 
och de lokala 
servicepunkterna 
 

Näringslivskontoret 
i samarbete med 
kommunstyrelsen 

Näringslivskontoret, 
projektmedel 

Inrättande av 
bygderåd, ett 
forum för dialog 
och samråd  
 

Kartlägga servicebehoven 
på landsbygden.  
 
Utvärdera verksamheter på 
berörda servicenoder och 
servicepunkter.  
 
Återkommande dialoger 
med lokala 
utvecklingsgrupper i 
landsbygdsområdena. 
 

Kommunstyrelsen i 
samarbete med 
näringslivskontoret 

Kommunstyrelsen 

 

Planering, genomförande och utvärdering  

Ansvar och kostnader 

 

11

 

Varje nämnd och utskott ansvarar att inom sitt ansvarsområde vidta åtgärder i planen och 
att budgetera för de kostnader som åtgärderna medför. För ersättning till bygderådet och 
servicepunktsavtal avsätts bygdeavgiftsmedel årligen i kommunens handlingsplan. 

Årlig sammanfattning och redovisning 

Kommunstyrelsen har ett samordningsansvar för att årligen följa upp och utvärdera 
genomförda åtgärder.  

Revidering  

Kommunfullmäktige ansvarar för att planen revideras varje mandatperiod. 

 

 

 

12

 

Bilaga 1: Inrättande av bygderåd i Storumans kommun 

Samverkansmodell för bygderådet i Storumans kommun. Modellen har tagits fram i med projektet Service i 

samverkan med Hela Sverige ska leva.

 

Syftet med bygderådet i Storumans kommun är att: 

-

 

Skapa ett aktivt samtalsforum mellan byar och kommun. 

-

 

Aktivt arbeta tillsammans för att verkställa utvecklingsarbetet i byarna. 

-

 

Stödja och utveckla samverkan när det gäller bygdefrågor. 

Kommunen initierar arbetet under ett år, varefter arbetet och organisationsmodellen ska 

utvärderas. Målsättningen är en ökad tillväxt i glesbebyggda områden och förbättrade 

möjligheter för människor att leva utanför tätorterna. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter för rådet är: 

-

 

Att utgöra en plattform för dialog och samråd kring utvecklingsfrågor med betydelse 

för byautvecklingen. 

-

 

Att utgöra utvecklingsgrupp för landsbygdsfrågor och projekt som berör dessa frågor. 

-

 

Att vara remissinstans i av allmänintresse för landsbygden. 

 

13

 

Rådets sammansättning ska i största möjliga mån ge en så bred representation som möjligt 

vad gäller ålder och kön bland de som bor på landsbygden. Kommunens 

landsbygdsansvariga är föredragande i rådet. Sekreterarskapet är rullande. Rådet ska bestå 

av: 

-

 

En representant och en ersättare från vardera av de byautvecklingsgrupper (eller 

motsvarande) som anmält intresse. Bygderepresentanten ska representera sitt 

geografiska område och ha mandat från byn/området (byn/området får definiera sig 

självt). 

-

 

Representanter från kommunstyrelsen. 

-

 

Representant från näringslivskontoret. 

-

 

Adjungerade kommunala tjänstepersoner beroende på vilka frågor som ska tas upp 

på mötena. 

Rådet sammanträder två gånger per år i Storuman eller Tärnaby. 

-

 

Uppkopplingsmöjligheter ska finnas för deltagande via resfria möten. 

-

 

Ärenden som ska tas upp levereras till sammankallande senast två veckor innan 

mötet. 

-

 

Bygderepresentanterna arvoderas med 500 kronor per tillfälle och förening. 

Föreningen avgör sedan själv hur pengen fördelas. 

 

 

14

 

Bilaga 2: Tillämpningsföreskrifter för stöd till glesbygdsbutiker samt 
hemsändningsbidrag 

 

 

 

 

15

 

Bilaga 3: dagligvaror och drivmedelsanläggningar i Storumans kommun. 

DAGLIGVAROR 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ORT 

GUNNAR

JOESTRÖM  JOESJÖ 

HEMAVAN 

TÄRNABY 

SLUSSFORS 

UMFORS 

STORUMA
N
 

STORUMAN 

Serviceort 

  

  

  

ja 

Ja 

  

  

ja 

ja 

Servicenod 

ja 

  

  

  

  

ja 

  

  

  

Servicepunkt 

  

ja 

ja 

  

  

  

ja 

  

  

BUTIKSNAMN 

COOP 
NORD 

JOESTRÖM
S LIVS 

NYA 
TÄRNAVILT 
AB 

ICA NÄRA 
FJÄLLBODEN 

COOP 
KONSUM 

NÄRA DEJ 

GRÄNSLÖST 
KÖPCENTER 

COOP 

ICA 
SUPERMARK
ET 

Organisationsnumm
er 

794000-
1162 

916477-
7717 

556806-
3928 

556614-
1056 

794000-
1162 

559034-
1599 

556558-
8828 

764000-
1162 

  

Handlare ålder 

kooperati

59, 62 

29 

44, 44 

kooperativ 

46 

45 

kooperativ    

Handlare kön 

kooperati

man o 
kvinna 

man 

kvinna o 
man 

kooperativ 

kvinna 

kvinna  

kooperativ    

Folkmängd i 
kundupptagningsom
rådet (ca) 

400 

150 

100 

300 

600 

400 

50 

ca 3000 

ca 3000 

Omsättning 
Dagligvaror 

vill ej 
uppge 

2.9 
miljoner 

6 miljoner 

135 miljoner  vill ej uppge  4 miljoner 

41,7 
miljoner 

vill ej 
uppge 

68,7 
miljoner 

Hemsändning 
Hushåll/vecka 

ja 

nej 

nej 

nej 

Nej 

nej 

nej 

10 

Huvudleverantör 

Coop 
Nord 

Axfood, 
Menigo 

Axfood 

ICA   

Coop Nord 

Nära   

Axfood 

Coop Nord  ICA 

Närmsta butik (km)  35 km 

Storuman 

18 km 
Tärnaby 

20 km 
Joeström 

16 km 
Umfors 

18 km 
Joeström 

62 km 
Storuman 

16 km 
Hemavan 

på orten 
ICA 

på orten 
Coop 

 

16

 

Möjlighet att ta ut 
kontanter (ja/nej) 

ja, i 
samband 
med köp 

ja 

ja 

ja, ICA 
banken 

kortautomat 
finns 

ja 

ja 

ja 

ICA banken 

Ombud Apotek 
(ja/nej) 

ja 

nej 

nej 

ja 

Nej 

ja 

nej 

nej 

nej 

Recept/ej recept 

ja 

nej 

nej 

ja 

Nej 

ja 

nej 

nej 

nej 

Ombud 
systembolaget 
(ja/nej) 

nej 

nej 

nej 

nej 

Ja 

ja 

nej 

nej 

nej 

Ombud Svenska 
spel (ja/nej) 

ja 

nej 

nej 

ja 

Nej 

ja 

nej 

ja 

ja 

Ombud Posten 
(ja/nej) 

nej 

nej 

nej 

ja 

Ja 

nej 

nej 

nej 

ja 

Godsombud (ja/nej)  ja 

nej 

nej 

nej 

Nej 

ja 

nej 

ja 

nej 

Pakethantering 

nej 

nej 

nej 

nej 

Nej 

nej 

ja 

nej 

nej 

Fiskekort (ja/nej) 

ja 

ja 

ja 

ja 

Nej 

ja 

ja 

nej 

nej 

Har drivmedel 
(ja/nej) 

Q-star 
utanför 

nej 

ja 

nej 

Nej 

Q-star 
utanför 

ja 

nej 

nej 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DRIVMEDEL 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ORT 

HEMAVA
N  

TÄRNABY  SLUSSFORS 

UMFORS 

JOESJÖ 

STORUMAN  STORUMAN  STORUMA

GUNNARN 

Serviceort 

ja 

ja 

 

  

  

ja 

ja 

ja 

  

Servicenod 

  

  

ja 

  

  

  

  

  

ja 

Servicepunkt 

  

  

 

ja 

Ja 

  

  

  

  

BUTIKSNAMN 

CIRCLE K  INGO 

QSTAR 

GRÄNSLÖST 
KÖPCENTER 

Nya Tärna 
Vilt 

QSTAR 

INGO 

OK 

QSTAR 

Organisationsnumm
er 

  

  

556349-
2262 

  

556806-
3928 

556349-
2262 

  

kooperativ  556349-

2262 

 

17

 

Leverantör 

  

  

Q-star 

  

Skellefteåbr
änslen 

Q-star 

  

kooperativ  Q-star 

Försäljningsvolym/å

  

  

 

  

5,5 kubik 

1600 kubik 

  

  

  

Stationstyp 

  

  

obemannad    

cistern bara 
till skotrar 

obemannad  obemannad  bemannad  obemannad 

Sedelautomat 
(ja/nej) 

nej 

nej 

nej 

  

Nej 

nej 

nej 

nej 

nej 

Kortautomat 
(ja/nej) 

ja 

ja 

ja 

  

Nej 

ja 

ja 

ja 

ja 

Förnybara 
drivmedel 

nej 

ja 

ja 

  

Nej 

ja 

  

  

  

Annan service 
(specificera) 

nej 

nej 

ja, butik 

  

Nej 

ja, butik 

ja, butik 

ja butik 

ja, butik 

Närmsta 
drivmedelsstation 
(km) 

16 km 
Umfors 

18 km 
Hemavan 

62 km 
Storuman 

16 km 
Hemavan 

40 km 
Tärnaby 

på orten 

på orten 

på orten 

35 km 
Storuman