www.umea.se/landsbygd

Plan för kommersiell service

på Umeå landsbygd

Antagandehandling juni 2019

Plan för kommersiell service på Umeå landsbygd

Antagandehandling juni 2019

Projektgrupp: 

Jennie Bergvall Lindström, utvecklingsstrateg landsbygdsfrågor
Annika Myrén, utvecklingsstrateg landsbygdsfrågor
Fredrik Strinnholm, Etableringschef

Kartor, illustrationer och foton:  

Umeå kommun där inget annat anges

Omslagsbilder: 

Handlar’n i Botsmark, Fotograf: Marie Emanuelsson
Ica Nära Bullmark, Fotograf: Föreningen Furan
Ica Nära Hissjö, Fotograf: Cecilia Holmgren
Holmöns Lanthandel, Fotograf: Jorik Otterbjörk
Sörmjöle Handlar’n, Fotograf: Jörgen Nordlöf
Ica Nära Matboa Tavelsjö, Fotograf: Elina Wikberg
ICA Nära Täfteå, Fotograf: Henrik Mollwing
Ica Nära Blomqvists Överboda, Fotograf: Fredrik Larsson

Programmet på webben: www.umea.se/landsbygd

3

Innehåll

Inledning ....................................................................................................4

Syfte och mål ......................................................................................................4
Beröringspunkter och avgränsning ...................................................................5
Metod och uppföljning .......................................................................................7

Utpekanden  ..............................................................................................9

Serviceorter på Umeå landsbygd ......................................................................9
Servicenoder på Umeå landsbygd .....................................................................9
Servicepunkter på Umeå landsbygd ................................................................10

Åtgärder ..................................................................................................12
Beskrivning av kommersiell service i utpekade servicenoder...................18
Bakgrund .................................................................................................21

Regionala serviceprogram ...............................................................................21
Regionalt serviceprogram för Västerbottens län ............................................21
Statliga stöd för kommersiell service ..............................................................21

Kommunala mål för kommersiell service på Umeå landsbygd  .................22
Organisation och budget ..........................................................................24
Service .....................................................................................................25

Bilaga 1: Regler för hemsändning i Umeå kommun ..................................26

4

Inl

edn

ing

Inledning

Tillgång till olika former av service är avgörande för att vardagslivet ska fungera, detta gäller var i landet 
vi än bor. Förutsättningarna för service skiljer sig dock åt beroende på om du bor i stad, tätort, på lands­
bygd eller glesbygd. Långa avstånd, litet och glest befolkningsunderlag skapar utmaningar för lands- och 
glesbygders serviceutbud. Detta gör dock att den service som finns på dessa platser blir desto viktigare. 

Kommersiell service på landsbygder, till exempel en lanthandel, fyller fler funktioner än att erbjuda dess 
kunder dagligvaror: oftast inryms här även post- och paketservice, apoteksombud, möjligheter att ta ut 
kontanter och liknande. Dessutom utgör lanthandeln och andra servicegivare naturliga mötesplatser för 
såväl boende och verksamma, som besökare och turismföretag. Om en sådan butik läggs ned kan även 
förutsättningarna för bygdens övriga serviceutbud försämras. På samma sätt är drivmedelsförsörjning 
en viktig förutsättning för lokalsamhället, eftersom att landsbygdsboende i mycket högre utsträckning 
är beroende av bil på grund av långa avstånd och i många fall hög arbetspendling. 

Samordning mellan offentlig, kommersiell och ideell service är därför väsentligt och detta förutsätter ett 
aktivt deltagande från alla parter, inte minst kommunen.

Inom partnerskapet för det regionala serviceprogrammet i Västerbottens län har parterna gemensamt 
kommit överens om att varje kommun ska upprätta en kommersiell serviceplan med fokus på lands­
bygd. Detta för att öka engagemang, förståelse och kunskap kring service som en del av  kommunernas 
arbete med hållbar landsbygdsutveckling. Plan för kommersiell service på Umeå landsbygd är ett sätt 
för Umeå  kommun att tydliggöra sin vision och viljeriktning kring utvecklingen av kommersiell service 
på Umeå landsbygd. I serviceplanen lyfts därför orter fram som är strategiskt viktiga för kommunens 
 varuförsörjning och åtgärder för hur kommunen kan stötta utveckling av kommersiell service.

Syfte och mål

En plan för kommersiell service fungerar som ett verktyg för Umeå kommun i den långsiktiga och 
 strategiska planeringen av kommersiell serviceutveckling på landsbygden, likväl som ett verktyg att  
öka handlingsberedskapen i servicefrågor. På så vis kan serviceplanen vara handledande i olika stöd-
insatser samt skapa ökad kunskap internt och externt kring service som en del i arbetet med hållbar 
näringslivs- och landsbygdsutveckling. 

En plan för kommersiell service ger dessutom tydliga förutsättningar för att stödberättigande myndig­
heter ska kunna ta beslut och prioritera kring ekonomiska stöd till lanthandlare och/eller annan kom­
mersiell service på Umeå landsbygd. Dessa myndigheter kan exempelvis vara Länsstyrelsen i Västerbot­
ten eller Region Västerbotten. 

Plan för kommersiell service på Umeå lansbygd strävar efter att ge en helhetsbild av vilken kommersiell 
service som finns tillgänglig på Umeå landsbygd idag, vilken servicenivå som bör uppfattas som rimlig 
och hur den nivån kan upprätthållas och/eller utvecklas. 

De konkreta och övergripande målsättningarna med framtagandet av serviceplanen är följande: 

•  Att stärka utvecklingen av dagligvarubutiker och annan kommersiell service på Umeå landsbygd
•   Att Länsstyrelsen och andra stödberättigande myndigheter har fullgott underlag för beviljande  

av stöd inom kommersiell service för Umeå landsbygd

•   Att kunskapen om betydelsen av kommersiell service på Umeå landsbygd höjs och stärks,  

internt så väl som externt

5

4

Inl

edn

ing

Inl

edn

ing

Beröringspunkter och avgränsning

Denna serviceplan omfattar endast den kommersiella servicen på Umeå landsbygd, men utbudet av 
både offentlig och ideell service, samt till viss del även service inom besöksnäring, har en indirekt verkan 
på planen. Olika former av service verkar ofta stärkande med flera gemensamma beröringspunkter. 
En  utveckling av besöksnäringen på en plats är till exempel kopplat till utvecklingen av servicefunktio­
ner på  samma plats. På samma sätt berör den offentliga servicen den kommersiella, genom att en väl 
 fungerande  offentlig service ökar platsers attraktivitet för såväl boende som företagare och entrepre­
nörer. 

I arbetet med plan för kommersiell service på Umeå landsbygd har utbudet av offentlig och ideell 
service samt besöksnäring tagits i beaktning vid utpekandet av kommunens serviceorter, servicenoder 
och servicepunkter. Förslag på åtgärder, genomförande och serviceplanens fokus i sin helhet berör dock 
endast kommersiell service.

Med Umeå landsbygd menas i detta dokument hela kommunen förutom de stora tätorterna Umeå  
(inkl. Ersmark och Röbäck), Sävar, Holmsund, Obbola och Hörnefors. Tätorterna är dock centrala i 
 området kommersiell service då de fungerar som servicegivare för stora delar av kommunens landsbygd.

6

Inl

edn

ing

Metod och uppföljning

I arbetet med serviceplanen har enskilda dialogträffar kring serviceplanering genomförts med  Umeås 
 lanthandlare. Planens innehåll har delvis formats efter vad som kommit upp under dessa möten, 
 exempelvis aktuella utmaningar men också vad som fungerar bra och därför bör stärkas och/eller 
 utvecklas.  Träffarna har gett en tydligare bild kring de lokala förutsättningarna och förhoppningen är 
 således att Plan för kommersiell service på Umeå landsbygd är både aktuell och väl förankrad med 

 

kommersiella aktörer på Umeå landsbygd. 

Direkt koppling till Program för hållbar landsbygdsutveckling

Plan för kommersiell service på Umeå landsbygd är kopplad till och en del av genomförandet av Pro-
gram för hållbar landsbygdsutveckling i Umeå kommun 
(antagen av kommunfullmäktige 2018). I och 
med service planens antagande ersätts därmed programmets bilaga Planering av varuförsörjning och 
kommersiell service, Umeå kommun
.

I programmet lyfts serviceplanering som en viktig åtgärd för att stötta utvecklingen av kommersiell 
 service på Umeå landsbygd: 

Inom de närmaste åren är ambitionen att Umeå kommun ska  arbeta med att ta fram en 
mer konkret serviceplanering med  tydliga aktiviteter, där förutom kommersiell service även 
 kommunal och ev. annan service kan finnas med (…)

1

 

(…) Ta fram konkret serviceplanering med tydliga aktiviteter samt utveckla möjligheterna inom 
service, till exempel hemsändnings bidrag, nya serviceformer och samordning. 

2

Plan för kommersiell service på Umeå landsbygd bör revideras i samband med handlingsprogrammets 
 uppföljning och revidering, och ambitionen är att detta sker varje mandatperiod. Andra händelser  
som kan föranleda revidering är ändringar av statliga förordningar omkring stöd till kommersiell  
service, samt större förändringar vad gäller utbudet av kommersiell service på Umeå landsbygd.

1   Program för hållbar landsbygdsutveckling i Umeå kommun, s.12
2   Program för hållbar landsbygdsutveckling i Umeå kommun, s.12

Programmet på webben: www.umea.se/landsbygd

7

6

Inl

edn

ing

Inl

edn

ing

© Umeå kommun, Lantmäteri 2019

0

10

kilometer

Kommersiell service

Drivmedel
Dagligvaruhandel

Karta kommersiell service på Umeå landsbygd

8

Utp

ek

an

de

n

Utpekanden 

Plan för kommersiell service på Umeå landsbygd pekar ut vilka orter som är strategiskt viktiga för Umeå 
kommuns varuförsörjning. I dessa utpekanden används definitionerna 

serviceortservicenod och 

 

servicepunkt. Dessa begrepp har partnerskapet för det regionala serviceprogrammet för Västerbottens 

län gemensamt kommit överens om och ska utgöra en resurs vid handläggning av statliga stöd.

Serviceort: centralorten i kommunen med centrala samhällsfunktioner inom utbildning, vård 

och omsorg, fritid och kultur samt kommersiell service. 

Servicenod: den geografiska ort med omgivande landsbygd som utpekats av kommunen som 

särskild strategiskt viktig för tillgången till service. En servicenod erbjuder olika typer av service 

och som samordnas med utgångpunkt att stärka serviceutbudet för de som bor, verkar och 

besöker noden. Noden ska även fungera som en naturlig mötesplats. 

Servicepunkt: Ett lokalt serviceställe i kommunen som erbjuder ett mindre serviceutbud och 

utgör en viktig social mötesplats för boende, verksamma och besökande.

(Regionalt serviceprogram för Västerbottens län 2014-2020)

Serviceorter på Umeå landsbygd

Ingen av de orter med kommersiell service på Umeå landsbygd klassificeras som serviceort. Denna 
 definition används istället för kommunens fem tätorter: Umeå tätort (Ersmark och Röbäck inräknat), 
 Sävar, Holmsund, Obbola och Hörnefors. I dessa orter finns fullskaliga serviceutbud och stora omland, 
vilket gör dom till viktiga serviceförsörjare för Umeå landsbygd. 

Servicenoder på Umeå landsbygd

Samtliga nio orter med dagligvarubutiker på Umeå landsbygd är att betrakta som särskilt  strategiskt 
 viktiga för kommunens varuförsörjning, eftersom landsbygden är relativt befolkningstät.  Denna 
 betydelse återspeglas på tre olika nivåer: i lokalsamhället, dess omland samt Umeå landsbygd  
i stort. Dessa orter erbjuder olika former av både kommersiell, offentlig och ideell service och utgör 
 därmed servicenoder.

Den offentliga servicen är framför allt närvarande genom för- och grundskolor, men i Tavelsjö finns även 
ett äldreboende, lokaler för hemtjänst samt en privat hälsofilial. I Bullmark finns ett särskilt boende med 
daglig verksamhet som drivs av den ideella föreningen Furan. Under sommaren 2019 planeras sex nya 
lägenheter vara färdiga i grannorten Bodbyn vilka också kommer drivas i Furans regi.

Ett par av Umeås servicenoder bör lyftas upp som särskilt strategiskt viktiga ur framför allt  geografisk 
synpunkt och upptagningsområdets storlek. Botsmark är en viktig servicenod för boende i norra delen 
av kommunen, där avståndet till närmsta grannort med dagligvarubutik är långt. För att kunna  vända 
den befolkningssvaga trenden i kommunens norra delar är det därför av stor vikt att det finns en 
 kommersiell servicegivare som kan möjliggöra och underlätta vardagslivet för de som redan bor där, 
men också för de som vill bosätta sig där. 

På samma sätt utgör butiken på Holmön ett viktigt nav för boende och är också en förutsättning för 
att kunna leva och verka på ön året runt. På ön finns för närvarande ingen offentlig service, men den 
ideella servicen är stark och butikens roll som servicegivare bred. Ingen annan ort på Umeå landsbygd 
mot svarar Holmön vad gäller avstånd, befolkningsunderlag och geografiskt läge. Ön utgör på så vis en 
exceptionell del av Umeå kommun och dess särskilda behov av kommersiell service är viktigt att belysa.

9

8

Utp

ek

an

de

n

Utp

ek

an

de

n

Förutsättningarna för kommersiell service i de utpekade orterna skiljer sig åt, både vad gäller avstånd, 
befolkningstäthet, upptagningsområde, utbud av övrig service men också leverantörer och bransch­
organisationer. Butiker som drivs genom ekonomiska föreningar i byarna kan sägas ha mer socialt 
kapital, vilket är en viktig faktor för butiker på landsbygder. 

Ort

Butik

Drivmedel

Bodbyn

ICA Börsen

Ja

Botsmark

Handlar’n Botsmark

Ja

Bullmark

ICA Nära Bullmark

Ja

Hissjö

ICA Nära Hissjö Handel

Ja

Holmön

Holmöns Lanthandel

Nej

Sörmjöle

Handlar’n i Sörmjöle

Nej

Tavelsjö

ICA Nära Matboa

Ja

Täfteå

ICA Nära Täfteå

Nej

Överboda

ICA Nära Blomqvists

Nej

Servicepunkter på Umeå landsbygd

Umeås servicepunkter är starkt kopplade till besöksnäringen och utgörs av kiosker, gårdsbutiker- och/
eller caféer där någon form av kommersiell service förekommer. Dessa punkter utgör viktiga sociala 
 mötesplatser och besöksmål och kan vara säsongs- som året runt-baserade. 

Obemannade drivmedelsstationer utgör också servicepunkter och på Umeå landsbygd finns en sådan  
i Brännland och en i Rödå. Hos Kvarken fisk i Täfteå finns en året-runt sjömack och även denna ses som 
en servicepunkt.

Etablering av nya och/eller utveckling av servicepunkter

Kommunen ställer sig positiv till att privata och ideella aktörer tar initiativ till serviceetablering på orter 
som idag saknar livsmedelsbutik/och eller drivmedel. Detsamma gäller för existerande  servicepunkter 
om de vill utveckla verksamheten. Det kan exempelvis handla om bygdegårdar, gårdsbutiker eller 
 sommarkiosker som inrättar enklare utbud av livsmedel och basvaror, eller andra nya sociala mötes-
platser där kommersiell service ingår. På Umeå landsbygd är det nuvarande utvecklingsarbetet i Stöcke 
och Holmön goda exempel på just detta.

Häljegård, gårdsbutik och upplevelsegård som är en av Umeå kommuns utpekade servicepunkter. (Foto: Fredrik Larsson)

10

Åtgä

rd

er

10

Utp

ek

an

de

n

Karta servicepunkter på Umeå landsbygd

© Umeå kommun, Lantmäteri 2019

0

10

kilometer

Servicepunkt

11

10

Åtgä

rd

er

Åtgä

rd

er

10

Utp

ek

an

de

n

Åtgärder

Nedan listas ett antal fokusområden med åtgärder där Umeå kommun kan verka stöttande för den 
 kommersiella utvecklingen på Umeå landsbygd. 

1. Statligt ekonomiskt stöd  

för kommersiell service på  

Umeå landsbygd

Samverka med Länsstyrelsen m.fl. 
 omkring företagsstöd och andra 
 stödmöjligheter

Tillgängliggöra uppdaterad information 
och vägledning kring hur och var stöd 
kan sökas på kommunens hemsida

KSplu (Övergripande planering)

1.1. Lyfta lokala förut sättningar 

för kriterier till statligt 

 kommersiellt  stöd

Föra dialog med Länsstyrelsen 
 Västerbotten samt Region  Västerbotten 
kring avståndskriteriets utmaningar för 
Umeå landsbygd

KSplu (Övergripande planering)

1.2 Hemsändningsbidrag

Tillgängliggöra information om 
 hemsändningsbidraget och hur det  
kan användas genom kommunens  
egna hemsida och genom dialog  
med lanthandlare

Undersöka om det finns behov/ 
önskemål hos lanthandlare och boende 
att utveckla hemsändnings bidraget 
genom andra former än varuleveranser, 
exempelvis inköpsresor

Undersöka behov om och ev. genomföra 
särskilda informationskampanjer internt 
och externt där möjligheterna med 
stödet lyfts fram

KSplu (Övergripande planering)

2. Landsbygdssäkra digitalisering 

av inköp inom hemtjänsten

Säkra landsbygdsperspektivet och 
 därmed stärka lanthandeln i beslut som 
rör kommersiell  service i Umeå kommun

KSplu (Övergripande planering)

3. Samordning och samverkan

Samverka med regionala aktörer i olika 
servicesamarbeten, ex. det regionala 
serviceprogrammet

Kartlägga och utnyttja de samordnings-
möjligheter som finns mellan ex. 
 offentlig och kommersiell service

Ta initiativ till och anordna riktade 
 nätverksträffar för och mellan  
Umeås lanthandlare

KSplu (Övergripande planering)

Alla nämnder  
(berörda verksamheter)

KSplu, KSnau (Övergripande 
planering, Näringsliv)

4. Utveckla nya serviceformer

Genom stöttande insatser som 
 föreningsrådgivning,   personalresurser 
och ekonomiska stöd medverka till 
utvecklingen av nya serviceformer 
tillsammans med lokala aktörer

KSplu, KSnau (Övergripande 
planering, Näringsliv)

5. Digitaliseringens möjligheter 

för kommersiell service

Skapa gynnsamma förutsättningar för 
IT-infrastruktur, ex. genom interna 
och externa insatser i IT-infrastruktur-
programmet, rådgivning till lokala 
bredbandsföreningar, samarbete  
med marknadsaktörer

TN, Umeå Energi 
 (IT-funktionen, Digitalisering av 
verksamhetsutveckling)

12

Åtgä

rd

er

Åtgärd

Aktivitet

Ansvar för åtgärd

6. Utveckla lokal och regional 

upphandling av varor och tjänster

Stötta och stimulera den lokala närings­
livsutvecklingen på Umeå landsbygd 
genom fortsatt dialog kring lokal och 
regional upphandling

KSnau (Upphandling)

7. Lyfta fram betydelsen av 

kommersiell service på Umeå 

landsbygd

Lyfta fram betydelsen av kommersiell 
service på Umeå landsbygd, både som 
viktiga mötesplatser, som servicegivare 
och som möjliggörare för näringsliv, 
besöksnäring och lokal utveckling

KSplu, KSnau (Övergripande 
planering, Näringsliv)

Aktuella nämndsförkortningar

Kommunstyrelsens planeringsutskott (KSplu)
Kommunstyrelsens näringslivs- och arbetsutskott (KSnau)
Tekniska nämnden (TN)

Åtgärd 1: Statligt ekonomiskt stöd  
för kommersiell service på Umeå landsbygd

För att uppnå en god servicenivå i hela landet finns olika ekonomiska stöd till i första hand dagligvaru-
butiker och drivmedelsstationer i gles- och landsbygder. Dessa stöd lämnas för att upprätthålla en 
 försörjning med dagligvaror och drivmedel som är tillfredställande med hänsyn till geografiska och 
befolkningsmässiga förhållanden. Länsstyrelsen i Västerbotten och Region Västerbotten  handlägger 
ansökningarna för dessa stöd och bedömer sedan vad som är prioriterat för att nå målen med 
 landsbygdsprogrammet och målen för regionens utveckling.

För att bli beviljad statligt stöd enligt förordning (2000:284) måste bland annat servicen i ett område 
vara gles, samt att kommunen där den sökande bor har planerat varuförsörjningen på ett sådant sätt att 
behovet av stöd kan bedömas

1

Kommersiell serviceplan för Umeå landsbygd ger därmed tydliga förut­

sättningar för att lanthandlare och andra kommersiella servicegivare ska kunna beviljas statliga stöd för 
kommersiell service på Umeå landsbygd. 

Eftersom Umeå är en kommun i tillväxt kan förändringar snabbt ske inom området kommersiell service 
på Umeå landsbygd. Det är därför av stor vikt att kommunens serviceplan hålls uppdaterad och aktuell.

Åtgärd 1.1: Lyfta lokala förutsättningar för kriterier till statligt kommersiellt stöd

Enligt 2018 års kriterium måste det vara minst 10 km till närmsta dagligvarubutik för att kunna erhålla 
servicebidrag, särskilt driftstöd eller investeringsbidrag. I en tätortsnära landsbygd som Umeå leder det 
till att en del butiker inte kan erhålla dessa stöd, vilka annars kan nyttjas för exempelvis investeringar, 
tillgänglighetsåtgärder, miljöförbättringar etc. I dagsläget är det butikerna i Bodbyn, Bullmark, Sörmjöle 
och Täfteå som inte uppfyller avståndskriteriet och flera av dessa menar att avståndskriteriet utgör 
ett stort hinder och hämmar önskade investeringar och utveckling. Butiken i Sörmjöle befinner sig i en 
särskilt kritisk situation och om butiken fortsättningsvis ska finnas kvar krävs resurser och ekonomiskt 
stöd utifrån.

1  SFS 2000:284 

13

12

Åtgä

rd

er

Åtgä

rd

er

Umeå kommun bör därför fortsätta föra dialog med Länsstyrelsen och Region Västerbotten för att 
visa på att avståndskriteriet inte upplevs tillämpbart på en sådan tätortsnära landsbygd som Umeå. 
 Närheten till staden och de större tätorterna utgör en utmaning i sig, genom att Umeå kommuns 
 lanthandlare konkurrerar med ett större och bredare utbud och genom att många landsbygdsbor 
 arbetar inom staden och tätorterna och upplever det som smidigast att också handla där på väg hem 
från arbetet.

Åtgärd 1.2: Hemsändningsbidrag

Syftet med hemsändningsbidraget är att upprätthålla en tillfredställande varuförsörjning på Umeå 
landsbygd. Kommunen kan med detta stöd bidra ekonomiskt till hemsändning av dagligvaror för 
 boende på landsbygden. I nuläget används stödet regelbundet av majoriteten av Umeå kommuns lant­
handlare och i samtal med dessa framkommer det att stödet är mycket uppskattat hos boende/kunder. 

Genom stödet kan boende som har längre än 3 km till närmsta dagligvarubutik, eller som av olika skäl 
är berättigade till social hemtjänst, få dagligvaror hemlevererade till dörren. I kommunens dialog med 
lanthandlare om stödet har framför allt de sociala mervärdena lyfts fram, så som att leveranserna utgör 
socialt viktiga möten för dom som beställer hemsändningarna. Hemsändningen fungerar på vissa håll 
som ett informellt trygghetsnät, där lanthandlare kontaktar hemtjänstpersonal i de fall som kunder inte 
öppnar/svarar när hemsändningen levereras. 

Hemsändningsbidraget används på olika sätt i olika kommuner. Det finns exempel där stödet används 
till inköpsresor, det vill säga att kunder skjutsas till lanthandeln istället för att få varorna hemlevererade. 
I somliga fall erbjuds kunderna även en mindre café-del i butiken där de kan fika och samtala i samband 
med inköpen. Inköpsresor som dessa fyller en viktig social funktion för framför allt äldre människor som 
löper stor risk för ensamhet. Umeå kommun kan och bör undersöka om liknande eller andra behov 
finns hos lanthandlare och kunder på Umeå landsbygd.

Åtgärd 2: Landsbygdssäkra digitalisering  
av inköp inom hemtjänsten

Socialtjänsten i Umeå kommun arbetar med en utredning om möjligheterna med att digitalisera 
hemtjänstens inköp. Här är det viktigt att säkra landsbygdsperspektivet så att landsbygdens särskilda 
förutsättningar beaktas. Kommunen bör sträva efter ett långsiktigt mål där digitala inköp stärker Umeås 
lanthandlare genom separata ramavtal för landsbygd och tätorter, eller andra lämpliga avtalsformer.

I samtal med socialtjänsten framkom att den interna kunskapen om hemsändningsbidraget och  
dess funktion på Umeå landsbygd i vissa fall är liten. Särskilda informationslyft om bidraget kan   
därför  behövas, framför allt internt inom kommunen men ett externt informationsarbete kan  
också vara positivt.

Åtgärd 3: Samordning och samverkan

Kommunen har ett ansvar att samverka med regionala aktörer och att delta i olika  servicesamarbeten, 
så som det Regionala serviceprogrammet för Västerbottens län. Dessa regionala aktörer utgörs 
 exempelvis av Länsstyrelsen Västerbotten, Region Västerbotten, Umeåregionen och Leader-områden. 
Kommunen har också en viktig roll i att kartlägga och utnyttja de samordningsmöjligheter som finns på 
Umeå landsbygd mellan exempelvis offentlig och kommersiell service. 

Under arbetet med serviceplanen har det i dialog med Umeås lanthandlare framkommit att det kan 
 finnas behov av större kunskapsutbyte och nätverkande lanthandlare emellan. Umeå kommun kan 
därför ta initiativ till och anordna nätverksträffar för kommersiella servicegivare på Umeå  landsbygd. 
 Eftersom förutsättningarna för kommersiell service skiljer sig åt mellan kommunens orter och 
 geografiska områden kan det vara en idé att arrangera mer riktade nätverksträffar, exempelvis  
för butiker med liknande utmaningar och möjligheter.

14

Åtgä

rd

er

Åtgärd 4: Utveckla nya serviceformer

Genom olika stöttande insatser som föreningsrådgivning, personalresurser och ekonomiska stöd kan 
kommunen medverka till utvecklingen av nya serviceformer tillsammans med lokala aktörer. Det kan 
exempelvis vara när ekonomiska föreningar, organisationer eller liknande aktörer på Umeå landsbygd 
söker stöd för olika tillväxtarbeten. 

Ett gott exempel på detta är Stöckebygdens utveckling som sökt och beviljats medel för sitt arbete  
med Mötesplats Stöcke, ett planerat aktivitetshus i Stöcke som inrymmer såväl idrottshall, gym, multi­
hall samt funktioner för kommersiell service som café och butik med ett mindre utbud av dagligvaror. 

På Holmön planeras också ett utvecklingsprojekt under 2019 med starka kopplingar till  
kommersiell service. Även i detta projekt stöttar Umeå kommun med såväl ekonomiska medel, 
 rådgivning och personalresurser.

Åtgärd 5: Digitaliseringens möjligheter för kommersiell service

Den ökande digitaliseringen och ny teknik erbjuder fler och utvecklade möjligheter att arbeta på 
distans, starta nya företag, bedriva e-handel och utveckla nya serviceformer. Obemannade livsmedels­
butiker och utlämningsställen för dagligvaror är exempel som prövas runt om i landet och som visar hur 
kommersiell service kan etableras på platser där den tidigare inte funnits.

För Umeå landsbygd är god mobiltäckning och snabbt fungerande bredband (fast och/eller mobilt) 
 centralt för att kunna bedriva handel, och väl fungerande IT-infrastruktur utgör därmed en viktig 
 pusselbit i utvecklingen av den kommersiella servicen. I detta sammanhang har Umeå kommun en roll 
i att skapa gynnsamma förutsättningar för detta. Det kan exempelvis handla om interna och externa 
 insatser i IT-infrastrukturprogrammet, rådgivning till lokala bredbandsföreningar/byanät eller  samarbete 
med marknadsaktörer.

Åtgärd 6: Utveckla regional och lokal  
upphandling av varor och tjänster

Många av butiksägarna på Umeå landsbygd ser lokal upphandling som en möjlighet att kunna säkra 
 ekonomin. Idag är det svårt för dessa att delta i offentliga upphandlingar, till exempel på grund av 
 upphandlingarnas storlek och kraven på logistik. För att stötta och stimulera det lokala näringslivet  
och dagligvarubutikerna på Umeå landsbygd är det därför viktigt att kommunen fortsätter att utveckla 
den lokala och regionala upphandlingen av varor och tjänster. Genom utbildningar och information  
om  kommunens inköp, samt ökad dialog mellan kommun och näringsliv kan möjligheterna att delta  
i offentliga upphandlingar öka för landsbygdens företagare. Efter sådana upphandlingar kan exempelvis 
förskolan, skolan och lokala vårdinrättningar utgöra viktiga kunder för dagligvaruhandeln.

Åtgärd 7: Lyfta fram betydelsen av  
kommersiell service på Umeå landsbygd

Att Umeå landsbygd är en tätortsnära landsbygd medför både utmaningar och möjligheter för  
 boende på landsbygden. För lanthandlare och andra servicegivare på landsbygden innebär det en  
hög  konkurrens med stadens utbud, vilket riskerar att försvaga köptroheten hos kunder.

Utbudet av kommersiell service är inte bara en attraktivitetsfaktor för bygden, utan kan också 
 möjliggöra stora delar av annan service. Servicefrågor på landsbygder är därför komplexa, genom 
att de olika serviceformerna är beroende av varandra på helt andra sätt än i större tätorter. Vare sig 
det är den kommersiella, offentliga eller ideella servicen som försvinner så kan det föra med sig stora 
 konsekvenser för serviceutbudet i sin helhet. Lanthandeln utgör också en viktig naturlig mötesplats, 
knutpunkt och identitetsskapare i bygden, vilket skapar stora sociala mervärden. 

15

14

Åtgä

rd

er

Åtgä

rd

er

Den höga andelen arbetspendling och de relativt långa avstånden gör att lokalsamhällen är bilburna  
i mycket större utsträckning än stora tätorter. Tillgången till drivmedel är därför central för att boende 
och verksamma på Umeå landsbygd ska kunna ha en fungerande vardag. Drivmedelsförsörjning på 
Umeå landsbygd bidrar även till att trygga köptroheten och minskar risken för att behöva frakta och 
lagra stora mängder bränsle hemma.

Kommunen bär därför en viktig roll i att lyfta upp lanthandlares och andra serviceföretags betydelse för 
Umeå landsbygd i stort, både som servicegivare för boende men även som möjliggörare för näringsliv, 
besöksnäring och lokal utveckling. 

Holmöns Lanthandel, en viktig mötesplats och servicegivare. På bild: café- och biblioteksdel. (Foto: Umeå kommun)

16

Be

skr

ivn

ing a

v k

om

me

rsie

ll s

erv

ice

 

16

Åtgä

rd

er

© Umeå kommun, Lantmäteri 2019

Folk- och skolbibiliotek
Äldreboende
Hemtjänstlokal
Social träffpunkt för äldre

Öppen förskola, kommunal

Förskola, privat

Daglig verksamhet, privat

0

10

kilometer

Grundskola, kommunal

Offentlig service

Förskola, kommunal

Dagligvaruhandel

Drivmedel

Karta offentlig service på Umeå landsbygd

17

16

Be

skr

ivn

ing a

v k

om

me

rsie

ll s

erv

ice

 

Be

skr

ivn

ing a

v k

om

me

rsie

ll s

erv

ice

 

16

Åtgä

rd

er

Beskrivning av kommersiell service  

i utpekade servicenoder

Bodbyn

I Bodbyn med omland bor det cirka 305 personer. Hit räknas oftast byarna Växtholm, Degerbyn, Nybyn, 
Storliden, Fjäderbäck, Grundbäck samt Åkerbäck. Tidigare fanns här både för- och grundskola, men 
idag bedrivs endast förskoleverksamhet. Sommaren 2019 förväntas en gruppbostad för personer med 
 funktionsvariationer vara färdigbyggd i Bodbyn, vilken drivs av den ideella föreningen Furan. 

ICA Börsen i Bodbyn startades 1988 av den ekonomiska föreningen Bodbyns Fastighetsförening.  
I butikens anslutning finns även en bränslepump. ICA Börsen drivs genom aktiebolaget Matbörsen AB, 
medan själva fastigheten ägs av fastighetsföreningen. Bodbyns Fastighetsförening, som ägs av andels-
ägare fördelade på cirka 84 hushåll, är en stark drivande kraft i bygden och äger förutom butiken även 
två mindre villor, så kallade ”pensionärshus”, ett hyreshus, bredbandsnätet samt ett flertal avstyckade 
tomter. Fastighetsföreningen utgör ett starkt skyddsnät för ICA Börsens verksamhet. 

Botsmark

Med omlandet inräknat bor det idag cirka 338 personer i Botsmark. Här finns en förskola och F3-skola. 
På beslut av för- och grundskolenämnden år 2016 går barnen i årskurs 4-6 i Flurkmark skola. I byn finns 
en matvarubutik, Handlar’n, som öppnade upp år 2016 efter att den tidigare ICA-butiken lagt ned en 
kort tid innan. Butiken inrymmer postutlämning och apoteksombud och i anslutning till denna finns 
också en bränslestation. 

Från Botsmark är det förhållandevis långt till närmsta butik, vilken ligger i Bygdsiljum, Skellefteå 
 kommun. Avstånden gör att butiken är mycket viktig för varuförsörjningen i kommunens norra 
 delar. Det glesare befolkningsunderlaget är utmanande för butikens ekonomi, men genom det långa 
 avståndet till närmsta butik kan Handlar’n i Botsmark söka statliga stöd som investeringsbidrag och 
driftstöd. Butiken har med hjälp av dessa stöd blivit beviljade medel för att investera i nya kylar och 
 frysar som väntas vara på plats sommaren 2019. Här finns också förhoppningar om att i framtiden 
 inrätta en café-del för butikens kunder.

Bullmark

Idag bor det cirka 467 invånare i Bullmark med omland. Här finns en förskola, en grundskola, en aktiv  
kyrka samt föreningen Furan som sedan många år driver boende och daglig verksamhet för  personer 
med  intellektuella funktionsvariationer. I byn finns Ica Nära Bullmark som utgör såväl apoteks-, 
 systembolags-, bussgods- och DHL-ombud. Här finns också en drivmedelstation. 

På grund av det nära avståndet till grannorten Bodbyn kan Ica Nära Bullmark inte söka statliga stöd. 
Detta har i många år utgjort ett stort problem för butiken som önskar kunna göra diverse investeringar 
för att utveckla och förbättra verksamheten.

Hissjö

I Hissjö bor idag cirka 491 personer, men med Håkmark och övrigt omland inräknat är antalet närmare 
860. Här finns både för- och grundskola och ortens idrottsförening sköter flera idrottsanläggningar  
som en konstgräsplan, hockeyrink, beachvolleybollplan, tennisbana och mer.

I Hissjö finns också ICA Nära Hissjö Handel, centralt placerat längs väg 363. Butiken i Hissjö servar ett 
stort omland och utgör dessutom ett naturligt handelsstopp för pendlingsstråket mellan Umeå och 
Vindeln. I butikens anslutning finns också drivmedel, som nyttjas av en stor mängd arbetspendlare  
och yrkeschaufförer.

18

Be

skr

ivn

ing a

v k

om

me

rsie

ll s

erv

ice

 

Holmön

På Holmön bor 65 stycken året runt boende, men antalet varierar kraftigt mellan årstiderna. Vintertid 
tvingas exempelvis en del boende att bo i stan på grund av otillräckliga eller inställda färjeförbindelser. 
På sommaren bebos ön av många fritidsboende.

På Holmön finns butiken Holmöns lanthandel som är ombud för post, apotek och systembolag. I butiken 
inryms också en biblioteksfilial och en mindre café-del där kunder kan sitta och dricka en kopp kaffe och 
fika. Butiken ägs och drivs genom Holmöaffären Ekonomisk Förening (HAEF) som äger samtliga aktier  
i Holmöns Lanthandel och har en utsedd bolagsstyrelse som driver butiken. Butiken är en förutsättning 
för att kunna leva och verka på Holmön året runt och utgör således en viktig mötesplats och service-
givare för boende och besökare.

Sörmjöle

Idag bor cirka 333 året runt-boende i Sörmjöle, men med omlandet inräknat är det cirka 1 226 personer. 
Beläget vid kusten och med sitt relativt korta avstånd till stadskärnan utgör orten ett mycket attraktivt 
område för fritidsboende och sommarvistelse. I Sörmjöle finns sedan lång tid tillbaka både för- och 
grundskola, men en del ämnen ges idag i Hörnefors. Där finns även närmaste högstadieskola.

I Sörmjöle finns butiken Handlar’n som även inrymmer en restaurang. Butikens nära läge till både 
 Hörnefors och Umeå skapar stora utmaningar vad gäller köptrohet och butiken befinner sig idag i ett 
kritiskt läge. Verksamheten har under de senaste åren gått runt genom att försäljningen ökar  kraftigt 
under sommarmånaderna, men det gör också butiken väldigt väderberoende. En kall och regnig 
 sommar är ett hårt slag för butiken. 

Sörmjöle uppfyller inte avståndskriteriet för statligt kommersiellt stöd och kan därmed inte ta del av 
de ekonomiska stödmöjligheter som finns för landsbygdsbutiker. Om inga förändringar sker är butikens 
framtid mycket oviss. 

Tavelsjö

I Tavelsjö tätort bor cirka 570 invånare och i omlandet cirka 1 012. Här finns både förskola, grundskola, 
äldreboende, hemtjänstlokaler, en kyrka med aktiv församlingsgård och ett träningscenter som drivs 
av Tavelsjö Idrottsklubb (TAIK). Starka föreningar som TAIK utgör drivande krafter i bygden med initiativ 
som Tavelsjö Halvmaraton och den isbana som plogas upp på Tavelsjön under vintertid. I Tavelsjö finns 
också Wärdshuset Prästgården som ägs av föreningen Tavelsjö- och Rödåbygdens utveckling (TuRe)  
och där entreprenörer bedriver restaurang- och caféverksamhet året runt.

ICA Nära Matboa i Tavelsjö utgör ombud för såväl post, bussgods, Schenker och DHL, samt Svenska Spel, 
Systembolaget och Apoteket. I anslutning till butiken finns även en drivmedelstation. Tavelsjö utgör med 
sitt rika serviceutbud en viktig servicenod med stort upptagningsområde, framför allt för kommunens 
norra delar.

Täfteå 

I Täfteå bor det 1 412 boende och med omlandet inräknat cirka 1 710. Här finns två förskolor och en 
grundskola, medan barn i högstadieålder läser i Sävar. Genom Täfteå Idrottsklubb utövas såväl  fotboll, 
innebandy och längdskidåkning. I Täfteå finns också en rikskänd dansloge. Idrottsklubben äger  bolaget 
Täfteå Fastigheter AB som med projektet TäfteBo planerar att uppföra ett 50-tal lägenheter i  centrala 
Täfteå. I Rovögern finns Kvarken fisk, en populär restaurang som driver en nybyggd Sjömack för 
 personbilar, husbilar och stora båtar. Macken är öppen året runt.

Butiken ICA Nära Täfteå utgör ombud för post, gods och Svenska spel. Butiken planerar att utveckla 
verksamheten genom diverse investeringar, bland annat ett pizzakoncept. De planerade lägenheterna  
i centrala Täfteå är tänkta att placeras på en fastighet intill butiken. 

19

18

Be

skr

ivn

ing a

v k

om

me

rsie

ll s

erv

ice

 

Be

skr

ivn

ing a

v k

om

me

rsie

ll s

erv

ice

 

Överboda 

Överboda är beläget i kommunens västra del, gränsat till Vännäs kommun. Idag bor det cirka 
296  personer på orten, men med omlandet inräknat cirka 451. Det senaste året har det byggts fyra 
hus i byn och fler är på gång. I Överboda finns det populära friluftsområdet Stora Stenen som erbjuder  
 guidade turer och mat för bokade sällskap, grillstuga, sovstuga och barnaktiviteter. Namnet kommer 
från det stora flyttblock från istiden som är högt beläget uppe på en ås. 

Överboda är en företagstät bygd och här finns både för- och grundskola samt dagligvarubutiken  
ICA Nära Blomqvist. Butiken har utgjort en viktig mötesplats i bygden under många år och  servar 
ett stort omland för både året runt- och fritidsboende. Till exempel levererar butiken inte bara 
 hem sändningar till Överboda-området, utan har också cirka 1 000 sändningar per år till Vännäs 
 kommun.  Tidigare fanns här en bensin- och dieselpump, men anläggningen är idag inte i bruk då  
den anses ligga för nära affärsbyggnaden. Butiken har dock planer på att få anläggningen godkänd  
och i bruk igen,  speciellt då det under vinterhalvåret är många skotrar som passerar butiken. 

Påminnelse från Ica Nära Bullmark.

20

Ko

m

m

una

la m

ål

20

Ba

kgr

un

d

Bakgrund 

Regionala serviceprogram

Varje län har tagit fram ett Regionalt serviceprogram (RSP) med det generella målet att stödja och 
 stimulera arbetet med kommersiell och viss offentlig service i Sveriges gles- och landsbygder. Syftet 
med programmen är att samordna insatser mellan regioner, kommuner och näringsliv i detta arbete. 
Prioriteringen av statliga stöd till kommersiell service i länens gles- och landsbygder styrs också av  
dessa program.

Olika län prioriterar olika insatser i respektive program, detta då förutsättningarna för kommersiell 
service skiljer sig åt mellan olika geografiska områden. 

Regionalt serviceprogram för Västerbottens län

Västerbottens regionala serviceprogram har utarbetats i ett partnerskap mellan Länsstyrelsen 
 Västerbotten, Region Västerbotten samt företrädare för länets alla kommuner. Huvudansvarig är  
Region Västerbotten. Programmet fungerar som ett styrande dokument för prioriteringar av resurser, 
insatser och åtgärder vad gäller tillgången till kommersiell och offentlig service inom Västerbottens 
serviceglesa områden. Det övergripande målet med programmet är att: 

Skapa förutsättningar för människor och företag att bo och verka i alla delar av länet  
genom att främja en tillfredsställande servicenivå utifrån realistiska förutsättningar  
och inom rimliga avstånd.

1

Statliga stöd för kommersiell service

Västerbottens regionala serviceprogram ligger också till grund för hantering av statliga stöd för 
 kommersiell service i länets kommuner. Förutsättningarna för beviljat stöd till kommersiell  service 
 regleras dels av Förordning SFS (2000:284), dels av regionala prioriteringar, samt Landsbygds-
programmet 2014-2020 som sedan 2016 omfattar investeringsbidrag till drivmedelsstationer  
och dagligvarubutiker.

1   Regionalt Serviceprogram för Västerbottens län 2014-2020, s.4

21

20

Ko

m

m

una

la m

ål

Ko

m

m

una

la m

ål

20

Ba

kgr

un

d

Kommunala mål för kommersiell service  

på Umeå landsbygd 

Översiktsplan Umeå kommun - tematisk tillägg för landsbygden anges Umeå kommuns övergripande 
målsättning för hållbar landsbygdsutveckling:

Umeå landsbygd är en attraktiv plats för boende, näringsliv, föreningar och besökare,  
där hållbar tillväxt, god livskvalitet och samverkan mellan landsbygdaktörer är i fokus.

Med grund i detta listas fem tematiska målområden som alla har bäring på serviceområdet:

•  Skapa attraktiva livsmiljöer genom en hållbar bebyggelsestruktur, som stöttar lokal utveckling, 

 service och kollektivtrafik. På samma sätt som i staden och tätorterna uppmuntras en blandning  
av upplåtelseformer, bostadstyper och storlekar

•   Utveckla och stärka det lokala näringslivet som motor för hållbar landsbygdsutveckling
•  Säkra tillgång till väl fungerande offentlig service och utöka samordning och samverkan  

mellan olika serviceaktörer

•  Öka möjligheterna till hållbart resande och robustheten i infrastrukturen för  

förbättrad kommunikation

•   Främja hållbar tillväxt och god livskvalitet genom aktiv lokal utveckling och lokalt engagemang

Utöver Tematiskt tillägg för landsbygden och dess tillhörande handlingsprogram finns det andra  
delar av Umeå kommuns översiktsplan som har bäring för Umeå landsbygds kommersiella service.  
Här nedan beskrivs vad som står om varuförsörjning, kommersiell service, handel och serviceplanering  
i övriga översiktsplanedelar.

Översiktsplan Umeå kommun - Fördjupning för Umeå 

Här beskrivs hur handel och service generellt ska utvecklas inom kommunen. 

•   ”… Handel och service ska bidra till Umeås fortsatta utveckling och goda möjligheter ska skapas för 

etablering av ny handel…” 

•  ”… Den befintliga handelsstrukturen med en stadskärna, stadsdelsbutiker och tre halvexterna 

handelsområden samt landsbygdsbutiker ska utvecklas vidare och stärkas. Dagligvaruförsörjningen 
i kommunens olika delar ska tryggas…” 

Riktlinjer för Umeås handelsstruktur (utdrag av relevanta riktlinjer): 

•    Umeås handelsstruktur med en stadskärna, tre till fyra stadsdelsövergripande centrum, 

 stadsdelscentrum, kommundelscentrum samt landsbygdshandeln ska stärkas. 

Riktlinjer för handel i kommundels- och stadsdelscentra (utdrag av relevanta riktlinjer): 

•  Planeringen ska syfta till ökade förutsättningar för handel i kommundelscentra. 

Riktlinjer för varuutbud (utdrag av relevanta riktlinjer): 
Dagligvaror: 

•  Tillgängligheten till dagligvaror är en viktig hållbarhetsfaktor. I det hållbara samhället bör 

 dagligvarubutiker uppmuntras i samtliga stadsdelar och på landsbygden. 

Sällanköpsvaror: 

•  Uppmuntras i stadskärnan, stadsdelscentra och kommundelscentra. 

22

Or

ga

nis

ati

on o

ch bud

get

22

Ko

m

m

una

la m

ål

Översiktsplan Umeå kommun  
- vägvisning till planens delar, teman och aktualitet 

Här beskrivs utvecklingen av centralorterna Sävar och Hörnefors med flera och deras roll för  service  
i omlandet. I avsnitt 3.1 Bebyggelseutvecklingen - Bebyggelseutveckling på Umeå landsbygd och 
 tätorter - Tätorter och stationssamhällen- stärkt roll i omlandet och förutsättningar för hållbart  
resande beskrivs att: 

”… Tillväxtscenariot är ambitiöst inte minst gällande Hörnefors och Sävar med ett tillväxtscenario 
med mer än en dubblerad befolkning på lång sikt. … Ökad befolkning i orterna ger större underlag för 
utvecklad service, vilket är viktigt eftersom orterna har ett stort omland och fungerar som servicepunkt 
för stora delar av kommunens landsbygd…”

Översiktsplan Umeå kommun  
- Tematiskt tillägg, Strandskydd i Umeåregionen 

Här beskrivs bland annat utpekade LIS-områden (landsbygdsutveckling i strandnära lägen), hur dessa 
områden bör användas samt generella urvalskriterier. 

”… Urvalskriterier… Som övergripande riktlinje ska ny bebyggelse och verksamheter i strandnära läge 
stärka byar med en svag befolkningsutveckling för att skapa arbetstillfällen och utöka underlaget för 
bland annat skola, service och affärer i den specifika byn eller närliggande by. Genom en sammanhållen 
bebyggelse, som kan bilda underlag för livskraftiga bysamhällen, väntas detta kunna ske…”

Besöksnäring som stimulerar det lokala näringslivet

I Umeå kommun berör planeringen av service även besöksnäringsutvecklingen, där utpekanden av 
 resurser för utveckling och besöksmål finns i översiktsplanen. En utveckling av besöksnäringen på en 
plats är ofta starkt kopplat till utveckling av servicefunktioner på samma plats, det här gäller fram förallt 
längs kusten och i älvslandskapet, och därför är utpekande av exempelvis utvecklingsområden för 
 besöksnäring en viktig aspekt i serviceplaneringen. 

23

22

Or

ga

nis

ati

on o

ch bud

get

Or

ga

nis

ati

on o

ch bud

get

22

Ko

m

m

una

la m

ål

Organisation och budget

Kommunstyrelsens planeringsutskott (KSplu) är ansvarig politisk nämnd för frågor som rör landsbygds­
utveckling och översiktsplanering. Även budgeten för exempelvis hemsändningsbidrag ligger under 
denna nämnd. Kommunstyrelsens näringslivs- och arbetsutskott (KSnau) är ansvarig politisk nämnd för 
frågor rörande näringslivsutveckling.

Verksamheten Övergripande planering har ansvar för bland annat översiktsplanering och landsbygds­
utveckling inklusive serviceplanering och här finns en av Länsstyrelsen utsedd kontrollant för 
 företagsstöd. Umeå näringsliv har ansvar för näringslivsutveckling inklusive besöksnäring och även  
här finns en av Länsstyrelsen utsedd kontrollant för företagsstöd. 

24

24

Se

rvice

Service

Service-begreppet är brett och kan omfatta flera olika typer av service. Här förklaras vad som menas 
med de olika serviceområdena, samt vilka aktörer som bär huvudansvaret för dessa. 

Grundläggande service: Enligt utredningen SOU 2015:35, Service i glesbygd, utgör grundläggande kom­

mersiell service försäljning av dagligvaror och drivmedel, post- och apoteksservice samt betaltjänster. 

Kommersiell service: Den typ av verksamhet som bedrivs i vinstsyfte och som oftast sker i konkurrens 

med liknande verksamheter. I ett landsbygdssammanhang handlar det vanligtvis om dagligvarubutiker 
och drivmedelsstationer, men kan också handla om exempelvis gårdsbutiker som erbjuder enklare 
utbud av livsmedel och basvaror. 

Service inom besöksnäring: handlar framför allt om service som rör turism, och även här utgör 

 gårdsbutiker aktuella och viktiga inslag. 

Ideell service: den form av service som utförs av ideella föreningar och organisationer. Det kan 

 exempelvis handla om anordnande av olika arrangemang, fritidsaktiviteter, studiecirklar eller 
 hobbyverksamhet. Utbudet av ideell service har stor betydelse för lokalsamhället och människors 
 känslor av samhörighet, trygghet och gemenskap.

Offentlig service: verksamhet som genomförs eller finansieras med offentliga medel och som  

erbjuds och är tillgänglig för allmänheten. Den offentliga servicen bedrivs på tre nivåer; genom staten,  
regionen och kommunen.

Statlig service: omfattar bland annat tillgång till polis, försäkringskassa, arbetsförmedling samt närvaro 

av statliga myndigheter och verk som exempelvis Länsstyrelsen, Tillväxtverket, Skattemyndigheten, 
Trafikverket m.fl.

Regional service: tillhandahålls av exempelvis Länsstyrelser, Regioner och/eller landsting. För Umeå 

kommun är det Länsstyrelsen Västerbotten och Region Västerbotten (tidigare Västerbottens läns 
 landsting) som råder över denna service.

Länsstyrelsen i Västerbotten är regeringens företrädare på länsnivå och verkar för att nationella mål får 
genomslag i Västerbotten. Länsstyrelsens uppgifter omfattar bland annat regional tillväxt, landsbygds­
frågor, samhällsplanering, natur- och miljövård, klimat- och energifrågor och kris¬beredskap.

Region Västerbotten arbetar huvudsakligen med hälso- och sjukvård samt har det regionala utvecklings­
ansvaret i Västerbottens län. Regionen arbetar med fokusområden som regional utvecklingsplanering, 
näringsliv och företagande, turism, energi, miljö och klimat, kompetensförsörjning och utbildning, 
transport-infrastruktur och kommunikationer, IT-infrastruktur och tillämpningar, förnyelse av samhälls­
service, internationellt engagemang och EU-arbete samt regional kulturutveckling.

Kommunal service: omfattar exempelvis skola/förskola, äldrevård, räddningstjänst, bibliotek,   

bostads-, bygg- och fastighetsärenden, planärenden, vatten och avlopp, avfall och återvinning,  
miljö och  hälsoskyddsärenden, energiförsörjning, bredband, service till näringslivet, kultur och fritid. 

25

24

24

Se

rvice

Bilaga 1:  

Regler för hemsändning i Umeå kommun

I syfte att upprätthålla en tillfredsställande dagligvaruförsörjning på landsbygden lämnar Umeå kommun 
bidrag till dagligvarubutiker för hemsändning av dagligvaror. Med dagligvaror menas livsmedel och de 
övriga varor som normalt förekommer i en dagligvarubutik. 

•  Bidrag lämnas för hemsändning till fast boende landsbygdshushåll som har mer än 3 km till 

 närmaste landsbygdsbutik. Undantag vad gäller avståndsregeln kan göras för hushåll som av  
olika skäl är berättigade till social hemtjänst. 

•   Hemsändning skall i princip ske från närmaste dagligvarubutik, eventuell indelning  

i  hemsändningsområden bestäms av kommunen. 

•   Ersättning avser en hemsändning per hushåll och vecka. 
•   Bidraget är generellt och är för närvarande 200 kr per hemsändningstillfälle. 
•   Butiken äger rätt att ta ut max 20 kr per kund och hemsändningstillfälle
•   Bidraget betalas ut av enheten för Övergripande planering efter redovisning på särskild  

blankett. Varje handlare bestämmer om distributionen skall genomföras med eget fordon  
eller via entreprenör.

Övergripande planering

Besök: Stadshuset, Skolgatan 31A 

Postadress: 901 80 Umeå 

090-16 10 00 

umea.kommun@umea.se 

www.umea.se/kommun